PDA

Se full versjon : Hest som "legger seg" på transport

Silja
05-02-2008, 22:35
Vi var på kurs i helga, og hesten har plutselig begynt å legge seg mot den ene veggen i hestevogna både når bilen står og kjører. Hun lener seg mot den ene siden og sparker mot den andre. Vogna buler ut på siden når hun driver på sånn og det er ikke spesielt behagelig å kjøre med henne slik. I tillegg blir jeg ganske bekymra for hva som kan skje.

Noen erfaringer rundt dette?

embla
05-02-2008, 22:38
Høres ut som hun kanskje har for lite plass....? Smalere transport enn det hun er vant med?

Hester kan bli ganske klaustrofobiske om de ikke får spredt beina tilstrekelig til å finne balansen.

*hater dobbelthengere med fast vegg helt ned......*

trollungen
05-02-2008, 22:39
Ene hesten vår oppfører seg slik om vi setter han på høyre side i en dobbel henger. Legger seg på midtlemmen og "klatrer" på ytterveggen. Problemet blir borte om vi setter han på venstre side i hengeren!

Silja
05-02-2008, 22:51
Jøss, så rart. Hun stod på venstreside hun da, men vi kan jo forsøke å sette henne på andre side neste gang, og om ikke det hjelper så kan vi fjerne midtveggen.

Huttetu, jeg kjenner virkelig ansvaret tynge når man er ute på kjøretur med hestene og de bråker på hengeren.

Lopke
05-02-2008, 23:02
hvilken henger har du?? fast skillevegg??

ikke sett hesten på høyre side.. ikke smart.

Silja
05-02-2008, 23:03
Hvorfor er ikke det smart? Dumt spørsmål kanskje.

Vi har bare lånt henger, en Gaupenhenger, ikke fast skillevegg.

Sol
05-02-2008, 23:08
ta ut midtlemmen heller enn å sette på høyresiden. høyresiden er ut mot grøfta vettu, og kommer dere litt på kanten er det fort at hengeren raser utfor veien om hesten står på høyresiden i hengeren.. om den står på venstre motvirker den dette fordi den da gjør hengeren tyngst inn mot midten av veien.

Silja
05-02-2008, 23:09
ta ut midtlemmen heller enn å sette på høyresiden. høyresiden er ut mot grøfta vettu, og kommer dere litt på kanten er det fort at hengeren raser utfor veien om hesten står på høyresiden i hengeren.. om den står på venstre motvirker den dette fordi den da gjør hengeren tyngst inn mot midten av veien.

Åja, det var jo egentlig logisk.

Vi får forsøke å la henne stå bredt neste gang. Forbaska ubehagelig at hun styrer med det tullet i hvert fall.

Sol
05-02-2008, 23:11
Husker jeg feil, eller har du en kaldblods? De er jo i såfall ganske store i forhold til bredden på gaupenhengeren når det er midtlem i da.. Bajas sin mage blir klemt(jadda, han er tykk på midten) og han blir møkksur. han nøler med å laste når midtlemmen er der, men tusler rett på når den er bortevekk.

Silja
05-02-2008, 23:14
Det er en kaldblods, og hun er akkurat slank nok til at hun passer perfekt inn på den ene siden. Jeg ville ikke fjerne midtlemmen for jeg tenkte at hun bare fikk mer plass å styre på da. Hun var hos sin tidligere eier kjørt med midtlemmen på alltid. Men disse hestene finner jo på så mye rart. Skal forsøke å fjerne den neste gang.

Men turen hjem på søndag fikk meg til å tenke på kriseløsninger. Hva gjør man egentlig hvis hesten får panikk på hengeren? Stopper midt i trafikken og slipper den ut?

Ilabråten
05-02-2008, 23:36
Som det allerede er skrevet så er det verdt å prøve å ta ut skilleveggen, bytte side, osv...... Men ingen ting av dette hjelper om dere ikke kjører en periode helt helt sakte i alle svinger - ofte oppstår fenomenet legge seg i hengeren pga at hesten har vært kjørt for fort med og da spesielt i svinger, så de har hatt problemer med å finne balansen og kompensert dette med å spre bena og da ikke fått nok plass.

Lykke til for det fins håp - men det tar litt tid og tålmodighet :)

trollungen
06-02-2008, 10:57
Er en fæl følelse når de herjer slik på hengeren, hadde maksfart på 20-30 km i timen i svingene og alikevel følelsen av at dette ikke kunne gå bra! Vi stoppet og lastet han ut underveis for å sjekke at alt var ok, noe det så ut til å være. Vi kom oss da hjem til slutt! Neste gang vi kjørte så kjørte vi bare korte turer i meget lav fart og da med hesten på venstre side, noe tidligere eier sa han var vant til. I sommer var han med helt til Grimstad uten å flytte ett ben! Heldigvis tåler våre andre hester å stå på høyre side så da får vi bare passe på at denne får stå på venstre!

anettex
06-02-2008, 11:06
Som andre har skrevet, er dette et typisk eksempel på en hest som ikke klarer å sette bein pga for liten plass.
Har hatt 2 slike selv.
Den første gikk så langt at han la seg på hengeren...
Og det eneste som skulle til, var at vi satte midtlemmen en del til side i bakkant.
Vips, så klarte hestene å sette beina godt fra hverandre, og de sluttet å ligge på yttervegg / klatre på innervegg.
Bakdelen er jo at det da bare går an å kjøre en hest i slengen.
Så vi valgte å kjøpe ekstra bred henger for å unngå dette, og for å kunne ha med begge hestene når vi er på tur.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt midtlemmen helt til siden bak og prøvd om hesten ble mer komfertabel da.

Siiilje
06-02-2008, 11:14
Rønner er akkurat lik i Gaupen hengeren vår. Den er litt smalere enn den han er vant til, så han går helt klikk på hengeren, han legger seg på siden og står og sparker. Han klarte å lage hakkemat av transportbeskytterene mine :( Vi satte mitskilla på siden, og har ikke hatt problem siden.

De vanlige Gaupen hengeren er smalere enn de fleste andre, med mindre den er spesial bestilt i en breiere str.

Puselusa
06-02-2008, 12:01
Hesten min var også slik før. Han er stor, og strevde med å holde balansen - uansett hvor forsiktig vi kjørte. Spetakkel i hver sving.

Så kjøpte vi ny henger, og da ble det andre boller. Her er det løs skillevegg og dessuten god plass både i høyden og bredden. Og hesten står stille som en mus. En ting er sikkert - aldri mer Gaupen på den karen.

Silja
06-02-2008, 13:14
Når dere setter midtlemmen på siden, hva mener dere da? Har dere den oppe, men stående på skrå?

Hesten er jo ekstraver og er vant til transport skulle man tro, men det kan jo være at hengeren er veldig trang. Det gikk helt fint da vi hentet henne, og da kjørte vi tre timer. I helga var det en førtiminutters tur og hun begynte å lene seg og klatre straks hun kom på hengeren.

Rosita!
06-02-2008, 13:18
Vi har også ei sånn,men det som er rart er at hun begynte med dette sånn helt plutselig i godt voksen alder,og dette er en hest som har reist land og strand på stevner og kurs i mange mange år,så hun er hvertfall kjørevant.

Så etter dette tilfellet har vi bare kjørt henne uten skillevegg og da har det gått helt fint.

Men det var en skummel situasjon det der,vi hadde jo ikke peiling på hva som foregikk så vi stoppa midt på hovedveien og tilkalte dyrlege som var så snill å kjørte bak oss helt hjem hvis det skulle skje noe:p

Siiilje
06-02-2008, 13:24
Den står på skrå ja ;) Det gikk fint med Rønner i begynnelsen med vår smale henger også, men så plutselig klikket det for han..

Silja
06-02-2008, 13:28
Ok, men dette virker i hvert fall lett løsbart. Skal forsøke å kjøre med lemmen på skrå neste gang. Nå kjører vi ikke akkurat ofte, men det er jo uansett greit å vite at det er mulig. Nesten så jeg må få kjørt en tur med henne bare for å finne ut om det funker.

Tone Kristin
06-02-2008, 13:44
Ei venninne av meg har en fjording som plutselig begynte slik. Han har alltid stått som et lys på henger før, både alene og sammen med andre hester, uavhengig av side. Reisevandt var'n også, de kjørte på kurs en gang i uka. Men plutselig la han seg ned på vei til kurset, og etterpå var det kul umulig å få han til å stå med skillevegg. Når de tar den vekk, så står han som et lys igjen, men med skillevegg så legger han seg ned med en gang han kommer inn på hengeren.

Hege
06-02-2008, 14:04
Ei venninne av meg har en hest som hadde stått fint på henger. Plutselig en dag begynte han å lene seg osv, og etterhvert så fant de ut at han hadde wobbler (eller hvordan det skrives). Er ikke meningen å skremme deg, men om ikke noen av tipsene her (sette skilleveggen til side, større, lys henger osv) hjelper, så er det verdt å se på om det er noe annet som plutselig påvirker balansen til hesten.

anettex
06-02-2008, 14:55
Vi har også ei sånn,men det som er rart er at hun begynte med dette sånn helt plutselig i godt voksen alder,og dette er en hest som har reist land og strand på stevner og kurs i mange mange år,så hun er hvertfall kjørevant.

Så etter dette tilfellet har vi bare kjørt henne uten skillevegg og da har det gått helt fint.

Men det var en skummel situasjon det der,vi hadde jo ikke peiling på hva som foregikk så vi stoppa midt på hovedveien og tilkalte dyrlege som var så snill å kjørte bak oss helt hjem hvis det skulle skje noe:p

Begge de 2 hestene jeg har hatt dette problemet med, begynte med dette i voksen alder og helt uten noen dramatiske hendelser som bakgrunn.
Min 2. hest Chivas, begynte på tur hjem fra et distanseritt i Alta.
Helt plutselig...
Siden vi allerede hadde hatt en slik hest, så viste vi jo hva vi skulle gjøre.
Så da var det bare å stoppe på første og beste plass, pakke alt om i hengeren og sette veggen til siden bak.
Hengeren vi hadde da var 10 cm bredere enn feks Gaupen, men det ble likevel smalt tydeligvis.
Så noen år etter kjøpte vi ny henger, selv om hesten vi hadde på det tidspunktet ikke hadde slike priblemer.