PDA

Se full versjon : hvor mye kan man forandre en hest?

IngaSN
24-01-2008, 18:33
jeg jobbet litt med Elding(født 28. mai) og tok enne inn i stallen. hun er urolig, uforsiktig, litt redd og usikker og vimsete. men hun er også var på meg. de5t var hun ikke før, men nå har jeg fått henne litt var for pisken, og hun flytter seg fint for den, hvis jeg bare dytter litt borti henne med den. hun har vert i stallen 2-3 ganger før, så det er nok litt det også. moren hennes er også litt av samme typen, men ikke redd eller usikker.(det er ikke genene, men oppveksten som skyldes det.) så Elding kan ha lært litt av henne.
det merkelige er at hvis man sier tydelig og strengt nok i fra, så roer hun seg(:confused:). da kan man liksom gjøre alt med henne. men jeg vil ikke være for hard mot henne, hvertfall ikke nå som hun er så liten. hvordan kan jeg trene det bort? hun er i tilleg heit, men har et veldig godt sinn, hun er kontaktsøkende og ikke av typen som finner på noe tull.

mens jeg gikk og stussa over dette, kom jeg på spørsmålet: hvor mye kan man egentlig forandre en hest? total omvending? er det ingen grenser?no tenker jeg først og fremst fra det negative til det positive.

Sol
24-01-2008, 18:44
Jeg TROR at alle hester er født med en personlighet, som er ulik fra hest til hest. Fra det øyeblikket de kommer ut av moren sin, blir de påvirket av alt de opplever, ser og erfarer. dette er med på å forme hesten til den den blir.

Når man kjøper en hest fra en person, er denne hesten veldig preget av de hestene den sto sammen med, d menneskene den bodde hos, foret, miljøet, uteområdene, utstyret.. alt det som fins i denne hestens verden.

Hver gang man kjøper en ny hest syns man den er litt rar, underlig, uhøflig, upassende.. den er ikke det-- for den man kjøpte den av;)

Når man har hatt hesten en måned, syns man den er litt bedre.. egentlig er den fortsatt den den er, men den har begynt å lære DINE metoder, hva du ønsker, hvordan du vil at den skal være. den begynner så vidt å bli preget av dine hester, av deg, og av hele stallmiljøet ditt.

Etter en stund vil hesten være så mye preget av ditt opplegg som den kan bli, uten at du konkret trener den på ting. Da vil du se hvordan denne hesten er. Om den da fremdeles ikke er sånn som du vil, må du trene den mer i forhold til hva du ønsker, ta tak i de enkelte tingene, vise den hvordan du vil ha den. da vil hesten til en viss grad tilpasse seg enda mer det du ønsker av den.

men uansett hvor mye vi trener en hest, hvor konsekvente vi er, hvor strenge/snille/rosende/oppmuntrende/straffende/rettferdige vi er vil (heldigvis) enhver hest være seg selv. De vil alltid ha den delen av seg selv som kommer fra avstamning, gener, og den delen som kommer av erfaringer og opplevelser.

Med andre ord går det an å forandre alle hester mye, men ingen helt;)

Godt nok svar?

IngaSN
24-01-2008, 18:47
et godt og utryllende svar, Sol:)

Kaja
24-01-2008, 20:37
Mishandlede hester kan sikkert få tilbakefall osv. Men de kan jo forandres av omgivelsene, de blir tryggere eks? Og "takknemlige" til det nye livet for å si det på den måten.