PDA

Se full versjon : Hva bør man vite om doping?

Ferrari & Miriam
13-01-2008, 17:28
Vet dere som konkurrerer aktivt hva som faktisk går under "dop"? Kjøper du det tilskuddet i hesteutstyrbutikken fordi den ansatte anbefaler det, sjekker du da hva det faktisk inneholder? Det finnes faktisk mange tilskudd o.l. som selges i butikker som inneholder reseptbelagte stoffer, som vil slå ut på dopingtest.

Hva med fór, nå som det er i vinden å kjøpe fór fra andre land. Ringer du til mattilsynet for å høre om det spesifikke fóret inneholder stoffer som kan slå ut på dopingtest?

Følger du karentenetidene om hesten din har blitt medisinsk behandlet?

Dere kan jo ta en titt på DNT sitt dopingregelement http://www.travsport.no/pdf/forbuds_og_karenstidsliste_7des07-2.pdf for å få et bilde av hva som gjelder der.

Du kan faktisk bli tatt i doping dersom du f.eks har brukt blister som inneholder stoffer som finnes på A-lista over absolutt forbudte stoffer.

HannaC
13-01-2008, 17:32
Blitser? Sånn fra kamera? Vet ivertfall at du kan bli tatt hvis du har gitt hesten din skjokolade..

JanneogTanha
13-01-2008, 20:30
^blister...ikke blitser:D

ja,uff fikk hørt mye om doping i helga. jeg ble temmelig skremt gidt!!det er MYE som er doping jo!!hmm...

HanneBF
13-01-2008, 20:40
Jeg køber altid tilskud der det specifikt står Godkendt af FEI, da KAN man nemlig ikke tage forkert...Også fodrer jeg med det foderet man har på stalden.. Findes som regel ikke doping i foderet på de staller jeg har stået.. Hvis ikke tror jeg nogen havde været ude at køre for længe siden, for ikke og nævne noen navne.

Bruger f.eks aldrig "Skin Healer" salven til Blue Hors, da den har en karantænetid på 96timer. Bedre og ungå salven helt og ikke ha den blandt mine ting, enn og uheldigvis gjøre en feil rett før et stevne..

Er veldig nøje med hva jeg bruker av salver, "mediciner", fodertilskud osv... da jeg stoprt sett er igang hele sæsonen!

Hege
13-01-2008, 20:44
Som Hanne er jeg veldig nøye med det jeg kjøper/bruker. Sjekker alltid om det er karenstid. Nå er jeg ikke "avhengig" av så mange produkter, så det er sjeldent et stort problem:)

Ferrari & Miriam
13-01-2008, 20:49
Angående tilskudd som er merket "godkjent av FEI": http://www.fei.org/Rules/Documents/AnnexVIII-Herbalproduct.pdf punkt fire. Det vil jo si at de som stempler sine produkter med det bare er salgstriks?

Sagitaria
13-01-2008, 20:49
VELDIG nøye på å sjekke karenstider osv ja! Og bruker ikkeno tilskudd om det ikke er noe som MÅ gis..

Det er veldig mye rart som folk kan finne på å putte i hester, og mye av det vil slå ut på dopingprøve. Sjokolade...har hørt om hester som liker kaffe og det slår heller ikke heldig ut. (ikke at jeg tror det er så veldig mange men.. hehe)

JanneogTanha
13-01-2008, 21:45
FEI kan ikke godkjenne, kun mattilsynet!

HannaC
14-01-2008, 17:51
^blister...ikke blitser:D

ja,uff fikk hørt mye om doping i helga. jeg ble temmelig skremt gidt!!det er MYE som er doping jo!!hmm...

Åja, haha:D:rolleyes:

HanneBF
14-01-2008, 20:37
JEg mente ikke og skrive godkjent AV FEI men FOR FEI.. Altså man må godt bruke det efter FEI's regler var det jeg mente og sige... beklager formuleringsfejl...

Henarn
15-01-2008, 18:02
Hvorfor dope hestene?? STAKKARS!!

HanneBF
15-01-2008, 18:20
Nå er det ikke snakk om og bruke "doping som er godkjent" men tilskudd, salver osv som er godkjent for bruk under stevner og konkurranser.. Så man slipper og bekymre seg for om hesten er dopet eller ikke...

JanneogTanha
15-01-2008, 18:55
det er mye som salver, slik amillion sier her, og masse annet som man egentlig ikke tenker på er doping. når man er på stevner, så kan man bli tatt ut til dopingtest. da er det godt å vite hva som er doping.så kan man unngå de salvene, kraftforet og massemasse annet

HanneBF
15-01-2008, 19:47
Det er rigtigt som du siger.. Vi vil jo hellere utelukke de produkter med karenstid, enn og ta nogle chancer.. Hadde været noget skidt og pludselig blive taget for doping under et NM, VM, EM, OL eller et helt alminnelig stevne bar fordi man ikke "vidste bedre" har giddet og tjekke, eller noget...

JanneogTanha
15-01-2008, 20:02
så enig,så enig, amillion. tror jeg hadde blitt utrolig FLAU om hesten min hadde blitt tatt i doping og ikke hadde skjønt hva den var dopet på. eller om den var dopet på noe jeg ikke ante var dopingsmiddel:p

HanneBF
16-01-2008, 10:15
Lige præcis.. Og hvor mange er det som ikke har kommet med "dårlige" undskyldninger før... Det er jo ingen som tror på når man sier "jamen jeg vidste ikke at DET var farlig... Osv...

Ferrari & Miriam
26-01-2008, 23:39
med tanke på at antidopingansvaret nå blir overført til arrangøren selv, så blir det kanskje tatt flere tester?

Siden det er nulltoleranse, uansett om du har overholdt karantenetiden, så kan det jo finne rester etter det hesten har blitt behandlet med, som vil slå ut på dopingtesten... Og også dette med fór, det er viktig å ha kontrollen på hva maten du gir til hesten din faktisk inneholder.

HanneBF
27-01-2008, 10:41
Så klart er det viktig og holde øye med hva du gir hesten av fôr, det SKAL man jo være. Men det alminnelige kraftfôr som blir lavet av de "pålitelige" firmaene rundt om i verden, hadde jo vireklig "skutt seg selv i foten" hvis de hadde produsert fôr som ville slå ut på en dopingtest. Det ville hvertfall ikke gitt dem god PR og flere kunder.

Når det gjelder vitaminer, medisiner, tilskudd, mineraler og "ekstra stæsj" man putter i fôret i større eller mindre mengder skal man selvfølgelig holde litt ekstra øye med. Men HVIS det er produkter som inneholder "farlige ting"/ting som kan slå ut på en dopingtest så vil dette mest sannsynlig (bemerk mest sannsynlig) også stå utenpå produktet. Man KAN ikke være helt sikker, NEJ... men man bør jo liksom også kunne "stole" (bemerk gåseøyne) litt på produsentene...!

Filizity
27-01-2008, 10:49
hmmm skummelt egentlig.... har egentlig aldri tenkt på at salver osv kan slå ut på doping.... nå spiser jo mine hester bare kraftfor fra "store" produsenter så regner jo med at det skal være i orden sånn, men ta en tur i stallen og sjekke salver osv tror jeg:)

ThereseSA
29-01-2008, 14:50
Sjokolade...har hørt om hester som liker kaffe og det slår heller ikke heldig ut. (ikke at jeg tror det er så veldig mange men.. hehe)

Haha, Grandi elsker kaffe:D Ikke det at jeg bruker å gi henne det nei, men stalleieren hadde satt (plast)koppen sin med kaffe på kassen utenfor boksen til Grandi:P Hun veltet den, og strakk seg så lang hun var over boksdøren for å slurpe i seg kaffen..! hehe..:P

Kommer nok aldri til å trenge å dope Grandi med kaffe heller;p Hun har ikke akkurat for lite energi!!;)

juliekj
29-01-2008, 15:23
hmmm skummelt egentlig.... har egentlig aldri tenkt på at salver osv kan slå ut på doping.... nå spiser jo mine hester bare kraftfor fra "store" produsenter så regner jo med at det skal være i orden sånn, men ta en tur i stallen og sjekke salver osv tror jeg:)

(min uthveing)

Bendik Bø (norsk galopptrener i Sverige) blei jo tatt for doping (koffein) for en stund siden, der viste det seg å komme fra en fortype som han hadde brukt.

Larviksmannen har heller ikke bestemt seg om han skal saksøke fôrleverandøren, som selger fôret som innholder koffein. Bø mener at stoffet ikke var tilstrekkelig merket, og det kan medføre at han muligens velger å gå til sak mot fôrleverandøren.
Østlands Posten - op.no (http://www.op.no/sport/article3287399.ece)

Bø kommer nå med en redegjørelse på sin egen hjemside.

Galopptrener Bendik Bø skriver bl.a at han ikke vil gå ut med navnet på fòrleverandøren har har brukt. Det er nemlig brakt på det rene i følge Bø at det er grunnen til de positive testene, vi har tatt tester og vet at stoffet kommer fra min tidligere leverandør. Navnet vil han spare til en eventuell rettssak senere.
trav24.no (http://www.trav24.no/index.php/nor/nyhetsarkiv/bendik_boe_forklarer_seg)

Så man kan aldri være sikker!

Musical Missile
05-02-2008, 13:19
Nå har det senere kommet frem i denne saken at det var et kosttilskudd som var "synderen". Var merket med Guava (mener jeg å huske), men innholdt koffein også, som ikke sto på innholdsdeklarasjonen.

Ellers gjelder det å passe på ved bruk av salver, pulver og kosttilskudd. Cortaflex og glucosamin er jo karenstid på, men hva om det ligger igjen fôrrester i krybba? Eller hesten har slikket pån veggen med rester av disse stoffene på tunga. Ved neste "besøk " på veggen da kan man jo i teorien få i seg stoffet.

MSM, vet det sto på dopinglista før, jeg har gammel versjon hjemme. Står det fortsatt? Noen som solgte det sa det ikke gikk an å spore i urin eller blod. Konsentrasjon var visst så liten at det ikke kunne regnes inn som doping.