PDA

Se full versjon : spm om vogner :)

Dvergasvarten
01-02-2008, 12:43
jeg ønsker å kunne kjøre hesten min allsidig når den etterhvert blir kjørt inn, har veldig lyst til å kunne konkurrere og tenker derfor på å få kjøpt rikig vogn til riktig bruk... Om man vil kjøre dressur så bruker man en gigg?? jeg syns disse ser fine ut, spesielt de med gammeldagse hjul. Jeg har skjønt det sånn at på en del gigger kan man kjøpe lufthjul til å bytte med slik at den kan brukes litt mer allsidig? Og hvis man vil begynne å kjøre maraton etterhvert så bruker man også gigg??? da med sånn ståbrett til groom? men kan man bruke samme giggen til dressur? tenkte litt på å kjøpe en enklere utgave av en dressurgigg til å begynne med, evt med ekstra lufthjul for å bedre bruksmulighetene. og så kanskje en 4 hjuls maratonvogn ved senere annledning... høres dette fornuftig ut eller ville dere gjort det på annet vis?? og hvor stor hjulbredde o.l skal man velge på ei vogn da?? jeg er helt fersk på dette så fint om dere som kan gidder å ta dere tid til å svare :)

Natalie_s
01-02-2008, 16:49
En gigg kan brukes til alt den også, med eller uten lufthjul (finnes presisjons/dressurgigger, disse har ofte store hjul, og maratongigger, ofte med mindre hjul og helst med ståbrett til groom). Men en maratongigg kan også brukes i dressur, tom middels klasse. I høyere klasser konkurransekjøring er det ikke lov med lufthjul, og man må ha en vogn til dressur/presisjon og en til maraton (men dette er fra klasse vanskelig). Mange kjøper gigg som første vogn (siden de koster bare halvparten av en 4-hjuls vogn), men hvis du vet du vil begynne med konkurransekjøring og statse på det, så er det jo like greit å kjøpe 4-hjuls vogn med en gang, disse er mer stabile og dermed bedre å kjøre. Vogner med lufthjul kalles gjerne treningsvogner, da man i konkurranse gjerne bruker gummibelagte hjul (i høyere klasser). De fleste vogner er slik at man kan veksle mellom lufthjul og andre hjul. Vanlig hjulbredde enbet er 125cm, og vogna må være minst 150kg (synes jeg å huske treneren min så engang).

MonaB
01-02-2008, 20:08
har fått høre endel som mener det bare er tull med 125 cm bredde, at det er bedre med 137(eller hva det nå var_) hvorfor er det sånn liksom?

Lopke
01-02-2008, 21:47
frodi det står i reglene.. jo bredere jo mer stabil.. se på rytter.no