PDA

Se full versjon : Om å skaffe seg dyr..

Anita&Svarten
28-01-2008, 18:14
Var ikke plass til overskriften jeg ville ha, så den ble sånn:p

Mange dyr er enkle å skaffe, for enkle.
Gang på gang dukker det opp folk som skaffer seg dyr uten å vite noe om det, fordi at dyret er søtt. Så kommer spørsmålene; Hva trenger det å spise? Hva om det blir syk? Er det syk?

Noen skaffer seg nok kunnskap til å gi det dyret de kjøpte fordi at det var søtt et fullverdig liv, noen gjør ikke.

Skaffer du deg dyr du ikke vet noe om? Skaffer du deg dyr hvis du vet at ikke du kan gi det et bortimot optimalt liv?

Selv gjør jeg ikke. Har en hamster, og selv om jeg har hatt hamster før dukker det opp sprøsmål innimellom da denne var et "noe" kresent tilfelle. Men da spurte jeg folk med bedre kunnskap enn meg, lånte bøker og leste på nettet for å kunne gjøre det best mulig for min hamster, istedefor å bare si "jaja, så får hun kun spise mais da" (som hun i tilegg kunne bli syk av, om hun kun hadde fått det).

Mange husker kanskje hundetråden min? Jeg og mine foreldre, sammen med hjelp av hundekyndige i familien vår hadde funnet en hunderase som passet oss, og skulle skaffe en hund, som jeg skulle ha (med hjelp av de, om jeg trengte). Vi var innom mange forskjellige raser før vi fant den som passet som hånd i hanske for oss. Vi hadde tenkt på det lenge, og det var gjennomtenkt. Bare på noen timer forandret livet seg drastisk for meg. Jeg fikk egen leilighet gjennom nav og måtte leve på mat som jeg fikk av familie og venner. Nå får jeg livsopphold av nav, men det er fortsatt for lite til at jeg kan klare meg selv. Jeg er helt avhengig av hjelp. Slik det ble kan ikke jeg gi en hund et optimalt liv, og skaffer jeg meg hund vil det gå ut over de andre dyrene. Da valgte jeg å ikke skaffe meg hund likevel, før ting blir bedre. Jeg klarer ikke skaffe meg dyr, når det kun kan få det middelmådig. Det klarer ikke jeg å "se på". Jeg klarer heller ikke å "vente å se om det blir bedre" om det blir sykt, før jeg ringer veterinær. Hundene var ikke paret, så ingen valp ble sittende eierløs, bare så det er sagt.

Jeg har fått pepper for den avgjørelsen min, men jeg kan ikke ha ren samvittighet ved å skaffe meg et dyr jeg ikke kan gi et fullverdig liv, selv om andre kan det.

Burde det være "vanskeligere" å skaffe seg dyr?

Sol
28-01-2008, 18:17
JA!

Julie og Kamy
28-01-2008, 18:18
Ja.

RenateSJ
28-01-2008, 18:19
JA, det bør være en større terskel å skaffe seg dyr. Det holder ikke å være glad i det og tro at alt ordner seg da. Hvis man ikke har tid penger og kunnskap nok. Selvfølgelig er det ting som kan skjer som man ikke kan forutsi, men å skaffe seg dyr når man vet man ikke kan gi den det optimale i utgangspunktet er forkastelig spør du meg.

Synes du tok en god avgjørelse.

Blir forbanna når folk skaffer seg haugevis med dyr fordi de er så søøøøte...

Sol
28-01-2008, 18:20
Og så selger de vidre etter noen måneder fordi de ikke er såå søte alikevel! grr..

RenateSJ
28-01-2008, 18:27
Eller beholder dem , men lar de gå for lut og kaldt vann.... Men sånn sett er jeg like kritisk til folk som selger/gir bort til useriøse.

Anita&Svarten
28-01-2008, 18:35
Eller beholder dem , men lar de gå for lut og kaldt vann.... Men sånn sett er jeg like kritisk til folk som selger/gir bort til useriøse.

Satt nettopp og tenkte på det..

Selgere burde og bli mer kritiske til hvem de selger til.
Det er selvfølgelig ingen garanti, men når folk ringer og spør om de kan få kjøpe det søte dyret de så annonsert på finn, så burde selger stille spørsmål for å høre hvor gjennomtenkt det er, og om kjøper har kunnskap til å ta til seg dyret.
Ikke bare si "ja, så klart" med en gang.

RenateSJ
28-01-2008, 18:41
Men så er det jo noen som lager dyrebebiser bare for å få penger for dem... Vet at det koster litt å avle og, men nå tenker jeg type valpefabrikker hvor det ikke gis vaksiner og annet som de bør gjøre. Så da tjener de godt på å selge valper for et par tusen

Anita&Svarten
28-01-2008, 18:46
Men så er det jo noen som lager dyrebebiser bare for å få penger for dem... Vet at det koster litt å avle og, men nå tenker jeg type valpefabrikker hvor det ikke gis vaksiner og annet som de bør gjøre. Så da tjener de godt på å selge valper for et par tusen

På det mener jeg at folk som skal skaffe dyr bør undersøke hvem de kjøper av, hvordan selger er... vondt å forklare.. Men sjekke så godt man kan at ikke selger er en av de. Jeg synes ikke noe om å støtte den type avl. Hvis folk slutter å kjøpe av de liker jeg å tro at de slutter å avle på den måten, da de ikke tjener noe på det likevel.. (om folk slutter å kjøpe av slike avlere).

RenateSJ
28-01-2008, 18:49
Jo, men så har du de useriøse kjøperne og de useriøse selgerne. Og da ender du desverre opp med en del triste sjebner :(

Anita&Svarten
28-01-2008, 18:55
Jo, men så har du de useriøse kjøperne og de useriøse selgerne. Og da ender du desverre opp med en del triste sjebner :(

Blir så irritert over sånt.. Det er rett og slett trist.

Torhild
28-01-2008, 20:10
Mener jeg leste noe her på nettet for noen dager siden om at det ville komme 18-årsgrense for å kjøpe dyr? At foreldrene måtte da stå ansvarlig?

Guest
28-01-2008, 20:11
Mener jeg leste noe her på nettet for noen dager siden om at det ville komme 18-årsgrense for å kjøpe dyr? At foreldrene måtte da stå ansvarlig?

Det syns jeg høres ut som en meget lur ide.

RenateSJ
28-01-2008, 20:11
Men hva hjelper vel det når foreldrene ikke har stort mer vett?
Kjenner til ei som får alle dyra hun har lyst på av pappan. Hun er jo veldig glad i dyr, men det stopper liksom der :roll:

Anita&Svarten
28-01-2008, 20:12
Er ikke alltid de over 18 er så mye mer ansvarsbeviste..
Men får håpe det vil hjelpe hvertfall:)

Guest
28-01-2008, 20:13
Men hva hjelper vel det når foreldrene ikke har stort mer vett?
Kjenner til ei som får alle dyra hun har lyst på av pappan. Hun er jo veldig glad i dyr, men det stopper liksom der :roll:

jeg vil tro at det hjelper litt i alle fall. Er mange unger som drar med seg dyr hjem uten at foreldrene har vært med på det, men hva kan de gjøre når det dyret først er i hus?
Om det da blir krav om foreldres tillatelse så vil jeg tro at det luker vekk litt av det uansvarlige dyreholdet, selv om mye vil gjenstå...