PDA

Se full versjon : Galopp for "dummies"

Musical Missile
05-02-2008, 10:16
Etter det jeg har sett har jo snart alle andre ridegrener som er representert her på forumet en slik tråd. Er det noe DU lurer på om galopp?
Et ord/uttrykk? Hva en jockey kontra en amatør er? Hvordan man kan bli egen trener? Pulle? Halsring??

Still spørsmål så kan vi prøve å svare så godt vi kan!

Embliss
05-02-2008, 10:30
For å starte i et "vanlig" galoppløp: Må det være en fullblodshest?

Edit for å si at jeg har ingen plan om å starte galopp med hverken Bolla eller Langbein. :p Syns jeg ser det. :lol:

Opal
05-02-2008, 10:36
Rekkefølgen inn i startboks? Klarer aldri huske....:rolleyes:

Musical Missile
05-02-2008, 10:50
Må ha enten fullblods eller araber for å starte i vanlige totalisator løp. (Men var noen som startet en quarter for noen år tilbake, de fikk godkjent å starte denne, ble slått med maaange lengder selv på de korte sprintene. Etter denne episoden ble det innført kvalifikasjonsløp, slik at spillerene skal vite at hesten har en reell mulighet)

Ponni/ridehestløp ingen krav til rase, distanse etter høyde og alder på rytter.

Musical Missile
05-02-2008, 10:54
Rekkefølgen inn i startboks? Klarer aldri huske....:rolleyes:

Litt etter hvem som er starter! Men i teorien er det 1-3-5-7 osv og 2-4-6-8 osv. Skal byttes på fra løpsdag til løpsdag hva som må først inn av oddetall og partall. Hester som er vanskelige å laste skal lastes først. Hester som står dårlig i startboks lastes sent. Hver hest har 3 minutter på seg til å komme inn i sin startboks før løpet. (På Øvrevoll)

Marte+Quicky
05-02-2008, 13:59
Hva skjer om hesten ikke kommer seg inn før de tre minuttene har gått?
Disk/bortvist?

Musical Missile
05-02-2008, 14:22
De som har brukt opp sine 3 minutter blir bortvist fra start, hvis ikke starter velger å gi de et absolutt siste forsøk når alle andre er inne. Disk/bortvist blir samme saken! For å starte hest i løp igjen da må hesten startboksgodkjennes på nytt av starter.

Silje og Tindra
05-02-2008, 14:25
Er det samme system i Norge som i USA, med claiming, allowance og stakes løp, der claiming er det vanligste?

Musical Missile
05-02-2008, 14:32
Her i landet har vi gruppeløp/listed løp som tilsvarer stakes løpene der borte. Noviseløp er for hester som har vunnet kun en gang, blir vel noe som deres allowance løp. Maidenløp for hester som ikke har vunnet før. Mest vanlig her i landet er handicapløp der hestene vektes utifra deres handicap.

dorab01
05-02-2008, 23:33
Er det samme system i Norge som i USA, med claiming, allowance og stakes løp, der claiming er det vanligste?

Og bare for å svare claiming er handikap løp her i norge. Vi har også aldersvekts løp som er vanlige for 2 og 3 årige hester. De er ikke under maiden og novise kategorien.

dorab01
05-02-2008, 23:37
En annen ting jeg bare må skyte inn her. Alle som har lyst til å se på en gallopstall er som regel (alle staller untatt en på øvrevoll de som kjenner seg litt rund her vet hvem trener jeg sikter til:)) hjertelig velkommen i alle stallene for å ta seg en titt det er bare å spørre! Og alle blir glade for nye folk i stallen !

Silje og Tindra
05-02-2008, 23:38
Claiming er jo løp hvor hvem som helst kan komme å "claime" en hest, og om man er eneste, så får man denne hesten etter løpet, uansett om den kommer først eller sist. Foregår handicap-løpene i Norge på samme måte, altså? Så om man skulle finne på å ha lyst på en fullblods en dag, så kan man dra på et slikt løp, og "claime" en?

HannaC
05-02-2008, 23:45
Hva med dette vekt og sånt hos rytter og sal? Sjønner at rytteren skal ha en vekt på det og det, hvis ikke så må salen veie/mer mindre? Sjønner ikke denne, kan TS svare:)?

Musical Missile
06-02-2008, 09:50
Claiming er jo løp hvor hvem som helst kan komme å "claime" en hest, og om man er eneste, så får man denne hesten etter løpet, uansett om den kommer først eller sist. Foregår handicap-løpene i Norge på samme måte, altså? Så om man skulle finne på å ha lyst på en fullblods en dag, så kan man dra på et slikt løp, og "claime" en?

Ikke i vanlige handicapløp, men i løp utskrevet som salgsløp. Der blir hestene solgt etter løpet. Rene claimingløp har vi ikke her i landet.

Musical Missile
06-02-2008, 09:59
Hva med dette vekt og sånt hos rytter og sal? Sjønner at rytteren skal ha en vekt på det og det, hvis ikke så må salen veie/mer mindre? Sjønner ikke denne, kan TS svare:)?

En jockey kan ri både 54 og 59 kg samme kvelden. La oss si at jockey veier 52 kg i egenvekt. Da må h*n ha drakt, sikkerthetsvest, annen påkledning ,sal, bøyler, gjordter og underlag som veier tilsammen med h*n minst minst 54,6kg. (Hvorfor man veier ut med ca 0,6-0,8 kg over oppgitt vekt hesten skal bære, er på grunn av sikkerhetsvesten.)
På den andre hesten som skal bære 59 kg, må utstyret pluss h*n veie 59,6 kg. Dermed kan det brukes en større sal, blyteppe med/uten bly etter hva man trenger, tyngre gjordter eller mer påkledning.

Utstyr som hjelm og pisk regnes ikke med på den totale vekten, dette tas alltid av når man veier ut og inn.

dorab01
06-02-2008, 16:06

Beklager missforståelse jeg trodde du mente claime som i england der claim heter vektlettelse det vil si handicapløp. Nei slike løp har vi ikke i norge men vi har salgsløp og vi har at "breezeup sales " i fjor for 5 irske hopper.

HannaC
06-02-2008, 17:09
Men hvorfor er dette viktig på grunn av sikkerheten? (Tenker på det du skrev om vekten og sånt til meg:))

Musical Missile
07-02-2008, 09:52
Sikkerhetsvesten som rytterne må bruke under løp nå veier mer enn de vi brukte før. Er bestemt gjennom regler at vi skal bruke sikkerthetsvest som er godkjent for den og den sikkerthetsklassen. Før spekulerte mange i å ri med så liten sikkerhetsvest som mulig for å få ned vekten på utstyret og dermed kunne veie noe mer selv. Men ved å legge til noe vekt oppå programvekten skal i prinsippet alle kunne ri med de nye og godkjente vestene.

Opal
07-02-2008, 13:12
Hvilke regler gjelder dersom hesten faller før start (i startboks f.eks) eller jockeyen på noe vis faller av hesten før start?

Musical Missile
07-02-2008, 14:54
Hvilke regler gjelder dersom hesten faller før start (i startboks f.eks) eller jockeyen på noe vis faller av hesten før start?

Om hesten faller eller rytter faller av og hesten løper noen runder på banen blir den i begge tilfeller sjekket av veterinær, før den eventuellt kan starte hvis vet. finner den i skikket tilstand til det.
Faller rytter av og hesten løper tre runder i full spiker på banen blir den tatt ut av løpet, dvs får ikke starte. Om hesten bare tar seg en rolig tur en runde får den som regel i alle tilfeller starte. Men det er banens veterinær som avgjør det.

Intheflesh
09-02-2008, 03:08
Det er visstnok også nye regler som sier at hvis en hest steiler rundt og faller på ryggen får den ikke starte. Dette fordi man ikke der og da kan avgjøre om den har fått skader i ryggen.
Om jockeyen skader seg i fall av hest før start blir det vel i noen tilfeller skaffet ny jockey (?). Har vært på Øvrevoll i over 20 år og kan ikke huske at dette har skjedd noen gang.

Intheflesh
09-02-2008, 03:14
Beklager missforståelse jeg trodde du mente claime som i england der claim heter vektlettelse det vil si handicapløp. Nei slike løp har vi ikke i norge men vi har salgsløp og vi har at "breezeup sales " i fjor for 5 irske hopper.

bare for å gjøre det helt klart det Dorab01 sier: dette betyr i Norge har lærlinger og amatører "claim" - dvs vektlettelse - i forhold til de profesjonelle jockeyene i proff-løp. Hvor mange kilo lettelse (claim) de har avhenger av antall seire jockeyen har. :)

Silje og Tindra
09-02-2008, 09:56
Kan hvem som helst kjøpe hest i disse salgsløpene, eller er de forbeholdt galoppfolk?

Musical Missile
09-02-2008, 13:34
Hvem som helst kan legge inn bud. Siste salgsløpet jeg kan huske var er vel en 4-5 år siden... Da ble de tre første hestene i mål forsøkt auksjonert bort. Ingen ble forøvrig solgt....

Musical Missile
09-02-2008, 13:35
Om du tenker å skaffe deg fullblods bør du heller ringe forskjellige trenere å spørre om de har noe som skal ut av stallen. På www.ovrevoll.no under hestebørsen legges det også ut noen. men flesteparten av hestene som selges videre fra en karriere på banen blir nok ikke annonsert.

Er også åringsauksjon på høsten om det er unghest man ønsker.

Mitzimarie
09-02-2008, 21:57
Er det ikke en grense på hvor høy rytteren kan være?

Musical Missile
10-02-2008, 00:18
Nei, det er ingen grense på hvor høy rytteren kan vøære så lenge h*n klarer ridevekten h*n har satt selv som laveste vekt personen kan ri.

Er en kvinnelig jockey i Danmark som er nærmere 180 cm og rir 50 kg....ser litt rart ut med så lange ryttere spør du meg, men de klarer jo å "brette" seg sammen på en måte!

dorab01
10-02-2008, 14:00
Nei, det er ingen grense på hvor høy rytteren kan vøære så lenge h*n klarer ridevekten h*n har satt selv som laveste vekt personen kan ri.

Er en kvinnelig jockey i Danmark som er nærmere 180 cm og rir 50 kg....ser litt rart ut med så lange ryttere spør du meg, men de klarer jo å "brette" seg sammen på en måte!

jepp vi har vel en kvinnelig rytter her i norge som også pleide å ri 50 kg. Det var liksom ikke mye fett på denne kroppen:lol:

Marte+Quicky
10-02-2008, 20:25
Hvordan fungerer formtall?

Musical Missile
10-02-2008, 23:04
Hvordan fungerer formtall?

Formtallet kan sammenliknes med travets grunnlag, men i motsetning til travet der om en hest har tjent bra med penger og på papiret SKAL være en god hest resten av karrieren. Kan galopphestene flyttes opp og ned i formtall utifra deres prestasjoner.

Alle hester rangeres i et formtall (også kalt handicap) fra 40 til 100 der 100 er absolutt best. En hest kan flyttes både opp og ned i formtall. Sitter en person hvis oppgave er å se og analysere alle alle løp i skandinavia for å flytte opp/sette ned hester i formtall etterhvert som de går løp.

I aldersvektløp bærer alle hestene lik vekt. Da vil i teorien hesten med det høyeste formtallet ha best sjanse i løpet og stå best til for å vinne.

I de løpene som er skrevet ut som handicapløp i proposisjonene (løpsbulletin heter det vel i travet?) bærer hestene vekt utifra sitt handicaptall.

Eks. si at løpet er skrevet ut for hester med handicap -5 kg. Da vil en hest som har 60 i formtall bære 60-5=55 kg i løpet. En hest som har 64 i formtall vil få 64-5=59 kg i løpet.

Er prestasjonen til hesten bra flyttes den noe opp, etter hva handicapper finner ut. (her spiller også noen faktorer som baneunderlag, motstand i løpet og hvor lett hesten vant/hvor mye den ev. var slått med, vekt den bar i løpet og om det var lærling eller proff jockey som red)

De beste hestene i Norge har formtall på rundt 90.

Håper dette forklarer noe! Om det fremdeles er uklart bare spør!

dorab01
11-02-2008, 12:16
Måten formtall blir regnet ut på er på 1600 m er en heste lengde lik en kilo. Handicappern tar aldri utgangspunkt i god eller dårlig bane, eller om hesten snublet eller ikke osv osv.

Handicapern ser alltid på hest nr to når den regner ut formtall. Hvorfor? Fordi man tar i utgangspunktet at hest nr 2 var denn hesten som gikk slik som sin form er. (uff vanskelig å forklare) men de går altså ikke utifra vinneren men utifra nr 2. Så hvis løpet var 1600 m. Og hest nr to hadde 50 i formtall og hest nr 3 var 1 lengde bak nr 2 oog formtallet tiol hest nr 3 var 48. Så justerer handicapern formtallet til nr 3 opp til 49. mens hest nr. 2 ikke for noen ting! Håper noen skjønnte hva jeg mente det er fryktelig vanskelig å forklare dette skriftlig uten å vise det i regne stykke. Og hvis hest somvar nr 1 i mål vant med 2 lengder og den hadde samme formtall som hest nr 2 så for altså hest nr 1 en 2 kilo ekstra altså 52.
bare spørr om dere lurer på noe anngående dette.

Marte+Quicky
21-02-2008, 21:23
Hva er fegentri?

Musical Missile
21-02-2008, 22:31
Hva er fegentri?

Tydelig at noen har lest Veddeløperen her! :)

Fegentri er den internasjonale amatørorganisasjonen. Her i landet har vi norsk amatørrytterklubb (NoARK), mens Fegentri er den internasjonale der stort sett alle lands klubber er medlem.
Hvert år arrangeres det et verdensmesterskap for amatørryttere som går i en serie gjennom hele året. Disse løpene kalles Fegentriløp.
Kvinner og menn rir hver sin serie. Kvinnene rir bare flatløp, mens herrene rir flatløp og hinderløp. Jan Erik Neuroth ble verdensmester på flatt ifjor! Meget bra prestasjon!

Hvert land velger ut sin representant, i 2007 var Norges representant Sofie Langvad. Mens det på herresiden ikke var noen som red fra Norge. Det arrangeres løp verden over og det inviteres ryttere til disse løpene fra de landene som er med i Fegentri-organisasjonen.
Norge er et miniputt-land i galoppsportmålestokk og blir ikke alltid invitert til alle løpene. Men som du sikkert har lest var Sofie både i USA, Tyskland, Qutar og Mauritius. Hun ble tilslutt sammenlagt nr 2! Noe som er kjempebra med tanke på at hun ikke hadde mulighet til å ri alle løpene.

Fegentriløpene ble laget med tanke på å skaffe flere amatørryttere mulighet til å reise utenlands for å ri løp.

Marte+Quicky
21-02-2008, 22:34
Aha! Ja, har lest, hehe:D

Hanna
21-02-2008, 22:44
men hvordan kunne han bli verdensmester hvis det ikke var noen menn som representerte Norge? er det noe annet enn den serien da?

Musical Missile
22-02-2008, 22:08
Går litt i surr med årstallene her jeg! Jan Erik ble verdensmester på flatt i 2006. Ifjor, 2007, ble tilslutt Sofie Langvad nummer to.

-Marit Petra-
23-02-2008, 01:59
Men kan f.eks jeg på rundt 60 kg bli jockey? Eller bør jeg ta av? Vanskelig å få hester å ri når jeg er såpass tung? Ligger like over 160cm, så har nok å ta av.. Har liksom bestandig hatt lyst til å ri galopp, arbeidet i travstall, men trives liksom ikke bak vogna. Kan jeg da gå ut som lærling i galopp når jeg går ut andreåret hest?

dorab01
23-02-2008, 16:41
ja det kan du. de fleste som begynner å jobbe en gallopstall tar av rundt 10kg det første året de jobber!

Musical Missile
23-02-2008, 18:35
Klart du kan klare å ri løp. Det du kan gjøre aller først er å få jobb hos en trener og ri amatørløp om h*n mener du er god nok til det. Tar en stund å opparbeide seg erfaring og styrke nok til å ri løp. Man g en person som har følt seg klar for løp, ridd ett for så å vente lenge! Fant ut at man måtte trene litt mer. :)

De fleste som begynner å jobbe på stall går vel ned noe om de tenker veldig kosthold i tillegg til all jobbingen. Mye hardt arbeid, men syntes å si at alle tar av ca 10 kg er for drøyt å si. Det kommer jo an på person til person. Jeg tok ikke av så mye da jeg begynte å jobbe... Glad jeg ikke gjorde det heller, da hadde jeg ikke orket mye!

PS: Vet om stall som trenger rytter, om noen er interessert i ny jobb. Stallen ligger ikke på banen. Interessert i ryttere som kan ri fra en dag i uka, eller jobbe heltid. Alt av interesse, men må ha god rideerfaring. Send meg PM ved interesse og mer informasjon.

-Marit Petra-
23-02-2008, 23:03
Jaaa! Hadde vært moro å prøve, liker liksom fart på flatmark! Men skjønner det med kosthold, er man bevisst går jo de fleste ned uansett. Hvordan er det å jobbe som lærling i andre land som f.eks Danmark/Sverige når det kommer til galopp?

dorab01
24-02-2008, 00:55
Klart du kan klare å ri løp. Det du kan gjøre aller først er å få jobb hos en trener og ri amatørløp om h*n mener du er god nok til det. Tar en stund å opparbeide seg erfaring og styrke nok til å ri løp. Man g en person som har følt seg klar for løp, ridd ett for så å vente lenge! Fant ut at man måtte trene litt mer. :)

De fleste som begynner å jobbe på stall går vel ned noe om de tenker veldig kosthold i tillegg til all jobbingen. Mye hardt arbeid, men syntes å si at alle tar av ca 10 kg er for drøyt å si. Det kommer jo an på person til person. Jeg tok ikke av så mye da jeg begynte å jobbe... Glad jeg ikke gjorde det heller, da hadde jeg ikke orket mye!

PS: Vet om stall som trenger rytter, om noen er interessert i ny jobb. Stallen ligger ikke på banen. Interessert i ryttere som kan ri fra en dag i uka, eller jobbe heltid. Alt av interesse, men må ha god rideerfaring. Send meg PM ved interesse og mer informasjon.

he he jeg har mest erfaringer fra wido neuroth når jeg var lærlingen en stund for lenge siden alle lærlingene som kom fra hestefag skolen gikk ned minst 10 kg.....men så holdt de ikke all verdens lenge heller ikke at jeg klandrer dem noe nevneverdig:D

Amanthea
24-02-2008, 16:49
Hihi, jeg vil egentlig anbefale Veddeløperen til alle som er grønne på galopp. Jeg lærte MASSE!

Musical Missile
24-02-2008, 20:13
Danmark og Sverige har større galoppmiljø enn her i landet, de har flere baner. Vet ikke hvordan det er lønnsmessig i de landene, men tipper det ligger på det samme som her. Lærling ordningen er akkurat samme (jockeylærling), men siden miljøet er større er det mye mer konkurranse. Sverige spesiellt har et bra miljø og bra tiltak for å få frem gode lærlinger.

Henarn
03-03-2008, 22:19
Kunne jeg f.eks starta med Sportsponnien min ?

Intheflesh
03-03-2008, 23:13
Du kan starte ponni/ridehestløp med en hvilken som helst hest/ponni. Eneste kravet er at du har vært med på minst en trening i regi av NoARK. :-)

boms
07-03-2008, 23:07
hvordan holde seg på en hest som spring?[

Alice
07-03-2008, 23:09
hvordan holde seg på en hest som spring?[

Hold deg fast i manen:D

Musical Missile
08-03-2008, 17:23
Man skal ikke holde seg fast på en hest som løper. Man skal være mest mulig i balanse med hesten og i minst mulig grad forstyrre den. Når oppløpet kommer og hesten muligens er litt sliten er det rytterens oppgave å få hesten til å yte best mulig.

For å stå i bøylene i full galopp kreves endel balanse og koordinasjon. Vi som rir galopphester er også flinke til å bruke halsringen slik at vi ikke river hesten i munnen.

Musical Missile
05-06-2008, 10:20
*dytte på*
Får denne litt opp jeg, sikkert noen som lurer på noe og kanskje finner svar her =)

Stineln
07-07-2008, 00:49
Jeg satt å så på noen løp på torsdag og begynte å lure på en ting. Jeg så den ulykka som skjedde, og at den løse hesten "ble med" i løpet Er det ikke vanlig i galopp å ringe inn løpet? Altså, avbryte løpet når sånt skjer?

Intheflesh
07-07-2008, 11:06
Nei, man avbryter ikke løpet om det blir en løshest. Den løse hesten pleier å løpe med feltet enten hele veien eller så stopper den etterhvert. For at de skal stoppe løpet må det f.eks. være enten en hest eller rytter som ligger i banen slik at det er farlig om løpet fortsetter. Det skjer heldigvis SVÆRT sjelden.

Helenepia
22-07-2008, 20:03
Jeg er 160 cm høy og veier 53 kg. kan jeg ri løp da eller må jeg slanke meg :P ?
Hvis jeg skulle begynt å jobbe i en galoppstall og gått ned 10 kg tror jeg at jeg hadde blitt som en strek :P det er jo 1/5 av hele meg det :S Hvilke oppgaver har en jockey lærling?

Musical Missile
24-07-2008, 11:31
Ja, du kan ri løp. Minstevekten i amatørløp er 60 kg, om du da har 4 kg lettelse så blir ridevekten din 56 kg. Dette klarer du jo lett når du veier 53 kg.

Om du tenkte på å bli lærling å ri proffløp så er minstevekten der nå satt til 52 kg, om du er lærling og har lettelse så kan ridevekten bli 48 kg.

Det de fleste ikke er klar over er at det er rytter selv som setter grensen for hvor lavt h*n rir. Noen klarer å ri 53 kg, andre rir ikke lavere enn 59 kg. Mens noen amatører ikke rir lavere enn noen å 60 kg. Alt ettersom hvor store/tunge de er. I amatørløpene går de fleste hester med rundt 64 kg på ryggen.
Det er bedre å ha "levende" vekt i salen enn "dødvekt" (blylodd).

For ridehestløp er det ingen vektbegrensing

Helenepia
24-07-2008, 13:43
Hva betyr det at man får lettelse da?`Skjønte ikke helt det der jeg x)

Musical Missile
25-07-2008, 16:22
Lærlinger og amatører har vektletteslse etter hvor mange løp de har vunnet. Dette for at forskjellen mellom en god og en mindre rutinert rytter skal utjevnes. Om du er f.eks amatør med 4 kg lettelse (under 3 seirer) og hesten du rir i løp skal gå med 70 kg så får du 4 kg mindre vekt. Altså 66 kg.

Lærlinger begynner med 4 kg lettelse, etterhvert som de kanskje vinner noen løp får de mindre og mindre i lettelse.

Se forøvrig bloggen min der det er en temablogg om nettopp emnet "Vil du bli jockey?" http://www.hest.no/blogg/?bid=624&blid=99229&pagetitle=Vil%20du%20bli%20jockey?

Helenepia
25-07-2008, 18:45
Du sier i bloggen at det innebærer mer slit og ri med lavere vekt. Hva mener du med det? Hvorfor er det tyngre?

Intheflesh
27-07-2008, 14:03
Det er tyngre rett og slett fordi det for mange er tungt å holde vekta (sin egen) nede. Da blir det mye pes med passe på hva man spiser osv. og om man spiser/drikker litt lite blir det fort tyngre å gjøre fysiske ting.

Helenepia
27-07-2008, 15:16
Da skjønner jeg :) Trodde hun mente at det var tyngre og ri løp med lettere vekt jeg og det virka litt ulogisk x) haha.

Intheflesh
04-08-2008, 15:53
Nå har Rikstoto startet en serie om galoppen :D - se her:
http://www.rikstoto.no/nyheter/NR/article_23622.asp

juliekj
04-08-2008, 16:09
oi, så bra! Er det Thea som skriver da eller? *inn og lese*

Foresten veldig bra av TGN å (endelig!) begynne med mnd's fullblods artikler nå også!

(Mangler bare at de tar med mnd's montehest i den siste ledige uka nå så blir det bra ;) )

Intheflesh
05-08-2008, 01:52
Yep, det er Thea som skriver. Ja, supert at også TGN eller "trav og trav" som det heter i galoppverdenen endelig skriver mer om både galopp og monté :)

juliekj
05-08-2008, 11:13
hehe, ja det er ikke ofte tgn har mer om galopp enn oppstilling og referat...

Kan ikke være mange i galoppverden som abonnerer på/kjøper tgn eller?

Nimbus
05-08-2008, 22:41
Hvor mye har et par kilo fra eller til å si egentlig?

Opal
06-08-2008, 11:12
Hvor mye har et par kilo fra eller til å si egentlig?

Om du mener hva det har å si for hesten så går man ut fra at 1 kilo utgjør 1 hestelengde (ca 2 meter el 0,2 sek) over en distanse på 1600 meter god bane.

Nimbus
07-08-2008, 13:27
Jepp, var det jeg mente! Og da hadde det i hvert fall mye mer å si enn jeg hadde trodd, så takk for svar.

Enda et dumt spørsmål; kan man bruke treningssal til ridehestløp, eller må man ha løpssal? (sånn bortsett fra at man taper noen lengder på det ;) )

Musical Missile
07-08-2008, 16:45
De aller fleste rir i vanlige saler i ridehestløpene. Ikke så mange av ponniene eller ridehestene som har verken treningssal eller løpssal. Dette med vekt og hvor mye som har noe å si i løpene gjelder jo løpshestene. Med ridehestene har det fint lite å si ville jeg påstå. Der er det alt mulig som løper mot hverandre og kondisjonen spiller nok mye mer inn enn vekten den bærer på ryggen. Men har du treningssal kontra vanlig sal sparer du jo selvfølgelig noen kilo!

tror ikke det finnes noen utregningtabell på verken ponni eller ridehest for hvor mye en kg ekstra har å si per meter.

Mathea
13-08-2008, 13:01
Hvis man er litt for stor til å klare å holde ridevekt og sånn (fordi man er ganske høy), kan man da bli en rytter som bare rir hesten på trening? Eller går ikke det, fordi hesten løper saktere med tyngre vekt? Når jeg er ferdig utvokst så vet jeg at jeg er aalt for høy til å klare å ri 50 kg. Det spørs jo, er ikke kraftig bygd. Men kan man bli trenings"jockey" selv om man er større en en gjenomsnittelig jockey? (det skjer ikke før om maaange år i så fall, men nysjerrigheten venter :p )

Intheflesh
13-08-2008, 13:09
Yep, de fleste av oss som rir i trening er nok litt i overkant tunge for å være jockeyer :-)

juliekj
13-08-2008, 14:46
Satt å så på løpa fra Øvrevoll sist uke og så igjen at noen av hestene før de blir leid inn i startboksen går med et stort brun-grått teppe lignende sak over rumpa...?

Er dette for noe spesielt, eller er det bare for å holde de varme de siste minuttene før start..?

Spørs fordi jeg syns det ser så svært og tungt ut, og tenkte at det da kanskje hadde en annen effekt/grunn..?

Mathea
13-08-2008, 15:18
Yep, de fleste av oss som rir i trening er nok litt i overkant tunge for å være jockeyer :-)

okei:D

Musical Missile
13-08-2008, 18:13
Satt å så på løpa fra Øvrevoll sist uke og så igjen at noen av hestene før de blir leid inn i startboksen går med et stort brun-grått teppe lignende sak over rumpa...?

Er dette for noe spesielt, eller er det bare for å holde de varme de siste minuttene før start..?

Spørs fordi jeg syns det ser så svært og tungt ut, og tenkte at det da kanskje hadde en annen effekt/grunn..?

Dette teppet er noe de har på hestene som er redde for å komme borti sidene av startboksen. Teppet festes i bakkant av startboksen og henger igjen der når starten går. Mange hester er vare for å komme borti sidene av startboksen og da er dette teppet et godt hjelpemiddel for å forhindre at de får panikk.

Det var faktisk Monty Roberts i sin tid som laget og designet dette dekkenet! Står bekrevet i den ene boka hans. (Den med mørkt omslag)

Mathea
13-08-2008, 18:16
Finnes det galoppbøker? Fakta altså.

juliekj
13-08-2008, 19:12
Dette teppet er noe de har på hestene som er redde for å komme borti sidene av startboksen. Teppet festes i bakkant av startboksen og henger igjen der når starten går. Mange hester er vare for å komme borti sidene av startboksen og da er dette teppet et godt hjelpemiddel for å forhindre at de får panikk.

Det var faktisk Monty Roberts i sin tid som laget og designet dette dekkenet! Står bekrevet i den ene boka hans. (Den med mørkt omslag)

ah... smart :)

Intheflesh
14-08-2008, 11:41

Det er et blydekken hester som er vanskelig å få inn i startboks får på seg(ligger bare over ryggen/rompa) akkurat når de leies inn i startboksen. Det stemmer ganske riktig at det er både stort og tungt. Teorien bak det er vel at de skal føle en ekstra tyngde, det gjør det lettere å dytte dem inn i boksen og det hele går fredelig for seg. :-)

Intheflesh
14-08-2008, 11:43
Merkelig - først nå kom det opp at Musical Missile allerede hadde svart. Jaja - noen ganger kommer hele dette forumet litt rart opp på min PC... :p

Musical Missile
14-08-2008, 11:53
Finnes det galoppbøker? Fakta altså.

Nei, dessverre. Jeg har aldri kommet over noen og jeg har lett overalt. Nærmeste du kommer er en bok som heter Training horses. Den er på engelsk, men står lite om galoppsport generellt der. Mer for de som allerede kan mye om sporten.

De fleste faktabøker om hest har som regel bare en liten bit om galoppsporten. Og det hjelper heller ikke at mye av det som står der er feil!

Musical Missile
08-04-2009, 13:49
Dytter opp denne jeg! Sesongstart er neste torsdag, 16 april. Kanskje noen har lyst til å bli med på en "guida" tur på Øvrevoll en gang iløpet av året?!

Elizabeth
08-04-2009, 13:53
^Det blir jeg gjerne med på!
Har så lyst til å se og lære mer om galoppløp enn det man ser med det blotte øyet:D
Foresten: Hvor brede er starboksene i meter? Jeg husker jeg gikk gjennom en og fikk helt klaus..

Arachnida
08-04-2009, 14:01
Åhh...det hadde vært kjempemoro å vært med på det, Musical Missile.
Jeg synes liksom galloppløp kan virke som et tema som ikke blir snakket om.
Travløp derimot, er mye omtalt.
Hva kan være grunnen til dette?

Mathea
08-04-2009, 14:03
Jeg også! Men for se når jeg får muligheten, har et mål om å komme på Norsk Derby + et annent løp :D

Musical Missile
08-04-2009, 14:07
^Det blir jeg gjerne med på!
Har så lyst til å se og lære mer om galoppløp enn det man ser med det blotte øyet:D
Foresten: Hvor brede er starboksene i meter? Jeg husker jeg gikk gjennom en og fikk helt klaus..

Tja, hvor brede er de i meter da....tenke...mellom 100 og 120 cm kn jeg tenke meg uten at jeg vet det eksakte målet, men det kan jeg jo finne ut! Trange er de ja! Men utrolig hva hestene greier å finne på inni der.

Musical Missile
08-04-2009, 14:39
Åhh...det hadde vært kjempemoro å vært med på det, Musical Missile.
Jeg synes liksom galloppløp kan virke som et tema som ikke blir snakket om.
Travløp derimot, er mye omtalt.
Hva kan være grunnen til dette?

For det første er det mye flere travløp og travhester. "alle" hadde jo før i tiden en hest som dro vogn/redskap hjemme og kunne være med på travløp når de hadde tid til det. Galopp er ikke like akseptert synes jeg, de aller færreste hadde råd til å kun ha en hest som skulle løpe løp. Så der var grunnlaget lagt allerede lenge før vår tid!

Idag er nok grunnen den at galopp blir sett på som en "rikmannssport", og tro meg noen liker at den fortsatt er slik. Men stort sett de aller fleste som har galopphester er vanlige mennesker som deg og meg. Mange har hesten for kosens skyld og bruker til andre ting enn bare løp også. Min egen starta jeg dressurstevne med uka før vi skulle starte løp på Øvrevoll, det at resultatet på dressur banen ikke var noe å skrive hjem om var nok mest min feil!

Det er ikke til å stikke under en stol at det å ha galopphest i trening er en dyr affære, rundt 8000,- -12000,- er nok normalt. Hva det koster å ha traver i trening vet jeg ikke, men tipper rundt noe det samme.

Det finnes også bare en bane her i landet, så geografisk begrenser det seg veldig, dette er jo også med på å "begrense" omgangen med galopphester. Nettopp derfor synes jeg det er viktig å prøve å spre litt info om sporten vår rundt til hele Norges kriker og kroker. På www.noark.info kan man finne mye informasjon om galoppsporten.
Dessverre har jeg enda til gode å finne en bok som kun handler om galoppsport, men etter interessen å dømme rundt omkring så tror jeg dette hadde vært noe som hadde solgt! Kanskje jeg skulle blitt forfatter på mine eldre dager?!

Kort sagt bunner vel interessen for galopp kontra trav ut i det at travet har mange flere aktører og dertil mediaomtale, mens galoppen sliter med "rikmannsstempel" og kun har løp på Øvrevoll. Den eneste dagen i året som galopp får media-oppmerksomhet så gjelder dette Derby-dagen. Og da igjen fokuserers det mest på hvilke kjendiser som er der og deres hatter. Synd, men dette er jo med på å opprettholde vår status som såkalt "rikmannssport". Dyrt innkjøpte hester trenger ikke nødvendigvis løpe fortere enn hester med lavere innkjøpspris. Færre hester i trening gir igjen bedre mulighet til å kjempe om premiepenger, mens jeg ser for meg at i travet er det mer vandkelig da det er mange flere hester.

Galopphest trenger ikke være så dyrt, innkjøpsprisen på en norskfødt åring ligger godt under gjennomsnittsprisen på en ridehest. Er man flere kan man danne et andelslag, eller man kan ta trenerlisens som amatørtrener og trene selv. De siste årene hadde jeg min i trening selv, mye å huske på, men oi så gøy de gangene han gikk virkelig bra!

Rutamor
11-04-2009, 22:18
Jeg er sååå med på en guidet tur altså, må jo først komme meg til øvrevoll fra bergen da, men regner med at tog og buss er tingen :p

Bloom
12-04-2009, 14:46
Jeg elsker denne "threaden" ! :)

Men jeg har et par spørsmål, noen er kanskje besvart, men er ikke alt jeg har skjønt.

1) Hvis man vil bli en jockey, hvordan bør man starte ?
2) Er det en spesiell alder man bør starte i ?
3) Jeg er ca 1.60 høy, og er veldig sikker på at jeg er ferdigvokst. Veier litt under 50, men kan nok lett gå ned / legge på meg litte grann for er ikke noe nøye med hva jeg spiser ;p Har jeg sjangs til å bli en jockey ( hvis man kun tenker kropstype da ;D )?

Kanskje litt dumme spørsmål, men jeg vet ikke så veldig mye om reglene osv. Men jeg har alltid elsker galopp og jeg har fryktelig lyst til å kunne drive med dette, og min store drøm er å en dag bli en jockey :D

Musical Missile
12-04-2009, 21:22
Jeg elsker denne "threaden" ! :)

Men jeg har et par spørsmål, noen er kanskje besvart, men er ikke alt jeg har skjønt.

1) Hvis man vil bli en jockey, hvordan bør man starte ? Du kan starte med ponni/ridehest galopp om du har ponni/hest og mulighet til dette. Ved å være med treninger og starte slike løp kan du legge et godt grunnlag for videre avansering til stor hest! Eller så kan du ta kontakt med en galopptrener for å høre om denne trenger hjelp i stallen. De aller fleste er mer enn glade for å få tak i folk som kan og vil ri. Etterhvert som du blir flinkere og mer erfaren kan det jo hende du får ri på banen i trening etterhvert. Da er du et skritt nærmere å bli jockey! De aller aller færreste jockeyer kan klare å leve av å kun være jockey. Du skal ha stort pågangsmot og takle mye motgang og kneiker om du skal bli jockey. Se forøvrig min blogg http://www.hest.no/blogg/blogg.html?blid=99229&bid=624 for mer info om det å bli jockey/amatørrytter/treningsrytter :)
2) Er det en spesiell alder man bør starte i ? Jo tidligere man begynner å ri galopphester jo bedre! Du er jo den rette alderen!3) Jeg er ca 1.60 høy, og er veldig sikker på at jeg er ferdigvokst. Veier litt under 50, men kan nok lett gå ned / legge på meg litte grann for er ikke noe nøye med hva jeg spiser ;p Har jeg sjangs til å bli en jockey ( hvis man kun tenker kropstype da ;D )? Om man kun tenker kroppstype s¨å høres det absolutt ut som du kan bli jockey. Veldig få ryttere som rir under 56 kg nå, hvertfall norske! :)
Kanskje litt dumme spørsmål, men jeg vet ikke så veldig mye om reglene osv. Men jeg har alltid elsker galopp og jeg har fryktelig lyst til å kunne drive med dette, og min store drøm er å en dag bli en jockey :D

Lykke til!
:)

Bloom
13-04-2009, 16:40
Tusen takk for svar :D