PDA

Se full versjon : Kjøp av "eldre" valp?

Fancypants
18-01-2008, 09:33
Hva syntes dere om å kjøpe en valp på for eksempel fire måneder?

I stedet for å kjøpe den uker gammel mener jeg.. Jeg har tenkt litt på det, for jeg/vi vurderer valp,
og syntes det er for gale at så mange "eldre" valper blir sittende igjen pga. allergi eller økonomi, mens de små søte som bæsjer overalt blir revet vekk..

lillekira
18-01-2008, 11:26
Det ser jeg ikke noe problem med i det hele tatt.
Valpen er fortsatt såpass ung at den fort vil omstille seg nytt hjem og nytt miljø.
Men om du skal kjøpe en litt eldre valp,så sjekk litt hvordan den har blitt behandlet,om den er sosialiser,begynt alenehjemmetrening,renslighetstrening osv.
Og når det gjelder pris,bør den være noe redusert i forhold til vanlig valpepris;)

Viktig å sjekke vaksiner,markur og slike ting også,når valpen er blitt såpass "voksen" som 4 mnd f.eks.

Torhild
18-01-2008, 11:26
Jeg synes det er helt ok. Da har som oftest oppdretter fått den stueren og begynt så smått på oppdragelse, noe som letter litt for deg.

Når vi avlivet Falco så var jeg bestemt på å ikke få ny valp mht til min sønn som ikke er frisk. Jeg hadde ikke hatt tid til å plukke av valpeting som tisse inne, tygge på sko/klær, løpe i bena mine mens jeg bærer sønnen min etc så valgte en voksen unghund. Oppdretter hadde en 2 år gammel tispe som skulle omplasseres, og da var valget lett for oss.

Ragnhild
18-01-2008, 11:30
*nikke, nikke* Det går!

Sol
18-01-2008, 12:06
Så lenge hunden er preget på mennesker, har levd normalt, sammen med en familie, fått oppdragelse og kjærlighet er det ikke noe problem. jeg prøvde en som hadde bodd ute i flokk, uten å bli håndtert for noen år siden, det går ikke så greit.

IdaO
18-01-2008, 12:43
Det funker sikkert helt fint det :)
Eneste jeg kan komme på er at en kar jeg kjenner som driver med sauer gjorde dette, og han sa at denne hunden ikke var så grei å bruke i gjetingen fordi de hadde fått den for sent og ikke knyttet de samme båndene. Han har gjort akkurat det samme som med alle andre hunder, men den lyder rett og slett ikke like bra. Kan jo være noe med denne hunden også da. Og det er vel ikke noe problem når man ikke trenger den samme lydigheten.

Hunden er som en hvilken som helst annen hund i hverdagen :) Synes det virker som en fin ide jeg, å kjøpe hunder som kanskje ikke ville blitt solgt så lett ellers.

Karoline og gutta
18-01-2008, 13:05
Fikk hunden min når han var 4måneder,omplasseringshund så han hadde allerede hatt to hjem før eg fikk han.Og det fungerte kjempefint det,merket ikke så stor forskjell på han og min tidligere hund som eg fikk når hun var ennå mindre egentlig. Bortsett fra at han allerede var blitt vandt til å si ifra når han skulle ut,og at han var vandt til å kjøre bil:)

Fancypants
18-01-2008, 20:53
Takk for svar!!

Allikevel er jeg litt redd for det med båndene, at man ikke klarer å knytte de samme båndene på en måte.. :/ Alle forsetter å si til meg at jeg ikke må gjøre det, den kan ikke knytte seg til personer på samme måte, den vil savne det første hjemmet osv. Mamma og pappa er veldig med på min tankegang vel og merke, men for førstegangshundeeiere også?

For omtrent et år siden skulle vi kjøpe en cocker spaniel, en nydelig svart og grå tispe på 3-4 måneder, som eier ville gi en siste sjanse til. Vi besøkte henne to ganger, og sa at vi skulle bestemme oss siste dagen, og gi henne en beskjed dagen etter. Eier skulle selvfølgelig få bilder og se utviklingen osv. Hun virket veldig positive til oss, og hunden var ypperlig! Når vi ringte igjen med svaret vårt dagen etter hadde hun bestemt seg for å beholde den selv.. Grunnen var at hos oss var det ikke "sikkert" nok. Hun var fult klar over at vi var førstegangshundeeiere, allikevel lot hun oss tro at vi skulle få kjøpe denne tispen.

Etter det har vel de bare blitt mer og mer skeptisk egentlig..

Camilla
18-01-2008, 21:07
Vi kjøpte "eldre" valp (4-5mnd).. Denne var ikke trent noe med (var vanskelig å få oppmerksomheten hennes titt og ofte).. Hun trakk ekstremt i båndet (stor og sterk, så hun dro hardt!), drar fortsatt endel men vi trener på å ikke dra hver tur.. Hun beit og tygde på absolutt alt.. Hun gjorde omtrent ikke fra seg inne, så renslighetstreningen gikk fort her..
Nå er hun 4år til sommeren, og vi har fortsatt mye å jobbe med..
Så det er jo litt å tenke på..

Fancypants
18-01-2008, 22:12
Vi kjøpte "eldre" valp (4-5mnd).. Denne var ikke trent noe med (var vanskelig å få oppmerksomheten hennes titt og ofte).. Hun trakk ekstremt i båndet (stor og sterk, så hun dro hardt!), drar fortsatt endel men vi trener på å ikke dra hver tur.. Hun beit og tygde på absolutt alt.. Hun gjorde omtrent ikke fra seg inne, så renslighetstreningen gikk fort her..
Nå er hun 4år til sommeren, og vi har fortsatt mye å jobbe med..
Så det er jo litt å tenke på..

Det er akkurat slike ting jeg er redd for kan skje..

Camilla
18-01-2008, 22:20
Det er akkurat slike ting jeg er redd for kan skje..

Skjønner..
Mye arbeid.. Spesielt om hunden ikke er godt oppdratt av de som har hatt den fra den var bitteliten..

Husk også å tenke på at om man ikke har hundepasser, blir det mindre av ferier om man ikke kan ta med hund.. Vanskeligere å finne hundepasser til den type hund, siden ikke alle takler en slik en.. (Om dere skulle ende om med den type hund)

(Sier dette fordi mange ikke tenker på det, så noe å tenke på om man ikke er villig til å sette hunden på kennel om man skal bort..)

Fancypants
18-01-2008, 22:25
Vi har en del "hundebekjente" da, og kennel får da bli om vi reiser vekk.. Sånn daglig hunnemamma skjer ikke, siden mamma går inn i sitt 9. år som "ikkearbeidene", uten å gå inn i det.

Så det blir nok en liten lodden, kanskje en terrier.. Men jeg prøver å si at det er litt mer jobb enn de tror med dem, men vi får vente å se.. Vi må selvfølgelig finne en som vi "takler" da, det må bare bli slik.. Siden vi er førstegangsere mener jeg. Selv om jeg gledelig skulle tatt inn alle de "eldre" søte valpene som er der ute.. *sukke*

Camilla
18-01-2008, 22:38
Lykke til med hundekjøpet, hvertfall! :)
Mye glede å være hundeeier! ;)

Fancypants
18-01-2008, 22:39
Men mye negativt også..

F**, nå begynner jeg igjen.. Skal, skal ikke :lol:

SiljeN
18-01-2008, 22:40
Vel, jeg angrer meg litt nå, for at jeg ikke valgte en valp som var litt eldre.
Fikk Marco når han var 8 uker, men skulle gjerne ha venta til han var 4-5 mnd jeg..

OT, så forresten en hund på 10 mnd som skulle selges, for valpeprisen, og den hadde ikke fått noe spesiell trening! :O

Camilla
18-01-2008, 22:50
Men mye negativt også..

F**, nå begynner jeg igjen.. Skal, skal ikke :lol:

Negativt og negativt.. Mye å ta hensyn til, ville jeg heller sagt..;)

batta
19-01-2008, 16:21
Da gamlehunden vår døde for to år siden, skulle vi ikke ha noen ny hund, men det gikk bare ei uke eller noe før mamma og pappa hadde ombestemt seg, og tre uker etter at gamlehunden døde hadde vi ny hund. Siden alt absolutt skulle gå så himla fort, endte vi opp med å kjøpe en valp på 5 mnd som oppdretter ikke hadde blitt kvitt fordi den hadde et par "skavanker"; veldig liten ifht rasestandard, og underbitt. Valpen hadde til da bodd ute i hundegarde sammen med mora og en annen hund, og var ikke vant til å være inne. Han var blitt gått litt turer med, men ikke noe særlig trent.

Forskjellen på gamlehunden, som var "vanlig" valpealder da vi fikk henne, og han vi har nå er at den nye var mye mer skeptisk i starten, og det tok litt tid før han knyttet seg til oss. Samtidig var han voksnere og mer selvstendig, så det tok ganske lang tid før vi kunne slippe ham løs ute på tur og forvente at han kom tilbake til oss med en gang vi ropte. Vi måtte altså ta all oppdragelsen av hunden midt i trassalderen. Det gikk jo fint, og hunden er kjempegrei å ha med å gjøre i dag, men kjøper man en eldre valp så bør man tenke litt over rasen man kjøper ol., en sterk hund (fysisk og/eller psykisk) ville jeg nok ikke kjøpt som førstegangshund om den var i den alderen.

KatrineB
21-01-2008, 02:58
Synes det er en fryktelig god tanke jeg, at dere vil gi en eldre valp et hjem. "Ingen" andre som gjør det omtrent.

lillekira
21-01-2008, 11:15
Du skal ikke være redd for å få en litt eldre valp. En valp som har vært sammen med sin mamma til den er fire mnd,er blitt oppdratt av sin mor. Og er det en seriøs oppdretter er dette IKKE noe problem.Er det en useriøs oppdretter vil du få samme problemer selvom valpen bare er 8 uker også ;)

Og små valper plukker ikke opp så mye negativ oppførsel den første tiden uansett. Så det å starte lydighetstrening på en 4 mnd valp er ikke noe problem.
Man skal jo uansett ikke gjøre all verden med en liten valp,før den har blitt noen uker. Man henter ikke en liten valp på 8 uker og begynner trening umiddelbart liksom :)

Så det å skaffe meg en litt eldre valp hadde jeg bare sett på som en fordel jeg faktisk.
Og om man ikke klarer dressere den,hadde man ikke kommet til å klare det om man hadde fått den noen uker før heller;)
(såfremt det ikke dreier seg om misshandling/vannskjøtsel da.Men da er utgangspunktet ett helt annet......)

Fancypants
21-01-2008, 12:10
Tusen takk for svar alle sammen! Nå har jeg mye realistisk å vise frem til mine foreldre.. Og nei, jeg tror personlig at det blir litt for mye arbeid med en hund med mange mentale problemer for førstegangshundeiere, sånn egentlig mener jeg..