PDA

Se full versjon : Dykk med krybbebitarar

Mari
09-01-2008, 13:02
Er det nokon her som har hatt effekt av reim? Kor stramt skal reima festast, og bør hesten gå med denne heile tida den er inne?

Opal
09-01-2008, 13:16
Jeg brukte reim på hoppa mi i nesten 3 år. Hun stod med den stort sett hele tiden. På slutten var hun så sår og øm i huden der reima lå at det ble et mareritt både å få den av og på så da kuttet jeg den ut.Reima må være stram om den skal ha noen effekt (når hesten tar hodet ned for å spise vil du alikevel kjenne at det er "plass nok" når hesten har hodet i den posisjonen). Min hest sluker fortrinnsvis i mat situasjoner (kraftfôr, godbiter).

Har skrudd vekk krybba (får mat i en sånn myk tub bøtte), smurt antibiteguffe på lett tilgjengelige kanter. Skal hun sluke må hun søke mindre lett tilgjengelige steder oppe i høyden og da er det ikke så stas. Prøver så langt det går å passe på at hun alltid har høy når hun står inne.

LisaFi
09-01-2008, 13:21
Ikke bruk reim.

Den fjerner symptomet men ikke årsaken. Hesten SVELGER ingen luft uansett, så sånn sett er det ingenting å "stoppe", man bare fjerner (til og med) muligheten til å uttrykke sin frustrasjon.

Finn ut hvorfor i stedet.

På hester man har behandlet for årsaken, og som fortsetter å sluke/krybbebite etc kan man vurdere å gi noe som gjør at "lystfølelsen" som slukingen gir, forsvinner. (Dopamin).

Mari
09-01-2008, 13:23
Gje hesten dopamin?? Glittra sluker no kun før/under/etter fôring, har vurdert reim på ho i dei situasjonene, men det er kanskje ikkje så lurt då...

LisaFi
09-01-2008, 13:39
Nei, hesten utløser stoffer selv, som gjør at den føler seg bra. Om du har lokalisert ÅRSAKEN til slukinga (hvor vondtet sitter, altså) og behandlet dette, uten at hesten slutter, kan det være sånn at den er blitt avhengig av kroppens eget "dop", som får den til å føle seg bra.
Da kan man gi ting som gjør at den blir "immun" mot disse stoffene en stund, slik at den ikke føler glede ved stereotypien lenger.

Men ikke det FØR man har lokalisert årsak, og gitt behandling for det, altså... ;)

Hvorfor gjør Glittra dette da?

Mari
09-01-2008, 13:43
Stress etter to år på rideskule. Veterinæren her meiner at det ikkje er magevondt, h*n meiner at det gjev kun luftsluking, ikkje krybbebiting. Ho går mykje ute, og trives bra, men har ikkje slutta heilt, sjølv om ho slukinga er meget redusert mtp korleis ho var da ho kom til meg. Ho har plastikk/metallkrybbe, men greier likevel å bite seg fast....

LisaFi
09-01-2008, 13:47
Ja, da har du vel truffet en av "de" veterinærene da.?

Hva har du tenkt å gjøre da? Sette på henne ei reim så du slipper å se det så tydelig at hesten strever med noe?

Mari
09-01-2008, 13:52
Tenkte prøve det ved fôring ja, men kva anna kan eg prøve? Tek imot tips med stor takk :) Ho er sånn ved fôring uansett om ho går på utegang eller inne.

LisaFi
09-01-2008, 13:58
Jeg var i alle fall på kurs med en veterinær i helga, som høytt uttalte at h*n syntes slike reimer var rett og slett dyreplageri, så det ville jeg ikke gjort.

Ta med hesten til en annen dyrlege kanskje?

Chevaleresse
09-01-2008, 13:59
La hesten sluke når den gjør det? Legge så godt til rette ellers at den ikke føler noe stort behov for det? Forskning den siste tiden, viser at det å hindre hesten i å gjøre stereotypiene er langt mer skadelig for den enn å la den gjøre det. Det er bare menneskene som ikke "tåler" lyden når hesten sluker. De andre hestene bryr seg fint lite om det.

Mvh Torill

Mari
09-01-2008, 14:02
Hm, eg prøvde å leggje inn ein vedkubbe av bjørk, or og furu, og dei elska ho. Det som er vanskeleg med dette, er at ho klinte dei saman med møkk, flis og fôr nede i boksen, men eg trur ho likte å sluke på dei.

No har eg bestilt time hjå ein annan vet. Det blir i nabokommuna, så må frakte ho ganske langt, men pytt. Takk for tips, eg treng ofte eit "spark bak" for å få gjort ting.

LisaFi
09-01-2008, 14:04
Du får stripse fast ei lita or eller bjørk i gitteret på veggen så hun har noe å holde på med da vettu! :)

Bra du får gjort noe med det! Skriv gjerne ut litt dokumentasjon (google?) i tilfelle du treffer enda en sånn "sett på reim" veterinær? :)

AvitasOleo
09-01-2008, 14:36
Du har vel i prisnipp gjort det du kan for at hesten din skal ha det bra, for det første jeg pleier å si til folk med hester som har denne uvanan er å få dyret ut på løsdrift sammen med andre hester og fri tilgang til grovfor. Hester som har fri tilgang til grovfor har også svært skjeldent magesår så det er sagt...

Reima kan du hoppe på og klippe i stykker...hehe:p

Jeg har vært på uttalige foredrag om dette, samt at jeg jobbet for en tysk veterinær som hadde dette som hovedoppgave under utdannelsen i Tyskland da han var ung. Og det var da...mye har skjedd etter det. Men han gjorde store undersøkelser med både genforskning, blodanalyser og arvelige fenomener. Han sto på sitt da, som i dag, at dette er en arvelig last men som først kommer om hesten blir utsatt for spesielle livssituasjoner som den aktuelle hesten opplever stessende, deprimerende eller agerende. Nyere forskning i dag, mange år etter støtter hans teori rundt dette...

Man var i mange år redde for å la unghester stå ved siden av en hest som hadde slik stereotyp, de mente da at det smittet. I hans undersøkelser viste det seg at slike tilfeller kun slo ut om den unghesten som ble plassert ved siden av en hest som eks var krybbebiter, var arvelig belastet fra før og som befant befant seg i et lite heldig miljø for en unghest.

Dette er noe som jeg i dag selv har fått oppleve... Hoppa mi er krybbebiter og jeg vet etter å ha undersøkt litt at hennes mor var også det.
Oleo derimot (min hoppe sitt føll) som da er arvelig belastet men som i hele sitt liv har levd i sus og dus utendørs med den stimuli en unghest trenger, aldri har vist interesse for sin mors uvane. De går sammen hele døgnet sammen med 7 andre hester i ulik alder. Han blir 3 til sommeren og er helt fri for slike laster. Hadde han derimot i dag blitt satt i et miljø som for han er usunt så vil hans arvelige last trolig kunne komme. Det vil si at det ville vært en agering for at han mangler noe livet sitt som han ønsker å kompensere.

Det finnes eksempler på hester som har blitt tilsynelatende fri for sine laster selv om jeg tror det alltid vil ligge der, noe det også gjør om det er arvelig. Man kan imideltid begrense det ved å gjøre som du har gjort. Få gampen ut, i et sosialt felleskap med andre hester og hele tiden tilgang til å småspise slik de er konstruert til fungere.

Man kan i særskilite grener se en økt tendens til stereotypiske adferder. Jeg skal la være å spesifisere dette men dette handler om understimuli, stress og feilforing i forhold til hvordan hestens kropp reagerer, da fordelaktig for oss mennesker men ikke for hesten. Hesten må få utløp for sitt innvendige stress, både i kroppen men også mentalt. Så for de hester som da får lov til å bedrive sin uvane med å ¨ruse ¨ seg så lindrer det faktisk der og da... De som blir satt på reim er tikkende ulykkelige bomber...

Ble langt dette gitt....hehe:D

Inspirador
09-01-2008, 14:50
Den ene gamle hesten vår sluker, og har så vidt jeg vet det gjort det siden han var veldig ung. Vi bruker aldri rem på han, og han har aldri hatt noen problemer med kolikk eller lignende. Ingen av de andre hestene han står sammen med har begynt å sluke heller, så jeg ser ikke at det er et problem. Han har alltid grovfor, som de andre hestene på stallen, men velger altså å sluke allikevel. Han kan også sluke på stolper ute, så mye utegang demmer heller ikke opp for slukingen.

Jeg er enig i at et bra miljø kan demme opp for en del uvaner, men jeg har også sett hester begynne å sluke luft mens de har stått i løsdrift med fri tilgang på grovfor. Jeg tror nok at mange av de som er disponert for det kommer til å finne en anledning for å begynne før eller siden, uten at man kan skylde på verken stallmiljø eller annet.

Mari
09-01-2008, 19:03
Ny veterinær på plass innan kort tid. Vi vil då gje ei runde med magesårmedisin.
Skal setje opp nokre vedkubbar i boksen i dag, slik at ho kan tygge så mykje ho vil utan at det slit på krybba. Har også ordna lick-it slikkestein med ball på, som ho tykte var riktig kjekk. 14 timar ute kvar dag, største boksen som var å oppdrive. Er ikkje måte på kva som ordnar seg med ein villig og positiv veterinær, som brukte hovudet litt istaden for å gje meg ei reim! God service :D

Odinn
09-01-2008, 19:19
En hest på nabo stallen bet veldig på treverket. Vi smurte på hov olje.. Og etter det prøver han seg ikke. Han liker slett ikke hovolje. Denne hesten prøvde først men da han kjente lukta sluttet han. Kanshe en ide for deg? :)

Chevaleresse
09-01-2008, 19:38
Så bra Mari!

Flott at veterinærer oppdatert og hjelpsom ( kan du låne den vekk til Fosen tror du?)

Mvh Torill

LisaFi
09-01-2008, 19:39
Supert! :)

Mari
10-01-2008, 08:33
Lurer på ein ting til: (Kjekt med sånne som de eg kan spørje :D) Kan Crubnix brukast på plast og metall også? Står tre på pakka.

Opal
10-01-2008, 08:37
Det kan vel smøres på alt mulig det! (Er det sånn i fast form?)

Mari
10-01-2008, 09:03
Ja, sånn gelesmurning-opplegg. Fann ein boks.

Soleil
10-01-2008, 13:28
Ponnien min er også luftsluker, og har gått med reim helt siden problemet oppsto. Han fikk uvanen for flere år siden, trolig av kjedsomhet da han sto i en boks hele dagen. Da han sto på spilt i rideskole for noen år siden ble ikke uvanen bedre.

Problemet mitt er at da jeg hadde ham uten reim fikk han kolikk etter få dager. Han svelger luften og får gasskolikk pga dette. Han har i tillegg oppblåst mage pga dette, det har jeg fått høre at han har hatt i flere år.

Jeg har prøvd en hel del som jeg har fått i tips. (føler jeg har prøvd alt og litt til)
- Skrudd ned krybbe
- masse tilgang på høy
- masse utegang (hele døgnet om været strekker til)
- flere forskjellige reimer
- lik-it og lignende lekesaker i boksen og ute
- bytte av fôr
- kulturmelk (mot magesår/vondt i magen)
- irish mash (for bedre fordøyelse)
- crubnix
- anti-bit (spray)
- tabasco-saus
- festet mankammer(stål) eller planker i alle mulige "sluke-tilgjengelige plasser".

Ingen av disse tingene hjelper, og jeg vil ikke kvele ham med krybbereim som gir gnagsår i tillegg, og som dere sier bare skjuler problemet. Han sluker også ute på pålene, trær osv. Crubnix ol gir han pokker i.

Nå står han med denne:
Miraclecollar (http://www.kyhorse.com/store/equipment/miraclecollar.htm)
Den er den som har fungert best, men ikke 100% denne heller.

Problemet hadde selvsagt blitt løst med utegang hele døgnet hele året med noe som ligner en silo som "skur" (altså rund betong, som er umulig å finne plasser å sluke på), men det er ikke mulig før til sommeren.

Ønsker alt av tips og råd, og er villig til å prøve det meste.

AvitasOleo
10-01-2008, 23:51
Nå står han med denne:

Mitt første råd er å hive den reima du bruker så langt vekk at ingen kan få tak i den igjen... I Tyskland og England gjorde de en enorm undersøkelse for mange år siden med denne remmen. Den fremre remmen som ligger i pannen ligger slik at den presser på en stor blodåre som fører til lillehjernen. Undersøkelsen viste at 85% av hestene gikk med konstant hodepine og lavt blodtrykk. Maaange av hestene hadde over tid utviklet en adferdsendring. Det kan vise seg i alle mulige utslag som at hesten virker deprimert, sur, sint, amper, uvillig og innesluttet..... Resultatet etter dette ble at remmen ble forbudt å bruke i begge land.

Jeg har selv en hest som sluker men neimen om jeg hadde tatt sjansen på at hun gikk med hodepine og ubehag hele tiden...da får man heller bare lære seg å leve med hestens uvane.... Det har jeg gjort. Og jeg er sikkert på at hun har det mye bedre ved å få lov enn å bli nektet...;)

Håper virkelig du du bare hiver denne reimen... Lykke til:-)

Mari
11-01-2008, 09:52
Eg har funne ut at hesten har vorte mykje rolegare av å få sluke. Mi har fått eigne vedkubbar av or og selje, som ho kan tygge på, slik at krubba får vera heilt i fred.

lil_julie
11-01-2008, 14:33
Nå står han med denne:

Den er det en på stallen som står med også, og den funker kjempebra. Urovekkende det som ble sagt her dog. Om hodepine og BT.

Men kolikken som kommer av slik sluking kan jo være veldig farlig og da, ettersom jeg har forstått. Så det er vell og velge mellom to onder og prøve og finne andre måter og få orden på problemet, slik at reimen ikke trengs mer...

/Julie

lil_julie
11-01-2008, 14:35
Mitt første råd er å hive den reima du bruker så langt vekk at ingen kan få tak i den igjen... I Tyskland og England gjorde de en enorm undersøkelse for mange år siden med denne remmen. Den fremre remmen som ligger i pannen ligger slik at den presser på en stor blodåre som fører til lillehjernen. Undersøkelsen viste at 85% av hestene gikk med konstant hodepine og lavt blodtrykk. Maaange av hestene hadde over tid utviklet en adferdsendring. Det kan vise seg i alle mulige utslag som at hesten virker deprimert, sur, sint, amper, uvillig og innesluttet..... Resultatet etter dette ble at remmen ble forbudt å bruke i begge land.

Jeg har selv en hest som sluker men neimen om jeg hadde tatt sjansen på at hun gikk med hodepine og ubehag hele tiden...da får man heller bare lære seg å leve med hestens uvane.... Det har jeg gjort. Og jeg er sikkert på at hun har det mye bedre ved å få lov enn å bli nektet...;)

Håper virkelig du du bare hiver denne reimen... Lykke til:-)

Ponnien som står med denne reimen i stallen vår ser egentlig ganske sløv ut med den på, har aldri tenkt over det før, men tenkte på det når jeg leste posten din. Kan det være grunnen? Skummelt. Det er mange som bruker den, for den funker jo tilsynelatende bra da...

/Julie

Soleil
13-01-2008, 11:46
[QUOTE=AvitasOleo;731107]Mitt første råd er å hive den reima du bruker så langt vekk at ingen kan få tak i den igjen... [QUOTE]

Tusen takk for svar, det hadde jeg ikke hørt om. Nå får jeg bare dårlig samvittighet. Problemet er det at uten reim får han kolikk med en gang, det er prøvd før.. Og det er den eneste reimen som ikke sklir rundt, og det kommer minst luft gjennom. :( Jeg vil ikke at hesten skal gå rundt med hodepine og lavt blodtrykk, men trenger en løsning.

Men siden dere sier at hesten ikke skal bli hindret å sluke luft (jeg er med på den), hva om hesten står på en plass der det ikke går, ingen plass. Blir det like plagsomt som en reim?

linki
13-01-2008, 13:07
Hesten min er/var luftsluker....
Fikk henne hjem i juni i fjor etter mange år på trenerstall, fikk et sjokk da jeg så henne slukte luft. var på somemrbeite hjemme da jeg oppdaget det.

I juli ble hun sendt til trening et annet sted, men de begynte med reim..
Men hun slukte verre av dette, slukte hele tiden, til slutt ble hun grinete og sur, og løpsresultatene ble bare verre.. Jeg skjønner hvis hun fikk vondt av reimen er det ikke rart hun endret adferd...

Fikk henne hjem desember som var. Hun ble satt på en kjempe stor utegang. 60 mål. Og jeg har ennå ikke sett hun sluke etter hun kom hjem, muligens hun sluker litt, men jeg har ikke sett det!

Mari
13-01-2008, 17:08
Min mistanke blir stadig sterkare til at ho har vondt i magen. Ho bit på krubba kun når ho får kraftfôr, ikkje når ho får høy eller rundball....

linki
13-01-2008, 19:14
Må legge til at hoppa mi har tilgang til tørr og fin grassball hele tiden.
Og halm. Får Champion extreme, betefiber, vitaminer og olje.
Før gikk hun på gull, betfor, og masse masse havre da hun stod borte.
I tillegg var hun ute max 6t...

AvitasOleo
19-01-2008, 13:01
Ja, jeg vet ikke helt hva som er best av kolikk og hodepine. Blir som å velge mellom kolera eller pest liksom.. Men har du skrudd ned alt av ting i boksen, som krybber og vannkar? Får hesten nok grovfor slik at den har tidsfordriv så den ikke har masse døtid?

Soleil
20-01-2008, 12:19
Ja, jeg vet ikke helt hva som er best av kolikk og hodepine. Blir som å velge mellom kolera eller pest liksom.. Men har du skrudd ned alt av ting i boksen, som krybber og vannkar? Får hesten nok grovfor slik at den har tidsfordriv så den ikke har masse døtid?

Vi flyttet nettop til ny stall. I den forgje hadde jeg forskål på bakken og ingen plasser å sluke utenom boksdøren. Han var ute hele døgnet så lenge været holdt, med tilgang på grovfôr. Nå har han vann og fôrkar, men han sluker ikke på dem siden de ikke har tjukk nok kant. Og det er kun en liten plass i boksen han kan sluke. Han får rundball, men det er helt tørt og grovt høy, og det får han i høynett med små hull. Vil bare legge til at han fikk kraftfôr 3-4 ganger til dagen før, men siden han sluker mest etter han får fôr så ble jeg anbefalt å gi ham kun et måltlid til dagen. Han får fortsatt høy så ofte som mulig.

PS. Nå har jeg slakket den reima som går over pannen slik at den henger løst. Reima har kanskje mistet en del av virkningen, men den sklir fortsatt ikke om han rister seg.