PDA

Se full versjon : Vann utendørs vinterstid

Puselusa
16-01-2008, 00:38
Sitter her og prøver å tenke ut gunstige løsninger for å kunne tilby hestene vann ute om vinteren - uten at det fryser. Har søkt litt i tidligere tråder, uten å ha blitt så mye klokere.

Hestene står på stall nattestid, men er ellers ute i minst 12 timer hver dag. Av den grunn er tilgang på vann en selvfølge. De har skur i luftegården, og vannkaret er plassert her. Med andre ord snør det ikke ned, og det er jo positivt. Men - vannet fryser på kalde dager.

Har per i dag en slags trekasse med en stor plastbalje oppi. Funderer på å bruke singel, isopor eller glava som isolasjon. Om det ikke holder på de aller kaldeste dagene, så må det da hjelpe noe?

Hvilke løsninger har dere for å forsyne hestene med vann uten at det fryser? Finnes det noen finurlige løsninger der ute, eller er thermobar o.l. det eneste som fungerer i lengden?

lillekira
16-01-2008, 00:42
Vi har vann i stor tønne på utegangen vår. Og der kjøpte jeg en varmekabel,som bare var å legge oppi vannet.
Når det var 15 minus her,holdt det at jeg rørte litt oppi vannet morgen og kveld,så frøs det ikke igjen.
Om du isolerer litt rundt dunken,er du garantert frostfritt vann iallefall:)
Og den kabelen kostet 950.- inkl moms......

Sol
16-01-2008, 00:42
Jeg har varmekabler i rørene, sånn at det vannet som kommer ut er temperert, og smelter noe av det som er i balja. må hugge med øks når jeg skal gjøre reint karet.. drittopplegg! Før den tid bar jeg bøttevis, tok noen frosne bøtter inn i dusjen til tining(er det ikke det man har dusj til da??) og bar ut nye med temperert vann. trenger jeg si det endte med senebetennelse?

Har ikke funnet noen finurligheter jeg altså..

Sol
16-01-2008, 00:43
Vi har vann i stor tønne på utegangen vår. Og der kjøpte jeg en varmekabel,som bare var å legge oppi vannet.
Når det var 15 minus her,holdt det at jeg rørte litt oppi vannet morgen og kveld,så frøs det ikke igjen.

ahaa... SMART!

Puselusa
16-01-2008, 00:56
Takk for tips!

Her bæres det vann i gamle melassedunker, og jeg har hakket min del med is, jeg også!

Har tenkt tanken på dette med varmekabel/termostat, men hos oss er det slik at luftegården ligger et godt stykke unna stall/strømtilgang. Ser for meg at det må en del meter kabel til for å få til dette for vår del...

Hva med kaldt vs. varmt vann? Enkelte sier at varmt vann fryser fortere enn det som er kaldt. Fikk også tips om å ha litt havsalt i vannet, men syntes ikke at det utgjorde noen forskjell...

Sara&Korak
16-01-2008, 00:58
De som eier fôrhesten min hadde en sånn 300 liters dunk med vann til hestene sine. Der hadde de en isoporplate under og isolasjon (Glava eller noe) rundt. Det funket visst bra, ble bare et tynt lag med is på overflaten.. Men det knuser jo de fleste hestene selv :)

Natalie_s
16-01-2008, 01:00
Evt lære hesten å sparke hull i isen, slik min lille Tora gjør;)

lillekira
16-01-2008, 01:01
Hehe,vi har skjøteledning liggende tvers over hele gården her vi da :p
Nå har jo den frosset fast nedi isen,så den ligger jo trygt og godt der til våren da :)

Puselusa
16-01-2008, 01:02
De som eier fôrhesten min hadde en sånn 300 liters dunk med vann til hestene sine. Der hadde de en isoporplate under og isolasjon (Glava eller noe) rundt. Det funket visst bra, ble bare et tynt lag med is på overflaten.. Men det knuser jo de fleste hestene selv :)

Stod denne dunken rett på isoporen, uten noe under?
Har sett for meg en løsning med å kjøpe en ny dunk, fylle den gamle med Glava, sette den nye oppi og fylle denne med vann.
Men så er det dette med søl, da. Våt Glava isolerer vel dårligere enn tørr...

Puselusa
16-01-2008, 01:11
Evt lære hesten å sparke hull i isen, slik min lille Tora gjør;)

Hehehe, det gjør Leo også. Han har sine faste stoppesteder i skogen der han insisterer på å drikke, uansett årstid. Vannet i skogen smaker myyye bedre enn det han får i springen, mener han. Så han kakker og banker, helt til han kommer ned til rennende vann. :p

Puselusa
16-01-2008, 01:13
Hehe,vi har skjøteledning liggende tvers over hele gården her vi da :p
Nå har jo den frosset fast nedi isen,så den ligger jo trygt og godt der til våren da :)

Står på dugnadsstall jeg, og der er de ikke så glad i ledninger over gårdsplassen, dessverre. Kunne jo ha hengt opp kabelen i påler, men vanskelig det også så lenge jorda er frosset :rolleyes:

Speedy As A Bullet
16-01-2008, 01:15
Hm.. Å Isolere rundt høres ikke så dumt ut..
Her bærer jeg temperert vann ut til de om morgenen, på formiddagen, ettermiddagen, og en stund før de kommer inn på kvelden.

Sara&Korak
16-01-2008, 01:25
Stod denne dunken rett på isoporen, uten noe under?
Har sett for meg en løsning med å kjøpe en ny dunk, fylle den gamle med Glava, sette den nye oppi og fylle denne med vann.
Men så er det dette med søl, da. Våt Glava isolerer vel dårligere enn tørr...

Den sto rett på isoporen. Kan jo kanskje være kjekt å ha en palle under der igjen. For å få den litt stødig :)

RenateSJ
16-01-2008, 01:27
Helle litt sprit oppi? Så kanskje det ikke fryser så lett :lol:

Sorry, dårlig humor på kvelden

Kurre
16-01-2008, 01:45
Tips jeg hørte var å grave et hull 1m20 ned i bakken.
der er det alltid frostfritt,og så ha tykt rør opp derfra og sette dunken med bunnen oppå røret.
Da skulle jordvarmen holde vannet frostfritt.

(nei,har ikke prøvd det,men hørtes jo ikke så altfor komplisert ut)

Puselusa
16-01-2008, 01:46
Ikke dumt, Kurre. Skal absolutt vurderes.

Kurre
16-01-2008, 01:56
Bare å ta gravemaskinen fatt det!
Om du ikke er en jævel med spaden da :D .

Puselusa
16-01-2008, 02:03
Jeg er rå med spade, men vi har også en liten snerten gravemaskin i umiddelbar nærhet. Tror jeg lar den ta jobben i første omgang, jeg. Så kan jeg og spaden min eventuelt pynte litt på kantene etterpå. :cool:

Kurre
16-01-2008, 02:14
Fortell om det funker da!
Så kan jeg lære av deres erfaringer før jeg graver meg ned selv.

Chevaleresse
16-01-2008, 08:18
Jeg hadde i vinter to dunker oppi hverandre, isolerte med isopor i bunnen, og isoporstrimler og glava i sidene. Og så tettet vi mellom dunkene med Silikon. Hadde på litt for lite silikon, så etter en stund kom det vann nedi... Da isolerte det ikke lenger. Fungerte braq mens det var tett.

Har ikke hatt behov for å bruke noe slikt i år siden vi ikke har hatt noe særlig kulde. Men om det blir behov skal jeg ta de fra hverandre og bytte ut isolasjonen. Og denne gangen skal jeg være nøye med silikonen...

Ellers hører hullteorien til Kurre smart ut, så kanskje vi skulle testet den hos oss også!

Mvh Torill

Puselusa
16-01-2008, 09:20
Det å bruke silikon for å tette mellom dunkene var en god ide!

Det jeg fryktet ved en slik løsning var nettopp dette med vannsøl, samt en viss kreativ dølamule som på finurlig vis får tak i isolasjonen og inviterer de andre til Glavafest. Men silikon mellom dunkene løser jo det problemet!

Takk for tips!

:)

Tonek
16-01-2008, 11:40
Vi har sånne blå store plastønner som vi har kappet av toppen på. Fyller den halvfull med flis ol. (dere skjønner hva jeg mener;))fra møkkahaugen. Setter en sånn stor, rund svart balje oppå, den passer akkurat nedi den blå tønna. Når møkka komposterer utvikles varme (vi har vel alle opplevd rykende møkkahauger på vinteren). Dette holder i allefall på de ikke alt for kalde dagene. Bytter innhold med gjevne mellomrom. Uansett er det stort sett ikke fryst helt til bunnen, så hestene slår is på den lille isen som eventuelt kommer.
Hadde selvfølgelig ikke bilde av det....

Puselusa
16-01-2008, 12:49
Takk for tips, ToneK!
Skal tas med i planene, dette med kompostering også!

Marita
16-01-2008, 22:56

Hvor kjøpte du den kabelen?

crusabell
23-01-2008, 23:26
finnes jo oppvarmede drikkekar også? de koster litt da men..

Fiva
25-01-2008, 17:23
Jeg bruker en 80 liters Thermo Bar med strøm til. Den er helt glimrende, lett temperert vann som hestene liker godt. Var absolutt verdt pengene. Godt å vite at hestene får i seg nok vann vinterstid.

MonaB
25-01-2008, 22:39
ene hesten min går sammen med 3 andre, og de er ofte ute 12 timer i slengen...har ikke vann ute til dem...de drikker rundt 30-40 liter hver natt, og er ikke interessert i vannbøtter på jordet...

Golden Vix
26-01-2008, 11:02
ene hesten min går sammen med 3 andre, og de er ofte ute 12 timer i slengen...har ikke vann ute til dem...de drikker rundt 30-40 liter hver natt, og er ikke interessert i vannbøtter på jordet...

Hvorfor i alle dager får ikke hestene vann ute? Om jeg ikke tar feil så SKAL hestene ha tilgang på vann hele døgnet!!

Ser for meg at hestene dine må være fryktelig tørst når de kommer inn. Ikke rart de drikker 30-40 liter vann pr natt da!

Syns absolutt at hestene skal ha tilgang på vann både ute og inne, uansett vær. 12 timer uten vann er LENGE for en hest. Og om hestene blir fort med høy ute, så har de enda større behov for vann....

MonaB
26-01-2008, 12:03
Hvorfor i alle dager får ikke hestene vann ute? Om jeg ikke tar feil så SKAL hestene ha tilgang på vann hele døgnet!!

Ser for meg at hestene dine må være fryktelig tørst når de kommer inn. Ikke rart de drikker 30-40 liter vann pr natt da!

Syns absolutt at hestene skal ha tilgang på vann både ute og inne, uansett vær. 12 timer uten vann er LENGE for en hest. Og om hestene blir fort med høy ute, så har de enda større behov for vann....

dette gjelder de fleste hestene på stallen, og det feiler dem ingenting...skal jeg kanskje ha sukker i vannet for å tvinge hesten min til å drikke?

hun blir tilbydt vann både når jeg slipper ut og når jeg tar inn, men er ikke interessert...hun fòres på silo, og det inneholder endel vann...

travtreneren her gjør det på samme måte...

Karen
27-01-2008, 13:21
Jeg bruker en 80 liters Thermo Bar med strøm til. Den er helt glimrende, lett temperert vann som hestene liker godt. Var absolutt verdt pengene. Godt å vite at hestene får i seg nok vann vinterstid.

Hvor mye kostet det?

anexiel
27-01-2008, 14:17
Hvor mye kostet det?

ca 4500, har en sånn jeg og:)

Karen
27-01-2008, 22:54
ca 4500, har en sånn jeg og:)

Hvor får man kjøpt en sånn?

anexiel
27-01-2008, 23:46
Hvor får man kjøpt en sånn?

http://www.hestefokus.com/?Velkommen

Karen
30-01-2008, 19:09
takk:)
Forresten noen som vet om sånn akvarievarmer kan virke?

Musical Missile
05-02-2008, 19:24
Jeg har hatt salt i vannet ute, synes det hjelper litt så det ikke fryser så fort.

Cidril
06-02-2008, 00:04
De har ei slik varmebøtte hos Bole :) Koster ca. 2300 kr. og den rommer 65 liter :)

LINK:
http://bole.no.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=NO&wts.ACTION=loginguest&p=H&wts.LANGUAGE=NO

thröstur
09-02-2008, 22:10
Blir de ikke ennå tørstere av å drikke vann med salt i?

Til neste år kommer jeg til å legge opp strøm og vann så de jeg kan bruke sånne oppvarmede kar som noen tipser om her. Nå er det ikke så kaldt akkurat nå, så jeg har ikke hatt noen problemer med vann som fryser, men jeg fikk et tips om å legge en plankebit i vannet. Når den ligger der og beveger seg litt tar det litt lengre tid før vannet fryser. Jeg har ikke testet det, men har hørt det skal hjelpe.

Musical Missile
10-02-2008, 00:29
Har bare litt salt i, ikke slik at det smaker salt. Men synes det fryser saktere om jeg strør en neve salt oppi 80 L dunken. Ikke akkurat saltvann de drikker...

VeronicaogFrida
10-02-2008, 13:39
Vi har et badekar med en varmekabel oppi. Over varmekabelen ligger det en plate slik at de ikke får tak i ledningen så lett. Det er borret hull til ledningen i veggen på badekaret, og fuget rundt slik at det er tett. Vannet fryser ikke i det hele tatt, det er faktisk lunkent selv i -10. Men de drikker veldig mye når de får temperert vann, så det er jo litt av en jobb med vannbæring;).

gutten78
05-04-2008, 21:02
Har en sånn vi...

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12987687&sid=xz1cbaTnI6Y349174&WT.svl=Link

vannet er temperert hele tiden:)

Ingeborg
08-04-2008, 10:47
Vet ikke om det er nevnt her (har ikke lest gjennom tråden), men vet mange legger en ball i f.eks. balje eller badekaret ute, og om når hestene blir satt ut, så tar de vekk ballen og har et hull i isen der..