PDA

Se full versjon : Rett før dysten!?

HanneBF
11-01-2008, 18:20
Når man skal ride stevne er det naturlig for mange og pakke flere dager i forvejen, mens for andre gjør de det en time før hesten skal lastes. Noen har med en hestepasser, foreldre, trener, venner, faneklub osv. mens andre nøjer seg med seg selv.

Hva gjør du?
Hvilke erfaringer har du gjordt deg på de stævner du har været til?
Har du trener med?
Hestepasser?
Hvordan pakker du?
Hva gjør du før oppvarmingen?
Blir du nervøs?
Hvis du rider dressur, hvordan øver du dit program?
Hva gjør du RETT før du går ut på banen?
osv osv osv...

For mit vedkomne er jeg vant til og klare mig selv. Jeg rejser stort set kun med en hest, min egen, Amillion. Jeg pakker aftenen inden vi tager afsted, og da pakker jeg skapet mit, foder og en kasse med "småtingene" (bandager, underlag, sadelunderlag, gamascher osv.) Jeg pudser også alt udstyret inden jeg putter det i skabet, samt støvlene bliver smurt ind i skocreme...

Jeg har hverken hestepasser eller trener med (stort sett). 1,5time inden jeg skal sitte på hesten fletter jeg man, sadler op og ordner hesten, pudser støvlene, ordner hår, skifter tøj og lærer/går igennem programmet (har jeg redet det en gang kan jeg det, og har jeg ikke redet det læser jeg det lige inden jeg stiger på hesten), alt dette gør jeg samtidig med at jeg synger, danser og "hopper rundt". 35min opvarming, hvor jeg lytter til musikk (plejer at høre Nik og Jay, dansk rap eller noget andet party musik), plejer ofte og plystre/nynne med...:p Jeg bliver hellere aldrig nervøs, og jo dårligere tid jeg har på og gøre tingene klare på, jo bedre rider jeg...

Lige inden jeg går ind på banen "sparker"(legg merke til gåseøjnene) jeg hesten frem, så den er godt fremfor mig. Når dommeren blåser, slipper jeg tøylene og klapper hesten på halsen.. Så tar jeg de opp igen og gør så godt jeg kan...

Hva gør dere??

(jeg rider altså dressurstevner, hvis noen har misset den delen...:p)

Hanna
12-01-2008, 01:17
orker ikke skrive så mye nå, kommer sterkere tilbake... MEN, jeg er overlykkelig hver gang jeg får med meg en hestepasser (de fleste gangene), for det er så utrolig nyttig, synes jeg :) øver program av og på siste uka, hvis det er dressur, og pugger siste kvelden. pakker også dagen før, og pusser utstyr, slik at alt er klart.

og så får jeg alltid, uten unntak, dårlig tid til å varme opp :lol:

MariaR
12-01-2008, 10:13
Jeg starter ikke så ofte, men jeg fletter man kvelden før, ruller opp flettene like før vi drar, pusser også utstyr og ordner utstyret og legger fram mine klær kvelden før.
Drar så godt som alltid i goood tid, for jeg blir panserstresa om jeg får dårlig tid :p Skritter alltid litt rundt før jeg begynner å varme opp skikkelig. Starta dressur en gang, og da lærte jeg meg det jeg skulle ri ei uke i forveien, og leste hver dag :p Men etter å ha ridd den klassen skulle jeg ri et program til og da blei det nipugging før jeg skulle ri.
Oppvarming får jeg alltid god tid til. Er somregel ikke særlig nervøs før jeg står å venter på å skal inn, da får jeg piraia i magen og holder på å tisse på meg, alltid! Så kommer jeg inn, hilser, og da er nervøsiteten borte.
Merker faktisk ikke folkene som ser på meg når jeg rir :)

Filizity
12-01-2008, 10:28
Gjør det på den enkle måten og klipper og limer jeg;) Starter mest sprangstevner.

At uansett hvor god tid jeg har, så får jeg ALLTID dårlig tid...
Har du trener med?
Veldig sjeldent.
Hestepasser?
Ja det har jeg alltid. Enten hestepasseren til en av mine hester event samboeren min. Noen må passe på hesten mens jeg går banen og løper rundt i panikk osv;)
Hvordan pakker du?
Kvelden før. Pusser alt utstyr, pusser godt over hesten for vet av erfaring at jeg vil få dårlig tid dagen etter, pakker alt jeg skal ha med pluss litt til, sjekker at jeg har rein sjabrak event hiver en i panikk inn i vaskemaskinen osv.
Sitter å kikker på de andre som rir for å finne litt ut av hvor de f.eks har problemer sånn at jeg kan unngå dette selv.
Blir du nervøs?
Blir veldig nervøs rett før jeg skal inn, men så fort dommeren blåser i fløyta er jeg helt rolig og konsentrerer meg kunn om ridningen.
Når jeg har startet dressur har jeg lest igjennom programmet noen ganger før jeg har ridd igjennom det. Ofte for instruktør. Da lærer jeg det fortest, og jeg kan tidlig finne ut av hva jeg må øve på og ikke.
Klapper hesten min på halsen:)

IngvildK
12-01-2008, 10:37
Nå har jeg bare startet to stevner da med tidligere fôrponnis (dressurstevner), men kan vel skrive fordetom. :)

Hvilke erfaringer har du gjordt deg på de stævner du har været til? At stevner er dritgøy! Og at det er en fordel å ha en bane å trene på før man skal starte et stevne. :p
Har du trener med? Nei, men ridelæreren min tar med seg hesteeierne på stallen (som også starter), og kommer på samme stevne som meg, så om jeg skulle ha behov for henne er hun der.
Hestepasser? Nei, men fôrponnis sin eier fungerte som hestepasser for meg og jeg for henne.
Hvordan pakker du? Eieren pakket; småting ble stappet ned i en bag, litt større ting (hodelag ol.) ble stappet ned i en litt større bag, og salen lå løs.
Hva gjør du før oppvarmingen? Tja.. Strigler og saler? Kikker på de andre og prøver å huske å puste.
Blir du nervøs? Delvis. :p
Hvis du rider dressur, hvordan øver du dit program? Begynner å lese på programmet dagen jeg melder meg på, så leser jeg det minst én gang om dagen frem til stevnedagen. Da sitter det som regel.
Hva gjør du RETT før du går ut på banen? Puster dyyypt inn. Og gjentar etter behov.

Rosita!
12-01-2008, 14:31
Har jo fått mange erfaringer,men står bare helt stilt så vet ikke hva jeg skal si her.
Har du trener med?
Nei,aldri
Hestepasser?
Nei,må klare meg selv jeg.
Hvordan pakker du?
Prøver som regel å pakke kvelden før,men ofte blir det også rett før man skal dra,så det blir alltid mye stress da.
Ingenting spesielt egentlig,men ser på de andre hvordan det går med de....Og sitter å tenker på hvem jeg kan slå og hvem jeg ikke har sjangs til vinne over :p
Blir du nervøs?
Ja....Veldig.
Rir ikke dressur,men gangartsridning,så må alltid pugge hvilken rekkefølge jeg skal ri,er så redd for å glemme en gangart eller ikke huske hvilken jeg har igjen på slutten,har aldri skjedd det da men.
Er bare nervøs så gjør igrunnen ikke så mye,hehe.
Eller kanskje samler henne opp så jeg hvertfall ikke kommer daffende inn på banen;)

Marthe
12-01-2008, 15:01
Har du trener med?
Ja.

Hestepasser?
Ja. Enten en av mine foreldre, ei venninne o.l.

Hvordan pakker du?
Pakker alt dagen før. Hvis vi bruker hengeren lemper jeg det ut i bilen (pga vi ikke har salrom i hengeren) og hvis vi skal sitte på med hestebilen lemper vi det ut i salrommet der :)

Ikke noe speselt, egentlig. Retter på alt som er av utstyr (det ligger jo selvfølgelig ikke perfekt når jeg ikke har tatt det på :p *ironi*) og går igjennom banen.

Blir du nervøs?
Nei, faktisk ikke. Blir aldri nervøs på stevner, bare hvis jeg ikke skal ri selv feks. når søss skal ri. DA er jeg nervøs da.

Tegner banen opp på et ark og tegnet programmet om og om igjen. Også leser jeg det og rir igjennom det etpar ganger.

Hm. I sprang går jeg fort igjennom banen og i dressur gjør jeg ikke noe spesielt.

Victoria
12-01-2008, 16:16
At det hjelper å ha noe annet å tenke på.

Har du trener med?
Bare når han skal på stevnet fra før

Hestepasser?
Har ikke hatt en enda, selv om det hadde vært greit.

Hvordan pakker du?
Legger klart alt en dag eller to før stevnet

Stresser :p Passer på at alt er klart med hesten.

Blir du nervøs?
Det kan man jo si :rolleyes:

Tenker en siste gang på hva som kan gå galt :p

Hva gjør jeg rett etter at jeg har gått inn på banen? Vel da forsvinner alle nervene og jeg blir litt mer fokusert.

Hanna
12-01-2008, 18:56
Siden jeg sa at jeg skulle kommme sterkere tilbake, så får jeg vel det da :p

At uansett hvor god tid jeg har, så får jeg ALLTID dårlig tid... (samme som Filizity her.. :roll: )
Har du trener med?
Bare hvis de tilfeldigvis starter på samme stevne.
Hestepasser?
Hvis jeg klarer å få det til, dvs de aller fleste stevnene. Har en jente som nesten alltid stiller opp, en tidligere fôrrytter som heter Karoline. Helt genialt, alltid mye lettere når hun er med, for hun gjør alt jeg ber henne om uten å surmule :D eller så er det Cristina (nåværene fôrrytter), eller en venninne. Myye lettere når en av dem er med!!
Hvordan pakker du?
Dagen før. Hvis vi bruker hestebilen eller jeg har vår bil tilgjengelig, legger jeg alt utstyret dit, unntatt børster osv som jeg må bruke før vi drar. Pusser utstyr (nøye hvis det er et stort stevne, raskere hvis det er et lite et ;) ) og hest, børster spesielt nøye gjennom manen. Kan ikke flette på forhånd, siden jeg lager en sånn lang flette som alltid faller ut etter noen timer. Vasker sokkene hans hvis det ikke er minusgrader. Rideklær osv legger jeg klart hjemme, sammen med hestepass osv. På morgenen følger jeg en huskeliste jeg har lagret på mobilen for å få med alt :)
Saler opp vel - har aldri tid til noe annet :lol:
Blir du nervøs?
Nja... kommer litt an på stevnet. Merker det ofte i magen, men det er mest i bilen på vei dit eller hvis vi må vente mye; med en gang jeg rir er det OK.
Leser det ca en uke før, så jeg vet om det er noe jeg må øve litt på siste uka. Og så prøver jeg å pugge litt langsmed siste uka, særlig hvis det er et helt nytt program, men som regel sitter jeg siste dagen og pugger :p ser for meg at jeg rir, som en film inni hodet mitt, og evt går/løper det selv hvis jeg sliter veldig ;) rir gjennom en gang eller to siste økta.
Puster dyypt, prøver å smile og gjør noen raske overganger skritt/holdt.