PDA

Se full versjon : Bygge opp tillit, skvetten hest.

Liv&KleppanBest
19-01-2008, 21:58
Litt klønete overskift, men den får duge.

Kaldblodsen min Satan er en snål herremann. Han er en "mannehest" som jeg har inntrykk av at skjuler usikkerhet og redsel bak opprør. Vi har kommet godt overens i de 4-5 årene jeg har hatt med ham å gjøre, etter at vi først fant ut hvor vi hadde hverandre når jeg var lita og redd og han akkurat var kommet fra travbanen. Jeg kunne ri avgårde uten sal, og gjerne i grime (eller sidepull) og selv om han skvatt avogtil, var det sjeldent et problem. Han bråsnur dersom noe kommer veldig brått på, det har han gjort fra begynnelsen av, men han løper aldri avgårde for meg, han stopper når jeg ber ham om det.

I begynnelsen av desember hadde vi en ridetime hvor ridelæreren min brukte pisk på ham. Satan forsøkte å forstå, men læreren slo/pirket på ham når han forsøkte å finne en løsning eller stoppet fordi han ikke forsto ham. Jeg sa selvsagt ifra, men innen jeg fikk snakket til vedkommende hadde hesten min blitt frustrert. Han reagerte med å slå etter sjenkel/pisk og ble spent. Uansett, etter dette har det skjedd noe mellom oss. Han har blitt mer utrygg å ri. Dersom jeg forøker å flytte ham for sjenkel, slår han etter den, men gjør som jeg ber om. Han blir tydelig forbanna dersom jeg er borti med pisk (slår ALDRI!). På tur bråsnur ham så fort han blir litt usikker. I går løp ham ut med meg. Og han løp over hundre meter, mot stallen. Jeg red på sidepull, og prøvde å stoppe ham, men det var ikke sjans. Han har blitt ekstemt skvetten og jeg er blitt mer og mer redd for at jeg skal falle av og miste ham. Jeg har gått ned på kraftfôr (sluttet å gi olje). Han bråsnur veldig ofte, og det ender av og til med at jeg faller av. Han kaster seg rundt så innmari fort!

Det er mulig at det ikke har noe med ridebane hendelsen å gjøre, men jeg har tenkt litt på det i kveld. Problemene i det siste har kommet etter at vi hadde den ridetimen. Hva kan jeg gjøre? Hesten min er blitt "gropet" mye, altså løpe i rundpaddock for treningens skyld (da han var travhest), og han har aldri blitt forstått når han har gitt de "riktige" signalene. Derfor opplever ham hele rundpaddocken som stress og mas og er programert til å løpe rundt og rundt.
Rundpaddock er derfor ikke så aktuelt. Jeg tenkte å kanskje gå mye tur å kikke på skumle ting og litt sånt. Men jeg trenger tips.
Hva bør vi finne på? Hva tror dere er problemet, utifra det jeg har fortalt? Hva ville dere ha gjort? Ville dere ha forsatt å ri?
Av hensyn til både min, hestens og andres sikkerhet rir jeg ikke på sidepull på en stund nå. Bitt er litt mer presist enn sidepull, og selv om det er fælt å tenke sånn så hører ham mer på bitt. (huff, nå grøsser jeg av min egen tankegang..)
Jeg tenkte at det ville vært lurt å droppe å ri en stund, men er usikker på når jeg kan sette meg opp på hesteryggen igjen..? Han hører på meg, og gjør alt jeg ber om. Jeg kan be ham om å flytte seg til alle sider, og bakover, ved å bare bruke stemmen.. Men dersom jeg er litt stresset en dag, blir han også helt stresset og oppskaket..
Han reagerer veldig fort på folk som er stresset, irriterte eller sinna. Han har blitt slått før, det veit jeg.. Huff, vi trenger hjelp! Jeg vil jo ha det gøy sammen med hesten min igjen!

Sol
19-01-2008, 22:12
Hm... her tror jeg det er flere ting som kanskje kan hjelpe dere. Har du lest den tråden jeg lagde for en stund siden om den hesten som var jobbet for mye med i rp, og hvordan jeg jobbet med denne for å få den til å slutte å løpe, løpe, løpe der inne?

Her er tråden:

http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=12530&highlight=join+up

Jeg mener ikke at man MÅ jobbe i rp, men jeg syns det er trist at en hest skal ha dårlige minner med en sånn ting. Så du kan jo tenke litt på om du syns det er verdt jobben å få hesten til å lytte til hva du sier til den i en rp, i steden for å stresse, eller om du vil la det være.

om du trenger å ta den "enda mer ut" enn jeg gjorde i forbindelse med denne hesten her, ta på hjelm(for sikkerhets skyld) og sett deg på rompa midt i rp og grav et hull. det du gjør da er å ta fokus fra hesten, sånn at den selv må finne ut at presset nå er helt vekk fra den. samtidig driver du med noe som vil fange oppmerksomhet og få den til å komme til deg. ville nok hatt en liten godbit i lomma den første gangen, som du kan stikke til han når han kommer bort, for virkelig å understreke at "hei, dette var alt jeg ville!". Når han kommer, ros han, reis deg rolig opp og ta han med ut. seinere kan du utvide til å gjøre follow-up, øvelser med han(om du er kjent med det begrepet) om du vil. men det viktigste er å gå inn der og få hesten til å la være å spinne rundt og rundt. bryte mønsteret!

En annen ting jeg nok ville gjort med denne hesten var å jobbe med desensivering. bruke tau og pisk og gjøre hesten vant med og komfortabel med at den får tau og pisk lagt på seg.

Dette tar bare tid, og man må passe på at man ikke er stressa, puster fort, er nervøs for å gjøre det. Når jeg kjøpte bajas kunne jeg ikke ha pisken nærmere enn 20 meter fra han, nå bruker jeg den til kløpinne, og til å markere hvor jeg vil han skal vike når jeg rir. dvs at jeg legger pisk på feks bakparten hans om jeg vil han skal flytte den og sjenkel ikke holder, og på skulder om jeg vil at den skal flyttes. det har tatt lang tid, men jeg har ikke jobbet så ofte med det. Kunne sikkert gått fortere om jeg hadde hatt fokus på dette.. det var så mange andre ting jeg følte var viktigere for han.

Har du noen i området som er gode på grunnhåndtering og desensivering, som kan hjelpe deg å finne noen gode måter å gjøre det på? eller noen som kan ta tak i dette med rp? kan være kjekt med litt hjelp i begynnelsen kanskje. litt lettere å være selvsikker når man har noe å jobbe ut fra liksom:)

Liv&KleppanBest
19-01-2008, 22:25
Takk for svaret sol. Nei, desverre er det ingen rundt her som kan hjelpe meg på det området. I rundpaddocken kan jeg få ham til å se på meg og vise tegn til at han lytter. han løper ikke rundt som en gal. Men han ser på den som står i midten som en irriterende lort som han ikke vil ha noe med å gjøre. Han sto i rundpaddocken en stund hver dag (brukte den som paddock, for vi hadde ikke nok andre paddocker..). Jeg kom ned i stallen en dag og ser hesten min løpende rundt og rundt, mens ansvarlig for hestene i stallen sto i midten med et longetau fra den ene siden og inn mot midten. Han fanget hesten inni der og brukte longepisk på ham. Hesten min "var umulig å få inn", nemlig.. Når Satan omtrent klatrer over gjerdet av glede for å bli befridd fra slikt, er det ille! Det er nok det som gjør at han ser på det å være i rundpaddock som noe fælt.

Men jeg skal absolutt lese tråden! Noe du ville gjort utenfor rundpaddocken? Den brukes som innhegning fortsatt, så den er opptatt hele dagen. Derfor er det litt begrenset når jeg kan ta meg til rette der inne ;)

Sol
19-01-2008, 22:27
Hva i alle dager? Hva har stallansvarlig med å gå inn å trene din hest uten lov? grrrr...

Hm... jeg ER jo fan av løsjobbing, og mener at problemer knyttet til løsjobbing kun kan løses ved å jobbe på den måten da. det er sikkert bare tull, og har nok mest med mine erfaringer å gjøre.

Hvordan er han å longere? Jobbe med grime og langt leietau sånn generelt?

Liv&KleppanBest
19-01-2008, 22:39
Nei, det sa jeg også til han. Da fikk han se en Liv som freste gitt.
Jeg har forsøkt meg litt på å jobbe fra bakken (vike for press, rygge litt, gå rundt) og å "longere" med taugrime og tau. Det hentet jeg fra Peer Werner Vogels bok om NH, og det gikk veldig fint. Vi jobbet med å gå tilbake, og komme frem, og å svinge rumpen ut når jeg pekte og slike ting. Så det å jobbe i grime er han trygg og komfortabel med. Og det er jeg og.

Jeg har jobber i rundpaddocken med en hingst jeg hadde før, og det funket veldig fint. Jeg er mer skeptisk med min fordi han er en type som reagerer med å f.eks. sparke ut (i min retning) dersom jeg legger litt mer press enn jeg hadde behøvd. Mulig det er et klart respekt problem. Han er så "lukket". Han kan stå å kikke mot meg , og jeg kan gi ham fri. Når jeg går mot ham og klapper ham står han stille. Men han svarer sjeldent på invitasjoner om å følge etter, eller komme inn, når han er løs. Og da blir jeg usikker på hva jeg skal foreta meg. Når vi har et tau mellom oss føler jeg at jeg kan ta ting litt mer sakte, og tenke litt mer, uten å tenke at "nå går han, nå kommer han til å begynne å snuse på bakken, osv". Men jeg er helt med på tankegangen din!