PDA

Se full versjon : Ny hest til både hingste- og hoppeflokk - tips?

Cecilie_Stormur
18-01-2008, 12:51
For det første, slet voldsomt med skikkelig overskrift. Tips mottas der også.

Men, hovedproblemet, er at i natt henter jeg to nye hester. Og de skal inn i flokk helst i morgen...

Den ene er en åringshingst. Den skal stå sammen en voksen hingst (som for tiden står alene), en hingst som skal skilles fra mamman sin (for godt i løpet av helga) og en vallak på 16 år.

Den andre er ei syv år gammel hoppe jeg skal ha på prøve. Hun skal stå sammen med ei åringshoppe og to drektige hopper (derav den ene har føll ved foten som skal skilles av - nevnt ovenfor). Hoppa er visstnok ganske lav i rang.

Hvordan ville dere gjort det? Jeg er kjempeskeptisk til at de som har brodder kommer til å skade noen. Spesielt i hingsteflokken, og med føllet. Hvordan oppfører eldre vallaker og hingster seg i nærheten av føll når mor ikke er i nærheten?

Kurre
18-01-2008, 12:57
De jeg har opplevd har vært veldig eh...søte rett og slett.
Gamlegutta har passet på de små.Tatt dem litt "under sine vinger".
det som kan være lurt er å ta den lille nye og en av de gamle (altså den voksne hingsten eller Stormur) og la disse bli litt kjent først.
Trenger nesten ikke mer enn at de får snuse litt,stå ved siden av hverandre en stund og småprate,så blir det knyttet bånd fort!

Kurre ga ofte litt mer beng i sånne "småting" mens lille Liten er virkelig onkel og synes det er riktig stas.
Så kanskje Stormur er den som skal få bli litt adoptivpappa?

Den ranglave hoppa vedder jeg MYE på kommer til å legge seg DØNN flat.
Så med mindre du haar noen sånne megger der inne som gjerne vil markere seg litt ekstra,så er det bare å slippe henne rett ut.

Sol
18-01-2008, 12:59
Har du mulighet til å gi de god plass? I såfall ville jeg sluppet føll og den snilleste av de to gutta sammen. Som regel er disse gutta veldig snille med en søt, forskremt liten tass.. men det kan være greit å slippe han sammen med en om gangen, og da gjerne den du har mest tro på som onkel-emne.

Ville gitt de et par dager, hvor de bare er sammen noen timer, kanskje mellom foringene, sånn at de ikke kan knuffe om maten.

Damene hadde nok jeg bare sluppet sammen, men fulgt litt med på. Litt værre er det jo nå i broddenes tid.. men har de plass nok går det stort sett greit.

Slapp selv Svarten på løsdrift med mine to i mars i fjor kl 12 på natta.. satt opp en times tid og hørte på lydene, foret over et stort område, sånn at de ikke hadde noen grunn til å sloss om maten og gikk og la meg!

Cecilie_Stormur
18-01-2008, 13:38
mye av samme tankegang som meg.

De har OK plass. Problemet er at vi begynte å rive masse paddocker her. Har vært storhest-folk her før oss (no offence), og det var 17 luftegårder her, som vi har prøvd å lage om til 6. Og så kom frosten, og arbeidet stoppet brått. Så endel paddocker har småråttent gjerde, og noen er uten strømtråd. Er derfor jeg er så usikker på om jeg bør slippe de sammen med en gang, eller fikse litt gjerder, og la de se på hverandre over gjerdet først...?

Ingen hester her som er teite ved fóring heldigvis. Ingen som jager noen enda hvertfall :)

Sol
18-01-2008, 14:31
Min teori da er at.. siden hester så vidt vi vet kommuniserer med kroppsspråk og lyder .. dersom to hester ikke kommer til å gå over ens, vil de faktisk finne ut av dette i hver sin paddock. Er man VELDIG god på å lese det kan man oppdage det da, og ikke sette dem sammen. Er man ikke det, har de to ertet hverandre opp med å vise finger`n og slenge dritt over gjerdet til hverandre på forhånd og det smeller SKIKKELIG når oppgjørets time er kommet.

Dette er MIn teori, på bakgrunn av de erfaringer jeg har gjort meg, så alle andre er hjertlig velkomne til å ikke være enig med meg!

På bakgrunn av denne teorien min, slipper jeg hester sammen med en gang. går det greit, så gjør det det.. blir det litt knuffing så ser jeg an om det bli mer etterhvert, eller mindre.. Smeller det så sliter jeg, men det ville jeg gjort fire dager seinere også!

Shadowfax
18-01-2008, 16:33
Hadde bare sluppet de sammen og sett hva som skjedde :)
Blir sikkert noe knuffing til å begynne med, men det går over det.
Kommer nok til å gå strålende ;)

Ellser har Sol en god teori synes jeg ;) Det eventuelle Big Bang kommer jo uansett hvis det kommer.. like greit å finne ut av det med en gan ;)

Cecilie_Stormur
18-01-2008, 16:38
hingsten min er hvertfall grei, men han kan bli voldsom i lekingen sin. krysser nok fingrene og lar det stå til. men likevel greit å høre andres erfaringer :)

Rosita!
23-01-2008, 22:07
Hvordan gikk dette da ?