PDA

Se full versjon : Biter etter salen

Line
09-01-2008, 12:34
Hesten min har i det siste begynt å bite etter salen når jeg går forbi og skal legge den på. Den klemmer ikke noen steder, og flere som har sett på den kan ikke se at den absolutt ikke passer.
Hun legger ikke på ørene eller noe etter at den er lagt på..

Hva gjør jeg? :/ Kan det bare være tilfeldig eller prøver hesten å si ifra om noe? Bør jeg få en saltilpasser til å se på den?

Embliss
09-01-2008, 12:38
Hvis det er noe hun har begynt med nylig, ville jeg fått en saltilpasser til å se på det.

Emo hadde en sal tidligere som ikke passet og har "videreført" uvanen med å legge på ørene når jeg kommer med salen og legger den på/strammer. Salen hun har nå passer, men hun forbinder det fortsatt med øm rygg.

tone_e
09-01-2008, 12:39
Det trenger jo ikke være selve salen den reagerer på. Men det som skjer etter at salen har kommet på. Kanskje du kan tenke litt gjennom treningen din, er det noe der hun muligens synes er ubehagelig....

Sol
09-01-2008, 12:40
de fleste endringer i adferd er jo hestens måte å fortelle en noe..

hvor mye og ofte trener dere?

hvordan trener dere? variert, samme program hver uke, hardt, snilt?

Hvor lenge er det siden en salmaker kikket på salen din? kan det være noen skjulte feil på den?

kan være noe med salen, kan være noe med måten du legger salen på hesten, kan også være noe med treningsopplegget du jobber etter.. med andre ord: jeg tror det er "noe", men kan ikke svare deg på hva.

Line
09-01-2008, 15:45
Rir kun på tur for tiden, lett trening.
Får få en saltilpasser til å se på saken tror jeg.. Takk for svar:)

Ingus
09-01-2008, 15:47
Trenger ikke å være at den har vondt ryggen da, kan likegodt være magen/bena?

Pelle og Tone
09-01-2008, 16:18
Salen kan være ubehagelig selv om den "tilsynelatende" passer. Kanskje den har vondt i ryggen eller er skjev. Det trenger ikke være en følge av salen, kan ha fått en låsning i ryggen ute.... Equiterapeuter er en billig forsikring. Er ingenting galt i bevegelses apparatet får hesten en god massasje og da vet du at den kanskje ikke liker salen, at den presser på stedet vi ikke kjenner.

Min heste begynte også med dette. Saltilpasser stod på sitt og sa at salen passet og at hesten bare oppførte seg dårlig. Jeg stod på mitt og fikk ny sal som var en liten tanke videre, den aksepterte han. Etter litt om og men byttet jeg til bomløs og fikk "ny" hest...

hildechristine
09-01-2008, 16:23
Hesten min er dødsredd for ryggen sin.
Grunnen er at sår han hadde for noen måneder siden.
Det ligger så sterkt i psyken hans,at han liker ikke om jeg verken legger sal,dekken eller i det hele tatt gjør noe med ryggen hans.
Så det kan være noe psykisk,men det er nok lurt å sjekke det opp'11

Embliss
09-01-2008, 18:12
Hesten min er dødsredd for ryggen sin.
Grunnen er at sår han hadde for noen måneder siden.
Det ligger så sterkt i psyken hans,at han liker ikke om jeg verken legger sal,dekken eller i det hele tatt gjør noe med ryggen hans.
Så det kan være noe psykisk,men det er nok lurt å sjekke det opp'11

Samme med Emo, det ligger i psyken.