PDA

Se full versjon : Sits

Flashback
05-01-2008, 15:21
Jeg har et lite spørsmål.
Hva er egentlig forskjellen på sits i f.eks. trav og tølt? Jeg har liksom aldri sett på det, men blir på en måte litt skuffa når folk ikke kan uttale seg om sitsen min når bildene er av tølt. Er det virkelig så stor forskjell? Man skal jo ha rett linje igjennom kroppen, linje fra albuen til bittet, hælene ned, se opp, rett i ryggen osv. Eller tar jeg gruelig feil nå?

Cathrine_
05-01-2008, 16:12
Man skal vel sette seg godt tilbake og bli litt lengre i beina, hvertfall noe av det Nina sier på Ninatimer.(:

Flashback
05-01-2008, 16:44
Ja, men er det så stor forskjell, egentlig? At man skal bli lenger og beina og sitte mer bakover? Hvis man ser på Nils, som har nydelig sits, han forandrer seg vel ikke så veldig mye, gjør han vel?

embla
05-01-2008, 16:58
Nei, jeg vil ikke si det er den store forskjellen på den ideelle sitsen i tølt og trav.

Det grunnleggende er det samme: Loddrett sits, sitte i balanse, med beina under tyngdepunktet ditt. Dvs at om noen plutselig trylla vekk hesten din, skulle du likevel stå på bakken, hverken falle fram eller tilbake.

Det er hvordan hesten er i tølt, som evnt endrer sitsen noe. Den skal likevel være i balanse, men man kan sitte mer eller mindre av-/belastende. Det samme gjelder forøvrig også i trav.

Den overdrevne rette ryggen som blir svai og stiv skal man naturligvis unngå, i tølt som i trav. Ellers gjelder det samme: lange bein, dype knær, forholdsvis lave hæler, avspente skuldre, rett linje fra albu-bitt, osv osv.

Står endel om sits her:

http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=24714&highlight=loddrett+sits

Nils fan
05-01-2008, 17:04
Ja, men er det så stor forskjell, egentlig? At man skal bli lenger og beina og sitte mer bakover? Hvis man ser på Nils, som har nydelig sits, han forandrer seg vel ikke så veldig mye, gjør han vel?

haha
skulle akkurat evne han. den mannen er jo proff. ( nesten født på hesteryggen)

synest ikke det er stor forskel jeg.... litt.
det eneste er at traven homper mye mere ( en selvfølge)

jeg har en helt jævla sits.....,

Nils har ikke mye anerledes sits. men han er jo på et høyt nivå. han sitter helt sikkert litt anerledes i traven og tølten.

Som ridelæreren min pleier å si: tunge bein. strekk deg opp og lange bein. tenk at du har like lange beinb som Nils.
( når jeg skal trave

hehehe...

Azawakh
05-01-2008, 20:31
Man skal jo uansett være i balanse med hesten.. Mange lærer å sette seg tungt ned og "bakover" for å tølte, men strengt tatt er dette bare en slags sær "snarvei" som egentlig ikke har noe for seg.

Det kan hende man må sitte litt annerledes i tølt, men det er kun fordi man skal være i balanse med hesten. De fleste hester bærer seg/har en litt annen balanse i kroppen i trav i forhold til tølt; samme som at man ikke sitter helt likt i galopp og trav f.eks.
Det er flere hester som ikke vil tølte riktig om man sitter tungt på dem på den "klassiske" måten man lærer å tølte på... :p

Det skal ikke være nødvendig å sitte langt bakpå hesten eller å synlig skifte sits for å kunne tølte, da er det noe manglende i hestens utdannelse(eller rytters).. Selv om balansen blir litt forandret, så vil det likevel være å lite at det vil se ut til at rytter sitter omtrent i samme stilling. Strengt tatt får man hesten noe ut av balanse når man setter seg for langt bakover i salens tyngdepunkt.

Noen hester har "lært seg" at når rytter sitter tungt og langt bakover i salen, så skal de tølte. Dette er bare et signal, det er ikke noe hesten skal trenge fysisk for å kunne tølte, men klarer man ikke å finne "feelingen" og balansen i tølten, så kan dette fungere til en viss grad for å lære eller å få hesten til å vise tølt når man ikke har den helt inne med vanlige hjelpere.

Birgitte&Kongen
06-01-2008, 01:42
Det at man på død og liv skal sitte så mye anderledes i tølt enn i trav kommer nok mye ann på erfaring også. Og på hesten selvsagt. Du kan ha en mye mer 'korrekt' sits på en hest som blir travaktig og som du må ri mye med setet, enn på en passaktig, stiv hest som ikke tåler at du sitter med mer enn 2 gram på ryggen dens.
Dette med erfaring har nok alikevel mest med det å gjøre, vil jeg påstå. Det med å sitte 'tungt tilbake og heve hendene litt og bli lenger i bena' er gjerne i begynner-fasen for dem som ikke har helt dreisen på tølten enda. Sånn drev jeg på i starten, men nå klarer jeg ikke få til noe som helst hvis jeg prøver en slik sits :P

Nils fan
06-01-2008, 14:54
min mening er at rytteren og hesten finner ut av det etter vært. og finer ut av hvordam ting fungerer. og dermed kommer sits.... noen har det naturlig i seg........