PDA

Se full versjon : Kreativ problemløsnings- tråden.

LisaFi
07-02-2008, 17:20
OK, sett du har et praktisk problem i forhold til hest, ridning, håndtering, stall eller lignende.

Du har erkjent problemet, og ønsker å gjøre noe med det.

Selvfølgelig kan man google seg fram til forskjellige alternativer til løsning på det aller meste, men om DU har en kreativ løsning på noe som er / har vært et problem for deg, så vil jeg gjerne høre om det, kanskje kan andre dra nytte av det !?

Det er slett ikke alle triks, løsninger eller idèèr som allerede er tenkt, forfattet og solgt som bissnissidè.. Jeg vil høre DIN løsning på et problem, som du ikke har lest et annet sted! :)

La oss for eksempel ta disse:

- Hest som er vanskelig å laste, men det er dårlig med tilgang på muligheter for å trene... ?

- Oppstigningsproblemer?

- Praktiske problemer ved individuell fôring av utegangshester uten oppbindingsmulighet eller mulighet for menneskelig overvåkning?

- Flislagring ved plassproblemer?

- Hvordan begrense grovfôrtilgangen til de få hestene som blir for fete av bare grovfôr, men står på løsdrift med "fri tilgang" med andre hester?

- Problemer med å holde hestebeina ved rasping; alternativer til hoofjack?

- Problemer med å binde hesten/ la den stå bundet?

.. Bare fyll på med problemer og kreative løsningsforslag! :)

Ser for meg artige forklaringer her nå, både tekst, bilder og paint-tegninger, kanskje... :D

Chevaleresse
08-02-2008, 19:24
Smart tråd!

Et kjapt svar: Oppstigningsproblemer ( for tung i baken blitt), bygge en rampe å gå opp med:D . Oppstigingsproblem gr ivrig hest som IKKE vil vente til du er oppe: Sette en fot i bøylen, med en gang hesten flytter på seg, så flyttes den tilbake. Gjenta så mange ganger som nødvendig til hesten står når du går opp og venter til du har stigbøylen på plass. Tok meg en time med opp og ned fra salen med en hest. Aldri et problem etterpå.

Mvh Torill

Reaper
08-02-2008, 19:28
Flislagring ved plassproblemer:

Sånne digre innpakka greier du kan plassere utendørs, åpne på siden, kast en presenning over, så kan du stable dem oppå hverandre, tar ikke så mye plass da.
Disse digre plas"pølsene" kommer ihvertfall i torv, tror man kan få dem i flis også. Da trenger man ihvertfall ikke å ha det innendørs!

mallilen
08-02-2008, 20:09
Alternativ til hoofjack: En helt vanlig løftebukk til bil. Koster en drøy femtilapp for et par på Biltema, og works like a charm. :D

RenateSJ
08-02-2008, 20:14
Ponnis som ikke vil gå rundt hele ridebanen når den løs-"longeres". Sette på taugrime og longere nærmere og nærmere det fæle skumle stedet. Litt krangling blir det, men etterpå kan man slippe løs ponnis og den går dit du vil den skal gå. Funket på Milla i høst da, sikkert ingen universal-løsning

mallilen
08-02-2008, 20:16
Hest som er vanskelig å laste: BYGG en "henger". Hinderstøtter og presenning blir fort en grei "henger", som er langt skumlere enn enhver skikkelig fra nittenhundreogbrødmangel ;)

Ragnhild
08-02-2008, 22:08
Hest som er vanskelig å laste: BYGG en "henger". Hinderstøtter og presenning blir fort en grei "henger", som er langt skumlere enn enhver skikkelig fra nittenhundreogbrødmangel ;)

Den var faktisk smart! :)

nano
09-02-2008, 21:30
oppstigningsproblem:
den lille hoppa mi er alltid så ivrig etter å komme igang, og det var ganske slitsomt at hun danset rundt omkring i ring rundt meg hver gang jeg skulle opp. så istedenfor å krangle (da taper jeg) prøvde jeg å appellere til hennes egentlig ganske late natur. hver gang hun begynte å vimse, var det frem i trav og trave rundt meg på volte noen runder. så stå stille og prøve å gå opp igjen, hvis hun ikke sto, ut og løpe. det tok 5 minutter og det har aldri vært et problem etterpå. dette fungerer også på min andre hest som er hakket heitere og mer gira;D

LisaFi
11-02-2008, 09:12

Hihi! Det har jeg tenkt på også, nemlig... Prosjekt 22b... :D

Skal i gang med noe sånt utpå våren, skal ta bilder når vi kommer så langt..

Filizity
11-02-2008, 09:16
er veldig nysgjerrig på om noen har råd mot hest som ikke kan stå bindt:D vi har litt lettere bindeproblemer nemlig;)

LisaFi
11-02-2008, 11:46
Tror kanskje Sol har noen tips? Sooooool?

Azze
17-02-2008, 20:52
Tips til hva man kan gjøre hvis hesten stopper opp på tur og er helt borte for all slags komandoer helt til man snur hesten hjemover...(duste Tanita!)?

Problemet har kommet litt ut i fra det blå, hun vinner aldri på det, eller jeg må snu for og få tak i en grein som pisk, men rir hele tiden forbi det stedet hun stopper på.

Lene & Liandor
19-02-2008, 19:52
Hesten min har begynt å kjede seg fryktelig når han har blitt tatt inn (formiddagsutslipp) og har spist opp middagen sin. Jeg har prøvd å henge opp to 1/2 l flasker med pellets i (uten kork) som han da må dytte, bite i / ta opp ned osv. for å få ut pelletsen.. Men han har nå blitt så flink at det er borte på svært kort tid..

Har dere noen kreative løsninger på hvordan jeg skal få han til å ikke kjede seg sånn? :) Gjerne tips for å gjøre flaskeleka vanskligere og hvordan lage flere leker. ^^ Mange takk på forskudd.

Dvergasvarten
07-03-2008, 09:57
noen som har tips til hvordan man kan gjøre hestene rensligere i boksen?

har hørt forskjellige tips om dette bl.a. at man skal legge møkka der man ønsker den skal være om hesten gjør fra seg på feil plass, legge igjen møkk når man har møkket boksen, legge møkk fra andre hester der man ønsker at hesten skal gjøre det. ha den gamle flisa i området man ønkser at hesten skal gjøre fra seg og ny flis der man ønsker det skal være rent... Svarten driter der han står uansett han :) hehe

Randi M
07-03-2008, 10:09
er veldig nysgjerrig på om noen har råd mot hest som ikke kan stå bindt:D vi har litt lettere bindeproblemer nemlig;)

Hesten min hadde samme problemet, satte seg på ræva når han sto bundet og slet både leie taug og grime når han kom til meg. Fikk låne en ring fra en lærer på folkehøgskolen uti her. Aussie tie ring heter den vel. Går ut på at når hesten drar slipper den ut litt taug og det blir slakt når hesten går forover (belønning). Går sikkert ann å få til noe uten ringen, minner om en halvt pessoa bitt. En stolpe feks som ligger vannrett ta tauet løst rundt en to ganger, må ha noen meter taug ja. Lot hesten stå der og dra og gå fram og tilbake uten oppmerksomhet helt til han skjønte at det ikke var noen vits. Måtte gå og dra inn tauget noen ganger når tauget begynte å bli litt kort.

Kan dessverre ikke skrive så mer fordi jeg sitter i time :p slemme meg:rolleyes: