PDA

Se full versjon : Video av Nevzorov og hester

Kaja
09-01-2008, 14:34
http://uk.youtube.com/watch?v=fBA1oy-vI7w

Kan noen utdype sine synspunkter på denne her og?
Noen synes sikkert at hestene her ser sinte ut og så. :p

Selv synes jeg hesten ser veldig leken ut i blant, og er konsentrert, og ikke spesielt sur!

Linoo
09-01-2008, 15:10
kuult

Augustina
09-01-2008, 15:19
oi, kult:D

fabolos_willow
09-01-2008, 15:50
syns det er helt fantastisk.
man ser jo at hesten ikke er ute etter han, men at den kanskje prøver å få han med på leken.

CecilieS
09-01-2008, 16:25
Morsom den røde hesten, likte den jeg :)

RenateSJ
09-01-2008, 18:25
Jeg synes hans hester ser mer avslappa ut. Men også mer agressive. Nå er jo jeg en av dem som ikke ser på all ørelegging som negativt. For jeg tror nesten at det kommer automatisk for dem når de gjør enkelte bevegelser

LisaFi
09-01-2008, 18:51
Enig med RenateSJ. For meg virker dette fremstilt som ei real arbeidsøkt, noe det sikkert også er, med eller uten utstyr... ;)

Julie og Kamy
09-01-2008, 18:53
Han er så fantastisk:)

Tone Kristin
09-01-2008, 19:05
Legg merke til at denne 'fantastiske' mannen ogsaa gir hestene godbiter (Eller, vi ser det jo ikke, fordi det er klippet, men jeg kan ikke skjonne hvorfor ellers han skulle stikke ene handa i lomma naar hesten staar ved siden av og tydelig venter paa noe).

Anita&Svarten
09-01-2008, 19:06
Jeg synes hans hester ser mer avslappa ut. Men også mer agressive. Nå er jo jeg en av dem som ikke ser på all ørelegging som negativt. For jeg tror nesten at det kommer automatisk for dem når de gjør enkelte bevegelser

Noen av de hestene er mer agressive. Mener at han opplyser om det på en av filmene jeg har, sammen med historien bak før hesten kom til han.

Jeg er og veldig imponert over han!

Sol
09-01-2008, 19:08
Her ser jeg "retningsstyrte" ører.. altså ører som er forover når alt er forover, som er lyttende ved nye kommandoer, og som er bakover når bevegelser er samlende og "sammenpressende"(i mangel av bedre ord). eneste lille flisespikkeri jeg kunne klare å finne var den lille snutten da han rei barbak på den sorte hesten.. da syns jeg hesten så noe misfornøyd ut.(og da HAR jeg lett altså Kaja;)). halen prøvde jeg og å følge med på.. og selv om den slo av og til, var det helst når hesten blei bedt om høy grad av samling, altså noe som er tungt for den, som den strever med i forhold til resten... det er greit syns jeg!

Alt i alt en video med en kul trener, som virkelig koser seg med hestene, og lar seg smitte av deres entusiasme! Sånn vil jeg ha mine dyr, DA føler jeg meg som en god og engasjert trener.

SafiraogMarthe
09-01-2008, 19:10
Har ikke sett så mye av han. Noe er imponerende, men har ikke helt sansen for ting han lærer hestene..

Anita&Svarten
09-01-2008, 19:12
men har ikke helt sansen for ting han lærer hestene..

Hvilke da?

(spør av nysgjerrighet:))

Harneshaug
09-01-2008, 19:13
Godbiter eller ikke (hvorfor står hestene til franskmannen og spiser av bakken halve tiden :lol: )
Nevzorow sine hester forholder seg til han på en helt annen måte. Jeg har beundret hans måte å jobbe på i mange år, langt tilbake til Mix-tid hvor 98% syntes han var en tulling.
De om det, jeg liker det han gjør.
Hestene hans leker som HESTER, de går ikke og tripper rundt han med strøkne ører, bortvandt blikk og pisking med halen. Det er direkte, hopp og sprett med energi og utfoldelse.
Noen ganger bare bobler de over i rene utfall og kast, synes det er herlig.
ALLE de 4 hestene hans er tidligre dødsdømte og ødelagte hester av blandingsrase og ingen av dem er såkalte "ridehester".
Altså ikke naturlig nedarvet letthet for å bære seg.
De leker med han på hesters vis, de har full kontroll over utfallene sine.
Han leker dog aldri med dem før tilliten er opparbeidet da dette er hester som har gjennomgått det som en russer vil karakterisere som misshandling.
Noe helt annet en det man roper over seg for her. Det er snakk om virkelig nedbrutte og skakkjørte hester både fysisk og psykisk.

Mannen har ikke strøm i huset sitt, ikke TV eller radio, ikke data og internett. Han lever og puster hest 24t i døgnet, han er ekstrem innen mange felt ja, men jeg beundrer oppofrelsen og engasjemanget grenseløst.

Chevaleresse
09-01-2008, 19:33
Veldig enig med deg her Harneshaug. Man kan si mye om Nevzorov og hans måte å kommunisere med omverdenen på, men jeg mener han er en av vår tids aller beste og mest dedikerte hestemennesker. Kunne man fått et slik forhold til hestene sine sier jeg bare...

Mvh Torill

Anita&Svarten
09-01-2008, 19:38
Veldig enig med deg her Harneshaug. Man kan si mye om Nevzorov og hans måte å kommunisere med omverdenen på, men jeg mener han er en av vår tids aller beste og mest dedikerte hestemennesker. Kunne man fått et slik forhold til hestene sine sier jeg bare...

Mvh Torill

Skriver under på denne!

fabolos_willow
09-01-2008, 19:41
skriver under;)

hehe, du kom før meg jo >Anita:p

Sol
09-01-2008, 19:42
underskriftskampanje på gang??

fabolos_willow
09-01-2008, 19:42
haha

Tone Kristin
09-01-2008, 19:58
Vel, ja, han er en imponerende mann. Men, han er det jeg vil definere som en fanatiker, og som fanatikere flest saa skremmer han meg.

Kaja
09-01-2008, 20:02
De må ha nett i huset? :p Har maila med kjerringa hans hvertfall. Men han er imponerende ja! Mitt store forbilde for han håndterer hester uten noe form for straff eller streng korrigering. Hestene hans har bokstavelig talt blitt mishandlet, og ja.. Han er best.

RenateSJ
09-01-2008, 20:03
Men denne fanatikeren holder seg mye mer for seg selv. Det er ikke han som sprer seg selv til massene, eller prøver å selge seg selv. Stor forskjell der, og på de fanatikere som skal tvinge sine tanker ned over hodet på resten av verden

Harneshaug
09-01-2008, 20:10
Ikke når han lagge frem så utrolige resultater gjennom en hel mansalder nei.
Ikke skremmer han meg på noe annet vis heller :lol:
Kunne godt tatt meg ei studieuke der eller to ;) Han er sikkert akkurat passe herlig rå http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/frech/d010.gif

Chevaleresse
09-01-2008, 20:14
:lol: Ha, ha, enig med deg der også Harneshaug:D . Men tror nok han ikke er bare enkel å bo i hus sammen med...

Mvh Torill

Harneshaug
09-01-2008, 20:14
De må ha nett i huset? :p Har maila med kjerringa hans hvertfall. Men han er imponerende ja! Mitt store forbilde for han håndterer hester uten noe form for straff eller streng korrigering. Hestene hans har bokstavelig talt blitt mishandlet, og ja.. Han er best.

Nei det har de ikke, HUN har kontor hvor HUN driver det fra. Har mailet med henne jeg også, men flere år siden.
HAN har ikke noe som helst med nettsiden eller disse filmene å gjøre, annet enn at han "deltar", hun har regien på alt.
Han opptrer/foreleser svært skjelden, sender elevene sine ut i stedenfor.
Han liker ikke folkemengder, han liker ikke å lære bort via steder som internett da han mener det er passe bortkastet når det gjelder hestekomunikasjon, noe jeg er helt enig i.
Han tror på muntlig overlevering, mester og elev, lære via observasjon og daglig trening.
Pengene de tjener går til senter for misshandlede hester, bygge opp miljø og holdningsskapende arbeid.

Kaja
09-01-2008, 20:16
Donald Newe holder kurs for han ja! Han hadde jo kurs i Lyngdal i regi av Absinthe hvertfall. Så snakker Nevzorov aldri engelsk!

Synes det er ganske grei ting jeg, at han ikke underviser i det. Så trer han ikke metodene sine over huet til folk ja. Men på forumet hans er mange treningsmetoder publisert, dog man må sende inn søknad for å få tilgang dit. (noe jeg nå endelig har gjort, fordi jeg har bestemt meg for å ikke bruke bitt på mine egne hester igjen)

Harneshaug
09-01-2008, 20:17
:lol: Ha, ha, enig med deg der også Harneshaug:D . Men tror nok han ikke er bare enkel å bo i hus sammen med...

Mvh Torill

Trenger ikke booooo der akkurat :D
Kan godt ha litt mer luxus jeg, dovendyret, men TENK å få møtt han da...
Hadde sikkert pisset på meg, fått krampe og panikk :lol:
Nei... da måtte det gått ned noen flasker rødvin først he he... men tenk å få se han i action, dét hadde vært noe det!! (altså action som i trening med hest :lol:)

LisaFi
09-01-2008, 20:19
Haha! Over til sport! :D

Chevaleresse
09-01-2008, 20:21
De hadde vært noe ja. Men tror egentlig det er vanskelig å lære av han. Tror endel av det han får til er veldig knyttet til hvordan han er som person.

Mvh Torill

Harneshaug
09-01-2008, 20:23
De hadde vært noe ja. Men tror egentlig det er vanskelig å lære av han. Tror endel av det han får til er veldig knyttet til hvordan han er som person.

Mvh Torill

Ja det er jo DER (den usportslige) fasinasjonen ligger, FOR en karismatisk mann, sukk....

Og over til hest :lol:

Renate
10-01-2008, 15:58
Har sett ham jeg... Ikke sammen med hest, men en gang han skulle holde et foredrag på Bokvajeden på Plosjad Vosstanija, St Petersburgs største bokhandel. Gikk ut i det han kom inn.

Og ja, jeg må bare henge meg med de som blir skremt av ham, han skremmer meg også. Russiske ultranasjonalister gjør det.. Og når man har lest litt om hva han har greid å lire ut av seg av utsagn i gjennom hans karriere som politiker, journalist og talkshowvert, og ikke minst sett (og følt konsekvensene av det) så klarer jeg ikke annet enn å ta sterk avstand fra ham. Så sterk avstand at jeg heller ikke klarer å ta til meg hans ideer innen ridning. Det at han som journalist i Russland også er kjent for å ha et noe løst forhold til sannheten hjelper heller ikke på troverdigheten hans i andre sammenhenger heller, i mine øyne.

Men nå er jeg vel langt ute på OT-jordet

LisaFi
10-01-2008, 16:15
Oi!

Det var et nytt bilde på ting! Synes det er veldig interessant med innlegg som forteller ting vi andre ikke har forutsetninger for å vite så mye om!

*klø seg enda litt mer i huet*

Chevaleresse
10-01-2008, 16:18
Har hørt om det før egentlig, og jeg er også skeptisk til han som person ( selv om han har en utstrålig jeg liker å se på). MEN jeg synes som sagt han kan å trene hest, og har et misunnelsesverdig forhold til sine hester.

Mvh Torill

fabolos_willow
10-01-2008, 16:37
Har sett ham jeg... Ikke sammen med hest, men en gang han skulle holde et foredrag på Bokvajeden på Plosjad Vosstanija, St Petersburgs største bokhandel. Gikk ut i det han kom inn.

Og ja, jeg må bare henge meg med de som blir skremt av ham, han skremmer meg også. Russiske ultranasjonalister gjør det.. Og når man har lest litt om hva han har greid å lire ut av seg av utsagn i gjennom hans karriere som politiker, journalist og talkshowvert, og ikke minst sett (og følt konsekvensene av det) så klarer jeg ikke annet enn å ta sterk avstand fra ham. Så sterk avstand at jeg heller ikke klarer å ta til meg hans ideer innen ridning. Det at han som journalist i Russland også er kjent for å ha et noe løst forhold til sannheten hjelper heller ikke på troverdigheten hans i andre sammenhenger heller, i mine øyne.

Men nå er jeg vel langt ute på OT-jordet

What??
jobber han som alt dette her`?

Renate
10-01-2008, 16:44
Ja, jeg vil gjerne utdype mer, og skal gjøre det senere i kveld (evt i morgen tildlig, for nå må jeg snart løpe til banen).

I mellomtiden kan jeg la Nevzorov snakke for seg selv, sitert i The Washington Post:

The UCSJ quoted Aleksandr Nevzorov, a member of the Russian parliament, as having said, "The fact that black people are attacked on our streets is something positive, though that may sound paradoxical. It means that there are more of them now."

http://www.justiceinitiative.org/db/resource2?res_id=10325

Samme sitat og litt til står også i en artikkel: BLOODY APRIL: The Escalation of Neo-Nazi Violence in Russia (http://www.fsumonitor.com/stories/051906Nick2.shtml)

Commenting on the recent murder of a Senegalese man in Petersburg (see above), Mr. Nevzorov then invented some murder statistics from the US to bolster his argument: "Yes, they killed a man from Senegal. Do you know how many black people are killed in Chicago over the course of one night? Forty people. The fact that black people are attacked on our streets is something positive, though that sounds paradoxical! It means that there are more of them now, they have established themselves in Russia and act more bravely. For example, they go to night clubs." The Senegalese victim Mr. Nevzorov was rather callously referring to was ambushed outside a nightclub

Jeg synes dette er skremmende resonement fra en populær politiker fra en by (St Petersburg) som sliter med rasistisk motiverte drap, spesielt på utenlandske studenter.

Jeg ønsker ikke at man skal slutte å lære hest av Nevzorov, at jeg ikke klarer det er nok en "yrkesskade" fra min side :)
Men jeg synes at det ikke skader at folk også vet hva annet den mannen driver med og står for.
Jeg er velsig skeptisk til den glorifiseringen av ham som enkelte hestefolk driver med (har ikke sett så mye av det på dette forumet, bare så det er sagt :) )

fabolos_willow
10-01-2008, 16:50
oi oi oi..
ble helt paff her jeg nå..

RenateSJ
10-01-2008, 17:08
Er jeg helt blåst eller? Han sier jo bare at det betyr at svarte har klart å etablere seg i Russland. At de før var så få at det ikke sjedde så ofte at de ble drept. For det er sikkert oftere at en russer blir drept enn en svart mann. mulig han mente at han synes det er for mange svarte der, men jeg leste ikke det sitatet sånn...

Renate
10-01-2008, 17:14
Han sier vel at det er positivt at svarte blir drept, fordi det betyr at det er fler av dem i Russland.
Mulig det bare er meg, men jeg synes det er en litt merkelig måte å formulere seg på?
Nå er det desverre slik at Russland sliter med en del rasistiske motiverte drap, spesielt på afrikanere og kaukasere.

RenateSJ
10-01-2008, 18:06
Ok, jeg gir meg. Det er vel det han sier mellom linjene.

Sofie&Lavageitene
10-01-2008, 18:20
Kjente respekten min for han sank drastisk her..

Kaja
10-01-2008, 20:09
Jeg vet dette her også, men det betyr ikke at det han gjør med hestene er fantastisk!

Han er en ganske snodig person for å si det sånn.

Sol
10-01-2008, 20:50
Skjønner ikke det her jeg.. er han en dårlig hestetrener om han er en rasistisk drittsekk på "fritiden"? MÅ man like alle sider ved en person, eller kan man feks nøye seg med å si at denne syns jeg er flink med hester, flink med blomster, hunder, katter.. men det er ikke en person jeg omgås ellers.

Jeg kjenner mange mennesker som jeg aldri kunne hatt "i maten", men som jeg beundrer arbeidet til alikevel...

Sofie&Lavageitene
10-01-2008, 20:57
Det er jeg enig i, men det sier såpass mye om et menneske at jeg ikke lengre vil støtte han. Er det en ting jeg ikke klarer er det rasister. Men ingen tvil at mannen er et geni med hester.

Anita&Svarten
10-01-2008, 21:02
Etter å ha lest det Renate la ut har ikke jeg heller så mye til overs for han utenom hestene. Men mannen er flink til det han gjør med hestene, og hestemessig så er jeg fortsatt like imponert over hva han får til.
Og pengene til filmene går jo ikke til mannen selv, så jeg kommer til å fortsette å kjøpe de.

RenateSJ
10-01-2008, 21:04
Har egentlig bare tenkt at han er flink med hestene. Resten av personen tja... Føle seg veldig eh... grunn/shallow

Anita&Svarten
10-01-2008, 21:05
Jeg hadde heller ingen kjennskap til han utenom, så jeg sitter fortsatt med samme inntrykket jeg hadde til å begynne med.. Skulle vel kanskje skrevet det i forrige innlegg..:p

Hanna
10-01-2008, 23:01
interessant, renate... det er jo bra å vite sånt, så man kan ha det i bakhodet. men jeg kjenner mange intelligente mennesker som har totalt tragiske idéer om hest, og motsatt. samtidig som et menneske fortsatt er det samme mennesket uansett om det gjelder hest eller andre ting...

må innrømme at når jeg så filmen først, tenkte jeg at det var litt "skummelt" med at hestene drev og slo etter ham med forbeina og sånt. men, hestene leker jo sånn i flokken også, og det virket jo ikke som de slo MOT ham på den måten. likevel vet jeg at jeg ville blitt redd hvis en hest gjorde sånn mot meg, fordi jeg ikke har det samme tillitsforholdet med dem som han tydeligvis har.

AvitasOleo
10-01-2008, 23:20
Jeg tror det er mange personer man ikke ønsker å vite alt om...da kan idyllen fort rakne for enhver:p
Men politikk og hest har ganske lite med hverandre å gjøre så for min del farger ikke dette mitt syn på det han gjør som hestemenneske og trener...

Harneshaug
10-01-2008, 23:35
Er jeg helt blåst eller? Han sier jo bare at det betyr at svarte har klart å etablere seg i Russland. At de før var så få at det ikke sjedde så ofte at de ble drept. For det er sikkert oftere at en russer blir drept enn en svart mann. mulig han mente at han synes det er for mange svarte der, men jeg leste ikke det sitatet sånn...

Må bare kommentere denne, jeg leste den på akkurat samme måte som Renate.
Ser ikke det rasistiske i det, heller en litt slepen ironi...

Harneshaug
10-01-2008, 23:41
Så vil jeg i tillegg komentere at det er vel ingen av oss nordmenn som har forutsetninger for å hverken forstå eller komentere russisk politikk, bortsett fra deg da Renate :)
Han kan være så ekstrem og skremmende innen politikken han bare vil, det d**** jeg i.
Jeg er kun interessert i den jobben han gjør med hestene og jeg er SIKKER på at den selvtillit og utstråling han har er et resultat av den personen han ER og det merker hestene.

Ikke noe vits å lære bort karisma, enten har du det eller ikke.

Som et PS begynner jeg å bli ganske smårasistisk selv om dagen og det JEG hater over alt på jord er mennesker som skal forsvare "fargede/muslimer/arabere whatever" for en hver pris, samme regler for alle!!
Med det drar jeg ALLE under en kam, oss også så bare spar dere å bli sjokkerte eller fornærmede eller fomanende snurte :lol:

Kaja
10-01-2008, 23:50
Helen din rasist!! :lol:

Jeg driter i hva han måtte finne på utenom hest. Er så utrooolig kult at det er en som IKKE bruker noe som helst form for straff eller korrigering/fase 4 som kommer seg hit.. :)

Lopke
10-01-2008, 23:59
Er så utrooolig kult at det er en som IKKE bruker noe som helst form for straff eller korrigering/fase 4 som kommer seg hit.. :)

men hvordan vet vi det??

Kaja
11-01-2008, 00:00
Jeg spurte nettop Lidia, og hun sier at det er sitert feil, for han synes ingenting om rasisme og respekterer alle og en hver osv. :) Er vel heller noen som er sure på at han er en bastant fyr og velger å kritisere på sitt vis som har sitert det. Dessuten kunne det jo tolkes som Renate skrev også.

Kaja
11-01-2008, 00:01
men hvordan vet vi det??

Jeg velger å tro på det, siden jeg allerede har kommet meg et stykke med det.

Lopke
11-01-2008, 00:06
ja den er grei.. at det funker for deg, men igjen, man kan vel aldri helt være 100% sikker på at den treningen som vises på en film er den som egentlig ligger bak?

Som f.eks når noen var og så han franske soppen på OHS og Globen. Finnes nok masse film med ham som folk synes er fantastiske, men in real så la folk merke til at det ikke så særlig harmonisk ut likevel??

Og man selger vel litt et produkt og? Snarveier kan vel alle ty til..

Kaja
11-01-2008, 00:08
Joda, er enig, men ikke ødelegg det som gir meg enda mer selvtillit nå, haha. :p Men uansett så ser hestene hvertfall fornøyde ut, og det er viktig. :) Dessuten bærer de seg selv utrolig flott.

Kurre
11-01-2008, 00:35
Hmmm...
Som den inngrodde skeptiker og mistroiske satan jeg er...så tenker jeg litt:
Om han har et "slepphendt forhold til sannheten" (flott uttrykksmåte Renate) i andre henseender,hvorfor da ikke når det gjelder håndteringen/treningen/fortiden/alt rundt hestene?

Eller er det det at jeg har sett FOR mye piss bli presentert som Konjakk til å tro noe som helst lenger?
Har etterhvert sett så altfor mye som VIRKER fint,flott harmonisk,riktig og så videre og så videre som har raknet sørgelig når man har skrapet litt lenger ned under overflaten.

kan det være saken her?
Eller er alt hva hans kjære kone forteller den rene og pure sannhet?
kan bilder lyve?
Er ikke alt vi ser på film eller leser på internett sant?

*Ikke egentlig våken nok til å være veldig engasjert,men nok til å kaste ut noen halvtrøtte tanker*

LisaFi
11-01-2008, 00:47
Nina tenker kloke tanker som vanlig. Sunn skepsis skader ingen... Det er lov til å tenke to ganger?

Kaja
11-01-2008, 00:50
Jaja, men det er jo som med alle trenere. Man velger jo hva man vil tro. Jeg tror hvertfall helt og holdent at han ikke bruker straff eller streng korrigering. Det er nemlig ikke så jævla vanskelig å ikke gjøre..

(edit, virket kanskje litt småprovosert der, men var ikke det som var meningen :p )

LisaFi
11-01-2008, 00:52
:lol:

Menneh, du er enig i det, at det er lurt å ikke være direkte "godtroende" i alle fall? Om man stiller spørsmål ved ting, så kan jo all slags svar dukke opp, både avkreftende og bekreftende. :)

Kaja
11-01-2008, 01:01
Jau den er jeg enig i, denne tråden får meg til å grøsse hvis jeg får vite at det ikke er sant.. Da blir jeg lei meg, hehe.

LisaFi
11-01-2008, 01:03
... Kankskje DU blir den EKTE da, som viser at det går an...? ;)

Harneshaug
11-01-2008, 01:07
Så NÅ er det lov å stille kritiske spørsmål ang metodene???
Synd han ikke holder på med trav, da hadde han vært ufeilbarlig :rolleyes:

Selvfølgelig kan der være ting ved han som ALLE andre, men nå synes jeg dette begynner å bli paranoiaforum...
MÅ det være noe galt ved alle?`
MÅ man LETE etter noe galt ved alle?
Skal vi begynne å lete på våre egne og hverandres feil i stedenfor snart?

Selvfølgelig kan man være kritisk å stille spørsmål for all del. grunnen til at jeg LIKER Nevzorow er at hadde det ikke vært for hans blonde kone hadde INGEN her inne eller mange andre for den saks skyld visst hvem han er.
Han gjør ikke dette for å vise seg, for penger eller oppmerksomhet.
Han gjør det for hestene og seg selv.
For MANGE hester faktisk. Han er ikke redd for å kalle en spade en spade.
Hans fokus er hesten ikke eieren, rytteren eller hva det måtte være.

Med alle de grusomme skjebnene og behandlingen han har vært vitne til, synes jeg ikke det er det spøtt rart at han missliker menneskers behandling av hester som tjenere.
Hestehold i Norge fortoner seg jo som prinsessen på erten i forhold, selv de verste tilfellene her kan ikke sammenlignes med det han har filmet og sett.

Kan man ikke bare respektere at han er direkte dyktig, æreskjær og litt vel ekstrem.
Om han ikke deler med verden sine metoder har han grunngitt det også.
Han er ikke interessert i å lære menneskene hvordan de skal kue hestene til å gjøre som menneskene vil, slik mange andre kjente trenere gjør.
Han mener forståelsen for dyret, det behov og reaksjonsmønster skal ligge til grunn, ikke bare å få vite veien dit.

Lopke
11-01-2008, 01:07
:lol: nesten som da du oppdagde at julenissen bare var naboen liksom?? forstår skuffelsen..

Jeg er enig i at han har flott "trente" hester.. kan jo bare drømme om noe lignende, og ja jeg kunne godt tenkt meg filmen og faktisk, MEN sluker ikke alt rått.

Selvom han kanskje uttaler seg ekstremt usmart i media men er flink med hestene, så liker jeg på en måte tanken om at dem jeg "ser litt opp til" har litt mellom ørene og.. også når det kommer til andre ting. Folks måte å trene, snakke, være på sier jo litt om personen.

Uten å dømme noen som helst..

Lopke
11-01-2008, 01:08
årrhh Helen kan du ikke bare være enig da!! du stiller sånne spørsmål jeg bare må tenke på.. og nå skulle jeg liksom sove etter jeg hadde sagt mitt!!

faen..

Harneshaug
11-01-2008, 01:10
Slapp av Marianne, her inne er vi tydeligvis av de ufeilbare som ser andres metoder som noe vi kunne gjort bedre selv :lol:
For vi er så smarte at vi oppdager alltid noe som burde vært anderledes.....
Dét kan man jo sove godt på? :D

Lopke
11-01-2008, 01:15
Så NÅ er det lov å stille kritiske spørsmål ang metodene???
Synd han ikke holder på med trav, da hadde han vært ufeilbarlig :rolleyes:

åh?? forklare?? ja for flere kritiske spørsmål! :p

Selvfølgelig kan der være ting ved han som ALLE andre, men nå synes jeg dette begynner å bli paranoiaforum...
Jamen vi må jo ha litt å være uenige om da.. bare for å ha vært det liksom..

azz!! heller skepsis enn syt.. syt er det nok av her!

MÅ det være noe galt ved alle?`
Nope, men det er skjeldent noen er ufeilbare...

MÅ man LETE etter noe galt ved alle?
Jepp, bare for å ha overbevist meg selv om at ingen er perfekte..

Skal vi begynne å lete på våre egne og hverandres feil i stedenfor snart?
Åh.. jeg synes nesten ikke man leser om annet jeg.. er veldig få synes jeg som tørr å skrive "nå er jeg faen meg stolt av meg selv"

Selvfølgelig kan man være kritisk å stille spørsmål for all del. grunnen til at jeg LIKER Nevzorow er at hadde det ikke vært for hans blonde kone hadde INGEN her inne eller mange andre for den saks skyld visst hvem han er.
Jeg aner ikke hvem kona er?? er hun dummere enn ham? og hvorfor er han kjent via henne??

Kan man ikke bare respektere at han er direkte dyktig, æreskjær og litt vel ekstrem.

joo da.. *flau*

og resten er jeg enig med.. så da gidder jeg ikke quote mer.. :lol:

Lopke
11-01-2008, 01:16
Slapp av Marianne, her inne er vi tydeligvis av de ufeilbare som ser andres metoder som noe vi kunne gjort bedre selv :lol:
For vi er så smarte at vi oppdager alltid noe som burde vært anderledes.....
Dét kan man jo sove godt på? :D

jo jo men vi er lizzom inte ligente da.. teller det nå lixxom?

Kaja
11-01-2008, 01:18
Alexander Nevzorov er uansett den beste hestetreneren jeg har sett til nå i mitt liv. :) Skulle ønske jeg kunne bare greie halvparten! Jeg tror nok at han gjør det han gjør, hvorfor skulle han ha behov for å lyve når han likevel ikke offentlig utleverer seg selv uansett? (som helen sa)

LisaFi
11-01-2008, 01:20

Om jeg nå skal stille spørsmål ved det ALLE som driver med hestetemming og trening på "alternative" måter i deler av Russland driver med på bakgrunn av hva jeg har sett av EN mann så ville det vel være generalisering, og det er jo IKKE bra.... :roll:

Skal passe på så jeg bare nikker og sier ja, bra, i all framtid. Spesielt om alle andre gjør det. :D

Lopke
11-01-2008, 01:21
Alexander Nevzorov er uansett den beste hestetreneren jeg har sett til nå i mitt liv. :) Skulle ønske jeg kunne bare greie halvparten! Jeg tror nok at han gjør det han gjør, hvorfor skulle han ha behov for å lyve når han likevel ikke offentlig utleverer seg selv uansett? (som helen sa)

skapsnarcissist??? neida.. godnatt!!

Harneshaug
11-01-2008, 01:21
Ikke saboter Marianne http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/c035.gif

Dessuten er det ingen som kritiserer hverandre HER INNE for da kommer det et gjeng med gråtekoner hylende om slemme gamle damer med en gang!
Men ANDRE, der ute, som ikke kan svare tilbake... fyr løs...

Kona er den som kom på den geniale idéen om å vise han for verden. Hadde det vært opp til han hadde han sittet i sin strømløse koie i Russland og puslet med hest for seg selv, men hey... hun er jo pen og han er bare en mann :lol:

I går var jeg stolt av Ulskaug, teller det? Er jo jeg som har gjort ahn slik at jeg ble stolt av han :D

Och... jag ÂR inte ligent, derfor gir jeg meg ikke på denne.
Nevzorow er MIN

LisaFi
11-01-2008, 01:22
Mistenker at kona hans er direkte uenig, Helen.. :roll: (i at han er DIN altså .. :p )

Azawakh
11-01-2008, 01:24
Problemet er vel at folk har en tendens til å tro på endel ting og se det rosenrødt når personer fremstiller det slik; ikke fordi folk nødvendigvis er dumme, men fordi man virkelig ØNSKER at det er slik og hjernen fikser resten ubevisst!

Denne egenskapen kan man vel si at både er positiv og negativ, kommer an på hvordan man ser det ;) Egentlig er den ikke så gæli, bare man passer på å ikke bli fanatiker og går seg helt bort i skogen.

For min del så jeg mye "klarere" og rosenrødt når jeg var yngre; nå har jeg blitt "a little bit older, a little bit colder" og har innsett at det ikke finnes noe idéelt i virkeligheten. ::/: Ting VAR slik og slik, man trengte aldri å bruke "vold" mot hest eller lignende, hesten var din venn for alltid og selvfølgelig ønsket man et helt spesielt vennskap, med forståelse går alt i orden, osv osv.. Til jeg oppdaget at det var ikke så enkelt som jeg engang VISSTE det var.. "The truth is rarely pure, and never simple" - OW
Men skulle ønske jeg kunne føle den troen igjen en gang i blant, det er ingenting mer motiverende enn det og mye lettere å holde en retning!

Slik det er nå føler jeg meg ofte litt lost i retning, siden ingen av de jeg trodde kunne føre meg dit, egentlig ikke kan, det idéelle finnes ikke(men man kan prøve så godt man kan :) ) og til syvende og sist så er det ingen som kan lose en gjennom problemene og til "målet".

"If it is too good to be true, it probably is" :rolleyes:

Harneshaug
11-01-2008, 01:25

Om jeg nå skal stille spørsmål ved det ALLE som driver med hestetemming og trening på "alternative" måter i deler av Russland driver med på bakgrunn av hva jeg har sett av EN mann så ville det vel være generalisering, og det er jo IKKE bra.... :roll:

Skal passe på så jeg bare nikker og sier ja, bra, i all framtid. Spesielt om alle andre gjør det. :D

DET trenger du ikke skal jeg si deg!
Er bare jeg og Kaia som liker han så tror du står godt på den andre siden av gjerdet :lol:

Jeg har likt og sett opp til denne mannen i MANGE år, du kan sikkert huske noen tråder på MIX Lisa?
Jeg liker han FREMDELES og du liker han fremdeles ikke, om du ikke har ombestemt deg da? ;)

Overhodet ikke snakk om å nikke å være enig, jeg har gått mange runder med denne før og igjen sier jeg ikke at mannen er garantert 100% ufeilbarlig, men du dæven han har gjort mye bra for hestene, ikke for publikum som skal se på....

Lopke
11-01-2008, 01:25
Dessuten er det ingen som kritiserer hverandre HER INNE for da kommer det et gjeng med gråtekoner hylende om slemme gamle damer med en gang!
Men ANDRE, der ute, som ikke kan svare tilbake... fyr løs...

jepp enig i den.. derfor jeg skulle ønske at slike som EO som faktisk er norsk og kan lese hva vi skriver, ville tatt seg et besøk på tråden "hennes" og svart litt.. DET hadde vært saker!!!

Kan nok bare glemme en kommentar fra både Anky og han her da.. og soppen fra frankrike ;)

Harneshaug
11-01-2008, 01:27
Mistenker at kona hans er direkte uenig, Helen.. :roll: (i at han er DIN altså .. :p )

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/liebe/a026.gif Jeg ER så glad i deg Lisa for der ser du at ALLE kan være uenige, hun bare vet ike at jeg har rett enda :D

Harneshaug
11-01-2008, 01:28
SOPPEN fra Frankrike http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/a040.gif
Han hadde jeg ikke tatt om han var smørstekt med salt og pepper på en gang :lol:

Lopke
11-01-2008, 01:32
Der ser du.. jeg synes fransk er litt mer sexy enn russisk jeg da.. men tilbake til tema.. :lol:

Eller et OT tema.. det hadde vært litt stilig om vi kunne invitert en person, som er "kjent" til å delta i en nettdebatt her på FH!!!

De gjør det på VG hele tiden jo!!

Harneshaug
11-01-2008, 01:35
Problemet er vel at folk har en tendens til å tro på endel ting og se det rosenrødt når personer fremstiller det slik; ikke fordi folk nødvendigvis er dumme, men fordi man virkelig ØNSKER at det er slik og hjernen fikser resten ubevisst!

Denne egenskapen kan man vel si at både er positiv og negativ, kommer an på hvordan man ser det ;) Egentlig er den ikke så gæli, bare man passer på å ikke bli fanatiker og går seg helt bort i skogen.

For min del så jeg mye "klarere" og rosenrødt når jeg var yngre; nå har jeg blitt "a little bit older, a little bit colder" og har innsett at det ikke finnes noe idéelt i virkeligheten. ::/: Ting VAR slik og slik, man trengte aldri å bruke "vold" mot hest eller lignende, hesten var din venn for alltid og selvfølgelig ønsket man et helt spesielt vennskap, med forståelse går alt i orden, osv osv.. Til jeg oppdaget at det var ikke så enkelt som jeg engang VISSTE det var.. "The truth is rarely pure, and never simple" - OW
Men skulle ønske jeg kunne føle den troen igjen en gang i blant, det er ingenting mer motiverende enn det og mye lettere å holde en retning!

Slik det er nå føler jeg meg ofte litt lost i retning, siden ingen av de jeg trodde kunne føre meg dit, egentlig ikke kan, det idéelle finnes ikke(men man kan prøve så godt man kan :) ) og til syvende og sist så er det ingen som kan lose en gjennom problemene og til "målet".

"If it is too good to be true, it probably is" :rolleyes:

Eh.... nå er jeg 10 år eldre enn deg, så tror jeg er over min verste "rosenrøde" periode :lol:
Men tar det som et kompliment :D
Jeg har i alle fall funnet ut at han er den jeg liker best av alle vi ikke liker...

LisaFi
11-01-2008, 01:36
DET trenger du ikke skal jeg si deg!
Er bare jeg og Kaia som liker han så tror du står godt på den andre siden av gjerdet :lol:

Jeg har likt og sett opp til denne mannen i MANGE år, du kan sikkert huske noen tråder på MIX Lisa?
Jeg liker han FREMDELES og du liker han fremdeles ikke, om du ikke har ombestemt deg da? ;)

Overhodet ikke snakk om å nikke å være enig, jeg har gått mange runder med denne før og igjen sier jeg ikke at mannen er garantert 100% ufeilbarlig, men du dæven han har gjort mye bra for hestene, ikke for publikum som skal se på....

Det får man jo i det lengste håpe i alle fall da? Så lenge ingen får se på når han trener så er det vel i alle fall håp i hengande snøre?

Det jeg i alle fall vil berømme ham for, er at det han viser i filmsnutten i alle fall presenteres som ei real arbeidsøkt, ikke noe skumgummirosa hjertesmertemegogminhestbestevenner. Respekt- gjensidig, - får man da tro og håpe- og arbeid og pauser, fornuftig oppbygging av ei treningsøkt, og tydeligvis med et rytter/ridningsmål for øyet, hestene trenes for å brukes, og rides i samling.
Og altså ikke presentert som lykkelighetsaktiviteter for den søte musikkens skyld? Det føler jeg i alle fall er positivt med denne presentasjonen, den er "ærlig" på det at det er en JOBB for hestene. Og at den har et mål, beyond det å ha hesten løs og få den til å gjøre ting.

Like eller ikke like er litt for black or white. Jeg LIKER tanken på at han KANSKJE er og virker som han blir presentert, mens jeg gripes av tankene som Nina la fram litt tidligere i tråden.. Enn om...? Ambivalent? Ja..

Så får man ta de delene som tiltaler en og putte i boksen med nyttige ting som man oppbevarer under senga og tar fram ved behov, og så slenger man det andre et annet sted, til man føler behov for å se på det på nytt..

Harneshaug
11-01-2008, 01:40
Ja men det er jo det samme som jeg liker Lisa... blir bare så trøtt over å lete etter ikke åpenbare feil, når der SKAL være noen... som jeg ikke ser :lol:
Soppen er grei, EO har jeg ikke uttalt meg om, men jeg LIKER Nevzorow, jeg liker uttrykket til dyrene, jeg liker utstrålingen til mannen, jeg liker stallen, miljøet, idealene hans og og væremåten han viser sammen med hestene...
DET liker jeg og koser meg med det :D

Hanna
11-01-2008, 01:42
hva med han John Nash, da, som fikk Nobelprisen i matte men likevel var shiszofren (eller hvordan det skrives)? :p (jepp jeg har nettopp sett A Beautiful Mind) Han var genial men hadde problemer i "samfunnet".. ingen er perfekte på alle områder! Kanskje Nevzorov er hesteverdenens svar på John Nash x]

nei nå MÅ jeg ta kvelden snart...

LisaFi
11-01-2008, 01:43
Ja, eller Johnny Cash, hvem vet?

(Flere som er i overkant trøtt... Ihk... ) God natt.

Lopke
11-01-2008, 01:44

Harneshaug
11-01-2008, 01:47
hva med han John Nash, da, som fikk Nobelprisen i matte men likevel var shiszofren (eller hvordan det skrives)? :p (jepp jeg har nettopp sett A Beautiful Mind) Han var genial men hadde problemer i "samfunnet".. ingen er perfekte på alle områder! Kanskje Nevzorov er hesteverdenens svar på John Nash x]

nei nå MÅ jeg ta kvelden snart...

Eller musikkens svar på David Helfgott i "Shine", brilliant geni, med trøbbel...

Harneshaug
11-01-2008, 01:49

Cash var jo bare en dameglad alkoholiker med fantastisk stemme .... :D

LisaFi
11-01-2008, 01:51
Ja, som sagt? Hvem vet? El mistifico ... :D

Harneshaug
11-01-2008, 01:54
Ja men han var jo god på det han SKULLE være god på... synge...
Nevzorow er god på hest om han kanskje ikke er like god på andre ting... som å formulere seg politisk korrekt :lol:

LisaFi
11-01-2008, 02:02
Jeg er med ett glad for at det er svært mange ting i mitt liv jeg ikke er særlig god på.. *puh*

Harneshaug
11-01-2008, 02:16
*klø* skjønte ikke den jeg....? :lol: Treig?

Du er jo flink på myyye du Lisa, kjøre bil, ri, shopping, drikke pils.... say no more :lol:

Kaja
11-01-2008, 08:45
Haha, overrasker meg egentlig ikke at til og med en sånn tråd ble overtrøttpjatt. :lol:

Men jeg VIL se rosenrødt jeg, så det går bra. :D
Jeg så ingenting om han før sommeren 2006 eller noe jeg. :p

Fancypants
11-01-2008, 08:51
Nå har jeg snart sittet i en time å sett på diverse filmer av denne karen og hans hester, og jeg må si at jeg er mektig imponert over det forholdet som er mellom han og hestene, ikke bare har han 1, men 4. Den gjensidige balansen av respekt, tryggheten og vennskapeligheten.
Hans metoder er en perfekt løsning på hvordan å redde disse fortapte hestene. Og resultatet er rett og slett.. Forbløffende! Jeg tror mange har mye å lære av han..

Sist men ikke minst, kan kunne få skremt meg til døde, om jeg bare hadde kunnet fått et slikt forhold til en hest på veien..

Sol
11-01-2008, 09:59
Jeg har bestemt meg for at jeg liker bildene mannen fremskaper jeg.. også vil jeg bruke MIN Sol-metode for å bli like flink. uansett vil jeg aldri bli så høy, mørk, mystisk og atletisk som han der:p så jeg får nok ty til andre egenskaper:lol:

Kaja
11-01-2008, 10:02
Haha høy var ironisk håper jeg.. :p

Jeg skal også bli like flink, så da kan vi jo trene sammen. :p

Sol
11-01-2008, 10:07
Haha høy var ironisk håper jeg.. :p

Jeg skal også bli like flink, så da kan vi jo trene sammen. :p

JA!! det er en deal:D

jeg er da ikke såå høy?

Kaja
11-01-2008, 10:24
Nei nei! Tenkte mer på at Nevzorov ikke ser ut til å være så høy heller!

Sol
11-01-2008, 10:29
Nei nei! Tenkte mer på at Nevzorov ikke ser ut til å være så høy heller!

ah.. hehe.. oppfattet hestene hans som DIGRE, og han som sånn passelig høy, mørk, mystisk jeg.. Har ikke studert han så inngående som du skjønner jeg:)

LineLovise
11-01-2008, 10:47
hmm ser mye av meg selv her når jeg har trent en hest litt for lenge å vi begynner å bli venner, da kan vi begynne å leke med hverandre, det kan gå ganske fort å skremmende for seg (mange som stopper det de gjør å kommer bort for å spørre om jeg trenger hjelp, men vi har det bare moro sammen), men jeg prøver aldri å få hester til å gjøre alt mulig slags ting slik som å løfte bena høyt osv, jeg prøver vel heller å gjøre det motsatte få de til å roe seg ned høre etter kommandoer osv, men jeg liker å ha det litt moro også da ;)

LineLovise
11-01-2008, 10:53
det at han har en assistent som holder den røde hesten igjen slik at han kan gå til den andre siden av banen er jo å jukse, he he, mye mer moro å be de stå stille mens man går til den andre siden å så sier ok kom her å de setter av gårde rett mot meg for å ta meg igjen :D hvis jeg tar tak i manen så kan de dra meg med dem i samme tempo som de løper (men ikke så fort at jeg ikke klarer å henge på) det er ganske gøy også :D

Azawakh
11-01-2008, 11:22
Eh.... nå er jeg 10 år eldre enn deg, så tror jeg er over min verste "rosenrøde" periode
Men tar det som et kompliment
Jeg har i alle fall funnet ut at han er den jeg liker best av alle vi ikke liker...

Hihi, ok, det var ikke ment som fysisk alder, dårlig settning forøvrig, men poenget er at alle blir preget av erfaringene de får, og vi får alle forskjellig erfaringer. Endel av mine erfaringer har gjort at jeg har forandret syn på endel ting og at jeg har blitt mer kynisk(kan også si, tja, negativ) etterhvert.

NÅR det er sagt, så må jeg legge til at jeg synes Nevzorov har et fantastisk forhold til hestene sine og helt klart har noe ved seg! At han er nepe i hodet på endel andre områder, forandrer ikke det faktum at han har en gave når det gjelder å kommunisere med hester!
MEN selv om han er utrolig flink, så er det vanskelig å vite hva han egentlig gjør, og å påstå at han aldri ville bruke "negativt" press og lignende? Njaaa.. Han gir også godbiter, noe som bryter litt av magien for min del, og jeg tror ikke han er så overmenneske som videoene gir inntrykk av; men igjen, han er fantastisk med hestene og har et forhold til dem få mennesker vil noensinne kunne oppleve!

Mye av "hemmeligheten" hans vil jeg tro er samme som Hempfling har, de snakker masse om metoder og at man må gjøre slik og slik, mange av rådene og metodene deres har helt klart masse for seg, men til syvende og sist så er det utstrålingen til disse personene som gjør at de har et så utrolig hestetekke! Hester følger den de føler er den beste lederen; når disse karene utstråler slik autoritet, vanvittig selvsikkerhet og karisma så er det ikke så rart at de får hestene til å gjøre som de gjør!
Og om man ser etter likheter mellom disse karene f.eks, så er det personer med store ego, sterke meninger og spesiel personlighet. Tviler på at de er enkle å ha med å gjøre i utgangspunktet, men denne egenskapen gjør at de har en "gave" når det gjelder f.eks kommunikasjon og samarbeid med hest.

fabolos_willow
11-01-2008, 11:40
der har du noe altså;) veldig enig med deg i det du skriver i siste avsnittet der..

Kaja
11-01-2008, 12:33
Noen som har bevis på at han gir hesten noe i munn? Lurer bare, siden jeg aldri har tenkt over det selv.

LineLovise
11-01-2008, 12:52
tror nok det bare er spekulasjon nå, men om han gjør det så er det jo ikke derfor hestene trives så godt med ham, det har med utstråling, tolmodighet, konstant trening (ikke avikende), å kjemi å gjøre. det at de får en godbit, har lite å si når de blir trent slik som han gjør det, da er det bare en ekstra form for ros (men jeg syns selv det er overflødig å gi godbiter).

Kaja
11-01-2008, 12:55
Parelli bruker jo ikke godbiter selv, men når han kommer til et visst punkt i treningen kan han bruke godbiter for å oppnå enda bedre "prestasjon".

Selv om Parell ikke har noe som helst med NHE å gjøre.

fabolos_willow
11-01-2008, 13:33
jeg har ikke sett at han bruker godbiter UNDER trening;) med utgangspunkt i filmene da..
det er jo noe annet å gi en godbit en gang i blandt for kosens skyld

AvitasOleo
11-01-2008, 14:09
Dette er ikke for å krangle altså folkens.....jeg sitter egentlig med et lett smil om munnen:)

La oss si at han er så ¨feig¨i noen øyne da at han faktisk bruker godbiter..... Forandrer det ytelse og prestasjoner? Det viser jo i såfall bare hvor mye man kan få til ved å belønne en hest på riktig tidspunkt?!!!!! Virker som om hele bildet av han bare faller i sammen dersom han, dyktige mannen, bruker godbit?!!! Kanskje det heller kan være et tankekors..

Kaja: Hvorfor bruker Parelli godbiter ved enkelte prestasjoner?

Jeg må bare spørre igjen jeg..... Hva er det som gjør hester så spesielle at det er kun de av hele klodens skapninger som IKKE kan trenes med godbit??

Man trener aper, fisk, elefanter, fugler, spekkoggere, delfiner, hunder, rotter og mus, til og med insekter kan ha lært seg et mønster ved å få riktig belønning.... Hva er forskjellen?
Jeg så et klipp på Discovery hvor de hadde laget en dokumentar om treningen av hestene under filmer som Gladiatoren, Braveheart og Troja... Samtlige av stunthestene og scenene med hest har blitt trent med godbit som belønning...:cool:

Kaja
11-01-2008, 14:15
Spekkhoggere og delfiner trenes i tillegg aldri med korrigering/straff. Det gjør hester.. Noe som ikke burde være spør du meg.

Men - jeg synes det er rart om Nevzorov gjør det, siden han sier at han IKKE gjør det. ;)

Og når det kommer til Parelli vet jeg ikke så mye om han, men han synes hesten blir enda mer motivert i perioder, så han bruker det i perioder, men ikke som klikker, altså, han klikker ikke, og derfor forventer ikke hestene at dette blir gjort hver uke, hver måned eller hver dag.

LineLovise
11-01-2008, 14:35
Det er en forskjell på den måten at hvis du gir enkelte type dyr godbiter som belønning, så gidder de ikke å gjøre triksene sine hvis det ikke er noe belønning å få etterpå, slik som katter for eksempel.

Men med hester, hunder og noen andre type flokk dyr, så kan de læres opp uten godbiter, fordi de liker selskapet av andre. å da kan noen god ord eller sosial samvær god nok belønning.

Harneshaug
11-01-2008, 14:41
Avita : Her er det "sjelevennen" kommer inn i bildet :lol:

Enkelte lever fremdeles i den naive lille verden hvor de tror hesten ikke har noe høyere ønske enn vårt kongelige selskap :D
Når de egentlig mest bare vil springe løs, ferdes fritt og være i andre hesters omgang.
Så feil kan man ta. Man kan få hester til å lære øvelser ved å dominere/manipulere de, det er bare måten man dominerer/manipulerer på som er forskjellig, noen gjør det på hesters vis andre på menneskers vis.
Dette gjelder både fra bakke og rygg.

Om hesten foretrekker mitt selskap foran andre hester tror jeg at jeg hadde blitt litt skremt. Da hadde jeg i alle fall undersøkt og forsøkt å rettet opp problemet.

MarlenEmilie
20-03-2008, 15:57
http://uk.youtube.com/watch?v=fBA1oy-vI7w

Kan noen utdype sine synspunkter på denne her og?
Noen synes sikkert at hestene her ser sinte ut og så. :p

Selv synes jeg hesten ser veldig leken ut i blant, og er konsentrert, og ikke spesielt sur!

Jeg får stååpels av å se sånnt, altså gåsehud ^^,.. Syns det er en fantastisk metode å holde på med. Har selv kunne tenkt meg til å gjort slik med min hest. men ikke har jeg noe kompetanse, og kan ikke noe om det : /

Sigrid
20-03-2008, 16:17
Imponerende! :shock:

KatrineB
25-03-2008, 10:39
Legg merke til at denne 'fantastiske' mannen ogsaa gir hestene godbiter (Eller, vi ser det jo ikke, fordi det er klippet, men jeg kan ikke skjonne hvorfor ellers han skulle stikke ene handa i lomma naar hesten staar ved siden av og tydelig venter paa noe).

Han har da aldri lagt sjul på at han gir dem godbiter.. Det er tross alt klikker trening (uten klikkeren da). Hesten belønnes med lek og godteri. Og etterhvert krever han mer av hesten, før den belønnes.

Kaja
25-03-2008, 13:08
Nja, ikke helt enig. Han gir dem godbit etter en endt økt, ikke for hver ting de gjør, det har han aldri gjort heller.

Ruth Kristin
25-03-2008, 21:43
Hvor flinke hestene var da :) kanskje det blir sonn av Enya også Kaja ? Det hadde vært kult :D