PDA

Se full versjon : Flytting og katt?

*Luna*
19-01-2008, 20:37
Nå har det seg sånn at jeg skal flytte. Har 2 katter, som er ute på dagen og inne om natten.
Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal gjøre de trygge på nye omgivelser, så de ikke tar seg en langtur og prøver å finne veien "hjem". Har tenkt til å ta på de sele og være ute sammen med dem, gå ut og inn, gi mat når de går inn o.l.
Er det noen av dere som har noen råd? Erfaringer vil jeg også gjerne høre!

HannaC
19-01-2008, 20:51
Hmm.. har ikke noe annet forslag enn å gå med dem i bånd en 2-3ukers/måneds tid, og gjøre dem kjent med det nye miljøet.

Min egen erfaring når vi er på hytta om sommeren og vinteren med katten er god:) Første gangen var hun bare et par år gammel og stakk av den første gangen/blitt innelåst i en annen hytte ol. Hun kom hjem etter to dager(da var vi letta, for det er masse villdyr der).

Etter det har vi hatt henne i løpebånd på ca. 10-15m de første dagene helt til hun begynner å slite seg løs for da er hun vant til området igjen. Sånn har vi holdt på vært år(mest pga meg siden jeg er livredd for hun skal stikke av), men hun kjenner seg igjen og vil helst gå selv opp til hytta, pga hun har sine egne meninger at mennesker er klumsete på beina. Sist vi var der i vinter, så bærte jeg henne i kattebagen, så falt jeg og hun spratt ut. Hun løp/hoppet gjennom snøen og føk inn døra på hytta så det var et tydelig tegn på at hun viste hvor hun var.

Men får vel nevne at jeg og katten(foreldrene mine og) har et VELDIG sterkt bånd til hverandre, så når jeg roper, så kommer hun sprettende(så lenge hun ikke er opptatt med å fange mus og ikke vil inn).

*Luna*
19-01-2008, 20:55
Godt å høre at noen har lett for å omstille seg! Er veldig usikker på hvordan mine vil takle å flytte, men de er veldig hjemmekjære og avhengige av meg.
Men er jo livredd for at de skal stikke av! Er mange traffikerte veier fra nytt hjem til gammelt og de bestemmer seg for å ta seg en tur....
*Matmor er bekymret!!*

HannaC
19-01-2008, 21:15
Jeg skjenner meg utrolig godt igjen der ja. Er nesten overbeskyttende:p Må få meg en stressless på hytten.

Hilde
19-01-2008, 21:18
De sier vell at man må holde dem inne i noen uker for at de skal bli vandt til at nå er det her de skal bo. Jeg skal selv flytte om 1/2 års tid og er spendt på hvordan det skal gå med kattene. Eller den ene er jeg ganske trygg på at det går uproblematisk med, men den andre er veldig engstelig av seg og liker IKKE nye ting.

NinjaChristin
19-01-2008, 23:15
Du burde holde katten inne i alle fall et par måneder, så den rekker å stabilisere seg helt i det nye hjemmet, og bli helt kjent med at det er der familien, maten og soveplassen er nå. Når du begynner å la den gå ut, er det fornuftig å være ute sammen med den, så du er sikker på at katten blir kjent i området, og ikke minst vet hvor den går når den skal hjem/inn. Å ha den i bånd kan være greit.

Jeg ville ikke bare sluppet den ut og regnet med at det skulle gå bra hvertfall..

RenateSJ
19-01-2008, 23:29
Det er veldig forskjellig. Et par måneder var lenge synes jeg, iallefall om de er knyttet til deg.
Ei venninne har flytta med sin katt sikkert 4 ganger. Hun har alltid sluppet den ut nesten med en gang og det har gått helt fint.

Vet ikke om kjønn kan spille noen rolle kanskje...

*Luna*
19-01-2008, 23:46
Syns et par måneder var veldig lenge... Men har jo planer om å være mye ute med dem, ha de i bånd og gå tur i hagen og sånn. Så skal ikke bare slippe de ut, men ta det gradvis. De første dagen hadde jeg tenkt å bare la de være inne.

NinjaChristin
20-01-2008, 11:04
Det må jo være opp til hver enkelt, men jeg ville heller holdt den lenger og vært sikker på at katten visste hvor den bodde i stedet for å slippe den ut for tidlig og gamblet med at den fant hjem..

Kurre
20-01-2008, 11:17
Jeg har flyttet endel ganger med pusetingen og det har aldri vært noe problem.
Har holdt ham inne fra 3-4 dager til 1 uke (alt etter hvor lenge jeg har orket maset...) og han har aldri tatt seg noen "hjemoverturer".

Han er kastrert og så bør det vel legges til at han er "litt" knyttet til meg.

Torhild
21-01-2008, 00:24
Den katten vi hadde før flyttet faktisk 5 ganger hun, og det var aldri noe problem. Det var min manns katt, og han hadde den før vi kom sammen. Først fikk han kattungen som normalt ved 2 mnd alder. Etter et års tid flyttet han til en leilighet, og et år etter det flyttet han igjen. Vi ble sammen, og totalt bodde han der i tre år før vi leide et hus sammen. Altså flytting nr 4 for katten. Men et år etter valgte vi å kjøpe hus sammen og vi flyttet igjen. Det ble flytting nr 5 for katten. Aldri noe problem. Hun var inne de første 2-3 ukene, og så begynte vi å la henne være ute. Stakk aldri tilbake til tidligere hus.

Men søsteren min derimot hadde en hannkatt som hele tiden rømte hjem til gamlehuset. De kjørte og hentet han flere ganger, og samme hvor lenge de hadde han inne, så stakk han tilbake ved første tjangs.

Kanskje hannkatter er mer revir-bundne enn hunn-katter????

*Luna*
21-01-2008, 08:31
Takk for svar dere!
Godt å høre at noen flytter mye og ikke stikker av sted. Mulig hannkatter er forskjellige fra hunkatter, men har lagt merke til at min hunnkatt er veldig påpasselig med sitt revir... Så vi får se hvordan de reagerer. Ser for meg mange dager med katt som vil ut, ut, ut og mange timer med sele i hagen!
Men fikser det og vi!

*Jane*
20-06-2008, 14:02
Uff, jeg gruer meg til å flytte med pusen min igjen. Da jeg fikk henne bodde jeg på et ridesenter. Da var hun vel 12 uker gammel. Var vel inne i 2-3 uker før hun fikk prøve seg ute. Etter 10 mnd der flyttet vi til en annen gård hvor vi bor nå. Da var hun inne i 1 uke før hun begynte å mase om å komme ut. Og da slapp vi henne ut. Jeg var sammen med henne i begynnelsen. Nå skal vi flytte igjen. Men denne gangen til et mer boligfelt. Og det liker jeg ikke. Skog og jorder er greit, men der er for det meste hus. Er noe skog i nærheten da.

Hun er jo sterilisert og ganske knyttet til meg så burde vel ikke være noe problem. Og hun er ganske sky for andre katter. Men er litt redd for andre katter skal jage henne, eller unger skal plage henne. Heldigvis er hun redd for alle biler og høye lyder.

Men jeg beskymrer meg for det... Vet ikke om jeg skal slippe henne ut når hun begynner å ville ut, eller om jeg skal holde henne inne lenger. Sele vil hun ikke ha på seg. Bare legger seg ned og spiller dø.

Noen som har noen beroligende ord til beskymret pusemamma....?