PDA

Se full versjon : Vokse smerter

ZK
09-01-2008, 21:45
Hei..

Unghestene vokser, og da følger det gjerne med litt voksesmerter..

Har dere merket noe til voksesmerter på unghesten(e) deres?

Hvordan merket dere det?

Hva gjorde dere med det?

Ruthe :)
10-01-2008, 21:20
Jeg har konkludert med at når unghesten min var litt stiv kunne det være voksesmerter, det var også dyrlegen min enig i!! Voksesmartene kan ofte ha sammenheng med at den vokser mye på et sted, altså plutselig er den litt høyere bak feks. Så etter hvert når hele kroppen jevner seg til og den blir mer "ferdig" vil voksesmertene avta!
Når jeg har merket litt stivhet(også litt halthet, uten at man kan sette fingen på en fot!)har jeg gitt henne litt fri. Rundt en uke kanskje for så å se om det har gitt seg! Storsett får hun fri en uke inni mellom for nettopp å vokse litt.

Mange hester vokser mye med en gang de blir satt i trening, og det er da det er viktig å ikke gå for fort frem!

DonPånnis
10-01-2008, 21:36
Merker det samme som Ruthe. Stiv, og på en måte halt, ikke akkurat halt, men defentlig noe stivere, han er jo barfot så kan jo selvsagt ligge i at han er øm - har aldri sett noen tegn til ømhet ang. hoven, har kun sette det når han er i vekstperiode der han er stivere, i vekstperioder ligger dem litt mer en vanlig. Akkurat nå pleier min å ligge etter middagstid, samtidig som han beveger seg stivere. Pleier ellers å stå oppreist når jeg ankommer stallen. Jeg føler at han er alltid like høy bak, så akkurat den målingen der nytter ikke for meg :lol: Men idag merket jeg at halereimen var slakkere, så nå tror jeg at han har rettet seg mer ut, han blir 3 i dette året så det var på tide at jeg i det hele tatt merker at han begynner å jevne seg ut, uansett om det skulle bare være i en liten periode.

Jeg minsker kjøringen, men synes dte er viktig at han får fyret ut til energi og beveget seg, slik at de ikke blir enda stivere, men slik gjør jo dem ute i luftegården, evt. at man slipper på banen / halen. Men man skal ta det pent og rolig når dem vokser, samtidig som det skal økes på kraftfôr mengden så det er noe å vokse på, men om hesten er i godt hold, kanskje litt for lubben kan man stort sett holde på samme mengde?

Har du den boken Unghesten? Står beskrevet en måling der, som visstnok viser hvordan man kan oppdage en vekstperiode FØR den trer i kraft, slik at man kan gi nok for, for mange øker mengden når dem ser at hesten vokser og i flere tilfeller er det for ¨sent¨.

Og det at hesten kan vokse mye når den begynnes å trene, tror jeg også stemmer. Jeg har vertfall begynt å øke treningen (kjøring) litt mer og litt ¨hardere¨, og som jeg sa så følte jeg at utstyret ikke lå som det skulle, måtte justere en del idag ja. Han stod en periode i luftegården og ble kun sluppet i halen, (jeg var i en ulykke) da treningen ble tatt opp igjen merket jeg fort etter at han var i vekst.

Guest
10-01-2008, 21:41
Min kjenner jeg det på humøret rett og slett. Merker ikke stort i holdningen kroppslig, men hun blir ekstremt barnsligere i forhold til vanligvis :lol: Og da er det best å holde seg unna rett og slett.

Anita&Svarten
10-01-2008, 21:42
Har faktisk aldri merket noe sånt på Rosalita. Men hun vokste veldig gjevnt, kan det ha noe å si?

Sol
10-01-2008, 21:45
Linnea var uvillig til å jobbe. hun sa egentlig i fra allerede når jeg hentet henne i utegangen, med å være treg og uvillig å leie.. ikke ulydig egentlig, men litt på grensen liksom. på sånne dager gjorde jeg minst mulig med henne.. og lot henne få noen dager fri framover.. når jeg så at farten steg inne på utegangen regnet jeg runden for over og fortsatte treningen.

DonPånnis
10-01-2008, 21:49
Linnea var uvillig til å jobbe. hun sa egentlig i fra allerede når jeg hentet henne i utegangen, med å være treg og uvillig å leie.. ikke ulydig egentlig, men litt på grensen liksom. på sånne dager gjorde jeg minst mulig med henne.. og lot henne få noen dager fri framover.. når jeg så at farten steg inne på utegangen regnet jeg runden for over og fortsatte treningen.

Aha, kanskje derfor min ikke vil komme til porten når han skal inn!? Han kommer alltid, uansett om han har stått ute 5 min eller mange timer. Måtte jo nesten også sleeepe han etter meg :lol:

Merker også på øyene hans, at han er mer trøtt og litt ååårh må jeg til ting, feks miljø trening, trening på å gå over bommer o.l

DonPånnis
10-01-2008, 21:53
Har faktisk aldri merket noe sånt på Rosalita. Men hun vokste veldig gjevnt, kan det ha noe å si?

Hvor gammel er din? Jeg merker det veldig godt på min, bare vet det, men får bekrevtet det når jeg ser ham i bevegelse - men dette er en hest under 3, så antar at man ser det nok litt bedre enn en hest på 6, vet ikke.

Trodde alle unghester alltid vil bli høyere bak, kan hende det har med at hun vokser fint og jevnt, men da må jo store deler av hester ha noe feil med næringen eller noe? Tror jeg aldri har sett en unghest som er like jevn helt til den er 8 åring :lol: Pleier å være veeldig skjeve. Avtar jo selvsagt etter hvert.

Sol
10-01-2008, 21:53
JEG tar det som et tegn da.. men jeg kan jo ikke si at sånn ER det.. men jeg lot Linnea få den kreditten jeg da.. for å sikre at arbeidslysten hennes ikke forsvant. Hun var egentlig en ekstremt arbeidsvillig hest, så når hun plutselig var det liksom noe som ikke stemte. Og hver gang gikk det en periode, hvor jeg også observerte at hun hvilte mer, lekte mindre.. før hun igjen blei seg selv.. og da hadde som regel noe på henne forandret fasong også:)

DonPånnis
10-01-2008, 22:00
Hvorfor kan ikke våres mødre være så forsiktige med oss også da? Lille venn du trenger ikke å rydde rommet, du er i en vekstperiode, vil så mye du vil, ikke tenk på skolen, ingenting!
KONGE :lol:

Tååånje
10-01-2008, 23:30
Merkes på humøret og viljen til å jobbe. Hoppa mi sier i fra ved å gå veldig sakte og med lite energi i steget. Da er hun også mye mer uvillig til alt vi foretar oss. Da er det bare å legge treninga på is ei stund, for å prøve igjen senere. I tillegg ligger hun mye ute i luftegården og i boksen sin. Jeg tror dette er tegn på voksesmerter da alt annet er i tipp topp:)

Anita&Svarten
11-01-2008, 00:01
Hvor gammel er din? Jeg merker det veldig godt på min, bare vet det, men får bekrevtet det når jeg ser ham i bevegelse - men dette er en hest under 3, så antar at man ser det nok litt bedre enn en hest på 6, vet ikke.

Trodde alle unghester alltid vil bli høyere bak, kan hende det har med at hun vokser fint og jevnt, men da må jo store deler av hester ha noe feil med næringen eller noe? Tror jeg aldri har sett en unghest som er like jevn helt til den er 8 åring :lol: Pleier å være veeldig skjeve. Avtar jo selvsagt etter hvert.

Nå er hun 4.. var 1.5 da jeg fikk henne..
Hun vokste veldig fint og gjevnt. Er vel bare noen som gjør det?
Merket aldri noe på henne bevegelesemessig heller..

Karoline og gutta
12-01-2008, 19:22
Merker ikke så mye på babyen min egentlig,annet enn at han ligger mye mer i perioder når han vokser masse:)

Guest
12-01-2008, 19:31
Hm, virker som om deres hester blir mer slappe og sånt? Min blir helt hyper og nekter å høre på meg og flyr både høyt og lavt... Rar hesten min tror jeg :lol: