PDA

Se full versjon : Korleis lære hesten å drikke av drikkekar?

Ingvild
17-01-2008, 18:47
Me har vatnkar i alle boksane i stallen, men Karisma klarer ikkje å drikke av sitt.. Det er sånn ein må trykke inn for å fylle på, og det er festa ganske høgt på veggen; eg mistenkjer at ho ikkje når opp.. Sto i ei anna boks før, der var karet litt lavare, samt at det var eit sånn som fyller seg automatisk. Lot ho stå uten vatnbøtter ei god stund når me bytta boks, og kvar gong eg slapp ho ut i paddocken stupte ho ned i vatntrauet som sto der, og drakk gjerne 20 liter på rappen. Ho sto sikkert 1 veke slik, og då hadde eg ikkje samvit til å sjå at ho ikkje fekk drikke inne lengre..

Karisma drikk ein god del vatn, over 60 liter for dag. Det er litt irriterande å måtte fylle på bøttene til kvart måltid, korleis skal eg lære ho å drikke av vatnkaret?

Alice
17-01-2008, 18:54
Lucy gjorde det ikke før, Heller ikke på rideleiren, fordi den tungen på drikkekaret var for tung. Men heime er den så enkel den klaffen att ho kjenner ikke når hun kommer bort i tungen en gang.
Kan ikke du sette inn en balje eller ei stor stamp i boksen?

Ingvild
17-01-2008, 19:02
Den tingen som skal trykkast inn er ganske tung, ja.

Har jo bøtter i boksa, men vil gjerne sleppe å drive å fylle desse heile tida ;)

Alice
17-01-2008, 19:04
Har du plass til en 50 liter i boksen er det vell ikke noe problem med og fylle en gang for dag?

Siden tungene er tunge, kanskje det er lurt og bytte ut kara?
Og kjøpe plastkar med rulle.

Ingvild
17-01-2008, 19:06
Cluet var jo at eg vil lære hesten å drikke av drikkekaret slik at eg slepp å fylle vatn i bøtter/trau - whatever - heile tida. I helgene er det stallvaktene sin jobb når eg er vekke, og vil gjerne lette arbeidet for dei.

Vart lov at drikkekaret skulle senkast, men folk ombestemte seg vist.

Alice
17-01-2008, 19:08
Cluet var jo at eg vil lære hesten å drikke av drikkekaret slik at eg slepp å fylle vatn i bøtter/trau - whatever - heile tida. I helgene er det stallvaktene sin jobb når eg er vekke, og vil gjerne lette arbeidet for dei.

Vart lov at drikkekaret skulle senkast, men folk ombestemte seg vist.

Tviler på att du klarer og lære henne og drikke av drikkekar når tungene er treige/hard. Jeg begynte med lett rulle på Lucy, og da gjekk de greit.

Ingvild
17-01-2008, 19:10
Det er sånn på dei andre kara, og dei andre hestane klarer jo fint å drikke av det.

Alice
17-01-2008, 19:14
Det er sånn på dei andre kara, og dei andre hestane klarer jo fint å drikke av det.

Ja, men ville ikke ha brukt en tung tunge i begynlesen.

Inspirador
17-01-2008, 19:25
Når vi har fått inn hester som ikke er vant med å drikke av drikkekar, har vi bare fylt opp med vann i karet flere ganger, slik at de venner seg til lyden, og at det er der det er vann. De har uten unntak lært seg det veldig fort når de forventer at det skal finnes vann akkurat der, da bruker dem litt kraft om nødvendig.

Om det er plasseringen som hindrer henne i å få det til, da er det verre, og da må du enten senke karet, eller bygge opp bunnen med mer flis e.l.

HanneBF
17-01-2008, 19:34
Vi festet en gang en tom vanbøtte under vannkaret til en hest.. etter et par dager begynte den og drikke av karet fordi den trodde det var ej bøtte.. noen dager etter dette fjernet vi bøtta og det var siden ikke noget problem.. Var det nogen som sa at hester var kloge??? ;)

Ingvild
17-01-2008, 19:35
Eg trur det er plasseringa, men ein hest som sto på stallen før som var 7-8 cm lågare klarte fint å drikke av karet..

Karet heng så (http://i173.photobucket.com/albums/w51/ingvildrh/0312016.jpg) høgt, hesten er så (http://i173.photobucket.com/albums/w51/ingvildrh/0312017-1.jpg) høg i forhold til innreiinga.

Astrid
17-01-2008, 19:40
Går ikke ann å justere på det så det ikke blir så tungt å trykke inn da?

Lopke
17-01-2008, 19:44
Hvilken type vannkopp har du?? jeg har en sånn grønn med gjennomsiktig bunn.. Lopke nekter å drikke av den. Dessuten tror jeg den er for liten for mulen hennes :)

Astrid
17-01-2008, 19:49
Hvilken type vannkopp har du?? jeg har en sånn grønn med gjennomsiktig bunn.. Lopke nekter å drikke av den. Dessuten tror jeg den er for liten for mulen hennes :)

De fleste på stallen vår har den, og ingen har problemer med det.. Til og med ikke Lunder som ellers ikke er så veldig smart :p

Rosita!
17-01-2008, 20:05
Akkurat det stressa vi lenge med,noen tok det med en gang mens andre brukte lang lang tid på å skjønne det der.
Det jeg gjorde var bare å fylle opp drikkekaret så etter et par ganger så klarte de "klokeste" å fylle opp selv for de visste jo det var der vannet kom fra :p
Har også prøvd å legge litt eplebiter el. oppi nesten tomt drikkekar for når de kaver med de så kommer de som regel borti den der som utløser vannet og forstår kanskje litt mer.

Men har ei som drikker av drikkekar,men alikevel så styrter hun i bøtta ute,eller en pytt,ja bare det er vann så fort hun kommer ut.
Så hun får da sikkert ikke nok med å bare drikke av drikkekaret så må ha bøtte til henne i tillegg.
Kresen er hun også for om det er bitte litt skittent i drikekaret så rører hun det ikke.

Mari
17-01-2008, 20:44
Det eg gjorde:

Ta hesten inn i boksen, la ho ete litt høy. Eg såg at ho byrja leite etter vatn, og då trykte eg inn knappen så ho høyrde lyden, samt at eg fylte opp med vatn, og så gjekk ting av seg sjølv. Det at den er litt høg, det kan kanskje verta eit lite problem.

DonPånnis
17-01-2008, 20:53
Det eg gjorde:

Ta hesten inn i boksen, la ho ete litt høy. Eg såg at ho byrja leite etter vatn, og då trykte eg inn knappen så ho høyrde lyden, samt at eg fylte opp med vatn, og så gjekk ting av seg sjølv. Det at den er litt høg, det kan kanskje verta eit lite problem.

Samme gjordet jeg,og smørte på litt melasse, ikke at hesten trykker hardere for det, men ble litt mer interessert i vannkaret og derfra trykket han selv.

Nå har jeg gitt opp med alt som har med vannkar, kan hende jeg kjøper slike vannkar som fyller på seg automatisk, men at dem er mye, mye større! Idag har jeg en liten bås dunk tønne i boksen som jeg fyller opp med vann (ikke like storr som de vanlige hehe), hesten min synes nemlig at hen er for god til å vente på slikt, og så blir mulen så våt og slikt.. :rolleyes: Selvsagt så fikk han ingenting annet å drikke fra en vannkaret i begynnelsen, nyttet ikke da heller, men da vi slapp han ut i luftegården hev han seg over vannet, det er hvit grus i paddockene og å drikke fra slikt kan jeg ikke se er bra. Så da setter jeg inn en tønne, enkelt og greit :lol: Ingen i stallen har det da, bare noen som har ekstra bøtter - uansett hest erfarer jeg at dem vil alltid drikke, dem som har vannkar.

*Kan man få kjøpt disse automatiske vannkarene som fyller seg opp selv når hesten drikker i "XL"? Kanskje 2 ganger større en vanlig vannkar.

Knerten
17-01-2008, 21:12
er det tunge eller "knapp" på karet?

Julie og Kamy
17-01-2008, 21:17
Legge en gulrot/eple-bit i drikkekaret? Eller trykke på drikkekaret mens hun står og ser, og gi henne nammenamm etter hver gang du trykker så forbinder hun det kansje med noe "ikke-farlig":)

Ingvild
17-01-2008, 21:20
Ho er ikkje redd lyden. Ho har drukke av det, men fyller det ikkje opp. Det er alltid berre litt som er drukke, så veit ikkje om ho når til å drikke i heile karet. Det er ein sånn "flapp" som må trykkast inn.

Julie og Kamy
17-01-2008, 21:31
Ho er ikkje redd lyden. Ho har drukke av det, men fyller det ikkje opp. Det er alltid berre litt som er drukke, så veit ikkje om ho når til å drikke i heile karet. Det er ein sånn "flapp" som må trykkast inn.

Ja, forstår at det er en sånn "flapp" ja, for slike har vi og:p Men er kansje likevel verd å legge oppi gulrot eller eple? Skader ikke å prøve, kansje hun synes det er ok å trykke å trykke til slutt?:)

Ingvild
17-01-2008, 21:32
Kan prøve det ;-)

Knerten
17-01-2008, 21:53
når hesten drakk av karet, så berre trykte eg nåse hans borti, so han høyrde at det kom vatn, so skjønte han da...men viss ho ikkje røkk oppi er det litt verre ja..

stallflua
18-01-2008, 08:29
Så lenge hun får alt vann hun trenger i bøtter, vil hun ikke gidde å bry seg oppi drikkekaret. Sett inn en bøtte med vann, med en slik mengd at du vet hun kommer til å drikke opp. Når du tar henne inn / er i stallen, fyller du opp drikkekaret med vann, slik at hun alle tider finner vann ved å gå ditt. Hun kommer nok til å bli tørst innimellom, men dette tåler hun godt.

Kan no se ut som drikkekaret henger noe høyt ja.

kari anne
18-01-2008, 08:54
Så lenge hun får alt vann hun trenger i bøtter, vil hun ikke gidde å bry seg oppi drikkekaret. Sett inn en bøtte med vann, med en slik mengd at du vet hun kommer til å drikke opp. Når du tar henne inn / er i stallen, fyller du opp drikkekaret med vann, slik at hun alle tider finner vann ved å gå ditt. Hun kommer nok til å bli tørst innimellom, men dette tåler hun godt.

Kan no se ut som drikkekaret henger noe høyt ja.

Det er faktisk ikke lov....

Ragnhild
18-01-2008, 11:08

Hvorfor ikke? Hesten har jo fri tilgang på vann?

lillekira
18-01-2008, 13:00

Hvorfor er ikke dette lov? :confused:

stallflua
19-01-2008, 00:48
Hvor i alle dager har du at det ikke er lov i fra?? Hesten har jo drikkekar? ergo fri tilgang til vann 24/7.... Om hun hadde kutta ut drikkekaret hadde det jo vært en annen sak...... hmm.. tror du må formulere den bedre før jeg kjøper den altså... Er fullstendig klar over reglene når det gjelder hestehold, og en bryter den ikke ved å sette inn bare en bøtte vann når hesten har tilgang til drikkekar! Så lenge drikkekaret er i forskriftsmessig stand, så trenger en faktisk ikke sette inn vann i det hele tatt! men men... regner med du kommer tilbake til hvorfor dette ikke er lov ved en senere anledning.

I og med jeg skrev svaret mitt sånn som jeg gjorde, sier jeg ikke at hesten til en vær tid skal være tørst, men jeg kjenner Ingvild så godt, at det regner jeg med hun forsto......

lil_julie
19-01-2008, 01:53
Det må vell være lov og ta ut bøtten når hesten har drikkekar. Det hadde vell i utgangspunktet gått inn under regelverket om hun ikke hadde hatt vannbøtte der inne i det hele tatt, selv om det ikke er noen som har foreslått det, og det ikke er noe særlig lurt. Syns det var lurt, hvorfor skal hun gidde og prøve når hun har vann der.

I tilleg ville jeg prøvd og smørre på melasse eller noe annet nam, også lagt nam opp. Samme som de andre har sagt her, det med høyden er jo et problem, men om det smaker godt, så er hun ivertfall motivert til og prøve da, så ser du jo om hun sliter veldig med det eller ikke.

kari anne
19-01-2008, 10:19
Æsj, prøvde å finne der det stod forklart i retningslinjene, men får det ikke opp... Om ikke hesten drikker av drikkekaret/ikke drikker tilstrekkelig så skal den ha tilstrekkelig med vann i bøtte. Drikkekaret regnes ikke som fri tilgang på vann om ikke det er montert i passende høyde for hesten eller om hesten ikke drikker av det. Fint om noen kan gå inn på mattilsynet og retningslinjene for velferd for hest og sjekke, så kan jeg heller innrømme at jeg har bæsja litt på leggen etterpå for det er en stund siden jeg leste de, men minns å ha lest det. ;)

Anette
19-01-2008, 10:41

Sånn hadde jeg også. Ene hesten min klarte å drikke av det, den andre ikke. Jeg tror også at mulen hans var for stor/at han følte seg fastlåst. Nå har jeg de svarte fra felleskjøpet, og de fungerer finfint.

Mine tok drikkekarfunksjonen med en gang, så jeg har ikke noen råd å gi deg der. Men om du leier boks med drikkekar, så må jo drikkekaret bli plassert i en høyde som passer hesten?? Jeg hadde krevd å få senka drikkekaret, eller få bytte boks om det er en annen boks som har lavere drikkekar.

Ingvild
19-01-2008, 12:52
Eg kan få bytte boks, men det er til ei 5x4meter stor boks, og det vert litt stort for snuppa. Desutan er det veldig dårleg lys i den. Dei lovde meg først at det skulle verte senka, men no har dei vist ombestemt seg..

Karoline og gutta
19-01-2008, 13:00
Er det ikke bare en fordel då? Om hun får større boks OG vannkar i riktig høyde?

Ingvild
19-01-2008, 13:01
Er du klar over kor stort 5x4 meter er?? Ho har ganske stor boks frå før, trur den er 3x4.

Karoline og gutta
19-01-2008, 13:04
Ja,det er eg:) Jo større plass du kan gi hesten inne,jo bedre syns eg;) De er jo ikke akkurat lagd for å stå på 3*4 m,så da syns eg du er heldig som har muligheten til å ha hun på større plass enn de fleste hester har inne;)

lil_julie
19-01-2008, 14:20
La hun stå på stor boks og boltre seg du! selv om det blir litt i største laget!;)

Ragnhild
19-01-2008, 18:15
Kjære, bytt! Jeg ville bytta på flekken! :)

Ingvild
19-01-2008, 18:29
Eg kjem ikkje til å bytte boks, på grunn av storleiken på boksa, hesten i naboboksa, plassering i stallen og mangel på lys inne i boksa. Eg vil heller lære hesten å drikke av drikkekaret, slik at eg slepp bøttene inne i boksa.

Astrid
19-01-2008, 18:47
Hva er galt med stor boks? :lol:

Astrid
19-01-2008, 18:48
Æsj, prøvde å finne der det stod forklart i retningslinjene, men får det ikke opp... Om ikke hesten drikker av drikkekaret/ikke drikker tilstrekkelig så skal den ha tilstrekkelig med vann i bøtte. Drikkekaret regnes ikke som fri tilgang på vann om ikke det er montert i passende høyde for hesten eller om hesten ikke drikker av det. Fint om noen kan gå inn på mattilsynet og retningslinjene for velferd for hest og sjekke, så kan jeg heller innrømme at jeg har bæsja litt på leggen etterpå for det er en stund siden jeg leste de, men minns å ha lest det. ;)

Ei bøtte kan jo velte (hvis den ikke er festet), og da er man jo like langt..