PDA

Se full versjon : NH eller bare tull?

b-young
06-01-2008, 00:52
et par andre i stallen har funnet ut at det er NH som "gjelder". de rir på tur uten bitt, vill gjerne har barfothest og bomløs sal. i tillegg skal hesten vøre veldig lydig. skal kunne det å knele, å nå holder de på å trene hesten til å legge seg ned. de trener også en del på spansk ritt. det som gjelder er også taugrime og langt leietau, og en MASSE leieturer der de øver på å få hesten til å gå i samme tempo som dem. er dette natural horsemanship som de kaller det, eller bare tull? :p

Guest
06-01-2008, 00:53
Høres nesten ut som noen som har hivd seg på den moderne bølgen...

IngvildK
06-01-2008, 00:54
Imo. er hele uttrykket "natural horsemanship" bare tull. Det som noen trener på, f.eks. at hesten flytter seg for en liten beskjed, følger dem på slakt tau, stopper når dem stopper og går i deres tempo og slike ting, er for meg en selvfølge...

Hege
06-01-2008, 01:04
Nå legger vel egentlig veldig mange veldig mye forskjellig i utrykket "NH". For meg er NH en ting, mens for noen andre betyr det noe helt annet (for noen betyr det noe positivt, mens for andre noe negativt). Veldig dumt i grunn at et utrykk blir så udefinerbart og "rotet til".

For meg betyr nh feks å kommunisere med hesten osv, og da bruker jeg enkelte øvelser. Ellers rir jeg både med sal med bom, bitt, sko på hesten osv:) Så for meg er ikke NH det du nevner.

Kaja
06-01-2008, 01:07
Jeg liker uttrykket jeg, for det står for mye!

b-young
06-01-2008, 01:30
jeg synes dette var veldig godt forklart hva egentlig NH er ;
Natural Horsemanship innebærer:
- å bruke kunnskap om hva hest ER.
- å omgås hesten på en for hesten lettforståelig måte.
- å ha fokus på hesten mens du er sammen med den.
- å gi hesten tryggheten i å forstå deg.
- å være en trygg og pålitelig leder for hesten.
- å forstå hestens signaler og hva den prøver å si deg.

Rikke
06-01-2008, 01:38
Synes det du forklarte i første innlegget er BARE tull.
Nå skal det nevnes at jeg rir både bomløst, bittløst og barfot, men det er en annen historie. Kort fortalt har jeg sansen for de skikkelig bomløse salene, har ingenting i mot å ri med bitt, og så lenge en hest fungerer barfot vil jeg ha den barfot fordi jeg mener det er det beste for den..

Er det så vanskelig å definere NATURAL horsemanship da, egentlig? Naturlig hestehåndtering, man håndterer hesten med et kroppsspråk som den skjønner.

Å få hesten til å legge seg på din kommando er en stor tillitserklæring fra hestens side, og jeg tror ikke at siden hesten er et byttedyr så ville det ikke lagt seg med mindre det var villig til det eller veldig underkastet. (Eller tvang da)

Angående lange tau, finnes det bedre?! Jeg vil heller ha et langt tau hvis hesten blir skremt og kaster seg rundt, enn et kort på 1m med sånn håndtak man fester rundt håndleddet. Ville ikke likt å studert bakhover på den måten hvertfall.

Shadowfax
06-01-2008, 01:46
Sitat mann "Natural HorsemanShit?" sitat slutt..

Synes unektelig at han kaaan ha et poeng i mange tilfeller...

Kaja
06-01-2008, 02:05
Men det spørs jo hva man legger i det! Om noen her sier at de driver med NH kan man tolke det forskjellig. Jeg fra min side vil se for meg en person som er opptatt av å være rettferdig med hesten, ingenting annet. Eller jeg kan se for meg en fanatisk/ensporet person som skal gjøre alt så naturlig som mulig.

Birre
06-01-2008, 02:17
Jeg er en av de som har fått begrepet NH i vrangstrupen. De jeg har møtt som praktiserer NH er fanatiske og skal "forkynne" sin tro og på død og liv prakke det på andre.

Jeg vet hva NH står for og hva det innebærer, det er bare så synd at det skaper mennesker som er særdeles trangsynte.

NH kan være en fin greie, når det praktiseres på rette måten, men jeg tror det er mange som har misforstått hva det egentlig dreier seg om. Omgang med hest på den egne premisser er ikke nødvendigvis ensbetydende med at hesten ikke kan ris på bitt, ha sko på bena og en sal med bom.

Og i dette tilfellet så er ikke det å trene hesten til å knele, legge seg ned og utføre andre "sirkustriks" på dens egne premisser, heller tvert i mot.

Kaja
06-01-2008, 02:22
Og i dette tilfellet så er ikke det å trene hesten til å knele, legge seg ned og utføre andre "sirkustriks" på dens egne premisser, heller tvert i mot.

Haha, du fikk sagt det! :lol: Akkurat det der har jeg undra meg over. Folk som sier de driver på hestens premisser.. Men jeg liker ikke det uttrykket, for hadde vi skulle gjort ting på hestens premisser hadde vel hesten vært en fri hest.

Birre
06-01-2008, 02:27
Haha, du fikk sagt det! :lol: Akkurat det der har jeg undra meg over. Folk som sier de driver på hestens premisser.. Men jeg liker ikke det uttrykket, for hadde vi skulle gjort ting på hestens premisser hadde vel hesten vært en fri hest.

Ja, du sier noe...:)

b-young
06-01-2008, 02:36
Jeg er en av de som har fått begrepet NH i vrangstrupen. De jeg har møtt som praktiserer NH er fanatiske og skal "forkynne" sin tro og på død og liv prakke det på andre.
.

sjønner hva du mener med det :rolleyes:

LineLovise
06-01-2008, 02:39

ja det er jeg helt enig i,

Hester som folk lærer opp ting slik som å knele, hilse, legge seg ned, løfte bena høyt foran seg, eller andre sirkus triks har ingen ting med vanlige ride hester å gjøre dette tilhører i sirkus eller krig.

det å ri uten sal kan være skadelig for hestes rygg, mye trykk på lite område
det å ri uten sko kan være skadelig for hestens ben, mye slitasje
det å ri uten bitt kan være skadelig for hestens nese ben eller gi andre gnag sår hvis det de bruker i stenden ikke passer riktig

RenateSJ
06-01-2008, 04:25
Alt vi gjør med hestene kan jo gi skade.
Det du skriver der LineLovise går jo i motsatt retning og.
En sal kan skade hestens rygg,
sko kan hindre hoven i å fungerer rett som fører til skader,
bitt kan forårsake mye smerte og sår osv

Harneshaug
06-01-2008, 05:10
Jeg er nesten lei av at alle rakker ned på NH jeg....

Og alle som sier at det gjør jeg med min hest, slik har jeg alltid håndtert, min hest stopper, viker og det har alltid vært en selvfølge... gud for noe bull.

Da hadde det ikke vært s mange missforståtte, uoppdragne og vanskelige hester rundt om kring.

Horsemanship er en en fin ting og det er ikke mer enn 10% i landet som driver med det, men sikkert 95% som TROR de gjør det...

Er ikke noe verre å ri bittløst, bomløst og uten sko vel? Hvorfor skulle det være det?

Man er alle innom forskjellige faser i hesteholdet sitt og ved å latterliggjøre noe man enten ikke har kunskap å til uttale seg om, har sett praktisert feil eller misforstår... Vel, det er ikke i mine ører relevant for hva horsmanship er.
Mange her inne som påstår at de håndterer sååå på hestens premisser og har så bra komunikasjon, for i neste øyeblikk å legge ut tråder som beviser det stikk motsatte :lol:

lafutura
06-01-2008, 11:47
Det som refereres til i første innlegg har ingenting med NH å gjøre. Det handler vel mer om et ønske om naturlig hestehold (bittløst, bomløst, skoløst, utegang osv) samtidig som de har et ønske om bedre kommunikasjon med hesten; men uten at dette kan defineres som NH.
NH har for meg blitt et svært negativt ladet begrep da dette er blitt et allemannseie; noe jeg mener det ikke bør være. Årsaken til dette er at jeg mener at det kun finnes noen Ytterst få mennesker som har en slik forståelse av hesteatferd at de kan bruke dette for å korrigere uønsket atferd hos en hest uten at dette blir farlig eller feil. Jeg kan bruke eksempelet med rundpaddock. Mange heseeiere driver "join up" med hestene sine både titt og ofte, som en avveksling til vanlig trening. De jager hestene rundt; hit og dit; uten egentlig å forstå hva de holder på med. Bare LITT for mye press her kan føre til at hesten angriper. Og hva er poenget med dette hvis hesten allerede ser deg som leder? Da vil den jo være lydig under håndtering; og join up er totalt overflødig, ja, ikke bare det, men også en belastning for hesten. Og det å skulle få hesten til å gå samme tempo, bak deg; har ikke så mye med lederskap å gjøre, det handler mer om sikkerhet. Hvis hesten skvetter er det greit at den ikke går foran, heller litt bak og til siden for den som leier. Så om folk har problemer med hesten sin kommer jo dette av samspillet dem i mellom; og å begynne med masse horsemanshipgreier uten å vite hva man holder på med, ja det blir farlig! La oss si at en hest prøver å dominere eier, eier har usikkert kroppsspråk som forvirrer hesten. Den hesten og den eieren i en rundpaddock blir for meg en katastrofe som venter på å skje. Hesten vil sannsynligvis angripe eier før det har gått 5 minutter, for eier vil ikke ha nok kunnskap til å forstå hestens kroppsspråk. SÅ jeg syntes de som har problemer med hestene sine bør tilkalle noen som vet hva de driver med og få veiledning. Dette er IKKE noe man skal holde på med på egenhånd.
Jeg vet for eksempel at hesten min er godt oppdratt, fordi han følger meg, flytter seg og oppfører seg pent når jeg er i nærheten. Jeg trenger ikke presse han i en rundpaddock for å finne ut av det.

Sol
06-01-2008, 12:14

Det er jeg helt enig med deg i.

Det har ingenting med å legge seg på kommando, sitte, gi labb osv.. det syns jeg heller hører hjemme i hundedressur.. eller for folk som har alternative interesser i hest. Sirkuskunster kaller jeg det!

De fleste mennesker jeg kjenner som jeg syns er riktige hestemennesker, og som oppfører seg naturlig sammen med hest grøsser og banner stygt når jeg sier at de er gode NH-mennesker(hei Ninamor:D).. fordi de forbinder nh med en nymotens trend som ikke har noen rot i den VIRKELIGE forståelsen av hest. den man får etter mange mange år sammen med dyrene, og uendelig mange timer med blodslit.

Mange av NH-guruene(for å kalle de noe, Monty Roberts, Josh Lyons, osv...)er virkelig hestemennesker, med kunnskaper og erfaringer de fleste av oss kan drømme om. Det er fint å ha dem som forbilde, for den gangen vi er blitt like gode som dem, har vi brukt like mye tid og krefter på å forstå hester. Det kommer ikke ved å lese en bok.. det kommer ved å lese 100, være hesteeier i noen år, jobbe med mange ulike hester over lengre tid, slå seg, drite seg ut osv..

Jeg stiller meg meget kritisk til at man skal kopiere et annet menneskes bevegelsesmønster og reaksjonsmønster. hester er ærlige dyr, og derfor skal man være ærlig mot dem.. er man fykende forbanna inni seg, men smiler på utsiden.. ja så er det fykende forbanna hesten oppfatter deg som! derfor tror jeg det er umulig å kurse seg god.. man må gå den lange veien sjøl.. men kurs, instruksjon, bøker, videoer, venner, osv er god hjelp og inspirasjon på veien.

LineLovise
06-01-2008, 12:22
bra sagt Cristine og Sol, det er derfor jeg gjør dette gratis :)

Renate?
Jeg prater om folk som rir på en hest i den tiden de burde som er minst 1.5-3 timer til dagen (med fri dager), for det er så lenge en villhest ville mosjonert av seg selv, det å slippe en hest ut på beite teller ikke, fordi hester løper runt i 10-20 minutter å så steller de seg ved grinda å vil inn.

det er helt greit å ri uten sal i korte perioder, eller hvis rytter veier ingen ting i forhold til det ryggen til hesten kan bære.
det er helt i orden å ri barbent hvis hesten ikke skal gå på hart underlag men den sliter jo fortere på høvene når den bærer ekstra vekt
hvis folk ikke klarer å kjøpe et behagelig bitt eller sitter å rister slik på hendene at hesten får gnag sår av bittet så burde de heller ri uten, det er jeg enig i, men det er ikke sikkert at det blir så mye bedre uten heller da?

du sier:

Hvis folk ikke vet hvordan de skal gå fram å få fatt i riktig utsyr til hesten sin, med profosjonell hjelp, så burde de kansje ikke hatt en hest i det hele tatt?

lafutura
06-01-2008, 12:23
Amen, Sol :) Enig i innlegget ditt!

Kaja
06-01-2008, 13:37
Det er mange som sier til meg "har du trent horsemanship i det siste da?"

Jeg tror det er fordi mange assosierer NH med taugrime, og når jeg står og steller Meeg i spilt eller leier henne inn i en vanlig grime, så er jeg "vanlig" igjen. :p Det synes jeg er litt morsomt, så når folk spør meg om det, gidder ikke jeg å kverrulere, og begynne med en tale om hva NH er, men smiler bare og fortsetter med det jeg holder på med. Og er irriterende at folk skal rakke ned på NH hele tiden. For tre år siden ca, var det ikke så gæli, og da kunne vi lett si horsemanship til hverandre, uten å reagere forskjellig og enten få litt fobifølelser eller bli ivrig i talemåten.

Jeg kunne sagt at jeg driver med NH, siden jeg vil behandle en hest rettferdig, også fordi at jeg rir uten bitt, og fordi jeg har prøvd hest uten sko. Men jeg synes det blir for dumt, så sier bare at jeg er interessert i hestepsykologi eller håndtering av hest. Hehe.. For NH person er hvertfall ikke meg, så mye dekken jeg har på Meeg. :D

Er veldig interessert i treninsgmetodene til Alexander Nevzorov jeg da, siden det tiltaler meg ganske mye! Og det går for uttykket NHE. (natural haute ecole)

Natalie_s
06-01-2008, 14:20
NH er en filosofi; om hvordan omgås og trene hesten på hestens premisser og på hestens språk, for å bygge opp en gjensidig tillit og forståelse PUNKTUM;) Det har ingenting med hverken utstyr eller ulike øvelser å gjøre. Og det er ikke noe man trener spesifikt på, det er noe man alltid har i tankene under all håndtering av hesten.

Telenor
06-01-2008, 15:59
Jeg tror det nok desverre har blitt en motesak :/
Jeg har kanskje fått det litt i halsen, noe som er synn for betegnelsen NH burde jo være noe bra (jeg sier ikke det ikke er det), men etter å ha møtt en del fanatikere og desperate mennesker som SKAL ha det naturlig, koste hva det koste vil..

Jeg betegner kanskje NH som noe man gjør eller driver med for hestens skyld, på hestens primisser, men når det tar helt av blir det litt feil..

Og Kaja du nevner Haute Ecole, synes de har veldig mange bra prinsipper men at det er litt hemmelighetskremmeri og veldig motstandere mot alt annet en deres egen treningsfilosofi :P Har jeg fått galt inntrykk eller er det sånn? *nysjerrig*

Kaja
06-01-2008, 16:06
Joda, NHE er litt hemmelighetsskremmeri. ;) Derfor har ikke jeg vært medlem der siden i høst, da jeg red med bitt. Vil du se noe av opplegget, så gjør du ikke det altså! Du putter ikke et bitt i munn på hesten din. Det kan være litt overdrevet, og de hadde fått flere tilhengere om de ikke var så hemmelighetsfulle, men treningsmetodene er kjempebra! :) Men de er positive til Parelli, og Honza Blaha, men ikke alle treninsgmetodene..

RenateSJ
06-01-2008, 16:42
bra sagt Cristine og Sol, det er derfor jeg gjør dette gratis :)

Renate?
Jeg prater om folk som rir på en hest i den tiden de burde som er minst 1.5-3 timer til dagen (med fri dager), for det er så lenge en villhest ville mosjonert av seg selv, det å slippe en hest ut på beite teller ikke, fordi hester løper runt i 10-20 minutter å så steller de seg ved grinda å vil inn.

det er helt greit å ri uten sal i korte perioder, eller hvis rytter veier ingen ting i forhold til det ryggen til hesten kan bære.
det er helt i orden å ri barbent hvis hesten ikke skal gå på hart underlag men den sliter jo fortere på høvene når den bærer ekstra vekt
hvis folk ikke klarer å kjøpe et behagelig bitt eller sitter å rister slik på hendene at hesten får gnag sår av bittet så burde de heller ri uten, det er jeg enig i, men det er ikke sikkert at det blir så mye bedre uten heller da?

du sier:

Hvis folk ikke vet hvordan de skal gå fram å få fatt i riktig utsyr til hesten sin, med profosjonell hjelp, så burde de kansje ikke hatt en hest i det hele tatt?

Jeg er egentlig enig med deg ser du. Måtte bare sette det litt på spissen at hestene kan ta skade begge veier.

Og tro meg. Det er ikke bare folk med urolige hender som gir hester skader etter bitt!! Mange bitt som legger rare press rytter ikke er klar over.

Og Sol: Jeg har og tenkt på det når det gjelder Kurre-Nina. Men jeg tør ikke si det, for hun biter :lol:

Telenor
06-01-2008, 16:51
Joda, NHE er litt hemmelighetsskremmeri. ;) Derfor har ikke jeg vært medlem der siden i høst, da jeg red med bitt. Vil du se noe av opplegget, så gjør du ikke det altså! Du putter ikke et bitt i munn på hesten din. Det kan være litt overdrevet, og de hadde fått flere tilhengere om de ikke var så hemmelighetsfulle, men treningsmetodene er kjempebra! :) Men de er positive til Parelli, og Honza Blaha, men ikke alle treninsgmetodene..

Okei! :) er det jeg har fått inntrykk av! Liker også metodene deres, men er også mye jeg er uenig i, bla. bitt, taugrime greia deros og sånn! Men er ellers mye positivt!

LineLovise
06-01-2008, 17:05
okei *klemmer* Renate :)

Sol
06-01-2008, 18:13
Og Sol: Jeg har og tenkt på det når det gjelder Kurre-Nina. Men jeg tør ikke si det, for hun biter :lol:

ja huff.... :lol:

Mitzimarie
06-01-2008, 22:42
Jeg har lest bøker om NH, men jeg bruker da sal m bom, hodelag med bitt og har sko?
Når jeg gjør øvelser og tenker NH så syns jeg det er at hesten og du skal forstå hverandre, ha tillit til hverandre, respektere hverandre og sånt. At han skal være oppmerksom på deg når du er der osv. ;)

LisaFi
06-01-2008, 23:15
Det er noe grunnleggende motstridende ved ordet naturlig hestehåndtering, eller hestehold. For hvis hestene hadde vært i naturen, hadde jo det naturlige for dem vært å IKKE blitt håndtert, eller holdt som vi holder dem?
What`s left?

Harneshaug
06-01-2008, 23:34
Men hvor kommer bomfritt og bittløs inn i NH?
Går det ikke på komunikasjon, trodde det jeg...
Synes Horsemanship er et bedre ord, emn er det 2 forskjellige ting?

LisaFi
06-01-2008, 23:46
Da er det vel "natural" biten man gjerne legger skofritt og bomfritt og sånn i da, gjerne?

Sagitaria
06-01-2008, 23:47
Driver jeg med NH siden jeg nekter å kastrere da? :lol: (jeg klaaaarer ikke å holde det utenfor jeg :D)

Puselusa
06-01-2008, 23:53
NH er en filosofi; om hvordan omgås og trene hesten på hestens premisser og på hestens språk, for å bygge opp en gjensidig tillit og forståelse PUNKTUM;) Det har ingenting med hverken utstyr eller ulike øvelser å gjøre. Og det er ikke noe man trener spesifikt på, det er noe man alltid har i tankene under all håndtering av hesten.

Enig med deg, Natalie. Det er dette jeg legger i begrepet NH også. Etter min mening handler det ikke om hvilket utstyr man bruker (eller ikke bruker), men hvilken måte man omgås og håndterer hesten på.

Kaja
07-01-2008, 00:07
Men grunnen til at bomløst, bittløst og barfot har blitt trekt inn er vel fordi mange NH-trener liker taugrimer, bomløse saler osv..? Eller, hvordan har det egentlig blitt trekt inn? Den bittløsdelen forstår jeg, tror jeg hvertfall. For jeg bestemte meg selv (uten inspirasjon fra noe) for å klare å ri dyret uten utstyr osv. Og det er sikkert mange som tenker slik, og da har det vel kanskje blitt trekt inn, da..

DonFigo
07-01-2008, 00:19
syns det er så dumt dette med at folk tror NH går ut på at man skal være kjempesnill med hesten.. ;
Ikke straffe/bli sinna på den, men hvor voldelige er vel ikke hestene med hverandre når de trenger det da?? Hele poenget med NH er å kommunisere bedre med hester, og opptre på en måte hesten skjønner..

Nei uff, det var jo ikke dette det begynte med,.. til hovedinnlegget:
NH går ikke ut på diverse øvelser og triks man lærer hestene, eller hvilket utstyr man bruker/ikke skal bruke.
NH er på en måte den psykiske delen av hesteholdet.
Det går ut på, som nevnt tidligere her, å kommunisere bedre med hestene, å gjøre det enklere for hester og mennesker å omgås hverandre, ved rett og slett å prøve å se ting litt "fra hestens side".

Ikke superlett å forklare men..

Kaja
07-01-2008, 00:40
Virker som det er i Norge at dette begrepet har blitt mest slakta, egentlig. På Nevzorov-forumet er det ikke et bannlyst begrep etter det jeg har sett.

Men DonFigo - jeg for min del vet at NH går ut på å ikke straffe hesten, for det er min NH. Alle har vel sin måte å utføre begrepet på?

Sofie&Lavageitene
07-01-2008, 00:55
Natrual horsemanship, er for meg, forståelse og glede mellom hest og trener og å gjøre det som faller meg naturlig i min omgang med hest.
Sirkuskunster har ikke noe med horsemanship å gjøre, selvom jeg mener det kan hjelpe til å påvirke metodene på en mer human måte for å oppnå et resultat.
Syntes det er et ganske så dustete begrep egentlig, og det missbrukes av alt for mange. Jeg skjønner ikke 'fanatikere' som kopierer metoder og som følger disse slavisk. Det kan hende det passer kjempe fint for noen hester, men andre ikke. og det er noen metoder som rett og slett ikke bør utføres av folk uten nok utdanning. Nei, jeg er enig med Sol stortsett jeg.. hehe

Karoline «3 Silver
07-01-2008, 01:24

men er dette da NH? altså.. hva er alt annet da? for dette er jo en selvfølge i hestehold.. hva kalles det som ikke er NH da?

DonFigo
07-01-2008, 01:40
Kaja: Hmm, vanskelig å forklare dette her.. For jeg er helt sikker på at du har en eller annon form for "straff" på hesten din?? Om det er at du mer den jobbe litt ekstra hvis den ikke hører, du viser den ikke oppmerksomhet hvis den gjør noe galt.. e.l . Dvs, du bruker psykiske taktikker (for min del; også en form for "straff") for å få hesten til å høre?

Det jeg mente er at det er mange jeg har "møtt" som lissom har drevet med NH som mener at du skal aldri "straffe"/irettesette (e.l) hesten din!
Og flere av de hestene jeg har sett blitt behandlet slik er skikkelig ufine, de biter, er sinte, hører ikke på rytteren og det ser ikke ut til at de trives med seg selv i det hele tatt..

Altså mennesker som rett og slett viker hvis hesten biter dem, for så lenge de driver med NH er det slemt å gjøre noe tilbake; det er bare en hest, den skjønner ikke bedre..

Og jeg har faktisk møtt flere som er sann:(

Hmm, fikk jeg formulert med bedre?:) lr ble det bare surr igjen..?

Kaja
07-01-2008, 02:37
Skjønner den. Jo, jeg bruker jo en slags straff ved å ignorere skraping med bein eks, men vil ikke si at det er en straff heller, siden jeg bare later som ingenting. Eller, jeg vet ikke hva jeg vil kalle det. For tenker jeg straff, så tenker jeg ordet nei, eller øyh!, og lignende! Om du skjønner hva jeg mener? Og klarer ikke folk å håndtere hesten uten straff så den blir farlig, bør de gjøre om litt på håndteringen sin.

Anita&Svarten
07-01-2008, 02:48
Renate?

Jeg har barfothest. Ene sommeren gikk den hesten(på avataren) på 7 timers tur nesten hver dag. deriblandt på hardt underlag. Og veiene her ute som jeg rir er grov pukk. 1.5 time på tur er egentlig det korteste vi rir. Vet om flere barfothester som går på lengre turer hver dag på all slags underlag. Skadet i bena? Nope..

Har du satt deg inn i barfothest?
Synes den uttalelsen din om at barfothester ble skadet i bena ble litt for skral..

RenateSJ
07-01-2008, 03:01
Skjønner den. Jo, jeg bruker jo en slags straff ved å ignorere skraping med bein eks, men vil ikke si at det er en straff heller, siden jeg bare later som ingenting. Eller, jeg vet ikke hva jeg vil kalle det. For tenker jeg straff, så tenker jeg ordet nei, eller øyh!, og lignende! Om du skjønner hva jeg mener? Og klarer ikke folk å håndtere hesten uten straff så den blir farlig, bør de gjøre om litt på håndteringen sin.

Noen mennesker klarer å "straffe" hesten såpass usynlig at det ikke ser ut som straff. Synes straff blir feil ord jeg da... men klarer ikke komme på noe bedre ord for det jeg tenker på.

Å sende hesten vekk fra deg, eller overse den er jo straff. Med din hest er det kanskje nok, dermed har du en høflig hest. Hestene er jo også forskjellig. Kanskje din er såpass avslappet at den lar deg tro du er høyest på rangstigen. Eller at du utfordrer den såpass lite at den ikke ser noen grunn til å være tøff i trynet til deg... Havner du borti en skikkelig frekkas som tar hele hånda om du byr en gulrot, ja så skal du se at enten må du si ifra, eller så får du en som overkjører deg. Hvor hardt man trenger å si ifra avhenger av hvor subtilt du har klart å utvikle "hestespråket" ditt

Sol
07-01-2008, 10:36
men er dette da NH? altså.. hva er alt annet da? for dette er jo en selvfølge i hestehold.. hva kalles det som ikke er NH da?

Dette er GRUNNMUREN i hestehold. Dessverre er ikke disse prinsippene en selvfølge for endel hesteeiere. Det er vel derfor dette med NH har fått så mye fokus.. fordi noen glupinger fant ut at det kunne lønne seg å skolere hesteeiere over hele verden i dette også i tillegg til dressur, sprang, kjøring, gangartstrening osv..

Altså skapte man begrepet natural horsemanship.. og holdt kurs i hvordan hester tenker, føler, reagerer.. hva som trigger en hest, hvordan den lærer. Ting som selvsagt alle som holder på med hest burde ha lært før de satte seg på en, før de kjøpte seg en. ting vi mennesker visste den gangen vi var avhengig av hesten, og den gangen alle mennesker var jegere.. men som er glemt bort nå når vi har fjernet oss så langt fra naturen og dyrene som vi har.

For de menneskene som er vokst opp med hest, som alltid har kjent hester, er egentlig disse nye begrepene ganske bortkastet å bruke tid på. De vet det, kan det.. men det kan jo være godt for dem også at det nå fins begreper, sånn at ting kan diskuteres og refereres til. Bortsett fra det er det vel på en måte gammelt nytt.

"Alt det andre" som jeg antar du mener er treningsmetoder, utstyr osv er vel bare de ulike store trenernes måte å jobbe med sine hester på, som de har forsøkt å lage et opplegg av, enten via kurs, video, bøker osv.. sånn at vi andre kan lære. Derfra må hver enkelt finne sin vei, sin metode, og når man har det, da går man fra å være en hestetrener(for det er alle som holder på med hest) til å være en hestetrener med et naturlig forhold til hesten og dens reaksjonsmønster.

Chevaleresse
07-01-2008, 22:47
Jeg synes det er veldig synd at uttrykket har fått dette ryktet på seg blant endel miljøer. Det får folk til å reise bust før de har sett inholdet i det som gjøres. På den måten går man glipp av mye kunnskap, og mange refleksjoner rundt dyret hest ulike former for relasjoner osv. Jeg er nå av den mening at man kan dra lærdom overalt, uansett hvilken "leir" stoffet kommer fra...

For meg så er NH et helt nøytralt begrep der jeg har hentet endel tips og tanker som har gjort mitt daglige arbeid med hestene noe bedre, og gitt meg noen redskaper som er nyttig når jeg analyserer mitt forhold til de forskjellige hestene jeg møter. Jeg lese det meste av det jegkommer over på nett og slikt og bryr meg pokker om det jeg leser er skrevet av Monty eller "The girl next door", så lenge det appelerer til fornuften i meg. Utrolig hvor man kan finne tanker og refleksjoner som kan brukes som redskap. Elsker å surfe rundt å lese alt jeg kommer over om hest jeg. Inkl typiske NH sider.

Mvh Torill

Driva
08-01-2008, 00:16
De to der minna veldig (!) om de vi har i stallen da.. :p Vi er jo såå slemme med hestene siden vi rir med bitt og sal med bom :p. Og sa er jeg jo kjempedum som ikke går på leietur, minst 5 ganger i uka :rolleyes:. Så jeg har vel fått et litt negativt syn på deres "NH".

Syntes det er en selfølge at hesten går i ditt tempo, og slike ting som andre har nevnt her inne. :)

Karoline «3 Silver
08-01-2008, 00:24
Dette er GRUNNMUREN i hestehold. Dessverre er ikke disse prinsippene en selvfølge for endel hesteeiere. Det er vel derfor dette med NH har fått så mye fokus.. fordi noen glupinger fant ut at det kunne lønne seg å skolere hesteeiere over hele verden i dette også i tillegg til dressur, sprang, kjøring, gangartstrening osv..

Altså skapte man begrepet natural horsemanship.. og holdt kurs i hvordan hester tenker, føler, reagerer.. hva som trigger en hest, hvordan den lærer. Ting som selvsagt alle som holder på med hest burde ha lært før de satte seg på en, før de kjøpte seg en. ting vi mennesker visste den gangen vi var avhengig av hesten, og den gangen alle mennesker var jegere.. men som er glemt bort nå når vi har fjernet oss så langt fra naturen og dyrene som vi har.

For de menneskene som er vokst opp med hest, som alltid har kjent hester, er egentlig disse nye begrepene ganske bortkastet å bruke tid på. De vet det, kan det.. men det kan jo være godt for dem også at det nå fins begreper, sånn at ting kan diskuteres og refereres til. Bortsett fra det er det vel på en måte gammelt nytt.

"Alt det andre" som jeg antar du mener er treningsmetoder, utstyr osv er vel bare de ulike store trenernes måte å jobbe med sine hester på, som de har forsøkt å lage et opplegg av, enten via kurs, video, bøker osv.. sånn at vi andre kan lære. Derfra må hver enkelt finne sin vei, sin metode, og når man har det, da går man fra å være en hestetrener(for det er alle som holder på med hest) til å være en hestetrener med et naturlig forhold til hesten og dens reaksjonsmønster.

Oki:) men bare tenker litt. hvis de prinsippene er NH, som jeg mener er en selvfølge i hestehold og ikke burde være noe "egent" burde egentlig bare vært grunnprinsippene i hestehold ja.. men de som da driver med NH, hva mener de det andre er da? altså hvis man ikke følger de prinsippene. hva er det da, da er det jo ikke NH lenger.. men skjønner ikke, for det er jo helt vesentlige ting for en hver og hesten dens.. så skjønner ikke at det skal hete noe eget som Natural Horsmanship.. hvis dere skjønner hva jeg mener, er ikke så flink å forklare meg kanskje:p

LineLovise
08-01-2008, 10:42
selfølgelig så er det hester som går helt fint uten sko, å jeg glemmer vel at jeg er i et land med mer kalblods enn varmblods hester nå, men de hestene jeg har ridd som har vert uten sko, selv om de går der du ber dem om og i det tempoet du ber dem om så får de vondt i hvert steg de tar når de kommer til områder som ikke er egnet for dem å gå på uten sko.

jeg sier ikke at hesten tar skade av det men det er vel ikke noe de liker akkurat der å da, det er jo ikke så enkelt å føle dette hvis man ikke tenker over slikt å bare nyter turen med hesten, fordi den går helt fint framover.

lafutura
08-01-2008, 10:59
NH er for meg egentlig bare sunn fornuft i omgang med hest. Har man problemer så kan man gjerne tilkalle noen som kan dette for å hjelpe. Men ser ikke poenget i å driver NH bare for å gjøre det, om man har en normalt veloppdragen hest. Jeg bruker av og til å slippe hesten min i hallen etter endt treningsøkt så vi kan leke litt og han får rullet seg. han løper ofte rundt i hallen, men han kommer alltid tilbake mot meg med hodet senket og får da masse ros. Jeg går / løper rundt og han følger etter. Dette er en lek vi trives med begge to; han gjør det fordi det er naturlig for en hest å følge lederen, og jeg gjør det bare for gøy. Skulle jeg hatt han i en roundpen og husja og ståka ville han blitt kjempestressa, og jeg ser ikke poenget med å drive med "NH-øvelser" med han ut over dette, da jeg vet at han ser på meg som sin leder. Det er vel dette jeg mener; at om man har et problem kan man bruke NH prisipper hvis man vet hva man driver med. Men jeg mener jo at all min omgang med hest er baser på hvordan jeg leser og forsår hestens kroppsspråk. Så å ta hesten ut av vår naturlige omgang og si at "nå skal vi drive NH" ja det blir feil for meg.

Sol
08-01-2008, 11:08
Oki:) men bare tenker litt. hvis de prinsippene er NH, som jeg mener er en selvfølge i hestehold og ikke burde være noe "egent" burde egentlig bare vært grunnprinsippene i hestehold ja.. men de som da driver med NH, hva mener de det andre er da? altså hvis man ikke følger de prinsippene. hva er det da, da er det jo ikke NH lenger.. men skjønner ikke, for det er jo helt vesentlige ting for en hver og hesten dens.. så skjønner ikke at det skal hete noe eget som Natural Horsmanship.. hvis dere skjønner hva jeg mener, er ikke så flink å forklare meg kanskje:p

De fleste som driver med NH, altså har det som jobb driver jo med temming av hest eller rehabilitering av ødelagte hester.Eller de kurser andre mennesker i disse prinsippene. Det å temme eller rehabilitere er jo faktisk å bygge grunnmuren i forholdet mellom hest og menneske. De som sier at de driver med NH på skolerte hester vet jeg ikke helt hva gjør, bortsett fra å huske på hvordan en hest ER og bruke det i all omgang med den. Kanskje de bare bruker termen for å signalisere til verden at de forstår prinsippene?

Kaja
08-01-2008, 11:12
Men ser ikke poenget i å driver NH bare for å gjøre det, om man har en normalt veloppdragen hest.

Kan du utype den?

lafutura
08-01-2008, 11:22
Kan du utype den?

Jepp.

Jeg mener at om hesten flytter seg for deg, kommer til deg og er grei under håndtering og ridning, hvorfor drive smør på flesk? Da gjør man jo sannsynligvis allerede noe som funker, hvorfor øve på noe man allerede kan?
Sol snakket om NH som grunnmuren i forholdet mellom menneske og hest; hvorfor bygge flere stein på den, om den allerede er intakt? Kan man ikke da heller begynne å bygge huset, dvs gjør andre ting sammen med hesten som kan bidra til økt vennskap og bånd? Tenker da på ulike leker og ting som er utfordrende for hesten, læring av nye oppgaver etc. Jeg gidder i alle fall ikke stå og flytte på hesten min frem og tilbake flere ganger daglig; han kan det jo, og gjør det. Så hva er poenget med å trene på det da?

Kaja
08-01-2008, 11:55
Gjør ikke hesten mye av det samme daglig i dressur altså?

Jeg interesserer meg for hestehåndtering/tillitstrening like mye som mange andre her brenner for sprang, mounted games, dressur, feltritt, distanseritt, trav og islandshester. Og treningen går IKKE på å flytte frem og tilbake samme plassene hver dag. Og jeg regner med at det er variert i dressur og, men det går jo på det samme, men noen greier å kue hestene med dette, fordi de ikke skjønner at mye er veldig dominante øvelser.

Men dette blir fort misbrukt i dressur og sprang også. For lite variert, og hesten gidder ikke mer. Men det som gjør at horsemanship blir mer sensitivt emne, er fordi det er mye lettere å ødelegge en hest med for mye dominans, og slikt.

ellbell
08-01-2008, 12:12
Jeg synes i likhet med mange her at begrepet er veldig diffust.

Jeg tenker nå som så at NH ikke er en egen hestegren eller noe man "driver med". Det er håndtering, rett og slett. Folk som sier de "driver med NH" når man spør dem hva slags hestesport de driver med føler jeg ikke vet helt hva de snakker om.

Om man skal drive med "NH" tenker jeg at det er et ord man bruker for "håndtering", med kanskje litt ekstra bakgrunnskunnskap i hesteatferd i tillegg til annen ridning/kjøring/trening.

Sol
08-01-2008, 12:14
Gjør ikke hesten mye av det samme daglig i dressur altså?

Jeg interesserer meg for hestehåndtering/tillitstrening like mye som mange andre her brenner for sprang, mounted games, dressur, feltritt, distanseritt, trav og islandshester. Og treningen går IKKE på å flytte frem og tilbake samme plassene hver dag. Og jeg regner med at det er variert i dressur og, men det går jo på det samme, men noen greier å kue hestene med dette, fordi de ikke skjønner at mye er veldig dominante øvelser.

Men dette blir fort misbrukt i dressur og sprang også. For lite variert, og hesten gidder ikke mer. Men det som gjør at horsemanship blir mer sensitivt emne, er fordi det er mye lettere å ødelegge en hest med for mye dominans, og slikt.

Det at det er lettere å ødelegge en hest med nh-trening enn med dressur/sprang osv er jeg ikke helt enig med deg i. Eller jo, på en måte. Litt av problemet med nh er at det er nytt. Nye ting bør være spennende for publikum, og for de som driver med hest, ellers er det ingen som syns det er noe å rette seg mot.

For å gjøre det spennende har endel gode trenere tatt fram det mest krevende de kan få en hest til å gjøre, og vist fram dette. De sier "om du jobber med hesten din lenge nok, godt nok, forstår den nok, kan du komme hit". det jeg tror er litt av problemet er at denne læresetningen tar folk rennafart og driter i de tenker "kult, det der skal hesten min lære i morgen" Og i steden for å begynne med respekt og tillitstrening bruker man tvang for å få hesten til mål med en gang. har ingenting med hva de store trenerne har sagt, men man kaller det nh alikevel.

Dressur og sprang har også sitt utspring fra noe... kanskje var dette også en "ekstremsport" i begynnelsen, som bare noen få kunne.. nå kan ganske mange trene både sprang og dressur på et hobbynivå. fordi man etterhvert har oppdaget at man må begynne med grunnmuren for å bygge et hus.

Jeg tror at NH kommer dit etterhvert som folk ikke får til å starte med taket, men oppdager at de må legge fundamentet først. med andre ord folk vil ha resultatene, men en del har ikke forstått prinsippene for å komme dit.. de starter unghesten sin med å be den piaffe, i stedenfor å be den gå fram i skritt.

LisaFi
08-01-2008, 15:46
Blir litt rart for meg når jeg får inntrykk av at det ser ut som om man mener at hester som IKKE er NH-trent (med akkurat DET som intensjon i alle fall), ikke viker for press, oppfører seg ordentlig ved håndtering etc?

Vil tro at de aller fleste konkurransehester på et visst nivå i alle fall gjør det meste av de tingene der uten videre om og men, ellers hadde de vel aldri kommet dit de er? Vike for press, oppføre seg pent under leiing, oppsaling, bruk etc? Er da bare vanlig "hesteskikk" det?
Trenger ikke vidunderformel eller spesialmetoder for å lære dem det på en ordentlig måte ?

Trenger ikke bety at ikke hestene er fullstendig høflige og håndterbare om IKKE de er trent med "NH" for øyet?

Synes Christine26 har et poeng jeg, hva er poenget med å over-lydighetstrene en lydig hest? Bruke masse tid på ting den allerede er "grei" og uproblematisk med? I mitt hode blir det til dels utidig "mas" på hesten, da ville jeg heller gitt den nye utfordringer for å styrke forholdet mellom hest og eier eller hest og rytter.
Ser for meg det som om jeg skulle være nødt til å kjøre kjøretime etter kjøretime og øve på rundkjøring, som jeg jo allerede kan veldig godt? Ville føltes som meningsløst mas for meg, og tatt fra meg motivasjonen. Om jeg derimot skulle lære noe nytt, som venstrekjøring i England, for eksempel, hadde min interesse vært større, fordi jeg hadde sett nytten i det og opplevde det som noe annet enn "mas".

I prinsippet er jo disse tingene noe som burde være så "på plass" allerede fra hesten er la oss si - åring? - at det aldri skulle være nødvendig å øve spesifikt på igjen?

Kaja
08-01-2008, 15:54
Ja, det ser ikke jeg heller poenget i. Men det virket som om Christine mener at det er bare teit at noen interesserer seg ekstra for bakkehåndtering. Men vi driver ikke og stopper, rygger, stopper rygger hvert tredje sekund hver dag? Vi trener ikke på at hesten skal gjøre bakpartsvendinger hver dag?

Nei jeg greier ikke formulere noe her men jeg følte meg bare litt truffet på en eller annen måte.. hehe. :p

Chevaleresse
08-01-2008, 16:03
Vel... Jeg opplever like mange uoppdragne konkurransehester som hobbyhester jeg da... En del ser ut til å bare legge vekt på ridningen og ikke generell håndtering.

Mvh Torill

lafutura
08-01-2008, 16:03
Ja, det ser ikke jeg heller poenget i. Men det virket som om Christine mener at det er bare teit at noen interesserer seg ekstra for bakkehåndtering. Men vi driver ikke og stopper, rygger, stopper rygger hvert tredje sekund hver dag? Vi trener ikke på at hesten skal gjøre bakpartsvendinger hver dag?

Nei jeg greier ikke formulere noe her men jeg følte meg bare litt truffet på en eller annen måte.. hehe. :p

Nå skjønner jeg ikke så mye...lest alle innleggene dine nå og kan ikke forstå hvorfor du føler deg truffet? Innleggene mine er ikke rettet mot noen spesielle, jeg mener bare at vi må ha et gjennomtenkt forhold til hva vi gjør med hestene våre, enten det er sprang, dressur,NH eller håttenpåttenmetoden fra dittendatten land. Det jeg mente å illustrere er som LisaFi sier, hvorfor øve på noe som allerede hesten kan? Om hesten min ikke flytter seg, så trener jeg så klart på det. Og står den ikke rolig under påstigning, ja så øver vi på det. Men å sende han rundt i en roundpen bare for at "i dag skal vi drive NH" (noe jeg har inntrykk av at mange gjør), det finner jeg først og fremst meningsløst, men også potensielt farlig, da dette er en situasjon som gjør at hesten faktisk kan angripe deg om du legger for mye press. I boken til Per Vogel f.eks (som jeg faktisk har lest) står det at å drive hesten i roundpen egentlig er noe som bare skal gjøres EN gang, og av erfarne folk. Nettopp fordi dette er så potensielt virksomt.
Så konklusjonen min er vel at alle får gjøre som de vil så lenge de finner det meningsfullt for seg og sin hest; jeg oppfordrer bare til et reflektert forhold til hvorfor man gjør som man gjør.

lafutura
08-01-2008, 16:05
Vel... Jeg opplever like mange uoppdragne konkurransehester som hobbyhester jeg da... En del ser ut til å bare legge vekt på ridningen og ikke generell håndtering.

Mvh Torill

Ja, det er jeg enig i. Tror ikke det er så stor forskjell på hva hesten brukes til og om den er veloppdragen eller ikke ;) Dette kommer i stor del an på eieren og hva som vektlegges i trening.

Chevaleresse
08-01-2008, 16:52
Jeg mener at det ikke er metodene og filosofiene bak det som betegnes som NH som er problemet . Det er dem som utøver dem som kanskje tolker og tror feil? ikke er godt nok innsatt i hensikten med det de gjør? Og det samme skjer innen dressur, sprang, og annen trening av hest. Jeg mener det er dumt å forkaste "metoden NH" på grunnlag av folk som ikke bruker det rett... Det er det samme som å forkaste "metoden" dressurridning fordi mange sitter og overbøyer hestene sine og sparker dem i siden med sporene.

Som med alt annet: Det finnes god og dårlig håndtering både blant ikke NH tilhengere, og blant NH tilhengere, akkurat som det finnes god og dårlig ridning.

Mvh Torill

Kaja
08-01-2008, 18:39
Åja, okei, sorry Christine, men jeg vet at jeg selv liker å holde på med sånt og derfor ble det vel sånn. :p Usaklig av meg, hehe..

LisaFi
08-01-2008, 20:10
Torill: tror ikke noen har ment å forkaste metoden her, heller oppmuntre til et bevisst forhold til den? Det er tross alt ingen lek, den dagen hesten angriper f.eks i rundpaddok, eller man ødelegger motivasjonen til hesten med for mye mas?

Till sitt bruk, i riktig "tid av livet", med bra timing og god gjennomføring er det vel vanskelig å være i mot den?

Alle ting kan misforstås og misbrukes, også dette.

Harneshaug
08-01-2008, 20:12
Tror egentlig det var det Torill også mente :lol:

LisaFi
08-01-2008, 20:23
... Så kjedelig da... :lol:

Skal vi to Krangle litt isteden, kanskje? :cool:

Harneshaug
08-01-2008, 20:23
Det kan vi godt men må bli etter 22 for nå skal jeg på jobb :D

Sol
08-01-2008, 20:38
dere to da:rolleyes:

Kaja
08-01-2008, 21:13
For meg ble hele denne tråden bare tull.. :p (nh eller bare tull?) Hehe.

Juliet
08-01-2008, 21:54
Ikke hopp ut av tråden Kaja:p Jeg lurer på noe! Du skrev i et tidligere innlegg at mange dressurøvelser (under ridning?) var veldig dominante, kan du utdype det? Jeg bare spør av ren nyskerrighet, for dette har jeg aldri tenkt over:)

Kaja
09-01-2008, 00:16
Åi nå har jeg vært dum og skrevet før jeg tenker igjen! Hmm.. Jeg synes dressur kan være like dominant som NH-øvelser når man skal rygge, når man tar bak og forpartsvendinger, når hesten går til tøylen (den jobber fordi vi ber den), når den må vike for sjenkel. Hest som kan finne på å nekte å vike for sjenkel kan jo få seg et rapp på rumpa eks. Vi dominerer dem i dressur også, og enkelte mennesker kan misbruke hester i dressur og ødelegge dem. Var vel det jeg mente! Men jeg bør ikke skrive mer i tråden her fordi jeg skriver bare dumt her.

LisaFi
09-01-2008, 00:33
Du Kaja, du Kaja.. Hva var dumt her da?

Tenkte vente på ditt svar før jeg skrev noe... :D

Min første tanke var i grunnen at bare det å ri hesten til ettergift, eller til tøylen som du sier, er jo meget dominerende i seg selv, vi minsker synsfeltet til hesten, og forlanger at den skal bruke seg slik og slik (selvfølgelig med det gode forsett at hesten skal lære seg å bære oss på et mest mulig sunt vis), men like fullt er det dominans(virkende)øvelser selv om det ikke er hovedintensjonen.

Stå stille når vi skal opp, flytte seg unna sjenkel etc etc. Alt som har emd lydighet å gjøre er vel i og for seg dominerende?

Synes ikke du skriver dumt i det hele tatt. ;)

Juliet
09-01-2008, 00:39
Åi nå har jeg vært dum og skrevet før jeg tenker igjen! Hmm.. Jeg synes dressur kan være like dominant som NH-øvelser når man skal rygge, når man tar bak og forpartsvendinger, når hesten går til tøylen (den jobber fordi vi ber den), når den må vike for sjenkel. Hest som kan finne på å nekte å vike for sjenkel kan jo få seg et rapp på rumpa eks. Vi dominerer dem i dressur også, og enkelte mennesker kan misbruke hester i dressur og ødelegge dem. Var vel det jeg mente! Men jeg bør ikke skrive mer i tråden her fordi jeg skriver bare dumt her.

Neinei,du skriver da ikke dumt;) Du bare får folk til å tenke litt,og det er slettes ikke dumme saker!

Kaja
09-01-2008, 01:04
Hehe, det er jo enda bra!

(jeg skrev bittelitt dumt tidligere her, hvertfall ikke noen gode beskrivelser, var det jeg siktet mest til!)

Juliet
09-01-2008, 01:09
Haha, nå sitter jeg og leser NHSforumet her, som jeg egentlig ikke har viet noe særlig interesse for tidligere;) Fryktelig inspirert av alle trådene der, men har på følesen av at ponnis hadde ledd meg midt i trynet om jeg kom tuslende med en klikkert en dag:rolleyes: Men står mye interessant der!

Sofie&Lavageitene
09-01-2008, 01:21
Mhm.. Enig der. Er så gira på en SIKKELIG diskusjon. Sånn som den stilediskusjonen som var en tid tilbake.. *mimre*

Kaja
09-01-2008, 01:30
Og straff vs ikke straff. Jeg vil også ha diskusjon men er det noe å diskutere? :D

Sofie&Lavageitene
09-01-2008, 01:33
hehe.. Godt poeng. Straff vs ikke straff blir så defust. det er jo så inviduelt hva hver enkelt ser på straff. Det verste jeg kan gjøre mot katla er å blåse henne på mulen lissom. Raringen..

O.T. trollet er på tokt i kveld;)

Kaja
09-01-2008, 01:37
Dyreplager du assa.. :o

Sofie&Lavageitene
09-01-2008, 01:41
Vet. Shit. HESTETOTURØREN. om det er noe som heter noe sånnt:p hehe

chanty
13-01-2008, 20:35

Jeg vet hva NH står for og hva det innebærer, det er bare så synd at det skaper mennesker som er særdeles trangsynte.

NH kan være en fin greie, når det praktiseres på rette måten, men jeg tror det er mange som har misforstått hva det egentlig dreier seg om. Omgang med hest på den egne premisser er ikke nødvendigvis ensbetydende med at hesten ikke kan ris på bitt, ha sko på bena og en sal med bom.

Enig med birre. jeg var ganske interessert i nh før, men møtte noen, eller ganske mange som overdriver dette helt fullstendig! pluttselig kan de ikke ri med bitt, hesten må gå uten sko, og utstyr i det hele tatt er dyreplageri virker det som. alt skal være så naturlig. utegang, ikke dekken, ri uten utstyr, ikke sko. osv osv.
Faktisk, skal man følge alt i hestens liv som må være naturlig, så er det jo ikke naturlig for hesten å være i fangenskap. det er ikke naturlig å bli ridd, å det er heller ikke naturlig for den å bli trua ut på en tur på grus og asfalt veier. skulle vi fulgt opp alt så naturlig bude man vel egentlig bare slippe hestene løse da?
Når det gjelder dekken, så er det faktisk ikke mange raser som er tilpassa klima her i norge. som alle de varme typene, og hestene hadde heller ikke tatt seg en tur så de ble svette og begynte å fryse i kulda. Hestene holder seg sammen og bruker så lite energi som mulig for å holde varmen, så når en hest blir satt ut svett, er det klart den begynner å fryse om det er minus grader!

Og hester i det fri løper heller ikke rundt på asfalt og grusveier evnt. skogsveier med masse stein ol. derfor har vi sko, nettopp fordi mange av hestenes høver ikke er laget for å tåle dette. Noen går det selfølgelig fint for, men det er som oftest kalde hester som er tilpassa slikt i det fri. som islandshester, fjordinger, døl, osv osv.

og for noen betyr tillit og respekt så vanvittig mye at de jobber, å jobber med hesten for å opnå dette, å det virker som det er mer viktig med respekt enn vennskap. Er vel mer hyggelig om hesten selv finner ut at den vil være din venn og stole på deg enn at den må lære det og bli trent til det?

Jeg har bare fått det her litt i halsen. syntes det er fantastisk når det er folk som forstår dette, og ikke tar helt av. Bruker selv noen metoder og tror mer på tillit og komunikasjon enn streng disiplin.
Men hvis dette er så bra som noen skal ha det til, så ikke overdriv det så voldsomt. Folk får dette mer og mer i halsen. Er litt synd at noe som kunne blitt så bra skal ende med noe folk ser på som svært negaivt?

AvitasOleo
14-01-2008, 12:58
et par andre i stallen har funnet ut at det er NH som "gjelder". de rir på tur uten bitt, vill gjerne har barfothest og bomløs sal. i tillegg skal hesten vøre veldig lydig. skal kunne det å knele, å nå holder de på å trene hesten til å legge seg ned. de trener også en del på spansk ritt. det som gjelder er også taugrime og langt leietau, og en MASSE leieturer der de øver på å få hesten til å gå i samme tempo som dem. er dette natural horsemanship som de kaller det, eller bare tull? :p

Jeg vil vel nesten heller kalle dette for en kombinasjon av klassisk dressur og et sunt hestehold.. De er nok litt som meg uten at jeg går god for det. Man kombinerer mange ting som man setter pris på, som fungerer og som appelerer til ens syn.

Jeg rir bittløst, har barfothester som går på løsdrift, rir ikke bomløst og bruker like gjerne taugrime som lærgrime, vi trener masse øvelser, som spansk skritt og vi belønner med godbit, vi driver med andre ting som ikke alle andre driver med, som lange tøyler og konsentrert ridetimer i sits og balanse, vi rir samlede øvelser men har innstallert ettergift, vi kjører vogn og kan guffe i full galopp på jordet eller i snøen, jeg pakker IKKE inn hestene mine inn i preseninger og plastikk eller peser de i rundkorall men de er lydige alikevel, og det uten å være redde eller underkuet. Jeg tror ikke på dominans og mange NH fanatikerer sitt lederskap men på respekt og tillit. Hestene mine er livsgalde og selvstendige...de får lov til å utrykke seg og de blir respektert om de har en dårlig dag....

Så slik som jeg ser din beskvrivelse av disse menneskene så er det vel bare noen som har forstått at det er fult mulig å benytte seg av mange ulike måter å gjøre ting på...en god og salig blanding av alt det gode de har tro på.

;)

Knekten
14-01-2008, 13:19
For meg er NH en fullstendig ødelagt betegnelse. Det er så forferdelig rota til at jeg føler ikke for å bruke den lenger.

Det jeg har tro på er å ha kunnskap om hesten for å kunne trene den til å fungere best mulig sammen med folk på en måte som den forstår.
Jeg skal være lederen, og for å kunne være det må man kunne noe om hvordan hester lever vilt og hvordan de kommuniserer.
Jeg må kunne kommunisere med hesten på "hestespråket" på en måte..

Teorien skal kunne settes ut i praksis!!

Kaja
14-01-2008, 13:21
Den må da ikke være ødelagt for deg? For meg er NH et positivt uttrykk selv om jeg passer meg for å uttale det i forskjellige situasjoner.

Knekten
15-01-2008, 09:39
I starten da betegnelsen ikke var så populær så ble den brukt i riktig sammenheng. Det blir den ikke nå lenger.. Derfor synes jeg at den betegnelsen er såpass rota til og ødelagt at jeg ikke vil bruke den.
Så derfor er den ødelagt for min del..

Nikita
15-01-2008, 16:48

Synes ikke NH har noe med utstyr eller ikke, eller å lære hesten kunstner. Det er forholdet mellom hest og menneske som så mange andre har skrevet veldig godt om her i debatten :)

Det jeg synes er utrolig at folk presterer å si gang på gang er at: nei, de driver ikke med Horsemanship. Mange driver med det uten å vite det, så uttrykket er kanskje litt oppskrytt. Det verste er når folk som vet hva det går ut på, sider at de ikke driver med det. De mener da at de ikke er opptatt av å ha et forhold til hesten, bare ri på den. Oki, sier jeg bare da :) hehe...

Noen er liksom interessert og følger med i 1 minutt. Står langt unna og tolker og tror hva det er man driver med. Og de synes det ser ut som bare tull... Driver bare å får bedre kontakt med hesten min jeg, prøver bare å tune meg inn på han liksom :)

Nikita
15-01-2008, 16:52
I starten da betegnelsen ikke var så populær så ble den brukt i riktig sammenheng. Det blir den ikke nå lenger.. Derfor synes jeg at den betegnelsen er såpass rota til og ødelagt at jeg ikke vil bruke den.
Så derfor er den ødelagt for min del..

Hva sier du nå da? NH har ikke noen gode vibber her heller :(

Knekten
15-01-2008, 23:44
En vanskelig greie det der..

For meg er NH å lære hesten og være med folk.. Og at jeg sjøl også skal lære å være med hesten. Ikke hva slags utstyr en bruker eller om hesten går på utegang, men hvordan man kan jobbe hesten for å forstå hvorfor den er som den er og hva jeg kan gjøre for at vi skal fungere best mulig sammen på en måte som er enkel for den og forstå.

Knekten
15-01-2008, 23:46
Målet er en hest som er trygg og som fungerer på en god og sikker måte med mennesker..

a-k.m
09-04-2008, 23:33
Min definisjon av begrepet "NH" er at det egentlig er "kommunikasjon mellom hest og menneske, basert på kunnskap om hestens instinkter, kommunikasjonsmåte og behov."
om du trener inn masse morsomme øvelser, trav, galopp, sprang eller dressur er egentlig uvesentlig, det er hvordan du gjør det som teller..

mariannementzoni
20-06-2008, 22:18
Synes ikke at man kan kalle dette Natural Horse Manship. Jeg har ikke kastet meg på moten med NHS, har vokst opp i et hjem hvor vi bruker som A-K.M sier "kommunikasjon mellom hest og menneske, basert på kunnskap om hestens instinkter, kommunikasjonsmåte og behov.". Jeg sloss ikke med hesten min, men om den kommer for nærme, eller ignorerer de små signalene jeg gir må jeg gi større og tydeligere signaler. Det er aldri min intensjon å skade hesten, eller gjøre den vondt.

KatrineB
23-06-2008, 00:18
Liker heller begrepet "naturlig hestevett" jeg. Jeg vil ha en lydig hest som respekterer meg, hesten min har bomfrisal og er barfot. Har ingentin med NH å gjøre. Jeg bruker bomfrisal for jeg fant ingen andre saler som passet henne, eg har ikke sko på henne fordi hun har sunne og sterke høver, så hun trenger ikke sko. Red ikke med bitt da jeg red henne inn, men bruker bitt nå.
men enkelte må da tro at jeg har satt meg helfrelst på "NH-bølga", men det er ikke tilfellet. Har ikke noe i mot dem som ikke rir med bitt, har barfothest, rir medbomfri sal, bruker taugrime, trener hest i rundtvolte osv. Jeg håper bare de vet hvorfor de gjør som de gjr, og ikke gjør det fordi det er "mote", og etterpå ser ned på andre heste eigere som ikke holder på slik, men som heller trives på konuransebanen. Derfor liker jeg ikke "natural horsemanship", og at man skal lese og se film og være helt oppslukt i det. Såklart er det bra at man interesserer seg og vil lære av f.eks Pat Parelli, han er dyktig, og jeg har såklart plukket med meg en del av det han sier selv, men det er viktig og ikke sluke alt rått, og være åpen for at andre ting funker bra.
Og at man faktisk kan finne egne metoder som passer deg og din hest.
Derfor liker jeg bedre ordet "naturlig hestevett". Det er vell noe av de fleste med litt hesteerfaring har. Om du er hekta på Monty Roberts, eller om du rir "en stor brun" på sprangstevne hver helg, så vil du jo uansett at hesten skal følge deg lydig, vike for press osv. Ordet "Natural Horsemanship" gjør det heller til en "gren", det er det som bir så feil. Virker som enkelte tror at en dressurrytter ikke kan følge NH sine metoder i følge enkelte..

Neida, disse folka på stallen din ville jeg heller kalle norske "cowgirls" eller "indianere", som ikke stoler nok på seg selv til å kunne høre på seg selv, men heller tar heeeelt av etter å ha lest ei bok, eller sett en film..

Shettis
15-07-2008, 21:23
Synes denne artikkelen er veldig bra og sier mye.

http://www.pennyklubben.no/hestesnakk/hva-dreier-egentlig-natural-horsemanship-seg-om-article1295-597.html

a-k.m
18-07-2008, 22:49
Disse "sirkustriksene" er jo egentlig ikke målet, men et skritt på veien.
Å få en hest til å gjøre "triks" som gjør at den gir deg full kontroll over dens forsvarsverk, nemlig bena/bevegelsene, er en tillitserklæring, og det er flott dersom man kan få en slik tillit fra hesten.
Selv trener jeg ikke på det med noen hest nå, men har gjort det før, og kan gjøre det igjen dersom det trengs.
Det kan hjelpe en hest med høyt stressnivå/mye nerve og også en hest med høye tanker om sin egen status i flokken og i forhold til mennesker.

Jeg mener at uttrykket "NH" nesten alltid misforståes, da jeg har en sterk formening om at det egentlig betyr å trene og omgåes hesten på en måte som for den er forståelig. og å alltid ta hensyn til hva som er til fordel for hesten, og dens instinkter og behov.
Man må lære seg så mye man kan om hva en hest er, hvordan den kommuniserer, hvilke behov den har, og hva som skal til for å oppfylle disse behovene.

Selv rir jeg både med og uten sal (med og uten bom), med og uten bitt, med og uten sko..
Når jeg aktivt skal trene en hest bruker jeg alltid taugrime fordi den gir presise signaler til hesten, og langt tau gir meg større spillerom, samt at jeg av og til får inn problemhester og da gir langt tau større sikkerhet.
Vanlig nylongrime brukes ved leiing ut og inn, transport, og oppbinding og stell. Kortere tau enn 2.5-3m er etter min mening ubrukelig..
Mine hester går for det meste uskodd, men jeg skor når det er isete og hvis hesten blir sårbent, ellers ikke.
Jeg har hestene mine på utegang men har en boksplass pr hest også slik at jeg kan ta alle inn ved behov.

Kaja&HP
26-07-2008, 00:43
For meg betyr det at man komuniserer slik hestene gjør med hverandre ;) med kroppspråk.

Jeg trener hestene etter det, vi trener uten noe som helst. Kun oss to på en bane. Ingen triks, ikke noe sirkus.
Bare snakker, leker som hester. Det er gøy:) trener tillit.
Jeg rir både sprang, dressur, med martingal og belegg. Western å faktisk :)

Vil ikke kalle det jeg driver med horsemanship. Men hmm. komunikasjon kanskje ?..

Alocado
28-07-2008, 05:04
NH for meg er å lytte til hesten(les kroppsspråket til den), og gjøre ting mest naturlig for hesten. Utfør ting så hesten forstår hva du mener, snakk hestsk liksom. Jeg forbinder ikke triks og sånt med NH. For meg er kommunikasjon viktig, og som sagt, lytte til hesten, forstå hva og hvorfor. :)

Vinje-Hest
28-07-2008, 11:20
Jeg forstår ikke hvorfor det fortsatt er diskusjon rundt dette emnet??
Det har kommet flere gode lettfattelige svar her, men likevel fortsetter diskusjonen...

Her virker det som om NH er noe veldig komplisert som alle som vil kan sette sitt preg på og forme som de vil..
Hva er NH for deg???
Svaret på det blir da som regel ikke hva NH er, men hvor mye personen har misforstått evt forstått om emnet...

For NH er temmelig enkelt, det handler om å kommunisere med hesten på hesten sitt språk, og bruke kunnskap om hesten sin naturlige adferd i sin omgang med den.
Det handler ikke om utstyr og treningsmetoder.

Man kan selvsagt trene hesten sin ved hjelp av NH men det betyr ikke at treningen er NH.
Klikkertrening,sirkustriks, leieøvelser,roundpenarbeid, osv er alle øvelser som kan brukes både med og uten NH, akkurat som ridning,kjøring osv..

De som bruker NH i sin daglige omgang med hesten og som har forstått hva det dreier seg om kan vise til rolige tilitsfulle hester som stoler på dem og som ønsker å jobbe for dem!
NH er enkelt, alt det andre er treningsmetoder!

Line Christine
31-07-2008, 01:35
Amen, Åsne.