PDA

Se full versjon : Høyrestiller seg konsekvent

Ragnhild
30-01-2008, 15:43
Jeg kjører jo Janko både titt og ofte nå, og det slår ikke feil, han går alltid litt høyrestilt. Det er ikke mye, men det er nok til at jeg ser det høyre øyet. Jeg føler jeg har prøvd alt nå, men ingenting ser ut til å kunne rette han ut og gå rett av seg selv. Det eneste er når han får skritte på lange tøyler, da går han rett. Men med en gang jeg samler opp tøylene så stiller han seg mot høyre.
At jeg henger i høyre tøylen er jo såklart første tanken, men jeg har omtrent blitt kjørende slik nå at jeg ikke holder på høyretøylen i det heletatt, men kun lirker på venstre. Såklart, jeg får respons, og han rettstiller seg, men jeg føler at jeg blir sittende og måtte jobbe han til venstre for å få han rett, hele tiden. I tillegg henger det ikke helt sammen med at jeg skal være sterkere i høyrehånda, da jeg faktisk er venstrehendt.

Jeg har kjørt han med to ulike bitt, både jaktkandar og vanlig tredelt trinse. Det er samma reaksjonen på begge bitta. Har også ridd han på trinsa, og når jeg rir merker jeg ingenting.

Utstyret passer han, og er tilpassa likt på begge sider, så også det skal være i orden.

Jeg har prøvd å kjøre med pisken på begge sider av han (har den normalt i høyre hånd, pekende over på hans venstreside), men ingen forandring der heller.

Jeg har prøvd å sitte ulike steder i vogna, men dette har ikke hatt noen innvirkning på han.

Han går mer høyrestilt i skritt enn i trav. Merker det innimellom i traven, men det er et gjennomgangsproblem i skritt.

Det er forsåvidt ikke noe problem å få rettstilt han eller bøyd han til venstre, men det krever litt jobbing (jeg lirker på venstre tøyle samtidig som jeg holder støtte på høyre, men han vil helst gå til venstre istedetfor å bøye seg). Det er enklere nå han er varm enn med en gang vi begynner å kjøre, men han går høyrestilt så godt som gjennom hele treningsøkta så lenge vi skritter på korte tøyler.

Antydninger til problemet kan sees på denne videoen (http://www.ragnhild.notepad.no/diverse/08.01.17.wmv), i skrittesekvensen til å begynne med. Legger også med to bilder tatt i dag (30.01), som kan illustrere problemet litt. Som dere ser, det er ikke mye det er snakk om, men det er såpass mye at jeg ikke helt liker det.

Det eneste jeg ikke har gjort som jeg veit jeg bør gjøre er å få kjørt han på bane for å sjekka hvordan han er der. Men føret har litt hikke fortiden, så banekjøring er liksom ikke hva vi prioriterer.

Noen som har tanker eller opplevd noe lignende eller som kanskje har tips til hva jeg bør tenke på å gjøre? Tanken på låsning, og massør har slått meg, men jeg synes også da at det er så rart at han ikke viser noen av disse tegnene under ridning, greit nok han går på en annen måte, men jeg burde da fått noen hint om det under ridninga også? Jai ikke forstå!

LisaFi
30-01-2008, 16:39
Hmmm.. duu. Sikker på at han ikke gjør det når du rir også? At ikke det er du som er flinkere til å "jobbe det vekk" da?

Jeg tenkte på feil i nakkemuskulatur jeg. Liten låsning etc?

Ragnhild
30-01-2008, 16:53
Hmmm.. duu. Sikker på at han ikke gjør det når du rir også? At ikke det er du som er flinkere til å "jobbe det vekk" da?

Ehm.. Hm.. Jojatja, jo forsåvidt. Jeg er jo en mer stabil rytter enn kusk forsåvidt, men jeg ville liksom ikke tro at det ville være så stor forskjell, for jeg har prøvd å bare ri Janko på korte tøyler uten å kreve noe samling av han (av en helt annen grunn enn dette), og har ikke merka noenoenoesomhelst. Men såklart, det kan være. Jeg skal følge med når jeg rir fremover om jeg kan se noe som helst antydning til det. Men fram til nå så har jeg liksom ikke merka noe som helst, virkelig..

Jeg tenkte på feil i nakkemuskulatur jeg. Liten låsning etc?

Det er den tanken som har slått meg og, at det er noe som ikke helt er som det bør være. Men det er liksom det at jeg ikke helt skjønner det når det kun er i kjøringa jeg merker det, og hovedsaklig i skritt.

Hm! Jai fortsatt ikke forstå, og jai klø meg i hodet over alt man må klø seg i hodet over med disse firbeinte havremoppene.

LisaFi
30-01-2008, 17:05
Ja, nei.. Vanskelig å si.. Egentlig tåpelig av meg å mene noe som helst uten å ha sett det "live"... :)

Ragnhild
30-01-2008, 17:25
Du kan jo se litt på videoen jeg har lagt ut, gir ikke noe mer innblikk enn bildene forsåvidt, men.. Nei, jeg skal prøve å få kjørt han på banen en dag og se om det er noe der. Snakk om kjørekurs i februar en gang også, kanskje jeg hiver meg på det og finner ut noe da.. Jeg forstår det iallefall ikke..! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/konfus/c034.gif

Tone Kristin
30-01-2008, 17:37
Det skader jo aldri å få sjekket han opp. Men, når du sier han gjør dette kun foran vogn, så tenker jeg litt trekkmessig... Når jeg ser hester som trekker, spesielt når de trekker tunge lass, så har jeg lagt merke til at så og si alle stiller seg litt til den ene siden. Jeg merker selv at om jeg skal trekke noe tungt, så lener jeg meg til en side, rett og slett fordi jeg er sterkere på den siden. Kanskje det kan ha noe med det å gjøre? Bare litt tankespinn fra meg, i tilfelle den som sjekker han opp ikke finner noe.
*Mumle litt om videofiler og Firefox*

Natalie_s
30-01-2008, 18:18
Slenger meg på tankespinnet til Tone Kristin, Holter gjør det samme, mer venstrestilt når hun trekker. Dessuten har hun vanskeligere for å ta støtte og gå til utvendig tøyle på venstre hånd, hun følger da bare tøylen når jeg prøver å halvparere på utvendig tøyle, og dermed vrangstiller seg litt (spes i vendinger), men etter kjøretime sist søndag har jeg funnet ut av problemet, kusken henger i innvendig tøyle:oops:

Ellers ville jeg kanskje sjekket tennene, Holter gikk helt "på skjeiva" under kjøring en periode pga en tannspiss.