PDA

Se full versjon : Hva synes du er greit å betale for stallplass?

Hanna&Brá
07-01-2008, 04:04
Inspirert av andre tråder her..

Hva synes du er ok pris?

Hva forventer du å få for f.eks 3000 kr mnd?

Hva forventer du av fasciliteter? Ridehus? Bane? Turmulighetene?

Hetja
07-01-2008, 04:42
for 3 000 i mnd vil jeg ha alt inkludert. For (inkl. kraftfor), flis, boks, utslipp osv osv... Men med 1000 kr i mnd er det mye eller lite for ingenting inkludert? :)

Silje og Tindra
07-01-2008, 08:11
Sett i betraktning av hva jeg får i dag for 2300; innslipp/utslipp alle dager, grovfôr, fri tilgang til opplyst ridebane, RP, ovalbane og bra turterreng og lufting 8 - 12 timer daglig, så ville jeg for 3000 hatt inkludert måking og dekkenskift i hverdager. Dette ville kostet meg sånn ca. 3000 i stallen der jeg står nå, med de muligheter for spesialavtaler som det er der.

Men, jeg vet vel at det i grunn ville være umulig å få halvparten av dette i en annen stall for den prisen der, så jeg er veldig glad i Stensrud. ;-)

Mari
07-01-2008, 09:25
Eg tykkjer det eg betaler no er mykje, med tanke på at vi bur langt uti huttiheita. For 1300 får eg stallplass (boks), utslepp morgon, kraftfôr, grovfôr og lån av ridebane/travbane. Flis må eg kjøpe sjølv, må også møkke sjølv. Hadde eg budd meir sentralt hadde eg sett på dette som billeg, men ikkje i Lom nei.

Om eg skulle ha hatt plass til 3000 kr./mnd eller meir, så hadde eg kravd alt inkludert, og gjerne på ein meir sentral plass enn det eg bur på no.

Opal
07-01-2008, 09:44
Betaler 4000 pr mnd nå for:

Boksleie
12 kilo høy pr dag
3 liters Spillers Kraftfôr pr dag
Flis (1 trillebår annenhver dag)
Inn/Utslipp
1 Dekkenskift

Tilgang til:
Ridehus, paddock, utebane (ikke veldig attraktiv i disse dager)

Grei pris selv om jeg gjerne skulle betalt mindre.

Betalte 2800 da jeg stod på mindre privat stall med kun utendørsbane (da var rikltignok måking inkl)

Ingvild
07-01-2008, 09:47
Det skal jævli mykje til før eg gir 3000 for stallplass!!!!!!!!!! Det er dyrt UANSETT. Einaste eg kan tenkje meg er fjordhestsenteret, med 40x80 utebane, stor hall og maratonbane og alt inkludert.

Jossa
07-01-2008, 11:33
Vi betaler 5150. Har ridehus, utebane, 1 trillebår med flis hver dag(om mer dobbelfakturer de), alt kraftfor du kan tenke deg og vitaminer, BRA høy, supre turmuligheter. Masse bra trenere.

lafutura
07-01-2008, 11:48
Vi betaler 5150. Har ridehus, utebane, 1 trillebår med flis hver dag(om mer dobbelfakturer de), alt kraftfor du kan tenke deg og vitaminer, BRA høy, supre turmuligheter. Masse bra trenere.

Det var dyrt...

Jeg betaler ca 3200 pr mnd. Dette inkluderer kraftfor, høy, flis, utslipp på hverdager, frokost og middagsforing, ett dekkenskift, tilgang på 2 ridehaller, utebane, feltrittsbane og flott turterreng.

Embliss
07-01-2008, 12:00
Vi leier ut for 2100,- i mnd.
Det inkluderer flis, ensilage inne og fri tilgang silo ute (evt ensilage), 1kg kraftfôr pr dag (ekstra om det er mer), inn og utslipp, dekkenbytte. Vi har også ridebane, og fine turområder. Pluss en travbane 20 min skrittetur fra stallen der man kan trene (de kjører ikke løp der)

Anita&Svarten
07-01-2008, 12:05
For 3000 hadde jeg forventet alt inkludert av fôr, stell og flis + av og på dekken og en ridebane.

Men jeg er litt sånn at jeg helst vil kjøpe for selv.
Jeg vil ikke at mine skal få noe som ikke funker fordi bare for at det skal bli enklere for stalleier å fore alle hestene på samme foret. Jeg synes det blir feil foring av hest. Å kjøpe for selv og lage klart i bøtter feks lager ikke så mye mer arbeid for stalleier.

Rosita!
07-01-2008, 13:01
for 3000 forventer jeg at alt er inkludert og med gode fasiliteter som bane og gode turområder.Og at det ligger sentralt.

Tidligere en gang betalte jeg 1000kr. mnd. Alt inkludert.
Men der trivdes ikke hesten i det hele tatt pga. dårlige inneforhold og dårlige uteforhold.Så flytta derfra ganske rask.
Da er det bedre å betale mer og få en ok plass hvor hvor både hesten og jeg trives.

Men syns 2000 er en grei sum,da skal hvertfall feks. høy og spon være inkudert og det skal være bane og turmuligheter.

Knekten
07-01-2008, 13:22
For 3000,- så hadde jeg forventet å ha boks, gode turmuligheter, ridebane, for og utslipp.

Der jeg er betaler jeg 1500,- i måneden for rundball og høy, flis og utslipp i ukedagene. Har veldig gode turmuligheter der og det er veldig trivelig.
I helgene gjør jeg forresten alt sjøl pluss at jeg tar ut andre hester..

Modesty
07-01-2008, 14:43
Nå betaler jeg 4300 kr for stallplass i stor stall med 20x60 ridehus og stor utebane. Betaler for høy og får da 7kg med høy og opptill 9 bokser med kraftfor (pellets og havre), vil man ha noe annet må man legge klart bøtter selv. De blir foret 3 ganger pr dag. De tar på og av utedekken og kopper/belegg osv hvis hesten skal ha det på ute.

Ellers har jeg betalt 3700 kr for sted med 20x40 ridehus og stor utebane, foring tre ganger pr dag og med noe dekkenskifte, husker ikke helt hvor mye mat men fikk det som er "vanlig" for en hest og spise.
På samme sted har jeg også betalt 3300/3400 kr når en ny tok over og de fikk kun to måltider pr dag. Vi fikk lov til og ta noe høy for å fore middag selv hvis vi var der da, så det var egentlig greit nok.

Der jeg står nå synes jeg det er litt dyrt, og de får stå veldig lite ute i små paddocker. I tillegg er det snakk om å øke prisende enda mer, så kommer nok til å flytte på meg etterhvert hvis det skjer for jeg driter ikke penger heller. De fleste stedene her med ridehus tar rundt 4000-5000 kr, mens på et sted tar ennå kun 3600 kr.

idaoglinndi
07-01-2008, 18:01
Jeg betaler 2500 kr inkludert kraftfor, høy, spon (tror vi kan ta iallfall 1 trillebår pr. dag, de har ikke sagt noe om det), inn/utslipp, dekkenskifte og alle foringer. Ganske store paddocker, ridebane m/hindermateriell, masse fine turmuligheter. Ligger nokså sentralt, 15 min å kjøre til ridehall, bare 100-200m fra Eiksundsambandet :)
Utrolig bra miljø og hestene trives kjempegodt! Synes ikke det er dyrt...

For 3000 ville jeg ha vært i skritteavstand til ridehall her i Ørsta, i tillegg til det jeg får på den stallen jeg står nå.

Belinda
07-01-2008, 18:59

Hva synes du er ok pris?

OK pris? Max 1500 kr for kun stallplass.
Jeg hadde forventet mye for 3000 kr mnd. Absolutt alt inkl. Fôr(kraftfôr og grovfôr) og fôring, innslipp, utslipp, flis.
Fasciliteter? Turmuligheter er viktigst, hall er veldig kjekt.

Hege
07-01-2008, 20:03
Virker som at de steden som har 1-2 ridehaller, utebane, alle foringer, kraft + høy, utslipp, og diverse andre fasiliteter tar rundt 4000-5000 kr. Om det er verdt å betale så mye vet jeg ikke, og av og til lurer jeg på om senterene sammarbeider for å holde prisene oppe.. Så slik som prisene har utviklet seg enkelte steder nå, får man vel kanskje de fleste fasiliteter om man er heldig, minus ridehus når det koster rundt 3000.

Jeg betaler ca 4600 kr i måneden. Da er det inkludert:
- Alle foringer
- 9 kg høy, 5 liter kraftfor
- 1 trillebår spon hver dag
- Utslipp alle hverdager, m/ et dekkenskift
- Egen luftegård
- 2 ridehus, 1 ridebane
- Rundpadoc
- Bra turterreng
- Ellers vaskespilt med varmvann, tørkerom, flere skap hver, faste treninger, stallen ligger sentralt til osv.

Marte+Quicky
07-01-2008, 22:19
Jeg betaler 3500 i måneden. Men det opplegget og annlegget på stallen synes jeg ikke det er urimelig. Hadde ikke vært urimelig med 4000 heller for den sags skyld.

Ut- og innslipp, alle fôringer, møkking, av og på med dekken, flis og fôr er inkl i leia. Hestene får gå ute i stoore luftegårder (eller beiter må jeg vel si, iom det er gress på de) hele dagen og det er masse ride-/turstier rundt gården.

Har en super treningsløype med bl.a. rettbane (driver med trav) som passer perfekt til trening av travhest. Har også en gummigrop (brukes til løslongering feks)

I tillegg ligger det en ridebane bare 5-10 min skrittetur unna, som kan leies for 50 kr timen om det er av interesse.

Også har vi store bokser, vaskespilt m/varmtvann, to utstyr-/selerom og varmestue.
Stallen ligger sentralt til, 10 min til fergekaia Horten-Moss, 5 min til togstasjon, buss, 30-40 min til flyplass.

IngvildK
07-01-2008, 22:36
For 3000 kr. skulle jeg hatt alt inkludert (kanskje ikke møkking, da) + gode fasiliteter og tilgang på flinke trenere.

Nå betaler jeg 1500 kr. for boks, flis (1 sekk i uka), høy, utslipp/innslipp inkl. dekkenskifte, en liten, halvferdig bane som er grei til skrittetrening og bakketrening, og greie turområder. Fôringer er også inkludert, men hvis jeg er i stallen alene ved middagstid eller på kvelden, fôrer jeg. Har også morgenfôring og utslipp annenhver helg. Kraftfôr kjøper jeg selv, noe jeg synes er veldig greit da hesten min fôres på annet kraftfôr enn stalleiers. Vi tar også hestene for hverandre om en av oss skulle være syk en dag eller reise bort ei helg. Er veldig fornøyd med denne ordningen. :)

Torhild
07-01-2008, 23:21
Det kommer jo litt ann på hvor mye hesten spiser det. Ingen problemer å komme opp i 3000,- om man gir høy til alle måltider istedenfor rundball.
Si at du gir hesten 12 kg høy og to liter kraft pr dag, javel, da passerer du 3000,- i mnd hos oss. Og da er ikke inn/ut-slipp, spon etc inkludert.... Men det er selvsagt fri bruk av utebane og ridehall da.

Silja
07-01-2008, 23:32
Hm, virker som vi betaler veldig mye. 3000 for stallplass (fullpensjon). Ingen ridebane, og sånn passe med turmuligheter.

Hanna&Brá
07-01-2008, 23:55
Jeg har tenkt litt på dette med arbeidet med det også.. Og de elendige lønningene til stallansatte..

For min egen del koster vel min lille islandshest i grovfôr, kraftfôr, flis og ormkur(4 ganger årlig) meg i snitt 900 kr måneden.. Da UTEN stallplass.. Betaler 700 for boksen, da er vi oppi 1600 kr. Jeg gjør alt arbeidet selv.
Skulle jeg f.eks betalt 3000 i måneden hadde det jo ikke vært sååå mye igjen for arbeidet med hesten min.. Slitasje på boks, vedlikehold av gjerder og luftegårder, for ikke og snakke om det å fôre tre ganger daglig og ta den ut og inn 30 dager i måneden..
Så jo mer jeg tenker, jo mer riktig synes jeg det er at en stallplass med full service faktisk koster litt! Jeg har ikke råd til å ha mine to hester på sånn full service oppstalling og velger å gjøre jobben selv. Mye for kosen også.. Skal vi tenke lønnsomhet så kan det vel hende det hadde vært mer lønnsomt for meg å jobbe noen ekstravakter i måneden for å betale en dyrere stallplass.. Men jeg liker å tilbringe tid med dyra mine jeg da.. Om det så er ut og inn av stallen, være matdame, ha kontrollen osv..

I stallen vår er vi 3 hesteeiere og 5 hester. Har fôrrytter på min, hun er også hestepasser på søstra mi sin og hun hjelper også til mot reduksjon i prisen på ridninga. Vi veksler på fôringer, ut og innsettinger og hjelper hverandre ved sykdom, ferie e.l..
Noen ganger når det regner som verst og jeg egentlig ville holdt sofaen er det jeg fristes av tanken på full service oppstalling.. Det hadde jo vært deilig... Men hvem fristes ikke en gang i blandt;-)

Er i en sånn situasjon at det kanskje blir aktuelt å leie vekk et par bokser også.. Derfor jeg fisker litt her etter hva folk gir og synes er greit å gi;-)
Teller liksom litt på knappene om jeg skal leie ut en "gjør det selv pakke" (eventuelt samarbeid med oss andre for å lage mindre jobb av det) billig bare for å finansiere stallen eller om jeg skal lage en "full service pakke" som koster meg ekstra jobb, men gir noen ekstra kroner..
Det er litt av begge tilbud på stallene rundt her, noen billigstaller hvor man gjør mye selv og noen dyrere hvor alt blir gjort. Jeg heller litt mot "gjør det selv" pakka jeg da.. Men vi får se:-)
Her er jo sentralt... Ridebaner rundt omkring her som det sikkert går an å lage leieavtaler på om det er aktuelt. For min del er turområdene det beste:-) Aktivt hestemiljø.. Ikke no problem å få instruktører til ridning, kjøring osv...
Hadde det vært mindre sentralt hadde jeg forventet lavere pris.. hmm..

Puselusa
08-01-2008, 13:08
Eg tykkjer det eg betaler no er mykje, med tanke på at vi bur langt uti huttiheita. For 1300 får eg stallplass (boks), utslepp morgon, kraftfôr, grovfôr og lån av ridebane/travbane. Flis må eg kjøpe sjølv, må også møkke sjølv. Hadde eg budd meir sentralt hadde eg sett på dette som billeg, men ikkje i Lom nei.

Du får boks, utslipp, alt av fòr samt ridebane for 1300 kroner, og likevel synes du at du betaler for mye?
Du kan umulig ha satt deg inn i hva det egentlig koster å drive stall, i form av blant annet fòrutgifter, vedlikehold og arbeid.

Mange staller tar urimelig mye leie. Men 1300 kroner dekker knapt grunnutgiftene en gang, uansett om man står i Lom eller i Sørkedalen. Stalleieren din må være i besittelse av mye goodwill, tror jeg.

Kurre
08-01-2008, 13:27
Hvor mye folk er villig til å betale avhenger mye av hvor i landet man bor.
Jo mer sentralt,jo høyere pris.

Det ER dyrt å drive stall og i motsetning til hva alle oppstallører tror så er det ikke her man tjener penger på det å drive med hest.
Eier man stallen selv og ikke har store lån å betjene etc,så kan man ta noe mindre/sitte igjen med mer i pluss enn hvis man for eksempel som jeg gjør betale leie pr boks man bruker.

Og ting som strøm/vann/søppel koster!
For ikke å snakke om nye sopekoster,knagger til å henge ting på,krybber,bøtter...
jeg har innredet stallen jeg har nå selv,kjøpt inn hver eneste "hengeting",hver eneste bøtte etc og det er ikke få tusen det har kommet på.
og slikt må jo stadig "etterfylles" og repareres.

Som oppstallør betaler man jo også for å slippe "bry".
Jobben med å alltid sørge for at det er flis,at det er høy,at høyet holder god nok kvalitet,at gjerder til luftegårder er i orden...at sånne ting er "på plass" er vel så viktig synes jeg som at man har opplyst bane eller det nyeste av hindermateriell.

Sto (og jobbet) på ridesenter der ridehuset var tipp topp,utebanen glimrende,de små en og en paddockene godt vedlikeholdt(men likefullt små en og en) og det var kurser,instruktører og slikt i masser...MEN:Hver eneste dag gikk jeg og tenkte:Åh,nå står hesten min og spiser det der halvgode høyet igjen,ÅH nå står han med sine tilmålte så og så kilo igjen og ingen gir beng i om han spiser opp i løpet av en halvtime og gjerne skulle hatt et par kg ekstra i løpet av natten...Slikt er viktig!

Nå blir det rotete her.

Litt tilbake mot ikkefullt så OT da...
Jeg synes også at det er greit å ha en stalleier/ansvarlig som kan ta seg av sånt som markkurer,evt samlet tannrasper/skoing/vaksiner...
det å kunne slippe ansvar er en viktig del av en total servicepakke.

Å kunne vite at selv om det ikke står utrykkelig i kontrakten så BLIR det skiftet dekken om hesten min kommer inn klissvåt.
At noen tar den ekstra kikken om alt er OK,tar seg tiden og bryet med å sørge for at han har det bra.utover akkurat å kaste inn for/ut-inn hest.

Mari
08-01-2008, 13:31
Du får boks, utslipp, alt av fòr samt ridebane for 1300 kroner, og likevel synes du at du betaler for mye?
Du kan umulig ha satt deg inn i hva det egentlig koster å drive stall, i form av blant annet fòrutgifter, vedlikehold og arbeid.

Om du hadde visst KVAR eg bur, så trur eg du hadde sagt noko anna ;) Eg burde kanskje ha formulert meg litt meir. Ridebana har vi laga sjølv, tråvbana er også laga på dugnad. Utslepp og innsetting får på rundgang. Hesten får ikkje anna enn mineralar, sidan ho ikkje likte betfôr. Langt oppi audemarka, så tykkjer eg det er DYRT. Hadde vore annleis hadde det vore eit miljø, stuttare veg til kurs, stevner mm.

Reaper
08-01-2008, 14:01
For 3000 hadde jeg forventet en stall som som styrer alt av innslipp/utslipp og föringer.
Hadde forventet at alt var inkl utenom møkking, og jeg hadde forventet ridebane, men ikke ridehall.
hadde også forventet at det var såpass sentralt at det gikk busser.

Synes enkelte steder har helt drøy pris med tanke på at nærmeste busstopp er 1 mil unna.

Cecilie_Stormur
08-01-2008, 14:28
prisene avhenger veldig av lokalitet også. i midten av ingenmannsland vil selsagt 3000 være dyrere enn midt i hovedstaden. (satt på spissen for de som ikke skjønte det)

jeg skal leie ut bokser til islandshest fra sommeren av, og da kommer jeg til å ta 1800 kr. det er inkl.
*inn-og utslipp (ute ca 14 timer pr.dg.),
*alt av fôr, flis og høy.
*store bokser
*dekkenskift
*vifter for luft både inn og ut, samt varme, ca 10 grader inne
*vaskeboks
*varmerom for dekken
*stort varmt salrom
*utendørs ridebane 40x60
*lite ridehuss
*rundpaddock
*store beiter

jeg tror jeg pent hadde betalt opp mot 3000 for tilsvarende, heldigvis lever jeg ikke av hest, og jeg kan ha denne lave prisen for å få litt miljø rundt meg

det er mye arbeid å drive stall, og å klage på 1300 i mnd vitner om lite erfaring. greit at det kan være midt i ingenmannsland, men grovfôr og arbeid er ikke verdt noe mindre der. jeg tør ikke tenke på hvor mye tid jeg bruker på å bl.a. fikse gjerder. strøm og vann koster, vaskeboksen er et skikkelig pengesluk, men jeg har alltid drømt om å ha det ;)

jeg har tidligere betalt 2300 for stall med ridebane, gode turmuligheter, greie bokser og godt miljø. eneste jeg gjorde selv var å ordne kraftfôr, møkke og ta inn hesten.

har også leid boks for 700 kr en anna plass, uten ridebane, hvor alt kom i tillegg og vi rullerte jobben mellom oppstallørene. makan til rotete opplegg har jeg aldri vært borti. samme jenta glemte å ta inn hestene hver jævla gang. så jeg var meget lykkelig når jeg fikk hestene hjem!

Falo
10-01-2008, 22:37
Skulle jeg betalt 3000 kr i mnd for å ha hesten min oppstallet, så hadde jeg forventet ca dette:

Stallen skulle ha vert stor, lys og godkjent etter alle lover og regler
Boksene skulle vert utstyt med vannkar, saltstein.
Luftegårdene skulle være store og med grus.
Beitene skulle være store.
Stallen skulle vært sånn at det gjorde arbeidet enkelt. Ikke lang veg til møkkahug, vann.
Turveiene skulle ha vert trygge, i form av mopeder og slikt, og lovelig å ri på.
Gode turmuligheter.
Ridebane
Ridehall
Utsyrsrom
Forrom
Oppholdsrom
utslipp og innslipp
foring
Høy osv inkl
Spon

Godt stallmiljø!!!

Mitzimarie
10-01-2008, 22:59
3000? Nja, en ridebane, utslipp og morning-lunch foringer. Litt flis og kansje :)

prisene avhenger veldig av lokalitet også. i midten av ingenmannsland vil selsagt 3000 være dyrere enn midt i hovedstaden. (satt på spissen for de som ikke skjønte det)

jeg skal leie ut bokser til islandshest fra sommeren av, og da kommer jeg til å ta 1800 kr. det er inkl.
*store bokser
*dekkenskift
*vaskeboks
*varmerom for dekken
*stort varmt salrom
*utendørs ridebane 40x60
*lite ridehuss
*rundpaddock
*store beiter

Her hadde det kosta oppmot 5-6 tusen..

Reaper
10-01-2008, 23:04

*store bokser
*dekkenskift
*vaskeboks
*varmerom for dekken
*stort varmt salrom
*utendørs ridebane 40x60
*lite ridehuss
*rundpaddock
*store beiter

jeg tror jeg pent hadde betalt opp mot 3000 for tilsvarende, heldigvis lever jeg ikke av hest, og jeg kan ha denne lave prisen for å få litt miljø rundt meg

det er mye arbeid å drive stall, og å klage på 1300 i mnd vitner om lite erfaring. greit at det kan være midt i ingenmannsland, men grovfôr og arbeid er ikke verdt noe mindre der. jeg tør ikke tenke på hvor mye tid jeg bruker på å bl.a. fikse gjerder. strøm og vann koster, vaskeboksen er et skikkelig pengesluk, men jeg har alltid drømt om å ha det ;)

jeg har tidligere betalt 2300 for stall med ridebane, gode turmuligheter, greie bokser og godt miljø. eneste jeg gjorde selv var å ordne kraftfôr, møkke og ta inn hesten.

har også leid boks for 700 kr en anna plass, uten ridebane, hvor alt kom i tillegg og vi rullerte jobben mellom oppstallørene. makan til rotete opplegg har jeg aldri vært borti. samme jenta glemte å ta inn hestene hver jævla gang. så jeg var meget lykkelig når jeg fikk hestene hjem!

Ot, men Guri:-O Hvorfor skal ikke jeg ha islandshest?!:lol:

Hege
11-01-2008, 15:23
Skulle jeg betalt 3000 kr i mnd for å ha hesten min oppstallet, så hadde jeg forventet ca dette:

Stallen skulle ha vert stor, lys og godkjent etter alle lover og regler
Boksene skulle vert utstyt med vannkar, saltstein.
Luftegårdene skulle være store og med grus.
Beitene skulle være store.
Stallen skulle vært sånn at det gjorde arbeidet enkelt. Ikke lang veg til møkkahug, vann.
Turveiene skulle ha vert trygge, i form av mopeder og slikt, og lovelig å ri på.
Gode turmuligheter.
Ridebane
Ridehall
Utsyrsrom
Forrom
Oppholdsrom
utslipp og innslipp
foring
Høy osv inkl
Spon

Godt stallmiljø!!!

Finnes denne stallen en plass? Hørtes ut som en drøm.. Alle fasiliteter man kan tenke seg for 3000!

Lucinda
13-01-2008, 04:18
Betaler kr 1600 for stalleige/halleige. Det inkluderer kun morgen foring i vekedagane og ingen ting av for og flis.

Høy eller rundball/silasje må vi kjøpe på stallen

Høy 5 kr kg rundbal 2,5 pr kg
Flisball kr 75

Må leige folk til å slippe ut hesten min og gje henne formiddagsmat da ikkje har mulighet til det sjølv.

Ergo kjem eg opp i samla utgifter til stallplass for og foring på kr 3600 kr ca.

Er svindyrt synest eg. Må ta hesten inn sjølv og lage til alt foret sjølv kvar dag og henge det klart.

Foring av ettermiddag og kvelds går på rundgang på alle oppstallørane. 13 stk

Møkke gjer man sjølv.

Boksane er 2x3 meter. Dvs i minste laget, og paddockane er knøttsmå. Dog er der paddock til kvar hest.

Ridehallen er på 20x40 m

Karen
13-01-2008, 11:15
Er så heldig (?) å ha egen stall 10 m unna huset.
Masse masse gode turmuligheter.
Neste år skal vi leie ut stallplass, er planen.

Ingus
13-01-2008, 12:44
Jeg betalte 3700,- før, det inkluderte 3trillebårer med flis i uken, 8kg høy per dag, 6L kraftfôr, opplyst ridebane, fine paddocker, 3fôringer i ukedagene, helgefôring hver 13helg.

Nå betaler jeg 4500,- for 10kg høy, flis og 6l kraftfôr hver dag, utslipp, dekkenskift, 3fôringer hver dag, gode turmuligheter, større paddock, ridehus, og gigantisk ridebane med lys.

missfry
14-01-2008, 16:06
jeg betaler 2000 kr pr månede da er det inkludert alt... høy, enslage? flis, ut og innslipp,bytting av dekken og måking.. kjøper ett for selv da og det er bettfiber... og han kjøper bygg.. og alt anna.. sånn som multitilskudd og kalk.. jeg får også minus hvis jeg måker alle boksene de dagene jeg gjør det...
men det er der jeg begynte med hest også... så har kjent de i mange år, har fått alt kunskapen jeg har om hest derifra.. skoing og sånn er ikke inkludert da... det betaler jeg selv...

Hegepii
16-01-2008, 14:33
der jeg står nå betaler jeg ca 3400.. da er det inkludert:
*inn-/utslipp
*foring 2 ganger
*store beiter
*ridebane ute 20*40 m
*for og flis
*bra turplasser! (er laaangt utti "huttiheita" også da:p)
*varmt salrom
*turnus på møkking, 1 dag i uka og hver 5. helg. 5 bokser..

regner med over 4000 egentlig da,siden det tar 25 min å kjøre til stallen, og bensinen flyr.. går ikke buss dit..

til høsten er det mulig flytting og da havner jeg på en plass som er mellom 2000 og 3000 i mnd, kommer ann på hvor mye høy hesten spiser, og om det er flisballer eller løsflis.. der er det med:
*2 utebaner, en 20 eller 30*40 m og en svær kjørebane
*ridehall 20*40
*inn-/utslipp
*for og flis
*vaskespilt m varmt vann! (endelig!)
*paddocker
*3 foringer
*dekkenskifte
*hallen er klubben sin, så alle klubbstevner foregår der :D
*noen bra turplasser :)
*vifter i stallen, så temperaturen holder seg lik ca hele tiden
*varmt salrom
*varm plass å henge dekken til tørk
*bare å ta med trillebåra like utenfor en dør bak stallen å tømme
møkka på en haug der :D

og, jeg kan gå/sykle/ta buss dit! og tar ca 10 min å kjøre.. og ingen bratt, isete vei å kjøre hvis jeg skulle finne på å til tr.heim på stevne.. ^^

Hanna&Brá
16-01-2008, 14:55
*turnus på møkking, 1 dag i uka og hver 5. helg. 5 bokser..

Det der med å ha turnus på møkking var jo i grunn slettes ikke dumt!! Hender jo at man ikke rekker innom stallen, men må likevel fordi man må møkke.

Hegepii
16-01-2008, 15:23
liker ikke helt turnusen jeg da, siden hesten min ikke roter, men de andre 4 hoppene han står sammen med roter grusomt! tar 5-10 min å ta min sin boks, men betydelig lengre tid med de andre.. :p
og turnus på 5 bokser er ikke å anbefale hvis du ofte har senebetennelser i skuldre.. :p

Hanna&Brá
16-01-2008, 23:41
Har i grunn generelt slarkete skuldre, så 5 bokser i slengen er kanskje ikke helt det lureste likevel... ;-)

Juliet
17-01-2008, 00:45
Betaler 3750 kr i mnd, dette inkluderer inn og utslipp, fri tilgang på grovfor ute, frokost og kvelds inne (ca 5-6 kg vil jeg tro) møkking på hverdagene, ta av og på dekken.. "Normalt" så har vi to ridebaner og en ridehall, men akkurat nå har vi ingen av delene, grunnet været. Veldig fine turmuligheter her(når føret tillater det!) :)

Det vi må betale ekstra for er kraftfor,og dekkenbytting(hvis hesten f.eks skal ha utedekken og stalldekken) kommer ikke på noe mer i farta..:)

Katrinesf
17-01-2008, 02:41
Jeg har nå betalt ca 3100kr. på en ganske sentral stall (Skedsmokorset) som inkluderer:
Boksleie
Annlegg og fri tilgang på flis
12 kg. høy om dagen
Utslipp
Sette på 1 dekken
Morgenfôr + midtfôr i ukedagene
Opplyst ridebane
Vaskespilt
Solarium
Salrom med varme
Do med varmekabler i gulvet
Tørkerom for dekken
Vaskemaskin for dekken

Vi deler på kveldsfôringene og helgefôringene, må ta inn selv i ukedagene, og det er ikke de beste turmulighetene... Også må vi kjøpe kraftfôr selv.
Men til å være såpass sentralt med buss minst 4 ganger i timen, så er det helt ålreit.

Rikke
17-01-2008, 08:56
Jeg betaler 1300kr i mnd for stallplassen, ridebane ute, inn og utslipp, rundball til hestene ute og høy. I tillegg har vi kjempefine turmuligheter, hestene går på store områder og står ute så lenge som mulig på kvelden. Kraftfor og flis må jeg ordne med selv.

Vi har også hver vår fôringsuke hvor stalleier tar hestene ut om morgenen, så tar vi de inn om kvelden og ut/inn i helgene. Synes det funker bra. Bortsett fra at fôringsuka min alltid kræsjer med jobbhelg:p

Så får 3000 ville jeg hvertfall hatt flis og kraftfor inkludert, i tillegg til inn og utslippene. Og ridehall.

Møkkinga liker jeg å ta meg av selv.

Rosie
17-01-2008, 12:00
Hva synes dere er grei pris:

-40 dekar beite/utegang 12 timer sammen m 3 snille hester
-boks m flis og vann
-ubegrenset m høy
-foring 3 g pr dag, kraft for ol må skaffes selv.
-ut inn slipp+ tørking/dekken om nødv.
-liten ridebane, inngjerdet stort område m ridesti (ikke lys der).
-ubegrenset m tur stier og skogs veier.
-stallen ligger litt u-sentralt noe buss forbindelse

passende pris? 1500,- ?....

Natalie_s
17-01-2008, 12:40
Betaler ca 3800,- for stallplass, fri tilgang på rundball (vi kjøper kraftfor selv, noe jeg synes er veldig greit, blir rundt 2-300kr i mnd), torv, vaskespilt, eget utstyrsrom, utslipp på hverdager, eget beite/paddock (min står sammen med 2 andre, noe både jeg og hesten er veldig glad for), alle foringer (unntatt middag på helg, men min har fri tilgang på grovfor ute, så hun skal ikke ha middag likevel), ridehall (uten rideskole, så den er stort sett alltid ledig), 2 store utebaner (en kjørebane), rundpen, NM-anlegg i maratonkjøring (dog noe gjengrodd;)), preparerte rideveier hele året, og byens beste turterreng rett utafor stalldøra.

Solo
17-01-2008, 16:56
Jeg betaler 2500 hver måned.

Da får jeg ink. Høy, 2 trillebårer sponhver uke, noen utslipp og innslipp men må ta alle jeg kan selv, utebane(snart opplyst), hoppe når jeg vil med ordentlig hindermateriale, middels turmuligheter og luftegård i ca. 9-11 timer. Må lage alt for klart selv og lage vann.

Er dette dyrt?

Ingus
17-01-2008, 16:59
Hva synes dere er grei pris:

-40 dekar beite/utegang 12 timer sammen m 3 snille hester
-boks m flis og vann
-ubegrenset m høy
-foring 3 g pr dag, kraft for ol må skaffes selv.
-ut inn slipp+ tørking/dekken om nødv.
-liten ridebane, inngjerdet stort område m ridesti (ikke lys der).
-ubegrenset m tur stier og skogs veier.
-stallen ligger litt u-sentralt noe buss forbindelse

passende pris? 1500,- ?....

2000,- minst. Hadde det vært ordentlig ridebane: 3000,-

Synes 2500,- er passe for det du nevnte tror jeg..^^

Solo
17-01-2008, 17:01
Ok.. takk for raskt svar.. føler det er en helt okey pris også liksom... =)

Bryghaug
17-01-2008, 18:16
Jeg betaler 2500 hver måned.

Da får jeg ink. Høy, 2 trillebårer sponhver uke, noen utslipp og innslipp men må ta alle jeg kan selv, utebane(snart opplyst), hoppe når jeg vil med ordentlig hindermateriale, middels turmuligheter og luftegård i ca. 9-11 timer. Må lage alt for klart selv og lage vann.

Er dette dyrt?

Jeg betaler 2500,- i måneden, og dette inkl.
fri tilgang på ensilage, kraftfór inntil 2 liter per døgn, flis, fri bruk av flombelyst ridebane 20*60 m med hindermateriell og mounted games utstyr, rundpaddock, store flokker, store paddocker vinterhalvåret, og beiter om sommeren med vann. Vi betaler dessuten kun 1000,- i julimåned da dette er beitemåned. Inn- og utslipp hver dag er med i prisen. Turmulighetene er ubegrenset.

Så ja, i forhold til meg syns jeg du betaler mye for lite.

Bryghaug
17-01-2008, 18:17
Ok.. takk for raskt svar.. føler det er en helt okey pris også liksom... =)

Tror ikke det var deg hu svarte på...

Cecilie_Stormur
18-01-2008, 14:32
Her hadde det kosta oppmot 5-6 tusen..

Ojda....det er dyrt det!

kjøpt deg islandshest davel. ledig plass her!

Kurre
18-01-2008, 14:35

Klart du skal!
Cecilie har stallplass og jeg har sikkert en hest som psser deg!:digger:

Cecilie_Stormur
18-01-2008, 14:43
Klart du skal!
Cecilie har stallplass og jeg har sikkert en hest som psser deg!:digger:

hvis ikke kan du låne av meg, jeg har altfor mange, og det kommer stadig fler!

Andrea
18-01-2008, 14:47
Jeg betaler 4500,- nå, og dette får jeg:
Møkking alle hverdager
Tilgang på ridehus 20x40, utenom fra 16-19
Utebane på 20x60
Utslipp, tas inn igjen etter ca. 4 timer
Foring alle dager, alle måltider

Kan få dekkenskift også, men det blir 250 i tillegg..
I tillegg har man utslipp/innslipp en helg i halvåret eller noe sånt.

Syns jeg betaler utrolig mye for det der, egentlig "/

Marianne
18-01-2008, 14:57
På stallen der jeg har flyttet Miss er leien på 2600 kr.

Dette inkluderer:
Bygg, havre, vitaminer.
omtrent fri tilgang på ensilage
Dekkenskifte
utslipp/innslipp
Måking på ukedager (på helg må man måke selv)
Alle fôringer

Nå er det ingen ridebane på stallen, men ridebane på 20x40 kommer opp etterhvert.
Ellers så er det flotte turmuligheter.

Jossa
20-01-2008, 19:51
Glemte å si at de bytter dekken på morran, tar av bandasjer, legger på belegg.

Reaper
20-01-2008, 23:00
hvis ikke kan du låne av meg, jeg har altfor mange, og det kommer stadig fler!

Men jeg føler meg så stor oppå der:oops: Også er det liksom en annen rase som står meg veldig nært da:p
Men igjen så var det jo ganske morsomt da:p

htj
20-01-2008, 23:14
Jeg betaler 2100, og det inkluderer alle foringer og utslipp/innslipp, fri tilgang grovfor ute og fri tilgang på sagmodd, fri bruk av belyst ridebane med flott underlag. Paddokene er oppgruset, med et hus i hver paddok til ly, og automatisk vannsystem med varmekabler. Kraftforet og evnt. firkanthøy inne faktureres etter bruk.

Dette syns jeg er billig, siden det er så mye luksus. Eneste man trenger å gjøre selv er å fli og ri liksom.

Azze
22-01-2008, 17:20
Nå betaler jeg jo kun for og strøm, men hadde jeg betalt 3000kr ville jeg hatt:

- Boks og uteområder må være stor(e) og fin(e)
- Inn og utslipp - hesten skal få være ute i minst 8-10 timer
- Dekkenskift
- Måking
- Ubegrenset flis
- Ubegrenset grovfor og kraftfor - foring alle måltider
- Flotte turmuligheter
- Fri tilgang på belyst bane

Hanna&Brá
22-01-2008, 17:35
Jeg betaler 2100, og det inkluderer alle foringer og utslipp/innslipp, fri tilgang grovfor ute og fri tilgang på sagmodd, fri bruk av belyst ridebane med flott underlag. Paddokene er oppgruset, med et hus i hver paddok til ly, og automatisk vannsystem med varmekabler. Kraftforet og evnt. firkanthøy inne faktureres etter bruk.

Dette syns jeg er billig, siden det er så mye luksus. Eneste man trenger å gjøre selv er å fli og ri liksom.

Jøss, det var billig!! Hørtes knall ut! Hvor i landet er det?

Ragnhild
22-01-2008, 18:31
Jeg betaler 700,- mnd. Det er forsåvidt nesten bare for stallplassen, for jeg holder fôr og flis selv. Men det inkluderer fôring av morgen og lunsj, samt utslipp og dekken på.

Cecilie_Stormur
27-01-2008, 17:17
Men jeg føler meg så stor oppå der:oops: Også er det liksom en annen rase som står meg veldig nært da:p
Men igjen så var det jo ganske morsomt da:p

ey, jeg har ei hoppe på 150, og hun er som en storhest. tølter kun når hun får beskjed om det, ellers er det storhest-gangarter som gjelder. kalssisk ridd og greier.... ;) bare å komme. (lokke deg inn i islandshestens verden..)

Musical Missile
27-01-2008, 20:01
Kanskje litt OT, meen..... når jeg ser hva andre betaler eller forventer utifra prisen de betaler forstår jeg jo hvorfor det å jobbe på stall ikke akkurat er fett betalt! Når man tenker etter er det svært få steder som faktisk tjener penger på stalldriften. :lol:

Da hesten min sto på trenerstall (galopptrening) betalte jeg 6000,- +mva tillegg. Da var alt inkludert og jeg trengte egentlig ikke ri han selv, hadde det ikke vært fordi jeg jobbet der!
Rundt i området her er det vanlig med ca 2500,- på småstaller der det ikke er ridebane, men mulighet til å ri til ridesenteret med ridehall og instruksjonsmuligheter.
Ridesenteret tar litt over 4000,- alt inkludert.

Cathrine_
27-01-2008, 22:50
Jeg har billig jeg.
1500 i mnd. Det er med innslipp,utslipp,dekken styr,foring hver gang ,så mye vi vil ha av flis,og hun kan møkke, men det sa vi at vi skulle.x)Låner banen gratis av Marianne, skal starte med ridetimer med henne når vi får ny hest.Vet ikke hvor mye det vil koste. Har også kjempe fine tur muligheter i skog, på vei, og jorder(:

Twin Joy
28-01-2008, 12:35
Hmm.. .utifra hva jeg hører her tror jeg at jeg står på feil sted i landet:P
Jeg betaler 1650 i mnd. Da er det annleggsleie for utebane og ridehall, og de forer frokost og middag i ukedagene... thats it...

ZK
28-01-2008, 14:56
Betaler 2600, og holder da kr.foret selv..Kunne få med kr.for i leia å, men ville bruke annet for enn hva stallen hadde..

For de 2600 inkluderer det:
Innslipp og utslipp alle dager
grovfor
ridebane
masse turterreng
foring morgen og kveld
ingen stallvakter
flis
strøm,vann..
fine ute områder..

Pihkaka
29-01-2008, 21:41
Her er det 3000kr for spon, 8kg høy og utslipp i ukedagene, greie turmuligheter.
Dårlighøy.

Svindel.

Der jeg stod før betalte jeg 3900kr. der fikk jeg så mye høy jeg ville ha til hesten, 4trillebårer spon i uken, kraftfor + for ekstra penger fikk du 1liter gullfor dagen, 2 ridehaller, 1 utebane, ok turmuligheter, AAALTFOR få luftegårder med tanke på hvor stor stall det var. Heldig om du fant ledig luftegård.
Skulle du ha utslipp kom det på 700kr ekstra i mnd.

Nina&Løvehjerte
31-01-2008, 18:55
Er skikkelig fornøyd der jeg har Løvehjerte oppstallet nå. Tror ikke jeg finner noe billigere her i området. (Arendal). Betaler 1400. Det er med høy og kraftfor (opptil 2l.pr.dag) hvis du skal gi mer kraftfor må du kjøpe selv. Er fri tilgang på rundball ute. Vi har ansvar for møkking selv, og på innslipp kveldstid.Men det bytter vi bare på:) Morgenforing og utslipp trenger ikke vi å tenke på. Trives kjempe bra!

hildechristine
31-01-2008, 21:03
Jeg betaler :

1700 + etter hvor mye hesten din får til för.
Jeg betaler totalt ca. 3500,- i mnd.

Inkl :
Flis
Ridehall 20x60
Dressurbane 20x40
Sprangbane (husker ikke målene,men er ganske stor)
Nytt anlegg, fint og lyst med egen klubbdel,garderober osv osv..

Det som er cluet her er at vi har ansvarsuker, hvor vi har ansvar for at det blir föret middag & kveld.
I tillegg rullerer vi på morgenforinger.
Klubbdrevet stall,derfor litt tungvindt sånn.
Er det noe jeg VIRKELIG savner, er det utslipp..Men, det går da på en måte..

Frk.Fryd
05-02-2008, 00:52
For 3000 kr. i mnd. får jeg følgende:
Høy
Kraftfôr
Flis
(Det finnes ingen restriksjoner på hvor mye
høy, kraftfôr og flis jeg bruker!)
Ut- og innslipp hele uken
Dekkenskifte ved ut- og innslipp
Fôring av alle måltidene, hele uken!
Stalleier blander fôret til alle måltidene
Tilgang til utendør ridebane
Lys og trivelig boks
Vaskespilt
Egen paddock til hesten
Eget skap på utstyrsrommet
Tørkerom til å henge opp dekken
Nydelig turterreng rett utenfor døren

Synes det er en hyggelig pris og jeg er meget fornøyd!!

Kakemonsteret
25-07-2010, 13:38
For 2000 får jeg:
Så mye flis jeg vill
Ridebane på 40x20(?)
Så mye høy jeg vill,H1 høy.
Eget skap, vi har skap som er vanlige dører, like bredt og høyt, og står ca 1 meter ut fra veggen. Kan skru opp det vi vill av knagger og hyller:P
Et stort felles låsbart skap til salene og hodelagene.

Vi bytter på å fore, så har 3-4 foringer hver i uka. Kraftfor kjøper vi selv, synes det er greit for alle hestene går på forskjellig for.

Grunnen til at jeg står på denne stallen er ikke pga. prisen, men at den ligger 3-4 min å gå fra huset mitt, heller denne stallen enn den andre nermeste stallen flere kilometer unna;)

Vallie
27-07-2010, 20:30
Her jeg står nå betaler jeg 1300 månden og det er inkludert alt. Har vært kjempeheldig syns jeg :D

Da har man en stalldag i uka og en stallhelg i månden. Dessuten er miljøet veldig bra, så vi hjelper hverandre med utslipp, møkking og greier.

Nikita
28-07-2010, 00:02

Hva synes du er ok pris?

For 3000,- ville jeg hatt dette:

Høy, flis, utslipp og foring morgen og middag, ridebane og turmuligheter. Det er nok for mye å håpe på ridebane, da kan i alle fall ikke alt det andre jeg skrev i forrige setning være med.

Men slik er det her jeg bor!

For 3000,- (noe rundt der) får jeg straks: ridehus, høy, flis, turmuligheter. Altså ikke utslipp og foring morgen og middag :( Det synes jeg det kunne har vært, men men...

IngvildK
28-07-2010, 00:07
For 3000,- forventer jeg fôringer morgen og middag, utslipp (dersom det ikke er kaldstall: med dekkenskifte), grovfôr inkludert, ridebane, store utearealer og gode turmuligheter. Jeg hadde i alle fall ikke betalt mer for disse fasilitetene.

My-Fleur
15-09-2010, 18:27
Jeg syns man skal betale for det man får!
For 3000,- ville jeg hatt inkl. dette:

fri tilgang på ridebane 20x40, rundpaddock/gummigrop og travløype
gode turmuligheter
inn/utslipp hver dag
8kg grovfor
4 trillebår flis/ uke
vaskespilt m varmt vann
3 foringer
dekkenskift
ventilasjon
salrom

Kraftfor synes jeg folk kan kjøpe selv, da de fleste hester bruker forskjellige typer.
Alle hjelper alle ved sykdom

xtra hjelp mot betaling.
F.eks
*ferier
*møkking
*xtra høy
*xtra flis

De som er villige til å gjøre mer av den daglige jobben som tilhører en hest får da også billigere leie.

Men som jeg har sett flere her har skrevet.
Folkens! Husk at gjerder, stallutstyr, jobben med utslipp, dekkenskift, strøm osv, det koster.

Wachita
15-09-2010, 18:41
jeg betaler 1000 kr i mnd for stalleleige, det er inkludert foring morgen og middag, inn/utslipp og dekkenskifte. kjøper høy, kraftfor, spon og diverse annet jeg trenger selv.
også betaler jeg 650 kroner ekstra for å låne ridehallen som er vesidenav.

My-Fleur
15-09-2010, 18:55
Det var billig :)

Belinda<3
15-09-2010, 19:01
Stallplassen jeg har koster 900 i mnd. Det er med boks, beite, 2 utebaner med lys, greie turmuligheter, ormekur, salskap, flisbod, h&#248;ybod, forkasse, str&#248;m, t&#248;rkerom.

Utslipp p&#229; hverdagene koster vel 400(?), er ikke helt sikker siden jeg ikke har hesten enda. Flis og for m&#229; hesteeierene ordne selv, er boder/kasse til &#229; l&#229;se det inn i. Innslipp, m&#248;kking og for ordnes av den som har hesten. Lunchforing varierer litt hvem som tar. Om hesten st&#229;r alene p&#229; beite og hesteeier ikke har avtale om at noen andre tar det, er det den som har hesten den dagen(eier/forrytter) som m&#229; fore. Om hesten st&#229;r med andre hester er det den som kommer f&#248;rst av de som har hestene p&#229; det beitet som forer.
Kveldsforing og utslipp i helgene g&#229;r p&#229; rundgang.

Synes dette egentlig er helt grei pris jeg :) Er mulighet for &#229; ri til ridehus, men det koster jo ekstra til g&#229;rden som har det. Ogs&#229; ligger det i Oslo, med gode bussmuligheter(stort sett buss en gang i halvtimen)

Wachita
15-09-2010, 19:04
Det var billig :)
om den var til meg, så ja, det er ganske billig! utrolig greit for meg som kun har deltidsjobb og må betale alt som har med hesten og gjøre selv (:

Nina&Løvehjerte
15-09-2010, 19:14
Har det veldig greit n&#229; jeg da, vi betaler 1400,-
Det som er inkludert:
H&#248;y til frokost
Fri tilgang rundball ute
2 liter kraftfor (komplett, eller annet FK for) hvis vi vil fore med annet kj&#248;per vi selv.
Utslipp

Vi m&#229; ta inn selv, m&#248;kke og ordne flis.
Har ridebane og store beiter om sommeren. Betaler 1400,- alle mnd, sommerbeite ogs&#229;.

tonjexp
19-09-2010, 16:29
Betaler 1250 kr,ikke inkludert en drit. M&#229; skaffe h&#248;y , spon og kraftfor selv, inn og utslipp m&#229; vi ta, og velikehold av stall og jorde m&#229; vi ta. Syntes det er gannske mye n&#229;r vi ikke f&#229;r med noe, og det ligger et stykke unna ridebane og turstier.

Pernooh
19-09-2010, 20:47
Vi betaler 2500,-.

Det er inkludert:
Inn og utslipp alle dager
Paddocker hele &#229;ret, beite om sommeren
Stor ridebane med lys og fantastisk underlag som blir jevnlig harvet
Kraftf&#242;r
Dekken av/p&#229;/skift
Flis
Alle f&#242;ringer
10 kg h&#248;y

Vi gj&#248;r ingeting selv, nesten, kun rir, m&#248;kker, veier opp h&#248;y og ordner kraftf&#242;r.

Ikke veldig sentralt, men ikke s&#229; verst. G&#229;r buss dit.

Pernooh
19-09-2010, 20:48
Vi betaler 2500,-.

Det er inkludert:
Inn og utslipp alle dager
Paddocker hele året, beite om sommeren
Stor ridebane med lys og fantastisk underlag som blir jevnlig harvet
Kraftfòr
Dekken av/på/skift
Flis
Alle fòringer
10 kg høy

Vi gjør ingeting selv, nesten, kun rir, møkker, veier opp høy og ordner kraftfòr.

Ikke veldig sentralt, men ikke så verst. Går buss dit.

Bell-Bell
19-09-2010, 21:21
Betaler 2600,-

Det er inkludert:
De fòrer frokost og middag+utslipp i ukedager
Skifter dekken
Høy
1 sekk spon i uka
Vi tar inn og fòrer kvelds selv
Hestene er ute hele dagen, de tar dem inn til middag når det regner/blåser og slipper dem ut igjen når de har spist opp.
Har to utebaner og ridehus
Snart er vaskeplassen klar, dusj med varmt vann!

Kjempe fornøyd med plassen.

Jossa
19-09-2010, 22:34
Vi betaler 6200 i mnd. Da er det 1 trilleb&#229;r med flis annenhver dag, utslipp i hverdagene(helger og ferier selv), ridehus, utebane, RP, egen paddock til hver hest, sommerbeite, 1 dekkenskift. Helt fantastiske trenere og verdens beste milj&#248;:)

Jossa
19-09-2010, 22:34
Vi betaler 6200 i mnd. Da er det 1 trillebår med flis annenhver dag, utslipp i hverdagene(helger og ferier selv), ridehus, utebane, RP, egen paddock til hver hest, sommerbeite, 1 dekkenskift. Helt fantastiske trenere og verdens beste miljø:)

insolita
19-09-2010, 22:46
Har en i fullpensjon inkludert pussing og alt slik at jeg strengt tatt ikke skal trenge &#229; v&#230;re der i det hele tatt, og det koster 3500 (hesten er billig i kosten, f&#229;r ikke kraft bare vitaminer).

Har ogs&#229; to p&#229; vanlig stall og der er det 3000 i mnd. Dette inkluderer flis, morgenf&#244;ring med utslipp og dekkenp&#229;legging (ikke bytte) og grovf&#244;r (med en liten begrensning) i tillegg til tilgang p&#229; treningsl&#248;yper. Har min egen lufteg&#229;rd til mine to. Innslipp tar man i hovedsak selv, samme med kveldsf&#244;r, men vi har en grei deal p&#229; det s&#229; det er aldri noe problem. Det blir ogs&#229; m&#248;kket for meg til en viss grad, men kraftf&#244;r og h&#248;y m&#229; legges klart. Ikke s&#230;rlig billig, men det er verdt det pga treningsforhold og stemningen p&#229; stallen. Jeg har god lagringsplass til utstyr, og sp&#248;r jeg pent om noe kunne v&#230;rt fikset p&#229; innen neste uke, er det stort sett fikset i l&#248;pet av samme dag, i hvertfall p&#229;f&#248;lgende dag. Slikt teller mye for meg.

_popcorn_
19-09-2010, 23:40
2900,- pr mnd her, som inkluderer egen lufteg&#229;rd til samtlige hester, utslipp hverdager f&#248;r kl 09, alle foringer, flis, og 9 kg ensilasje, dekkenskift. Ved veldig stygt v&#230;r blir hestene tatt inn ved middagstid.
ridebane p&#229; 20*38, trav-treningsstrekke p&#229; 700m, egen bod p&#229; l&#229;ve, samt plass til daglig utstyr i stall, t&#248;rkerom til utstyr, vaskeboks. Gode turmuligheter i b&#229;de privat skog/&#229;s, og ellers i skog og mark. Instrukt&#248;r i dressur p&#229; stallen med jevne mellomrom (bestilles av de som &#248;nsker det)

"dugnadsarbeid":
Utslipp hver femte helg, hjelper til &#229; rulle ensilasje-ball inn i stall ved behov, s&#248;rger selv for vann ute til egen hest, m&#229;ler opp morgen/kveldsforing. Aldri en hest alene igjen ute, s&#229; om man tar inn nest siste hest, s&#229; tar man inn for sistehesten ogs&#229;. Plukke sten p&#229; ridebane ved behov, og plukke opp m&#248;kk etter egen hest.

Vi har itillegg 3 ridehaller i 10-20 min skritting fra oss, hvor det er mulig &#229; ri for instruksjon.

Har ogs&#229; verdens beste stalleier som kan sl&#229; p&#229;/ta av sko ved krise, og hjelper til med instruksjon stadig vekk, mot igjentjenester.
Samarbeider ogs&#229; om hovslager/veterin&#230;r/alternativ behandling, s&#229; man ikke m&#229; v&#230;re der selv hver gang.

Billig i forhold til da jeg hadde ponni i Troms&#248;:
3500,- pr mnd
Ridehall p&#229; 20*40 (utenom 15.30- 17.30, og 18.30 - 20.30)
Stor utebane og privat strand
utslipp i ukedager (ca 4 timer)
ett dekkenbytte
3 liter kraftfor (FK komplett/havre)
8kg h&#248;y.
moderat turmulighet.
foring tre ganger pr dag, (kvelds og helg ofte av ungdom med variabel erfaring)

Tvillingmamma
20-09-2010, 17:55
Betaler 500 kr i mnd og st&#229;r for alt sammen sj&#248;l. Hesten trives og jeg trives!

Vissvass
20-09-2010, 18:24
Der jeg stod er det slik :

Prisen i mnd er:
700.- pr boks
500.- grovfor
300.- div foring og utslipp

Alle har en dag hver i uken med ansvar for &#229; ta inn og fore alle hestene p&#229; kvelden.
Hver 7 helg har ogs&#229; alle foring p&#229; morgen.
Det er eier selv som hver dag gj&#248;r klart 3 b&#248;tter med kraftfor,s&#229; den som forer tar bare ei b&#248;tte fra hylla til den og den hesten.

Spon/torv kan kj&#248;pes i stallen 105 pr sekk,kraftfor st&#229;r man for selv.

Det blir ikke m&#248;kket,det st&#229;r man for selv.
Dekkenskift kan man be om som tjeneste,da alle de ulike eierne er i stallen litt da og da.Godt milj&#248;,gode tjenester.

Det er vaskerom,utstyrsboder,ridebane,gruspaddocker,somme rbeite for sommertid,2 travbaner,og ellers flotte turomr&#229;der.

Synes det er helt topp jeg!

Ble vel 2400 kr i mnd for spon og kraftfor utenom. Er ganske sentralt ogs&#229;.

Vissvass
20-09-2010, 18:25
aner ikke hva som skjer,men det kom dobbelt igjen

Smileyvero
20-09-2010, 18:38
Jeg er s&#229; heldig &#229; ha egen stall her hjemme med 3 fine bokser(stallen ble pusset opp n&#229; i sommer, og er blitt riktig s&#229; lys og fin :))+ utegang med plass til 2 hester(men skal muligens utvide skjulet, s&#229;nn at det blir plass til noen flere hester). Betaler jo ingenting for leie av stallen, h&#248;y produserer vi selv, og kraftfor trenger disse to sv&#230;rt lite av. Mineraltilskudd kj&#248;pes.
Treningsmulighetene kunne v&#230;rt bedre-har ikke tilgang p&#229; verken ridebane eller hall, turstier er det desverre ogs&#229; lite av, men bruker man fantasien, s&#229; g&#229;r det fint likevel :p Har et jorde som kan brukes som ridebane etter at gresset er sl&#229;tt :)

Edit for &#229; si at: jeg syns det er verdt &#229; betale s&#229; lite for &#229; ha egen stall, men har betalt 1400 i stallleie tidligere, da hadde vi tilgang p&#229; maaange turstier og ridebane...h&#248;y,kraftfor og flis var inkludert. Inn/utslipp og dekkenskift var det vi elevene p&#229; skolen som delte oss imellom med hver sin uke :) Det var ogs&#229; helt klart verdt det, for det kan bli litt ensomt &#229; ha sin egen stall iblant...

EvaV
20-09-2010, 18:55
Vi betaler 2400kr i mnd for hest på utegang med tilsyn, da inkludert grovfôr(høyensilasje for øyeblikket) og kraftfôr (havre, energi, gull, betfiber). Grovfôr blir fôret, kraftfôr må vi gi selv. Litt møkking i utegangsskuret er det også snakk om (en gang i uka ca). Det er god plass til utstyr, tørkerom, vaskespilt og ridebane.

På samme stall betaler de som står på boks 4200/3900(ponni), inkludert alt; dvs alle fôringer (kraftfôr to ganger, grovfôr 3), utslipp/innslipp og evnt møkking hvis det trengs. Vi har ordning med at hestene står over natten med dekken de skal ha på om morgenen, dvs eier er selv ansvarlig for å bytte dekken om kvelden hvis det trengs. Trenger ikke sette fram fôr eller noe.

På sommeren står de på beite med tilsyn og da betaler vi 1500kr tror jeg? Litt mer hvis man har stor hest kanskje.

Jeg syntes det er litt dyrt, er vant til å betale ca 2500kr i mnd for å ha hest på boks fra før (i Lillehammer betalte jeg dog 400kr imnd for stallplass med strø, men da var ikke fôr inkludert og utslipp/fôringer gikk på omgang). Men det er jo generelt dyrere i Oslo. Det er et supert område å ha hest i, MASSE turstier, tre rideklubber/ridehus i rideavstand (samt øvrevoll galloppbane), nær Oslo er det også.

minikyvik
23-09-2010, 14:28
Hmm, for 3000 kr hadde jeg nok forventet endel, men ikke foringer/utslipp/innslipp og slikt for det er jeg så vant til at oppstallører deler på:)

Sånn som jeg har det nå, spiser og bor hesten min for ca 3000 kr i måneden (stall, spon, høy og kraftfor), så jeg hadde forventet det med stalleige på 3000 kr.
Ridebanen her hører til klubben, men er ikke spesielt langt vekke (10 min å ri), og turstier er det nok av i område.

Betaler nå 1500 for stallen med morgenforinger, og utslipp i helgene. Kveldsforinger og utslippene i ukedagene fordeles på 4 stk. Høy, spon og kraftforet ordner jeg utenom, men vi kjøper alt i lag:)

Sunniva93
25-10-2010, 11:03
Hva ville dere ha betalt for dette:

* Lys og fin stall som var nybygd i 2007
* Liten stall, med 2 bokser der den ene leies ut (store bokser)
* Stoore beiter om sommeren, og en grei nok luftegård ellers
* Hestene blir tatt inn og ut morgen og kveld, de står ute hele dagen viss ikke eigeren ønsker annet
* Fôr, høy og spon kan være inkludert i prisen
* Vi kan ordne med skoing og veterinær
* Er ca 20 min å ri til nermeste ridebane
* Gratis sommerbeite, 4 stoore beiter som hestene går på hele sommeren
* Vi kan gjøre stallarbeid for eigeren de dagene det ikke passer
* Får selskap av min hest

Hanna&Brá
29-10-2010, 19:11
Jeg betaler 3700 for ponni(islandshest).
Får da;
* Grovfôr av god kvalitet
* Kraftfôr i diverse varianter fra FK
* stor uteridebane
* fri tilgang på ridehus(altså ikke rideskole)
* en luftegård til hver hest
* inn og utslipp er med i prisen. Jeg slipper stort sett inn selv da jeg gjerne vil ha hestene lengre ute enn stallen tilbyr. De blir tatt inn av stallens ansatte ved stygt vær.
* tre fôringer pr dag.
* flis
Kan bestille møkking, men må da betale ekstra.

Ja, det er mye penger, men jeg jobber inn "luksusen" ved å ta fôringer og ut/innslipp mot reduksjon i stall-leia og havner vel på omtrent samme sum som før, ellers kanskje litt mindre faktisk.
Jeg har stått på div dugnadsstaller bestandig.. Selv om den oppstallingsformen jeg har nå er dyrere i utgangspunktet så er det såå verdt det. For når jeg har fri har jeg virkelig fri. Når det regner og blåser hatter og halm og jeg er opptatt trenger jeg ikke å bekymre meg for om hesten kanskje fryser eller noe, for det tar noen andre seg av. Jeg slipper å dra i stallen flere ganger pr dag.. Jeg slipper å bindes opp like mye.. Om jeg skal bort en helg kan jeg bare bestille møkking, så jeg slipper å "bruke opp" familie og venner til hestepass.
Om hesten f.eks skulle komme seg ut av gjerdet så er det folk som tar seg av det.. Når gjerdene faller ned er det noen andres jobb å sette dem opp og ikke mitt. Når noen ikke soper stallgangen eller ikke rydder etter seg er det ikke mitt ansvar eller problem. Det er VELDIG deilig og befriende..!

TicoTurid
10-11-2010, 19:35
Jeg må si prisene her og hva du får er veldig likt det Hanna&Helge skrev.

Månedsleie på Aalerud er 3700 og da er dette inkludert:
- Ut og inntagning
- Alle fôringer
- Så mye grovfôr man ønsker (H1 kvalitet, vi har tatt prøver på det)
- Så mye kraftfôr man ønsker (har nesten alle typene fra FK samt vitaminer)
- 50x40 flombelyst utebane
- 20x60 isolert ridehall (aldri kaldere enn +5, ikke i -30 en gang) Ikke rideskole
- Flis
- Luftegårder/beite
- Et dekken på om morgenen og et dekken av om kvelden
- Og i tilegg har vi flotte turmuligheter med et ridestinett på flere mil. Og vi jobber med maraton/feltrittbane

I tillegg får man med møkking for 300 kr til. 3700 er ganske mye, og det forstår jeg. Men jeg synes ikke det er dødsmye i forhold til hvor mye man får med. Særlig ridehallen, som vi har brukt mye penger på å bygge. Der finnes det også mye hindermateriell, samt toalett, kantine osv. Og det er ukentlige sprang og dressurtreninger, og kjøretreninger annenhver uke. Alt i alt, er jeg veldig fornøyd med å være stalleiers datter, for da får jeg stå her gratis:)

Synes du dette var veldig dyrt?

MiaM
29-11-2010, 03:03
Vi betaler 1100, med:
Stor boks
Flott opplyst ridebane
Sånn passe bra turmuligheter
Utrolig stort salrom pr hest(!)
Ikke lang vei til møkkahaug eller vann
Oppholdsrom/ varmerom
Toalett
En trillebår med sagflis hver dag
Helt utrolig bra varslingsanlegg dersom brann
Kjempeflinke eiere av stallen (!!!) , som hjelper mer enn gjerne til med alt mulig. Sier du at du er syk, så møkker de, er lyspæra gåen, er den skiftet i løpet av en time osv.
Ganske store beiter

Eneste vi gjør på rullering er inn og utslipp og betaling av høyball.
Om sommeren får de høy vi selv har betalt.
kraftfòr holder vi selv, men med en-to never hver dag, så blir det ikke kjempesummer
I tillegg har vi eget "utstyrsrom" på et loft, der vi har høy, litt sagflis hvis krise, og en putekasse eller to.
Dekkenopphengere, som følger med hesten.
Og ikke minst; stallmiljøet.
Jeg hadde betalt 1100 kroner for kun å ha noen så dyktige, snille og omtenksomme eiere av stall, og stallmiljøet alene. Det er helt utrolig, og jeg er så fornøyd! :)
(Har ikke mye lyst til å skrike ut om hvor denne stallen er, men kan si såpass som at den er full...)

Tvillingmamma
29-11-2010, 09:09
Bytter stall denne uka her. ogsnå nå er kaldboksleia 500 kr i mnd. Jeg skal ha flis også som jeg kjøper av henne, resten holder jeg sjøl. Får mega store beiter!

PennyLane
21-12-2010, 14:49
Vi betaler 2000 der Praada står nå. I starten var det greit.
Det er en veldig fin stall, med vaskespilt og ridebane. Turmulighetene er ikke de beste, men vi får oss rundt omkring likevel.
Nå gidder de ikke lenger å legge på dekken på morgener, så hvis hestene skal ha dekken ute må de ha samme dekken på natta. De gidder ikke å fylle vann ute, de gir ikke middagsfôr, ikke tar de inn heller. Alle må derfor ta inn sine egne hester + fôre, og det er da litt dumt m.t.p. at da kommer min senere inn enn de andre og får fôret sitt - de andre blir urolige.
De ordner med flis og høy, og vi kan heldigvis bruke så mye vi vil av det.

Beitene er ok, men ikke store. De har leid bort det meste de har av jord, så det er bare 4 småbeiter rundt stallen vi kan bruke.

mema
21-12-2010, 16:16
Jeg må si prisene her og hva du får er veldig likt det Hanna&Helge skrev.

Månedsleie på Aalerud er 3700 og da er dette inkludert:
- Ut og inntagning
- Alle fôringer
- Så mye grovfôr man ønsker (H1 kvalitet, vi har tatt prøver på det)
- Så mye kraftfôr man ønsker (har nesten alle typene fra FK samt vitaminer)
- 50x40 flombelyst utebane
- 20x60 isolert ridehall (aldri kaldere enn +5, ikke i -30 en gang) Ikke rideskole
- Flis
- Luftegårder/beite
- Et dekken på om morgenen og et dekken av om kvelden
- Og i tilegg har vi flotte turmuligheter med et ridestinett på flere mil. Og vi jobber med maraton/feltrittbane

I tillegg får man med møkking for 300 kr til. 3700 er ganske mye, og det forstår jeg. Men jeg synes ikke det er dødsmye i forhold til hvor mye man får med. Særlig ridehallen, som vi har brukt mye penger på å bygge. Der finnes det også mye hindermateriell, samt toalett, kantine osv. Og det er ukentlige sprang og dressurtreninger, og kjøretreninger annenhver uke. Alt i alt, er jeg veldig fornøyd med å være stalleiers datter, for da får jeg stå her gratis:)

Synes du dette var veldig dyrt?

Jeg syntes det var en god pris for så mange tjenester jeg.

Barbro
21-12-2010, 17:38
Mener mamma betaler rundt 3000 kr i mnd for full oppstalling.
Stalleier slipper ut alle hestene i 7-8 tiden om morningen og de hestene som skal ha dekken på får det. Hestene blir tatt inn i 8tiden om kvelden og de som skal ha dekkenskifte får det.
Ute har de fri tilgang til rundball. Ridebane rett ved stallen.
Milelange turløyper om sommeren og når det ikke er snø, når det er snø kommer skifolkene da dette er lysløyper.
Høy til frokost og kvelds er inkludert, det samme er kraftfor; betfiber, oppdrett, gull, mais er ihvertfall noen av kraftfortypene. I tillegg kjører han og henter ølgjær/mask hos hansa.
Kan du ikke komme en dag så møkker han og gjør alt arbeidet.
Han driver med terapiridning og utleie av hester til tur, så hvis hesten kan brukes til det får du litt avslag i prisen.
Sørger for hovslager hvis det trengs og er behjelpelig til det meste :D
Hestene får gå i flokk og virkelig være hester.
I tillegg holder han på å lage utegang der de får gå i en stor dal rett ved stallen.

Lindamk
02-01-2011, 15:49
Jeg betaler 2000

Da er dette inkludert:
Inn og utslipp
3 foringer
Boks, skap, luftegård
Ridebane med lys(ikke helt ferdig, mengler den siste bunnen)
Flis annevnvær dag
Gode turmuligheter
30 min til ridehus og travbane
Do
Stallkro/kjøkken
Vaksespilt m/ varmt vann

(+ at vi må betale ekstra for høy)
De skaffer høy. Kiloprisen er 2 kr(billig!) Den kommer til å gå opp ettervært da..
Vi må skaffe kraftfor selv, og lage det til. De gir det til hestene kun om kvelden.
Det er ikke med dekkenskifte så de må stå med utedekkenet om det skal ha dekken ute.

+ at vi må betale 100 kr i baneleie når den blir ferdig.

Er dette riktig pris syns dere?

Nina&Løvehjerte
02-01-2011, 16:02
For 1400 får jeg:

Foring morgen med høy
Utslipp
Fri tilgang til rundball ute
Høy til kveldsmat
Sommerbeiter om sommeren fra mai til ca september
Ridebane
Fin luftegård som de kan gå opp til skogen
2 liter kraftfor pr. dag av champion komplett. Skal du fore med noen annet må du holde det selv.

Jeg må ordne flis selv, og vi møkker og tar inn hestene. Har en ordning som vi tar hver 5 dag, møkker 5 bokser og tar inn alle hestene. Veldig greit.

Dette er billig, har ikke hørt om noe billigere her i distriktet tror jeg.

Nitapita
02-01-2011, 19:03
Jeg betaler litt under 2000 pr mnd. Dette dekker da 8 kg høy, vaskespilt, og så klart en boks. Vi har tilgang på ridebane, som det riktignok ikke har vært gjort stort med på mange år. Jeg tar selv utslipp en gang pr uke, og kan trekke fra litt pga det. I tillegg går noe av stalleien som overskudd, altså for å dekke uforutsette utgifter.

Mer enn det vil jeg ikke si at stalleien dekker, siden oppstallørene gjør alt arbeid selv -bortsett fra de som betaler seg ut av arbeidet. (=Mer på de andre.) Når beitene må ordnes/settes opp, banen harves/vedlikeholdes, rør fryser o.l. er det oppstallørene selv som må ta grep og ordne opp. Selve stallen er svært gammel, og ikke helt "up to date".

Jeg holder selv spon og kraftfor utenom dette.

Jeg synes dette er dyrt, men i mangel på bedre alternativer må man ta det man får. ;)

For 3000 ville jeg hatt tilgang på ridehall, 3-4 foringer pr dag, dekkenskift morgen og kveld, litt bedre standard på stedet enn vi har nå, og mye utetid. Jeg vil fortsatt ha vaskespilt med varmt vann, bra uteområder og store, gode bokser. Det gjør meg ingenting å kjøpe inn spon selv, men det hadde vært fint å ikke måtte gjøre så mye selv ellers. ;)

KarolineBH
03-01-2011, 19:14
Vi betaler 2700 for ponni, 3100 for hest mener jeg å huske på stallen vår.
Da er det inkludert:

Inn/utslipp alle dager
2l kraftfor hver dag
Fritt med grovfor H1
Dekkenskift
Paddock alene eller i flokk
Ridebane
Roundpen
Flotte turmiligheter

I tilegg har stallen 20 store, lyse bokser, vannrom, varmerom, utstyrsrom, tørkerom.
Det er også conterinerstall ved siden av, og utegang. Klubb er tilknyttet stallen.

Helgeforinger går på rundgang.

Helt grei pris, eneste minus er at det er kaldstall og ikke ridehus. Det hadde vært fint :)

Lindamk
04-01-2011, 18:56
Vi betaler 2700 for ponni, 3100 for hest mener jeg å huske på stallen vår.
Da er det inkludert:

Inn/utslipp alle dager
2l kraftfor hver dag
Fritt med grovfor H1
Dekkenskift
Paddock alene eller i flokk
Ridebane
Roundpen
Flotte turmiligheter

I tilegg har stallen 20 store, lyse bokser, vannrom, varmerom, utstyrsrom, tørkerom.
Det er også conterinerstall ved siden av, og utegang. Klubb er tilknyttet stallen.

Helgeforinger går på rundgang.

Helt grei pris, eneste minus er at det er kaldstall og ikke ridehus. Det hadde vært fint :)

Betaler akkuratt det samme, men får ikke dekkenskifte, egen paddock, eller roundpen :(

Amanthea
04-01-2011, 20:20
Jeg betalte 2200 kr for:

- Utegang med utegangsboks
- Fri tilgang på grovfor
- Ut- og innslipp etter avtale med stalleier ved dårlig vær
- Flotte turmuligheter
- Tilgang til ridebane for klubbens medlemmer+betalt baneavgift

Helt kurant stall med do, dekkenrom, utstyrsrom og ei brakke med store, låsbare skap. Alt måtte gjøres selv men med utegang er det ikke så forferdelig mye til mas og det var enkelt å gjøre tjenester for å få gjentjenester. :) Helt okei pris synes jeg!

Birgitte&Kongen
04-01-2011, 20:41
Betaler 4600,- i mnd, inkl da er;

- Utslipp
- alle fôringer
- fri tilgang på høy/silage/kraftfôr/flis
- ute enten alene eller sammen med andre
- ridehus og ridebane
- vaskespilt og dekkenvaskemaskin
- dersom du skal ha veterinær/hovslager på et tidspunkt du selv ikke kan så ordner de på stallen det

Er fryktelig mye å betale vet jeg, men anleggsleie er himmeldyrt i Oslo, og i forhold til andre tilsvarende store steder her omkring så er det billig hos oss.

jankaa
03-11-2011, 18:20
Jeg betaler 3000 i mnd, det er for:

-Inn og utslipp
-Store uteområder der hestene står i flokk og har fri tilgang på godt grovfôr, samt to slike vannautomater så de alltid har lunket vann.
-Dekkenskift
-Tørkerom/vaskerom, med industrivaskemaskin, do og dusj.
-Stort skap, med egen hylle til dekken på toppen, og en dekkenhenger per skap. (Slike de ofte har på utstyrsbutikker, der dekkenet henger loddrett)
-Store bokser med gummimatter, som blir møkket hver dag, hele uken.
-Ubegrenset mengde godt grovfôr, av kraftfòr er det tilgang på havre, salt, og oppdrett fra FK.
-Vaskespilt med gummimatter
-20x40 ridebane som er veldrenert og kan brukes fullt hele året. Også tribune med tak.
-Godt og varmt oppholdsrom med fullt kjøkken, og sitteplass til ca 15 stykker. Navngitte knagger til jakker/klær, hylle til sko og hylle til medisinboks/annet.
-Dressurtreninger og westerntreninger ukentlig.
-Godt miljø, med både sprang, dressur, trav og western interesserte!

Calvintino
03-11-2011, 23:42
Jeg betaler 2000kr, og synes det er veldig dyrt i forhold til hva stallen tilbyr. Dugnadsstall, der vi gjør alt selv. Grusomt gjørmete paddocker(nada drenering), dårlig underlag på ridebane, og minimal plass til utstyr. Positivt med stor lys boks og godt miljø :)

Midill&Ronald
11-11-2011, 22:00
Vi tar kr 3050,- pr md for stallplass og kr 1750,- for utegang.
I stalllplassen er alt inkludert, møkking også.... Oppholdsrom/kjøkken, wc/dusj, salrom. Tilgang på ridebane m/lys, flott variert turterreng. Snart "miniridehus" ferdig :).
Utegangen alt inkludert også, møkking av utegangshus også inkludert.
Ingen dugnader.

Ada-Marlene
11-11-2011, 22:51
Kjære vene.. En skal da huske på at stalleier ikke skal måtte gå i minus for å ha dere på stall!

Her hos oss er alt inkludert bortsett fra møkking og kraftfôr. Men kraftfôr er inkludert med tillegg i prisen.
Det koster å kjøpe høy og flis dere!
Jeg og stalleier har sittet sammen og regnet på dette, og hun går i minus om hun ikke får 2500 i mnd.
Men det kommer sikkert an på hvem du kjenner og hvor du bor i landet.

Vi har utrolig flotte turmuligheter og tilgang på bane med lys. Samt at det kommer ridebane her etterhvert.
Store fine beiter om sommeren og to luftegårder på vinteren som vi deler opp hestene i da de skal gå på fri tilgang.
Samt er det fri tilgang på flis og det er 9 kg høy inkludert, du får mer men da må du også betale mer.
Inn/utslipp, et dekkenskift, og det er alltid noen på gården til å se etter hestene.

hildevictoria
11-11-2011, 23:23
Jeg ville aldri ha betalt mer enn 5000 kr iallefall, der går min grense.

Flytter nå til en stall med stalleie kr 4500 inkl:
- fri tilgang til kvalitetshøy og kraftfor
- 4 trillebårer flis i uka
- Egen drenert paddock til hver hest (mulig å ha flere sammen)
- Gresspaddock eller sommerbeite på sommeren
- Dekkenskift
- Utslipp og innslipp 7 dager i uken
- 20*60 ridderne og 20*40 ridehus (blir 60 til våren)
- Mulighet for mange billige ekstratjenester

Heffalompen
12-11-2011, 01:03
Før vi bygde egen stall var nok jeg også blandt de som syns oppstalling var dyrt. Men jeg kan love dere at når man har egen stall så får man seg en overraskelse over hvor dyrt det faktisk er å ha hester hjemme. Mange sier til meg at "du er heldig som har egen stall, for da slipper du stallleie". Ja, jeg er veldig glad vi har egen stall, men vi sparer faktisk ikke særlig mye på å ha hestene hjemme vs/ å ha dem oppstallet et annet sted. Stallen er en strømsluker med varmeovner, stallvifte, lysrør (og med dagens strømpriser koster dette flesk), vedlikehold og i tillegg kommer da vannavgift (ja vann er faktisk heller ikke gratis), flis, bortkjøring av møkk, grovfor og evt. kraftfor er det stalleia skal dekke. Resten (skoing/dyrlege/utstyr osv.) er det vanlig at oppstaller selv ordner og betaler for. Siden jeg selv står uten egen hest for øyeblikket har vi valgt å leie ut stallen vår i vinter. Ikke for å tjene noe på det, men fordi jeg gjerne vil ha hester på gården frem til jeg selv blir hesteeier igjen neste sommer. Vi tar 500,- pr.boks pr.mnd. mot at de selv skaffer alt av hva hestene trenger av flis, grovfor o.l. 500,- er nok ikke nok til å dekke opp for alle utgiftene på stallen. Men for meg er det viktigere å ha hester på gården enn å skulle tjene noe på det, så på den måten er det like mye til hjelp for meg som det er for oppstallerne her. Men når oppstallerne selv må anskaffe høy, flis og alt annet som trengs, så blir de faktisk overrasket over hvor dyrt det blir alt i alt. Det er mye utgifter man ikke tenker på at stalleier har når man selv er oppstaller, men den dagen man selv blir stalleier står overraskelsene i kø.

GULLPER
12-11-2011, 13:55
Jeg betaler nesten 4000 i mnd, og da er alt inkludert.
I tillegg har vi stor utebane, og stor ridehall.

Rikkerye
12-11-2011, 18:22
Her i Tromsø er situasjonen slik at det ikke er ridesentre som konkurrerer. Tromsø rideskole er det største ridesenteret med plass til ca 85 hester, der 20-25 er rideskolens egne hester og resten privateide. Her er det 2 ridehus. Den eneste andre stallen som har ridehus i området ligger i Skulsfjorden som er omtrent 30 min kjøring fra byen og nada bussmuligheter. Det sier seg selv at Tromsø rideskole blir det eneste alternativet til mange om de faktisk vil trene litt ordentlig. Resten av stallene rundt om kring har stort sett dårlige treningsmuligheter. Derfor kan rideskolen ta "hva de vil" i leie, for det vil fortsatt være stor pågang på stallplassene der(pr. i dag er det venteliste).

Jeg har hatt Luna på rideskolen i et par år.

Prisen for ponniboks er 3190 kr(hesteboks er ca 5-600 kr dyrere) - da er dette inkludert:
Boksleie
- Høy og kraftför for til sammen inntil 40 kr pr. dag (da regnes rideskolens priser, høyet koster 5 kr/kg så det sier seg selv at de fleste må betale tilleggspris for för)
- Föringer i ukedagene, helgene rulleres mellom hesteeierne.
- Tilgang til ridehus og ridebane når rideskolen ikke disponerer disse selv, gode turområder, flinke trenere og gode muligheter for å ri for undervisning.
Tilgang på paddock som må vedlikeholdes selv

Ekstra tilbud mot tillegg i leien:
Utslipp med middagsföring ute man-fre: 800 kr
Ut- og innslipp til middagsföringa man-fre: 1200 kr
Ved utslipp er det KUN et dekken på, de bytter ikke. Dvs at de fleste hestene må stå ute med innedekkenet under utedekkenet. De tar heller ikke av bandasjer e.l. På grunn av det er det mange som drar ned og setter ut selv før jobb.
De som setter ut selv får tilbud om middagsföring ute for 300 kr (dette synes jeg strengt tatt skulle vært inkludert i leia, det er snakk om å hive inn en pose med høy som ligger ferdig oppveid utenfor paddocken)

Møkking i ukedagene man-fre: 1000 kr (dette er det vel begrenset tilbud på og)

I tillegg til dette kreves det at hesteeierne har 40 dugnadstimer i året, og ved manglende timer faktureres det for 200 kr pr time. Paddocker må vedlikeholdes selv og utgiftene dette medfører må man ta på egen regning. Helgeföringer rullerer mellom oppstallørene, så man må ta föringshelger også utenom de 40 dugnadstimene. Høy må ligge klart i poser inne og ute, og dekkenet må alltid være tørt på boksdøra. Ved brudd på det siste får man bot på 100 kr pr gang(da henter den ansatte dekkenet på dekkenrommet/fyller høy i posen).

For meg har det altså blitt:
Stallplass med för: 3190 kr
Utslipp m/middagsföring: 800 kr
Flis som jeg kjøper inn selv: ca 500 kr
40 dugnadstimer i året
ca hver 12. helg föringshelg

Dette utgjør 4500 kr mnd, og i tillegg kommer jo hovslager og veterinær utenom.
Ca 3,5 dugnadstimer i mnd om man fordeler dem.

Jeg synes det er dyrt med tanke på hvor mye man må gjøre selv. Pluss er gode treningsmuligheter og som eneste ordentlige tilbud i byen sånn sett så finner man seg jo i det :)

Tvillingmamma
12-11-2011, 19:29
Oi. Det der høres nesten litt komplisert ut! Og håpløst at man ikke har andre muligheter og dermed heller ikke får no konkuranse økonomisk.

Rikkerye
12-11-2011, 21:10
Oi. Det der høres nesten litt komplisert ut! Og håpløst at man ikke har andre muligheter og dermed heller ikke får no konkuranse økonomisk.
Ja, det er kjedelig at det ikke er andre muligheter. Tror litt konkurranse hadde vært sunt her!

JeanetteU
12-11-2011, 21:27
Jeg har rimelig stalleie. Betaler 2200 kr, og der får jeg alt inkludert.
Fri tilgang på flis, fri tilgang på høy, kraftfôr i prisen, av og på med dekken 7 dager i uken. Trenger jeg hjelp med møkking så er det bare å si i fra. Veldig fornøyd med prisen ! ::-):

Vi har stor ridebane på 20 X 50 meter. Helt greie turmuligheter, skulle imidlertid ønske det var litt bedre. Menmen. Vi har også en travspor som vi bruker flitting til alt mulig. Fra tømmekjøring til galopp og travtrening.

Nikita
12-11-2011, 22:42
Vi er fornøyde der vi står nå!

Vi betaler ca. 3100,-

Dette inngår:
Utslipp og frokost i ukedagene (resten er dugnad, 12 hester på stallen, 10 på utegang)
Ca. 12 kg ensilage (h1-h2) pr. dag
Ca. 3 trillebår med flis i uka
Fine, lyse bokser, praktisk stall
Vaskespilt med kaldtvann
God plass til utstyr
Gode havner (har lagt noe grus i dem selv)
NY Ridehall (20 x 40)
Snart uteridebane (30 x 40)

Jeg er i alle fall fornøyd med dette, synes jeg får greit igjen for pengene mine ;)

Vi har dessuten et godt miljø også.

Min grense for stallleie er forøvrig 4000,-
Det kan sikkert være staller der det er verdt å betale mer, men 4 tusen er maks hva jeg kan bruke på stallleie pr. mnd.

Engla
13-11-2011, 18:31
Min plass koster 3000 i mnd.
-Boks
-Ut/inn slipp
-Høy
-Flis
-Møkking hver dag
-Ridebane 20x60
-Maraton hindre
-Terreng hindre
-Turterreng til både ridning og kjøring
-Autorisert ridelærer og hovslager på stedet
-Kraftfor

Da er det ansvaret for stallen en heltg i mnd ca, og noen få dager i ferien :)

CDH
13-11-2011, 19:25
Jeg står på samme stall som jeg har stått på siden 2006.
Siden dette er en islandsheststall betaler vi med små hester (islandshest) 1250,- i måneden.
Dette innebærer:
Boks
Vaskespilt
Høy
Spon
Longeringshall
Dressurbane
Ovalbane
Vaskespilt

Det vi ikke får med i prisen er;
Ridehall (4000 for et år)
Ut og innslipp
Møkking i ukedager og helger
Kraftfor
Dekkenskift (Vi har hest med mye pels, så sjeldent vi bruker dette, men om vi har barbert hest er jo dette ønskelig.)

Iberica
13-11-2011, 19:36
Jeg betaler 2700 og da får jeg:
Boks
Utslipp
3 foringer man-fre
ridebane
ridehall
roundpen
Egen gruspaddokk
1 spønesekk i uken

Dekken byttes ikke
Det blir ikke møkket verken inne eller ute
Man må selv sørge for at hestene har vann ute.
Man må ta inn hesten selv
Kraftfor må vi ordne selv
I tillegg må vi betale 3kr/kilo for høy
Helgene går på rundgang, så ca hver 10.helg må vi ordne allt i stallen.
Tom boksleie er 2100,- (som må betales hvis hesten går på beite feks)

Det betyr at jeg betaler 2700 + ca 15 kilo x 31dager = 1394 som gir en totalsum på 4095 kr måneden.(uten kraftfor vel å merke)
Skal jeg ha extra spøna må jeg betale 85kr/sekken (bruker ca en extra sekk i uken).
Synes at man får lite valuta for pengene, da særlig siden dekken ikke byttes og vi må ha stallvakt.

June og Travern
13-11-2011, 20:48
For meg er 3000 maks for stallplass og for pr mnd.
Betaler nå 2500 kr. Da. Alt inkl uten vitaminer (vi har ensilage, fri tilgang og havre, betfiber og FK sine forblandinger å velge på. Min spiser MYE ensilage, havre og betfiber)
Stalleier bytter dekken evt legger på om man ønsker dette men hun foretrekker at man har gode dekken som hesten kan ha på både ute og inne (så det blir gjerne til at jeg bytter om jeg tar inn selv på kvelden også bytt hun evt, legger ute dekken over på morran) Hun legger også på bandasjer om jeg ønsker dt. Skal dog skaffe hurtigbandasjer jeg kan ha BoTplaten inni så går det kjappere for henne. Jeg møkker endel for henne for å veie opp for det ekstra arbeidet med min hest. (og møkker for andre "goder" også)

Kan betale 500 kr mer for å få det møkket hver dag.

Suser rundt med Tapatalk på iPad

Lille Kylling
15-11-2011, 11:50
Nå har jeg hestene mine hjemme.
Men tidligere har jeg betalt rundt 2600,- da inkl alt for+inn og utslipp.
Og her hjemme tar jeg 1400,- for stallplassen inkl inn/ut, dekkenskift, grovfor, flis, stort sett møkking og sommerbeite.
Jeg ville nok ikke betalt noe særlig mer enn 3000-3500 uten ridehus:-)

Gustur
23-11-2011, 14:12
jeg tar 1500 for oppstalling hos meg. inkluderer ut/innslipp, grovfor, flis, på/av m dekken. møkking går på turnus, dvs en dag pr uke, pluss hver 3. helg fre-søn. store uteområder (10 mål) og pr d d fri tilgang på grovfor (kommer litt an på klientellet) har en hest selv, og leier ut to bokser.

Charmani
23-11-2011, 18:38
Der jeg har mine hester, er det 5000kr pr mnd, pr hest.
Men da er det ridehall, utebane, vaskespilt osv der.
Alle foringer er inkl, ut/innslipp, samt møkking hvis du reiser bort en helg f.eks.
Dekken av/på. All for og flis er inkl i prisen også.