PDA

Se full versjon : Vind - ikke ut

Opal
25-01-2008, 09:56
Ny trend på stallen. Fikk akkurat melding på telefonen om at det er så mye vind at de vil vente med å sette ut hester (evt ikke setter ut i det hele tatt).

De/den som jobber vil ikke ta ut hester når det blåser (bor på sentrale Østlandet så det er ikke snakk om storm fra nordishavet akkurat). Det blåser nok alltid litt mere ved stallen enn utenfor jobben min midt i byen, men vi snakker ikke akkurat orkan...

Enkelte av de oppstallede hestene kan bli litt tussete å leie på dersom det blåser høy og hatter (enkelte er tussete uansett vær), men synes det blir litt feil at de skal stå inne å glo. Sola skinner for pokker!

Opalen kan bli litt "fresh" men hun er veloppdragen og legger aldri i vei men danser rundt slik bare fullblodser kan (trippe trippe trippe - krumme nakken). Det holder som regel å snakke til henne og teste bremsene før man begir seg ut på leieferd. Har hun stått alene og ventet på å bli ta inn øker selvsagt trippefrekvensen.

Nå må det sies at som regel er det hestene til innehaver som er mest koko. Senest i går slet den ene seg, sparket etter den som leide (nesten et under at den ikke traff) og dro et par runder i galopp rundt stallen.

Hva mener andre her om detet? Skal hestene stå inne når det blåser ...?

Sol
25-01-2008, 10:01
nope, men de skal ha tilgang til ly!

Embliss
25-01-2008, 10:04
Vindtett dekken på fisefine hester og ly for været (Statistikken viser at hestene ikke bruker det, men de har det likevel).

Edit: Altså mener jeg at hestene godt kan være ute!

Oliverrags
25-01-2008, 10:05
Nei, det synes jeg ikke! mine står ute så lenge det ikke blåser KRAFTIG! eller at det regner mye, for da blir beite så svart(da har hestene det bedre inne).
Ikke så alt for lang unna meg så er det en stalln som ikke setter ut hestene sine fordi det er for kaldt!!? Og da er det rundt 0 til -5 og det er kaldblods hester som brukes til hobby ridning som har masse pels.
Vind har aldrig skadet noen som helst! Nå skal jeg ut å ha ut mine hester i litt vind og sludd.. ikke noe problem det, bare ha på et lite regndekken så kan de i alle fall stå ute noen timer. så slipper jeg sure hester i dag:)

Opal
25-01-2008, 10:08
Ly har de jo ikke men det er som nevnt ikke storm, sola skinner og det er et par plussgrader.....

Anita&Svarten
25-01-2008, 10:13
Da kunne mine aldri vært ute da... Her blåser det jo stort sett alltid(vi har vindstille dager og altså).

Når det er storm står de inne, da det er mye gamle huser rundt og veldig værhardt der. Så taksteiner og plater fra husene kan komme flyvende, og får de en slik i huet er det nok game over. Men nå er det jo ikke så ofte vi har slike stormer at ikke de kan ut da. (Men nå har vi fått tilbake et jorde som ikke ligger så utsatt til, så om gjerdene holder kan de ut da og:) )

Her blåser det kraftig i dag, og er yrete og regnbøyer. Men Rosalita setter nok mye mer pris på å gå ute og pusle likevel enn å stå inne å glo.

*Jane*
25-01-2008, 10:35
Kan tenke meg at vi hadde ca samme vær som hos dere i går. Men jeg slapp ut hestene uten problemer. Her er alltid hestene ute, evt tas inn tidligere.
At hestene blir tussete å øeie må man nesten bare regne med. Men er de så ille at det blir farlig å leie dem hadde jeg latt de hestene stått inne og sluppet ut resten. Vet akkurat hvordan det er at hestene må stå inne fordi det regner litt eller er litt stygt vær, det er veldig plagsomt for de som har hester som tåler det.

Rosita!
25-01-2008, 10:35
Nei,her er det ut selv om det blåser....

Men er det skikkelig ille sånn at det kan komme flyvende gjenstander i lufta står de selvsagt mest inne,men har heldigvis aldri vært så ille at de har stått inne hele dagen pga. det.

Holbytla
25-01-2008, 10:40
Heh, nei skulle jeg stengt dem inne av et vindkast hadde de nok ikke kommet ut mye her gitt. Alt er relativt tydeligvis.

Nå blåser det bokstavelig talt full storm her og hestene står nedpå marka og tygger rundball. De er vant, for å si det sånn..

Men, mange hester blir jo litt oppskaket av sterk vind, det er ikke så moro å leie dem da, det kan jeg skjønne. Men de er nå vel ikke så spinnville at det ikke skal kunne gå an å leie dem med seg noen meter?

Mvh Holbytla (å jeven han smette for et fantastisk møkkavær - bah)

Reaper
25-01-2008, 10:41
Jeg kan ikke skjønne at de ikke skal kunne stå ute på en dag som dette! Bor jo ikke lange stykket unna den stallen, og været er helt ok!

lafutura
25-01-2008, 10:46
Hestene på stallen der jeg står står inne ved MYE vind.De står i paddocker uten tilgang på ly. Ellers ut uansett vær. Har skjedd et par dager nå i vinter at de har stått inne pga dette, men da har det vært så ille at det har vært greit.

IngvildK
25-01-2008, 10:51
Hester tåler vind (men ly bør de ha tilgang på, det være seg skur, trær etc.), og når det hverken er minusgrader eller nedbør er det hvertfall ingen grunn til at de ikke skal få komme ut, om det ikke er skikkelig ille.

Reaper
25-01-2008, 10:51
Christine: Tror ikke det vi kaller vind her i Tønsberg er det samme som vind i Trondheim engang, hehe..
en liten overdrivelse kanskje, men likevel. I Trondheim kan det vel bli ganske surt!

stallflua
25-01-2008, 11:04
Det skal mye vind til før jeg ikke slipper ut hestene, og vertfall når det er opplett og sol ute!!! Men i dag er det innedag her hos oss.... Vind med stigning til sterk storm, regn og 3 + grader... DA er det surt for en hest å være ute...og på marka der de går er der ikke ly i det hele tatt... Så de var svært enige i at de kunne bare være inne i dag ;)

lafutura
25-01-2008, 11:11
Christine: Tror ikke det vi kaller vind her i Tønsberg er det samme som vind i Trondheim engang, hehe..
en liten overdrivelse kanskje, men likevel. I Trondheim kan det vel bli ganske surt!

Den ene dagen hestene stod inne var det minusgrader (meldt 20-30 effektive grader pga vinden) og gjenstander som fløy gjennom luften. Det knakte i husveggene og hestene var faktisk litt stressa selv om de stod i stallen. Så vil kalle det ekstremvær egentlig. Og da er det ikke hyggelig å ut, hverken for hest eller folk. Men vi hadde samme vinden en lang periode i varierende grad. Hestene ble satt ut om det ikke var så ille.

mallilen
25-01-2008, 11:19
Tja.. litt blåst får de da tåle.
Unntaket er om de steller seg til å sture og vil inn igjen, eller blir såpass oppkavet at de ikke gjør annet enn å løpe i timesvis..

Eller som B gjør: Løper rundt og knegger til noen kommer og tar han inn igjen (ombestemte seg på vei ut i dag tidlig, rørte knapt maten før han begynte å mase. Bortskjemtingen :roll:)

Opal
25-01-2008, 11:23
Jeg kan ikke skjønne at de ikke skal kunne stå ute på en dag som dette! Bor jo ikke lange stykket unna den stallen, og været er helt ok!

Ja nettopp. Det er ikke sendt ut noe eget ekstremvarsel for akkurat det området vet jeg. Sola skinner, 5+ grader, bris ....

Når det regner sideveis og hestene bare står og hater da er det aldri spørsmål... Ut uansett da gitt...

Puselusa
25-01-2008, 11:31
Det skal være nokså ille vær før jeg lar hestene stå inne. Hos oss er vind mer regelen enn unntaket, da stallen ligger i kort avstand fra sjøen.

Ved regn og STERK vind, samt snøstorm, trives de best inne. De blir gjerne rastløse, men all den tid de står ute i ekstremvær viser de med all tydelighet at de ikke har det særlig komfortabelt. I tillegg til at maten selvfølgelig blåser bort, er heller ikke leskuret godt nok til å gi hele flokken ly samtidig.

Kort oppsummert vil jeg helst ha hestene ute så mye som mulig. Men jeg har ikke dårlig samvittighet over å stenge dem inne når det virkelig er ille. Det skjer vanligvis toppen tre ganger i året.

Mari
25-01-2008, 11:33
Her var det i går kaldt, snøstorm og mykje vind, og her ville gutta inn, så då vart Glittra uroleg einsleg ute, så ho vart med inn ho ohså.

Natalie_s
25-01-2008, 12:18
Hestene på stallen vår blir heller ikke satt ut ved mye vind, de fleste hesteeiere vil ha det sånn, men ikke jeg, så jeg (og eieren til beitekompisen til Holter) har sagt fra at våre hester skal ut no matter what, og da blir de stort sett satt ut uansett vær (og det er ikke akkurat sånn at de står ved grinda og vil inn, neida, skal de være med inn har jeg bare å komme bort å hente dem);)

Tone Kristin
25-01-2008, 12:26
Aiaiai. Skulle mine hester staatt inne i vind saa hadde de aldri faatt komme ut. Hjemme hos meg blaaser det alltid!

Astrid
25-01-2008, 12:31
Er egentlig enig, men mine står ute ett par timer i dag likevel siden de har vært mye inne i det siste OG de var rolige når jeg satt de ut..
Men mange oppgira hester som springer gjennom gjerdene er ikke kult! Heller ikke om noe skulle blåse rundt og treffe de i hodet :p

Tone
25-01-2008, 12:34
Syns jo de skal få komme ut noen timer ihvertfall! Og skinner sola og er x-antall +grader så kan de jammen hives ut:D

Ingvild
25-01-2008, 13:18
I dag har eg faktisk merra inne på grunn av vind, her er det storm og jævlig vær.. Det skal ein del til før eg ikkje sett ut merra, men her er det ekstremt no, trea ligg sidelengs. Mi er i alle fall ute nesten uansett, anten det er vind, snø, eller regn som er problemet.

Elis&Merita
25-01-2008, 13:22
Om det ikke er veldig med minusgrader så tåler de litt vind! Sleng på et dekken da vel, her hjemme går hestene ute hver dag uansett vår! Tror ikke det har gått en eneste dag uten at de har vært ute minst 4 timer siden jeg begynte å ri..

Saphire
25-01-2008, 13:33
Jeg jobbet i en stall før. Det var ikke alltid like festlig om det blåste vildt for noen hestene kunne ta fulstendig av. Hadde til og med en vi måtte bruke hingstebitt på om det blåste for kraftig. Trur det aldri hendte at vi lot noen sto inne, men vi tok våres forholdregler og var forsiktige. Hestene får jo for mye overskudsevergi av å stå inne, da skal jaggu den som skal ri den seinere få det festlig. Nei...De har godt av å få litt vind på seg og lære seg at dette ikke er skummelt!!

Harneshaug
25-01-2008, 14:47
He he he... jajja :lol:
På ei flat øy 1t uti havet hadde det nok ikke blitt mye utetid om de måtte stå inne når det blåste.
De har svære grantrær (5-6m) rundt de fleste beitene da så de tar av en del, men mine stod ute i hele går i uværet og i dag er det storm men opplett og de er ute.
Mye verre synes jeg med det nitidige regnet.
At noen hester blir hysteriske når det blåser er jo ikke så merkelig om de ikke er utsatt for litt blåst.

Tussilago
25-01-2008, 16:29
Så lenge det ikke er fare for flygende gjenstander så er det ikke noe problem å sette de ut.
Jeg har holdt mine inne noen ekstra timer fra mårran da det har blåst sterk kuling her, og her flakser det greiner,bølgeblikk etc så da tørr jeg ikke å sette de ut, venter til vinden har avtatt litt!

Shadowfax
25-01-2008, 16:40
Nei, herreminhatt, litt vind må de da tåle! Redde for at de skal blåse vekk eller?

Hadde det kommet regn også i tillegg hadde jeg vært litt mer mot å ha de inne, men fint vær og inne selv om det blåser litt? Nei vettu hva. Ut med de.

stino89
25-01-2008, 16:48
Enig, ut med de. Hestene er ikke lagd av glass heller. Ligger trærne vannrett er det en ting, men normal vind burde ikke være noe problem, hvertfall ikke når det er oppholdsvær...

Tror forresten ikke at det går ann å sammenlikne det vi på østlandet kaller "sterk vind" med det de langs kysten kaller "sterk vind"... Tror egentlig ikke jeg vet hva sterk vind er engang jeg, som bare har bodd i Hedmark :p

Torhild
25-01-2008, 16:52
Ny trend på stallen. Fikk akkurat melding på telefonen om at det er så mye vind at de vil vente med å sette ut hester (evt ikke setter ut i det hele tatt).

De/den som jobber vil ikke ta ut hester når det blåser (bor på sentrale Østlandet så det er ikke snakk om storm fra nordishavet akkurat). Det blåser nok alltid litt mere ved stallen enn utenfor jobben min midt i byen, men vi snakker ikke akkurat orkan...

Enkelte av de oppstallede hestene kan bli litt tussete å leie på dersom det blåser høy og hatter (enkelte er tussete uansett vær), men synes det blir litt feil at de skal stå inne å glo. Sola skinner for pokker!

Opalen kan bli litt "fresh" men hun er veloppdragen og legger aldri i vei men danser rundt slik bare fullblodser kan (trippe trippe trippe - krumme nakken). Det holder som regel å snakke til henne og teste bremsene før man begir seg ut på leieferd. Har hun stått alene og ventet på å bli ta inn øker selvsagt trippefrekvensen.

Nå må det sies at som regel er det hestene til innehaver som er mest koko. Senest i går slet den ene seg, sparket etter den som leide (nesten et under at den ikke traff) og dro et par runder i galopp rundt stallen.

Hva mener andre her om detet? Skal hestene stå inne når det blåser ...?

Send eierne over til vestlandet en stund, slik at de får se hva vind ER!!! Jeg er selv sammen med en østlandet, og han påstår det blåser hver gang trærne beveger seg litt ;)

Men til spørsmålet; er det pissevær, regner vannrett (ja, det gjør det her på vestlandet av og til!) og blåser i tillegg så hender det at hestene mine ikke får komme ut (har de da heller løse i hallen). Men så lenge det ikke regner, men bare blåser (eller motsatt) er de selvsagt ute.

Astrid
25-01-2008, 16:58
Tror forresten ikke at det går ann å sammenlikne det vi på østlandet kaller "sterk vind" med det de langs kysten kaller "sterk vind"...

DET tror ikke jeg heller :p

Karolinadøl
25-01-2008, 17:09
Hehehe! Hørte på radioen at det var sendt ut spesialvarsel for ekstremvær langs hele vestlandet...20 m høye bølger å slik. Tenk dere det da! 20 meter!!!
Vanvittig.

Monica S
25-01-2008, 17:12
Tror alle hestene e her sto inne i dag og.
Blåser en del, regner som bare det og i tillegg lyner og tordner det (noe det har gjort siden i går).
Så min fikk litt høy han kunne spise på.

Hanna&Brá
25-01-2008, 17:15
Her er hestene alltid ute i vind, men de er kortere tid ute eller eventuelt ikke ute ved skikkelig regnvær OG vind som det har vært endel av her i det siste.
Stort sett kommer de ut og får lufta seg noen timer i løpet av dagen også i møkkavær, men jeg vil være tilgjengelig for å ta dem inn, så regner det bladløse kniver og blåser hatter og halm så får de stå inne fra morran av når jeg skal på jobb så jeg slipper å gå å tenke på at de står ute og har det utrivelig og ikke har mulighet til å ta inn ved enda mer tiltakende drittvær.

Synes at det, til en viss grad, bør være hesteeiernes valg, såfremt man har veloppdragen hest, om de skal stå ute eller ei når man betaler for inn og utslipp i stall-leien...

Speedy As A Bullet
25-01-2008, 20:17
Hadde mine skulle stått inne hver gang det blåser litt, hadde det ikke blitt mange dagene ute i året.
Bor ved sjøen, så vind er både jeg og gampene vandt med. Er det storm med nedbør, får de stå inne om de ønsker det, men en liten tur ut alikevell.
De har stor, tett skog i ene delen av jordet, og kan ellers finne ly bak fjøset. Så dekken på og ut. Om de virkelig vil inn, stiller de seg oppe ved stallen og står der.
Er det skikkelig drittvær før jeg drar på jobb, lar jeg de stå inne til jeg kommer hjem, med mindre gubben har mulighet til å ta de inn om det er for ille.

MonaB
25-01-2008, 21:31
det har vært nærmere storm og opptil sterk storm her de siste to dagene, og hesten min sto inne endel timer i går og enda lengre i dag...så jeg setter henne ikke ut når det er fare for at gjenstander kan komme deisende, da får hun heller stå inne...

MonaB
25-01-2008, 21:34
Enig, ut med de. Hestene er ikke lagd av glass heller. Ligger trærne vannrett er det en ting, men normal vind burde ikke være noe problem, hvertfall ikke når det er oppholdsvær...

Tror forresten ikke at det går ann å sammenlikne det vi på østlandet kaller "sterk vind" med det de langs kysten kaller "sterk vind"... Tror egentlig ikke jeg vet hva sterk vind er engang jeg, som bare har bodd i Hedmark :p

hehe, nei....skal mye til før jeg kaller det storm...

ZK
25-01-2008, 21:35
min skal ut så og si ut uansett, skal mye til før hun skal stå inne pga været..

MonaB
25-01-2008, 22:25
når hestene står i en knøttliten paddock uten ly kan jeg ikke tenke meg at de har det så festlig når det stormer som verst...hagl, sludd, heftig vind, lyn og torden, her er alt på en gang...nei, da står faktisk hesten min inne! hadde de hatt større plass og tilgang på ly hadde saken vært heeelt annerledes...

Bryghaug
25-01-2008, 23:03
Ut med de!!

Anita&Svarten
26-01-2008, 00:13
I mårra ser det ut til å bli innedag på Rosalita hvertfall.. De melder storm og striregn. Stallen ligger helt på tuppen ved sjøen, så der er det værhardt!