PDA

Se full versjon : Kjempeproblem; hesten sparker i veggen

Geronimo
05-02-2008, 19:27
Nå har vi fått litt av et problem med hesten til venninna mi i stallen. Hesten sparker så ufattelig mye i veggene om natten. Har fått klager fra naboer, noen av dem bor nesten en halv kilometer unna, men de hører det fremdeles VELDIG godt.
Dette kan ikke fortsette, og vi er passe desperate etter å finne ut hva vi kan gjøre. Nå har vi skrudd opp gummiplater, og håper på at det kan dempe lyden litt.
Hesten står mye ute, på stort jorde, med mange hester. De står ute fra 8-12 timer om dagen. Hun blir brukt godt så og si hver dag, så det er ingen problemer med aktivisering.

Noen som har tips til å bli kvitt denne forferdelige uvanen? Vi er desperate, og tar alle tips til oss. HJELP!

Sol
05-02-2008, 19:50
Sette hesten på løsdrift? ikke alle hester KAN stå på stall. har sett dette en gang før og. ung vallak, spraket i stykker boks etter boks. blei satt på utegang og problemet blei løst. med en gang han kom inn på boks, var det spraking, sure miner osv igjen.

Geronimo
05-02-2008, 20:00
Sette hesten på løsdrift? ikke alle hester KAN stå på stall. har sett dette en gang før og. ung vallak, spraket i stykker boks etter boks. blei satt på utegang og problemet blei løst. med en gang han kom inn på boks, var det spraking, sure miner osv igjen.

Ikke mulig, desverre. Det som er rart, er at da hun kom, gjorde hun det ikke, men nå som hun er blitt "husvarm" begynner helsiket.

Sol
05-02-2008, 20:05
Kan dere prøve å bytte boks med noen andre da.. at det kan være plasseringen av boksen i forhold til utgangen, eller hvor de andre hestene står eller noe er årsaken.

Geronimo
05-02-2008, 20:09
Kan dere prøve å bytte boks med noen andre da.. at det kan være plasseringen av boksen i forhold til utgangen, eller hvor de andre hestene står eller noe er årsaken.

Hmm, det kan vi prøve på. Tenkte å sitte i stallen en natt, for å kunne sparke tilbake i veggen hvis hun prøver seg. Det er også forferdelig irriterende for de andre hestene. Merker det veldig på min egen.

Sol
05-02-2008, 20:12
Det tror jeg er bortkasta energi altså.. det er jo en GRUNn for at hesten gjør det.. og det er ved å finne grunnen og gjøre noe med den at du løser et sånt problem, ikke ved å forstyrre natteroen til hele stallen;)

Geronimo
05-02-2008, 20:14
Det tror jeg er bortkasta energi altså.. det er jo en GRUNn for at hesten gjør det.. og det er ved å finne grunnen og gjøre noe med den at du løser et sånt problem, ikke ved å forstyrre natteroen til hele stallen;)

Ja, det stemmer. Derfor vil jeg ha så mange råd som mulig, av alle:)

Sol
05-02-2008, 20:17
prøv å tenke litt på hvem denne hesten har som kompis ute på dagtid. sett den sammen med kompisene, og sett for all del ikke erkefienden rett over gangen for den.. om det er bare en kompis, sørg for at hesten får stå bare ved siden av denne ene kompisen.. kan hende det går seg til da.

Belinda
05-02-2008, 20:41
Om den fortsetter kan det hjelpe å henge opp en matte på veggen. Den vil dempe lyden og hindre hesten i å skade seg selv.

LineLovise
05-02-2008, 20:43
Det første som jeg tenker er at noen gir hesten godbiter mens han er i stallen, da begynner de å bråke slik for å få oppmerksomhet å mer godbiter, så heng opp et skilt på døra at ingen må gi den hesten godbiter...

Hvis boksene er store nok så kan dere også prøvd å ha en annen hest inne sammen med ham, eller et annet dyr som en kanin hvis stallen ikke er stor nok til en annen hest

kan også hjelpe å gi den noe å leke med som en ball eller et tykt rep med noen knuter som henger i taket

DonPånnis
05-02-2008, 21:13
Selve problemet kan løses effektivt og kjapt. Men man burde funnet ut grunnen til sparkingen. En gummi ring rundt koden. Monty Roberst har beskrevet hvordan denne virker og slikt i boken. Driver hesten på slikt ofte ville jeg tatt på en slik veldig kjapt, for å hindre at hesten, andre eller stallen blir skadet.

Har den nok grovfôr inne?

Geronimo
05-02-2008, 21:38
Selve problemet kan løses effektivt og kjapt. Men man burde funnet ut grunnen til sparkingen. En gummi ring rundt koden. Monty Roberst har beskrevet hvordan denne virker og slikt i boken. Driver hesten på slikt ofte ville jeg tatt på en slik veldig kjapt, for å hindre at hesten, andre eller stallen blir skadet.

Har den nok grovfôr inne?

Høres smart ut med de ringene. Sånne må vi prøve å få laget. Regner ikke med det går an å kjøpe dem? Eller? Er det bare sånne vanlige ringer som man bruker til å forhindre at hesten trør seg på koden?

Ja, hesten får godt med grovfor inne, men kan muligens økes. Vi vil prøve alt.

Geronimo
05-02-2008, 21:43
Forresten, moderatorer; bør denne tråden flyttes til "problematferd" kanskje?

Anita&Svarten
05-02-2008, 21:49
Hmm, det kan vi prøve på. Tenkte å sitte i stallen en natt, for å kunne sparke tilbake i veggen hvis hun prøver seg. Det er også forferdelig irriterende for de andre hestene. Merker det veldig på min egen.

Hvis du gjør det, så ikke sitt bak veggen!
For noen år tilbake siden var det en ponni som sparket ned veggen så hele jernfestet inni muren røyk, og hvis hun står i stallen med "treboksene" så gir nok de enda fortere etter. Mye krefter på gang..
Har ikke noen råd desverre, men så for meg pannekake Mai her, og det vil vi jo ikke ha noe av..

Geronimo
05-02-2008, 22:02
Hvis du gjør det, så ikke sitt bak veggen!
For noen år tilbake siden var det en ponni som sparket ned veggen så hele jernfestet inni muren røyk, og hvis hun står i stallen med "treboksene" så gir nok de enda fortere etter. Mye krefter på gang..
Har ikke noen råd desverre, men så for meg pannekake Mai her, og det vil vi jo ikke ha noe av..

Ponni jeg kjenner?
Neei, Mai hadde tenkt til å sitte på takbjelkene..:P Neida. Må jo redde Batosta sin gamleboks fra døden, men den har jo tålt noe opp gjennom årene:P

Anita&Svarten
05-02-2008, 22:06
Jepp.. sender deg det på msn.

DonPånnis
05-02-2008, 22:15
Disse er av rundjern, MR har vertfall utrolig god erfaring med dem, og bruker dem også på hesten som ikke sparker - masserer visstnok kronranden og dermed øker blodsirkulasjonen og stimulerer hoven til økt vekst og tykkere vegg.
Jeg ble faktisk anbefalt av healer å massere kronranden ofte *fingrene.

Men ja, dem er av rundjern og former som en hestesko. Resten av ¨åpningen¨ festes med en lær stropp eller skolisser av lær. Smeden kan sveise små hul på begge ender der du trer gjennom. Ser ut som om ringene skal være nokså løse, vertfall hvile på kronranden og ikke rundt koden. Kan hende disse som er for å hindre at hesten tråkker på seg fungerer også, jeg vet ikke.

Dette er det eneste effektive jeg kommer på, om man ikke klarer å finne ut grunnen til problemet. Prøve å bytte om på hestene og slikt først, og ha mye grovfôr inne. Hester sparker jo ikke seg selv i foten om dem har smerter i den..

Tone
05-02-2008, 22:53
Mus i stallen som hesten sparker etter? Og ja jeg vet hvilken årstid vi er i men er ganske varmt i en stall:rolleyes:

Ragnhild
05-02-2008, 23:12
Hvor i stallen står hesten? Hvordan står den i forhold til andre hester? Endeboks? Midt i mellom noen?

Hanna
05-02-2008, 23:20
Disse er av rundjern, MR har vertfall utrolig god erfaring med dem, og bruker dem også på hesten som ikke sparker - masserer visstnok kronranden og dermed øker blodsirkulasjonen og stimulerer hoven til økt vekst og tykkere vegg.
Jeg ble faktisk anbefalt av healer å massere kronranden ofte *fingrene.

Men ja, dem er av rundjern og former som en hestesko. Resten av ¨åpningen¨ festes med en lær stropp eller skolisser av lær. Smeden kan sveise små hul på begge ender der du trer gjennom. Ser ut som om ringene skal være nokså løse, vertfall hvile på kronranden og ikke rundt koden. Kan hende disse som er for å hindre at hesten tråkker på seg fungerer også, jeg vet ikke.

Dette er det eneste effektive jeg kommer på, om man ikke klarer å finne ut grunnen til problemet. Prøve å bytte om på hestene og slikt først, og ha mye grovfôr inne. Hester sparker jo ikke seg selv i foten om dem har smerter i den..

hvordan hjelper disse ringene? (føler jeg burde skjønt det, men.. :p )

Geronimo
05-02-2008, 23:43
Hvor i stallen står hesten? Hvordan står den i forhold til andre hester? Endeboks? Midt i mellom noen?

Står ikke mellom noen. Sjekk minibildet. Den røde prikken er hoppa som sparker. Blå prikker står det hester. Uten prikker er bokser tomme.

Geronimo
05-02-2008, 23:46
hvordan hjelper disse ringene? (føler jeg burde skjønt det, men.. :p )

Skrevet av boka til Monty Roberts:
Riktig tilpasset sitter ringen slik at når hesten sparker, beveger ringen seg tett opp til kodeleddet når hoven slenges bakover. Når hoven stopper trykkes ringen inn mot hovranden, noe hesten merker svært godt. Jeg tror det føles omtrent som når du slår tærne i sengestolpen midt på natten. Jeg har ennå ikke sett en hest som vil fortsette å sparke med riktig tilpassede ringer. Dett er en av de spesielle problemene som har en øyeblikks løsning.

Rosita!
06-02-2008, 00:11
Vet dere at hesten sparker og feks. ikke bare ruller seg,evnt. ruller seg fast eller noe ?

Bare en liten tanke.
For har hestene rett utenfor huset her og når de ruller seg så høres det jo ut som det er krig der ute :p

Geronimo
06-02-2008, 11:27
Vet dere at hesten sparker og feks. ikke bare ruller seg,evnt. ruller seg fast eller noe ?

Ja, den sparker. Er sparkemerker, ikke bare skrapemerker. Hvis du skjønner:P

Ragnhild
06-02-2008, 11:59
Står ikke mellom noen. Sjekk minibildet. Den røde prikken er hoppa som sparker. Blå prikker står det hester. Uten prikker er bokser tomme.

Hva med å prøve å flytte den en boks til høyre? At den får stå i den boksen helt aleine?

Hvordan er forholdet til hesten den står ved siden av nå? Kan være at de ikke er bestevenner?

Solan
06-02-2008, 12:09
Har hørt om noen som plasserte en sånn hest i en boks med vindu. Da sluttet den helt. Men kan jo også hende at det var at den ble da ble stående ved en god kompis : )

Bryghaug
06-02-2008, 12:31
Tror jeg først hadde prøvd bytte boks for å se om det forandret seg. Hvis problemet fortsetter; hva med å henge opp aluminiumsfolie en bred stripe over veggen bak der hesten treffer når han sparker. Dette er ikke farlig; men vil tro hesten får seg en støkk første gangen. Kanskje han får tenkt seg om.

Husk og; nok grovfór.

Heidi&Chianti&Lauvinia
06-02-2008, 13:07
eller et annet dyr som en kanin hvis stallen ikke er stor nok til en annen hest

IIIIIIIIk... jeg får helt angst av alle som foreslår kaniner i hestebokser ... kaniner har INGENTING i hestebokser med hest i , å gjøre. Har dere i det hele tatt sett kaniner tråkket i hjel av hester. Og anbefale dette til hester som SPARKER ????

Jeg vil som hundre andre har nevnt, anbefalt og prøve å flytte hesten i en annen boks ... evt også prøvd å dekke til mellom boksene så den ikke ser naboen.

Geronimo
06-02-2008, 14:33
Hva med å prøve å flytte den en boks til høyre? At den får stå i den boksen helt aleine?

Hvordan er forholdet til hesten den står ved siden av nå? Kan være at de ikke er bestevenner?

Boksveggene er så høye at hestene ikke ser over dem.
Skal foreslå å kunne flytte hesten. Den liker egentlig de fleste hestene, men når du sier det så mislikes hun av fjordingen som står rett ovenfor henne.

Geronimo
06-02-2008, 14:34
Har hørt om noen som plasserte en sånn hest i en boks med vindu. Da sluttet den helt. Men kan jo også hende at det var at den ble da ble stående ved en god kompis : )

Det er vindu i boksen:)
Skal foreslå det med å sette den nærmere kompisen.

lafutura
06-02-2008, 15:06
Bytt boks. La den stå i en "aleneboks" med en kamerat ovefor seg. En av de helt til høyre på tegningen din.
Vi hadde en hest på stallen som var helt vill, sparka i stykker boksveggene natt etter natt. Bytta hest som stod ved siden av og voila - ikke så mye som et merke.

Geronimo
26-02-2008, 09:15
En liten oppdatering; hesten ble flyttet til en annen boks, det hjalp ikke. Men hun fikk laget til de ringene som DonPånnis foreslo, og de har funket strålende. Ikke en lyd etter at hun fikk de på. Anbefales!

Chevaleresse
26-02-2008, 11:21
Har dere funnet ut noe mer om hvorfor hesten sparket i veggen? Ved å fjerne symptomet sparking, kan hesten etterhvert finne andre smarte ting å drive med om ikke årsaken fjernes...

Mvh Torill

Geronimo
26-02-2008, 13:21
Har dere funnet ut noe mer om hvorfor hesten sparket i veggen? Ved å fjerne symptomet sparking, kan hesten etterhvert finne andre smarte ting å drive med om ikke årsaken fjernes...

Mvh Torill

Vi tror det er fordi hun kjeder seg i boksen. Men hun står jo ute nesten 10 timer om dagen. Og når hun har spist opp kraftforet, begynte hun å sparke.

lillekira
26-02-2008, 13:47
Vi tror det er fordi hun kjeder seg i boksen. Men hun står jo ute nesten 10 timer om dagen. Og når hun har spist opp kraftforet, begynte hun å sparke.

Men har hun mye grovfor da?
Vil anta at det er viktig at denne hesten har noe å drive med jeg da.
Hvorfor ikke sette inn ett "juletre" eller noe? Så har den noe å leke/jobbe med?
Henge opp flasker meg kraftfor som hun kan leke med inne?

Og godt med grovfor,slik at hun alltid har mat å drive med iallefall:)

Stall-Vinga
26-02-2008, 13:58
Romanca fikk også denne uvanen for noen år siden. Det var irriterende på flere måter, ikke bare på grunn av bråket, men også fordi hun kunne skade seg selv og til slutt ødelegge hele veggen.

Men nå vet jeg at denne tytta er en hoppe som liker mye oppmerksomhet, og stadig pønsker ut nye metoder på å få det. Særlig når andre hester får oppmerksomhet.

Jeg polstret inn "sparkeveggen" med gummimatter, slik at lydeffekten ble minimal. Dermed fikk hun ikke laget det bråket hun ønsket og sluttet snart... :p

Chevaleresse
26-02-2008, 14:50
Selv om hesten står ute ti timer om dagen, så betyr det fortsatt 14 timer inne og det kan være lenge for enkelte hester... Mulighet til å gi den masse grovfor om natta slik at den har noe å sysselsette seg med?

Mvh Torill

RebeccaK
26-02-2008, 15:48
Jeg er litt redd for at hesten vil finne på nye uvaner når dere ikke har funnet grunnen til at hesten sparker, f.eks. krybbebiting, luftsluking.

Min vallak kan ikke stå ved siden av hopper uten at det er hel vegg der, prøvd flere ganger og nå har han vallak på den ene siden og hoppe med hel skillevegg på den andre siden, og han sparker ikke lenger. Det tok tid å finne ut av, men vi fant i alle fall ut hva som gjorde det før han ødela mer på boksene :)

Geronimo
26-02-2008, 19:04
Hesten får mye grovfor, og får hun mer blir hun tønne. Det har funket fint til nå, og hun virker fornøyd, så om hun begynner med andre uvaner, får vi ta det når den tid kommer. Flasker har vi prøvd, men god ide om "juletre".