PDA

Se full versjon : Hvordan begynne kjøringen igjen?

Snøros
08-01-2008, 10:00
Ja, nå til sommeren er det to år siden Benjamin sprang ut med vognen.
Jeg og en venninne hadde vert banemannskap på nm for to år siden, og synest at presisjonskjøring så veldig arti ut, og vi tenkte at siden jeg hadde en rimelig god kjørehest så ville vi prøve litt hjemme på marka utenfor stallen. Vi hadde holdt på i rundt ett kvarter og alt hadde gått smertefritt, da Benjamin plutselig tok ut i ett vanvittig tempo!:confused:
Han tok en brå u-sving og vogna velta.. Jeg datt utav, men hadde fortsatt tøylene i hendene. Hadde ikke sjans til å holde han i det hele tatt! Han steila og sprang enda en gang av gårde! Jeg var totalt hjelpesløs! Ante ikke hva jeg skulle gjøre... Vi fikk tak i han, og han sto tålig bra i ro, klarte nesten å løsne den ene sjeken da han tok ut enda en gang!!! Da sprang han forbi huset til bestemor, over tunet og ut på den andre marka.. å herremin.. Skjelver bare jeg skriver dette jeg!!! Vogna velta igjen, på venstre siden, og igjen på høgre siden når han fikk retta seg opp.. Stakar ponnisen min var livredd.. Det gikk ikke som han hadde planlagt.. Vi fikk tilslutt roa han såpass ned at vi fikk skjært av han nye selen:(
Vogna var helt skjeiv, og det er den desverre fortsatt..
Han har da ikke blitt kjørt med igjen. Mest pga min erfaring og mine muligheter til å sette en vogn på en hest som har opplevd dette..
Han er overhodet ikke bakredd nå, og jeg tømmekjører kjempe mye, uten at han er redd i det hele tatt! Har gått på vogna med han også, men mer tørr jeg ikke gjøre selv:(
Noen som har noen gode råd, og kansje opplevd dette selv? Å kontakte en profesjonell er jo åpenbart, og det må jeg helt sikkert gjøre uansett om jeg vil ha på han vogna. Jeg har verken ridebane eller hall her hos meg, og nærmeste ridesenteret er på nordfjordeid, 1 time unna..

Snøros
10-01-2008, 15:09
Ingen som har ett godt råd her??:)

Hanna&Brá
10-01-2008, 15:42
Tror nok du bør få proffe til å vurdere om han noen gang kan bli kjørehest igjen etter en sånn opplevelse. Det er ikke noe man tukler med på egenhånd. Enkelt og greit.

Sol
10-01-2008, 15:52
Hva med å ta en telefon til Ole Johansen i Egersund. han er jo god på akkurat dette har jeg forstått, og rolig og fin med hestene. kjenner et par stykker som har hatt hester nedover til han, og som har vært veldig godt fornøyd med resultatet.

Om du vil se litt av han, er han med på "trainers across boarders"-videoen til Ellen Ofstad. Han virker(på meg hvertfall9 som en rolig og sympatisk mann, og han driver jo primært med travhest, så kjøre DET kan han nok.

Sol
10-01-2008, 15:56
her er link til hjemmesiden hans:
http://www.equs.no/

Anna
10-01-2008, 19:15
Ville ikkje ha spent den hesten for vogn utan nokon med peiling på sånt.
Om du gjer det aleine så tek du hvertfall ein unødvendig stor risiko, ovenfor både deg sjølv, hesten og andre.

Snøros
10-01-2008, 19:21
Å spenne hesten forann vogen helt alene har aldri vert aktuelt, og kommer aldri til å bli det heller. Han er overhode ikke redd for vogna eller noe slikt, og at en profesjonell må kontaktest er helt klart for meg, lurte mest på om andre hadde erfaringer, og tips:) Tusen takk for linken, skal kikke innom jeg!:)

Skulle ønske at han igjen kunne bli en god kjørehest, for kjøring trivdes han utrolig godt med, når det kommer til ridning er han ingen barneponni, og har alltid en overraskelse på lur ja;) Men når det kommer til kjøring, har han vert eksemplarisk:)

Snøros
10-01-2008, 19:26
Det må også vere sagt, at alt som foregikk den dagen dette skjedde, holdt vi på kun i skritt og trav, og hadde ikke noe tempo, som du ser på presisjonskjøring. Vi hadde kun noen få kjegler, og liten fart:)

Lucinda
10-01-2008, 22:19
Eg ville ikkje spent den hesten der for vogn igjen eg. Hest som springer ut med vogn er farlig. Veldig farlig. og du risikerer ikkje berre ditt eget og hesten sitt liv men også alle andre som eventuelt måtte være i vegen om hesten blir redd igjen og springer ut med vogna på nytt.

Røynde køyrefolk eg har stor respekt for ville sagt det samme.