PDA

Se full versjon : En farlig trend; Å lære hester kunster med veiledning fra blogger

Sofie&Lavageitene
14-01-2008, 13:59
Vil gjerne at denne diskusjonen skal være saklig, og ikke henge ut personer, men dette er noe jeg har tenkt på lenge. Det er blitt en slags "trend" å legge ut metoder for å lære hesten din f. eks. spanske steg og å steile på bloggene. Jeg syntes dette er rett og slett uansvarlig og prøvde å ta dette opp med vedkommende, da man overhodet ikke har kontroll over leser og hvordan dette tolkes, oppfattes eller gjennomføres av folk. Det gikk heller dårlig, og endte bare med å bli blokket på msn. Derfor tar jeg det opp her.

Ikke er det bare farlig for andre, men jeg syntes også at noen av metodene som presenteres er direkte feil og urettferdig ovenfor hestene. Vil ikke legge ut noe link, eller henge ut noen her, men hva syntes dere? Har lenge vurdert å skrive en blogg om akkuratt dette, men jeg tør rett og slett ikke.

En ting er å lære hestene å steile i utgangspunktet, men ved å lære de det ved å: "Longèr hesten på kort tau/tøyle festet i grimen, la den trave godt og push den mye. Da hesten minst forventer det roper du "HOPP" og slenger tauet og armene i været, og om den er som ******, vil den da lette litt:) Gi den masse ros og kos, og lei den litt i skritt så den får "kjølt seg ned". Etterhvert vil hesten skjønne kommandoen. Dette er tidig:) ****** steilet høyest siste gang, så da gav jeg meg:) Skal si hvem som glemte de skumle nyttårsrakettene da kraftforet ble satt frem."

Føler at jeg har et visst ansvar siden jeg vet hva som faktisk kan skje og driver med dette selv, i større grad enn vedkommende og selv har rådgitt denne personen(Ikke med noen av metodene som legges ut, vel og merke), men jeg vet ikke om det blir en slags uthening eller ikke. Ville gjerne tatt dette opp med personen igjen, men er som sagt blokket(Tror jeg, ihvertfall) og har ikke sett snurten av h*n på msn på lenge. Så derfor spør jeg her. Hva syntes dere? Burde jeg lage en blogg eller bare la det være? og hva med metodene? Er jeg den eneste som reagerer på dette?

Kurre
14-01-2008, 14:03
Ikke tvil her Sofie!
Lag en blogg!! (og spør gjerne om den kan legges på forsiden)
Dette er viktig.Har lest et par sånne "arbeidsmetoder" og for å være ærlig gir jeg beng i hva som skjer med mennesker som tar i bruk denne måten å lære hesten sin "triks" på,men av hensyn til hestene burde det stoppes fortere enn....

RenateSJ
14-01-2008, 14:05
Jeg synes det ikke er for hvem som helst å lkære hest slike ting. egentlig ikke å lære hester noe om man ikke har rette kunnskapen, men spesielt ikke slike ting. Tror det var deg og vennene jeg reagerte kraftig på ang steile-bilder for en 2-3 år tilbake.

"Metoden" som du beskriver der høres jo helt dustete ut. Og lite hestevennlig

Uansett så tror jeg at folk som ikke sjønner at slik skal man ikke gjøre, vil gjøre det selv om de leser en blogg om å ikke gjøre det. Men det skader jo ikke å prøve.

lafutura
14-01-2008, 14:07
Jeg støtter deg. Kontakt hest.no og be om å få skrive en blogg/artikkel som skal på fremsiden:) Dette er et veldig viktig tema!

Sirkusprinsessa
14-01-2008, 14:07
Jeg syns det er helt greit å spørre om råd f. eks på blogger eller forum, men en skal selvfølgelig ikke ta til seg alt som blir sagt. Det er mange som ofte har spurt meg om hvordan jeg har lært Kapral diverse triks osv. og det jeg har svart da er som regel litt grunnleggende om hvordan jeg gjør det, og at kreves mye tålmodighet og ros til det.

Jeg syns egentlig det er litt ekkelt å si til andre hvordan de skal lære hesten(e) deres triks. Jeg kjenner jo som oftest verken personen eller hesten, noe som kan gjøre det vanskelig å si hvordan en skal lære hesten, med tanke på at alle hester er forskjellige.

Selvfølgelig, jeg hadde syntes det hadde vært utrolig morsomt om du hadde laget en blogg om hvordan du lærer ponnisen din alle triksene, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg skal lære Kapral triksene på samme måte. Det er ganske så skremmende å lese hva mange har skrevet som svar på hvordan en skal lære hestene triks, og her snakker jeg ikke om deg, for deg vet jeg lærer hesten på en fin og forsvarlig måte, men med tanke på mye annet jeg har lest. Syns ikke en skal verken legge ut eller gi svar på utføring av triks, hvis en ikke kan det 100% og vet at en kan lære det bort, uten at det oppstår konflikter.

Du er jo en super læremester til slike ting, så jeg syns du skal lage blogg :D

lafutura
14-01-2008, 14:08
Tror det var deg og vennene jeg reagerte kraftig på ang steile-bilder for en 2-3 år tilbake.

? Hva mener du med dette?

Anita&Svarten
14-01-2008, 14:18
Ikke tvil her Sofie!
Lag en blogg!! (og spør gjerne om den kan legges på forsiden)
Dette er viktig.Har lest et par sånne "arbeidsmetoder" og for å være ærlig gir jeg beng i hva som skjer med mennesker som tar i bruk denne måten å lære hesten sin "triks" på,men av hensyn til hestene burde det stoppes fortere enn....

Så enig, så enig!!

Har selv hatt en time med trikstrening for instruktør. Alle triks skal ikke utføres på alle hester, man skal vite hva man gjør for man setter i gang.
De aller fleste som har vist dette frem på blogg og vip har samtidig vist tydelig at de ikke vet hva de driver med.

Mange av måtene som blir beskrevet rundt forbi synes jeg er direkte horrible!

Sofie&Lavageitene
14-01-2008, 14:18
Tror det var deg og vennene jeg reagerte kraftig på ang steile-bilder for en 2-3 år tilbake.

Det kan godt hende. Det var vel en del reaksjoner på steilebilder fra ryggen, som ikke var meg, og dette er noe jeg fortsatt ikke har lært Katla, da jeg mener hun ikke er klar eller moden nok. Det er det heller ikke sikkert at hun noensinne vil bli og det er ikke en sjangse jeg er villig til å ta.

Poenget med disse bloggene er at HVEM som helst kan gå inn og lese og prøve dette på sin egen hest, og jeg mener at om man selv er klar og NØYE har tenkt igjennom at dette er noe man faktisk vil, vet man selv hvordan man skal gå frem. Jeg kommer ikke til å lage en blogg hvor jeg legger ut metoder, da jeg ikke vil stå ansvarlig for at en person blir sparket/steilet ned, det jeg i så fall kommer til å fokusere på er hvor UTROLIG farlig dette er og at dette IKKE er noe som burde gjøres av hvemsomhelst og IHVERTFALL ikke på hvilkensomhelst hest. Det er ikke sikkert at en 12 åring skjønner at det ikke er i orden å lære rideskolens Blakken dette. Jeg syntes dette er veldig skumelt, og er redd for at det før eller siden vil skje en ulykke. Dessuten ser jeg på de metodene som legges ut, som "ikke-hestevennlige"metoder.

Sirkusprinsessa
14-01-2008, 14:21
Sofie: Syns det er mye mye mye bedre at du, som er flink og har erfaring på dette området, lager en blogg enn at andre som ikke har erfaring skal gi tips! ;)

Cecilie_Stormur
14-01-2008, 14:22
tror du bør fokusere på en blogg om "ikke-hestevennlige-metoder". Om du legger fokuset på at dette ikke er noe for hvemsomhelst, tror jeg lett folk oppfatter det som om du vil ha gamet for deg selv, og at du er den eneste som kan klare det. Med folk sikter jeg mot den yngre garde, da jeg ikke tror triksesirkuset er så populært blant voksne folk. Misforstå meg rett ;)

RebeccaK
14-01-2008, 14:23
Jeg ville aldri ha prøvd å lære min hest trisk uten hjelp fra kyndige, men jeg synes det er skummelt når det ligger slike beskrivelser ute i bloggen. Det kan være direkte farlig enkelte ganger.

Sofie&Lavageitene
14-01-2008, 14:29
tror du bør fokusere på en blogg om "ikke-hestevennlige-metoder". Om du legger fokuset på at dette ikke er noe for hvemsomhelst, tror jeg lett folk oppfatter det som om du vil ha gamet for deg selv, og at du er den eneste som kan klare det. Med folk sikter jeg mot den yngre garde, da jeg ikke tror triksesirkuset er så populært blant voksne folk. Misforstå meg rett ;)

Det er det jeg har tenkt til, samt kosekvenser. Skjønner godt at det ikke er veldig populært blandt mange, men personlig forstår jeg mine egene begrensninger og vurderer hestene lenge før jeg lærer de potensielt farlige triks. Jeg legger ALLTID vekt på sikkerhet ved show og har i både sagt det i fokant selv(http://hrimnir.com/ungdomssiden.htm) og også over høytalerne på andre show. Det er FARLIGE ting vi driver med.

Cecilie_Stormur
14-01-2008, 14:33
folk burde kanskje legge litt mer vekt på hva slags hest man har, og hva man skal oppnå. husker et var noen som drev med sånn trikseting i 2000 (tror jeg).. Denne hesten hadde lært å steile ved at man tok hendene i været. Det er vel kanskje normalt, men ikke så gøy når folk tok henda i været for å klappe under premieutdeling....

Kaja
14-01-2008, 14:34
Den metoden som ble beskrevet av vedkommende var forkastelig da! Lag en blogg du. =)

Sofie&Lavageitene
14-01-2008, 14:37
Tror nok jeg kommer til å gjøre det når jeg kommer hjem. Har en del bilder og slikt jeg kan legge ved for å understreke noen poenger.

Og Cecilie, det hørtes ikke særlig kult ut nei;) Jeg stiler VELDIG sjeldent uten pisk og ikke ved å bare løfte armene i været, selv om det kanskje ser slik ut. Mange som har prøvd å steile Katla, men som ikke får det til.

Sol
14-01-2008, 14:39
Syns dette er veldig viktig, og at du absolutt bør ta tak i det. det er da faktisk til "bedreviternes" eget beste om de får lære konsekvensene av feil inntrening av hest.

Akkurat dette med at man overhode ikke vet hvem som leser det man skriver på internett er en utrolig viktig ting for ALLE oss som sitter på forumer å huske på. Alt man skriver her inne, på hest.no, er ting man faktisk bør takle om står i lokalavisa... Såklart har vi noen lukkede forum, som vi er litt mer beskyttet på.. men VET jo ikke hvem alle disse menneskene som leser her inne, medlemmene egentlig er!

Det er den private delen av saken.. den andre delen av saken er HVA du faktisk må stå ansvarlig for å ha lært bort!

jeg har en hjemmeside som ganske mange besøker.. hvor jeg har skrevet en del om Bajas, og trening på han. jeg siler VELDIG hvilken metoder jeg beskriver der inne, og hvem jeg holder for meg sjøl. De metodene jeg har beskrevet der inne, er metoder jeg ikke kan fatte og begripe at det kan skje noen ulykke med, uansett om vedkommende som forsøker seg på det er 9 år.(jeg har faktisk noen der inne som er 9 og 11, som leser ganske mye, og som jeg bør ta hensyn til) det værste som kan skje er at de ikke får til.. og det er jo ikke farlig, bare frustrerende.

Det samme gjelder når man underviser. pass på at du understreker hva som kan gå galt, hvorfor det går galt, og hvordan man kan forhindre at det går galt.. ellers vil du regnes som ansvarlig dersom noe skjer, fordi du var den som ga oppskriften!

Sofie&Lavageitene
14-01-2008, 14:42
Det samme gjelder når man underviser. pass på at du understreker hva som kan gå galt, hvorfor det går galt, og hvordan man kan forhindre at det går galt.. ellers vil du regnes som ansvarlig dersom noe skjer, fordi du var den som ga oppskriften!

Det er akkuratt det som er så viktig. Når jeg holder kurs/cliniker eller hva man nå skal kalle det, så kan jeg vurdere hester og ryttere og hva som passer for dem og hvordan de kan gå frem og advare med å vise med min egen hest. Noen triks skal rett og slett ikke utføres av enkelte hester. En annen ting som også er viktig å tenke på er at det krever en god del muskler, som ikke alle hester har bygd opp og ikke BØR bygge opp.

Ansvars siden var noe av det jeg la frem for h*n som har skrevet bloggen, og svaret jeg fikk var "Skal jeg har dårlig samvittighet hver gang noen utfører spanske steg med hesten sin, jeg da?"
Da innså jeg vel egentlig at jeg ikke kom til å komme veldig langt, selv om jeg tok det opp på en veldig sakelig måte

Edit: la til litt

Sol
14-01-2008, 14:45
Ansvars siden var noe av det jeg la frem for h*n som har skrevet bloggen, og svaret jeg fikk var "Skal jeg har dårlig samvittighet hver gang noen utfører spanske steg med hesten sin, jeg da?"
Da innså jeg vel egentlig at jeg ikke kom til å komme veldig langt, selv om jeg tok det opp på en veldig sakelig måte

Nei da høres det ut som vedkommende overhode ikke har forstått hva du mente med det du sa... synd! Sånne mennesker vil jeg påstå har så liten didaktisk forståelse(didaktikk er læren om å lære andre, kort fortalt) og evne at de aldri burde fått muligheten til å vise bort noe til andre.

RenateSJ
14-01-2008, 14:47
? Hva mener du med dette?

Det jeg mente med at jeg reagerte på bilder som lå på VIP på hestemarked. Var en del diskusjon på MIX. Så mye bilder av hester som ikke var fornøyde, jenter som hang halveis nedpå hesteryggen og holdt fast i tøylene mens hesten steiler på kommando etc.

Ble litt kjapp den setningen til Sofie. Det jeg mente var at jeg reagerte kraftig på dem da, men det jeg har sett av Sofie i det siste gir meg et annet inntrykk enn jeg hadde da.

Lene & Liandor
14-01-2008, 15:50
Skriv en blogg for all del :) Jeg blir imponert over slike som har klart å lære hester triks på en hestevennelig måte, som gjør at hesten føler at den får til ting og at du er fornøyd med den. Det er ikke det at jeg sitter å leter etter forklaringer på hvordan man lærer hestene sine til å steile o.l, men jeg synes det er veldig intressant å høre om hvordan for eks. du, Sofie, har lært hvordan man skal lære hestene å gjøre triks, og hvordan du har lært av andre osv. ^^

Men ja, synes du burde skrive en blogg om! Hvis jeg kjenner hest.no rett så havner deg nok på forsiden fort, selv uten at du ber om det.. =)

Ragnhild
14-01-2008, 17:28
Men ja, synes du burde skrive en blogg om! Hvis jeg kjenner hest.no rett så havner deg nok på forsiden fort, selv uten at du ber om det.. =)

Det er fordi jeg sitter her inne og snoker det ;)

Juliet
14-01-2008, 20:13
Som alleandre sier, lag en blogg:) Har også merka meg at det å lære hesten sin triks er blitt en skikkelig trend nå for tiden.. La også merke til ei som hadde mange steilebilder på vipen sin på hestemarked, og i gjesteboka hennes var sikkert 99% av innleggene " Dritkule bilder, hvordan får jeg hesten til å steile sånn??" Tror det er viktig at noen med litt peiling forteller folk at man må se an hesten.. Jeg kommerf.eks ikke til å lære min noen "dominerende" triks, da jeg vet at han er en hest som lett snapper opp ting(ofte litt for lett!) Så ja, kjør på med en blogg du:)

AvitasOleo
14-01-2008, 20:21
Jeg blir spurt om hvordan jeg gjør de og de tingene med hestene mine... Nesten utelukkende sier jeg at jeg ikke ønsker å bruke tid på andre hester enn mine egne, rett og slett for å slippe men også utifra et ansvar man har for hesten som skal lære visse ting. Da står jeg heller over enn å senere se at en øvesle jeg lærte bort ble missforstått og at hesten da lider under det. Det er mange faktorer å tenke over før man starter med ulike kunster. Spesielt er det å tenke på selve innlæringen og hvor god kontroll man kan ha på øveslen senere...

Jeg har derimot 2 unge jenter rundt meg hele tiden som deler ens interesse og ens syn og jeg ville aldri tvilt et sekund mot å hjelpe, vise eller lære bort noe til de. Jeg vet at de tenker godt igjennom ting samt at de ser dybden i vår trening... ;)

Knekten
16-01-2008, 11:10
Det er hesteeierens ansvar hvordan hesten er og hva som gjøres med den.
Det er hesteeieren som har ansvar for at hesten blir trent på en god og ansvarlig måte, og når en leser ting rundtomkring fra folk en ikke kjenner så må man rett og slett bare gjøre seg opp sin egen mening og tenke sjøl.
Jeg vil aldri lære noen som helst hest spansk skritt eller steiling ved å ha lest en blogg. Da går jeg heller til noen som jeg føler meg trygg på at kan dette her og som kan lære meg det både teoretisk og praktisk på en måte som er forsvarlig. Det er tross alt et stort dyr på over 500 kg jeg har med og gjøre..
At min hest er sikker og fungerer godt er mitt eget ansvar..

Er enig i at det bør opplyses at det ikke er bare bare å legge ivei med å få hestene til å steile osv etter å ha lest en blogg. Det skal sååå lite til før en klusser det til og ikke vet hvordan en skal løse ting.

Sofie&Lavageitene
16-01-2008, 17:06
Jeg er uenig. Syntes faktisk vedkommende som har lagt dette ut er like ansvarlig. Ikke er det bare ikke-hestevennlige-metoder, men h*n legger det ut så hele heste-norge kan se det, og da til en veldig bred målgruppe, hvor flesteparten ikke ville klart dette på egenhånd. Og jeg syntes det da er feil. Folk tar ting for god fisk, det er deres ansvar, men syntes vedkommende er også ansvarlig da det setter "griller i hodene på folk". Er sikkert VELDIG mange som har lest den bloggen og tenkt; Shit så kult, det må jeg prøve.

Knekten
16-01-2008, 18:53
Ja det er også ikke helt vettugt av de som legger det ut..
Er fort gjordt å få noen griller i hue om man ikke passer seg litt innimellom ja.
Nå skjønner ikke jeg helt hvilke blogger det er du sikter til og har ikke peiling på hva som var ikke-hestevennlige-metoder siden jeg ikke vet hvilke.
Men regner med at mange av de som blogger skriver om hvordan det er de har lært sine egne hester og gjør diverse..

Sofie&Lavageitene
16-01-2008, 19:05
Er vel egentlig bare en blogg.. kan sende deg den på PM, hvis du vil?

RenateSJ
16-01-2008, 19:05
Folk kan jo like mye kjøpe seg en hestetriksbok. Det hjelper jo lite hvem som har laget boka eller bloggen når personen som skal prøve seg ikke har sjønt pointet. Det står ofte i slike bøker om hva man må passe på og hva man skal/skal ikke gjøre med forskjellige hester, men ikke alle som gidder å bry seg med det når hesten skal gjøre kule ting.

Sofie&Lavageitene
16-01-2008, 19:51
Folk kan jo like mye kjøpe seg en hestetriksbok. Det hjelper jo lite hvem som har laget boka eller bloggen når personen som skal prøve seg ikke har sjønt pointet. Det står ofte i slike bøker om hva man må passe på og hva man skal/skal ikke gjøre med forskjellige hester, men ikke alle som gidder å bry seg med det når hesten skal gjøre kule ting.

Det hjelper jo enda mindre at den som "lærer" det bort, heller ikke har skjønt pointet.

Knekten
16-01-2008, 22:41
Det hadde vært fint..

Sæli
16-08-2008, 22:28
haha Sofie Det var gøy med den personen ja:P Hehe kunne ønske det fortsatte:P

blarh
21-09-2008, 03:57
En ting er å lære hestene å steile i utgangspunktet, men ved å lære de det ved å: "Longèr hesten på kort tau/tøyle festet i grimen, la den trave godt og push den mye. Da hesten minst forventer det roper du "HOPP" og slenger tauet og armene i været, og om den er som ******, vil den da lette litt Gi den masse ros og kos, og lei den litt i skritt så den får "kjølt seg ned". Etterhvert vil hesten skjønne kommandoen. Dette er tidig ****** steilet høyest siste gang, så da gav jeg meg Skal si hvem som glemte de skumle nyttårsrakettene da kraftforet ble satt frem."

hva slags metode er DET? skremme hesten til å lære noe ? :s
har ikke tenkt så mye på det før, men er helt enig. man skal ikke prøve andre sine "hjemmelagde metoder". enig med de andre som har skrevet her, lag blogg og spør gjerne hest.no om di kan lage artikkel på fremsiden eller noe . :)

Sofie&Lavageitene
22-09-2008, 11:08
Det har skjedd:P Den var på forsiden lenge:P

TheaHøili
30-09-2008, 19:55
Selv om jeg synes det er dumt å lage sånne blogger, mener jeg at det er hestens eier som har ansvaret uansett. Hvis man ikke har vett nok til å forstå hva og hvordan man skal trene hest bør man kansje ikke trene hest.

Ragnhild
30-09-2008, 22:59
Selv om jeg synes det er dumt å lage sånne blogger, mener jeg at det er hestens eier som har ansvaret uansett. Hvis man ikke har vett nok til å forstå hva og hvordan man skal trene hest bør man kansje ikke trene hest.

Problemet ligger jo i at dersom man ikke har vett nok til å forstå hva og hvordan man skal trene en hest, så har man gjerne ikke vett til å forstå at man kanskje ikke bør trene hest, og dermed trener man hest..

RenateSJ
01-10-2008, 08:03
Hehe, der fikk du sagt det Ragnhild ;)

Therese
01-10-2008, 15:56
Problemet ligger jo i at dersom man ikke har vett nok til å forstå hva og hvordan man skal trene en hest, så har man gjerne ikke vett til å forstå at man kanskje ikke bør trene hest, og dermed trener man hest..

Stemmer nok det..

Nina F.
01-10-2008, 20:12
Noen jeg kjenner hadde en trygg og stødig terapihest til sønnen sin - som er rimelig handikappet.. Da han måtte på et lengre sykehusopphold, satte de vekk hesten på fôr til en person de kjente (og stolte på) - forbauselsen ble derfor stor da de kunne lese på vip'en til vedkommende at hun stolt fortalte at hun hadde lært hesten å steile (ledaget av bilder)...kanskje ikke verdens smarteste triks å lære en terapihest:rolleyes:

Nina :)

Kaja&HP
01-10-2008, 20:22
Nei det er jo ikke bra.
MEN, som nevnt. læres det på en måte som ike kan forveksles med noe annet, så er det jo ikke farlig.
spm er jo bare om denne forverten tengte på det.

uansett så lærer man ikke andres hester ting uten å ha snakket med eier!

TheaHøili
01-10-2008, 21:01
At andre tenker kort kan man ikke ta hensyn til hele tiden.
Hvis jeg skriver en blogg om hvordan breie med en bil, så står ikke jeg ansvarlig for at andre prøver. Det er den som gjør handlingen som står ansvarlig det er min mening.

Therese
02-10-2008, 16:35
Hvorfor i huleste vil noen skrive en blogg og legge den ut på nettet hvis de er klar over hvor galt det kan gå med triks? Det kan jeg ikke fatte, og der kommer man igjen inn på dette med om man har vett nok til å forstå alvoret med triks. Så for min del er det veldig lett å skille ut de som er seriøs når det kommer til trikstrening.

Yvona
13-10-2008, 14:51
Jeg tror at mange bruker helt feile metoder for å lære hesten diverse triks og "ferdigheter", synes faktisk enkelte metoder virker som dyremishandling.
Lærte min egen hest noen FÅ ufarlige triks, og brukte verken korte stramme tøyler, skriking(som du nevner i bloggen)... legg ut blogg, og gi klar melding!
Bare pass på at du ikke virker som en bedreviter selv;) Er ofte lett for at enkelte blir fornærmet..

Kaja&HP
13-10-2008, 15:58
hun har laget blogg ;P