PDA

Se full versjon : Forskning: Hesten lærer bedst fra højre

Lopke
01-02-2008, 23:42
Hesten lærer bedst fra højre
Forskere fra Australien foreslår, at man udnytter hestens højre hjernehalvdel i introduktionen af ny indlæring og genstande samt i håndteringen af hesten. Det viser sig nemlig, at påstanden om at heste reagerer forskelligt på farer - alt efter om de opfattes fra hestens højre hjerne- eller venstre hjernehalvdel holder stik. Hestene som indgik i den australske undersøgelse afslørede, at de var hurtigere om at blive fortrolige med potentielle farer - såfremt de blev opfattet fra højre vinkel først.

Hestes øjne sidder på hver sin side af hovedet, hvilket giver den en lang række fordele. Først og fremmest er dens synsfelt næsten 360 grader undtagen en lille blind vinkel bagved hesten. Men det gør som bekendt, at hesten opdager potentielle farer langt hurtigere end det menneskelige øje kan registrere. Hestens øjne fungerer bevæges helt uafhægigt af hinanden. Til siderne er hestens syn således monokulært, dvs. synet er ikke helt så skarpt som dens fremadrettede, binokulære syn, der betegnes som skarpt i sammenligning.

Det skarpe fremadrettede binokulære syn hos hesten sker udelukkende i en vinkel på 65 grader. Dvs. på trods af, at hestens fremadrettede syn er skarpt, er det en relativ smal vinkel fremad, imodsætning til hestens langt mere uskarpe, monokulære syn fra siderne, som foregår i vinkel på 146 grader - og igen- minus den lille blinde vinkel bagved hesten. Det skyldes naturligvis, at hesten bruger begge øjne ved der binokulære fremadrettede syn.

Forskerne fra Australien afprøvede således tesen på 17 heste. Disse skulle afsløre om hestens venstre hjernehalvdel reagerer umiddelbart på farer ved hurtige flugtreaktioner - i modsætning til den højre hjernehalvdel som skulle have en tendens til at afvente potentielle farer - før en umiddelbar flugtreaktion.

Forskerne brugte en farvet paraply som genstand 4 meter fra hesten. Herefter åbnede de paraplyen med en pludselig bevægelse hen imod hesten og fra alle vinkler. Her sluttede de, at hesten bevægede sig længst væk fra den skræmmende paraply, når forskeren kom fra venstre side. Kun 4 heste reagerede med en lige så lang flugtafstand, når genstanden kom fra højre.

Forskerne sluttede også, at registrerede hesten blot faren fra højre side først, var de hurtigere om at lære, at de ikke skulle frygte faren. Så ikke blot var deres flugtinstinkt lavere fra højre, så var de også hurtigere til at lære, at genstanden ikke var farlig, når den blev konfronteret fra venstre side efterfølgende.

Professor Lesley Rogers foreslår på baggrund af undersøgelsen, at man kan udnytte denne viden i sin håndtering af hesten. Hvis hesten håndteres og lærer nyt fra højre side først- er det muligt at man kan styrke indlæringsevnen betragteligt - fordi hesten er mere afslappet. En afslappet lærer nye ting hurtigere - så nye ting og genstande kan dermed introduceres hesten fra højre først, foreslår han.

Kilde: Asymmetry of flight and escape turning responses in horses. 2007.

IngvildK
02-02-2008, 00:40
Interessant, iom. at alt "skal" gjøres fra venstre side.

Kurre
02-02-2008, 00:43
Mon tro om Kraftur da får et problem siden det er høyre øye han ikke ser på?

Sol
02-02-2008, 00:49
hm.. jeg har alltid lært inn ting fra venstre, og så fra høyre. hestene lærer det alltid fortest fra høyre side, men jeg har trodd at det er fordi de overfører lærdommen de får fra venstre sides innlæring. kanskje er det flere sider av saken? *forske....*

Ingus
02-02-2008, 00:52
Jeg trodde det var et lite punkt foran hesten heller ikke kan se, stemmer det at det ikke sto det i teksten, eller er jeg veldig dårlig i dansk? :lol:

Holbytla
02-02-2008, 03:06
Hm! Og jeg har hørt at "alt" bør læres inn fra begge sider... alt fra påstigning til leiing til ymse aktiviteter som er en potenisiell "fare". Stemmer det da, med deres erfaringer? Men om teorien med høyre hjernehalvdel stemmer må det jo være særdeles tids/frustrasjonsbesparende for alle parter å lære inn nye ting fra høyre side. Sånt rent bortsett fra at de aller fleste hestepiloter er høyrehendte da :). Greittt! Det der skal testes!

Mvh Holbytla (høyrevridd)

Sol
02-02-2008, 12:39
Hm! Og jeg har hørt at "alt" bør læres inn fra begge sider... alt fra påstigning til leiing til ymse aktiviteter som er en potenisiell "fare". Stemmer det da, med deres erfaringer? Men om teorien med høyre hjernehalvdel stemmer må det jo være særdeles tids/frustrasjonsbesparende for alle parter å lære inn nye ting fra høyre side. Sånt rent bortsett fra at de aller fleste hestepiloter er høyrehendte da :). Greittt! Det der skal testes!

Mvh Holbytla (høyrevridd)

det jeg har lært inn hestene mine fra begge sider er definitivt det de skjønner mest av, er tryggest på, og feiler minst på i etterkant.

Spørsmålet nå er om man skal begynne med høyre side og så ta seg av venstre side etterpå.. for å se om dette går enda kjappere:D

Pihkaka
03-02-2008, 02:29
Det er vel gjerne litt individuelt og. Er det noe nytt og ukjent for hesten så vil du kanskje og merke om den føler seg tryggest med det på venstre eller høyre side.
Hester er vanedyr, så viktig å gjøre den vant med det på begge sider, men kanskje begynne på den siden hesten føler seg tryggere på.