PDA

Se full versjon : Ri med sykkelhjem?

Embliss
04-01-2008, 15:26
Pappa rir en del, men han passer ikke hjelmen min helt, så bruker heller sykkelhjelm. (Mens vi venter på at vi får hjelm i rett størrelse)

Har det noe å si om det er en sykkelhjelm eller ridehjelm med tanke på beskyttelse?

(at det SER kårni ut får bare være. :p)

Chevy&Hedda
04-01-2008, 15:32
Det er nok best å ri med ridehjelm, for det er vel bedre beskyttelse med dem... Det er jo litt værre å dette ned fra en hest enn en sykkel... Men siden dere ikke har ridehjelm er det jo bedre å ri med sykkelhjelm enn ingenting.. Men jeg vil si at det er midlertidig(som du sier selv) og en nødløsning...

Birre
04-01-2008, 15:34
Det vil jeg tro er avgjørende ja. Nå er ikke jeg teknisk ekspert på hverken sykkel- eller ridehjelmer, men med lett hjerneaktivitet så er det noe som sier meg at en sykkelhjelm hjelper lite på hesteryggen om noe først skulle skje. Hvorfor har vi ridehjelmer om vi kunne ha brukt sykkelhjelmer - og omvendt?

Ville han ha kjørt utfor med sykkelhjelm også?

Alt til sitt bruk...:)

Karen
04-01-2008, 15:45
Ville han ha kjørt utfor med sykkelhjelm også?

:lol: huff:p

Ingvild
04-01-2008, 15:46
Ein sykkelhjelm er mykje betre enn ingenting, men eg ser for meg at ein ridehjelm vil beskytte mykje meir.

Embliss
04-01-2008, 15:48
Men ikke vil en passelig sykkelhjelm beskytte mer enn en ridehjelm som ikke passer?

Andrea
04-01-2008, 16:27
En sykkelhjelm knuser lett, så tror nok ikke det er så veldig god beskyttelse. Men selvfølgelig, bedre enn ingenting.
Om det beskytter bedre enn en ridehjelm som ikke passer, det vet jeg ikke.. Spørs jo om den er for liten eller for stor.

Hönnu
04-01-2008, 16:28
Helst ridehjelm selvfølgelig, men heller sykkelhjelm enn ingenting! :)

Embliss
04-01-2008, 16:29
Hjelmen er for liten. (Ridehjelmen)

Chevy&Hedda
04-01-2008, 16:38
Hjelmen er for liten. (Ridehjelmen)

Nettopp.. derfor er det bedre å ri med sykkelhjelm inntil han kjøper en ridehjelm som passer...

JanneogTanha
04-01-2008, 22:49
en sykkelhjelm skal jo ha samme beskyttelse som en ridehjelm da?! man faller jo av i ca samme fart fra både sykkel og hest. jeg rir med "sykkelhjelm" eller den ser litt slikt ut da.:D
jeg ville ikke brydd meg om han heller vil ri med en sykkelhjelm jeg! iom din hjelm er for liten så er det klart han må ri med sykkelhjelm:)

Tonje
04-01-2008, 22:54
Sykkelhjelm er bedre enn ingen hjelm vil nå jeg si.

stino89
05-01-2008, 14:29
Jeg vet faktisk ikke, men det er ihvertfall bedre å ri med sykkelhjelm enn å ri uten hjelm! Og jeg skulle tro at det var bedre å ri med en sykkelhjelm som passer, enn enn ridehjelm som ikke gjør det ;) En del ridehjelmer ser da faktisk ut som sykkelhjelmer, såå.

Og siden det bare er en midlertidig løsning, så synes jeg ikke det gjør noe :) En del voksne som bare dropper hjelmen hvis de ikke har en som passer har jeg inntrykk av, men nå gjør jo faren din det han kan i den situasjonen, og det synes jeg han skal ha ros for!

Funa
05-01-2008, 14:53
Trodde det var like god beskyttelse i en sykkelhjelm jeg...
Du har jo oftere stor fart på en sykkel enn på en hest, så det burde vertfall være god beskyttelse i en sykkelhjelm.

Pernooh
01-03-2008, 14:18
Det er helt klart bedre enn ingenting.

Men, på sykkelhjelmer er det bare isopor og et tynt skall. Jeg har knust hjelmer i små fall av sykkelen, så jeg ville ikke ridd med de.

Chevaleresse
02-03-2008, 16:56
HEle meningen med hjelmen er at den skal "deformeres" ( ødelegges) når man faller på hodet for å ta av for støtet. Det er det som er den beskyttende effekten en hjelm skal ha. Så at hjelmen ødelegges ved et fall er meningen... Og det er jo kommet mange ridehjelmer på markedet som ser ut som sykkelhjelmer. Forskjellen på sykkelhjelm og ridehjelm er vel at ridehjelmen dekker et større område enn sykkelhjelmen. Og det er jo en fordel.

Mvh Torill

Amanthea
02-03-2008, 17:00
Og jeg vil tro at å ri med en god sykkelhjelm som passer er mye bedre enn å ri med en ridehjelm som ikke passer? Selv om en god ridehjelm som passer hadde vært det beste.

(Andrea, funker ikke den vederstyggelige gullhjelmen? :D)

SafiraogMarthe
02-03-2008, 17:02
Hehe, ser det for meg altså ! :)

Nei, bedre å klaske på en sykkelhjelm til ridehjelmen er på plass :)
Bare pass på at den faktisk kommer på plass, sånn at han ikke blir ridende for mye med en sykkelhjelm, det er ikke laget for å tåle å dette av fra en hest, og muligens kanskje bli sparket i hodet når man faller av !

Gulponnis
02-03-2008, 17:05
Ta mopedhjelm - da er han trygg :D

Embliss
02-03-2008, 18:20
(Andrea, funker ikke den vederstyggelige gullhjelmen? :D)

Den er nok dårligere enn en DÅRLIG sykkelhjelm som IKKE passer. xD

Marte+Quicky
02-03-2008, 19:09
Bedre med sykkelhjelm enn ingen hjelm, eller hjelm som ikke passer.

Ridehjelmen dekker jo et større område. Og sykkelhjelmen er jo ikke laget for hestebruk.

Torill: Hva om man detter av, hjelmen knuser, så blir du sparket i hodet?

frejaponnin
02-03-2008, 19:33
et sykkelhjelm skal jo også beskytte hue hvis du ramler. og som sakt tideligere; bedre med en sykkelhjelm enn ingen hjelm :)

Marte+Quicky
02-03-2008, 19:52
et sykkelhjelm skal jo også beskytte hue hvis du ramler. og som sakt tideligere; bedre med en sykkelhjelm enn ingen hjelm :)

Ja, men den er ikke beregnet på fall+spark antar jeg

MarenElskerHera
02-03-2008, 22:31
En sykkelhjelm knuser lett, så tror nok ikke det er så veldig god beskyttelse. Men selvfølgelig, bedre enn ingenting.
Om det beskytter bedre enn en ridehjelm som ikke passer, det vet jeg ikke.. Spørs jo om den er for liten eller for stor.

Vil ikke si den knuses SÅ lett. En veninne av meg sykla seg av, fløy pokkers i voll inni en bergvegg. Legene sa hun hadde vært død om hun ikke hadde brukt hjelm.(sykkelen lå 3,5 m unna dær veninna mi havna) Hjelmen var like helt. Men slvfølgeli kjøpte hun ny etterpå :)

Kristin93
11-03-2008, 20:38
Ridehjelm er nok best når du sitter på hesteryggen ;)
Men som mange har sagt før meg, det er jo bedre å ri med sykkelhjelm (i stedet for ingenting ) inntil dere får ridehjelmen ;)

Pernooh
09-06-2008, 22:13
HEle meningen med hjelmen er at den skal "deformeres" ( ødelegges) når man faller på hodet for å ta av for støtet. Det er det som er den beskyttende effekten en hjelm skal ha. Så at hjelmen ødelegges ved et fall er meningen... Og det er jo kommet mange ridehjelmer på markedet som ser ut som sykkelhjelmer. Forskjellen på sykkelhjelm og ridehjelm er vel at ridehjelmen dekker et større område enn sykkelhjelmen. Og det er jo en fordel.

Mvh Torill

Joda, men en ridehjelm er vel laget for å tåle mer enn disse isopor sykkelhjelmene. Men helt klart, bedre enn ingenting ;)

Chocolate
09-06-2008, 22:22
Bedre enn ingenting ;)

JanneogTanha
09-06-2008, 22:38
min hjelm er noe ala sykkelhjelm. den er jo godkjent til å ri med. så hvorfor ikke ri med vanlig sykkelhjelm?(distansehjelm, lett som en sykkelhjelm og nokså lik design som en sykkelhjem, kun mer rundet)