PDA

Se full versjon : Hest som er redd det meste.

IngvildK
05-01-2008, 21:40
Quiet er en hest som til tider har nervene utenpå kroppen. Det har aldri hendt at hun har stukket og hun blir aldri stressa type trippete og sterk (hun kan være livredd og jeg kan sitte med helt løse tøyler); hun bare pruster og peser, kikker veeeldig og blir helt banan i kroppen. Ikke så moro det, spesielt siden jeg har lyst til å ta henne med meg hit og dit etterhvert (treninger ol.), og det er ikke så morsomt at en hel treningshelg f.eks. går i dass fordi hesten holder på å drite på seg om man ser litt hardt på henne.
Så: tips til miljøtrening, hva jeg kan gjøre for å få henne til å skjønne at hele verden faktisk ikke - hvor utrolig det enn høres ut - vil spise henne?

Tone Kristin
05-01-2008, 21:50
Det er egentlig bare å ta henne med ut det. Utsett henne for det skumle, la henne undersøke og smake på, tving henne til å finn ut at det ikke er farlig. Massiv desensitivisering.

IngvildK
05-01-2008, 23:09
Takk for svar, men.. desentihvaforno? :p

Kaja
05-01-2008, 23:56
Er hun redd for bråe bevegelser fra mennesker også? Eller redd for å bli straffet eks, på en måte?

IngvildK
05-01-2008, 23:58
Hun kvepper til om jeg gjør en brå bevegelse ved siden av henne, klapper en gang i hendene eller lager en høy lyd. Straff trenger hun ærlig talt ikke (ikke enda, hverfall), er som oftest nok å si "mmmm" i en streng tone.

Kaja
06-01-2008, 00:00
Hester som er redd for bråe bevegelser fra mennesker kan ha bli tatt hardt. Da er det egentlig lurt å la hesten gjøre noe den ikke har lov til (ikke invitere den til å gjøre det, men heller ikke hindre den!) for å så ta den på din måte, så den skjønner at ingenting galt kan skje.

Sier ikke at dette er tilfellet, men er mange hester som er sånn.

IngvildK
06-01-2008, 00:02
Hm, det kan godt være.. Men så er det liksom det, hun gjør så og si aldri noe hun ikke har lov til. :p Jeg har tenkt på å lage en del lyd rundt henne, rasle med ting og tang og "bråke" litt, sånn at hun skal bli vant til at det faktisk går an at det er lyder rundt henne som ikke vil henne noe vondt.

Embliss
06-01-2008, 00:06
Prøv å bruk rundballeplast som en "tilvenningdsgreie". Det treffer man ofte på, og det er greit at hesten ikke reagerer på det.
Begynn med å henge opp i boksen, kanskje?

Kaja
06-01-2008, 00:08
Lykke til da.. =)

Tone Kristin
06-01-2008, 00:20
D - E - S - E - N - S - I - T - I - V - I - S - E - R - E.:lol:

Rett oversatt så betyr det at du må gjøre henne mindre sensitiv for ting.

IngvildK
06-01-2008, 00:22
Aha! Jammen.. Deeeet skjønte jeg joo. :D

Lene & Liandor
06-01-2008, 01:19
Hvis hun er veldig slik som du beskriver henne, så ville jeg gått litt forsiktig frem med desensitiviser henne for å gjøre henne mer trygg på seg og rolig :) I stedet for å skremme livet av henne ved å brått begynne å rasle med det ene og det andre ville jeg heller gått inn til henne med diverse ting og latt henne snuse på. Hvis hun blir redd før hun snuser på det hadde jeg bare trekt meg litt tilbake og ventet til hun hadde roet seg.. Da hadde kanskje nysgjerrigheten tatt over for skrekken og hun hadde snust.. (og da hadde det vanket mye ros.. Så hadde jeg gått litt og litt lenger.

Først snusing, så rører tingen på seg litt og hesten får selvfølgelig masse ros hvis den knapt nok reagerer, men samtidig får forstårelse hvis hesten reagerer. Så hadde jeg bare "dratt det litt og litt lenger" ^^

Skal selv gjøre noe lignende med hesten min snart, skal bare trene inn noen grunnøvelser først også skal jeg starte så vidt med behaviourism for å øke selvtilitten hans litt og for å gjøre han sikkrere på ny, ukjente ting :)

LYKKE TIL! Og husk MASSE ros når hun gjør det du håper, men null kjeft hvis hun ikke gjør det. Da er det baree til å prøve på nytt og ta det helt med ro ;)

Chem
06-01-2008, 10:41
Vær en god og rolig leder som viser henne at verden ikke er farlig. Gi henne tillit og tid til å se på ting, men for all del ikke overdriv det, og ikke gi henne følelsen av at det er noe å være redd for. Dvs at du ikke må vise skepsis eller frykt for noe som hun er bekymret for.

Ta henne med deg på ting, og gi henne tid til å forstå og akseptere, ikke skjerm henne for ting som er skummelt, men heller ikke press henne oppi det. Oppfør deg helt vanlig og prøv å lese hesten din så godt som mulig, trenger hun mer tid for å roe seg ned her, eller skal vi si at det holder for i dag og fortsette i morgen. Prøv alltid å avslutte når det virker som at hesten har det godt med seg selv, og er mindre utrygg.

Jeg ville vært forsiktig med å begynne med flooding (mange inntrykk på en gang kun i hensikt av å venne hesten til det) på denne hesten. Jeg ville lært henne å bli trygg på ordinære og dagligdagse ting først.

Lykke til.

Sol
06-01-2008, 11:28
Med sånne hester pleier jeg å starte dagen som vanlig... hente hesten inn, sale opp og sette meg i salen, ri på tur, ri hjem, sale av sette ut igjen.

OM hesten en eller annen gang skvetter til av noe underveis i denne planen, stopper jeg umiddelbart det jeg driver med, går bort til den tingen som skremte hesten og sier "se på den, lukt på den.. nå skal jeg ta på den, og så skal du bort til den.. dette er ikke farlig!" Om det tar en halvtime, en time.. om vi ikke får gjort noe mer den dagen.. så? Vi har gjort noe meget viktig, for hesten min har lært noe om hvem jeg er som leder, og om en ting som h*n trodde var skummel, som viste seg å være helt ufarlig.

Det jeg prøver å lære hesten min er at den skal reagere på meg, før den utløser fluktinstinktet sitt. Dersom den skvetter, vil jeg at den skal tenke "er Sol rolig? puh.. da er det nok ikke noe farlig.. lurer på hva det er?" og undersøke saken sammen med meg. Om jeg også skvetter til, vil jeg aldri straffe hesten for at den løper.. da har jo kroppen min sagt "løp så fort du kan" og jeg kan ikke forvente at hesten roer seg før jeg gjør det.

Om man først starter på denne typen trening er det viktig at man ALLTID har tid til å stoppe og undersøke saken sammen med hesten. det vil faktisk si at første gang du er på stevne med den, og en ting skremmer den, så må du(etter min mening, sikkert mange som er uenig her) avbryte og la hesten undersøke saken.. så får du heller bli disket da. Med en veldig usikker hest vil det være større gevinst å lære den å stole på deg, enn å skremme den igjenom et dressurprogram eller en hinderbane, ved å oppføre deg anderledes enn hjemme.

Dersom hesten er godt nok miljøtrent og trent på å reagere som deg, vil den sannsynligvis oppføre seg bedre enn mange andre hester på stevne så lenge DU er rolig og godt forberedt.

Heidi83
06-01-2008, 15:05
Litt OT: Men åssen trener man seg selv opp til alltid å være rolig i alle situasjoner? Kunen trengt tips ;o)

Sol
06-01-2008, 15:43
Litt OT: Men åssen trener man seg selv opp til alltid å være rolig i alle situasjoner? Kunen trengt tips ;o)

Hadde du klart å finne oppskriften på det, ville jeg gjerne hatt den:) Jeg tror det beste man kan gjøre er å lære seg hva DIN kropp gjør når du blir anspent, og så motvirke dette så godt du kan når du blir skremt.

Min kropp gjør sånn her: pusten slutter å funke, skuldrene fyker opp, hendene inn mot magen, lårene klemmer seg sammen og knærne krøller seg oppover.... Da begynner jeg med å prøve å puste rolig ut og inn et par ganger, senke skuldrene, strekke beina... resten har en tendens til å ta litt mer tid å løsne helt.

Jeg bruker endel tid på å tenke på hvordan jeg slapper av når jeg rir på tur.. er knærne mine som de skal? Hva med skuldrene? osv... da føler jeg at jeg har bedre tid til å tenke på bare det enn når jeg rir på bane.. også tar jeg tid til å kjenne at dette følger med meg inn på banen innimellom i økta.

Ellers er vi jo alle forskjellige.. noen av oss er mer utrygge og lettskremte enn andre.. vi bør vel kanskje tenke litt på hva slags hest vi rir. jeg feks kan ikke ri på hester som ser spøkelser overalt.. for da havner jeg i jockeysits med skuldrene over hodet og tøylene i navlen.

Sisselle
06-01-2008, 18:35
Hm, det kan godt være.. Men så er det liksom det, hun gjør så og si aldri noe hun ikke har lov til. :p Jeg har tenkt på å lage en del lyd rundt henne, rasle med ting og tang og "bråke" litt, sånn at hun skal bli vant til at det faktisk går an at det er lyder rundt henne som ikke vil henne noe vondt.

Veldig god ide!Det du må gjøre er å begynne med små bevegelser..små raske men korte bevegelser med armene..du må stå å holde på helt til ho har ørene frem og står rolig.Da stopper du sier fliiiiiinke jenta,brrraaaa eller hva du nå enn bruker for å rose ho,og klø på ho,masse kos.Så starter du opp igjen...når ho ikke reagerer på disse små bevegelsene,øker du på til større bevegelser..til slutt kan du stå å hoppe og sprelle rundt hesten..men dette tar tid,ikke gjort i en fei..og du må ha litt kondis..ikke bestandig hesten står rolig m spissa ører sånn med det samme;)

Nils fan
06-01-2008, 20:30
Det slepper i ale fall jeg. min hest er ikke redd for noe ( kun laSTEBILER SOM LAGER PPPPPPPPPPSSSSSSSSSS lyd, det bruker jeg når jeg rir hurtig tølt)

DonFigo
06-01-2008, 23:51
som sagt over her, bare begynn å dra ut med henne, ri på nye steder osv..

Og vær obs på å ikke se deg ut ting du tror hun blir redd for, dvs ikke begynn å backe henne opp FØR hun faktisk har reagert på noe.. Det er DA hesten blir skeptiske..

Eksempel; Hvis en rytter skal ut på tur og blir fortalt at hesten er redd for biler eller vanndammer, trekker de fleste ryttere opp tøylene, kanskje spenner seg litt ubevisst osv, når de møter på en av delene. På denne måten forteller de hesten at nå er det kanskje noe farlig her..

hehe, veldig standard-årsak til at hester er redde for ting og tang..

Et annet tips er å passe på at hun ikke har mye energi når hun skal møte på ting du vet hun syns er skumle. Evt trene henne/slite henne litt ut først, og så gå en tur langs veien hvis hun er redd for biler, leie henne i vann hvis det er skummelt, fikle med plast, eller hva hun enn er redd for..
; mange hester får et roligere/mer avslappet syn på ting når ikke de har så mye energi eller er litt slitne..

Lykke til da:)

IngvildK
06-01-2008, 23:56
Takk for gode råd, alle sammen. :)

DonFigo: Ang. det med energi, har hun nok litt ekstra for tiden - hun er blitt veldig lite brukt de siste mnd., men har likevel fått full kraftfôrrasjon (mellom 2 og 3 l. komplett til dagen, har unøyaktig målebeger). Har planer om å bytte ut hvertfall halvparten med betfiber.

Tropi Hera
09-01-2008, 12:06
Å ha en rolig, trygg hest med seg på tur er også en fin ting for å få stressete hester rolllige. Man kan også sette inn ting i luftegården, ting hun ikke kan skade seg på da. Da har hun den rundt seg hele dagen. Å legg gjerne litt mat eller nå godt attme tingen, sulten på nå godt kommer gjerne framfor frykten. Ellers så er bare enkelte hester skvetten, min kar ble liv redd mobilen jeg tok opp av lommen for å se hva klokken var. Å han har aldri reagert på den tidlgere. Så noen har vel en liten flue som surrer i topplokket og gjør hverdagen spennende for oss ryttere.

Mocca84
13-01-2008, 22:24
India VAR veldig lett skremt... men et lite tips er også å ikke være forsikktig runt hesten.. går du på glass-skår, vil også hesten tro det er noe som h*n må være redd...
Vær litt frempå... håpp å sprett runt h*n.. men begynn gradvis.. hesten må venne seg til at du er litt ''rar'' og at du er litt opp og ned...
Ikke klapp den forsikktig bare fordi den er litt redd... du vill ikke skade den å det må den lære seg...

Lykke til

Pihkaka
01-02-2008, 07:40
Det er egentlig bare å ta henne med ut det. Utsett henne for det skumle, la henne undersøke og smake på, tving henne til å finn ut at det ikke er farlig. Massiv desensitivisering.

Det siste du skal gjøre er å tvinge en hest til noe den er redd for. Presenter heller det for hesten, er ikke hesten klar for det venter du heller litt til med det.
Gå rolig fram, tålmodighet, lytt til hesten, la hesten se eller oppfatte det/evt situasjonen, så trekker du deg unna og lar hesten få tenke på det.

Ved at hesten har blitt presentert for noe den er redd for legger du press på hesten, ved å gå vekk igjen fra det du har presentert fjerner du presset, så lar du hesten tenke over det som nettop har skjedd. Hesten finner etterhvert ut at det ikke er så farlig. Men lytt til hesten, ikke gå for fort fram. Da kan du gjøre alt verre og det tar lenger tid.

Det er ikke noe hastverk, tålmodighet og gjøre ting på hestens premisser.

IngvildK
01-02-2008, 14:30
Hun er blitt mye bedre allerede. :) I går var hun litt mer tittete, for hun hadde stått noen dager, men når hun blir ridd hver eller annenhver dag er hun mye kaldere i hodet. Jeg utsetter henne for det hun er redd for, men tvinger henne ikke til det, på en måte. For ei uke siden skulle vi ri under riksveien, gjennom en sånn slags tunnell. Først viste hun veldig at hun var redd, rygga og tråkka litt rundt, så da stod vi bare der litt og så inn i tunnellen. På forsøk to kom vi så langt at mulen var innfor, men der nølte hun igjen, så da stoppa jeg på nytt. Forsøk tre gikk hun kjempefint gjennom. Jeg tror cluet med denne hesten er å vise henne at det er greit å være redd, men verden er ikke farlig, så å gå over/gjennom/under/forbi/oppå den tingen hun er redd for skal hun gjøre uansett hvor lang tid det tar.
I går red vi over ei bru, og der ble hun redd for et "hull" i brua hvor en planke var borte.. Så da begynte hun å rygge i rekkverket og tråkke rundt. Jeg foretrekker å ikke havne på rumpa i elva, så da var det hæler i sida og "Gå!" hun fikk.. Hest gikk fint over, og på hjemturen gikk hun over som aldri før. ;-)

Pihkaka
01-02-2008, 15:24
Det er bare helt utrolig bra, er så gøyt når man ser fremgang. Metoden din kan se ut til å fungere, fortsett slik og server hesten din tonnevis av tålmodighet.