PDA

Se full versjon : Natural Horsemanship Nå har jeg gått et nybegynner kurs på ei helg

ToveIr
04-02-2008, 20:05
Nå har jeg gått ei helg med nybegynner kurs og opplevd både skuffelser og gleder.

Jeg har aldri brukt så mye vold mot min hest som nå. Og hun har aldri vært så redd for sitt hode som hun er nå, men som kurslederen sa så var belønningen like viktig og om ikke viktigere en korigeringen som det ble kaldt. Men at de slår med taug/knyttneve på hestens hode er noe jeg er sterkt i mot. Men jeg ser jo også at hun er mye roligere på mange vis og jeg fikk jo det jeg var ute etter, en hest som går på hengeren.

Det var jo over hele kroppen det ble brukt korrigering, spesielt på skinka. Og jeg fikk jo lært mye om hestens kroppsspråk og om hvordan den skal tolkes.

Men er det slik det fungerer?

LisaFi
04-02-2008, 20:32
Hva var det som måtte korrigeres på den måten da? Hvordan er hesten? Om du kommer hjem med en hodesky hest ville jeg blitt en smule bekymra...?

RenateSJ
04-02-2008, 20:40
Som du beskriver: NEI det skal ikke vaere slik

Hege
04-02-2008, 20:51
Hørtes litt merkelig ut.. Ble hesten slått for å få den på hengeren?

RenateSJ
04-02-2008, 20:54
Har en idé, men kunne du sent en PM om hvem som hadde kurset? Blir saa nyskjerrig ;)

*sukk* enda en grunn til at jeg ikke vil si jeg "driver med NH"
Maalet er jo liksom aa bruke minst mulig vold, ikke aa maatte bruke mer

Chevy&Hedda
04-02-2008, 21:01
Var det slåing som ble brukt som korrigering? Jeg synes det hørtes mer ut som straff, korrigering er jo ikke å slå hesten, korrigering er jo å lede hesten på riktig vei og ikke straff... Det er to vidt forskjellige ting..

Sol
04-02-2008, 21:03
Så utrolig trist å komme hjem fra kurs å føle at man ikke har fått det man forventet eller betalte for.

EliFi
04-02-2008, 21:03
Kan du ikke si litt mer om hvordan kurslederene gikk frem da?

mallilen
04-02-2008, 21:04
Synes dette høres kjent ut jeg..
Som andre sier; NEI, det skal ikke være slik!!!

RenateSJ
04-02-2008, 21:05
Synes det er utrolig trist at det laeres vekk paa kurs at det er slaaing som er loesning paa alle adferdsproblemer. Det er et stykke mellom hester som trenger aa faa en knyttneve i trynet for at den skal vaere hoflig liksom

LisaFi
04-02-2008, 21:06
Synes det er utrolig trist at det laeres vekk paa kurs at det er slaaing som er loesning paa alle adferdsproblemer. Det er et stykke mellom hester som trenger aa faa en knyttneve i trynet for at den skal vaere hoflig liksom

Veldig sant... Et GODT stykke i mellom,...

ToveIr
04-02-2008, 21:17
Hesten er som sakt en veldig var dame. Det meste gikk på leietrening og respekt. Det ble brukt ei taugrime på hun med et langt taug og med en lær ende i. Hvis hun prøvde å gå litt fraæ så ble det korigert med at det lenkte tauget rett fram for hun. Hvar hun så langt fram at hode ble truffet, så ja ja. men hun ble rost når hun gikk der hun skulle. Når hun skulle stå i ro og ikke gjordet det kunne hun få seg en knyttneve på nesa på grunn av at hun ikke respektrete sikkerhetsonen til de som viste oss dette me NH. Var hun så uheldig å flytte seg for mye inn mot det ble det ny runde med taue men da på siden. Og slik fortsatt det. Når det gjelder hengeren så ble hun jaget rundt på en liten sirkel i ca 2 timer. hvis hun prøvde å gå på hengeren og fant ut at hun ikke ville, ble det nye runder me jaging. hun reagerte det med steiling og slike utbrudd når hun ble slått og jaget rundt. men til slutt fant hun ut det var bedre å være på hengeren.

Vil ikike nevne de som var kursledere på grunn av at jeg vi ikke henge de ut. men det driver vist seriøst med det, holder mange kurs for året og tat til seg hester til temming. har holdt på i 8 år trur jeg

ToveIr
04-02-2008, 21:19
beklager skrivefeilen. sitter med en på året som ikke er helt i form

Wilisia
04-02-2008, 21:21
Off, akkurat derfor jeg ikke liker NH. Alle de der wannabe'ene som tror de kan det-.- Hvor var dette kurset? Altså bare si fylket eller oe.

RenateSJ
04-02-2008, 21:26
Dette hores ut som en som drar alle hester over en kam spor du meg.

Hvis du har en vàr dame som naa er blitt hodesky saa var dette altfor kraftig reaksjoner. Jeg prover alltid a bare gjore meg stor/ gjore et utfall mot hesten for aa faa den ut av min intimsone, funker ikke det saa gaar jeg videre, men ikke ved aa gi den en knyttneve i ansiktet.

Slik du beskriver det hores dette ut som en som ikke har evnen til aa tilpasse den enkelte hest; og i tillegg en som er uhm.. hva skal man si. Litt vel opptatt av det aa flytte paa hesten uten aa gi den sjansen til aa forstaa. I tillegg faar jeg inntrykk av at du ikke helt vet hvorfor alt dette ble gjort?

RenateSJ
04-02-2008, 21:27
Vil ikike nevne de som var kursledere på grunn av at jeg vi ikke henge de ut. men det driver vist seriøst med det, holder mange kurs for året og tat til seg hester til temming. har holdt på i 8 år trur jeg

Til dette vil jeg bare si: Send PM, istedet for aa legge ut paa forumet. Og det at noen har drevet paa i 8aar og har hatt gode resultater betyr ikke at de gjor "det eneste rette"

Hege
04-02-2008, 21:31
Må bare nevne en ting Bjørg Andreassen sa til meg en gang (husker ikke ordrett men): "du trenger ikke skyte en fugl med kanon!".
Trodde det var "common sense" at alle hester ikke er like, og dermed ikke kan behandles likt...

RenateSJ
04-02-2008, 21:33
Må bare nevne en ting Bjørg Andreassen sa til meg en gang (husker ikke ordrett men): "du trenger ikke skyte en fugl med kanon!".
Trodde det var "common sense" at alle hester ikke er like, og dermed ikke kan behandles likt...

Det er faktisk en del som har laert seg et "system" og gjoer akkurat det de har sett/lest uansett hest. forekommer ofte i "NH-verden", med veldig varierte resultat

Team Spot
04-02-2008, 21:39
Jeg er så jævlig glad,for å si det rett ut,for at jeg ikke meldte meg på det kurset der selv om det bortimot er det eneste arrangementet med hest som er satt opp her i bygda noen tid!!!

Har hørt av flere at de var svært,svært misfornøyd,og det sier jeg ingen ting på når jeg har hørt fremgangsmåtene.
Jeg sliter med at unghesten min er svært tøff for tiden.Skal jeg da pole til i trynet på henne da jeg tar henne ut av paddocken for å trene,sånn at hun "setter seg i respekt" umiddelbart?Er det ikke bedre å vente til et opprør kommer,og evt.da gi på en karamell???

Men si meg en ting,har det virkelig noe å si om det blir fortalt hvem som var kursholdere da???Dette skal da visst være oppegående folk innen NH,og som også konkurrerer på høyt plan innen western!De bør da vel være såpass at de står for det de gjør,og det kan da vel for alt i verden ikke være å henge de ut hvis det blir fortalt hvem det er?!?!

Om jeg skulle vært med på det kurset,skulle jeg hatt med gamla mi som er en skjør skapning,og hadde de starta sekvensen med å slå henne,UANSETT HVOR,så hadde jeg tatt med meg hesten umiddelbart og forlangt å få pengene tilbake!
Nok en gang,glad,glad,glad for at jeg ikke var med!!!!

Birre
04-02-2008, 21:40
Om du har vært på NH kurs og ikke kan oppgi hvem som har holdt kurset i faret for å henge ut vedkommende... Litt av et kurs må jeg si. Og dette betaler man penger for? Å lære hesten respekt og å gå pent i leietauet???

Hadde jeg ikke betalt en krone for. Noe så grunnleggende kan alle og enhver klare utmerket godt selv...

NH? Hø!

RenateSJ
04-02-2008, 21:41
Bedre aa ta det paa PM, saa man slipper noe trobbel for forumet

EliFi
04-02-2008, 21:43
Tove: Går ut i fra at den mailen du videresendte til meg for en stund siden med invitasjon til NH-kurs, er de samme personene som holdt kurset? Jeg er også av den oppfatning av at disse er ganske "drevne" i NH :S

Velvel, ikke noe for meg hører jeg :) Tror nesten jeg hadde blitt sint jeg, dersom de ikke kan utvise mer individuelt skjønn enn det der.

Team Spot
04-02-2008, 21:47
Bedre aa ta det paa PM, saa man slipper noe trobbel for forumet

Men kjære vene,hvordan kan dette være å henge ut???De skal da være proffe kursholdere?Skal det holdes hemmelig da eller?Det finns da link fra denne siden til hjemmesiden deres!!!!!!
Dessuten ble det sendt rundt mailer til alskens hestefolk sikkert i hele Trøndelagsområdet,så de fleste vet nok hvem disse folka er,i hvert fall i våre grisgrendte strøk.

ToveIr
04-02-2008, 21:48
Jeg er så jævlig glad,for å si det rett ut,for at jeg ikke meldte meg på det kurset der selv om det bortimot er det eneste arrangementet med hest som er satt opp her i bygda noen tid!!!

Har hørt av flere at de var svært,svært misfornøyd,og det sier jeg ingen ting på når jeg har hørt fremgangsmåtene.

Men si meg en ting,har det virkelig noe å si om det blir fortalt hvem som var kursholdere da???Dette skal da visst være oppegående folk innen NH,og som også konkurrerer på høyt plan innen western!De bør da vel være såpass at de står for det de gjør,og det kan da vel for alt i verden ikke være å henge de ut hvis det blir fortalt hvem det er?!?!

Om jeg skulle vært med på det kurset,skulle jeg hatt med gamla mi som er en skjør skapning,og hadde de starta sekvensen med å slå henne,UANSETT HVOR,så hadde jeg tatt med meg hesten umiddelbart og forlangt å få pengene tilbake!
Nok en gang,glad,glad,glad for at jeg ikke var med!!!!

Som sagt så ble jeg skuffet over mye men jeg likte teorien deres veldig godt. Men ikke alt som ble utført. Har jo selv temt unghester men aldri brukt slik vold på de. Fikke jo høre avflere som deltok at hun ble mye roligere, men å litt kuet. Dette er jo en stolt hest som skal forsatt få være det men også respektere mennesket ved siden av. Jeg synes jo at jeg lerte hen hel del, men jeg skjønner ikke helt bruken av slag selv om det var tau som ble brukt.

De sa jo selv at folk hengte seg veldig mye opp i det med at det ble slått en del, men lite reflektert på de posetive tilbakemeldingene hesten fikk.

Det var 8 deltagere med hest første dagen og 4 andre dagen da det ble reagert en del på dette da.

Så jeg trur ikke at det er noe jeg vil prøve noe flere ganger, til og med min gubbe reagerte stert på dette med tusking som han kalte det. Å han er en type som mener at en må irettesette en hest hvis det er nødvendig på sikkelig vis.

RenateSJ
04-02-2008, 21:53
Men kjære vene,hvordan kan dette være å henge ut???De skal da være proffe kursholdere?Skal det holdes hemmelig da eller?Det finns da link fra denne siden til hjemmesiden deres!!!!!!
Dessuten ble det sendt rundt mailer til alskens hestefolk sikkert i hele Trøndelagsområdet,så de fleste vet nok hvem disse folka er,i hvert fall i våre grisgrendte strøk.

Ja det her helt greit, saa lenge vi slipper aa ha diskusjon om dem paa trykk her.

Team Spot
04-02-2008, 21:54
Jeg og er helt enig i at en hest som prøver seg bør få en irettesettelse,men ikke med et slag i ansiktet!
Jeg har selv satt på plass mine hester flere ganger,men jeg har overhodet ingen tro på slike metoder i det lange løp.
Tror ikke man vinner hestens respekt på det viset,mer frykt og det kan jeg ikke skjønne man skal være tjent med!

De så om hesten var tøff eller ikke,og var den det så smokk med en gang har jeg fått fortalt!Hva er det da???Så kom det vel frem at det var smokk tvert på samtlige hester,også på de som kanskje ikke var så tøffe?
Nei,jammen ta,kommer ikke til å se meg på neste kurs borti der heller,hvis det blir flere da vel og merke...

ToveIr
04-02-2008, 21:57
Ja det her helt greit, saa lenge vi slipper aa ha diskusjon om dem paa trykk her.

Det kan jo bli lett for å bruke og henge ut hvis de blir nevnt. Men de som har fått e-post om kurset vet jo hvem det er og for gjøre hva de vil med det. Jeg vil ikke nevne navn på forumet i alle fall. Jeg var bar nysjerrig på om det er slik det skal vær jeg da

ToveIr
04-02-2008, 21:59
Tove: Går ut i fra at den mailen du videresendte til meg for en stund siden med invitasjon til NH-kurs, er de samme personene som holdt kurset? Jeg er også av den oppfatning av at disse er ganske "drevne" i NH :S

Velvel, ikke noe for meg hører jeg :) Tror nesten jeg hadde blitt sint jeg, dersom de ikke kan utvise mer individuelt skjønn enn det der.

Det var flere som var iritert og ikke møtte opp dagen etter på ja.

Det var nok de samme personene det ja

Team Spot
04-02-2008, 22:00
Tja,ikke så vanskelig å skjønne hvem det er da,siden trådstarter har en annen tråd på NH siden hvor navnet på kursholderene har blitt nevnt av en annen bruker;)

MonaB
04-02-2008, 22:06
jeg hadde reagert på at noen skulle jage hesten min rundt på liten volte i 2 timer...DA hadde jeg faktisk reagert...

granitav
04-02-2008, 22:08
Jeg fikk også forespørsel om å delta på dette kurset og priser meg lykkelig over att jeg ikke takket ja.Synes ikke under noen omstendigheter att hester skal slåes i ansiktet.Skal du vinne hestens tillit må du gå frem på andre måter.Med slag får du en mer usikker hest i mine øyne.Hadde jeg vært der med en av mine øyestener og de hadde blitt slått i ansiktet hadde jeg blitt rasende,takker meg til å oppdra mine hester på egenhånd og holder meg langt unna slike metoder.Går gjerne på kurs for å lære jeg,men velger kurs både jeg og hesten har utbytte av,og det er absolutt ikke ett kurs av slik karakter.
Skammelig att folk reiser rundt og holder sånne kurs!!!!!Svada spør du meg.

HannaC
04-02-2008, 22:09
Off, akkurat derfor jeg ikke liker NH. Alle de der wannabe'ene som tror de kan det-.- Hvor var dette kurset? Altså bare si fylket eller oe.

Nå skal du ikke dra alle under en kam da;) Det faktisk mange som er seriøse og vet hva de driver med. Tror dette var et spesialtilfelle som gikk galt..

LisaFi
04-02-2008, 22:15
Spørsmålet er vel heller, i og med at mange er flinke til å framstå som seriøse , HVORDAN kan man overhodet sile HVEM man kan gå på kurs hos, og ikke??? DET er en av grunnene til at jeg ikke har møtt opp på noe sånt ennå. Rett og slett fordi jeg ikke vet HVEM som jeg kan "stå for" å putte penger i lomma på.

Har funnet et par, kanskje, som jeg skal se en gang. Men MED hest tror jeg nok ikke jeg kommer til å dra i alle fall.

Wilisia
04-02-2008, 22:15
Nå skal du ikke dra alle under en kam da;) Det faktisk mange som er seriøse og vet hva de driver med. Tror dette var et spesialtilfelle som gikk galt..

Ja, men som sagt, er disse wannabe NH folkene jeg ikke liker. Alle som tror de vet hva de driver med og når jeg spør hvorfor de gjør ditt og datt så aner de ikke >.< Har vel egentlig bare møtte sånne folk:rolleyes:

HannaC
04-02-2008, 22:17
Der jeg holder til n&#229; er det bra og seri&#248;st, i mine &#248;yne. Men det har vel kanskje ikke stor betydning at bare jeg mener det+de som holder til der?

Sabrina: Hmm, det er synd det der. Kan si meg enig i det, men jeg kan skrive til deg p&#229; msn om hvor jeg mener:p

Wilisia
04-02-2008, 22:18
Nei, det vet jeg jo ikke :p Men om du vet hvorfor du gj&#248;r ting og klarer &#229; lese hesten s&#229; er det vel bra. Jeg kunne aldri ha drevet med det. Driver med hest p&#229; min m&#229;te jeg ;)

AvitasOleo
04-02-2008, 22:20
Jøye meg... Er det virkelig slik at noe praktiserer slik håndtering og opplæring enda, etter at det har vært så mye fokus?!!1 Blir helt lam jeg.

Kan du sende meg en PM hvem du var på kurs med?

Karen
04-02-2008, 22:20
hmmm.. S&#229;nn skal det ikke v&#230;re nei! Av ren nysgjerrighet: hvem var instrukt&#248;r? Ta det over PM..
Innset? -Berk&#229;k/Rennebu?

HannaC
04-02-2008, 22:25
Men n&#229; er det jo ikke alle som holder p&#229; s&#229;nn da, som sl&#229;r hester i ansiktet(for eks.) for &#229; "teste dem ut"/de ikke lyder...

Blir litt skuffa over folk som "&#248;delegger" NH p&#229; denne m&#229;ten, for rykter sprer seg kjempe lett.

AvitasOleo
04-02-2008, 22:51
Slike rykter skal spres. Folk som underviser i denne troen har ikke noe med NH å gjøre...og har ikke livets rett som kursholder.

Team Spot
04-02-2008, 22:57
Slike rykter skal spres. Folk som underviser i denne troen har ikke noe med NH å gjøre...og har ikke livets rett som kursholder.

Kunne ikke sagt meg mer enig!
Bra at ordet går!

HannaC
04-02-2008, 23:15
Self&#248;lgelig, men s&#229;nne rykter &#248;delegger jo resten av de som faktisk vil drive med dette seri&#248;st og vet hva de gj&#248;r. I NH er det ikke straff, men korrigering.

N&#229;r folk h&#248;rer s&#229;nt, s&#229; tenker vel noen "hvis de gj&#248;r det s&#229;nn, s&#229; gj&#248;r vel de aller fleste det, og da gidder ikke jeg &#229; bli med p&#229; det der". Jeg vil bare ikke at alle skal dras under en kam.

Sofie&Lavageitene
04-02-2008, 23:21
Hadde ikke hatt noe mot en PM med navn jeg heller, gitt. H&#248;res veldig f&#230;lt ut i mine &#248;rer

HannaC
04-02-2008, 23:24
Her st&#229;r det: http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=26242

Sol
04-02-2008, 23:24
Tar gjerne imot en pm her ogs&#229;, om noen gidder:)

Edit: fant ut av det sj&#248;l!

Team Spot
04-02-2008, 23:52
Selfølgelig, men sånne rykter ødelegger jo resten av de som faktisk vil drive med dette seriøst og vet hva de gjør. I NH er det ikke straff, men korrigering.

Når folk hører sånt, så tenker vel noen "hvis de gjør det sånn, så gjør vel de aller fleste det, og da gidder ikke jeg å bli med på det der". Jeg vil bare ikke at alle skal dras under en kam.

Regner med de som driver med NH og har vært på et bra kurs,sprer sikkert det gode budskap både til nysjerrige og entusiaster-og det er bra!
Helt enig med deg i at det er synd hvis alle blir dratt under en kam,men de fleste er vel såpass oppegående at de greier å skille på hva som er bra og dårlig,og hva som passer for dem-så det kan sikkert være at mange synes disse kursa som de folka her holdt er bra.

Frk.Fryd
04-02-2008, 23:57
Å slå hesten i hodet hørtes veldig merkelig ut!! Akkurat den lærdommen bør du kanskje ikke ta til deg?!?
Høres ut som om du kom tilbake fra kurset med ett nytt problem!! (Hesten er redd for hodet sitt.)

Puselusa
05-02-2008, 00:02
Fikk foresp&#248;rsel om &#229; delta jeg ogs&#229;. Men jeg har ikke g&#229;tt glipp av noe, skj&#248;nner jeg. Synd at det er trenere med slike holdninger som blir f&#229;r ta turen n&#229;r det endelig skjer noe der oppe.

Team Spot
05-02-2008, 00:09
Fikk forespørsel om å delta jeg også. Men jeg har ikke gått glipp av noe, skjønner jeg. Synd at det er trenere med slike holdninger som blir får ta turen når det endelig skjer noe der oppe.

Kunne vel strengt tatt funnet en annen arena å arragert på også da kanskje........................................... ..........................................
Det er mulig oppmøte hadde blitt litt bedre av den grunn også.Ikke vet jeg;)

Oda
05-02-2008, 00:13
Kunne vel strengt tatt funnet en annen arena å arragert på også da kanskje........................................... ..........................................
Det er mulig oppmøte hadde blitt litt bedre av den grunn også.Ikke vet jeg;)

Kunne vel ikke sakt meg mer enig ;)
Men altså.. SLO de virkelig hestene som korrigering?
Tove: send meg gjerne PM om hvem som var med første dagen, og hvem som var med andre dagen? Hadde vært interessant å vite..

mina og tara
05-02-2008, 12:59
Utrolig synn at dere får så dårlige erfaringer med nh på såkalte seriøse kurs.
Selv studerer og trener jeg etter parelli sine metoder, der er det lagt veldig stor vekt på at det må brukes forskjellige metodet og fremgangsmåter etter hvordan "horsenality" hesten har. Har du en var og ømfintelig hest kommer du ikke fram med å slåden i hode, det gjør hesten redd og den får da ikke respekt av det! Parelli legger stor vekt på at vi skal leke de lekene hestene leker med hverandre for å skape et språk og kommunikasjon som begge forstår, ellers kan vi ikke samarbeide. Her har jeg oversatt de til norsk og prøvd å forklare litt:
DE 7 LEKENE

1.Vennskapsleken
2.Pinnsvin leken
3.Føre leken
4.Yo-yo leken
5.Sirkel leken
6.Sidelengs leken
7.Trengsel leken

1.Vennskapsleken

Denne leken overbeviser hesten din om at du ikke vil opptre som et rovdyr og at du er vennlig og til å stole på. Du må vinne hans tillit og må kunne berøre han men en vennlig “følelse” over alt på kroppen hans. Områder på kroppen han forsvarer seg i mot deg på vil fortelle deg at han er mistenksom til deg. Ved å nærme deg og trekke deg vekk fra det sensitive punktet, vil du få stor fremgang, og vil etter hvert kunne berøre alle deler, over hele hesten din uten å tvinge deg på han. Han vil kanskje til og med nyte det. Nå kan du avansere til å bruke tau, pinner, flagg, jakker( alt du kan komme på) for å hjelpe han å bli modigere, mer tillitsfull og mindre skeptisk. Nøkkelord: smil, rytme, nærme seg og trekke seg vekk, desennivisering.

2.Pinnsvin leken

Denne leken lærer hesten din å følge ditt fokus og flytte seg vekk fra press som du påfører han med fingertuppene eller en carrot stick. Denne leken forbereder hesten din på hvordan han skal respondere på meddelsom følelse ( stabilt press) fra tøyler, bittet, beina dine, osv.
Presset skal påføres med et jevnt trykk( ikke med støtvis trykk) som gradvis økes i intensitet til hesten responderer, som medfører en umiddelbar fjerning av presset. Presset påføres i 4 faser, hver fase blir gradvis sterkere. Fjern presset kun hvis hesten responderer. På denne måten er det fjerningen av presset som lærer hesten at han har gjort den rette bevegelsen. Belønn det minste forsøk med øyeblikkelig fjerning av press. Stryk han( som i vennskaps leken) og smil.

3.Føre leken

Denne leken lærer hesten og respondere ved og følge et forslag, ved at han beveger seg uten at du berører han. Dette kan ha vikning på lenger og lenger avstand etter som du avanserer igjennom programmet. Igjen er 4 faser viktig, uten forandring i rytmen, og så fort hesten responderer, slapper du av og smiler. Det virker som “konstruktiv skremming“, men hesten din må ikke være redd. Lær deg å føre hesten din i alle retninger ved bruk av de ulike sonene til hesten. Nøkkelord: Fokusert blikk, rytme; 4 faser
De neste 4 lekene er formåls leker. Nå som du har etablert “alfabet” lekene, kan du kombinere dem og sette sammen “ord” og “setninger” for å få et språk sammen med hesten din

4.Yo-yo leken

Ved å riste på 12 fot linen, skal du sende hesten bakover vekk i fra deg. Så skal du bringe han inn igjen på en rett linje ved å “stryke” tauet. Det er 4 faser for å være effektiv i denne leken . Du begynner å bevege fingeren i luften og ender opp hvis du må med å riste på tauet med hele armen.
Dette hjelper deg med hester som vil gå deg ned når du leier den og forbedre stopp og holdning i bevegelsene hans.

5.Sirkel leken

Ikke bland denne leken med longering! Når du longerer springer hesten rundt og rundt og er totalt "hjernedød"
Sirkel leken derimot, stimulerer hesten mentalt, emosjonelt og psykisk og lærer han og være knyttet til deg.
Det er tre deler i denne leken send vekk, tillate og bringe inn. Etter du har sendt hesten ut på sirkelen, slapp av og la hesten være i fred. Smil og før tauet bak ryggen og gi hesten mulighet til å selv ta ansvaret for å holde seg i riktig fart og rettning. Ikke følg etter han rundt, da får du en passiv og dårlig holdning på hesten.
La hesten gå minst to runder og maks fire runder. Dette for at hesten hele tiden skal tenke på hva han gjør og ikke bare sette på auto pilot. Bruk alle de 7 lekene for å få hesten fysisk mentalt og emosjonelt tilpasset.
Å koble vekk bakparten er veldig viktig. Det er på denne måten du skal bringe inn hesten. Sirkel leken vil lære hesten kontroll- mentalt, emosjonelt og psykisk.
Nøkkelord: Tre deler Send ut, tillate og bringe inn, fire faser , ansvar ti hesten.

6.Sidelengs leken

Denne leken skal lære hesten til å gå sidelengs. Like lett til både høyre og venstre. Lærer hesten å bevege seg selv atletisk sidelengs og det er viktig av flere grunner. For å utvikle bedre stopp, for gallop skifter og spinns og for å kontrollere "forover holikere" (som for eksempel travere)
Start rolig med et gjerde til hjelp, for å hindre at hesten går forover (uten gjerde er en level 2 oppgave.)
Nøkkel ord; en godt etablert pinnsvin og drive lek, langt tau, sone 1 og 4, fire faser.

7.Trengsel leken

Hester er naturlig klaustrofobiske. De er redd for alle små og trange plasser, fordi det kan bety katastrofe for et byttedyr. Trengsel leken lærer hesten din til å bli modigere og roligere, til å gå igjennom stadig trangere områder uten frykt. Begynn med en stor passarse og gjør den gradvis smalere til det er omtrent samme vidde som en "bås" i hestehengeren.
Du kan bruke trengsel leken til å lære hesten å hoppe gå inn på hengere, vaskespilt osv.
Nøkkelord. gå baklengs. start med store åpninger, 4 faser, praktiske øvelser og utfordringer.

Disse lekene leker hestene med hverandre. Ved å leke og vinne disse lekene med hesten din, vi den se på deg som en naturlig leder i flokken. Du må kanskje gå opp i fasene som en lederhest gjør til tider, men det er hvis hesten gjør noe av mangel på respekt, IKKE hvis det er retsel eller den ikke forstår. Det er viktig å kunne lese hesten om den er redd eller prøver å ta over lederskapet.

Dette ble langt, men håper det ikke ble alt for uoversiktlig.

Mina

HannaC
05-02-2008, 16:20
Regner med de som driver med NH og har vært på et bra kurs,sprer sikkert det gode budskap både til nysjerrige og entusiaster-og det er bra!
Helt enig med deg i at det er synd hvis alle blir dratt under en kam,men de fleste er vel såpass oppegående at de greier å skille på hva som er bra og dårlig,og hva som passer for dem-så det kan sikkert være at mange synes disse kursa som de folka her holdt er bra.

Jeg sier ikke at dette kurset virket bra eller ikke. Men men, jeg sier at der jeg holder til, er det bra:) Vil bare infomere om at ikke alle NH folk slår hestene og gjør ting på den måten, sånn at folk ikke kan tenke at alle er sånn.

mina og tara
05-02-2008, 17:06
For de som er innteresert i å gå på kurs med en godkjent Parelli instreuktør er det kurs med Eddy Mode fra nederland i trønderlag
25, 26 og 27 april Level 1
28 og 29 april Level 2
30 april, 1 og 2 mai Level 3

Og på toten med samme innstruktør
Level 1. 4- 6 Mai
Level 2. 7 - 8 Mai

Dette er en 3* innstruktør. og det er strenge krav for å bli godkjent parelli innstruktør. Dette er en som kan sine ting:)

Heidi&Chianti&Lauvinia
06-02-2008, 17:06
jeg er helt enig i at det du beskriver er forkastelig ... n&#229;r det er sagt har jeg heller aldri h&#248;rt et eneste ord om de kursolderne som gj&#248;r at jeg vil dra p&#229; kurs med dem.

MEN!!!!! Og dette er kanskje ikke hva man vil h&#248;re, men jeg har tenkt &#229; si det alikevel, fordi det er s&#229; mange som leser dette, og som kommer til &#229; havne i samme situasjon.

Jeg har v&#230;rt p&#229; en del NH kurs gjennom &#229;rene ... og veldig ofte sitter det igjen iallfall et menneske som er misfonr&#248;yd med hvordan hesten deres ble behandlet ... og da m&#229; jeg sp&#248;rre ....:

Hvorfor lar dere hesten bli behandlet p&#229; den m&#229;ten ? Hvorfor lar man hesten bli behandlet p&#229; en m&#229;te som gj&#248;r at den ender opp redd ? HVorfor lar man andre mennesker behandle hesten sin, eller lar andre mennesker f&#229; en selv, til &#229; behandle hesten sin, p&#229; en m&#229;te man ikke kan st&#229; for og akseptere ?

jeg hadde aldri latt noen gi hesten min en knyttneve i ansiktet med mindre den regelrett gikk til angrep p&#229; personen. HAdde noen gjort noe slikt med min hest, hadde jeg tatt med meg hesten min og dratt. Det er faktisk MITT ansvar som heste eier ... &#229; s&#248;rge for at min hest blir korrekt behandlet ... Hvis JEG tar med meg min hest til en trener jeg aldri har sett behandle hester, og de tr&#229;kker over grensen for hva jeg synes er akseptabelt, da er det ogs&#229; mitt ansvar og redde hesten ut av den situasjonen...

jeg mener ikke dette som kritikk mot tr&#229;dstarter, men som en liten s&#229;nn oppvekker .... VI er ansvarlig for hva vi lar andre mennesker gj&#248;re med v&#229;re hester.

Jeg har en veldig enkel regel der. Jeg tar ikke med meg noen hest noe som helst sted, v&#230;re seg NH eller ridekurs eller hva som helst, uten &#229; ha v&#230;rt der tidligere og sett p&#229;. Det samme med hunden min. Jeg tar ikke med den p&#229; en trening med noen jeg aldri har sett h&#229;ndtere hunder f&#248;r . dette fordi jeg ikke vil sette oss i en slik situasjon at dyret kan bli skadelidende av det ....

Jeg h&#229;per alt g&#229;r bra med tr&#229;dstarter sin hest framover :)

LisaFi
06-02-2008, 17:15
Veldig godt innlegg, Heidi!

Dette er en av &#229;rsakene til at jeg ogs&#229; f&#248;ler at det er vanskelig &#229; "sile" hvem man b&#248;r g&#229; p&#229; kurs med, og putte penger i lomma p&#229;, som tidligere nevt.

SELVSAGT b&#248;r man si nei takk og G&#197; om man opplever noe man ikke kan st&#229; for. Jeg er ikke kurset i "slike metoder" men har da lest litt prinsippielle greier og h&#229;ndtert ikke rent lite hest over ganske mange &#229;r. &#197; ta betalt for &#229; l&#230;re bort &#229; sl&#229; hester i ansiktet, og i tillegg presentere det som "hestevennlig" metode blir far fetched for meg.

Mye rart p&#229; markedet, eller?

Kanskje skal vi lage en egen tr&#229;d for &#229; unng&#229; uthenging av de man har negativ erfaring med, men heller trekke fram de som man har positive erfaringer med?

DISSE trenerene anbefaler JEG &#229; dra p&#229; kurs med, og ikke minst FORDI? :) (Og s&#229; sier vi bare ikke noe OM de andre. Og er det noen som er uenige, trenger en revurdering etc, s&#229; tas det p&#229; PM? ).

Sol
06-02-2008, 17:20
Jeg har v&#230;rt i en situasjon p&#229; kurs hvor jeg s&#229; at kursholder og hesten min overhode ikke klarte &#229; f&#229; til en ting. fordi det ikke var noen fare for at hesten min skulle "g&#229; i stykker" sa jeg ingenting om det. men...

problemet p&#229; dette kurset var at det var 25 deltakere. Av disse 25 var det kanskje 5 som forsto hva som egentlig foregikk, resten trodde at dette var riktig og gikk veldig bra. om jeg hadde stoppet kursholder med argumentet at 2dette ikke kom til &#229; fungere" hadde det blitt ramaskrik. jeg fors&#248;kte i etterkant &#229; si at dette var d&#248;mt p&#229; grunn av "kjemikr&#230;sj" og fikk da beskjed om at "nei, s&#229;nt var da bare oppbl&#229;st av meg &#229; mene for ***** var da den dyktigste p&#229; dette, og denne hesten var da virkelig ikke enkel &#229; jobbe med, bla, bla, bla"

Jeg kan derfor forst&#229;, fordi jeg har v&#230;rt oppi det, at veldig mange f&#248;ler at dette m&#229; de faktisk bare la g&#229;, fordi de egentlig ikke har noe reelt valg.

Heldigvis vet jeg at JEG er en hissigpropp av dimensjoner som sannsynligvis hadde flydd p&#229; kursholder om vedkommende hadde STRAFFET hesten min, men ikke alle har det i seg &#229; syns at det er ok &#229; lage oppr&#248;r over for et helt kurs, og overfor kjente og popul&#230;re trenere dessverre!

LisaFi
06-02-2008, 17:22
Jupp, Sol, DEN ser jeg veldig godt. Men om noen hadde begynt med &#229; SL&#197; hesten din for &#229; oppn&#229; ting, da hadde du reist, vel??

Sol
06-02-2008, 17:26
Jupp, Sol, DEN ser jeg veldig godt. Men om noen hadde begynt med å SLÅ hesten din for å oppnå ting, da hadde du reist, vel??

Sannsynligvis hadde vel jeg slått kursholder, oghavnet på en eller annen førseside som gal hesteeier:D

trineck
06-02-2008, 23:00
Jeg blir provosert bare av &#229; lese det lille her om dette kurset. Forst&#229;r godt at folk har ambivalent forhold til ordet natural horsemanship n&#229;r noen kan holde kurs p&#229; denne m&#229;ten. En hest skal da ikke komme hjem fra kurs hoderedd.. sl&#229; i ansktet med knyttneve? Jage i to timer? For min del h&#248;res begge deler meget tvilsomt ut.. skulle gjerne sett en slik kursoversikt LisaFi nevner ja.

Karen
06-02-2008, 23:06
Forresten, vi skal ha et kurs her (Budal) til våren, om du/dere er intr?
Med en venn av oss, som lenge har holdt på med NH.
Hadde et kurs for noen år siden, rolig og flink fyr:)

åsen
08-02-2008, 22:25
Nå har jeg gått ei helg med nybegynner kurs og opplevd både skuffelser og gleder.

Jeg har aldri brukt så mye vold mot min hest som nå. Og hun har aldri vært så redd for sitt hode som hun er nå, men som kurslederen sa så var belønningen like viktig og om ikke viktigere en korigeringen som det ble kaldt. Men at de slår med taug/knyttneve på hestens hode er noe jeg er sterkt i mot. Men jeg ser jo også at hun er mye roligere på mange vis og jeg fikk jo det jeg var ute etter, en hest som går på hengeren.

Det var jo over hele kroppen det ble brukt korrigering, spesielt på skinka. Og jeg fikk jo lært mye om hestens kroppsspråk og om hvordan den skal tolkes.

Men er det slik det fungerer?

hvem var du på kurs til? hilsen ajla

Isadora
19-02-2008, 01:13
NEI, det er IKKE slik det skal v&#230;re...

thröstur
19-02-2008, 14:53
Har skj&#248;nt at det er mye forskjellige rundt om og dette h&#248;rtes ikke bra ut nei :(

Zeb98
20-02-2008, 12:28
Jeg synes du må forklare situasjonene bedre, i hvilke situasjoner ble det gjort? Hva gjorde hesten som gjorde at du skulle "slå" / korrigere? Etter at du har korrigert en hest, er det velidig viktig at du går tilbake å koser å stryker der som hesten fikk korigeringen. om hesten ble redd, så må du jobbe med det og få tilbake tilliten. når du bruker korrigeringer også, så skal det jo ikke bare være bang rett på, men du må bruke faser og gi hesten en sjanse til å forstå hva du mener, Mener nå jeg....

Nei, slåing skal ikke være det som løser problemene, men jeg tror dette blir dratt litt langt nå.... vi vet ikke hva som faktisk skjedde og i hvilke situasjoner... men hesten skal uansett ikke bli hodesky, eller redd for noen deler av kroppen sin, det er ikke påenget.... da er det noe veldig viktig som blir glemt

Line Christine
01-03-2008, 13:24
F&#248;r man holder kurs i NH under reklameparole om at det man underviser i skjer p&#229; hestens prinsipper, m&#229; man ha klart for seg hva hestens prinsipper er..

Det krever at en har en god kunnskap om hesters spr&#229;k og instinkter og sosiale regelverk (hesteskikk). I tillegg M&#197; en v&#230;re klar over at hver enkelt hest har sin personlighet, sitt eget gemytt, sin spr&#229;kforst&#229;else og erfaring som utgangspunkt. Dette SKAL medf&#248;re at man tiln&#230;rmer seg enhver hest p&#229; en individuell m&#229;te.

Signalstyrken vi bruker kan reguleres i en skala fra 1 til 10, der 10 er det sterkeste signalet vi m&#229; bruke.
Parelli har vel sagt en kan dele opp tiln&#230;rmingen i tre trinn; ask-tell-promise.
Vi sp&#248;r hesten om den vil gj&#248;re dette for oss, deretter forteller vi den at vi &#248;nsker den skal gj&#248;re dette for oss, og til sist lover vi den at den kommer til &#229; gj&#248;re det for oss.

Et utrolig viktig poeng vi m&#229; ta med oss n&#229;r vi skal omg&#229;s hest er ogs&#229; hva hestens forutsetninger for &#229; lystre oss er. Har hesten l&#230;rt signalet? Vet den hva VI mener det betyr? Er hesten i fysisk form til &#229; l&#248;se oppgaven vi ber om? Har den skade/sykdom/smerter som p&#229;virker dens evne til &#229; gj&#248;re det vi ber om?

Hver gang jeg har f&#229;tt inn en ny hest med kjente adferdsproblemer lar jeg v&#230;re &#229; trene den inntil jeg har gjort meg kjent med disse punktene jeg har nevnt over her. Jeg observerer hesten i flokkrelasjon og ser p&#229; spr&#229;ket og evnen til &#229; komme overens med andre hester. Hesten sjekkes ogs&#229; helsemessig for &#229; kartlegge evt. problemer og sette igang behandling.
Om jeg m&#248;ter noen annens hest for &#229; hjelpe dem, vil jeg ogs&#229; starte all samhandling med hesten f&#248;rst etter &#229; ha observert den litt og deretter tiln&#230;rme meg den p&#229; en h&#248;flig (for hesten) m&#229;te.

Et poeng jeg ikke har nevnt, er at hester kan skille veldig p&#229; hest og menneske. Det vil si at en ranglav hest kan v&#230;re up&#229;litelig mot mennesker, og en rangh&#248;y hest kan v&#230;re omsorgsfull mot barn og alltid &#248;nske &#229; gj&#248;re mennesker til lags. Dette handler om erfaringsrammen hesten handler ut i fra, og er viktig &#229; ha med seg n&#229;r en skal h&#229;ndtere en hest. Det jeg nevner her er ytterpunktene, og de aller fleste hester befinner seg i mellomrommet mellom dem.

P&#229; bakgrunn av det jeg har skrevet over her, s&#229; vil jeg summere mine egne meninger i &#229; si at man aldri kan generalisere hesteh&#229;ndtering og probleml&#248;sning. Der ligger ogs&#229; faren ved &#229; reise rundt og kurse folk og hest uten nok tid til den enkelte hest. Det er fort gjort &#229; bomme p&#229; situasjonen og ta frem feil signalstyrke. Heldigvis er hester tilgivende dyr.

Harneshaug
01-03-2008, 13:51
Et poeng jeg ikke har nevnt, er at hester kan skille veldig p&#229; hest og menneske. Det vil si at en ranglav hest kan v&#230;re up&#229;litelig mot mennesker, og en rangh&#248;y hest kan v&#230;re omsorgsfull mot barn og alltid &#248;nske &#229; gj&#248;re mennesker til lags. Dette handler om erfaringsrammen hesten handler ut i fra, og er viktig &#229; ha med seg n&#229;r en skal h&#229;ndtere en hest. Det jeg nevner her er ytterpunktene, og de aller fleste hester befinner seg i mellomrommet mellom dem.

Denne vil jeg skrive under p&#229; da jeg fikk kjenne den p&#229; kroppen forrige uke.
Eller lille Linnea fikk.
Amber som er den nest rangsvakeste i flokken gikk regelrett til angrep p&#229; yngste jenta v&#229;r.
Det er et syne jeg h&#229;per jeg ALDRI mer f&#229;r se.
Linnea er f&#248;dt inn blandt hestene, hun har holdt i og godt sammen med hester fra hun var 0.
Hun har et naturlig godt kroppspr&#229;k, er flink &#229; vise med kroppen og stemmen hva, hvor og hvorfor siden hun er s&#229; liten.

Ulskaug som er sjef har trasket mangen time og beitet med henne mellom f&#248;ttene.
Hun er aldri i gjerdet i forbindelse med foring eller nye hester, det er en klar regel og den har alltid v&#230;rt holdt.
Men hun elsker &#229; sitte p&#229; beitet og leke seg med en spade, en b&#229;t eller bare grave i jorden.

Dette holdt hun p&#229; med da Amber kommer g&#229;ende opp bak henne. Jeg stod og m&#229;ket ut av hestehengeren, s&#229; Amber kom, men hun hadde IKKE noe aggresivt eller negativt spr&#229;k eller holdning.
Hun har et meget redusert kroppsspr&#229;k Amber, jeg vet ikke helt hvorfor, men hun passer liksom aldri inn, bruker feile signaler og er ikke s&#230;rlig popul&#230;r blandt de andre hestene. Mine gjetninger g&#229;r til at hun har v&#230;rt boks/paddochest som ikke har f&#229;tt l&#230;re seg spr&#229;ket rett og slett.

I det jeg snur meg vekk igjen h&#248;rer jeg "Nei! Amber nei!" og jeg hiver hodet ut av hengeren.
Der ser jeg Linnea pr&#248;ve &#229; komme seg vekk fra Amber som sl&#229;r henne overende med forbena for s&#229; &#229; g&#229; opp p&#229; 2 og stampe henne ned gang p&#229; gang...
Den lille kroppen ble kastet opp og ned av hestebena...

Jeg er fremdeles kvalm bare jeg tenker p&#229; det. Jeg fl&#248;y jo inn i gjerdet med kost og det hele men man rekker aldri frem i tide...
Blodet veltet ut av munnen hennes, hele kinnet var oppskrapet og en enorm Donald-kul i hodet, fleskeleppe og noen l&#248;se tenner...

Det kune godt mye v&#230;rre. Hun stampet ryggen hennes s&#229; armer og bein skvatt...
Takk gud for barfothest og skikkelig dyp gj&#248;rme.

Orker ikke skrive s&#229; mye mer enn dette da det er ganske s&#229; heavy &#229; bare tenke p&#229; at en av mine hester faktisk er i stand til &#229; gj&#248;re noe slikt.
Det var stygt, ikke noe annet enn stygt.
Det var uprovosert og det var et regelrett angrep.

Om hun ved en glipp skulle f&#229; en slik mulighet en annen gang og utnytter det p&#229; samme m&#229;te er det en kule tvert.
&#197; v&#230;re feigeste hest p&#229; jord og ikke se annen utvei enn &#229; klatre rangen p&#229; sm&#229;barn, vel... slike har ikke jeg g&#229;ende her.

Poenget mitt er bare det at hest er hest, hverken mer eller mindre.
De t&#229;ler mer enn vi tror og de t&#229;ler mindre enn vi tror.

Jeg stoler ALDRI 100&#37; p&#229; en hest. Gj&#248;r man det har man ikke forst&#229;tt hva man holder p&#229; med.
Tom her hvor alle regler og daglige rutiner er NETTOPP det, skjer slikt.
Jeg fikk meg en vekker for &#229; SE p&#229; det der var ille.
Jeg selv har avrevne muskler, en halv fortann, mistet en halv finger, skulder ut av ledd osv pga hest, men aldri har jeg sett noen angripe en liten unge som sitter helt still og pusler med sitt med ryggen til.

Det eneste som gj&#248;r at Amber g&#229;r her enda er at jeg hadde i forbindelse med NM v&#230;rt borte i 9 dager f&#248;rut episoden.
Det er bare jeg hver dag, som gj&#248;r alt og jeg lurer p&#229; at det at jeg som i "leder" hadde v&#230;rt borte (dette var f&#248;rste dagen min tilbake hjemme) hadde gjort henne usikker eller om hun da hadde f&#229;tt det for seg at hun skulle klatre i rang?

Det var litt kaos her da jeg kom tilbake, fordi svigerfar kj&#248;rer jo null kustus, bare kos og klapp sukk... og de var litt som nysluppne h&#248;ns i h&#248;nseg&#229;rden...

Har du noen tanker om dette Line-C ?

Line Christine
01-03-2008, 14:14
Å fytti fy!!!!!

Jeg har bare 1 ting å si til hendelsen: La den bli den siste denne hesten får sjansen til i dette livet.
Den har bevist en totalt upålitelig adferd, en unormal respons, og DET BLIR IKKE SISTE GANG det skjer om sjansen byr seg for den.

Å angripe et barn er unormal adferd når det ikke er framprovosert av barnets adferd (situasjonsbetinget respons), og selv da vil det bære form av kontant advarsel, ikke angrep.
Å angripe noen som sitter med ryggen til, står med ryggen til, eller ikke på annen måte har vist noen provoserende adferd, viser en overlagt upålitelighet, en vilje i hesten til å benytte muligheten når den tror den har et overtak via overraskelse.

Bruk for all del ingen tid på å filosofere over "hvis, dersom, hva om, eller kanskje". Hesten har et amputert språk, problemer i sosial omgang med hest, og har nå tydelig vist en mental svikt ved irrasjonell aggresjon. Du kunne ikke ha gjort noe annerledes, forutsett hendelsen eller visst hvor dyptgående problem denne hesten har. Om hovedårsaken ligger i kroniske smerter, fødselsskade (p.u.) eller rett og slett er psykisk sykdom, har ingen betydning.

Stor trøsteklem til deg, virtuell megabamse til lillemor, og høytidelig overrekkelse av slaktemaske for bruk på Amber.

Sol
01-03-2008, 14:17
Jeg er aldeles enig med Line i dette. En hest som kan nedlate seg til &#229; regelrett banke opp et svakere individ, som atp&#229;til er totalt passiv i forhold til hesten kan man bare aldri stole p&#229;, dessverre..

:klemme: p&#229; Helen, og v&#230;re veldig glad p&#229; hennes vegne for at dette tross alt gikk ganske bra.

Line Christine
01-03-2008, 14:20
Der ser jeg Linnea prøve å komme seg vekk fra Amber som slår henne overende med forbena for så å gå opp på 2 og stampe henne ned gang på gang...
Den lille kroppen ble kastet opp og ned av hestebena...

Dette er ikke angrep i vanlig forstand. Det er drapsforsøk!

Harneshaug
01-03-2008, 14:24
:lol: Takk..
Akkurat samme konklusjon jeg har kommet til selv. Hadde jeg hatt pangpang der og da hadde hun allrede ligget under torva, men slik ble det ikke...

Hun er et meget komplekst sammensatt vesen, interessant og jobe med, men ALDRI s&#229; interessant at det skal g&#229; ut over familien.

Hun har ikke noen fysiske plager, hun har jo g&#229;tt fra &#229; fyre alt som n&#230;rmet seg bakf&#248;tter til &#229; n&#230;rmest v&#230;re helt trygg n&#229;.
Tok meg 6 mnd &#229; f&#229; l&#248;fte bakbeina uten at hun sparket, dette visste jeg da jeg kj&#248;pte henne, men jeg leste henne som en unnviker og ikke agresiv.
Hun viste redsel og ikke sinne b&#229;de i forkant av sparking og etterp&#229;, s&#229; jeg tenkte det var h&#229;p.
Det er det jo og hun er n&#229; blitt utrolig mye bedre, men det har tatt 1,5 &#229;r og dette synes jeg var et sjokkerende tilbakesteg.
Hun er litt ekkel, iom at hun ikke er &#230;rlig.
Jeg t&#229;ler mye tull s&#229; lenge de er rett p&#229; sak og melder sine intensjoner, men slik sniking liker jeg IKKE.

Det er Sunnivas (10) ponni og hun ble jo knust. Hennes Pennyverden falt sammen p&#229; 3 sek s&#229; det var ikke s&#229; gale at det ikke var godt for noe.
N&#229; kj&#248;rer hun p&#229; med hard h&#229;nd og drittponni m&#229; virkelig f&#248;lge med ellers smeller det.
Amber "nyter" irettesettelse, det h&#248;res helt makabert ut &#229; si, men hun er en raring...
Hun gjorde ikke annet enn &#229; komme med nytende h&#248;ylytte sukk og st&#248;nn da KurreNina gav henne noen skikkelige rapp fordi hun gikk &#229; dro seg oppover gjerdene brunstig som et fly... med rytter p&#229;...
Bare spredde bena og n&#248;t det hun..

Det virker som hun trenger en meget "fast" leder og at hun f&#248;rst da er trygg.
Men uansett hva hun trenger skjer ikke dette fler ganger, d&#233;t er sikkert og visst.
Tusen takk for Svar Line!!!

Harneshaug
01-03-2008, 14:41
Dette er ikke angrep i vanlig forstand. Det er drapsforsøk!

Uff... det er det jeg har tenkt og ikke turt å si høyt.
Det er så frustrerende at jeg ikke så det komme og at jeg ikke skjønner hvorfor...

Line Christine
01-03-2008, 14:41
Masochister kan bli sadister p&#229; powertrip om de f&#229;r sjansen.

Godt &#229; h&#248;re pennyverdenen gikk opp i r&#248;yk og ble erstattet av stramt lederskap.. ;)

Line.

Edit for &#229; legge til at du kan ikke se slikt p&#229; forh&#229;nd.
Det handler om at plutselig &#229;pnet det seg en mulighet og alt l&#229; til rette for at hesten skulle kunne benytte seg av anledningen.
Har v&#230;rt borti en lignende hest p&#229; 600++ kg..

Harneshaug
01-03-2008, 14:42
Du er en ordkunstner Line :lol:
Og ja!!

LisaFi
01-03-2008, 20:04
*skremt*

Men det FINNES s&#229;nne hester, ja. Har sett en, kanskje to. Men de ER ekle n&#229;r de sniker seg innp&#229; bakfra med toppede &#248;rer og et stort smil f&#248;r det sier pang... Huff.. Fytterakkern Helen, det der er ikke enkelt &#229; ta beslutninger over.. Misunner deg ikke..

Og for all del, takk alle makter for at Linnea (tross alt) er like hel.. :)

Puselusa
01-03-2008, 22:00
Steike ta!! F&#229;r helt frysninger her jeg sitter. Har v&#230;rt borti to "drapsmaskiner" tidligere, men de la p&#229; ingen m&#229;te skjul p&#229; agendaen sin i det daglige. Man m&#229;tte ha &#248;yne i nakken hele tida, og aldri slippe dem av syne. Begge gikk inn for &#229; lage hakkemat av folk, om de bare fikk sjansen. Husker at den ene, en liten sprett av en ridehest, fikk denne sjansen en gang. Hun som skulle leie ham inn falt p&#229; isen. Hesten steilet over henne, heiv seg rundt, siktet seg inn og slo. Igjen og igjen. Jenta rullet forsvarsl&#248;st rundt som en filledukke inntil hun klarte &#229; slepe seg unna og i sikkerhet. Heldigvis endte det etter forholdene godt, da hesten ikke traff hodet eller andre vitale organer. Etter min mening har ikke slike dyr livets rett, uansett forhistorie. Denne hesten hadde ikke noen tragisk mishandlingshistorie bak seg heller.

Uansett -godt &#229; h&#248;re at det gikk bra med Linnea! :)

IngvildK
01-03-2008, 22:09
:shock: Helen.. Utrolig at det gikk bra med Linnea. Men om du vil ha noen ord fra ei jente b&#229;de uten barn og egen hest, s&#229; ville jeg ha gitt denne hesten ei kule p&#229; dagen....

:klemme:

Harneshaug
01-03-2008, 22:17
Ja, det er det viktigste...
"Problemet" for &#229; si det slik er at hun pr&#248;ver seg aldri p&#229; meg, s&#229; jeg f&#229;r ikke "tatt" henne.
Jeg trodde Linnea skulle f&#229; skikkelig angst for hestene men hun var ute og red dagen etter.

Hun har jo kost med Amber flere ganger etter dette og da er hun eksemplarisk, pusker henne i h&#229;ret med mulen og er god og snill.
(men JEG er jo der :rolleyes)
Jeg fatter det bare ikke.... HVA som trigget episoden.
Eneste jeg kan komme p&#229; er at jeg hadde hadde v&#230;rt lenge borte og det medf&#248;rte kniving og usikkerhet innad i flokken.
Man skal ikke gj&#248;re det st&#248;rre enn at det er faktisk bare hester, ikke akkurat superinteligente dyr...

Synes selv jeg har et mer enn oppmerksomt &#248;ye overfor hestene og det er vel det som ergrer meg mest at jeg ikke forst&#229;r.
Det er problematisk iom at Amber er Sunnivas ponni, hun har jobbet knallhardt med henne i 1,5 &#229;r og n&#229; har de kanon fremgang.
Jeg h&#229;per dette i det minste &#229;pnet &#248;ynene p&#229; Sunniva som tross alt forguder sin lilles&#248;ster og at Penny og null straff-metodene for evig er lagt p&#229; hylla.

Motstandere av korrigering skulle jeg gjerne sett takle den situasjonen :lol:
Som en annen her inne har sagt s&#229; treffende ; "Piss meg i &#248;ret"

Sunniva har praktisert den der lenge nemlig og det har fungert kun fordi hun aldri har utfordret ponnien. Det er jo ogs&#229; en l&#248;sning, men det kan f&#229; fatale resultat.
N&#229; har hun i alle fall l&#230;rt og de koser seg like mye som f&#248;r selv om pisken er stukket i st&#248;vleskaftet til en hver tid og den luftes av og til ogs&#229;...

KristinL
04-03-2008, 16:00
Kanskje Amber er en slik heste som "liker" smerte?? Eller kan man si bli dominert?? Ikke missforstå her. Men med "smerte" (pisk) får hun jo også mer oppmerksomhet...Ser for meg at hun nyter den nye oppmerksomheten :p

ja hester er rare; forleden dag måtte jeg ha med ene hunden som er operert ned gjennom hestehagen. Denne hunden springer innimellom hestene til vanlig. Men nå hadde hun en body på seg for å skjerme såret. Og tror dere ikke hestene ble helt oppslukt av dette rare vesenet! Ene hesten var direkte innpåsliten så jeg måtte sjusse den vekk. Det sammen skjedde for noen år siden da ene hesten var syk og måtte ha på teppe ute. (mine hester har ellers aldri tepper) De andre hestene ble nesten redde! Snikende ullteppe, liksom :D

Jeg har også en hest som jeg sier må være litt dum. Hun er nederst på rangstigen. Mange ganger ser jeg hun sette seg selv i en slik situasjon at hun får bank av de andre hesten, - selv om hun har mulighet for å velge noe annet. Litt merkelig synes nå jeg?

Kankje litt OT dette men.....

thröstur
05-03-2008, 11:55
For en grusom opplevelse.

Det er dyr som man ikke kan bli klok p&#229;, dette gjelder b&#229;de hunder og hester og andre dyr. Og noen er s&#229;nn at man aldri kan forutse hva de kommer til &#229; gj&#248;re. De er ikke &#230;rlige og de viser deg ikke hva de planlegger.

For mange &#229;r siden var jeg litt s&#229;nn at alle dyr skulle leve og alle dyr kunne man hjelpe. Det har jeg skj&#248;nt at ikke stemmer, og har l&#230;rt det av erfaringer. N&#229; n&#248;ler jeg ikke om jeg ser et dyr jeg mener ikke har livets rett. Og kriteriet for dette er rett og slett om det er farlig for sine omgivelser, det v&#230;re seg andre dyr eller mennesker.

St&#248;tter de andre fullt ut i deres meninger her, selvom det er forferdelig for hun som eier ponnyen, s&#229; er det enn&#229; mer forferdelig om den f&#229;r fortsette og plutselig lykkes i et annet angrep mot noe/noen.

Tr&#248;st og varme tanker g&#229;r til dere alle sammen.

Juliet
05-03-2008, 14:44
Det der h&#248;rtes grusomt ut Helen:shock: Vet ikke hva jeg hadde gjort i ditt sted.. Det er en s&#229;nn ting jeg aldri kunne forestilt meg at min hest hadde gjort, men slik var det sikkert med Amber og? S&#229; man skal aldri si aldri..

Er det slik med hester og, at enkelte er avvikere fra "normal" adferd? Uten spesielle grunner som misshandling osv? Eller er det alltid en grunn?

Ang det kurset det var snakk om her, s&#229; har holder de til ikke langt unna min stall.. Hadde faktisk tenkt &#229; melde meg og ponnis p&#229; om det skulle blitt holdt her, men n&#229; sier jeg nei takk:/ Ingen f&#229;r sl&#229; ponnis i ansiktet!

Sweeteyes
06-03-2008, 01:47
Har lest historien din, Helen, og jeg m&#229; bare si at jeg er rystet... Har aldri m&#248;tt en slik hest i mitt liv, og h&#229;per jeg slipper det! Og all takk til den som enn passet p&#229; Linnea. Skj&#248;nner at du sitter i et dilemma n&#229;, men pr&#248;v &#229; tenk: det gikk bra denne gangen. Hva med neste...?

T&#248;r du ta sjangsen p&#229; at det skal g&#229; bra da?

thröstur
06-03-2008, 08:04
Det der hørtes grusomt ut Helen:shock: Vet ikke hva jeg hadde gjort i ditt sted.. Det er en sånn ting jeg aldri kunne forestilt meg at min hest hadde gjort, men slik var det sikkert med Amber og? Så man skal aldri si aldri..

Er det slik med hester og, at enkelte er avvikere fra "normal" adferd? Uten spesielle grunner som misshandling osv? Eller er det alltid en grunn?

Ang det kurset det var snakk om her, så har holder de til ikke langt unna min stall.. Hadde faktisk tenkt å melde meg og ponnis på om det skulle blitt holdt her, men nå sier jeg nei takk:/ Ingen får slå ponnis i ansiktet!

Det er slik med hester og ja. Og alle andre dyr og mennesker. Noen er bare født med noe som gjør at de ikke blir helt god.

ToveIr
07-03-2008, 13:44
Jeg synes du må forklare situasjonene bedre, i hvilke situasjoner ble det gjort? Hva gjorde hesten som gjorde at du skulle "slå" / korrigere? Etter at du har korrigert en hest, er det velidig viktig at du går tilbake å koser å stryker der som hesten fikk korigeringen. om hesten ble redd, så må du jobbe med det og få tilbake tilliten. når du bruker korrigeringer også, så skal det jo ikke bare være bang rett på, men du må bruke faser og gi hesten en sjanse til å forstå hva du mener, Mener nå jeg....

Nei, slåing skal ikke være det som løser problemene, men jeg tror dette blir dratt litt langt nå.... vi vet ikke hva som faktisk skjedde og i hvilke situasjoner... men hesten skal uansett ikke bli hodesky, eller redd for noen deler av kroppen sin, det er ikke påenget.... da er det noe veldig viktig som blir glemt

Her er noe som ble gjort på grunn av korigering. Hesten skulle lære seg å stå i ro med framfotene men flytte bakfotene i en ring. Ble da slått på flanken/bakenden for å flytte på seg. Korigert med røsking i grime hvis hun gikk framover. Hun skjønnte jo det etter hvert hva hun skulle. Men å slå hun med enden av leietauget for å lære hun det synes jeg ikke noe om, og omvendt når hun skulle stå i ro med bakbena og flytte frambena rundt. Når hun skulle lære seg å gå korekt med leietaug, ble taugets ende brukt til korigering ved at hvis hun gikk for mye fra så ble hun slått på nasen med tauget, gikk hun for mye mot det ble hun slått på siden med tauget dette for å korigere hun. Jo da hun lærte jo og hun går jo kjempefint ved siden av deg nå, å hun går jo inn på hengeren nå. Men jeg trudde ikke det gikk ut på å slå hesten for å få hun til å gå fint. Da har jeg lik så gått kunne lært hun det hjem, men på en mye bedre måte. for jeg liker ikke å slå heste, bare hvis en virkeligen må (den prøver å ta deg på en eller annen måte).

Jeg gjorde ingen ting med det da kurse ble holdt for jeg har aldri blitt med på noe slik og viste ikke hvordan det fungerte. Men en ting er sikkert, at jeg tar ikke med hest på kurs med det første noe mer, da vil jeg se hvordan det fungerer aller først.

Harneshaug
07-03-2008, 15:24
Gikk det rett p&#229; sl&#229;ing uten peking f&#248;rst?
Det er jo delt opp i mange trinn hvor
1. Finger
2. Hele armen
3. Risting i tauet
4. Veive med tauet

og for de ekstremt tregoppfattelige snerte med tauet...

Slik var det i alle fall der jeg gikk p&#229; kurs.
Med en &#252;bertreg d&#248;lagamp m&#229;tte man til med tauet noen ganger men jeg visste at han var klar over hva som skjedde, hva han skulle gj&#248;r men gadd ikke :lol:
Han tok i alle fall ikke skade av frengangsm&#229;ten i det hele tatt og jeg slapp 600kg hengende p&#229; skuldra.

Om det derimot gikk ut p&#229; &#229; starte med &#229; sl&#229; hesten fra seg er jo det helt feil!

mina og tara
07-03-2008, 21:52
Det er jo superviktig med faser, og korrigere forsiktig også øke i fasene. Med mindre det er fare for at hesten løper deg ned da, da må du jo blokke den med samme energi som den kommer med. ved å være konsekvent med å begynne på fase 1 og øke til hesten responderer. og da stoppe med en gang. vi hesten lære å respondere på nesten usynlige tegn. Det er utrolig viktig å ALLTID begynne på fase 1, selv om du var i fase 4 før du fikk respons sist. Da vil hesten lære at etter fase 1 kommer 2 osv.... og den reagerer fortere og fortere.
Jeg ville nok og vært veldig forsiktig med å bruke tauet foran hesten for å senke farten, det blir nok for voldsomt for mange hester. Gradvis vingling med tauet er en bedre måte å roe ned på.

Azawakh
08-03-2008, 08:44
Ang slike "NH"-kurs, så er det mye av grunnen til at jeg ikke liker betegnelsen Natural Horsemanship.. Det kan tolkes på så mange måter, og blir tolket på så mange måter, og hvem som helst kan kalle seg NH-trener. ::/:

Synes ikke dette hørtes ut som noen god måte å behandle hester på, særlig ikke type vár hest! Hesten skal ha respekt for oss, MEN vi skal også ha respekt for hesten! Om vi krever respekt, tillit og samarbeid; så må vi også tilby dette og ikke oppføre oss som diktatorer. Og denne metoden som du forteller om, høres ut som den typiske misforståelsen på hva "dominans" og lederskap er :(

Iblant MÅ man være hard mot enkelte hester, men som regel trengs det ikke på de fleste hester, og å skyte spurv med kanoner er ikke helt heldig i slike settinger.. :neutral:
Men igjen, så er det noen som går for mye over på andre siden og det blir altfor mye snillisme, noe som også er uheldig for både hest og menneske. De fleste hester er heldigvis snille og godmodige og det går som regel bra, men med enkelte hester er snillisme livsfarlig, faktisk farligere enn overdominering. Og hester som skal bli ridd/ledet ønsker å ha en leder de er sikker på og som helt klart tar ansvar og viser selvsikkerhet, snillisme fra vår kant kan ofte føre til usikkerhet hos hesten. :rolleyes: Selv om vi mener det aldri så godt!

Den gyldne middelvei er ikke barebare å holde seg på, for den svinger så mye :D

(Ang Amberhesten så har andre sagt hva jeg tenker, slike hester er livsfarlige avvikere, uansett hvorfor de er slik, og bør avlives umiddelbart. For sin egen og ikke minst andre sin skyld.)

Wendy-J
08-03-2008, 10:33
Jeg har h&#248;rt om flere som har v&#230;rt p&#229; kurs med disse som har de samme erfaringene. Har ogs&#229; h&#248;rt at han ikke f&#229;r konkurere over alt lengre pga behandling av hesten p&#229; stevneplassen. Vet ikke om dette stemmer da eller om det bare er rykter som g&#229;r.

Jeg har en hest p&#229; halvfor og han kommer derfra, en kjempegrei hest, men eieren sa at n&#229;r hu kj&#248;pte han som 4&#229;ring s&#229; var han ikke hest. Viste ikke noe personlighet, var stressa med rytter p&#229; ryggen og umulig p&#229; banen for dette var et skikkelig stressmoment. Dette er en veldig var og f&#248;lsom unghest, og n&#229;r jeg ser hvordan han er ville jeg tenkt meg om b&#229;de 2 og 3 ganger f&#248;r jeg dro der med hest.

mina og tara
08-03-2008, 16:54
Jeg forsto ikke helt... hvem får ikke starte med hestene sine?
Og hvor kom denne hesten fra når den var så stressa?
Er det en som sier han driver med NH og så er hestene stresset, og han holder kurs??????
Dette høres jo i så fall ut som et skikkelig dårlig eksempel.
Forklar meg litt er du snill:p

TeamFånna
22-03-2008, 23:37
Liker ikke NH jeg, noen øvelser har et godt prinsipp, men uff, så mye rart som blir sagt å gjort av NH-wannabees..! Vi prøver ut de 7 Parelli øvelsene på våre hester, noe som funker relativt fint, men lengre enn det går jeg ikke innen NH.. Det jeg tror på er heller det gamle norske (dessverre nesten glemte...) hesteholdet! Kjenner en del gamle hestekarer, som har greid det utrolige med hestene, uten å bruke mer kraft enn absolutt nødvendig ;) Se tilbake på de slik de gamle gårdshestene var, en skikkelig del av familien, og det var ikke mye nykker på dem den gang! ;)

ToveIr
23-03-2008, 14:18
Liker ikke NH jeg, noen øvelser har et godt prinsipp, men uff, så mye rart som blir sagt å gjort av NH-wannabees..! Vi prøver ut de 7 Parelli øvelsene på våre hester, noe som funker relativt fint, men lengre enn det går jeg ikke innen NH.. Det jeg tror på er heller det gamle norske (dessverre nesten glemte...) hesteholdet! Kjenner en del gamle hestekarer, som har greid det utrolige med hestene, uten å bruke mer kraft enn absolutt nødvendig ;) Se tilbake på de slik de gamle gårdshestene var, en skikkelig del av familien, og det var ikke mye nykker på dem den gang! ;)

I bunn å grunn e et vi å prøve på. Å så snill dem blir som regel.

Så vi bruke ikke det som ble gjort på kurse å fortsette med vanlig folke vett (heste vett).