PDA

Se full versjon : underlag ute i luftegårder?

Dvergasvarten
01-02-2008, 11:40
Hva syns dere er best? drømmen hadde vært å hatt så store ute områder med gress og tørt underlag hele året at det ikke ble tråkket opp men det lar seg ikke gjøre så godt. er det bedre med "små" (ikke altfor små) luftegårder med skikkelig underlag eller store som blir våte i perioder? hva slags underlag har dere god erfaring med når det gjelder trivsel ute, sunne bein og pris på luftegården...

Kaja
01-02-2008, 12:31
Har man stort areal så blir det ikke så fort gjørmete sikkert. Var ikke stor nok luftegård til å unngå gjørme over hele plassen her, så laget 20 gruspaddocker (+/-) på arealet. Synd, skulle gjerne latt Meeg stå på stooort areal!

vet ikke hvorfor, men jeg misunner spesielt Sol sitt, fordi jeg så noen bilder som ble lagt ut, så utrolig fint ut!

Dvergasvarten
01-02-2008, 12:46
drømmen hadde vørt å hatt store uteplasser ja :) men det kommer vel an på vør og vind og hvor i landet man er, er blir de store områdene også gjørmete... vi må også lage "små" paddocker etterhvert... derfor trenger jeg tips til beste underlag, noen brukes flis??

fabolos_willow
01-02-2008, 13:30
flis ute??? nææææi..

vet at mange hiver inn et lass med bark, anna hvert år eller noe slikt.
da må man ta bort det øverste gjørmelaget, og fordele barken utover...
da blir det hvertfall ikke så fort gjørmete..

ellers så er det beste og dyreste alternativet og drenere underlaget skikkelig, pukke opp og legge grus og sand på toppen;)

htj
01-02-2008, 15:54
Vi har ganske store paddokker, som er pukket opp, med fin sand på toppen. Det er supert;)

Kaja, det er 12 paddokker på valum...(tror jeg..) Jeg eeeeeelsker paddokker uten gjørme!:P

Sol
01-02-2008, 16:00
Har man stort areal så blir det ikke så fort gjørmete sikkert. Var ikke stor nok luftegård til å unngå gjørme over hele plassen her, så laget 20 gruspaddocker (+/-) på arealet. Synd, skulle gjerne latt Meeg stå på stooort areal!

vet ikke hvorfor, men jeg misunner spesielt Sol sitt, fordi jeg så noen bilder som ble lagt ut, så utrolig fint ut!

Mitt BLIR perfekt, når jeg får gravd og drenert utenfor inngangen til løsdriftshallen:) der blir det nemlig 10 cm dyp gjørme hele våren og høsten. resten av uteområdene er ganske selvdrenerende,da forrige eier av plassen la ned fryktelig mye jobb i det:)

Koselig at du liker det da:)

fabolos_willow
01-02-2008, 16:03
ja, helt enig.. kan drømme lenge om sååå fint beite;)

*Jane*
01-02-2008, 18:35
Det blir gjørmete på store arealer også. Her har vi store gressbeiter, men det blir gjørmete. Spesielt ved porten. Selv de beitene der det er helling ved porten. Vi fyller på litt singel ved portene så det ikke blir så veldig ille.

Drenerte sandpaddocker er veldig fint. Men har heller hesten min på stort område med andre hester, og med gjørme...hehe.

Lovise_Felex
01-02-2008, 18:41
JEG skulle ønske vi hadde GRUS paddocer !! vi har stort beite til 7 hester og absolutt ALT er tråkket opp og blitt til gjørme *hmpf*... gleder seg til sommert med tørrt underlagt med masse gress!!

vaske masse heste bein hver dag, hestene får mygg helle tiden og har holt på me ommslag anennhver dag i sikkert 2 måneder ( evt. lengre) nå! huff..

Astrid
01-02-2008, 18:42
Heller små gruspaddocker enn gjørmete jorder.. Elsk på gruspaddocken min ja! Jorder kan de gå på om sommeren eller om vinteren når det er frost/snø, ser ikke poenget med å ødelegge jorder så de aldri blir brukbare igjen..

Anna Kristine
01-02-2008, 18:48
Jeg har god erfaring med vegfundamentering og -overbygning der hestene går mest.

Når jeg får mitt eget sted, skal jeg la hestene gå på områdene jeg vil ha dem på i en måned eller to, og så skal jeg se hvor slitasjen er stor. Deretter skal jeg bygge veg :D