PDA

Se full versjon : Trening.

Fancypants
09-01-2008, 20:57
Dårlig tittel, og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal formulere dette - eller om det i det hele tatt er på riktig sted. Men here it goes.
Jeg spør fordi jeg er sinnssykt nysgjerrig på dette, hvordan dere går frem, resultatene av det osv.

Jeg vet mange der ute trener hestene sine til å gjøre forskjellige øvelser utifra kommandoer. Hvordan går dere frem når dere får hestene til å gjøre dette?

Kaja
11-01-2008, 18:10
God tråd.. Sitter i stallen akkurat nå og har nettop tryna i snøen etter jeg lekte med Enya.. :p Så skal skrive mer her etterpå jeg gitt!

Fancypants
11-01-2008, 19:34
Tryna i snøen gitt! Her er det bare regn, regn og atter regn :lol:
Men ja, skriv ivei! For som sagt, jeg er utrolig nysgjerrig!

Kaja
11-01-2008, 22:23
Har bare vært tørt her, men i natt begynte det å snøøø. :D

Er det noe spesifikt du tenker på eller? For jeg har liksom tusen ting jeg kan skrive om hvertfall! :p

Guest
11-01-2008, 22:42
Nå har ikke jeg kommet så fryktelig langt med min 2 årige utålmodige barnslige hest, men har nå øvd inn litt kommando ord :)
Rygge:
Her har jeg rett og slett blanda sammen Parelli opplegg, de fire faser, og kommando ord blir lagt på hver gang jeg ber henne om det. De fire fasene går kort fortalt ut på å begynne med minimalt press på bringen (da mens jeg sier "bak"), og dette presset øker i tre faser til om hun ikke reagere, og siste fasen, det sterkeste trykket, holdt jeg kontinuerlig til hun flyttet seg bakover.
Dette kan hun meget godt nå. Den siste uken har jeg også stått helt rolig, med kroppen mot hennes front, ristet svakt i tauet og sakt "bak", helt til hun har rygget så langt tauet går. Hun kan nok ikke kommandoen enda uten at jeg gjør noe fysiskt, men vi er godt på vei :)

Marché (skritte). Dette lærte jeg henne da jeg hadde problemer med å få henne til å gå da jeg begynte med tømmekjøring. Jeg sluttet helt med å smatte og si andre ting, dette for å ikke forvirre henne med flere forskjellige lyder som betydde det samme. Så drev jeg med longetrening hvor jeg stoppet henne, sa marché mens jeg samtidig drev henne i skritt med en pisk i lufta ved det riktige punktet (haha, husker ikke hvordan jeg sto med pisken, men det blir typ som i løslongering). Gjentok dette mye, og nå kan jeg sette henne i gang kun ved å si marché (og at hun såklart er i det villige hjørnet hihi).

Har såvidt begynt på å lære henne trav på kommando (trotté), det gjør jeg ved at hver gang jeg skal ha trav, så begynner jeg å småløpe, legger press på grimen og sier "trotté" klart og tydelig frem til hun begynner å trave. Nå snakker jeg om når jeg leier henne på tur. Gjør også dette ved løslongering, bare at da legger jeg press med pisken i lufta, og kroppspråk.

Har også en annen ting jeg lærte henne med hjelp av klikkertrening, bruker ikke ord, men knar henne. Lærte henne å ta hodet ned, når jeg knadde henne på nakken rett bak ørene. Nå går hodet rett ned når jeg knar henne littepitt der :)

Fancypants
11-01-2008, 23:42
Har bare vært tørt her, men i natt begynte det å snøøø. :D

Er det noe spesifikt du tenker på eller? For jeg har liksom tusen ting jeg kan skrive om hvertfall! :p

Alt egentlig, det enkle først.. Så kan vi "jobbe oss oppover".. Først er vel det grunnleggende, det som kommer før treningen.. Forholdet mellom hest og rytter? Hva man kan gjøre for å bedre dette, og komme "innpå" hesten på en måte.. (det falt litt utenom tråden, ja.. Men jeg får ta meg rettigheten? Eller..? :angel:)

La oss si det slik da, ponnien jeg rir nå (1-2 mnd. siden start) er forholdsvis en ukjent ponni for meg. Jeg har bestemt meg for å holde på "no goodies" så langt, dette fungerer.. Han er begynt å lystre på stemmen min, og ser etter meg når jeg snakker i mitt tonefall - og kan godt snu seg andre veien å se mot eier om hun sier det samme på andre siden av meg..

Jeg har gjort det jeg egentlig hadde bestemt meg for ikke å gjøre også, kallenavn. Men jeg tror dette har fått et mer positivt utslag, enn et negativt. Om jeg bruker navnet hans, Ulrik - så er det en mer "jada, masa.. Vent litt til da".. Men, om jeg bruker kallenavnet, Ulle - så er det mer "okei, okei! Jeg kommer..!" Det skal sies at tonefallet er forskjellig, og jeg tror han reagerer på det.. Men jeg føler iallefall at vi er startet med å bygge noe..

Så videre, tips.. :D
Dette er vel egentlig det jeg kunne forklare, som sagt.. NH er jeg så grønn på som gresset er grønt.. Ikke vet jeg hva jeg skal se etter, eller hvordan.. Egentlig.

Fancypants
11-01-2008, 23:45
Men Lene, i begynnelsen.. Hvordan reagerte hun når du trykket på bringen?
Det er nok ganske forskjellig fra en hest som ikke vet hva det betyr, og en hest som lystrer med ord som bak eller rygg.. Men ja, hvordan?

Rikke
12-01-2008, 00:08
Det første jeg begynner med for å bli kjent med en hest er leietrening. Hjelper ikke om den følger eieren sin eller andre uten noe som helst, er "same shit" uansett.

Begynner ganske enkelt med å gå rundt med hesten med et langt leietau, og befinner meg mellom skulderen og mulen (og på venstre side). Når jeg går til venstre, skal hesten følge etter. Ikke så krappe svinger i starten, men jo lettere den følger på, jo skarpere svinger kan man ta. Og når jeg går til høyre, så går jeg mot hodet til hesten på en måte, så den må vike for meg og flytte seg. (Samme opplegget denne veien som den andre.)

Så stopper jeg hesten, og legger press på bringa for å få den til å rygge. Og med en gang jeg ser at den bare gir et lite tegn på å flytte seg, så fjerner jeg handa. I starten holder jeg leietauet i samme hånd som den jeg skal få hesten til å rygge med, så den får et lite press på neseryggen samtidig.

Ingen stans uten rygging, så hesten skal få beina under seg og stå behagelig hvis den plutselig må stå en stund.

Kan prøve å få filma mens jeg trener med min, er lettere å se da:)

Guest
12-01-2008, 00:11
Hm...
Saken her er jo at hun skal begeve VEKK fra presset. Noen hester reagerer riktig, andre gjør ingenting, mens andre igjen går mot presset. På de to sistnevnte øker du presset så det blir noe ubehagelig for hesten. Fysisk er det lettere å starte å lære en hest å reagere på et visst press. Saken er at du gir et press, med en eneste gang hesten reagerer RIKTIG på det presset, så slipper du. Hesten skjønner etterhvert at om den beveger seg vekk fra presset, får den fri. Etterhvert (eller fra starten om du vil, men det kan kanskje være stressete om hesten ikke reagerer som du vil med det første) som du ser hesten reagerer riktig, så kan du legge på et ord hver gang du legger presset.

Såklart vil ikke en hest skjønne at den skal rygge om du bare ser på den og sier "bak" og vil den skal rygge. Det er der det fysiske kommer inn, at den lixom "tvinges" å gå vekk fra presset, eller at den fort skjønner at "går jeg bakover når hun legger press på bringen min, så stopper hun presset"

Vet ikke om dette forklarte deg noe mer?

Kaja
12-01-2008, 01:09
Jeg bruker jo som sagt flere tusen ganger, og i alle anledninger, at jeg aldri bruker straff, hehe. Har en anelse om at noen er lei av pisspreiket mitt, eller begynner å bli! Men, det påvirker jo treningen min på sin måte. Nå vet ikke jeg hvordan hester til folk som bruker straff/korrigering og høylytte ord, reagerer på det, men jeg kan hvertfall komme i full fart med longepisk og bokstavelig talt HYLE og kauke, og springe som en gal rundt hesten og piske vilt rundt (altså, jeg passer på hvor jeg slår så jeg ikke treffer hesten), hardt, så det smeller skikkelig. Meeg står bare og ser dumt på meg.

Jeg begynte tidlig etter jeg fikk Meeg på helfôr med å vise henne at hun ALDRI kom til å vente seg en streng korrigering, et ØYH, eller et nei fra meg. Eller smekk. Så jeg begynte da med å fremprovosere ”ulovlige” ting som Meeg kunne gjøre. Eks, løpe ut av boksen. Det jeg gjorde da, var å stenge av veien til forsekkene, og vi var alene i stallen. Vi kjente ikke hverandre godt, så hun løp ut, og jeg gikk etter, hun galopperte stallgangen og inn i varmstallen. Så jeg satt meg på en stol og pussa utstyr, og etter en stund kom hun for å se på. De dagene det var ridekurs og masse folk i stallen hadde jeg bare igjen boksdøra etter meg, og de dagene ingen var der, lot jeg den stå åpen mens jeg var inne i den for at hun kunne velge. Hun gikk vel ut 3-4 ganger, og etter det har hun ikke gjort det mer. For etter en stund kom hun tilbake, og fikk børst og kos i boksen.

Når det gjaldt pisken, gjorde jeg vel som de fleste, strøk pisken over henne, osv. Og skulle vi ut og gå tur, så hadde jeg pisken i andre handa, den var liksom med på alt. Hadde den i spiltet når jeg børstet henne. Løp rundt med den for meg selv og kauka litt og slo i bakken på lang avstand fra Meeg på beitet (før det ble små grudpaddocker). Det var nok rart å se på, haha. Så begynte jeg å svinge longepisk rolig frem og tilbake og lage litt bølger på siden mens jeg ba henne om små oppgaver som bakpartsvendinger og rygging, så pisken var liksom med oss på det og. Så begynte slagene rundt henne og bli høyere og hardere, og nå er hun så å si ganske sikker på at pisken er en del av meg på en måte. Kan sitte baklengs på henne og slå rundt rumpa, osv.. Moro! Jeg liker pisken, den har morsomme lyder. Tror jeg skal lage en egen liten kort snutt om piskbruk og hva en pisk kan brukes til. Begynte å bruke den som signal etter hvert. Hun vet forskjellen på når pisken smeller for at hun skal trave eller om vi bare koser eller gjør noe tilfeldig.

Høres ut som jeg er psycho når jeg snakker om at jeg løper rundt og danser indianerdans med pisken, men jaja. :p

Fancypants
12-01-2008, 10:26
Hm...
Saken her er jo at hun skal begeve VEKK fra presset. Noen hester reagerer riktig, andre gjør ingenting, mens andre igjen går mot presset. På de to sistnevnte øker du presset så det blir noe ubehagelig for hesten. Fysisk er det lettere å starte å lære en hest å reagere på et visst press. Saken er at du gir et press, med en eneste gang hesten reagerer RIKTIG på det presset, så slipper du. Hesten skjønner etterhvert at om den beveger seg vekk fra presset, får den fri. Etterhvert (eller fra starten om du vil, men det kan kanskje være stressete om hesten ikke reagerer som du vil med det første) som du ser hesten reagerer riktig, så kan du legge på et ord hver gang du legger presset.

Såklart vil ikke en hest skjønne at den skal rygge om du bare ser på den og sier "bak" og vil den skal rygge. Det er der det fysiske kommer inn, at den lixom "tvinges" å gå vekk fra presset, eller at den fort skjønner at "går jeg bakover når hun legger press på bringen min, så stopper hun presset"

Vet ikke om dette forklarte deg noe mer?
Jo, det forklarte det jeg lurte på iallefall! :D Hehe..

Jeg bruker jo som sagt flere tusen ganger, og i alle anledninger, at jeg aldri bruker straff, hehe. Har en anelse om at noen er lei av pisspreiket mitt, eller begynner å bli! Men, det påvirker jo treningen min på sin måte. Nå vet ikke jeg hvordan hester til folk som bruker straff/korrigering og høylytte ord, reagerer på det, men jeg kan hvertfall komme i full fart med longepisk og bokstavelig talt HYLE og kauke, og springe som en gal rundt hesten og piske vilt rundt (altså, jeg passer på hvor jeg slår så jeg ikke treffer hesten), hardt, så det smeller skikkelig. Meeg står bare og ser dumt på meg.

Jeg begynte tidlig etter jeg fikk Meeg på helfôr med å vise henne at hun ALDRI kom til å vente seg en streng korrigering, et ØYH, eller et nei fra meg. Eller smekk. Så jeg begynte da med å fremprovosere ”ulovlige” ting som Meeg kunne gjøre. Eks, løpe ut av boksen. Det jeg gjorde da, var å stenge av veien til forsekkene, og vi var alene i stallen. Vi kjente ikke hverandre godt, så hun løp ut, og jeg gikk etter, hun galopperte stallgangen og inn i varmstallen. Så jeg satt meg på en stol og pussa utstyr, og etter en stund kom hun for å se på. De dagene det var ridekurs og masse folk i stallen hadde jeg bare igjen boksdøra etter meg, og de dagene ingen var der, lot jeg den stå åpen mens jeg var inne i den for at hun kunne velge. Hun gikk vel ut 3-4 ganger, og etter det har hun ikke gjort det mer. For etter en stund kom hun tilbake, og fikk børst og kos i boksen.

Når det gjaldt pisken, gjorde jeg vel som de fleste, strøk pisken over henne, osv. Og skulle vi ut og gå tur, så hadde jeg pisken i andre handa, den var liksom med på alt. Hadde den i spiltet når jeg børstet henne. Løp rundt med den for meg selv og kauka litt og slo i bakken på lang avstand fra Meeg på beitet (før det ble små grudpaddocker). Det var nok rart å se på, haha. Så begynte jeg å svinge longepisk rolig frem og tilbake og lage litt bølger på siden mens jeg ba henne om små oppgaver som bakpartsvendinger og rygging, så pisken var liksom med oss på det og. Så begynte slagene rundt henne og bli høyere og hardere, og nå er hun så å si ganske sikker på at pisken er en del av meg på en måte. Kan sitte baklengs på henne og slå rundt rumpa, osv.. Moro! Jeg liker pisken, den har morsomme lyder. Tror jeg skal lage en egen liten kort snutt om piskbruk og hva en pisk kan brukes til. Begynte å bruke den som signal etter hvert. Hun vet forskjellen på når pisken smeller for at hun skal trave eller om vi bare koser eller gjør noe tilfeldig.

Høres ut som jeg er psycho når jeg snakker om at jeg løper rundt og danser indianerdans med pisken, men jaja. :p

Først, jeg er ikke lei av å høre på "maset" ditt, for jeg tar til meg så mye av det.. Second, det med pisken høres ikke psyko ut, men logisk i mine ører.. Så med å la hun "velge", og bestemme litt selv, så skjønte hun hva du ville? At hun gjorde "ulovlighetene" mest fordi hun ville ha oppmerksomhet, men når du sto på ditt så endte det med at hun ble mer oppmerksom på deg?

Tror det ble litt rotete dette egentlig.. :lol: Men jeg håper du skjønte hvor jeg ville..

Kaja
12-01-2008, 13:56
Hehe, det er jo bra! Ja, jeg lot henne bestemme litt selv, og de stille dagene i stallen stenger jeg av veien til forsekkene og hun får luske rundt løst i stallen mens jeg fyller vannbøtter og legger inn høy i boksene. Så har jeg en slags plystrelyd og navnet etterpå når hun skal komme inn i boksen sin. Fliinke hesten!

Synes jeg har vært litt for dominerende før, nå blir det enda vennligere, og nå skal jo ikke jeg ri henne før sommeren eller høsten av diverse årsaker jeg har (som er skrevet kort i bloggen), og da har jeg all tid på å gjøre om på forholdet vårt, enda litt mer. :)

Fancypants
12-01-2008, 19:17
Hehe, det er jo bra! Ja, jeg lot henne bestemme litt selv, og de stille dagene i stallen stenger jeg av veien til forsekkene og hun får luske rundt løst i stallen mens jeg fyller vannbøtter og legger inn høy i boksene. Så har jeg en slags plystrelyd og navnet etterpå når hun skal komme inn i boksen sin. Fliinke hesten!

Synes jeg har vært litt for dominerende før, nå blir det enda vennligere, og nå skal jo ikke jeg ri henne før sommeren eller høsten av diverse årsaker jeg har (som er skrevet kort i bloggen), og da har jeg all tid på å gjøre om på forholdet vårt, enda litt mer. :)

Bare åsnn at jeg har sagt det, jeg beundrer deg veldig mye for det du gjør med Meeg.. :D

Kaja
13-01-2008, 01:14
Taakk! :) Du må oppdatere her om dyret da! ;)

fabolos_willow
13-01-2008, 13:17
Kaja, du virker helt lik meg du... bortsett fra at jeg har litt vanskelig for å snu om på ting.. som feks plutselig forandre holdning ovenfor en hest.

Si fra når du er i nærheten av Vestfold, så kan du komme å besøke meg, så jeg kan lære litt av deg..:D

Kaja
13-01-2008, 22:40
Skal si fra, hehe. :p Men hva mener du med å forandre holdning ovenfor hest? Er bare jeg som er idiot som ikke skjønner eller? :D

fabolos_willow
14-01-2008, 09:51
nei, mener bare forandre meg selv hvis jeg vil gå frem på en annen måte enn før:p Jeg HAR forandret en del, særlig når det gjelder å holde meg i ro hvis jeg blir frustrert og oppgitt osv, har fått MYE bedre tålmodighet.. og prøver den milde veien.
men fortsatt tror jeg at jeg traffer for mye, eller gjør noe feil hvertfall.. og da mener jeg at jeg ikke er bevisst på det... kanskje først etter en treningsøkt hvor jeg tenker: hva gikk galt nå, ga jeg feil signal, reagerte jeg feil på noe osv.
men ofte ser jeg det ikke selv før noen andre sier NÅ:p hehe

*drømme om å se hesten min leken og fornøyd* (hun er 4 år, og virker som en gammel dame på 20 i hodet noen ganger)

Kaja
14-01-2008, 11:53
Men det viktigste er å være seg selv i nærheten av hesten. Ikke hold igjen reaksjoner (så lenge de ikke er veldig sterke da såklart). Hesten din er sikkert blid og fornøyd hun, selv om du bekymrer deg i blant!

Meeg er litt for lite leken, prøver hver dag vi holder på å leke litt, hun begynner å være med litt selv nå. :p Eks på åkeren lørdags formiddag tok jeg av grime og begynte å springe rundt på åkeren og bråsnu og sånn, stopper opp, og ser Meeg som står der og vurderer om hun fortsatt bare skal stå der eller bli med. :p Men etter hvert begynte hun å trave, galoppere og bukke og herje litt selv! Enmannslekene mine blir mer og mer til tomannsleker ofr hver dag som går!

fabolos_willow
14-01-2008, 22:54
hehe... så utrolig heldig du er som bare kan slippe hesten din på et jorde!!!
Hvis jeg gjør det finner jeg henne i stallen eller ved matfatet 2 sek etterpå...
hun vil bare hjem til mat hun.
Men hun er vel mye sånn pga at hun er drektig kanskje? ikke veit jeg.. føler liksom at hun helst vil være alene uten kjas og mas (ja, for det er mas for hu om jeg prøver å få ho med på leken)
og føler ikke at hun er annet enn sulten hele tia.. selvom hun får 12 kg pr dag + kraftfôr

Kaja
14-01-2008, 23:14
Kan jo ha noe med saken å gjøre at hun er drektig, og at mange hormoner er i sving.. :)

fabolos_willow
14-01-2008, 23:44
det er i allefall det eneste jeg håper:p hehe, det er derfor jeg har slutta å jobbe med henne i rundpen for tiden.. rett og slett fordi hun ikke liker det.
Tømmekjører i stedet, noe hun syns er gøy:D da går hun frem med spissa ører og gjør sitt beste;)
neste gang det kommer snø nå, skal jeg prøve slede på hu:D det blir spennende:D *glede seg*