PDA

Se full versjon : Natural Horsemanship

ToveIr
26-01-2008, 14:00
Nå skal jeg for første gang på Natural Horsemanship. Jeg har egentlig aldri hatt noe my tru på det, da jeg har vært borti mange som driver med det, og for så å få en hest som er mer eller mindre bortskjemt og får gjøre det de vil. Jeg skulle egentlig på Western kurs, men det ble plutselig omgjort til NH kurs. Jeg tenkte skit auu, vi får sjå ka det egentlig går ut på.

Så no lurer jeg på om det er noen som har vært på et nybegynner kurs og kan fortelle meg hva de kan utrette for en.

Jeg selv skal ha med en av hestene mine, ei jeg fikk i høst. Erva Calling heter hun, har vært med i forumet før hun da. Hun er 8 år og litte håndtert, kun rid i et lite år som jeg har forstått. Og det var den håndteringen på hun. Så hun er egentlig ikke vant til noen ting, det tar som regel en liten time å få lastet hun på hengeren og slike ting, men jeg har ingen oppfatning av at hun er redd. hun skjønner det bare ikke, og slik har det vært med det meste. Bare det å gå fint i grime og leie taug er ikke så enkelt. For hun vil gjerne ta av hele tiden. Så vist ingen nybegynner hest.

Hva kan en utrette på et slikt kurs med en slik hest?

RenateSJ
26-01-2008, 15:11
Hvis det er en god trener vil du kunne lære hvordan du får hesten mer fokusert på deg. Hvordan du lettere kan venne den til "skumle ting" Raskere innlæring, osv.

Du lærer å håndtere og tenke på en annen måte. Det kan godt være at du gjør noen av de tingene uten å tenke over det. Nevn gjerne at hun er litt vanskelig å få på henger, så får du nok tips der og.

Et NH kurs er ikke om å lære hesten ting, men at DU skal lære deg ting. Hesten kan det nemlig allerede så lenge den har hatt flokkliv i oppveksten ;)

Nikita
26-01-2008, 15:19
Jeg ville tro du kan få god hjelp til å håndtere leie-situasjonen. Det blir mye fokusert på det i NH, da mye av det du gjør med hesten gjør du nettopp når du leier. Du leier jo på henger også :)

Jeg var på Monty Roberts "kurs" for et par år siden. Det var veldig artig det :) Han trente en hest som ikke ville gå på henger, hun som eide den hadde brukt 3 timer for å ri dit :) Han fikk den å henger etter 15 min. Men det skal være sagt at hengeren han brukte var en slik 3-hesters-henger som var ny og fin og hvit og hesten og den var uten innredning. Hesten gikk inn og kunne fint snu inni hengeren og gå ut igjen. Skulle gjerne sett han prøve med en gammel og mørkt Gaupen-henger, men han hadde nok klart det og....

De hadde en annen hest som man ikke kunne nærme seg bakbeina på, den sparka som en gal. Da måtte de være flere til å holde og trene :) De hadde en kunstig hånd på et kosteskaft og de holdt den borti bakbeinet og hesten sparka på den gang på gang. De holdt den der til hesten roa seg og da tok de den vekk. Etter 15 minutter sparka ikke hesten etter den lenger.

Det var også visning av en hest som ble ridd inn :)

Jeg har vært på andre lokale NH kurs og det går som sagt mye på leiing og det å gjøre hesten trygg på deg som leder. Du lærer dens språk, siden det er vanskeligere å lære hesten vårt språk :)

Oda
26-01-2008, 19:02
OT: Er det på kurs i Bulia, med Kelly og Roger Sundet du skal?

ToveIr
26-01-2008, 20:54
Jepp, det e det da.

ToveIr
26-01-2008, 21:00
For å si det sånn så e ho ganske så trygg på folk å andre hesta. men det e vel det at ho ikke skjønne det me hængar da ho bare har kjørt 3 -4 ganga i hele sitt liv.

Gjør vel en del sjøl å sikkert ja, for dæm andre går tett ved sida av når dæm blir leid på å stoppe å går når æ gjør det å går i samme tempo som æ gjør.

I luftegalen så går dæm bak mæ som regel å kjæm når æ plystre på dæm. Ganske så grei sånnels da. Men det e egentlig nå æ tar som en selfølge av dæm å lære dæm fra dæm e små.

Har ei to årsmærr som kansje e litt plagsom i luftegalen på en måte.

Går for bi en å sett rompa te. Ikke for å slå, men for å bli kleia, sån kan ho gjør i fra den ene enden te den andre. Ei rar lita dame det da shø

Blir artig å sjå ka om det blir artig me et sånt kurs

LisaFi
26-01-2008, 21:12
Psst! Bruk bokmål, så blir det lettere for de som ikke er trøndere å forstå også! :)

ToveIr
26-01-2008, 21:15
He he he, ska prøv å husk på det å

LisaFi
26-01-2008, 21:21
Tror forresten du kommer til å ha kjempeutbytte av et sånt kurs, om de som skal holde det er dyktige folk (det vet jeg ingenting om). Metodene er i alle fall fine å lære. Alltid gøy å lære nye ting om hest! :)