PDA

Se full versjon : Hvor gjør dere av møkka ?

smulemor
10-01-2008, 15:49
dagens møkkaspørsmål fra meg men jeg er nysgjerrig. hvor gjør man av gjødselhaugene som etterhvert oppstår hos dere ? og hva må dere evnt betale ?

bruker dere halm eller flis i boksen og påvirker dette prisen på avhenting ?

stine
10-01-2008, 15:53
Vi bare kaster det i ei dynge på garden. Når haugen blir stor nok så kjører vi det vekk i steinrøysa nedi bakken.
Det på utegangen bare pløyer vi ned om våren.

Sol
10-01-2008, 15:57
vi lar det ligge i dynge til det er "modent" som matjord.. da pløyer vi det ned på deler av beitet.

smulemor
10-01-2008, 16:02
bruker dere flis ? hvor lang tid sånn ca bruker forråtnelsesprosessen ?

Marita
10-01-2008, 16:05
Vi samler det opp i en svæær haug, og på våren/høsten kommer bøndene i nærheten og henter de de vil ha:)

smulemor
10-01-2008, 16:14
Vi samler det opp i en svæær haug, og på våren/høsten kommer bøndene i nærheten og henter de de vil ha:)

bruker dere flis eller halm ? pleier alt å bli hentet av bøndene ?

Marita
10-01-2008, 16:27
bruker dere flis eller halm ? pleier alt å bli hentet av bøndene ?

vi bruker flis i stallen og halm på utegangen! men haugen består mest av flisa! Ikke absolutt alt hentes, men mye. Nå har vi pleid å ha mindre antall hester, og da ble alt henta, men nå så vokser haugen fortere enn før så vet ikke åssen det blir da:p

Kontakt bønder rundt deg eller plantasjen kanskje?

smulemor
10-01-2008, 16:37
Kontakt bønder rundt deg eller plantasjen kanskje?

he he, jeg har ikke dette problemet men jeg er nysgjerrig på hvordan folk ordner seg i praksis ;)

Anita&Svarten
10-01-2008, 16:52
Vi bruker både flis og halm(blander sammen). Har et eget jorde vi bruker til møkkjorde, og etterhvert som det blir mye jord bare pløyer vi og planer ut.

Jeg har ikke holdt telling på hvor lang tid det tar å bli til jord, så det vet jeg ikke..

Chevaleresse
10-01-2008, 17:27
Vi putter det i møkk kjeller, og der ligger det til det skal brukes ute på jordene. Det de gjør fra seg ute, blir møkket og puttet i kjelleren, eller det skal pløyes ned til våren. Bruker flis. Det tar lang tid før det råtner, men påvirker ikke jorda vår på en negativ måte for det.

Mvh Torill

_Mee_
10-01-2008, 17:39
Vi har sånn luke vi tømmer møkka i:) Når det blir helt fullt, kjører eieren det vekk..

Ingvild
10-01-2008, 17:40
Her tømmer vi møkka på ein hengar, og den vert tømt i skogen i ein stor haug. Der ligg det og råtnar :p

fabolos_willow
10-01-2008, 17:44
Lager stoooooore hauer av det, ligger vel ca et år og modner før det går på jordene;) blir blanda med kumøkka, samt halm/gammelt høy/flis og kompost.. men har også en egen med BARE hestebærer. Det blir da til gjødsel for rosebeddene;)

Shadowfax
10-01-2008, 18:08
Blir lagt på steder hvor det ikke er fare for avrenning til drikkevann osv. Noe ble brukt til å jevne ut en foringsplass i skogen osv -og noe er lagret på asfatlert plass fram til det kan spres og pløyes ned igjen.

tutta23
10-01-2008, 18:51
Der je var lærling måtte jeg møkke et stort jorde for møkk.D var gedigent.Måtte fjerne all møkka for hånd(!).I begynnelsen brukte jeg trillebår,og da den var full måtte den tømmes,og d var langt å gå til tømmeplassen.Etterhvert ble d kastet opp i henger,måtte kjøre bilen fram hele tiden .Dette tok mange uker.Syns d var fryktelig tungvindt arbeid å fjerne et kjempejorde for hånd.Hvorfor ikke pløye d istedet?Da all møkka var borte ble d sådd.Hadde jeg bestemt hadde d nok blitt pløyd opp!

Elisabeth&Caisy
10-01-2008, 18:56
Jeg bruker flis og jeg har en plass så jeg tømmer møkka.. Så ettervert så den blir større så jevner me den... men vis det blir altfor fult i haugen, så tar vi det en aen plass.. men av og til så er det noen andre som vil ha litt møkk..;)

Mandarinhest
10-01-2008, 18:59
Flis kjører vi bare på åkeren.

Tallen blir bare kjørt litt vekk. Akkurat nå ligger det hauger over der det er berg og farlige kanter som kan være farlig for hestene å komme ned. Blir jo fin jord med tiden så muligens vi strør noe frø i det til våren. kan det være farlig på noe vis? Vet at kyr ikke er så glad i gress med deres egen kumøkk på.

fabolos_willow
10-01-2008, 19:36
det er forskjell på fersk møkk og kompostert møkk;)

vi har tallefjøs, og tallen blir spredd på jordene om høsten eller våren.
Beste gjødselen som finns det! Halmen blir jo brutt ned den og, så hva er problemet med å legge det på jorde?

DonPånnis
10-01-2008, 20:32
Oppstallet på stor stall, så her kommer en lastebil med en stor konteiner, og henter den straks den er full, vet dessverre ikke pris eller hvor de gjør av møkka for den slaks skyld :lol:
På en av de andre stallene lå møkka i en STOR haug, litt vemling å se på og vi måtte forbi/over for å tømme litt lenger bak, så foretrekker absolutt å ha det i en konteiner.

Silje og Tindra
10-01-2008, 20:35
Vi putter det i en traktorhenger, og den blir etterhvert dumpet på jordet som "drenering".

Karen
10-01-2008, 20:36
Jeg hiver alt i "møkkahauen". Kjøres bort om våren.
På gården, som etterhvert skal bli stall blir det møkkkjeller.
Vi bruker flis.

Alice
10-01-2008, 21:08
Møkka kjeller, og når vi tømmer kjelleren kjører vi de ut på landet:D

Drue
10-01-2008, 21:14
Men til dere som bare lager store hauger. Har dere drenert og støpt platting? Det gjelder vel staller med over 10 hester. Krav fra mattilsynet. Og denne "kjørebort når det er fult og dumpe i skogen, jordet osv" Gjør dere dette på vinteren oxo? Når det ikke er lov å spre kumøkk på vinterstid så antar jeg det gjelder hest oxo.
Bare lurer her. Står snart ovenfor samme problem selv og lurer litt

Pseudonym
10-01-2008, 21:30
Møkker ut den flisa som er dårlig å avøfringa til hesten, også tømmer vi trillebåra på møkkedynga uttafør stallen, også bruker han som eiger gården og dytte det opp i en sikkeli hau en gang i uka og presser det sammen.
Og om sommeren så brukes det som gjødsel på jordene rundt stallen.
Såre enkelt :P

mallilen
10-01-2008, 21:41
Her hjemme er det noget begrenset med plass, så møkka tømmes på siden av uthuset og rundt dette. Meningen er å rive det derre uthuset etterhvert(bare stålplater rund baut), og la det bli igjen en "jordvoll" fra møkka ettersom det blåser noe grusomt her. Da vil forhåpentligvis vollen gi noe ly for vinden.

Når vollen blir så høy som den skal har jeg ikke aning om hva jeg gjør. Antagelig spørre veeeeeeldig pent om lov til å tømme på jordet, men her er bøndene så redde for floghavre at det er så å si umulig å få til noe vettugt.

Nå fôrer ikke jeg på havre i det hele tatt, så det BØR jo ikke være noe problem. Spørsmålet er jo om jeg blir trodd, da... :roll:

Marte+Quicky
10-01-2008, 21:41
Vi har flis i boksene, halm på utegangen.

Tømmer alt fra boksene i en stor traktorhenger, som igjen tømmes når den blir full, på et øde sted (hvor det ikke sjenerer noen) på tomta (et godt stykke fra stallen).

Halmen tømmes på samme sted, men det skjer ikke så ofte.

Drue
11-01-2008, 17:46
Her hjemme er det noget begrenset med plass, så møkka tømmes på siden av uthuset og rundt dette. Meningen er å rive det derre uthuset etterhvert(bare stålplater rund baut), og la det bli igjen en "jordvoll" fra møkka ettersom det blåser noe grusomt her. Da vil forhåpentligvis vollen gi noe ly for vinden.

Når vollen blir så høy som den skal har jeg ikke aning om hva jeg gjør. Antagelig spørre veeeeeeldig pent om lov til å tømme på jordet, men her er bøndene så redde for floghavre at det er så å si umulig å få til noe vettugt.

Nå fôrer ikke jeg på havre i det hele tatt, så det BØR jo ikke være noe problem. Spørsmålet er jo om jeg blir trodd, da... :roll:

Det er bevist ved forskning at den faren der er så godt som ikke eksisterende hvis hesten får noen liter med ren floghavre i maten hver dag. Så for noen som ikke forer på havre en gang så burde de kare å overbevises. Så sant de ikke leverer til såkorn da. Da er de oftes veldig strenge på ting.

HesteHeidi
11-01-2008, 19:03
På Fjordlyst så tømmer vi møkka ute bak stallen, der er det en bratt skrent som vi bare lemper det utenfor.

Astrid
11-01-2008, 22:58
Har møkkedunge utafor stallen.. Holder på å fylle på jordet nå, så det som var der (og hadde vært der så lenge jeg kan huske) ble vel fordelt utover jordet tror jeg..
Den nye møkkadungen har egentlig blitt ganske stor allerede :p Vi bruker forresten spon..

Torhild
11-01-2008, 23:20
Vi bruker flis i stallene. Når vi møkker tømmer vi det opp i en stor henger som blir tæmt daglig. Tømmes i hauger oppe på et stort jorde som skal planeres senere.

SnippSnapp
11-01-2008, 23:46
Stallen jeg står nå brukes flis og møkkadunge som fjernes etterhvert (har ikke stått her så lenge så når osv vet jeg ikke).

I stallen jeg stod på før brukte vi de første årene møkkakjelleren som ble tømt hver vår (siste sesong ble det vel 2 ganger, da hestetallet økte..). Her leide vi container og fikk låne en gravemaskin. Selve tømmingen kostet ca 1000kr for containeren + lån av maskin (gratis) + arbeid med å greve møkka frem ("morro" å stå i en lav kjeller å greve for hand frem skikkelige gasser :lol: -> gravemaskinen nådde ikke helt inn pga takhøyde)

Da vi mistet tilgangen på gravemaskin gikk vi over til å ha en traktorhenger stående i kjelleren. Denne ble tømt 2-3 ganger pr uke på et jorde og kostet diesel + arbeidskraft (måtte ned å grave i hengeren for hver boks som ble måkket).

Foretrekker dagens ordning, selv om det er en klassisk møkkadunge en må gå over for å tømme :)

Elis&Merita
12-01-2008, 13:07
Vi bruker flis i boksene, å møkka legger vi bare i en haug bak stallen der det ikke sjenerer noen. På våren/sommeren sprer de møkka utover jordet, sammen med kumøkka. Veldig enkelt!

Knerten
12-01-2008, 22:17
Brukar spon, hyv det berre ut ei luke i veggen:cool: Er med å henter sponet, det er inkludert i leiga.

Rosita!
13-01-2008, 00:11
Bruker det som regel til å fylle ut plasser man trenger slik masse....
Det blir fort jord og i tilegg vokser det jo masse gress oppå så man ser ikke om det er en jordhaug eller møkkahaug.

Ingeborg
13-01-2008, 20:44
Jeg tipper møkka fra låvebrua, og når haugen er stor nok, smiler jeg pent til svigers og da fyrer han opp den gamle lille traktoren sin og kobler på skuffa. Og kjører noen turer ut på jordet hvor han tipper det av og jamner litt i det..

Til våren skal vi nok kjøre ut mer, og pløye det ned..

Bruker flis.

Anette
15-01-2008, 00:59
Tømmer det på møkkadynga bak låven. Kjører det bort i skogen når det blir fullt, vanligvis gjør vi det en gang i året... Når det er blitt til jord, så tømmes det på jordene. Jeg bruker flis :)

Kurre
15-01-2008, 01:10
Før ble det lagret til det var "modent" for moders hage (Meget aktiv hagedame)

Nå er det jo "litt" mer,men nå har vi bonde :D
Fyller opp på møkkadynga bak stallen og så forsvinner det på magisk vis når bonden synes haugen er stor nok:D

GUD så greit det er med sånn bonde...

Harneshaug
15-01-2008, 01:39
Bønder er undervurderte :D

Kurre
15-01-2008, 01:40
Jepp! Man skal PASSE på bøndene! De er uvurderlige.

St. einar
15-01-2008, 10:59
Jepp! Man skal PASSE på bøndene! De er uvurderlige.

Sånt likar vi!;)

Mari
15-01-2008, 11:00
Bruker flis. Møkka her blir blanda med sauemøkk, og fjerna av han som eig garden, så vi treng ikkje tenkje på dette.

Astrid og Chiquita
15-01-2008, 12:10
Hadde planer om å trille det ut på henger som tømmes på jordene og pløyes ned. Men hengeren kom aldri, så jeg triller det utenfor stallen i en stor haug. Til våren skal vi grave og planere der uansett, så det vil fjernes da. Både flis og halm i haugen.

Opal
15-01-2008, 23:32
Møkkadynga på stallen der jeg har hest skal bli et nytt kontinent snart! Har ikke vært tømt siden i mai..... Stalleier driver med altenativ lagring "rundtomoveralt"...... Veldig trivelig. NOT!