PDA

Se full versjon : Klikkertrening: Slutte å klikke eller slutte å gi godbit?

_Mee_
28-01-2008, 15:05
Hei:)

Jeg begynnte med klikkertrening på halvfor hesten min i høst, men måtte bare gi opp. Han tok det så utrolig fort, så jeg ville sette meg mer inn i det før jeg fortsatte å trene. ( Hadde vel bare to økter à 5-10 min, tenker jeg) Nå har jeg "lest meg opp litt", og er ivrig etter å starte, siden dette var noe han trivdes så godt med:) Men det er en ting jeg liksom aldri finner helt ut av, for alle sier jo forskjellig!

Når hesten kan trikset så godt at det ikke er noe belønning å hente (hvis han ikke gjør det ekstra bra) , skal man fortsette å klikke da, for å si "det var riktig" til hesten, men droppe godbiten? Eller er det sånn at hver gang man har klikka så MÅ man gi godteri?
Eller... Må man fortsette å gi godbiter i all evighet?

Blir nok aldri helt klok på dette:p

RenateSJ
28-01-2008, 15:22
Hvis du klikker så SKAL hesten få en godbit etterpå. Ellers vil ikke klikket være så fristende å oppnå etterhvert.
Når hesten virkelig har forstått en kommando, så trenger du ikke klikke hver gang. Som du sier kan du gi klikk om den gjør det ekstra bra, for å forfine det liksom.
Så, du kan slutte å gi klikk, men klikker du så bør du gi godbit

_Mee_
28-01-2008, 16:54
Okay, tusen takk:) Ville liksom ikke begynne for fullt før jeg visste det.

AvitasOleo
30-01-2008, 22:09
Dersom det er en øvelse som hesten utfører som også bringer med seg litt bonus, som eks at hesten får innføring i Piaffe så kan det hende at hesten vil tilby Passage i mellomtiden. I slike tilfeller så bør man ikke slutte å klikke selv om Piaffen er på plass men heller legge på kommando for den aktuelle øvelsen slik at hesten kan skille på de to men klikke om du da gir signal om Passage... Om du vet at hesten vil tilby noe du egentlig ikke ønsker akkuratt nå så vet du at dette er noe du vil gjøre senere og da er det dumt å overse det... Kommandoen vil gjøre det ryddigere for hesten og deg.

Tearysky
30-01-2008, 23:22
Viktigste å huske når du klikkertrener er at klikk=godbit uansett hvor feil du har klikket! men etterhvert som hesten lærer seg en øvelse kan du forvente mer og mer av hesten. Er ikke så god på eks på hest, men me hund kan jeg ;) la oss si at du skal ha hunden til å gå rundt seg selv. Du beg med å klikke når hunden snur litt på hodet, og etterhvert venter du litt og litt lengre med klikket helt til hunden utfører hele øvelsen :) da kan du også forvente mer fart o.l.

Men for å vise mer til det du spørr om, ta folk som lærer hunden sin å sitte med klikkertrening. De slutter med klikkeren etter en stund, det er ikke sånn at man MÅ ha med seg klikker for å få hunden til å sitte, men heller belønner den med ros :)

_Mee_
31-01-2008, 11:56
Dersom det er en øvelse som hesten utfører som også bringer med seg litt bonus, som eks at hesten får innføring i Piaffe så kan det hende at hesten vil tilby Passage i mellomtiden. I slike tilfeller så bør man ikke slutte å klikke selv om Piaffen er på plass men heller legge på kommando for den aktuelle øvelsen slik at hesten kan skille på de to men klikke om du da gir signal om Passage... Om du vet at hesten vil tilby noe du egentlig ikke ønsker akkuratt nå så vet du at dette er noe du vil gjøre senere og da er det dumt å overse det... Kommandoen vil gjøre det ryddigere for hesten og deg.

Ja, tusen takk, utrolig nyttig tips:) Tror kanskje ikke vi er på piaffe nivå enda, men man vet ja aldri;)

Tearsky: Takk for svar:)

AvitasOleo
31-01-2008, 14:17
De slutter med klikkeren etter en stund, det er ikke sånn at man MÅ ha med seg klikker for å få hunden til å sitte, men heller belønner den med ros :)

Du tenker kanskje nå på om hunden kan øvelsen, så slutter man å klikke og heller bare rosen den uten klikk og belønning???

For frem til øvelsen er helt innarbeidet så må hunden klikkes, og da men samme klikk...

Tearysky
01-02-2008, 02:21
Ja :) Når de kan øvelsen :P Kan jo slutte før da men det er ikke akkurat no godt triks!

Thea og Ronja
01-02-2008, 05:51
Gode svar her! *Lærte litt jeg også*;)
Men en ting jeg lurer på, hvordan unngår man at hesten blir tiggete?

Tearysky
01-02-2008, 14:10
Bare ril å overse... når hesten ikke oppnår noe med det, heller blir straffet med at han ikke får noe oppmerksomhet, gir den seg fort :)

Thea og Ronja
01-02-2008, 21:51
Godt tips faktisk:p

AvitasOleo
02-02-2008, 01:24
Å være konsekvent er noe av det viktigste med klikkertrening, men også timing. Dersom hesten har forstått avtalen deres og hva den innebærer så forstår den kjapt at tigging ikke frembringer hverken klikk eller belønning. Men i klikker sammenheng så kan man godt kalle tigging for motivasjon... Ergo, en hest som tigger er motivert til å bli trent. Benytt deg av den anledningen...;)

Thea og Ronja
02-02-2008, 13:29
Greia er at jeg har ikke begynt å trene klikker ennå:pMen hun er tiggete in the first place! Så da lurte jeg bare på om noen hadde tips, og det hadde dere! Tusen takk:D

(Sorry for at jeg stjal tråden litt:rolleyes:)

AvitasOleo
02-02-2008, 15:04
Jeg anbefaler deg å lese på www.ellenofstad.com, der vil du få den beste veileder for klikkertrening du kan få..

Thea og Ronja
02-02-2008, 20:22
Prøvde idag for første gang, Ronja tok det super fort! Så nå trenger jeg egentlig bare tips til øvelser å lære inn:p