PDA

Se full versjon : Hest som løper ut.

Sagitaria
03-02-2008, 20:14
Er det dyreplageri å stoppe en hest som løper ut?

Jeg bare tenker, den er jo mest sannsynlig redd et ellerannet, og prøver å løpe fra det. Og vi skal liksom tvinge den tilbake til det skumle? Og drar masse i den idet den gjør det mest naturlige for den, å flykte.

edit: legger til et av mine innlegg fra senere i tråden, siden mange ikke leser hele ;)

Bare sånn, for å ha det på det rene. Jeg stopper hestene når de løper ut. Nå har det seg sånn, at de løper sjelden ut da. Og enda sjeldnere av redsel, er mer sånn "ta-tak-i bittet-og-rase-avgårde-siden-jeg-har-LYST-løping.

Og jeg mener ikke at det er dyreplageri å stoppe en sånn hest. Men jeg syntes det hørtes ut som et interessant debatt-tema. Beklager forøvrig misbruken av ordet "dyreplageri", egentlig ikke det jeg skulle brukt føler jeg nå.

Men i forhold til alt annet som mange mener er feil, så er jo dette også et viktig moment. Men det er jo en ting som går ganske automatisk (menneskets reflekser og overlevelsesinstinkt osv) og jeg vil tro at de aller fleste stopper hesten, evt forsøker å stoppe."

Guest
03-02-2008, 20:21
Hvordan er det dyreplageri å stoppe en hest som løper ut? Er jo ikke noe særlig for rytteren som sitter oppå som fort kan bli ordentlig skadet, hesten også kan jo skade seg.
Og om en hest flyr ut av noe den er redd for, ja da tar jeg den hesten til det den er redd for og miljøtrener :) Mye en hest er redd for som egentlig ikke er noe å være redd for. En barnevogn tar lixom ikke hjula fatt og skal drepe hesten!

Kaja
03-02-2008, 20:29
Det er jo en sinnsyk nedpsyking av hesten, men det er jo sant at om hesten løper ut en plass det kan være fare for rytter og omgivelser og hesten selv må man vel gjøre noe med det. Jeg vil si det er dyreplageri man ikke kan gjøre så mye med når man er i nærheten av bilvei osv.

EliFi
03-02-2008, 20:54
Sikkerhetstiltak vil jeg kalle det. Ikke dyreplageri. Vi er smartere enn hesten, altså må vi skåne den og oss selv mot eventuelle ulykker som kan skje som en følge av at hesten stikker.

Vi må alle pushes på områder vi sliter litt med, for å komme i kontakt med oss selv, og eventuelt komme over redselen. Tror det gjelder dyr også ;)

IngvildK
03-02-2008, 20:59
Sikkerhetstiltak vil jeg kalle det. Ikke dyreplageri. Vi er smartere enn hesten, altså må vi skåne den og oss selv mot eventuelle ulykker som kan skje som en følge av at hesten stikker.

Signerer. Når en hest stikker med meg, er det én ting som står i hodet på meg: stopp. Gjør det som trengs, så tenker jeg over det etterpå (om jeg ikke flyr på huet av og kakker hukommelsestap slik som sist gang en hest stakk med meg :rolleyes:).

Sol
03-02-2008, 21:00
Jeg ville nok ikke sett på det som dyreplageri å stanse en hest ved å vrenge den rundt, dra i den osv om den løper blindt. det er da snakk om å ta på seg sjefsrollen og lede denne hesten ut av panikken og inn i tryggheten igjen. Om man IKKE stopper en løpsk hest er det MYE skummelt som kan skje med den, som er værre enn sår munn og stive muskler.

jeg ville dog aldri slått meg til ro med "den bare løp ut uten grunn". jeg ville også uten untak tatt hesten tilbake i situasjonen helt til den sluttet å løpe derfra. dette handler om å vise hesten at "sammen med meg er det trygt, men du må ta deg tid til å la meg vise deg det", en del av å vær en trygg veileder for dyret sitt.

Svarten var redd mopeder. han kastet seg rundt, og løp ut, på en smal vei som var asfaltert. vi holdt på å falle, og begge to ville a slått seg kraftig. jeg stoppet han mot en treklynge, snudde han og rei ned til mopeden igjen.. han kastet seg rundt og løp enda fortere unna. jeg stoppet han igjen, ved å vrenge han rundt.. hesten var da mer eller mindre hysterisk, så jeg hoppet av, leide han bort til mopeden. når han stoppet, fordi han ikke turte mer, fikk jeg mopedføreren til å stoppe mopeden, og deretter tok jeg Svarten helt bort, og forbi mopeden. deretter snudde jeg han sånn at han kunne se på trygg avstand når mopeden startet og kjørte vekk. hesten skalv overalt da mopeden startet, emn han sto pent og rolig sammen med meg.

I etterkant av dette sørget jeg alltid for å skape litt avstand mellom Svarten og mopeder, bortsett fra i kontrollert miljø.. han forsto at jeg kjente til frykten hans, og derfor trengte han ikke flykte lenger. Han visste at dersom vi gikk langs en vei og han blei veldig urolig, så lot jeg han få gå unna, fordi jeg stolte på at det var "mopedalarmen" som gikk. Fordi jeg viste han den tilliten lurte han meg aldri på det, og han løp heller ikke ut igjen.

med andre ord: å stoppe en hest fra å løpe blindt er IKKE dyreplageri, men en måte å beskytte hesten sin på

Å ikke undersøke årsaken for at hesten løp ut og gjøre noe med den er nærmere dyreplageri.

Dyreplageri for meg er egentlig noe langt værre enn at man tar hardt i munnen på hesten i nødverge. dyreplageri for meg er å bevisst utsette hesten for unødvendig lidelse. Veldig få dyreholdere er dyreplagere, og de som er det er ikke det fem sekunder langs hovedveien et sted mellom panikk og holdt!

Kaja
03-02-2008, 21:04
Nja.. Du viser jo egentlig at du ikke er fortjent til lederrollen ved å påføre den smerter den ikke skjønner.

Sol
03-02-2008, 21:08
Nja.. Du viser jo egentlig at du ikke er fortjent til lederrollen ved å påføre den smerter den ikke skjønner.

tror du seriøst en hest som er proppfull av vettskremt, adrenalin og som løper for livet har det GODT??? tror du den har det BRA? jeg er HELT sikker på at når jeg blir LIVREDD så har jeg det VONDT fysisk og psykisk. med en gang jeg blir rolig, får jeg mindre vondt i kroppen min... får slutt på hjertebanken, svetten, pusten blir normal..

Jeg ser på det å stoppe en hest å forlenge tiden den har det fysisk og psykisk vondt. jeg ser på det å oppsøke årsaken til panikken, og nøytralisere hestens følelse for situasjonen som en langsiktig forsikring mot at hesten igjen skal behøve å få et fysisk og psykisk smertefullt panikkanfall.

Har du noen gang hatt panikk Kaja? Skikkelig "jeg kommer til å dø nå" panikk? ellers tror jeg ikke du kan sette deg helt inn i hva en hest som løper i panikk faktisk føler! Når jeg har hatt panikkanfall skulle jeg ønske noen kunne måka til meg midt i trynet, skjært av meg en arm.. hva som helst som kunne kuttet av den grusomme følelsen og fått meg "normal" igjen.

Derfor gjør jeg det jeg kan for å korte ned tiden hestene mine skal ha det så vondt!

EliFi
03-02-2008, 21:09
Veldig enig med deg i det du skriver Sol. Hvis jeg får dra en parallell til det menneskelige liv:

Jeg har fullstendig sceneskrekk. Fullstendig. i 50-årsdagen til mine svigerforeldre for noen år siden, hadde ungene bestemt seg for å holde skuespill. Min eneste oppgave var å stå bak sceneteppet, (ingen kunne se meg fra salen), og skru på en cdspiller til et visst tidspunkt. Jeg kastet opp flere ganger før "forestillingen", kaldsvettet og hadde det HELT forjævlig. I ettertid har jeg prøvd å holde meg unna alle slike ting som medfører at jeg må stå foran et stort publikum.
Da jeg begynte på sykepleien derimot, MÅTTE jeg i ilden. HVER gang vi er på samling, må jeg stå foran hele klassen på 70 mann, og holde fremlegg. I starten holdt jeg på å dø av nervøsitet, men nå går det bedre og bedre for hver gang. Det er faktisk ikke så ille lenger..

Så hva har dette med hestehold å gjøre? Jeg prøver å ha min egen sceneskrekk i bakhodet hver gang Blessa "tøyser" og er redd for noe. Hun har ikke nok erfaring med de situasjonene som trigger redselen hennes, og derfor må jeg hjelpe henne over kneika, ved å igjen og igjen konfrontere henne med det hun synes er skummelt. Min jobb blir å støtte henne, og veilede henne, slik at hun en dag tusler stille og rolig forbi. - Hun må gjerne fortsatt være skeptisk, men hun får ikke løpe ut og sette oss begge i fare...

Ehm, dette ble kanskje rotete, men oppi hodet mitt lyder det logisk altså :)

_Mee_
03-02-2008, 21:09
Tja, jeg ville prøvd å roe den ned. Det jeg har begynt med, er å synge når hesten løper ut. Stopper han det jeg kan med sete og litt tøyler, men det tar den tida det tar. Hvis det derimot er rett ved en bilveg, eller noen er i ordentlig FARE, ja da stopper man hesten samme hva.

Dette er min måte da, tviler på at den funker for alle hester. Jeg dro skikkelig hardt i forhesten en gang, og har skikkelig dårlig sammvittighet for det.. Jeg vil ikke si at det er dyreplageri, men det kommer jo ann på hesten hvordan du må stoppe den. Grunnen til at jeg har dårlig samvittighet for dagen jeg tok hardt i zarif, er fordi det var totalt unødvendig!
Noen hester stopper ikke før man tar skikkelig i, men gjør jeg det på Zarif blir han egentlig bare mer stressa, og skyter hodet i været. Da syns jeg det er mye bedre å stoppe han rolig, når jeg har mulighet til det.

Sol
03-02-2008, 21:11
Veldig enig med deg i det du skriver Sol. Hvis jeg får dra en parallell til det menneskelige liv:

Jeg har fullstendig sceneskrekk. Fullstendig. i 50-årsdagen til mine svigerforeldre for noen år siden, hadde ungene bestemt seg for å holde skuespill. Min eneste oppgave var å stå bak sceneteppet, (ingen kunne se meg fra salen), og skru på en cdspiller til et visst tidspunkt. Jeg kastet opp flere ganger før "forestillingen", kaldsvettet og hadde det HELT forjævlig. I ettertid har jeg prøvd å holde meg unna alle slike ting som medfører at jeg må stå foran et stort publikum.
Da jeg begynte på sykepleien derimot, MÅTTE jeg i ilden. HVER gang vi er på samling, må jeg stå foran hele klassen på 70 mann, og holde fremlegg. I starten holdt jeg på å dø av nervøsitet, men nå går det bedre og bedre for hver gang. Det er faktisk ikke så ille lenger..

Så hva har dette med hestehold å gjøre? Jeg prøver å ha min egen sceneskrekk i bakhodet hver gang Blessa "tøyser" og er redd for noe. Hun har ikke nok erfaring med de situasjonene som trigger redselen hennes, og derfor må jeg hjelpe henne over kneika, ved å igjen og igjen konfrontere henne med det hun synes er skummelt. Min jobb blir å støtte henne, og veilede henne, slik at hun en dag tusler stille og rolig forbi. - Hun må gjerne fortsatt være skeptisk, men hun får ikke løpe ut og sette oss begge i fare...

Ehm, dette ble kanskje rotete, men oppi hodet mitt lyder det logisk altså :)

veldig logisk.. og hvis du ganger sceneskrekkfølelsen med ca 1000, har du et panikkanfall;)(jeg har både hat sceneskrekk og slitt med panikkangst)

EliFi
03-02-2008, 21:14
Godt det ikke bare var oppi hodet mitt det hørtes logisk ut. Panikkangst hører ikke noe særlig ut :( MEN, det gjør deg kanskje i stand til å forstå dyra dine bedre? (dersom man skal si at det har kommet noe positivt ut av det?!)

Kristine & SiljanGutten
03-02-2008, 21:15

Mener du at man bare skal la hesten løpe?!? Fordi det liksom er dyreplageri å ta tak i hesten slik at den stopper?! Og smerte den ikke skjønner? Hesten skjønner da at den ikke bare skal løpe avgårde.. greit at det er en grunn for at den løper, men som Sol sier; gå tilbake og vis den at det ikke er farlig, da..

Edit for å si at det ble postet en goood del fra jeg leste innlegget jeg har sitert(som da var nederst) til nå:p

Sagitaria
03-02-2008, 21:17
Bare sånn, for å ha det på det rene. Jeg stopper hestene når de løper ut. Nå har det seg sånn, at de løper sjelden ut da. Og enda sjeldnere av redsel, er mer sånn "ta-tak-i bittet-og-rase-avgårde-siden-jeg-har-LYST-løping.

Og jeg mener ikke at det er dyreplageri å stoppe en sånn hest. Men jeg syntes det hørtes ut som et interessant debatt-tema. Beklager forøvrig misbruken av ordet "dyreplageri", egentlig ikke det jeg skulle brukt føler jeg nå.

Men i forhold til alt annet som mange mener er feil, så er jo dette også et viktig moment. Men det er jo en ting som går ganske automatisk (menneskets reflekser og overlevelsesinstinkt osv) og jeg vil tro at de aller fleste stopper hesten, evt forsøker å stoppe.

Kaja
03-02-2008, 21:17
Unnskyld meg? Jeg har selv skrevet at det er nøvendig å stoppe en hest som får panikk, jeg har sittet på hest som har løpt ut selv, og jeg har faktisk hatt panikk-opplevelser du ikke vet om. Men i de situasjoner jeg ikke er i nærheten av vei, har jeg latt hesten løpe. Fordi jeg mener det er en form for dyreplageri, ja, det gjør jeg. Ikke direkte dyreplageri som i mishandling, men dårlig gjort mot hesten.

Sagitaria
03-02-2008, 21:20
Kaja, enn hvis du ser på det på denne måten,

du opptrer som en god leder for hesten når du hjelper den til å forstå at den ikke trenger å løpe fra det skumle?

Likt eks: Er jo mange som mener at når en hest stopper og nekter å gå forbi noe spesielt, så må man ALDRI hoppe av. Men jeg synes heller man kan hoppe av og traske forbi skumletingen, for da viser man jo hesten at lederen tør - og tør det helt av seg selv - og da har det som regel løst seg i mine tilfeller iallefall.

Kaja
03-02-2008, 21:22
Ja, er hvertfall enig i det siste du skrev. Og om man kan hjelpe den til å forstå - ja. Men med bitt, og dra i bittet.. det er jeg ikke med på. Derfor jeg har latt hester løpe i enkelte situasjoner. Men har man oppbygd et greit forhold til hesten sin skjer det ikke så ofte at hester løper ut uansett, tror jeg. Men er det snakk om hester jeg rir på tur som jeg ikke kjenner, så ja, jeg må jo stoppe dem. Men jeg ser fortsatt på det som litt dårlig gjort.

Men er enig i deg der ja.. :)

Sol
03-02-2008, 21:23
Jeg har lyst til å komme med et eksempel fra menneskeverden, for å illustrere litt hve jeg mener her:

jeg har to venner, la oss kalle dem Ola og Kari. disse to har kjent hverandre siden barneskolen, og de er vel et sted mellom 35-40 nå.

For noen år siden var de to og flere andre venner på togtur. kari drakk seg litt full, fordi hun egentlig ikke hadde det så godt.. noen begynte å more seg og tulle litt, og av en eller annen grunn blei Kari rasende. hun begynte å slå og sparke vilt rundt seg inni togkupeen hvor alle vennene var samlet. Flere av vennene hennes prøvde å holde henne, stoppe henne, roe henne ned fysisk.

Ola visste at Kari fikk panikk av å bli hodt fast, han gikk derfor bort, slo ned Kari(jepp, slo henne under haka, så hun besvimte), løftet henne opp og bar henne inn i nabokupeen som var tom. han visste også at når kari kom til seg selv kom hun til å være meget oppløst i tårer, noe som var det værste kari visste.

Alle vennene til Kari og Ola syns at Ola skulle få en real omgang juling, fordi man faktisk ikke slår jenter. jenter er svakere enn gutter, så det er uhørt å gjøre sånt! kari kom gledesstrålende til meg mandag etter turen og fortalte at en sånn god venn som Ola burde alle jenter hatt!

Sol
03-02-2008, 21:23
Unnskyld meg? Jeg har selv skrevet at det er nøvendig å stoppe en hest som får panikk, jeg har sittet på hest som har løpt ut selv, og jeg har faktisk hatt panikk-opplevelser du ikke vet om. Men i de situasjoner jeg ikke er i nærheten av vei, har jeg latt hesten løpe. Fordi jeg mener det er en form for dyreplageri, ja, det gjør jeg. Ikke direkte dyreplageri som i mishandling, men dårlig gjort mot hesten.

Og jeg mener at dersom hesten har panikk og du bare lar den løpe, så forlenger du lidelsene dens mer enn nødvendig!

EliFi
03-02-2008, 21:24
Kaja, enn hvis du ser på det på denne måten,

du opptrer som en god leder for hesten når du hjelper den til å forstå at den ikke trenger å løpe fra det skumle?

Likt eks: Er jo mange som mener at når en hest stopper og nekter å gå forbi noe spesielt, så må man ALDRI hoppe av. Men jeg synes heller man kan hoppe av og traske forbi skumletingen, for da viser man jo hesten at lederen tør - og tør det helt av seg selv - og da har det som regel løst seg i mine tilfeller iallefall.

Det der synes jeg var et godt eksempel. Har selv måttet hoppe av og leie hesten forbi "skumle" ting, fordi hun har bråsnudd i panikk og prøvd å løpe av gårde opp til flere ganger. Har ikke hatt sjanse i verden til å tvinge henne forbi. Men når jeg går først, følger hun etter, helt frivillig, og leser av kroppspråket mitt at "dette er jo ikke noe å være redd for".

Kaja
03-02-2008, 21:28
Tja.. Lidelse og lidelse, det er instinktet deres. Er både enig og uenig i deg Sol, er altså ikke 100% uenig. Mer 50-50!

Sol
03-02-2008, 21:33
Tja.. Lidelse og lidelse, det er instinktet deres. Er både enig og uenig i deg Sol, er altså ikke 100% uenig. Mer 50-50!

Hva er det du ikke er enig i da? det halve minuttet jeg prøver å vri hesten min inn på en liten volte ved hjelp av vekt og hardt tøyletak, eller teorien bak HVORFOR jeg gjør disse grusomme handlingene mot hesten min?

Kaja
03-02-2008, 21:35
Tanken er god, jeg tenker på når man bruker tøylen og vrenger hesten ja.

EliFi
03-02-2008, 21:36
Men du Kaja? Du er enig i at mennesket er smartere enn hesten?

Er det ikke da vår oppgave som ansvarlig for hestene å forvolde minst mulig forvirring og redsel? Bidrar man ikke på en måte til å fyre opp under hesten ved å la den løpe? Gir man den ikke enda større grunn til å tro at det den løper bort fra er fryktelig farlig? Siden man ikke prøver å stoppe, ta den inn og konfrontere den med redselen dens?

"Mamma synes det er greit at jeg løper, så da er det sikkert farlig"

Vil ikke hesten vokse på å gjøre den erfaringen/oppdage at det den er redd for, faktisk ikke er så farlig? Og på denne måten bli mer selvstendig/mindre avhengig av deg som leder?!

Kristine & SiljanGutten
03-02-2008, 21:39
Men du Kaja? Du er enig i at mennesket er smartere enn hesten?

Er det ikke da vår oppgave som ansvarlig for hestene å forvolde minst mulig forvirring og redsel? Bidrar man ikke på en måte til å fyre opp under hesten ved å la den løpe? Gir man den ikke enda større grunn til å tro at det den løper bort fra er fryktelig farlig? Siden man ikke prøver å stoppe, ta den inn og konfrontere den med redselen dens?

"Mamma synes det er greit at jeg løper, så da er det sikkert farlig"

Vil ikke hesten vokse på å gjøre den erfaringen/oppdage at det den er redd for, faktisk ikke er så farlig? Og på denne måten bli mer selvstendig/mindre avhengig av deg som leder?!

Akkurat det jeg også tenker..

Kaja
03-02-2008, 21:40
Jeg skal uansett ikke ri Meeg på flere måneder pga dette med gjensidig tillit og at man stoler på avgjørelser. Meeg har løpt ut med meg to ganger, og det var fire måneder før jeg fikk henne på helfôr, og i hele tatt stelte henne noe. Jeg ventet en måned med å ri henne etter jeg fikk henne, for jeg ville ikke at det skulle ende opp i at jeg gjorde henne uttrygg på meg, om hun ble redd. Altså det at jeg kom til å vrenge henen rundt eller stoppe henne. Så hun har aldri løpt ut i løpet av den tiden jeg har hatt henne. Gikk masse på tur, og slapp leietauet tvert hun så noe skummelt, for da kunne hun løpe, men se seg tilbake, og se at jeg fortsatt stod på samme plass, og komme løpende tilbake. Det mener jeg var bedre enn å vrenge henne rundt fra ryggen og konfrontere henne. Ja - mennesker er smartere enn hester, og har derfor lettere for å forstå hvorfor man ble konfrontert, enn det hester har.

EliFi
03-02-2008, 21:44
Hehe, godt svart :) Men er det ikke jobben vår og få de til å forstå at det ikke er så skummelt da? For min del lyder det for skummelt å skulle slippe hesten for at den skal skjønne at ting ikke er farlig. Da hadde hun helt sikkert løpt hjem, og jeg hadde risikert at hun hadde blitt påkjørt. For risky for min del. Dessuten virker den metoden jeg bruker, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det på noe annet vis. Men vi er forskjellige, og full aksept for det herfra :)

Katrinesf
03-02-2008, 21:45
Huff, skjønner ikke hvordan folk kan bruke ordet dyreplageri så ofte. Jeg syns IKKE det er dyreplageri. Og jeg synes man burde sette litt høyere "kriterier" for hva som er dyreplageri eller ikke. Men det er en helt annen diskusjon..

Forøvrig er jeg enig med Sol, men dette slo meg ikke før jeg leste hennes innlegg.. Lærte noe nytt idag også :)

Filizity
03-02-2008, 21:46
hvordan kan det være dyreplageri og stoppe en hest som setter både seg selv og andre i fare? å ta tak i den og vrenge den rundt, styre den inn i veggen/gjerdet osv bør absolutt være siste utvei, men er det bedre og la den rase rundt totalt ukontrolert å kansje skade seg selv, rytteren eller andre/andres eiendom som kan komme i veien for den? ALLE hester kan løpe ut uansett hvor mye den stoler på og respekterer rytteren sin! ALLE hester kan bli skremt å la instinktene ta over... INGEN hester er perfekte og sånn er det bare....

smulemor
03-02-2008, 21:46
*sitte hardt på fingrene*

Kaja
03-02-2008, 21:47
Hehe, godt svart :) Men er det ikke jobben vår og få de til å forstå at det ikke er så skummelt da? For min del lyder det for skummelt å skulle slippe hesten for at den skal skjønne at ting ikke er farlig. Da hadde hun helt sikkert løpt hjem, og jeg hadde risikert at hun hadde blitt påkjørt. For risky for min del. Dessuten virker den metoden jeg bruker, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det på noe annet vis. Men vi er forskjellige, og full aksept for det herfra :)

Jaja. :) Sier ikke at folk som stopper hesten sin er dyreplagere jeg, om noen fikk inntrykk av det. Er risky, men vi gjør alle mye risky i omgang med hest! De fleste finner metodene sine, og hva som ikke ødelegger og ødelegger for det man vil gjøre med sin hest. Og man handler utifra det!

EliFi
03-02-2008, 21:47
Smulemor: Nei,nei.. Dette er en debatt! Ikke sitt på fingrene :)

Kaja
03-02-2008, 21:48
*sitte hardt på fingrene*

Hvorfor sitte hardt på fingrene når du også kan skrive her? Interessant med synspunkter fra alle da.

Forøvrig mener jeg ikke dyreplageri som i mishandling, om noen tror det. Men sett fra hesten, kan det være det i det øyeblikket. ;)

smulemor
03-02-2008, 21:49
Det er jo en sinnsyk nedpsyking av hesten, men det er jo sant at om hesten løper ut en plass det kan være fare for rytter og omgivelser og hesten selv må man vel gjøre noe med det. Jeg vil si det er dyreplageri man ikke kan gjøre så mye med når man er i nærheten av bilvei osv.

Jaja. :) Sier ikke at folk som stopper hesten sin er dyreplagere jeg, om noen fikk inntrykk av det. Er risky, men vi gjør alle mye risky i omgang med hest! De fleste finner metodene sine, og hva som ikke ødelegger og ødelegger for det man vil gjøre med sin hest. Og man handler utifra det!

unnskyld meg men det var nettopp det du gjorde.

det er helt fair at du har dine metoder som fungerer men å kalle andre for dyreplagere fordi vi ikke ønsker at en panikksituasjon skal eskalere er for drøyt.

Kaja
03-02-2008, 21:50
unnskyld meg men det var nettopp det du gjorde.

det er helt fair at du har dine metoder som fungerer men å kalle andre for dyreplagere fordi vi ikke ønsker at en panikksituasjon skal eskalere er for drøyt.

Okei, men jeg brukte Sagitiara sitt utsagn, og svarte derifra. Kan likegodt si dårlig gjort mot hesten da. Ok?

smulemor
03-02-2008, 21:52
Okei, men jeg brukte Sagitiara sitt utsagn, og svarte derifra. Kan likegodt si dårlig gjort mot hesten da. Ok?

hvorfor er det dårlig gjort mot hesten å være den lederen som man bør være i alle hesterelaterte situasjoner ?

Guest
03-02-2008, 21:52
Kaja: Har du tenkt å gjøre det samme med evt unger du får? Altså, samme teori.

Jeg blir helt imponert. Er det slik som du nå har beskrevet i utallige innlegg de siste dagene du gjør med hver eneste hest? Er dette en metode du kun har brukt på et par hester?
Du sier du altså ikke skal ri en hest på flere mnd fordi du ikke vil stoppe den om den skulle gjenta seg og løpe ut?
Jaja, godt du elsker bakke arbeid sier jeg :) Er glad i bakke arbeid selv jeg og gjør det når det trengs (nå har jeg ikke hatt noe annen mulighet siste halvannet året da men...), men jeg stopper ikke å ri av en grunn at hesten løper ut...

Kaja
03-02-2008, 21:54
hvorfor er det dårlig gjort mot hesten å være den lederen som man bør være i alle hesterelaterte situasjoner ?

Du gjør deg IKKE til en god leder ved å tvinge deg til det hvertfall.

LisaFi
03-02-2008, 21:55
For min del er det ikke noe å diskutere en gang. Løper hesten ut på en sånn måte at den/jeg/vi er til fare for meg, den selv og eventuellt andre rundt oss, så interesserer ikke ordet dyreplageri eller ikke dyreplageri meg en gang. Da gjør jeg det som må til for at vi berger liv og lemmer.

Om hesten er "styrbar" er ikke problemet såå stort, da er jeg i tvil om jeg vil kalle det "løpe ut".

Jeg har hatt Virkelig utflygerhest, og tatt konsekvensen av det da den ble for farlig å drive med i lengden. Den finnes ikke mer.

Og om noen nå kommer og forteller meg at de skulle fått den til å slutte, da må jeg si at det TROR jeg faktisk ikke. Det var en kombinasjon av DEN hestens natur (nervøs, utflygerslag på begge slektssider), i tillegg til opplevelser den dessverre hadde både før og etter den kom til oss. Den hadde ALDRI opplevd at folk har sagt så mye som bø til den, og fått all verdens rolige, tålmodige og tillitsbyggende håndtering, men den KLARTE ikke å overvinne den iboende nervøsiteten sin innimellom. Det gikk bra (med 1000 forholdsregler HVER gang) over lengre tid, men den fløy ut fra tid til annen uansett. DA hjalp det dessverre ikke at den var verdens søteste, hyggeligste og høfligste hest, sånn utenom nerve-delen av personligheten..

Kaja
03-02-2008, 21:57
Kaja: Har du tenkt å gjøre det samme med evt unger du får? Altså, samme teori.

Jeg blir helt imponert. Er det slik som du nå har beskrevet i utallige innlegg de siste dagene du gjør med hver eneste hest? Er dette en metode du kun har brukt på et par hester?
Du sier du altså ikke skal ri en hest på flere mnd fordi du ikke vil stoppe den om den skulle gjenta seg og løpe ut?
Jaja, godt du elsker bakke arbeid sier jeg :) Er glad i bakke arbeid selv jeg og gjør det når det trengs (nå har jeg ikke hatt noe annen mulighet siste halvannet året da men...), men jeg stopper ikke å ri av en grunn at hesten løper ut...

Nei nei, stopper ikke å ri av den grunnen, men av mange grunner! Mesteparten av grunnen til at jeg ikke skal ri på en lang stund er at jeg vil oppnå enda bedre kontakt mellom oss, osv. :) Den dagen jeg setter meg på Meeg igjen, skal det være med halsringen igjen, og hun skal klare å bære seg naturlig. Og hun skal være med på det selv, akseptere det helt og fullt ut. Så lenge det ikke går, skal jeg ikke ri. Jeg håndterer alle hester jeg er borti sånn ja, så lenge det ikke er situasjoner inn i bildet der jeg skader andre ved å ikke gjøre noe annet.

smulemor
03-02-2008, 21:58

i en potensiell farlig situasjon så jo... vis meg det området i norge som er egnet til å la en hest fly i blind panikk uten risiko ? både skog og vei er full av steder som skader kan oppstå når hesten ikke ser seg for og det gjør den desidert ikke når den flyr blindt.
og hva med rytteren ? drit i mennesket så lenge hesten får slippe å bli bendt til siden ?

Kaja
03-02-2008, 21:59
i en potensiell farlig situasjon så jo... vis meg det området i norge som er egnet til å la en hest fly i blind panikk uten risiko ? både skog og vei er full av steder som skader kan oppstå når hesten ikke ser seg for og det gjør den desidert ikke når den flyr blindt.
og hva med rytteren ? drit i mennesket så lenge hesten får slippe å bli bendt til siden ?

Så er det jo sånn at jeg velger å ikke ri hesten min enda pga dette, da.. ;) Hun har ikke løpt ut med meg en eneste gang så lenge jeg har hatt henne, jeg fikk hjernerystelse fordi hun fikk panikk en gang, men hun stilte seg foran meg istedetfor å stikke. (var løshunder som skremte henne), og er glad for det. Men føler likevel at hun ikke er helt trygg i slike situasjoner, og alt det andre jeg tenker på. Om jeg rir HTJ sin hest på tur eks, og hun får panikk, ja, jeg stopper henne, for det er ikke min hest, det er ikke jeg som eier den.

EliFi
03-02-2008, 22:00

Jamen, jamen, jeg skjønner ikke helt den naturlige leder-"greia" di jeg Kaja.

Når f.eks to hingster slåss så "fillene fyker" og den sterkeste vinner. (Blir lederen) Den vinner på grunn av rå makt, og jeg vil kalle det "tvang" - den tvinger den andre under seg i rang?! Det er sånn det fungerer i hestekommunikasjonen, hvorfor skal vi bruke et helt annet språk?!

NÅR er man en god leder? Når man lar hesten gå å være redd over tid, i steden konfrontere den med, og hjelpe den over redselen? Du mener at den skal konfronteres, men på egne forutsetninger? En hest som er redd vil aldri prøve å konfrontere og komme over redselen, den vil for alltid flykte fra det som er farlig.. tror jeg..

smulemor
03-02-2008, 22:03
Så er det jo sånn at jeg velger å ikke ri hesten min enda pga dette, da.. ;) Hun har ikke løpt ut med meg en eneste gang så lenge jeg har hatt henne, jeg fikk hjernerystelse fordi hun fikk panikk en gang, men hun stilte seg foran meg istedetfor å stikke. (var løshunder som skremte henne), og er glad for det. Men føler likevel at hun ikke er helt trygg i slike situasjoner, og alt det andre jeg tenker på. Om jeg rir HTJ sin hest på tur eks, og hun får panikk, ja, jeg stopper henne, for det er ikke min hest, det er ikke jeg som eier den.

først så sier du at du vil la hesten fly, så sier du det motsatte.... hva slags lederskap er det egentlig du har med hestene du håndterer ? og hvordan får du det ?

som Eli sier, lederskap for hester består jo av "tvang og makt" i større eller mindre grad, hvordan forventer du å få tillit uten det ?

Kaja
03-02-2008, 22:04
Jamen, jamen, jeg skjønner ikke helt den naturlige leder-"greia" di jeg Kaja.

Når f.eks to hingster slåss så "fillene fyker" og den sterkeste vinner. (Blir lederen) Den vinner på grunn av rå makt, og jeg vil kalle det "tvang" - den tvinger den andre under seg i rang?! Det er sånn det fungerer i hestekommunikasjonen, hvorfor skal vi bruke et helt annet språk?!

NÅR er man en god leder? Når man lar hesten gå å være redd over tid, i steden konfrontere den med, og hjelpe den over redselen? Du mener at den skal konfronteres, men på egne forutsetninger? En hest som er redd vil aldri prøve å konfrontere og komme over redselen, den vil for alltid flykte fra det som er farlig.. tror jeg..

Jeg mener at man ikke skal dra ut på tur om hesten ikke stoler på mennesket sitt. Dessuten er jeg heller ikke hest. JEG bruker et annet et språk, og et funker helt fint for meg, og jeg har funnet ut at det er en utrolig herlig følelse å ha en hest på den måten.

Kaja
03-02-2008, 22:05
først så sier du at du vil la hesten fly, så sier du det motsatte.... hva slags lederskap er det egentlig du har med hestene du håndterer ? og hvordan får du det ?

som Eli sier, lederskap for hester består jo av "tvang og makt" i større eller mindre grad, hvordan forventer du å få tillit uten det ?

Jeg sier to ting her. Hadde jeg kunne ridd HTJ's hest som jeg ville, hadde jeg latt den løpe. Skjønner du hva jeg mener? Jeg tror jeg har forklart flere steder hvordan jeg vil få tillit til en hest.

smulemor
03-02-2008, 22:06
Jeg mener at man ikke skal dra ut på tur om hesten ikke stoler på mennesket sitt. Dessuten er jeg heller ikke hest. JEG bruker et annet et språk, og et funker helt fint for meg, og jeg har funnet ut at det er en utrolig herlig følelse å ha en hest på den måten.

enhver hest kan få blind panikk uansett hvor mye den stoler på mennesket sitt... og det er i sånne situasjoner man MÅ kunne ta ansvaret og stoppe dyret.

smulemor
03-02-2008, 22:07
Jeg sier to ting her. Hadde jeg kunne ridd HTJ's hest som jeg ville, hadde jeg latt den løpe. Skjønner du hva jeg mener? Jeg tror jeg har forklart flere steder hvordan jeg vil få tillit til en hest.

jeg ser hva du skriver men jeg mener også at du kun utsetter deg selv for potensiell risiko.

EliFi
03-02-2008, 22:07
Jeg tror aldri du kan få en hest til å stole helt og fullt på deg. Som du selv sier, en hest er full av instinkter, blir den alvorlig skremt, så kobler instinktene inn, og da tviler jeg meget, meget, meeget sterkt på at den har i tankene at "mennesket mitt som jeg stoler på" sitter oppå her og hjelper meg gjennom det. Da tror jeg den løper! :)

Kaja
03-02-2008, 22:08
Nja, jeg velger jo å ikke ri hester fremover nå? Kommer kanskje til å slenge meg med på tur med andre på stallen som mener det er absurd at jeg ikke skal ri i hele tatt. Og for å ta hensyn til disse folka, stopper jeg hesten om det blir en slik situasjon.

Guest
03-02-2008, 22:09
Nja, jeg velger jo å ikke ri hester fremover nå? Kommer kanskje til å slenge meg med på tur med andre på stallen som mener det er absurd at jeg ikke skal ri i hele tatt. Og for å ta hensyn til disse folka, stopper jeg hesten om det blir en slik situasjon.

Trodde du kun holdt på med hest på hestens premisser?

Kaja
Jeg tror aldri du kan få en hest til å stole helt og fullt på deg. Som du selv sier, en hest er full av instinkter, blir den alvorlig skremt, så kobler instinktene inn, og da tviler jeg meget, meget, meeget sterkt på at den har i tankene at "mennesket mitt som jeg stoler på" sitter oppå her og hjelper meg gjennom det. Da tror jeg den løper! :)

Klart den ikke skal stole hundre prosent! DET forventer jeg ikke. :) Jeg red uansett min siste tur i slutten av juleferien, ikke mer rideturer på Meeg og meg. Gåturer. :) Jeg vil ikke sitte på henne, og sinke instinktene hennes om hun føler seg uttrygg.

smulemor

og amen til det... en hest er seg selv nærmest osv...

IngvildK
03-02-2008, 22:11
Kaja, jeg prøver så inderlig, hver bidige gang jeg leser et innlegg om hestehåndteringen din, fra deg, å forstå - men jeg greier det ikke! Det høres for meg ut som om synspunktene dine er så langt utpå jordet at de nesten havner i grøfta, men én ting skal du ha; du er sabla god til å argumentere for deg. ;-)
Men alt dette preiket om å være en naturlig leder for hesten og blablabla - når hestene i sin natur ER "tvingende" og VELDIG tydelige til tider, og du vil være en naturlig leder (?); hvorfor må du begynne å snakke et totalt annet "språk" med hesten bare for å være "snill" (ære være apostrofer :p)??

Kaja
Trodde du kun holdt på med hest på hestens premisser?

Da hadde den vært en villhest.. men ja, har ikke ridd siden juleferien, og tviler på at jeg kommer til å sitte på en hest utenom Meeg når den tiden kommer, men jeg kan ikke si aldri, for jeg er jo litt svak på overtalelser fra andre. Har blitt ganske i mot bitt, så.. Men jeg kommer til å ri fjordhoppa mi, og det bittløst, og stikker hun, så får hun løpe.. ;) Men hun har aldri løpt ut med meg uansett.

smulemor
Klart den ikke skal stole hundre prosent! DET forventer jeg ikke. :) Jeg red uansett min siste tur i slutten av juleferien, ikke mer rideturer på Meeg og meg. Gåturer. :) Jeg vil ikke sitte på henne, og sinke instinktene hennes om hun føler seg uttrygg.

og som du sier selv... du forventer ikke 100 % tillit. og uten 100 % tillit vil du ved enhver håndtering av hest kunne oppleve en panikksituasjon. skjønner du virkelig ikke at det er en vannvittig risiko hvis du da ikke er villig til å ta konsekvensen av det ?

Kaja
03-02-2008, 22:12
og som du sier selv... du forventer ikke 100 % tillit. og uten 100 % tillit vil du ved enhver håndtering av hest kunne oppleve en panikksituasjon. skjønner du virkelig ikke at det er en vannvittig risiko hvis du da ikke er villig til å ta konsekvensen av det ?

Selvsagt er det en risiko.

smulemor
03-02-2008, 22:13
Selvsagt er det en risiko.

hvorfor er du da ikke villig til å minimere risikoen ?

Kaja
03-02-2008, 22:14
Kaja, jeg prøver så inderlig, hver bidige gang jeg leser et innlegg om hestehåndteringen din, fra deg, å forstå - men jeg greier det ikke! Det høres for meg ut som om synspunktene dine er så langt utpå jordet at de nesten havner i grøfta, men én ting skal du ha; du er sabla god til å argumentere for deg. ;-)
Men alt dette preiket om å være en naturlig leder for hesten og blablabla - når hestene i sin natur ER "tvingende" og VELDIG tydelige til tider, og du vil være en naturlig leder (?); hvorfor må du begynne å snakke et totalt annet "språk" med hesten bare for å være "snill" (ære være apostrofer :p)??

Fordi jeg VIL! :) Og det er helt naturlig for meg. Bra noen synes jeg er flink på argumentering da, for jeg greier ikke å forklare helt heller. :p

Kaja
03-02-2008, 22:14
hvorfor er du da ikke villig til å minimere risikoen ?

Fordi jeg vil ha et forhold til hesten bygd på det jeg ser på som verdifullt for meg i omgang med hest.

Guest
03-02-2008, 22:15
Da hadde den vært en villhest.. men ja, har ikke ridd siden juleferien, og tviler på at jeg kommer til å sitte på en hest utenom Meeg når den tiden kommer, men jeg kan ikke si aldri, for jeg er jo litt svak på overtalelser fra andre. Har blitt ganske i mot bitt, så.. Men jeg kommer til å ri fjordhoppa mi, og det bittløst, og stikker hun, så får hun løpe.. ;) Men hun har aldri løpt ut med meg uansett.

Men da korrigerer du jo? Iom at du ikke trener hesten bare på hestens premisser?
Mener det er en gylden middelvei jeg... Man kan ikke trene en hest på hestens premisser, da kan man like gjerne slå leir i gresset og bare slappe av. Men skal man ikke trene hesten på kun dens premisser så er det vel nødt til å komme inn korrigering?

smulemor
03-02-2008, 22:16
Fordi jeg vil ha et forhold til hesten bygd på det jeg ser på som verdifullt for meg i omgang med hest.

og du ser ikke en gang at med den holdningen der så kan du utsette andre for risiko og ? hva om hesten flyr fordi du tillater det, du blir kastet av, hesten flyr ut på en vei (en panikkslagen hest kan fly LANGT) og møter en bil ?

*Luna*
03-02-2008, 22:19
Jeg blir litt skremt når jeg leser at du vil la hesten bare løpe hvis den løper ut Kaja! Hva om det dukker opp et barn rundt et hushjørne eller ut fra et kratt?
Kjenner jeg blir sint når man har så liten respekt for andre mennesker som kan dukke opp, eller respekt for hesten sin som kan skade seg stygt! For ikke å snakke om seg selv....

jilmavi
03-02-2008, 22:26
Eg er faktisk så egoistisk og slem at eg set mi eiga helse først når eg handterer, rir og køyrer hest, så eg prøver alltid å stoppe hesten viss den løper ut, sjølv om det ikkje er nokon bilveg i umiddelbar nærleik. Det er ikkje så gøy når hesten stikk på ein sti der det er tett mellom trea, eller når me rir langs jernbanen og det er fort gjort å snuble i svillane. Det har jo òg med hestens fysiske helse å gjere.

Sagitaria
03-02-2008, 22:31
Det er klart, jeg vil gjerne håndtere hest på indianervis, (sånn som det er framstilt på film) men som jeg skrev i paranteset her, det er jo på film!

Kaja
03-02-2008, 22:42
Men da korrigerer du jo? Iom at du ikke trener hesten bare på hestens premisser?
Mener det er en gylden middelvei jeg... Man kan ikke trene en hest på hestens premisser, da kan man like gjerne slå leir i gresset og bare slappe av. Men skal man ikke trene hesten på kun dens premisser så er det vel nødt til å komme inn korrigering?

Sorry, skjønte ikke innlegget helt?

Kaja
03-02-2008, 22:43
Og til dere som snakker om å la hesten løpe:

DERFOR velger jeg å ikke ri hester fremover, uten at jeg har et forhold til dem fra før. :)

Sol
03-02-2008, 22:44
Det som forundrer meg veldig med deg Kaja.. er at du stadig sier at du ikke vil ri på Meeg.. men å utsette hester du ikke har tilliten til for din bakende på deres rygg, det er mindre alvorlig for deg enn å sette bakenden din på Meeg som du kjenner, som kjenner deg, og som du har et forhold til? Hvorfor det egentlig? jeg syns det er mye lettere å forsvare å utsette en hest jeg kjenner og som kjenner meg for ting som jeg ser på som "litt på kanten"(som du tydeligvis mener at ridning er) enn en hest som IKKE kjenner meg. årsaken til det er at jeg antar at en hest som kjenner meg vet at jeg ikke vil skade den med det jeg gjør, noe en ukjent hest ikke vil ane noe om. en annen side er at jeg vet at de hestene som kjenner meg VET at de kan fortelle meg det(på sitt språk) om de finner det jeg gjør uakseptabelt.. jeg opplever at de fleste hester jeg møter ikke har lært dette av eierne sine, og derfor bare "lider seg igjennom det".

Om du virkelig syns det er SÅ kraftig dyreplageri å benytte ridning som hobby, bruke bitt og holde i hevd en tradisjon med hester som har vært i årtusner, og som stadig blir forbedret for å minske skader, slitasjer og ubehag på dyrene.. vet du, da syns jeg det er MERKELIG at du i det hele tatt kan forsvare å ha hest stående inne på 3*3 meter boks flere timer i døgnet, eller ha sko på dem, eller ha grime på.. da syns jeg nesten egentlig du burde overlate til oss dyreplagere å plage disse store dyrene med sånne ting også... Og du, jeg er IKKE spydig, jeg mener hvert ord jeg sier!

Guest
03-02-2008, 22:45
Du skriver noe jeg har vært innom og tenkt på Sol!

Sagitaria
03-02-2008, 22:46
hmm. .

Hester jeg har kjent ut og inn og som har stolt på meg som bare det har også blitt redd for ting og løpt sin vei. selv om jeg satt oppå og sa at det kom til å gå bra. Og hester som ikke kjenner meg. Der tror jeg faktisk ikke det har vært noen forskjell, eneste praktiske er jo at de man kjenner vet man hvordan man får stoppet lettest.

*Luna*
Og til dere som snakker om å la hesten løpe:

DERFOR velger jeg å ikke ri hester fremover, uten at jeg har et forhold til dem fra før. :)

Du skriver jo at du kommer til å ri fjordhoppa di, og hvis ho løper så får ho løpe.....

Kaja
Men herregud Sol, jeg driver jo ikke med naturlig hestehold?! Har jo aldri skrevet det jeg.

Kaja
03-02-2008, 22:47
Du skriver jo at du kommer til å ri fjordhoppa di, og hvis ho løper så får ho løpe.....

Fordi fjordhoppa mi kjenner jeg.. :) Og derfor løper hun aldri ut. Har ikke ridd henne siden oktober uansett, så kan godt ri henne nå.

*Luna*
03-02-2008, 22:49
Aldri er et veldig farlig ord å bruke! Alle kan få panikk, husk det.

IngvildK
03-02-2008, 22:50
"Føllet mitt biter aldri".....

Nei, jeg tenker mitt, men nå skal jeg legge meg!

Kaja
03-02-2008, 22:51
Tenkte meg ikke om når jeg skrev aldri, beklager. Men har fortsatt til overs at hun skal løpe ut, mener jeg da, i såfall.

Og Sol: jeg syntes det var bedre at Meeg fikk sko på igjen enn at hun pintes hver dag. Jeg prøvde henne på utegang, men Meeg trivdes mye bedre på boks. Fjordhoppa mi står på utegang, og skal begynne barfot når snøen er borte.. :)

EliFi
03-02-2008, 22:53
Du synes sikkert jeg maser nå Kaja, men kan du stå for det du gjør dersom hesten din LØPER ned en menneske, kanskje faktisk dreper et menneske som en følge av at du vil la den få følge instinktene sine i størst mulig grad? Ulykker skjer så sinnsykt fort, og man kan aldri vite hva som skjer, selv om man tror man har kontroll. Spesielt vanskelig er det vel å ha kontroll på hesten om man faktisk slipper den når den er redd.

Hadde noen av mine nærmeste blitt skadd/drept av en løpsk hest som eier hadde sluppet for at den skulle få bevare sine naturlige instinkter, da tror jeg det hadde klikket for meg. Anmeldelse, saksøking, you name it, det hadde ikke falt i god jord hos meg.. Om jeg hadde kommet noen vei med det er uvisst, men jeg ville nok gitt den personen et lite helvete dersom denne faktisk hadde sluppet hesten fordi den skulle få følge instinktene sine. mennesker ER viktigere enn dyr, og sånn SKAL det være!!

Kaja
03-02-2008, 22:56
Kommer aldri til å stå for noe slikt. Dessuten er det et ridesenter jeg står på, langt vekke fra motorvei også. Og jeg er der ikke tirsdager og torsdager, de dagene det er kurs og folk oppå her uansett. Nei- er det folk som kan bli skadet, lar jeg ikke dem bli drept, jeg er ikke så ekstrem at jeg lar noe liv ødelegges. :) Det tror jeg du også skjønner.

Guest
03-02-2008, 22:58
Kommer aldri til å stå for noe slikt. Dessuten er det et ridesenter jeg står på, langt vekke fra motorvei også. Og jeg er der ikke tirsdager og torsdager, de dagene det er kurs og folk oppå her uansett. Nei- er det folk som kan bli skadet, lar jeg ikke dem bli drept, jeg er ikke så ekstrem at jeg lar noe liv ødelegges. :) Det tror jeg du også skjønner.

Men hvordan kan du forutse at noen ikke kan bli drept om du bare slepper hesten din? Du har jo minimalt med sikkerhet iom at du ikke korrigerer hesten og lar den gjøre som den vil.

EliFi
03-02-2008, 22:59

Nei, jeg skjønner det ikke hvis du faktisk slipper hesten din hvis hun er redd. (Hvis det innebærer at hun kan løpe fritt omkring, utenfor avgrenset område) ?

Kaja
03-02-2008, 23:01
Vel.. eh, det skjer jo at dere mister hestene deres i blant også, så jeg gidder ikke svare på det, må tenke mer i såfall, for å argumentere for meg, isetdet for at dere får til å slakte meg totalt.

Guest
03-02-2008, 23:04
Vel.. eh, det skjer jo at dere mister hestene deres i blant også, så jeg gidder ikke svare på det, må tenke mer i såfall, for å argumentere for meg, isetdet for at dere får til å slakte meg totalt.

Men regner med at flere enn meg også gjør sitt ytterste for faktisk ikke å miste hesten? om det så er til grunn med tøyler som kan vikle inn og knekke ben, eller andre utenforstående farer.

Sol
03-02-2008, 23:05
Men herregud Sol, jeg driver jo ikke med naturlig hestehold?! Har jo aldri skrevet det jeg.

Nei det gjør du ikke.. men etter min filosofi da... så er det slemmere å ha hesten innesperret på 3*3 meter i flere timer pr døgn, og la den gå med jernsko og spiker flere cm inn i hoven sin hver dag hele året enn det er å la de ha et bitt i munnen sin, som JEG bestemmer hvor hardt skal brukes 3 kvarter annenhver dag eller litt skjeldnere enn det, så lenge det bittet i munnen betyr at hesten min får oppleve den store verden i ulike gangarter, og jeg samtidig kan føle meg trygg for at jeg selv, hesten min eller forbipasserende skal være utsatt for en risiko.

Å gå tur med en hest vil aldri kunne erstatte kjøring og ridning.. for du vil aldri kunne lahesten din trave/galoppere så langt og lenge som den ønsker med deg ved siden av.. og opplevelsen av guds frie natur i galopp rundt og rundt på et inngjerdet område vil heller ikke det.

Jeg rir hestene mine på tur 60% fordi det gir meg glede og en hyggelig opplevelse og 40% fordi jeg vet at de setter pris på å oppleve litt mer av verden enn de får på de 25 målene de bor på resten av tiden. hadde det ikke vært for det hadde ejg nok brukt mye mer tid på baneridning da jeg faktisk syns det kan være kjedelig å ri de her småturene som kroppen min pr. dags dato tåler.

Og bare så det er klinkende klart: jeg mener IKKE at sk og boks ER dyreplageri.. men at det er UNATURLIG mener jeg.. alle hester i Norge lever unaturlige liv. det nrmeste mankommer et naturlig hesteliv er kanskje de store flokkene på island.. men selv de blir forstyrret av mennesker.

Golden Vix
03-02-2008, 23:08
Jeg blir litt sjokkert av dette jeg. Ikke nok med at du ville satt både deg selv og hesten i fare, men mange andre også!
Om du lar hesten din få løpe vekk fra det som er skummelt så sier du jo omtrent til hesten at "Pass deg, løp fort, det kommer å tar deg".
Og du lar da hesten få det som den vil, og dette kan FORT bli en uvane.
At hesten løper når det passer den.

Jeg tok i 2005 imot en varmblods som hadde gått som traver hele livet.
Han var redd det meste. Hvordan har vi kommet oss gjennom? Jo vi har konfrontert det som var skumelt og ekkelt.
Jeg som leder har vist hesten min at dette ikke var farlig. Fortalt han at den vil ikke ta deg, se på den, lukt på den. Den er ufarlig. Og vil ikke komme å ta den.
Jeg vil si det er det at jeg som hans leder har vist han at ikke alt er farlig, har gjort han til en trygg hest, med mye mer selvtillit over seg selv.
Jeg har vist hesten min at han kan konfrontere frykten sin.

Jeg tror ikke det du gjør er helt rett i hesten verden og hestens måte å tenke på. Jeg tror at det å konfrontere hesten med det han syns er ekkelt er den måten å gjøre det på. Løper han ut fra det som er skummelt så snur vi og rir tilbake til det skumle og ser på, og lukter på det som er skummelt helt til han skjønner det ikke skulle ta han. Det var faktisk ufarlig.
Ikke nok med at det er en trygghet for deg og hesten at hesten gjennkjenner skumle gjenstander den har sett før, og vet de ikke er farlige, men det er en trygghet for alle rundt deg også.

Bare se for deg situasjonen: Du rir på tur, hesten får panikk og løper ut, du lar hesten løpe, noe skjer sånn at du faller av og hesten løper ned ett lite barn eller krajser med en bil Hadde ikke du følt at du gjorde noe feil, da du ikke stoppet hesten din? Jeg hadde værtfall påstått at jeg gjorde noe galt der.

Det er ikke under NOEN omstendig heter verken dårlig gjort, eller dyremisshandlig å stoppe en hest som løper ut! Det kalles kun TRYGGHET!!!

Kaja
03-02-2008, 23:10
Ja Sol, det er unaturlig, og jeg er ikke fan av det selv. :) Skal prøve å finne utegangsmulighet som Meeg trives med når jeg skal ut fra Levanger, faktisk.. :)

EliFi
03-02-2008, 23:11
Men regner med at flere enn meg også gjør sitt ytterste for faktisk ikke å miste hesten? om det så er til grunn med tøyler som kan vikle inn og knekke ben, eller andre utenforstående farer.

ja, jeg gjør i allefall det. Har mista en hest "ordentlig" en gang, og da falt jeg av i skogen, og hesten løp hjem til stallen. Har aldri vært så redd noen gang før, både med tanke på at hesten var vettskremt og kunne løpe ned noen, samt at den kunne vikle tøylene inn i føttene/snuble og slå seg ordentlig. Storgråt da jeg endelig fant hesten i boksen sin, like hel :)

insolita
03-02-2008, 23:12
Kaja: et helt åpent og ærlig spørsmål, og ikke vondt men men jeg lurer virkelig... Hvorfor har du egentlig hest?

Sol
03-02-2008, 23:12
Ja Sol, det er unaturlig, og jeg er ikke fan av det selv. :) Skal prøve å finne utegangsmulighet som Meeg trives med når jeg skal ut fra Levanger, faktisk.. :)

men kan du være enig med meg i at det er VÆRRE enn bittbruk? og i såfall hvorfor IKKE?

Kaja
03-02-2008, 23:13
Insolita - jeg har hest for å ha det gøy, og at hesten skal trives. Jeg tror jeg virker mye mer ekstrem her på forumet enn det jeg egentlig her. Folk på stallen tenker aldri over ting jeg gjør og foretar meg, selv om det er totalt forskjellig fra dem.

tovassa
03-02-2008, 23:14
Men altså, nå skal jeg slutte med alt kødde.
Men jeg er så jævli uenig som det går ann og bli i at man skal bruke fysisk straff mot hester.
Viss du ville slått din egen unge for å ha gjort noe galt, da skal jeg ikke si noe på det. Men for guds skyld, hester fortjener og bli behandlet rettferdig!
Hva viss vi skulle blitt straffet med piskeslag på skolen viss vi hadde glemt å gjort leksene?
Jeg vill heller ha en hest som ikke er redd meg som er litt ulydig og bruke tid på og få den lydig med milde metoder,
en å ha en hest som er livredd for og bli slått og pisket viss den gjør en liten feil

Kaja
03-02-2008, 23:14
men kan du være enig med meg i at det er VÆRRE enn bittbruk? og i såfall hvorfor IKKE?

Fordi en hest som er født i fangenskap tenker ikke så mye over begrenset plass, men kan fort føle smerten i munnen.

Kristine & SiljanGutten
03-02-2008, 23:19
Fordi en hest som er født i fangenskap tenker ikke så mye over begrenset plass, men kan fort føle smerten i munnen.

Ja, men den har da blitt vant til å bruke bitt også..

Sol
03-02-2008, 23:20
Men jeg er så jævli uenig som det går ann og bli i at man skal bruke fysisk straff mot hester.
Viss du ville slått din egen unge for å ha gjort noe galt, da skal jeg ikke si noe på det. Men for guds skyld, hester fortjener og bli behandlet rettferdig!
Hva viss vi skulle blitt straffet med piskeslag på skolen viss vi hadde glemt å gjort leksene?
Jeg vill heller ha en hest som ikke er redd meg som er litt ulydig og bruke tid på og få den lydig med milde metoder,
en å ha en hest som er livredd for og bli slått og pisket viss den gjør en liten feil

Nå er jeg tilfeldigvis tobarnsmor.. og om jeg hadde sett ungen min løpe i full fart mot en bekk, mot en bil eller mot et stup hadde jeg gitt blanke f** i om jeg hadde revet armen til nøstet ut av ledd om jeg hadde reddet livet til gullungen.

Selvsagt hadde jeg i etterkant trøstet ungen og sørget for å kjøre denne på sykehus, og gjort den frisk igjen.. men jeg hadde aldri, aldri følt at jeg hadde STRAFFET, mishandlet, torturert ungen min for det jeg hadde gjort. det var da tross alt mange hakk bedre enn å dø, sant?

jeg ville selvsagt heller aldri røsket tak med to hender på ene tøylen til Svarten, og vrengt hodet hans omtrent opp i fanget mitt, og sluppet beina ut av stigbølene i tilfelle vi deiset i bakken sammen om han bare var ulydig.. men om han hadde panikk, og det var fare for at han skulle skade seg skikkelig hadde jeg aldri nølt med å gjøre det! Og vet du.. fram til jeg reddet Svarten fra det fæle mopedmonsteret så var han aldri "min" sånn helt.. etterpå var han faktisk mye mer kosete, tillitsfull, hengiven.. så jeg tror kanskje han forsto at de ømme laddene hans var for et godt formål altså.

EliFi
03-02-2008, 23:21
Nei, dette gidder jeg ikke! Ses i morgen!

Sol
03-02-2008, 23:22

men om du har et bitt i munnen på hesten din er det da DINE hender som bestemmer om dette skal gjøre vondt eller ikke? Et riktig tilpasset bitt, som ikke blir rørt gjør ikke vondt i en hestemunn.. legg en femkrone på tunga og sjekk om du får vondt liksom(flåsete og ikke helt alvorlig ment.. men nesten). med andre ord er det DU som bestemmer om det bittet skal gjøre vondt eller ikke.. og hvor vondt/ubehagelig det skal være.

Golden Vix
03-02-2008, 23:24
men om du har et bitt i munnen på hesten din er det da DINE hender som bestemmer om dette skal gjøre vondt eller ikke? Et riktig tilpasset bitt, som ikke blir rørt gjør ikke vondt i en hestemunn.. legg en femkrone på tunga og sjekk om du får vondt liksom(flåsete og ikke helt alvorlig ment.. men nesten). med andre ord er det DU som bestemmer om det bittet skal gjøre vondt eller ikke.. og hvor vondt/ubehagelig det skal være.

:tilber: :tilber: :tilber: :tilber: :tilber:

Julie og Kamy
03-02-2008, 23:24
Må bare fortelle fra tre episoder:

Jeg skulle ri en venninne sin hest, det var snø ute, hesten var barfot og det skulle bli en rolig tur. Jeg leide han ned bakken fra stallen for å stige på der nede, da jeg skulle stige på kvapp han, han stakk som fanden, så jeg trynte skikkelig:p men det verst var at hesten stakk ut i motorveien, løp MIDT på motorveien, over rundkjøringen så løp han hjem en annen vei, langs en smal mørk bilvei. Heldigvis var det noen fra stallen som fikk fatt i han og leide han hjem igjen. Har ALDRI vært så redd før. Bare å se heste rase i full galopp på motorveien var helt forferdelig. Gjett om jeg var redd da jeg skulle ringe eieren og si det, tror hun fikk sjokk for hun lo!(?) gikk bra med hesten da:)

En annen gang var da jeg skulle ri Kamy, den gang var hun spiik spenna gæærn. Og vi skulle prøe oss på en galopp og hun stakk.. langs bilveien, rett mot bussen, som heldigvis sto på busstoppet, bråstopp, full galopp videre RETT mot et tre, jeg tenkte at nå var livet over:p BRÅstopp med treet. Da jeg ike falt av da heller skulle hun løpe igjen, men da klarte jeg å holde henne. GUUD så sint jeg var!! Ikke var det smerte heller for øene var frem hele tiden, salen passet og dyrlegen hadde netteopp gitt henne en helsjekk:p

En annen gang var da jeg red barbak på stellehesten min, da han og en annen stakk som søren ned en laang bratt bakke, løp mot en gammel dame, klarte akkurat styre unna, og hva gjør damen?? Jo hun vinker til oss!! Hestene løp videre, heldigvis fikk vi stoppet dem. Men guud det var ekkelt! Hører vel med at da vi kom ut i bilveien så stakk den andre hesten, og rytteren falt av og heste løp opp i hagen til noen og spiste tulipanene:lol:

Ellers har jeg ikke tall på hvor mange ganger en hest har stukket med meg:p

Og nei, jeg synes ikke det er dyreplageri og stoppe en hest fra å stikke!

Sagitaria
03-02-2008, 23:26

Kjære deg. Det er faktisk flere andre debatter for disse tingene :)

Kaja
03-02-2008, 23:27
Jeg synes bitt er en straff i seg selv når jeg tenker etter, men uansett, om dere er lei av meg så si i fra så skal jeg be mod om å banne meg for en periode, så er det vanskelig for meg å kverulere her. ;)

SafiraogMarthe
03-02-2008, 23:29
Jeg blir litt frustrert over at noen mener bitt er dyreplageri ..
Mange hester trives ikke med bittet de har, men hester som trives med sine bitt lider ingen nød ! Safira vil ikke slippe bittet når jeg har tatt av hodelaget, hun bare suger å patter på det :p Og når hodelaget skal på tar hun rolig og forsiktig bittet inn i munnen.

Ellers når det kommer til å la hesten løpe:
Nei, jeg lar ikke Safira løpe dersom hun skulle bli redd/lyst til å ta igjen hestene foran. Hvis hun blir redd er hun simpelten en lett sak, hun løper skjeldent (skvetter bare) men dersom hun skulle finne på å løpe, så er det så enkelt å ta en forholdning så er hun tilbake til skritt på få sekunder.
Også får jeg heller roe henne ned - da unngår man skader og en hest som tror at det er OK å løpe uten å ha tillatelse, tror ikke hester klarer å skille mellom når den var redd, og når den vil.

Et godt eksempel var i dag da jeg var ute å kjørte. Det var fint føre, men litt glatt her og der.. Safira er barfot og King (hesten foran) hadde boots med brodder. De travet å galopperte mens vi kjørte etter. Safira ville så gjerne springe, men det var for glatt, men siden hun vet at hun ikke får springe med mindre jeg ber henne om det gikk det fint an å holde henne i skritt/rolig trav selv om hesten foran sprang så det suste !

Astrid
03-02-2008, 23:31
Bra jeg har en hest som ikke løper ut, for da slipper jeg hvertfall å kalle meg dyremishandler på det området..
Om man ikke skal stoppe en hest som løper ut burde man kanskje droppe å ri i utgangspunktet.. Noe annet er jo galskap :rolleyes:

Kaja
03-02-2008, 23:32
Har da for faen ikke sagt at folk som stopper hesten er mishandlere. :rolleyes: Angrer på at jeg skrev dyreplageri, men jeg brukte da bare ordet i tittelen på tråd.

Guest
03-02-2008, 23:33
ser en ung dame som tror hun vet det absolutt beste for en selv.

Sol
03-02-2008, 23:36
Har da for faen ikke sagt at folk som stopper hesten er mishandlere. :rolleyes: Angrer på at jeg skrev dyreplageri, men jeg brukte da bare ordet i tittelen på tråd.

JO det har du sagt! det skrev du i første innlegg i denne tråden her! Enten mente du det, eller du bør begynne å tenke i fem før du skriver. Du har de siste dagene vært ganske aktiv her inne.. og du vet jeg leser alt du skriver. de siste dagene har du også til stadighet motsagt deg selv, omformulert, unnskyldt dine egne utsagt, ombestemt deg underveis... det ER faktisk ganske forvirrende å lese mye av det du skriver Kaja.. for det virker ikke som du overhode er sikker på hva du mener selv om disse tingene!

Astrid
03-02-2008, 23:38

Var den til meg? Isåfall var mitt svar til trådstarter!
Har ikke lest hele denne tråden akkurat :lol:

Sagitaria
03-02-2008, 23:39
Var den til meg? Isåfall var mitt svar til trådstarter!
Har ikke lest hele denne tråden akkurat :lol:

Du kan da i det minste lese hovedinnlegget da. Der står det, at jeg er klar over at ordet er feilbrukt, men det er for seint nå ;)

jilmavi
03-02-2008, 23:41

Noko som er meir verdifullt enn livet ditt?

Astrid
03-02-2008, 23:44
Du kan da i det minste lese hovedinnlegget da. Der står det, at jeg er klar over at ordet er feilbrukt, men det er for seint nå ;)

Jepp, forstår hva du mener jeg ;)

insolita
03-02-2008, 23:44
Noko som er meir verdifullt enn livet ditt?

For ikke å snakke om andres liv. Mødre med barnevogn på tur i skogen og sånn... Kjekt med løpsk hest da.

tovassa
03-02-2008, 23:46
For ikke å snakke om andres liv. Mødre med barnevogn på tur i skogen og sånn... Kjekt med løpsk hest da.

hvertfall viss det er en hest skremt livsskiten ut av fordi eieren har slått å sparket for og få den til og stoppe ;)

Guest
03-02-2008, 23:47
hvertfall viss det er en hest skremt livsskiten ut av fordi eieren har slått å sparket for og få den til og stoppe ;)

:confused:

Sagitaria
03-02-2008, 23:48

hva ER det der slags idioti? Hvem tror du gjør sånt? Herregud menneske!! Du kan da umulig ha noe slags peiling på hest!

tovassa
03-02-2008, 23:49
hva ER det der slags idioti? Hvem tror du gjør sånt? Herregud menneske!! Du kan da umulig ha noe slags peiling på hest!

Hvem jeg tror gjør sånt? jeg VET at mange gjør sånt !

tovassa
03-02-2008, 23:55
Unskyld meg hvis det skulle komme noe her som ikke skal skrives altså, men dette ..

Du koser med hesten for å roe den ned ? Da vil jeg tro at du akkurat har forsterket dens frykt. Du sier på en måte "Løp,løp,løp, så flink du var å springe fra det som var livsfarlig" istedet for å ta i tøylene når den bynner å løpe. Ta den tilbake til det farlige for hvis hesten stoler på deg så går den tilbake, fordi den tror deg når du forteller den at det ikke er noe farlig. Så roer du den ned på en rolig men bestemt måte. Først når den er roet seg ned er det OK med kos.

Mulig noen kan være uenig, eller ?

Å det er INGEN her i forumet som sier noe om å slå/piske hestene, men simpelten å ta i tøylene å stoppe hesten som løper ! Les nå innleggene før du kommer med slike utsagn !

Neida, har ikke beskyldt noen for å piske eller slå hestene her inne men jeg har sett at noen har gjort det og det har gjort hesten enda reddere.
For all del, viss du rekker og ta tak i hesten uten videre og at den roer seg der og da er jo det sikkert den helt rette måten og gjøre det på, VISS den stoler på deg.

Sagitaria
04-02-2008, 00:08
tovassa: grunnen til at jeg reagerer slik jeg gjør,er at her diskuterer vi ikke hestedenging. Det gjør vi i utallige diskusjoner på dette forumet. Men her handler det om å stoppe en hest. Eller å ikke gjøre det. Og jeg har aldri i mitt ikke fullt så lange men dog - liv hørt om eller sett en person som sparka eller slo en hest for å STOPPE den. Det må jo virke totalt motsatt.

Og så reagerer jeg litt på den der talen din, for ærlig talt..den hører ikke hjemme her inne. Det blir usaklig og litt...for dumt synes jeg. Jeg kjenner tenåringshormonene rase i kroppen min bare ved å lese den. Det går over alt det der :lol:

tovassa
04-02-2008, 00:12
tovassa: grunnen til at jeg reagerer slik jeg gjør,er at her diskuterer vi ikke hestedenging. Det gjør vi i utallige diskusjoner på dette forumet. Men her handler det om å stoppe en hest. Eller å ikke gjøre det. Og jeg har aldri i mitt ikke fullt så lange men dog - liv hørt om eller sett en person som sparka eller slo en hest for å STOPPE den. Det må jo virke totalt motsatt.

Og så reagerer jeg litt på den der talen din, for ærlig talt..den hører ikke hjemme her inne. Det blir usaklig og litt...for dumt synes jeg. Jeg kjenner tenåringshormonene rase i kroppen min bare ved å lese den. Det går over alt det der :lol:

jeg vet.
men som alle sikkert allerede har fått med seg så er jeg en usaklig liten dritt som ikke orker og lese gjennom ting før jeg svarer,men fikk i dette øyeblikk veldig lyst til og provosere ;p menmen. jeg skal vell være sakligere fremover viss jeg skal ha noen framtid i dette forumet.HAHAHA

menmen jeg skal prøve og holde meg sakligere fremover

lillekira
04-02-2008, 00:12
Hold dere til tema i diskusjonen.Privat snikksnakk tas ett annet sted enn her.
Advarsler har blitt sendt,og tråden vil holdes under oppsyn.
Oppfordrer til å tenke seg om to ganger FØR man poster,og oppføre seg på ett normalt nivå. Er noen innlegg her som har gått LAAAANGT over det som er akseptabelt.

smulemor
04-02-2008, 00:13
synd å si det Kaja og Tovassa men aldri i livet om jeg hadde turt å slippe dere i nærheten av en stall. dere viser en så minimal forståelse for hva en hest faktisk er i stand til å utføre at jeg blir skremt.

Kaja
04-02-2008, 00:15
Vet du hva? Jeg finner meg ikke i å bli sammenlignet med søsteren min. Jeg har svart for meg, og jeg har holdt meg saklig som jeg vet. Bare fordi hun legger inn noe her skal ikke det assosieres med meg.

Det provoserer noe helt fantastisk og det koker i meg etter å ta med Meeg nedover til deg, og vise deg min hesteforståelse. Hadde jeg bare hatt lappen.

tovassa
04-02-2008, 00:16
synd å si det Kaja og Tovassa men aldri i livet om jeg hadde turt å slippe dere i nærheten av en stall. dere viser en så minimal forståelse for hva en hest faktisk er i stand til å utføre at jeg blir skremt.

Så du ville aldri ha sluppet oss i nærheten av en stall fordi vi ikke vil bruke fysisk straff?

lillekira
04-02-2008, 00:17
men fikk i dette øyeblikk veldig lyst til og provosere ;p menmen.

Provosere er nå en ting,det er noe mange av oss her inne syns er helt greit.Men det må jo foregå på ett saklig nivå da.
Det å kalle folk for etterkommere etter Hitler har ingen verdens ting i en slik debatt å gjøre.

Syns kanskje det burde kommer en seriøs unnskyldning til spesielt den personen du sa dette til?

LisaFi
04-02-2008, 00:19
Vi ser da forskjell Kaja, ta det med ro. :) Det andre vesenet der tror jeg bare jeg velger å trykke på "ignorer" jeg, for det ødelegger bare en fin diskusjon for meg.

smulemor
04-02-2008, 00:21
Så du ville aldri ha sluppet oss i nærheten av en stall fordi vi ikke vil bruke fysisk straff?

det er ikke straffing vi diskuteren her men derimot å stoppe en panikkslagen hest på tur. å komme med utsagn som "la hesten løpe det av seg" etc er etter mitt syn direkte livsfarlig både for hest og rytter og potensiellt andre som måtte befinne seg rundt.

og bare så det er sagt, jeg er ikke tilhenger av kadaverdisiplin selv men jeg ser når det er nødvendig å bruke den "makten" mennesket har i visse situasjoner-.

tovassa
04-02-2008, 00:23
det er ikke straffing vi diskuteren her men derimot å stoppe en panikkslagen hest på tur. å komme med utsagn som "la hesten løpe det av seg" etc er etter mitt syn direkte livsfarlig både for hest og rytter og potensiellt andre som måtte befinne seg rundt.

og bare så det er sagt, jeg er ikke tilhenger av kadaverdisiplin selv men jeg ser når det er nødvendig å bruke den "makten" mennesket har i visse situasjoner-.

joda, stopp hesten hvis du kan.

smulemor
04-02-2008, 00:24
joda, stopp hesten hvis du kan.

som regel så klarer man også det men det forutsetter stort sett at man tverrer hesten, noe som igjen kan føre til at bittet glir igjennom munnen etc. ser ikke pent ut og kan gi noen småsår men i forhold til et potensiellt alternativ så er dette blåbær.

tovassa
04-02-2008, 00:25
som regel så klarer man også det men det forutsetter stort sett at man tverrer hesten, noe som igjen kan føre til at bittet glir igjennom munnen etc. ser ikke pent ut og kan gi noen småsår men i forhold til et potensiellt alternativ så er dette blåbær.

jaja

batta
04-02-2008, 00:29
Det å sitte på en løpsk hest er faktisk noe av det skumleste jeg vet om. Jeg hater å ikke ha kontroll over dyret jeg sitter på, fordi jeg er så utrolig redd for hva som kan skje med meg, hesten eller tilfeldig forbipasserende (eller forbipasserede). Jeg gjør det jeg må for å stoppe den, og prøver siden å finne en løsning på problemet. Er det klart hva som skremte hesten, vil jeg prøve å vise den at det ikke er farlig, er det uvisst hva som skremte den, er det jo ikke så mye mer å gjøre med problemet der og da, men jeg vil med enhver hest prøve å få den til å stole nok på meg til ikke å løpe fra det skumle.

Jeg vil ikke si det er dyremishandling å stoppe en løpsk hest, selv om det for den ikke er naturlig. Det er nærmere dyremishandling å la den løpe fra det gang på gang. Er det en "dagligdags" ting hesten løper fra, må det jo være mye verre for den å bli så redd hver gang den treffer på denne tingen, enn å faktisk lære seg, om enn på en unaturlig måte, at den er ufarlig.

lillekira
04-02-2008, 00:47
Tråden vil bli ryddet opp i. Men jeg bare beklager at jeg ikke får gjort det nå,da jeg MÅ finne senga pga jobb i morgen tidlig klokken syv. Dette er en interresant diskusjon i utgangspunktet,så jeg håper vi kan forsette å diskutere saken her nå,inntill vi får ryddet opp.

Ragnhild
04-02-2008, 03:23
Tråden er stengt inntil vi får ryddet opp og luket ut innlegg som ikke har med saken å gjøre. Den vil åpnes igjen når dette er blitt gjort.

Ragnhild
04-02-2008, 03:38
Ragnhild har lite å gjøre på disse nattestimer, så tråden er nå ryddet, åpnet igjen, og jeg oppmoder til å holde diskusjonen på et SAKLIG nivå.

trineck
04-02-2008, 08:06
Siden jeg skrev på korrigeringstråden at det hardeste jeg har tatt en hest var i forbindelse med utløping (der følte jeg kort fortalt at jeg hadde valget mellom fronten av en bil og å sage hesten i munn til den stoppa, det gjorde den heldigvis..) får jeg besvare hovedinnleggers spørsmål: NEI jeg mener ikke det er dyreplageri å stanse en hest som løper ut. Samtidig ser jeg at dersom den samme utløpingen som den gang hadde skjedd i ufarlig terreng langt unna biler og folk, hadde jeg sannsynligvis klart å roe hesten på en annen og bedre måte,.siden jeg hadde hatt langt bedre tid på meg. Ønsker at dyret skal akseptere bittet og kan derfor se at det akn være et tillitsbrudd å bruke det på den måten.. De gangene jeg ellers har sittet på hest som har stukket har det vært på inngjerdet område, og hesten har roet seg mer av seg selv. Med stemme og vanlige stoppsignaler men ikke ekstremtiltak, som saging for min del er.

trineck
04-02-2008, 08:13
Kaja: Spør bare for å prøve å forstå. Når du har hesten din løs på inngjerdet område, jobber du med at den skal følge deg til enhver tid?
Om du er ute på tur med hest i leietau, og den skvetter/kikker (stikker ikke), slipper du da også? For jeg antar at du ikke slipper den løs for første gang i det den bråsnur for å stikke?

insolita
04-02-2008, 10:13
Vet du hva? Jeg finner meg ikke i å bli sammenlignet med søsteren min. Jeg har svart for meg, og jeg har holdt meg saklig som jeg vet. Bare fordi hun legger inn noe her skal ikke det assosieres med meg.

Det provoserer noe helt fantastisk og det koker i meg etter å ta med Meeg nedover til deg, og vise deg min hesteforståelse. Hadde jeg bare hatt lappen.

Når søsteren din kommer ny inn i en debatt tilsynelatende for å støtte opp om deg må du nesten forvente at man tar dere litt under en kam. Synes det kommer påfallende mye nye medlemmer når det blir litt hett rundt de som er i mindretall.

Du står fritt til å filme hesten din og legge ut. Et vanlig digitalt kamera kan filme helt greit.

Golden Vix
04-02-2008, 14:10

Hestene straffer jo hverandre fysisk, og viser fyskisk hvem som er sjef oftest. Ofte spark og biting.

Jeg sier ikke at man skal slå og denge hesten sin, nei for all del. Men om hesten gjør noe galt, prøve å bite deg feks, så ser jeg ikke noe i veien for å gi den ett lite klask, og si ett høyt NEI!

Marianne
04-02-2008, 14:13
Om hesten løper ut, så hører ikke hesten på meg.
Om jeg er på et sikkert sted som f.eks en travbane. Ja da banker jeg hesten avgårde til den er så sliten at det ikke er noe gøy å løpe lengere (hvis hesten løp ut pga løpetrang)

Om hesten løper ut pga redsel, ja da prøver jeg å stoppe den med alle de kreftene jeg har.

IngvildK
04-02-2008, 21:55
Det er nesten så jeg VET at dette innlegget kommer til å bli sletta, men.. Kaja og tovassa, hvor mye har dere mellom øra?? Tydeligvis ikke mye, for når man har en så ekstrem holdning til hest går det fra uvanlig til farlig! Jeg er sjeleglad for at ingen av dere noen gang skal få håndtere min hest, i risiko for å sette både dere selv, hesten min og andres liv i fare med å være så jævla "venn" hele tida!

Forresten, i dag slo Q over fra skritt på lange tøyler til hurtig trav på ei strekke hvor eieren pleide å la henne få løpe. Da fikk hun seg et "Hrmmmr!" og et kraftig tøyletak. Jeg er vel dyreplager jeg da, som tok hesten min hardt én gang for så å kunne skritte videre på lange tøyler uten noen som helst antydning til løpelyst??

Marianne
06-02-2008, 12:13
Kaja og Tovassa:
Hvordan kan dere skrive her at dere behandler hestene deres på denne måten, og fremdeles har en hest som respekterer mennesket?
Enhver hest i samme situasjon ville ha tatt over fullstendig, og rett og slett blitt farlig for omgivelsene.

Chevaleresse
06-02-2008, 12:28
Ærlig talt...

Prøv å hold dere saklig folkens. Synes det er direkte trist å lese debatter der det virker som at mye som skrives går ut på henge ut Kaja og få henne til å innrømme at det hun driver med er helt tullete...

Mvh Torill

lil_julie
06-02-2008, 13:27
okey, jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men nå klør det i fingrene her etter og ha lest hele tråden, (eller det som er igjen etter at moderator har vert innom).

Folk her inne er ekstrem i mange rettninger, og noen ekstremister liker jeg bedre en andre. Folk kaller mye rart for dyremishandling, og det finnes de som mener at det og bare vise hesten en pisk er feil.

Jeg stopper hesten når den løper avgårde, og det kommer jeg til og fortsette med, for min egen og turgåere sin sikkerhet, samt det at jeg rir andre sine hester, og er pent nødt til og gjøre som jeg får beskjed om. En hest i full fart nedover mot stallen kan fort bli brukne bein, og DET skal ikke jeg ha på min samvittighet fordi jeg ikke prøvde og stoppe den. Akkurat her er jeg en smule uenig med deg Kaja, men det er en av de få tingene du har sagt som jeg ikke har jublet over.

Men jeg er mektig lei av at folk driver og kritiserer henne for alt hun gjør. Det jeg har lest av hennes innlegg har hjulpet meg mye i min håndtering av hest, spessielt en ung ponni som til tider er farlig å håndtere. Jeg KORIGERER hesten rett som det er, og gir beskjed om at "det er ikke det jeg mener", og stoppe en hest når den løper ut fordi den er redd, er ingen korigering for meg, det er en nødløsning som jeg bruker for min egen og andres sikkerhet såvell som hestens.

Og stoppe en hest som løper ut for morro skyld er en annen ting. Da får den beskjed om og stoppe, "så lite som mulig, men så mye som nødvendig" dette har også med sikkerheten og gjøre.

Kaja sine metoder er unike, og de fungerer, det tror jeg hun har bevist. Jeg er uenig med noen av tingene, og det jeg er enig med, og bruker, blir kanskje i en litt mindre ekstrem måte, men hun har skjønt det! Endelig kommer det en som har skjønt at man er ikke hest. Jeg er menneske, og såvidt jeg forstår er dere det og, vi lærer og bruddstykker av hestens språk, og bruker det, men vi er fortsatt ikke noe hest. Det er ikke bare hva og hvordan Kaja gjør ting, det er hele holdningen hennes ovenfor hesten, noe hesten merker vell så godt. Man må stole på hesten for at den skal stole på oss, eller lager vi begrensninger for hest og menneske som et team.

Sol
06-02-2008, 14:13
Jeg har overhode ikke noe imot Kaja, eller Kajas meninger og metoder.. men i de siste debattene har hun ikke engang vært enig med seg selv, hun har bare vært uenig med alle andre liksom.. Kaja vet at jeg mener dette, og jeg vet at hun er enig.. det er mye derfor hun har en liten pause akkurat nå.. sånn at hun kan bli enig med seg selv, og uenig med meg og andre "hestedengere", så vi kan fortsette å diskutere:D

Vi fortsetter forresten litt på msn da.. for det er jo så gøy!

lil_julie
06-02-2008, 15:28
Jeg bare flyr litt i taket over enkelte personangrep som kommer frem.

LisaFi
06-02-2008, 16:26
Tror kanskje igjen vi blander kritikk av person med kritikk av metoder... ;)

IngvildK
06-02-2008, 16:29
Tror kanskje igjen vi blander kritikk av person med kritikk av metoder... ;)

Signerer.. Synes Kaja er kjempetrivelig, jeg, men er totalt uenig i mange av synspunktene hennes. Samme med ei jente jeg kjenner, hun er utrolig grei og hyggelig, men hestedelen av henne har jeg lyst til å be henne stikke en viss plass. :)

smulemor
06-02-2008, 16:56
Signerer.. Synes Kaja er kjempetrivelig, jeg, men er totalt uenig i mange av synspunktene hennes. Samme med ei jente jeg kjenner, hun er utrolig grei og hyggelig, men hestedelen av henne har jeg lyst til å be henne stikke en viss plass. :)

ditto

Sussi
06-02-2008, 17:28
Jeg kjenner jeg blir sinna og opphisset av å lese denne tråden. Hadde ikke rytter fått stoppet løpsk hest hadde min lillesøster faktisk blitt ridd ned da hun var tre år gammel og det ute på våre egne markområdet. At noen vil vil la hesten løpe når den løper ut og forsvarer det å ikke stoppe den er helt uholdbart. Jeg er lei meg for å si det, men virker så uansvarlig at jeg mangler ord. Sikkerhet er ikke mishandling!

Hester er fluktdyr. Altså omsetter de sin egen redsel i bevegelse. Men de er også flokkdyr. Flokkdyr som jeg tror trenger en rolig, rettferdig og konsekvent leder. Vi mennesker er født med evnen til refleksjon. Derfor hender det at vi faktisk må bremse ned og gripe inn når disse firbeinte vi er så glade i, følger sine instinkter og kan skade oss, seg selv og omgivelsene.

Å gå løpsk i vill panikk og nå snakker jeg ikke om “ Jeg vil løpe men likevel lytter til deg om du ber med varsomt roe ned” Men skikkelig panikk og vettskremt løpskhet mener jeg må stoppes. Selv om man sier området er aldri så trygt , så kan man ALDRI garantere for barn, dyr, uforutsette ting i veien. Som min treåring som lette etter pusen sin på åkerne og ikke tenkte at en løpsk hest kunne rase mot henne og kanskje skade henne.

Takk gode Gud gikk det bra den gangen. Takk Gode Gud ble hesten bremset i tide. Takk gode Gud ble ikke jentungen redd for hester og i dag en aktiv og ansvarlig rytter.

Det handler om ansvar.

Det er så enkelt og så vanskelig på en gang.

EliFi
06-02-2008, 17:39
Ærlig talt...

Prøv å hold dere saklig folkens. Synes det er direkte trist å lese debatter der det virker som at mye som skrives går ut på henge ut Kaja og få henne til å innrømme at det hun driver med er helt tullete...

Mvh Torill

Vet ikke om du har fulgt denne debatten fra starten, og vet ikke om jeg er en av dem du sikter til når du skriver dette, men jeg føler den der litt urettferdig. Jeg prøvde så godt jeg kunne å holde meg saklig i denne debatten, og Kaja må bare regne med litt motbør i og med at hun har utradisjonelle måter å gå frem på. Hvis hun ikke tåler det, får hun heller la være å svare på slike tråder, for jeg tror hun er rimelig klar over at mange ikke er enig i hennes fremgangsmåter..

Når det er sagt, skal man selvfølgelig ordlegge seg på saklig vis. Jeg er den personen som ble anklaget for å være "direkte etterkommer av Hitler" her, og da må jeg si det diskusjonslysten "dør" litt for meg. Greit nok å være i mindretall når man diskuterer, jeg skjønner glatt at man kan bli provosert og ting blir litt hett, men man trenger ikke komme med sånne utbrudd. Og bare så det er sagt, det var ikke Kaja som kom med denne sammenligningen!

lil_julie
06-02-2008, 21:14
Det er mange gode innlegg her, men jeg ser noen som er på grensen til personangrep og, og det liker jeg ikke. Synes folk er fæl på og kritisere hverandre her, om det gjelder straff eller korigering eller pessoabitt!

Jeg kommer ikke tilog quote noen innleg og si hvem jeg snakker om, da jeg ikke har planer om og drive med personangrep!

IngvildK
06-02-2008, 21:50
Det er mange gode innlegg her, men jeg ser noen som er på grensen til personangrep og, og det liker jeg ikke. Synes folk er fæl på og kritisere hverandre her, om det gjelder straff eller korigering eller pessoabitt!

Jeg kommer ikke tilog quote noen innleg og si hvem jeg snakker om, da jeg ikke har planer om og drive med personangrep!

I de aller, aller fleste tilfeller går det på SAK, og ikke PERSON. Jeg er imot en god del av Kajas (for å ta et eksempel) metoder, men jeg har ikke noe imot Kaja generelt, jeg synes hun er trivelig, jeg! På samme side er jeg imot pessoabitt og synes det er noe forbanna herk som burde vært tatt av markedet, og er akkurat på det planet fullstendig overbevist om at det heller vi være bedre å bruke pelham, jaktkandar eller noe sånt, men jeg sier ikke "du er forbanna teit, du" til den personen som bruker pessoabitt. Selv om BRUKEN er teit (om du skjønte den setninga, den ble litt dum ::P:).

Therese&Gro
06-02-2008, 21:56
Hesten min løp ut på en vei engang, fordi en motorsyklist med vilje skremte henne! ;@ Hadde ikke jeg fått stoppet henne kunne det gått dårlig med både meg og hesten min, så ville ikke akkurat kalle det dyreplageri å stoppe en hest som løper ut.

lil_julie
06-02-2008, 21:56
nja, det er de som sier det. men dette blir ot, og jeg skulle kanskje ikke startet dette i det hele tatt, men nå har jeg ivertfall fått sagt det jeg mener, og tror ikke jeg har noe mer og tilføye.

Chevaleresse
07-02-2008, 05:41
Siterer IngvildK:

Det er nesten så jeg VET at dette innlegget kommer til å bli sletta, men.. Kaja og tovassa, hvor mye har dere mellom øra??

Dette synes jeg er usaklig jeg da, men det er vel kanskje bare meg... Dette og "pennyklubb gjeng" osv, synes jeg bli for dumt i slike debatter.

Hadde noen i en hvilken som helst annen debatt gått så hardt ut mot en 17 åring som det blir gjort i disse håndteringsdebattene, så tror jeg det hadde blitt oppfattet som rimelig tøft...Selvfølgelig er det helt greit å være uenig i sak og diskutere det, men når innlegg etter innlegg blir lagt inn med eksempel på "ekstreme situasjoner" som kan komme opp og man tygger på dette i flere runder og flere debatter synes jeg det er nok. Jeg gidder i allefall ikke engasjere meg i slike debatter, for det kommer ikke noe konstruktivt utav det allikevel. Det ser nesten ut som om temaet blir "hvordan kan vi få Kaja til å endre sin væremåte rundt hest slik at det passer det som er normalt".

Kaja er 17. I løpet av de neste årene kommer hun sikkert opp i situasjoner som endrer hennes syn på hester, eller kanskje ikke. Hvor mange av oss har ikke forandret vår væremåte rundt hester etter at vi har blitt eldre? Og ang at ting blir litt selvmotsigende innimellom: Om jeg leser norksstiler og slikt jeg skrev når jeg var på hennes alder, så kan jeg ikke akkurat påstå at det er super reflektert og klart som dagen... Dette kommer med alder og erfaring som gir større ordforråd og mere forståelse for språket.

Og jeg tror ikke Kaja er til noen fare for hverken seg selv eller andre. Ikke mer enn mange andre som driver med hest. Hun er i det minste meget oppmerksom på hestens kroppsspråk, leser og går aktivt inn for å lære mer og virkelig få til hesten hun jobber med. Det finnes mange rundt omkring som er langt fra så reflekterte som det hun er ( for ordens skyld, en generell kommentar ikke ang andre på forumet).

Mvh Torill

Thea og Ronja
07-02-2008, 06:20
Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og jeg må bare få si det at om en hest løper ut er det utrolig farlig! Ikke bare for hesten, eller rytteren - men for alle rundt!!

Om hesten min løper ut vil jeg så klart stoppe den! Hvis man lar den løpe vil den bli mer hysterisk og løpe fortere, det vil bli vanskligere og stoppe den og før du vet ordet av det så har du et menneske foran (under?) deg! Hva skal du da si til folk? Nei jeg stoppet ikke hesten fordi det er dyreplageri? Nei, jeg setter ikke andres liv og helse i fare for at hesten min ikke skal bli korrigert fordi dette er dyreplageri...

Dessuten tror jeg på det Sol skrev i et av sine første innlegg ang. frykten og at vi faktisk fjerner alt stresset hesten har hopet opp av redsel ved å stoppe den og "forklare" den at dette er ikke farlig og det kan jeg bevise for deg!

MonaB
07-02-2008, 08:17
Jeg har også lest gjennom det som er igjen etter at mod har ryddet opp...

Personlig har det aldri falt meg inn at det er dyremishandling å stoppe en hest som løper ut...før i dag har jeg ALDRI tenkt på det som noe slemt, og kommer neppe til å føle det sånn heller.

Hestene mine får ikke LOV å løpe ut...jeg driter i hvorfor de blir redde eller om de får aldri så lyst til å løpe, når jeg sitter oppå eller leier er sånn oppførsel forbudt. Det er masse unger, biler og andre hester rundt her, det ville vært direkte uansvarlig å la hesten storme rundt som en gal...

Og til dere som synes det er så grusomt å tvinge en hest til å stoppe; hvorfor er det så ille? det er ikke sånn at hesten tenker på dette i evigheter etterpå eller begynner å synes at du er slem. Såpass tror jeg faktisk ikke hester er i stand til å tenke...

LisaFi
07-02-2008, 10:05
Det kommer egentlig an på forutsetningene, da, vil jeg si.

Er jeg inne på en travbane, og hestens stikker, så vil jeg faktisk være enig med dem som mener at det å ta unødvendig hardt i hesten ER nettopp det, unødvendig. På en bane som går rundt og rundt, hvor man ikke er til fare for andre lar man ofte hesten heller bare løpe til det verste er "over". Ingen grunn til å "knekke kjeven" på hesten da.

Men er man ute i trafikken, blant mennesker og kjøretøyer og er til fare for seg selv og andre, da blir saken en helt annen.

For min del er det litt irriterende at man skal være så kategorisk, både i den ene og den andre retningen. Selvfølgelig er det ikke godt for hesten om vi river og sliter i den for å stoppe, men det er ikke godt for hesten i verste fall å bli most av en trailer, påkjørt av bil så den får beinbrudd og indre skader heller. Alt er relativt.

Men jeg har en mistanke om at hvis man skal leve gjennomført etter de "snilleste" prinsippene her, da må man kanskje ha egen gård, med høye gjerder rundt hele eiendommen, om en skal kunne ta tilstrekkelig ansvar for sine omgivelser oppi alt dette. Det handler tross alt ikke BARE om hestene.

Marte+Quicky
07-02-2008, 10:18
Det kommer egentlig an på forutsetningene, da, vil jeg si.

Er jeg inne på en travbane, og hestens stikker, så vil jeg faktisk være enig med dem som mener at det å ta unødvendig hardt i hesten ER nettopp det, unødvendig. På en bane som går rundt og rundt, hvor man ikke er til fare for andre lar man ofte hesten heller bare løpe til det verste er "over". Ingen grunn til å "knekke kjeven" på hesten da.

Nåja, om man skal starte etterpå er det ikke så kult å ha brukt opp alle kreftene på varminga da:p (Du tok den vel?;) )

Belinda
07-02-2008, 10:35
Tja, jeg ville prøvd å roe den ned. Det jeg har begynt med, er å synge når hesten løper ut. Stopper han det jeg kan med sete og litt tøyler, men det tar den tida det tar. Hvis det derimot er rett ved en bilveg, eller noen er i ordentlig FARE, ja da stopper man hesten samme hva.

Dette er min måte da, tviler på at den funker for alle hester. Jeg dro skikkelig hardt i forhesten en gang, og har skikkelig dårlig sammvittighet for det.. Jeg vil ikke si at det er dyreplageri, men det kommer jo ann på hesten hvordan du må stoppe den. Grunnen til at jeg har dårlig samvittighet for dagen jeg tok hardt i zarif, er fordi det var totalt unødvendig!
Noen hester stopper ikke før man tar skikkelig i, men gjør jeg det på Zarif blir han egentlig bare mer stressa, og skyter hodet i været. Da syns jeg det er mye bedre å stoppe han rolig, når jeg har mulighet til det.

Såklart man vil prøve å roe ned hesten om den løper ut. Tviler på at noen setter beina i siden på hesten og får den til å springe fortere.Så du mener at du klarer å tenke på alt dette når hesten løper ut? Synge ! Ser det for meg . Hører man noen i skogen som synger for full hals er det bare hesten til Mee som løper ut :lol:

Om hesten løper ut med meg, drar jeg. Hesten skal stoppes snarest. Ikke f*** om den skal få stikke med meg på ryggen.

Edit: Så ikke at det var så himla mange sider. Har ikke lest alt...

Sol
07-02-2008, 10:41
Jeg merker forskjell på om en hest løper ut på grunn av frykt, eller på grunn av spenning/løpetrang.

dersom hesten løper ut på grunn av frykt spiller det igrunn ingen rolle for meg hvor vi er, den SKAL stoppes.

Dersom hesten l&#248;per ut p&#229; grunn av spenning/l&#248;petrang(og det er vel kanskje det som skjer oftest p&#229; travbanen Lisa, eller?) pr&#248;ver jeg s&#229; langt jeg kan &#229; hause hesten opp i enda mer fart f&#248;r jeg stopper den p&#229; vanlige rolige stoppemetoder.(jass&#229; du vil l&#248;pe, jeg skal s&#248;ren meg la deg l&#248;pe jeg ditt nek<--Shanti;)) Som regel skjer jo dette n&#229;r man alikevel ber hesten om fart.. og man b&#248;r jo ikke be hesten om fart p&#229; et sted som er lite egnet til det.

LisaFi
07-02-2008, 11:29
De kan fint l&#248;pe ut i banen for at de blir skremte ogs&#229;, alts&#229;. Traktorer, reklame som lager lyd i vinden, nabokusken driver med ting de ikke skj&#248;nner noe av etc.

Travhester, som alle andre hester kommer i alle utgaver av arten, b&#229;de mer og mindre lettskremte. Om de l&#248;per av ren l&#248;petrang kaller jeg det ikke "l&#248;pe ut" p&#229; samme m&#229;ten jeg da. For da blir det liksom ikke farlig p&#229; samme m&#229;ten.

Sol
07-02-2008, 12:11
Travhester, som alle andre hester kommer i alle utgaver av arten, både mer og mindre lettskremte. Om de løper av ren løpetrang kaller jeg det ikke "løpe ut" på samme måten jeg da. For da blir det liksom ikke farlig på samme måten.

Nemlig.. så da kan de godt få PESE litt i stedenfor at JEG skal det:D Som regel pleier Shanti å tenke seg godt om noen dager før neste stunt etter noe sånt:)

MariW
19-02-2008, 21:55
bare s&#229; det er sagt, s&#229; tenker kaja alltid sikkerhet. synes dere angriper litt her. om en hest begynner &#229; l&#248;pe til kaja n&#229;r hun tar inn under foring, lar hun den l&#248;pe til enden av leietauet ikke rekker. og hun rir ikke p&#229; tur lengre, eller fjordingen sin rir hun kanskje i blant, men hun har aldri l&#248;pt ut. joda, situasjoner kan skje men uansett.

--Stine--
20-02-2008, 00:28
hmm, lurer litt på om alle har samme oppfatning av "å løpe ut" her?
om en hest løper ut som jeg ser på det, er det fordi den har panikk og da stopper den ikke i løpet av to meter når leietauet strammes..
har selv sittet på en hest som har løpt ut ca en km i full galopp.. så klart vi prøvde å stoppe! det gikk til slutt.. men hjelp så mange den kunne ha skadet! dette var en øde skogsbilvei.. men akkurat i det vi hadde fått stoppet kom det en bil.. hva om vi ikke hadde fått stoppet før den!? (dette var ikke min hest).

jeg synes man skal stoppe en hest som løper ut, for så å gå tilbake til dit hesten ble redd og vise den at ingen ting er farlig. da mener jeg man er en god leder!

men jeg er også av den oppfatning av at man kan få en hest til å stole såpass på en at den ikke løper ut, men holder seg hos lederen (i et slikt tilfelle, meg). men det er en annen sak.
og jeg tror også at om man har en hest som tar ut, så er dette noe man må jobbe med fra grunnen av. men der og da i den situasjonen der hesten tar ut, så mener jeg man som hesteeier har en plikt ovenfor seg selv, hesten og andre å stoppe hesten!

og til slutt.. jeg kjenner kaja og hun er virkelig ikke noen fare for andre når hun holder på med hest! jeg tror det er få som har slik kontroll på hestene sine som kaja..
og så må man ta ting som skrives med en klype salt, det er ikke alt som trenger å stemme i virkeligheten som i teorien.. mye kan bare være tanker rundt ting og trenger ikke stemme med det man i virkeligheten gjør.
:)

Pusefrøkna
08-03-2008, 00:03
For meg er det faktisk uvesentlig HVORFOR hesten løper ut. En hest som løper ut tar kontrollen over rytteren, og det er uakseptabelt uavhengig av grunn. Så dersom en hest løper ut med meg stopper jeg den så raskt som mulig med de metoder som er nødvendige for å få det til.

Selvfølgelig kan en hest bli skremt, men i mange tilfeller kan man, ved å være litt oppmerksom, stoppe hesten FØR den rekker å komme ordentlig i gang og dermed få stoppet den på en mer skånsom måte. Det har kun skjedd én gang i løpet av de siste ti årene at en hest har løpt ut med meg (mer enn å bli skremt og galoppere et par steg). Denne hesten var en dyr dressurhingst som ikke var min, og det eneste jeg var opptatt av da var å holde meg på hesten og få stoppet den. Dette oppnådde jeg ved å vrenge den rundt, og det måtte jeg gjøre fire ganger før den roet egget og kunne gå videre på sivilisert vis.

Kaja
09-03-2008, 21:35
På tide at jeg svarer for meg nå, da. Har ikke giddet før nå, fordi jeg leste gjennom postene mine den kvelden jeg bestemte meg for å logge av, og det var bare rot og usaklighet.. Ja – jeg ville sluppet en hest som løp ut hvis det ikke var noe risiko. I teorien ville jeg latt alle løpe, å ikke holde dem tilbake, men på et ridesenter med flere hester er det ikke så lett.. Mange synes sikkert dette innlegget blir like patetisk som resten, men det driter jeg i. :D

En hest som løper ut, er en hest som ikke stoler på eieren sin, eller lederen sin, alt etter hva personen er. Da er for så vidt ikke personen en leder heller. Hester som løper ut er farlig for omgivelsene, det er jeg helt enig i. Man kan ikke si at en hest aldri løper ut, men jeg vil gå så langt å påstå at om jeg og Meeg fortsetter å ha det forholdet vi har oppnådd hittil, så kommer ikke hun til å løpe ut. Når det er sagt – jeg rir ikke mer. Jeg rir kanskje etter sommerferien, det spørs på hvordan alt utvikler seg. Jeg kommer ikke til å ri på tur. Jeg går bare turer, noen ganger er hun løs, noen ganger halsring og tau. Blir hun redd for noe, er tauet såpass langt at det holder til den lille strekningen hun hopper vekk fra. Er hun løs, drar hun ikke så langt heller, akkurat. Rusler etter med litt avstand fra den skumle greia. Enya har jeg kjent siden hun var et år, og har fått en slags ”mamma-rolle” for henne i tillegg til kompis, for hver gang hun blir jaget av noen i flokken løper hun rett til meg og bak ryggen. Er vi på tur går hun ved siden av meg men er vi i en litt uttrygg sone, ender hun ofte opp bak ryggen min, i hælene på meg. Hun har tydeligvis bestemt seg for at jeg passer på henne og at hun kan stole på det.

En hest som har PANIKK, og som instinktet har slått inn hos – kan ikke mennesket stoppe. Derfor er det opp til meg å unngå slike situasjoner, og at hesten er komfortabel med meg. I panikksituasjonen generelt er det ikke mye man kan gjøre. Men i ettertid, kan man spørre seg selv hvorfor det skjedde. Hva gjorde at hesten ikke stolte på deg i situasjonen her? Hva skremte den? Var det bildekket, eller var det noe annet? Jeg ville gått dypere enn å skylde på den lille tingen som lå på bakken. Forklarer du ikke godt nok med kroppsspråket at dette ikke er noe å være redd for, og ikke tenke noe over det? Hvis man går dypt på det etter det har skjedd, tror jeg man kan klare å unngå dette senere.

Så lenge hesten ikke føler seg tvunget til å være på stedet som er skummelt, kommer ikke slike situasjoner til å oppstå. Jeg synes det er helt idiotisk å tvinge hesten med seg til stedet den ble redd. Flokken går ikke tilbake til stedet de ble redde, for å se at her var det ikke noe skummelt nei! Kan hende de gjør det – men det er ikke hele tiden nei. Dessuten blir det noe annet når et menneske hesten liksom skal stole på, drar den med seg til en skummel plass etterpå. Selv om hesten kanskje ser mer sikker ut, er den bare dominert til å vite at den får ikke lov til å unngå skummel plass. Synes heller man skal ta det med ro, og la hesten gå dit frivillig i eget tempo ved senere anledninger.

Når det kommer til andre sine hester enn mine – nei, jeg kan ikke slippe dem. Slipper hestene på stallen ved foringer, men det er noe alle gjør, for stallen er langt unna vei, og de løper alltid til stallen, og vi er alltid noen til å sperre av enkelte utstikkere de kan løpe ut. Men hestene får sjeldent panikk når vi leier dem til stallen. Panikk som i blekke helt ut. Kan godt skvette til. Jeg rir sjeldent nå, men ja – om hesten løper ut en plass det er fare – så må jeg stoppe den. Er det på en åkerstrekning kan den løpe for min del. Men er det i nærheten av vei, må den jo stoppes. Men når det gjelder mine hester hadde jeg ikke gått på tur eller gått i nærheten av panikkskapende situasjoner før jeg hadde etablert tillit.

Kaja
09-03-2008, 21:44
Og TAKK Torill for det du skrev..!

EliFi
09-03-2008, 21:49
Ok, Kaja, jeg velger og ikke kommentere det du skriver nå.. Føler at jeg har markert mine poeng tidligere i diskusjonen, og fått sagt det jeg mener. Vil bare si at jeg fortsatt ikke er enig med deg, men at jeg respekterer dine meninger, og det at du står for det du gjør. :) *Trekker seg ut av diskusjonen*

Kaja
09-03-2008, 21:58
Skj&#248;nner, er vel ingen som er enige uansett. M&#229;tte bare skrive at jeg faktisk IKKE er en fare for omgivelsene, og jeg har faktisk noe mellom &#248;rene (:rolleyes:). Jeg stopper en hest som f&#229;r panikk. Men jeg pr&#248;ver mitt beste &#229; unng&#229; det.