PDA

Se full versjon : Hvilke problemer sliter du og hesten med?

MonaB
07-02-2008, 17:04
(hvis dette er feil forum så bare legg det inn der det skal være)

Hvilke problemer har vi med hestene våre? Har jo vært en del diskusjoner i det siste angående diverse måter å holde hest på, mange meninger osv...endel (jeg selv, bl.a) har uttalt seg på ganske bastante måter og gitt uttrykk for at det de gjør er det beste alternativet...

Jeg tviler på at alle har et perfekt forhold til hesten sin, både på bakken og på ryggen.

Personlig sliter jeg med å få oppmerksomheten til mine hester. De durer litt vel mye på iblandt og tar seg til rette, og jeg er altfor slapp til å korrigere dem. f.eks hvis jeg slipper wendy et sekund i vaskespiltet for å ta opp krokene til å feste henne i, skal man ikke se vekk fra at hesten bare vandrer avgårde og stiller seg i siloen for å ete...grusomt irriterende! Løfte på beina for å bli skodd eller bare renske dem er jo HELT utrolig slitsomt, så det gidder vi ikke...
Ang. ridningen sliter jeg med at hun "skaper" seg hvis jeg krever noe av henne. gå mer frem = "iiik, jeg døøør" og så løper hun avgårde i 190 eller så ignorerer hun meg bare. bruker jeg pisken er det "iiik, jeg dør" igjen, og ny runde med skvetting og hopping...

Stort sett er hun en grei hest, men sånne småting som at hun ikke respekterer meg skikkelig er utrolig frustrerende...Jeg kan gjøre mye med henne, kan gjerne ri avgårde i bare grima (men gjør det aldri pga er jo kjekt med sikkerheten man har i et bitt synes jeg), kan galoppere bånn gass på travsporet, og hun stopper med en gang jeg gir beskjed. Er det en bekk hun er redd for leder jeg henne trygt over, og hun følger villig med.
Så får inntrykka av at hun stoler på meg, men hun respekterer ikke alt jeg ber henne om...

LisaFi
07-02-2008, 17:21
Lasting.

Er ikke heeelt overbevist om at det er redsel, da alt går så mye enklere når det er bare mannfolk (med hesteerfaring) til stede.

Kan godt gå inn, men rygger av igjen.

Har det også travelt ut igjen, men står som en påle under kjøring, og er aldri svett eller urolig å se til i alle fall.

Sol
07-02-2008, 17:27
Shanti og jeg har fremdeles endel bli-kjent problemer. feks er hun veldig slitsom å hente på beitet enda. Hun MÅ gå med grime hele tiden, ellers får jeg rett og slett aldri tak i henne. Hun er mye mer kosete og hengiven nå enn hun var da hun kom, men jeg merker at hun holder den beste delen av seg stengt for meg enda. Hun får lov til det litt til, ikke alle hester er så åpnehjertige med en gang. På grunn av dette sliter vi og litt med kommunikasjonen under ridning og trening. hun heller fremdeles litt mot at det er best at hun tar endel avgjørelser, selv om hun stadig oftere og raskere overlater det til meg. jeg sliter med at jeg ikke helt stoler på henne, fordi, som sagt, vi er ikke helt der vi burde vært enda.

Jeg føler ikke at Shanti er ulydig når hun går unna meg på beitet, eller ikke vil løfte et bein med en gang.. men heller at hun spør etter mine lederegenskaper. det er mulig jeg må være enda mer bestemt med henne enn jeg er nå.

Bajas og jeg har det stort sett bra. Særlig bra har vi det når jeg er frisk i kroppen min, og vi kan gjøre ting sammen ofte. Vi sliter litt med ridningen. Han vil veldig gjerne det nå, men kroppen hans er ikke helt der, og min anspenthet gjør det vanskelig for han å være så flink som han gjerne vil være. Begge to får litt dårlig selvtillit av å slite så fælt, så nå i vintermånedene har jeg bestemt at vi skal la salen ligge, og fokusere på å få kroppen hans bedre forberedt til når vi skal prøve oss igjen. jeg tror han kjenner at longering og lange tøyler-trening er bra for kroppen hans, for han er veldig glad når han får lov til å jobbe sånt, og gjør virkelig sitt aller beste.

Jeg føler ikke at jeg og B sliter med forholdet oss i mellom. men jeg føler at vi begge to har et selvtillitsproblem, og at vi river hverandre litt ned av og til. Dessuten påvirkes vi veldig av hverandres sinnstemning faktisk. Aldri opplevd det så tydelig med en hest før.

_Mee_
07-02-2008, 20:47
Jeg sliter med at han er veldig "humørsyk". En dag har vi en helt perfekt tur i skogen, neste dag kan han ikke galoppere på banen. Bruker humørsyk i mangel på bedre ord, vet at det ikke bare er humør som ligger bak. Tror han har litt lite respekt for meg, og at det blir verre når vi rir vldig mye med andre og ikke får trent på akurat det vi prøver å trene på. Kan jo nevne at han bare har blitt ridd i to år, så han har det med å være litt "krevende".

Det er litt vanskelig å forklare, for jeg har somregel ingen problemer med å ri han, men jeg vil jo ri "fint" og, og det er der litt av problemet ligger.

Hege
07-02-2008, 20:55
Jeg er kanskje litt slapp med å være konsekvent, fordi han er så snill og ukomplistert på alt! Han elsker å stå på henger (han går iallefall mer enn frivillig på!), han står dønn i ro når jeg vasker han (om det er beina eller hele kroppen), han sovner når han blir barbert, han er blid som en solstråle stort sett hele tiden:)

Så derfor har ikke han 100% respekt for meg. Jeg vet at det dumt å være slapp, men av en eller annen grunn er jeg kanskje litt forsiktig når jeg får ny hest, og så "glemmer" jeg meg litt!
Men har mål om å ha mer fokus på det fremover, jeg vil jo at han skal føle seg tryggere sammen med meg.

Silje og Tindra
07-02-2008, 20:57
- Lasting, spray fra sprayflaske og hageslange. Alle tre er ting vi ikke har jobbet veldig mye med enda, men det kommer.
- Å gå like pent når vi er ute i skogen og blir leid med tømmer, som når vi er ute og går og blir leid i leietau. Av en eller annen grunn mener hun at når jeg leier henne i tømmene, så er det greit å gå så kliss innpå meg bak at hun sparker meg i leggene. Absolutt ingen problemer ellers, eller med leietau.

- Når jeg rir er det å svare bedre for parader, og bli mer lydig for innvirkningen min.

IngvildK
07-02-2008, 21:06
Ridningsmessig sliter vi litt med å roe ned travet og galoppen, men dette vil komme med trening. Holdtene er ikke alltid like morsomt å utføre på banen, men på tur er de fine. Jeg tror jeg er litt for "snill" med henne, og ikke gir tydelige nok beskjeder, kanskje, iom. at hun er så følsom ellers.

Fra bakken kommer jeg faktisk ikke på noe vi sliter med. Kanskje det at om jeg plasserer henne en plass (f.eks. ved påstigningstingen når jeg skal ri barbak) og går litt unna for å gå på påstigningstingen, synes hun ikke det er så kjekt å stå i ro.

Også er hun litt redd for ting og tang. Men dette er hun blitt MYE bedre på den måneden jeg har hatt henne, så det går fremover. :)

Embliss
07-02-2008, 21:21
Sporty:
Galopp, helt klart. Travern KAN galoppere, men han legger seg i svingene. Og han blir veldig heit av flere fatninger etter en annen.

Skal jobbe kun i trav en stund fremover, når alt sitter 100% i trav, skal vi begynne å jobbe med galoppen igjen.

Embla:
Vrangstilling og stivheter. I tillegg til disse er hun.. Woosh. Ganske vanskelig å holde rolig i trav/galopp og tidvis litt hard.

Alice
07-02-2008, 21:24
Galoppen, klarer ikke og samle den, ellers har vi ikke noe problem..

EliFi
07-02-2008, 21:39
Blessa: Hun er ikke sterk nok til å bære seg godt. Hun knepper av nakken, og rompa faller inn :S

Fôrhesten: Hun stikker med meg på samme plass hver gang jeg rir der. *knurr* Og jeg mistenker henne for å gjøre det kun på skøy...

SafiraogMarthe
07-02-2008, 22:11
Vel... Tør vi bynne ?! :p

Safira og jeg har slitt mye, hun var bånn da jeg fikk henne , men nå er det kun et par småting igjen.

Bakken: Hun er ukonsentrert når vi leier tur, er lett å få oppmerksomheten, men den vandrer like fort.
Hun er regelrett sur og missfornøyd når dekkenet kommer inn i bildet - fy fy :p
Går greit da det er kommet på. (Hun nafser når jeg skal feste dekkenet framme, og sender bakfoten fram når jeg skal feste mageremene. Løfter litt slapt på bakfoten når jeg fester rompereima. PS: Var MYE værre før).
Hun hører ikke alltid på meg når jeg ber henne stå i boksen sin(døra er åpen) så fort jeg går inn på utstyrsrommet så er hun i stallgangen eller inni naboboksen sammen med den andre hesten). Kan "løpe" fra meg når jeg skal ta på hodelaget/grima og hun helst vil snoke rundt i stallen.

Ridninga:
Vi sliter litt med at hun bukker og steiler når hun hisser seg opp. Øra er fram, så det er mest på å være "tøffere enn toget".
Ellers så er det ikke positivt med for mye sjenkel bruk (stopper helt opp og prøver å sparke sjenkel), pisken skal ikke i nærheten en gang, da er rompa i været. I galopp på bane så legger hun seg kraftige i svingene ! :/

PS: Tar i mot råd ...

CatogEinir
08-02-2008, 17:27
Har lenge slitt med å få hesten min til å stå stille når jeg stiger opp. Dette ser nå ut til å løse seg heldigvis. Det største problemet nå er at han er bakredd. Prøver å øve litt med å lage forskjellige lyder bak ham osv. Igår rullet jeg en fotball mellom bakbeina hans. Skal si han ble overrasket! Men han synes det var greit da han fikk snust litt på den. Tips mottas forøvrig med takk.

Mari
08-02-2008, 17:32
Sparking i stalldøra, stopper på tur. Dette er vi i god gang med å gjere noko med!

Chevaleresse
08-02-2008, 19:20
Boz: Kan trekke ned rullegardinen innimellom og slite seg når han står bundet hvis han føler seg truet av noe som kommer mot han. Kan være mye rart...
Er skeptisk til støre menneskemengder og vil helst gå sin vei om han er med på show f.eks. Så har kuttet ut riddershow for hans del.

Milagro: Må alltid ha et øye i nakken når han håndteres siden han er to års hingst. Løfter beina fint, men å holde dem oppe lenge er det værre med. Er ganske tøff og uredd og lærer fort både, bra og dårlige ting. Må være veldig konsekvent i all håndtering av han.

Hjalmar: Noe dårlig kroppsbevissthet. Vet ikke helt hvor han har hjørnene sine. Løfter nå beina ok, men prøver å dra til seg frembeina når han har stått lenge nok i hans øyne. Er redd når lemmen taes opp når han lastes, så er ganske skeptisk til hengeren. I tillegg så VET han hvor sterk han er, og det kan nok by på ulike utfordringer i fremtiden... Mangler litt motivasjon ift. ridning, men dette har kommet seg masse.

Mvh Torill

Wilisia
09-02-2008, 09:48
Når det gjelds oppdragelse og sånn er jeg nok litt for streng til tider, og krever litt for mye. Blir fort hissig og sur, helst når det er morgenforing og utslipp på gang da.
Ellers så sliter jeg med at Roxanne er så utrolig hissig og slapper nesten aldri av når jeg rir henne.

StineJ
09-02-2008, 14:13
sliter litt med å få han til å stå stille når jeg skal opp i salen. han har skjønt nå at han ikke får bevege seg mens jeg putter foten i stigbøylen og sånt, men han turer jo av gårde så fort jeg har svingt benet over. jobber med det, og det har jo blitt mye bedre, så det er vel bare trening som skal til.

ellers føler jeg at han har respekt, men typisk hingst, prøver han seg innimellom. da må jeg bare sette han på plass, og så er han engel igjen. man er jo pent nødt til å være konsekvent med en hingst, og sette klare grenser.

irriterer meg innimellom (særlig hvis jeg har dårlig tid!) at han er så uvøren og klønete og overdrevent nysgjerrig, men stort sett er det bare kjempesøtt. ^^

også sliter vi litt med å samle konsentrasjonen (særlig hvis det er damer i nærheten), men det har jo med at han er så ung å gjøre...

Natalie_s
09-02-2008, 14:50
Holter: null problemer håndteringsmessig, hun er aldri redd noe, og alltid like lydig. Ridemessig sliter JEG litt med å plassere bena hennes, og få henne mellom hjelperne på venstre hånd (forrytteren min har motsatt problem, høyre siden er verst, så det er vel ingen tvil om at det er pilotene som er problemet her;))

Tora: Lite problemer håndteringsmessig, annet at hun synes det er kjeeeeeeeeeeeeeeedelig å stå på stallgangen, og står derfor og skraper hvis hun ikke får oppmeksomhet, jobber med å få bort den uvanen (har begynt å trene på ground tying, går bedre da;)). Ellers snill som dagen er lang:) Har slitt litt med motivasjonen hennes, hun har alltid gjort det jeg ber om, men virker ikke som det er så lystbetont, men i det siste så kommer hun når hun ser meg (jeg plystrer på henne hvis hun er lagt inni skauen), hun følger etter meg inn (går løs), og vil gjerne ut på kjøretur, så det er jo en stor forbedring:)

Victoria
09-02-2008, 15:35
Bakken: Går vimsete, står ikke i ro, går meg ned på tur, hører ikke på stemme(longering), ol. Virker som om hun ikke har noe respekt for meg lenger.

Under riding: Vrangstiller seg på banen, men det har noe med at hun er stiv (behandling er bestilt). Er også litt vimsete når jeg rir, fyker av sted i galoppen, bukker på tur, titter VELDIG mye på tur. Kan være litt småstressa også.

nano
09-02-2008, 17:22
den nyeste hesten min berta er den snilleste hesten jeg har møtt på så langt, så ikke noen spesielle problemer der... i dag trente vi i hallen, mens sønnen til stalleier kjørte modellfly der,uten at det var noe problem, ikke engang da flyet foretok en liten nødlanding på rompa hennes;)

nano derimot, er utspekulert og alt for barnslig. problemene ligger nok i at hun er for lite håndtert i ung alder, og at hun er sterk, og vet det.
da hun kom var alt et problem. lasting, leing, børsting, møkking med henne i boksen, skoing osv. det meste er jobbet bort nå, men noe sitter fortsatt igjen, bla. må vi leie henne i kjetting eller med hingstebitt på nye steder, hvis ikke er det en reell fare for at hun sliter seg og stikker av.(på et stevne i vår presset hun faren min inn i et gjerde, og løp rundt på konkurransebanen. et annet eksempel er den gangen hun stakk av på leangen, og danset rundt på travbanen i ren triumf). hun trenger mer respekt, men det er noe vi jobber med...

hildechristine
09-02-2008, 19:21
På bakken er det nok at han er så hardfør.
Jeg kan godt dælje til han uten at han bryr seg så nevneverdig hardt om det...
I tillegg kan han være sinnsykt frekk og utspekulert,ihvertfall til andre folk.

Lasting er og et problem...

Ellers? Njæ.
Han er bombesikker, ikke redd noenting.

RebeccaK
12-02-2008, 13:36
Hmm. Sliter med konsentrasjon og tillit. Særlig problem på nye steder. Også er det så skummelt med vann, og det jobber jeg mye med.

LivK
12-02-2008, 13:43
Irpa begynner å småsteile alene på tur når hun ikke vil gå mer, men det er bare en jobbesak, noe det går ann å gjøre noe med :)
Litt ukonsentrert enkelte ganger.

Opal
12-02-2008, 13:55
Er velsignet med en veldig grei hest håndteringsmessig. Hun kan trippe og "skape seg" litt dersom hun synes det passer men blir aldri sterk eller drar i verken leietau eller tømmer og løper aldri på noen.

Hun takler veldig dårlig at nabohestene ser på henne når hun spiser men viser aldri tegn til aggresjon mot mennesker i matsituasjoner. Ikke så mye å få gjort noe med vil jeg tro...

Ridemessig jobber jeg med å få henne til å slappe av, roe tempoet og etterhvert komme opp i formen.

Juliet
12-02-2008, 13:59
Vi har stooore problemer med å holde på oppmerksomheten, særlig ute og alene. Småen kan stoppe helt opp å glane på noe jeg ikke ser, og da kan jeg mase og mase, dytte og dulte i han uten at han bryr seg, han SKAL titte:P Inne i ridehallen får han noia om de andre hestene går ut, og det er like irriterende at han ikke har vendt seg til det etter så lang tid...!

Musical Missile
12-02-2008, 17:46
Raketten: Helt klart hengerlasting. Hjemme greit å gå på om jeg er flink og har øvd med han jevnlig. Men når vi er andre steder...noen ganger er han en engle og tusler på. andre ganger er det iallefall ikke min hest som står der med fanden i blikket og IKKE vil på. Det irriterer vettet av meg....

Bella (hesten som står i stallen min sammen med Raketten): Skraping.....det skrapes for absolutt ALT! Før mat, etter mat, før slippes ut, ute i hagen, på tur om det stoppes. Skrapingen går meg på nervene, pluss at gulvet blir helt slitt vekk og hagen full av søle. Verste av alt er at Raketten har tatt etter henne.

Katrinesf
12-02-2008, 23:14
Loke, ny hest :D
De første dagene var det UMULIG å løfte beina hans for å rense. Nå går det OK, men langt ifra perfekt. Øve, øve.

Også er det litt irriterende at han er litt grinete i det jeg setter på gjorden/strammer den.
Og at han løfter opp beina å står å "graver" når jeg børster på pipa ol.

Også GIDDER han ikke gå inn i vaskespiltet. Det er et trinn OPP, og det er fryktelig kjedelig å gå opp der. Joda, han har gått inn der, stått der ikke, flere ganger. Men går ut igjen med en gang, og vil helst ikke inn igjen. Er vel bare konsekvent øving vel...

Også vil han helst ikke åpne munn når jeg skal ta på hodelaget. Øve, øve :D

Bare flisespikking i grunn, for jeg er strålende fornøyd med hva for en hest jeg har kjøpt meg!

thröstur
13-02-2008, 09:17
Det er bare en ting og det er henger. Ellers er han snill som et lam.

htj
16-02-2008, 22:32
Det eneste jeg strever skikkelig med er hodet.. All slags stell og styr med hodet er et evig problem.

Ellers det med at hun er veldig nervøs og anspent.

Og så at hun har en tendens til skeiv panneakse når vi rir og det blir tungt for henne.

Azze
16-02-2008, 22:55
Nå er vi igang...

På bakken:
Lite problemer der for tiden, men hadde et svare strev med leiing/binding en stund. Kan også finne på og gå når jeg kommer med grima, men dette er nesten borte det å.

På hesteryggen.
Skal vi see...
Tripping
Vrangstilling, til de grader!
Kan finne på og stoppe plutselig i trav og galopp hvis vi kommer for langt foran den andre hesten.

Ellers, hesten min er en engel!

-Marit Petra-
17-02-2008, 13:25
Galoppsjenkel, fungerer utmerket når vi rir sprang, MG e.l., men rir vi på flatmark, nei da er det helt uaktuelt å skjønne hvor jeg vil hen. Løper fortsatt i fatninger.. Ellers har hun blitt bedre på mye :)

perfect-nemi
20-03-2008, 16:20
jeg og perfect sliter bittelitt med komunikasjon, hu er litt usikker av seg og har vært det helt fra jeg fikk henne av. hun reagerer sterkt på litt runde mennesker, og blir litt stresset av dem, også er det ikke alltid hu vil komme bort til meg på beitet - men det har jeg jobber med mye nå så det begynner å gå greit :) ellers er det holdt og sånn ute på tur, hu er jo en avdanka traver og hu blir fort sånn traver stresset. men det har jeg og jobbet myye med, så vi begynner å få det til : D

Kristho
26-03-2008, 11:35
Sliter litt med 3-åringen min.. Litt lei å ta høvene på noen ganger og veldig stressa inne alene så det resulterer i at hun ikke vil inn..

absinthe
28-03-2008, 18:05
tja...
walkover:
kan lett miste fokuset på den som sitter på toppen, hvis det skjer mye rundt han (andre, nye hester, masse folk, døra i ridehallen som blir åpnet...)

ellers er det lite problemer der, vi hadde endel issues før, fordi jeg ikke var konsekvent nok, men nå går det fint!

fantasy:
den forbaska kastinga på hodet!!!! den der dominans-kastingen :verymad:
ute på jordet går hun slik konstant, tilogmed når hun løper. pleide å gjøre det når jeg red ho før og, men det har hun helt slutta med, heldigvis...

litt uselvstendig på tur alene enda, men det er meg som må jobbe med det, bli mer konsekvent med henne...

kan rett og slett nekte å samarbeide på en dårlig dag. det utstråles surhet fra hele hesten, og krever en noe av henne, så rygger hun, eller småsteiler..
selv om hun kan tingene som blir bedt om, og ikke har noe problemer med verken saltøy eller form...

kan helt ærlig innrømme at meg og fanti ikke har hatt så himla godt forhold alltid, hun er kanskje litt mye hest for meg? jeg har merket den siste tida at hun har blitt mye bedre da, rett og slett tror jeg det kommer av at min grense er nådd, og jeg har blitt mye mer krevende mot henne.før ga jeg meg bare..

Sweeteyes
11-05-2008, 17:30
På bakken..:
Sprayflasker
Sprøyter
Desinfeksjonslukt
Blits..(sukk, derfor få bilder av oss..)
Papir(som i lommetørkler eller papirbiter generelt)

Ridning:
Saaaakte gallopp
Det at han blir utrolig stressa dersom han havner bak i feltet på tur

Silje og Tindra
11-05-2008, 19:29
- Lasting, spray fra sprayflaske og hageslange. Alle tre er ting vi ikke har jobbet veldig mye med enda, men det kommer.
- Å gå like pent når vi er ute i skogen og blir leid med tømmer, som når vi er ute og går og blir leid i leietau. Av en eller annen grunn mener hun at når jeg leier henne i tømmene, så er det greit å gå så kliss innpå meg bak at hun sparker meg i leggene. Absolutt ingen problemer ellers, eller med leietau.

- Når jeg rir er det å svare bedre for parader, og bli mer lydig for innvirkningen min.

Nå står bare lasting igjen på denne lista. :wav: Hvit er nå erklært uredd spray, sprayflaske, vannslange og det å bli badet! Respekten har vi på plass, og lydigheten har kommet seg utrolig.

"Problemene" som sitter igjen nå når det gjelder ridning er å få henne enda løsere, enda lydigere og skaffe oss enda litt fler muskler i magen. Men det er jo i grunn ikke problemer da.

JOHANNE
11-05-2008, 19:30
Muskelmangel og sal som ikke passer (ny sal er på vei i posten), ellers are koser vi oss! ;)

MariaR
11-05-2008, 19:44
Jeg og Sara (fôrhesten) sliter med at hun legger seg litt på, og jeg da "holder" tilbake. Da strekker hun fram hodet og legger hele sin tyngde i hendene mine og trekker meg fram, jeg blir hard. Når jeg oppdager selv at jeg sitter å holder i henne og slipper opp prøver hun å stikke ut, jeg bremser og hun legger seg på igjen.. Og slik blir det bare en vond sirkel, og det ender med at jeg ikke tørr slippe opp og sitter å henger i munnen på henne og vi blir begge frustrerte ::/:

Rei for trener en periode, og da ble det myyyye bedre, men nå rir vi ikke for trener lenger, og ting har gått tilbake til det gamle.. :(

Wilisia
11-05-2008, 19:51
Føler alt bare er lyst jeg :D Men om vi skal pirke; muskelmangel, legger seg på bittet og vil ikke bremse, får ikke hoppe høyere enn 60. Eeh, ja xD Nyter denne tida fullt ut altså!

BRITT
11-05-2008, 19:52
Isabella: Hmm, hesten min er litt sterk av og til. Derfor er jeg begynt å ri med løsere tøyler. Prøver også å ikke rykke i munnen hennes, det har skjedd før når hun har sprunget avgårde på tur. Hun er grei ellers, kommer vanligvis når jeg henter henne på beitet. Men vi sliter med striglinga. Går greit når hun er svett, nettopp blitt spylet eller når hun har vinterpels. Hun er så kilen ;s Vi holder på å trene venstre galoppen, da den ikke er helt stødig enda.

Silver: Vi får til skritt, trav og galoppen nå, men han går ikke i form i det hele tatt. Må nevnes at han er en gammel nordlandshest. Vi jober mest med sprang akkurat nå, og respekt.

Nikita
12-05-2008, 10:09
Det vi sliter med er skoing. Han ble sømstikki for et par skoinger siden, og det sitter igjen. Han var forholdsvis fin å sko før dette, han er 4 år nå.

Og det er ikke alltid så gøy å rense høvene, spesielt bak :( Han er snill og grei, men han må bare se at når vi renser gjør det ikke vondt. Han trekker beinet til seg så mye at man nesten velter, og da setter han beinet hardt ned i stedet for å velte selvsagt... Så bakparten hopper litt innimellom, men jeg føler meg ikke truet, for han vil bare komme unna, ikke gjøre meg noe :) Og når det først er sånn, så går det an å jobbe med det!

Jeg hadde en hest før som følte meg direkte truet av (hun var skadet i den ene hoven bak), og da tør jeg ikke ta tak i problemet altså. (pluss at jeg den gang var gravid).

Men Hollywood som jeg har nå føler jeg at vi kan jobbe oss gjennom ting som måtte komme, siden han er en snill og god hest på bunnen. Jeg føler meg trygg på han og da kan vi møte hva det skulle være :digger: Vi er mer et team, og det er mer enn hva jeg har følt med de fleste andre hestene har hatt opp igjennom årene.

lillings
12-05-2008, 10:43
Det jeg sliter med under ridning er galoppen. Er vanskelig å fatte galopp hvor hun ikke løper seg inn, og å holde galoppen er enda verre hvis hun ikke får løpe fort. I tillegg så sliter vi med øket trav hvis hesten skal gå i form. Det synes hun at er fryktelig tungt.

Fra bakken er det at hun alltid begynner å gå når jeg setter meg opp.

OG hengerlasting er et lite problem, selv om hun gikk rett innpå nå sist :O Kanskje det er en ny trend? Håper det, hehe.

Mari
12-05-2008, 10:47
Akkurat no slit me vel eigentleg berre med å ri på tur. Der manglar ho eindel framdrift, men på bane er ho altfor mykje framdrift, hihi. Og så slit ho med å halde roleg tempo i tråv, men det blir jobba med den saken!

Cidril
12-05-2008, 11:02
Jeg sliter med at hesten min ikke kan fordra vann. Blir mye hopp og sprett når vi skal skylle av beina. Er nesten et must at vi gjør det, for det er ganske gjørmete på visse steder i gjerdet.

Ellers det at han er ganske klengete både på mennesker og også på hester hvis de er med å gå tur sammen med oss. Da må jeg ofte holde ham igjen for ikke å løpe frem og gå mange volter med ham.
Men det har bedret seg mye! :) Han er jo enda ganske liten, får håpe det ordner seg :)

hildechristine
12-05-2008, 14:02
Min er perfekt!
Neida ;)

Det eneste som jeg vil sette fingeren på, er at han er utrolig VIMSETE.
Vimser på tur, og vimser når jeg leier han..

IngvildK
12-05-2008, 14:07
Siden jeg ganske nylig er begynt å ri på'n, er det litt ting og tang som må på plass. Jeg sliter litt med å venne meg til bevegelsene hans og finne ut hvordan han må ris og hvilke knapper som må trykkes på, men det går seg til når vi blir kjent med hverandre. :) Han synes det er grusomt å bli forlatt alene, men dersom det er han som forlater, er det helt greit. Sånn ellers tror jeg ikke vi sliter med noe - ennå. :D

IngvildK
12-05-2008, 14:10
He he, er en del her.. Men så har jeg bare hatt henne i en måned også da, så har tro på at ting kan bli bra.;)

1. Vil ikke bli hentet når hun står ute. Noen ganger går det greit, men ofte er hun sur, truer og løper vekk. En gang sparket hun meg i skulderen..

2. Hater å bli strigla. Alle børster er fæle, spesielt på halsen, bringen og sidene. (Rumpa, beina og magen er helt greit.) Hun truer med og bite og sparke, og vil ikke stå stille. prøver å mose meg. (Må somregel binde henne)

4. Liker ikke salen. Spenner seg veldig og biter i veggen når den legges på og når den strammes.

5. Står ikke stille når jeg går på. Spenner seg veldig, og begynner å gå/trave samt av og til bukke litt.

6. Hun slapper ikke av, og stresser veldig spesielt i trav og galopp, og går med nesa fram og hodet i været. Sliter med å få henne til å gå til tøylen, og søke ned. Og det å få henne til å bære seg riktig er ganske umulig.

10. Hun kan ikke lonsjeres. Vet at mange har prøvd, men uten hell. Fikk henne til å løpe rundt når veterinæren hadde bøyd henne opp, men da måtte veterinæren løpe rundt etter henne, og når hun først var i gang var det vanskelig å stoppe henne...

Som sagt har jeg bare hatt henne i en måneds tid, [...]

Har du vurdert muligheten for at hesten din har vondt en plass? Høres slik ut etter hva du forteller her. :)

Fenris
12-05-2008, 19:02
Har du vurdert muligheten for at hesten din har vondt en plass? Høres slik ut etter hva du forteller her. :)

Ja, det er jeg faktisk ganske sikker på.. utstyret hun har brukt til nå har ikke passet, så selv om vi har hatt veterinær på henne som sa hun var 100% frisk, skal vi få time hos tannspesialist, samt equiterapaut om det ikke blir bedre når hun får nytt utstyr. (har bestillt.)

Puselusa
12-05-2008, 22:17
Leo: Motivasjon ved sandkasseridning.

Stella: At hun er så lite selvstendig. Akkurat nå gjenspeiles dette i at hun bare tråkker fram og tilbake langs gjerdet dersom venninnen ikke er der sammen med henne. Står hun inne uten venninnen, er det hyling og tenners gnissel etter denne nye kompisen hun er blitt så superavhengig av.
Sitt eget føll enser hun ikke når hun holder på slik. Heldigvis ser det ut til at babyen gir blaffen i mammas fjasefakter.

Dagsvinni
12-05-2008, 22:19
Sliter med å få henne til å gjøre ordentlig holdt.. Hvis jeg prøver å stoppe henne på tur, ender det med at hun rygger og går sidelengs. Får heller ikke stoppet henne ordentlig når jeg hopper av, så det er ikke heelt lett å komme seg av hehe. Kan være litt skummelt, hvis jeg skal over veier o.l, men det går som oftest bra.
Har ikke tilgang til bane, så er litt vanseklig å trene på det.

ChristinaF
12-05-2008, 23:05
Sliter i dressuren, så å si med alt! Holder på å rette det opp nå med litt hjelp fra mer dyktig rytter =)