PDA

Se full versjon : Nå vet jeg hva som menes med at man ikke kan lyge for en hest!

lil_julie
19-01-2008, 19:34
Hei..

Ungponnien Bonita er en litt nervøs liten sak, som gjerne vil stole på, og gjøre som du sier, om hun bare forstår hva alle disse rare signalene betyr!

Annine er en jente på 12år, og hun var til og begynne med livredd hester, etterhvert har hun blitt tryggere, men hun er fortsatt litt redd, og spessielt Bonita, som kan bli litt "vill og gal" kan bli litt skummel. Stort sett holder hun seg litt unna den ponnien.

Idag tok jeg med meg annine opp på banen med Bonita. Først gikk jeg litt lange tøyler, og Annine fikk prøve, mens jeg fulgte nøye med, og passet på, seff. Det gikk kjempebra, og Annine sin selvtillit økte for hvert sekund, det så man. Det skjedde også en positiv endring med ponnien.

Etterpå slapp vi Bonita løs på banen. Jeg jaget hun vekk fra meg, og hun viker lydig, og uten problemer vekk fra meg når jeg endrer holdningen min, og blir stor og "agressiv" hun blir ikke redd, bare skjønner at, okey, jeg skal flytte meg. Hun kommer gjerne tilbake til meg med engang hun får lov. I en stoor grad var det det samme med Annine, Bonita kom mot henne, og jeg ba henne gjøre seg stor og skummel ,og Bonita viket lydig, og tok seg en runde, og "ba" om og få komme og hilse på. Hun kom bort igjen til Annine, og Annine klappet og koste.

Det krevde mye av Annine og stole på Bonita. Hun har sett meg håndtere henne, og hun vet at det kan bli litt hopp og sprett, og at hun kan bli litt "skummel" men hun valgte og stole på Bonita, og turde og jobbe med henne, og gjøre ting hun normalt ikke gjør med de andre hestene engang! Bonita gjorde seg fortjent til tilliten, og hørte lydig etter. Tilslutt var både Annine og ponnien stolt av seg selv, og sin innsats.

Det er tydelig at Bonita merket at Annine var usikker, men bestemte meg for at, okey, jeg stoler på deg.

Utrolig og se. Jeg var selvfølgelig tilstede og passet godt på hele tiden, ettersom jeg var en smule skeptisk til tider, men de klarte seg helt fint uten at jeg brøt inn!

Jeg er ingen ekspert på NH og mottar tips med takk, men trenger ikke noe "hallo, er du helt talentløs" svar. Tar imot kritikk til en viss grad, men de som bare vil slenge dritt, kan gå ett annet sted!

Sol
19-01-2008, 19:48
Ganske lærerikt det du har sett og gjort i dag ja. Syns det er nyttig og av og til jobbe hester løse, for da får man noen fine tilbakemeldinger på hva de egentlig mener om deg og det du gjør.

lil_julie
19-01-2008, 19:53
Ja. Og jeg så det SÅ godt på ponnien, hun elsket det. Og jeg føler jeg er mye nærmere målet mitt. Og kunne styre hun, og drive henne vekk fra meg, uten at hun blir redd, men at hun skjønner at, okey, jeg har ikke lov til og være her nå, og at hun ber om og få komme, og virkelig vil! Og se den lille jenten, som har vært så redd, vifte med armene, og gjøre seg stoor, foran en hest som kom mot henne i til tider ganske raskt tempo, uten og nøle! Og ponnien bare Ok, skjønner!

smulemor
19-01-2008, 21:39
fantastisk moro det der ja, husker jeg hadde en liten "skygge" på 6 år som stadig fulgte etter meg når jeg jobbet i stall før. guttungen var SÅÅÅ fascinert av hester og begynte å etterape mine handlinger. endte med at jeg tok han med inn på banen en gang jeg skulle leke litt med den ene gampen der (med lov fra foreldre og hjelm + vest på guttungen) og å se en liten valp på 6 år kontrollere en diger varmblods på over 170 med kun kroppspråk var rimelig spesiellt :)

lil_julie
19-01-2008, 21:54
Vi lærer så mye om hvordan vi skal komunisere med hestene, at vi glemmer de naturlige signalene vi sender ut når vi jober med dem. De plukker opp det, såvell som det vi bevist forteller dem, og de ser rett igjennom oss!