PDA

Se full versjon : Innkjøringens faser

Silje og Tindra
23-01-2008, 10:01
Hvilke faser er det under innkjøring? Først må hesten kunne ditt, deretter datt og så videre? Håper spørsmålet gir mening. ;-)

Hvor langt har man kommet med en hest som er godt vant til tømmekjøring, både på tur og bane, og som ikke er bakredd?

Mari
23-01-2008, 10:05
Har du ein hest som er godt van med taumkøyring, roleg og sikker, då har du kome eit stykke på veg. Anbefaler deg da å byrje med lause drag, gjera hesten van med å ha noko langs sidene som gjev motstand.

Løkki
23-01-2008, 10:43
Eg har skrive om prosessen i innkjøringa av ein hest eg hadde i siste bloggen min. Sjå signaturen. Bloggen heiter "Stas Lilja"

Natalie_s
23-01-2008, 17:28
Man må se an hestens lynne og "hode" egentlig, jeg tømmekjørte ikke mye før jeg spente for, fordi jeg såg fort at hesten var trygg uansett hva jeg gjorde, hun er ufattelig kald i hodet, så med hesten min var det omtrent "bare å spenne for og kjøre avsted". Jeg har likevel tatt forholdsregler, og har alltid med en hjelper (nå også) når jeg kjører, for jeg vet hvor lett det kan gå galt.

Her er punktvis hva jeg har gjort;
-tømmekjørte m/leier
-tømmekjørte alene
-leide henne ved siden av vogna (jeg dro vogna), slapp sjekene hardt i bakken (lurt å gjøre hesten vant med det, for du kan miste dem en gang), min har aldri reagert på dette
-leide henne inn i vogna, tok opp sjekene, og leide henne med sjekene på siden (la de inntil henne, så hun ikke skal reagere på at de kan dunke inni henne)
-spente for og leide henne med vogn
-kamikaze kusk i vogna, mens jeg leide;)
-kjørte henne, med en leier, som gradvis gjorde mindre og mindre, og til slutt gikk bak ved vogna
-kjøring alene

Og alt gikk som smurt, ikke støtt på et eneste problem;)

Fra jeg introduserte henne for vogna, brukte jeg 5-6 økter til jeg kjørte alene, så med min lille gikk det fort, men som sagt, man må se an hesten. En hest som ikke er bakredd er et godt utgangspunkt.