PDA

Se full versjon : Vi tok 3 skritt frem og .. 10 tilbake! RÅD ?

SafiraogMarthe
15-01-2008, 16:52
Safira var en engel å holde på med denne sommeren. Var ikke tegn etter den sure og spinnville mærra. Men så fort snyen la seg var vi tilbake i gammel tid.
Hun biter når vi legger på dekkenet, sparker, og er sur å missfornøyd regelrett hele tiden. Og ridbar ? Hånei. På tur bort fra stallen er hun rolig, litt småbokking er det (litt mye energi).
Men så fort vi snur og vender hjem er hun helt spinnvill. Stresser, bokker og steiler . Er jo ikke noe koseli å ri hverken på tur eller på bane.

Råd?

Vil ikke selge men.. Orker snart ikke mer !

Guest
15-01-2008, 17:12
forkalkninger/gikt/reumatisme`?

SafiraogMarthe
15-01-2008, 17:22
Reumatisme ?

Hege&Lira
15-01-2008, 18:15
Hei Marthe! Revmatisme er en fellesbetegnelse for mange mangeforskjellige sykdomsformer i ledd, muskler, senehinner og nerver. Den omtales ofte som muskel- og skjelettsykdommer, men revmatisme kan også angripe huden, lungene, slimhinner og andre organer. De fleste revmatiske diagnoser er kroniske og fører til stivhet og smerter i muskler og ledd. Kan jo hende det er dette hun har fått! Kontakte dyrlege kanskje! Men er jo masse annet hun kan ha også! Har du skjekket tenner, sko-at hun ikke er sømstukken , øm/varm/ hevelser ol. Eller kanskje hun bare er veldig humørsyk og altfor frekk? hva med å prøve noen andre som kan ri henne en dag?

lafutura
15-01-2008, 19:30
Hormonelt? Ville tatt en sjekk hos veterinær.

LisaFi
15-01-2008, 19:42
Hest stått mere/ brukt mindre pga vinter, snø og mørkt?? Overskudd energi?

SafiraogMarthe
15-01-2008, 20:00
Hun har stått i tre uker i desember fordi vi ikke hadde snø og det var storm og regnet alle dager..
Men hun får kun 2 dl energi og 4 dl bygg per måltid (morgen og kveld).

Jeg skal ta kontakt med dyrlege denne uken å få han til å ta en grundig helsesjekk på hele hesten !

Lurer også litt på om det er galt av meg å straffe henne når hun steiler å bokker ?

LisaFi
15-01-2008, 20:36
Hvis den får mere energi enn den får brukt opp kan de jo bli "spreke" da. Hva slags hest er det?

MariaR
15-01-2008, 20:43
Om hesten hadde stått så lenge ville jeg ha kuttet ut kraftforet, og heller ha kun gitt frukt, for at hun skulle få noe (for å hindre sparking i vegg under foring).

Da forhesten min var halt nå, så fikk hun "litt" mye energi, og blei litt uhåndterelig.. Dette hjalp mye på henne :) For når hesten ikke får brukt energi, hvorfor fylle på med mer?

Men så til det du spurte om.. Jeg ville fått veterinær til å sjekke hesten, da mange hester blir veldig stive o.l. av kulden, eller at noe sykdom/problemer blir "framprovosert" av den.

SafiraogMarthe
15-01-2008, 21:07
Hvis jeg kutter ut kraftforet blir hun så tynn ... Hun får rikelig med høy .

Det er en varmblodstraver, men hun har aldri vært stresset før, enda hun har hatt mye energi. Da har hun vært rolig som sjæra på tunet, bare at det har vært litt hopp og sprett dersom jeg har vært uforsikig med sjenkel.

Bryghaug
16-01-2008, 09:26
Først- sjekk av veterinær, finner ikke han noe; sjekk av equitearapeut, kiropraktor e.l. Kan hesten være stiv pga kaldt vær? Vått vær?
Prøv å ri runder på tur, istedetfor frem og tilbake samme vei.

Julie og Kamy
16-01-2008, 09:50
Hvor gammel er hesten?

AvitasOleo
16-01-2008, 12:42
Hvis jeg kutter ut kraftforet blir hun så tynn ... Hun får rikelig med høy .

Det er en varmblodstraver, men hun har aldri vært stresset før, enda hun har hatt mye energi. Da har hun vært rolig som sjæra på tunet, bare at det har vært litt hopp og sprett dersom jeg har vært uforsikig med sjenkel.

Da må du øke mengden høy...;)
I sommer da hun var rolig og fin. Hva gjorde hun da i forhold til hva hun gjør nå? Sto hun på beitet, ute hele døgnet med kompiser eller sto hun på boks? Hva gjør hun nå, står hun på boks, når du ikke er der hva gjør hun da, hvor mange timer er hun ute om dagen og er hun alene?

Uansett..sjekk hesten, som de andre har foreslått og få en salmaker til å titte på salen din og en hestetannlege til å se på munn og trinse/bitt...

SafiraogMarthe
16-01-2008, 14:48
Hun får 6 kg høy til kvelds, 4 til frokost (og det ligger mye høy igjen i boksen når vi tar dem ut) og 3 kg til middag.

I sommer sto hun ute fra 9 til 9 ca på beite.
Når står hun ute fra halv elleve til halv ni. Hun var like sur selv når hun gikk på rundball ute og sto et par timer lengre ute.
Hun står med samme kompis nå og de trives veldig godt i lag.

Salen er tilpasset og hun trives godt med bittet jeg bruker på henne nå. Hun fikk sjekket munnen forrige månde. Jeg bor ikke sånn til at jeg kan ha equieterapaut eller spesialister på ditt og datt uten at jeg må betale flyreiser å det blir for dyrt.
Men har en veldig dyktig dyrlege.

lil_julie
17-01-2008, 12:05
Først og fremst ville jeg sjekket om det er noe fysisk i veien. Det høres ut for meg som om hesten er redd\har vondt.

Bruk tid på bakkearbeid på banen. Enkle ting som og leie hesten, du skal kunne gå rundt på banen, og den skal følge etter deg på heelt langt leietau, og etterhvert når den er helt løs. Stoppe når du stopper, osv. Selfølgelig, dersom hesten er såpass vannskelig at du er redd dette kan bli farlig, rådfør deg med noen som kan hjelpe deg med den.

Julie

SafiraogMarthe
17-01-2008, 18:02
Vi bruker mye tid på bakke arbeid. Trenger ikke ha henne i line, følger etter og stopper når jeg stopper. Av og til kan hun finne på på jævelskap og springe seg en tur alene :p
Har ikke bane i nerheten, så hun er vant til å gå løs uten at jeg har henne innen forr et visst område, og hun stikker aldri langt av gårde :)

Hun er ikke redd. Hun har aldri vært redd noe i hele sitt liv, veldig modig hest.
Egenrådig og hun har alltid rett (tror hun ;p) og hun liker å tro at hun er spissen på sverdet uansett - om dere skjønner ;p

Karen
17-01-2008, 18:06
hum.. En hest jeg kjente ble også sånn på vinterstid.. Ble avliva her i høst..

SafiraogMarthe
18-01-2008, 15:38
Høh ? Avlive en hest bare fordi den blir heit og litt uggen på vinterstid ? :O

LisaFi
18-01-2008, 16:35
Og om man ikke kan øke mengden høy pga at hesten ikke spiser mer enn den får nå, så må man få i noe med høyere næringskvalitet. Flere kalorier pr kg altså.. :)

lil_julie
18-01-2008, 21:56
Jeg tenker i rettning Kaja på denne jeg, dette er litt et "prosjekt" for henne. Hun har mange gode metoder synes jeg, og de er verdt og prøve, siden de ikke kan gjøre ting noe værre om ikke de funker...

Det kan jo være at hesten er frekk. Da kunne sterkere midler vært aktuelt, men det høres egentlig ikke slik ut for meg. Har vært borti flere frekke hester, og de pleier og bedre seg litt, når du stiller deg opp og sier "HALLO nå er det på tide og høre etter her!!" Så derfor tviler jeg på at komandoer med store bokstaver hjelper særlig her.

Hvordan er hesten med andre hester høyt i rang? Dominant?

SafiraogMarthe
19-01-2008, 15:36
Hun er dominant med andre hester. Lar ingen få spise i fred, med mindre hun er i sitt gode lune.
Hun blir lett sint på andre hesten/menesker dersom hun selv gjør seg vondt. Som foreksempel: Hun bruker av og til og skrape med hovene mens hun venter på mat. Dersom hun skulle være så uheldig og treffe seg selv mens hun setter ned foten blir hun lyn forbanna på det nærmeste som beveger seg .

lafutura
19-01-2008, 16:49
Først og fremst ville jeg sjekket om det er noe fysisk i veien. Det høres ut for meg som om hesten er redd\har vondt.

Julie

Hvorfor skulle den bli mer redd på vinteren?

Tror dyrlegesjekk og endring i forplan er det føste som skal til. Det er ganske mye kraftfor for en hest som ikke brukes.

lil_julie
19-01-2008, 21:14
Hvorfor skulle den bli mer redd på vinteren?

Tror dyrlegesjekk og endring i forplan er det føste som skal til. Det er ganske mye kraftfor for en hest som ikke brukes.

Ja sant, jeg vet ikke, bare en tanke utifra det hun forteller. Stemmer for dyrlegesjekken ja! Og trådstarter antyder at hun ikke vil endre forplanen?

Det kan jo være mangel på respekt da, med hensyn til at hun er dominant. Looke er en veldig dominant hest han og, og det kan bli et problem ettersom jeg ikke har nødvendig respekt fra han i alle situasjoner, selv om han stort sett hører på meg. Isåfall så er det bare og være konsekvent, at det som ikke er lov, er aldri lov, punktum.

Tearysky
01-02-2008, 01:04
Tror ikke dette er at hesten har vondt eller er for dominant. Hun er nok bare sprek. Mange hester blir litt kokko når det kommer snø og blir kvikkere når det blir kaldt ute! det eneste som hjelper er nok at du bare trener henne (forutsatt at det ikke er noe gale med henne) hardt! Holder på med traver selv og de har det me å bli litt ustabile til tider, spesielt hopper og det går over etter en stund ;) Det beste er bare å bite i det suer eple og trene henne skikkelig hardt noen dager så hun får ut allen den ubrukte energien så roer hun seg ned igjen! har vært med på dette kjempemage ganger. Plutselig er hesten kjempestri og vill og gal, som oftes etter de har hatt det rolig eller fri en periode :)

Pihkaka
01-02-2008, 07:46
Nå har jeg ikke lest gjennom hele topicen og sett hva som har blitt skrevet og ikke.

Mulig det er rett det som tearysky sier, men jeg ville nok heller ikke stusset på å fått enn kyndig person til å se på hesten din etter evt. plager og smerter.