PDA

Se full versjon : stenge stallen??

Hetja
13-01-2008, 23:19
burde stallen være stengt til en spesiell tid? slik at hesten får ro på seg på kvelden og ut over natte ? :rolleyes:

lillekira
13-01-2008, 23:25
Hos oss stenger vi stallen når det passer seg slik vi da ;)
Tror hestene syns det er helt greit,for de er så rolige både kveld og morgen,så det er ikke noe problem i det hele tatt hos oss.
Men som regel er dte ikke folk i stallen etter ni da,så de har jo ro til å spise og slappe av. Så er jeg ute mellom 22.00 og 24.00. Da får de siste kraftfor,påfyll av vann og grovfor. Så slukker jeg lyset der ute.
Morgen er det mellom 07.45 og 09.30.

Ikke vært antydning til stress eller mas på hestene her iallefall:)

Astrid
13-01-2008, 23:52
Om det er sann at folk henger i stallen til alle døgnets tider bør man vel kanskje vurdere å ha en "stengetid" sann at hestene får ro..

Rosita!
13-01-2008, 23:52
Om det er mye folk og bråk så syns jeg man bør stenge så de kan få litt ro.

Men her hjemme er det ikke noe som heter stengt og åpent,er ikke mye folk her da så de har stort sett ro hele tiden.

Tone Kristin
13-01-2008, 23:55
Her er stallen stengt kl 5 på ettermiddagen...

Hjemme (På Trana) så er det ikke noe spesiell stengetid. Det pleier å være stille etter kveldsfôring (I 9-tiden), men ingen blir halshugd om noen er i stallen etterpå.

Synes frihet under kontroll er veldig fint jeg. Det er greit å gi hestene litt ro etter de har fått kvelds, men de dør ikke av at noen stikker hodet inn innimellom. Det viktigste er at det er en rutine i det.

DonPånnis
13-01-2008, 23:59
Tja, foretrekker stenge tider, tenker i forbindelse med at folk strigler eller ønsker å ri kl. ca 22, ville ikke likt det om lyset var slukket og slikt. Men om det er lite folk på stedet så hadde jeg ikke hatt noe imot om dem avogtil kom litt sent på kvelden for å sjekke til e.l - men å åpne stallen etter den er slukket og "stengt" synes jeg er unødvendig. Men så lenge hestene har høy og mumle på, menneskene er rolige og gjerne ikke drive med møkking og slikt, så joda.

Stenging rundt 20.00 tiden er en fin tid synes jeg! Da i forbindelse med aktiviteter på stedet.

SnippSnapp
14-01-2008, 00:10
I forrige stallen jeg var på hadde vi en stallregel på at det skulle være ro etter kl 21.00. Nå var denne stallen i et nabolag (var ofte folk innom for å se, spesielt barn), i tillegg til at stalleierens hus lå 2m (bokstavlig talt) unna stallen. Hendte jeg var i stallen etter "stengetiden", men prøvde å overholde grensen da hestene i hovedavdelingen stod på tregulv med tom kjeller under = hørtes utrolig godt inn om en hest tok et steg til siden.. Ingen vits da i å få hestene til å mase om mer mat.. ;)

Her jeg står nå skal det vel egentlig fores og slikt kl 19. Hvorvidt dette er en regel hvor alle må være ferdige på tviler jeg på, er vel heller et kl slett de vil være ferdige på (stalleierne forer kvelds), men har en følelse av at foringstiden er skjøvet senere etter vi kom :lol: Alt for flink til å prate tull i stallen hehe :)

Torhild
14-01-2008, 00:19
Vi prøvde å få gjennom stengetider her, men folk ble ikke enige. Mandager og onsdager er det ridekurser til 19.30, og så må privatryttere som ikke har ridd på formiddagen ri etter dette. Men 22.00 synes jeg er en grei tid, da skulle vel de fleste være ferdige....

lil_julie
14-01-2008, 09:06
Vi har ikke noe stengetid, men det har ikke vært noe tema heller, i og med at folk somregel drar senest i ni tiden. Hestene får kvelds mellom 20 og 21, og da er folk somregel gått. På rideskoler og store staller er det nok greit, men privatstaller tror jeg ikke har noe problem med det.

Ingvild
14-01-2008, 09:10
I stallreglane står det at det skal vere ro i stallen etter klokka 22. :)

Elis&Merita
14-01-2008, 09:14
Vi stenger til litt forskjellige tider, etter som hva slags dag det er. På ridekursdager er det ofte folk i stallen til 21.00, men ellers når det bare er vi "vanlige" der, varierer det mellom 19.00 og 22.00.

Modesty
14-01-2008, 15:18
Der jeg står akkurat nå stenger stallen kl 22 i hverdagene og kl 20 i helgene. Synes det er greie stengetider egentlig på et ridesenter.
Et sted jeg har stått før var det ikke stengetider og vi kunne finne på og være i stallen til et tiden på natta på sommeren, ingen av hestene som brydde seg eller ble stressa av den grunn. Men da stod det ikke så mange hester i stallen og de som stod der var ganske rolige og brydde seg ikke så mye om at mennesker putlet rundt dem egentlig. Og der fikk de mat tiiidelig på morningen også skjedde det ikke noe mer i stallen før 10-11 da de ble satt ut. Så de hadde det veldig rolig på morningene.

LeneHenriksen
16-01-2008, 11:08
På den nye stallen hvor jeg står nå er det stenge tid klokka 21.00 det er for at hestene skal få ro. Men viss det er noe helt spesielt får vi lov til og være i stallen etter ni.. Selv om jeg ikke har stått der så lenge merker jeg mye forandring på hoppa mi.. Hun er mye roligere osv.. Noe jeg tror kommer på grunn av den stenge tida, at det ikke skjer så mye rundt henne hele tiden osv..

Men på den stallen jeg stod før kunne man komme til alle døgnets tider og det var så si hver dag mange der etter ti elve tida osv..