PDA

Se full versjon : grader i stall

Hetja
07-01-2008, 03:52
hei!
Lurer på hvor mange grader som man burde ha i en stall slik at det er sundt for både hest og rytter å være i den om vinteren og om sommeren? Om sommeren så står de jo ute ganske mye, men er bare kjekt å vite :)
:D

Hanna&Brá
07-01-2008, 04:07
Ideelt sett ønsker jeg mellom 0 og 5 grader i min stall. Dette for at vannet ikke skal fryse. Klarer ikke å unngå at gradestokken kryper opp til 10 varme når det er ekstremkulde og jeg må holde vinduer og dører lukket for at ikke vannet skal fryse. Men over 10 grader er det aldri.. Vinterstid altså..
På vår, sommer og høst står alltid dører og vinduer oppe og stallen holder samme temperatur som ute.

Jeg øker ikke temperaturen i stallen for mitt eget velvære... Jeg kan fint kle på meg... Verre er det for hestene, med sin tykke pels, de kan IKKE kle av seg...

Hetja
07-01-2008, 04:32
ok, jeg syns det er kaldt i stallen, men vannet fryser ikke, hestene (dekkenhester) kan klare seg en natt uten dekken inn, så da kanskje jeg bare skal begynne å ta på meg fler klær til å gå i stallen med :) Takk for rådet...

Mari
07-01-2008, 09:21
Vi har mellom 0 og 4, for å unngå frossent vatn, men det er ikkje til å unngå at det kryp under 0 enkelte gonger, særleg ved døra, der det er eindel ut og inn.

Hege&Blesi
08-01-2008, 11:21
Hva som er det ideelle vet jeg ikke. Men hos oss pleier det å ligge på rundt 10 grader.

Kurre
08-01-2008, 13:32
Idealtemperaturen skal vel ligge på 8-11 grader.
Det som er viktigst er nå at det ikke blir for høy luftfuktighet.

Monica S
08-01-2008, 13:33
Her har vi 6-7 grader tror jeg. Var på rundt 14 før, men halvparten av hestene sto svett om morgenen, så vi skrudde ned..

Embliss
08-01-2008, 13:37
Vi har det nesten like kaldt som ute. Noen ganger fryser vannet, men da legger vi pinner i, så hestene kan dytte i og bryte isen.

Astrid
08-01-2008, 14:56
På vinteren er det vel ca samme temp som ute, utenom når det er minusgrader.. Vi har faktisk ikke hatt frossent vann enda denne vinteren!
Hestene som trenger det har dekken, så det trenger egentlig ikke være varmere..

Liz
08-01-2008, 15:10
Hester trives best med en temperatur på mellom 0 og 5 grader når de har normal pels og ikke dekken. Hester som spiser genererer mye varme, så om det er 5 grader i stallen når folk går derfra, blir det som regel mye varmere i løpet av natten.

Tone Kristin
08-01-2008, 15:22
Vel, jeg har hatt hest på oppvarmet stall en gang, og jeg vil si at 12 grader er for mye. Ihvertfall var det det der. Luften ble alt for tett, og jeg syntes det var vanskelig å puste til tider (Jeg har en del problemer med luftveiene, og merker lett om luften er dårlig). På vinteren var det mellom 5 og 10 grader, og jeg merket stor forskjell på det kaldeste og det varmeste.

Den ideelle stallen holder seg såvidt over 0, synes jeg. Helst 'hesteoppvarmet'. Om vannet fryser, så får man bare finne løsninger på det. Men min erfaring er at det skal mye til før drikkevannet fryser om rørene ikke er høggamle.

IngvildK
08-01-2008, 22:24
Vi har varmovn i stallen som vi slår på når vi kommer dit om ettermiddagen, men jeg blir så fort varm så jeg slår den av når temperaturen har steget til ca. 7 grader. Når jeg forlater stallen ligger den på 4-5 grader. Blir nok litt varmere utover natten, men det er grei lufting og hestene står dekkenfrie så det er nok ikke noe problem, selv om de har litt pels.

Om sommeren er det litt kjøligere inne enn ute.

MeretheHa
08-01-2008, 23:14
Jeg har samme temp i stallen som ute. Man er jo for det meste ute, så klær har jeg på meg uansett. Hvis jeg skal sko hesten min, så lukker jeg døra og setter på en liten vifteovn.