PDA

Se full versjon : Forvirra av skylapper

Mari
03-02-2008, 11:03
Stakkars vesle snuppa er litt forvirra når vi bruker hovudlag med skylapper. Har brukt det to gonger no, mest for tilvenning. Vil dette gå over etterkvart?

anitab
03-02-2008, 11:17
Mange hestar reagerer på skylappane første gongane. Bruk litt tid på å få ho trygg på dette, spesielt med tilnærming der ho ikkje ser deg.

Men det er ikkje alle hestar som finn ut at dette er ok, og nokre går betre utan. Det er ganske individuelt. Berre prøv deg fram.

Ragnhild
03-02-2008, 12:39
Hvorfor skal du bruke skylapper Mari? Ikke noe kritikk altså, bare nysgjerrig jeg..! :)

Mari
03-02-2008, 15:25
Hovudlaget som fylgte med selen min hadde skylapper, måtte jo prøve det. Har køyrehovudlag utan skylapper også, frå Holmøyane, så det er no prob å bruke det i staden.

Ragnhild
03-02-2008, 16:14
Okei :)

Ingvild
03-02-2008, 17:51
Det er praktisk med skylappar, då det er nok for hesten å høyre vogna om den ikkje skal sjå den kome etter seg i tillegg. I tillegg vil ikkje hesten bli så forstyrra av ting rundt seg. Eg føler meg ikkje heilt komfortabel med å bruke skylappar, men det er vel opp til kva hesten likar best.

Julie og Kamy
03-02-2008, 17:54
Hadde jeg brukt skylapper på tøtto mi, hadde det gått j***** fort:p

anitab
04-02-2008, 00:41
Skylappar er nyttig så ikkje hesten ser pisken og du får dermed gitt meir korrekte og presise signal dersom hesten får reagere kun på berøringa, ikkje bevegelsen. I alle fall er min slik:)

Team Spot
04-02-2008, 00:46
Jeg har ingen erfaring med skylapper,men er det ikke litt skumlere å bruke det "ut i verden" som i trafikk og sånn,eller fungerer det beroligende på enkelte kanskje?Ser for meg at mine hester er av de typene som faktisk vil se hva som kommer bak dem på veien osv.
(Nå er det to v.bl.travere og kanskje ikke akkurat prototypen på stødig kjøregamp,ene ung og den andre i sine beste år,så har ingen intensjon om å prøve.Det tør jeg ikke;))

Ragnhild
04-02-2008, 04:41
Skylappar er nyttig så ikkje hesten ser pisken og du får dermed gitt meir korrekte og presise signal dersom hesten får reagere kun på berøringa, ikkje bevegelsen. I alle fall er min slik:)

Ah, der var en ny tanke! Da fikk det med ett enda mer mening.. :)

Helle
04-02-2008, 16:33

Min første hest var også slik. Hvis jeg kjørte uten skylapper kunne jeg ikke bruke pisken, han ble helt stressa av å se bevegelsene av den, men reagerte så fint på pisken med skylapper.

Hoppa jeg har nå har jeg ikke prøvd skylapper på enda, hun liker å se ting som skjer rundt henne, men jeg tror jeg skal prøve med skylapper på banen, slik at hun ikke øker tempo bare fordi hun ser pisken i lufta.