PDA

Se full versjon : Hvordan bli kvitt bukking?

Therese&Gro
03-01-2008, 00:29
Jeg har en kaldblodstraver på 6 år, som ofte bukker når vi skal galoppere. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få forhindret at hun bukker? Hun bukker hver gang hun blir litt stressa, jeg har prøvd å ri henne frem og ta henne tidligst mulig, men selv om jeg får forhindret henne i å bukke da prøver hun seg igjen senere..

Dorull
03-01-2008, 00:31
Passer utstyret?

ot, men du kan gooodt minske det bilde ditt i signaturen, det var ALT for stort:p

Therese&Gro
03-01-2008, 00:37
Passer utstyret?

ja, utstyret passer.

hildechristine
03-01-2008, 10:21
Det kan være enten gledesbukk,eller jeg-har-vondt bukk.
Få noen til å sjekke over at hun ikke har vondt noe plass? Equiterapeut er verdt hver krone.

Fancypants
03-01-2008, 10:26
Hesten jeg rir bukker også når vi gallopperer, en blanding mellom gledesbukk og "nå er jeg sprek, så da kan jeg være idiot" bukk.. Det jeg gjør er å jobbe han mye i trav, og med overganger. Eier av hesten rir han masse i overganger, holdt, skritt og trav, slik at han aldri vet hva som kommer.. Dette fungerer..

Men det jeg tenker, er vel at.. Dette er en ung kaldblodstraver, har den gått løp? Vært aktiv traver? Blir den brukt nok, og får ut energien sin?

Augustina
03-01-2008, 10:33
Kanskje den har vondt, er sprek eller rett og slett ikke er sterk nok til å fatte galopp..? Gjør du selv galoppfatningen riktig?

Jobb masse med overganger, klatre på tur osv for å styrke hesten.. Har vært borti noen hester som protesterer da de skal fatte galopp, fordi de ikke er sterke nok til å fatte uten å bukke fks. Eller hester som bare fatter venstre galopp, fordi de er svakere på den ene siden enn den andre..

Cathrine_
03-01-2008, 12:14
Om du kjenner at hesten snart begynner og bukke så driv han fram og er det ikke løsne opp på tøylen? Øv på overganger, sjekk om han har vondt, spesielt ryggen . Om den har vondt i ryggen kan du kjenne på ryggen foreksempel men dette vet du vel alt?:) Eller som sagt gledesbukk.

mallilen
03-01-2008, 12:17
Jeg vil tro at bukkingen i samband med galoppen kommer av at hesten ikke er sterk nok i bakparten til å klare en skikkelig galoppfatning.
Resultatet vil da ofte bli et bukk - stort eller lite alt ettersom hva hesten føler den trenger for å komme skikkelig i gang.
Dette vil nok avta etterhvert som styrken kommer på plass, og er noe jeg ikke ville straffet med det første.

Prøv å jobbe med selve fatningene og ikke galoppen, så vil du raskt merke om det er styrken det kommer an på. Er ikke mange ukene som går før det bedres om det er styrken som er problemet.

Therese&Gro
03-01-2008, 23:05
Det kan være enten gledesbukk,eller jeg-har-vondt bukk.
Få noen til å sjekke over at hun ikke har vondt noe plass? Equiterapeut er verdt hver krone.

Er egentlig ganske sikker på at hun ikke har vondt noe sted, for hun bukker kun på vinteren.

Augustina
03-01-2008, 23:17
Er egentlig ganske sikker på at hun ikke har vondt noe sted, for hun bukker kun på vinteren.

Kanskje det er der svaret ligger? At hun kanskje får vondt da det er kaldt, fordi leddene/musklaturen stivner?

Therese&Gro
03-01-2008, 23:56
Kanskje det er der svaret ligger? At hun kanskje får vondt da det er kaldt, fordi leddene/musklaturen stivner?

tror det egentlig er fordi hun blir heitere av foret, for hun bukket litt på høsten også, etter at hun kom hjem fra sommerbeite. Jeg tror hun bukker pga at hun stresser litt innimellom, hvis hun finner ut at hun ligger litt bak en hest som løper foran henne, bukker hun også løper hun fortere etterpå for å ta igjen hesten foran.

Cathrine_
04-01-2008, 18:04
Men om hun gjorde det litt i høst også kan det jo tyde på at hun har foreksempel øm rygg?

Chevy&Hedda
04-01-2008, 18:12
Men hvis du da prøver å ''forebygge'' det ved å gjøre hesten sterkere i bakparten og varme hesten GODT opp før du rir osv, selvom du kanskje ikke vet at det er akkuratt det som er problemet... Uansett er det jo bra for hesten...

SafiraogMarthe
04-01-2008, 22:26
Om en hest bukker, er det kun et symptom på det egentlie problemet, du kan ikke kvitte deg me bukkinga, men ting du burde kontrollere er :
# DEG SELV - har du riktig sits i fatninga/galoppen? Faller du fram eller tilbake? Kommer sjenkel for langt bak ? osv.
#Passer utstyret?
# Har han smerter noen plass ? En full sjekk på hesten kan være lurt.
# Får den for mye kraftfor for sitt bruk?

FrkStine
08-01-2008, 17:28
Jeg har samme problemet med hesten jeg rir.
Startet forsiktig med å bygge opp rygg og beinmuskler nå i sommer, og han har kommet seg bra, både musklene og kondisen hans. Nå har han fått så god kondis at han tar seg den friheten til å ta noen lykkebukk av og til. Jeg mener jeg har riktig sits, utstyret hans passer, han har ikke smerter, men han tåler ikke kraftfor, så derfor får han ikke det.

Noen tips til hvordan jeg blir kvitt lykkebukkene?

Tropi Hera
09-01-2008, 12:18
Pass på at hesten ikke får ned hodet, heve handen din og dreg opp hodet for å forhindre bukk. Funker på di jeg har prøvd det på. Eller bare ha tempo i oppoverbakker, ikke så lett for gampen og bukke da.

Therese&Gro
21-01-2008, 20:47
Om en hest bukker, er det kun et symptom på det egentlie problemet, du kan ikke kvitte deg me bukkinga, men ting du burde kontrollere er :
# DEG SELV - har du riktig sits i fatninga/galoppen? Faller du fram eller tilbake? Kommer sjenkel for langt bak ? osv.
#Passer utstyret?
# Har han smerter noen plass ? En full sjekk på hesten kan være lurt.
# Får den for mye kraftfor for sitt bruk?

- Tror det ikke har noe med sitsen min å gjøre, for hun bukker bare om vinter'n og jeg sitter jo likt da som ellers.
- Er gannske sikker på at utstyret passer osv, tror det enten er lykkebukk eller at hun bukker fordi hun er stressa
- hu får lite kraftför, nesten ingenting

Det gjør ikke meg så mye om hu bukker med meg på ryggen, jeg syns det bare er "moro". men hadde vært fint om jeg kunne fått henne til å slutte med det, hvis noen andre som nesten ikke har ridd skal ri henne :D

Kine&Bones
21-01-2008, 21:50
Det hjelper ikke å være ganske sikker på at utstyret passer, du skal være HELT sikker! Salen er det viktigste utstyret mellom deg og hesten din, og den skal tilpasses av folk med peiling (fagfolk!).

Da jeg kjøpte varmblodsen min for 4 år siden, fulgte det med sal osv. Man tror jo selvfølgelig at utstyr du får med, passer hesten, men nei da. Etter to år begynte han å vise store smerter i ryggen. Dyrlegen sjekket han og fant ut at salen ikke passet. Det resulterte i ny sal (tilpasset av fagfolk) og mange massasje/akupungtur behandlinger som kunne vært spart.

Så mitt råd er å få en dyrlege til å sjekke rygg og sal. Problemet kan liksågod ligge i munn eller ben! Er det noe galt med salen; få en ordentlig saltilpasser til å komme til deg og finne en ny.

Kine&Bones
21-01-2008, 21:53
Hvis hun bare bukker om vinteren kan det være fordi hun blir lite brukt?
Eller som andre sier, at hun blir stiv i ryggen.
Står hun med dekken?

ThereseSA
22-01-2008, 08:55

Eller at hun ikke får like godt feste når hun skal sparke fra? Sånn at hun må bukke?

Ellers er jeg enig i at equiterapaut er bra greier;) Eller hestemassør som utfører laserbehandling også.

lil_julie
22-01-2008, 19:45
Det var noen som sa noe om gressetøyler mot bukking, slik at de ikke klarer og ta hode mellom beina, i en annen tråd.. *Leite*

Azawakh
22-01-2008, 20:52
Er litt rart at hun bare bukker om vinteren...

Som andre sier, sikker på at hun ikke føler ubehag i kroppen pga kulda?
Bruker hun dekken? Om ikke, så kan det være en fordel å prøve om det hjelper over litt tid. Endel hester kan bli kalde over ryggen/krysset/lenden og vil være stivere i kroppen, slik at f.eks galopp kan være vansklig eller ubehagelig.

Om du mistenker kraftfor gjør at hun blir ekstra sprek, så kutt ned! Om hun er i ok hold, så holder det med vitaminer, mineraler og lignende, og gi f.eks betfiber i tillegg. Om du gir havre/noe med havre i, så kan det hende det kan virke å kutte det ut, min gamle isis ble gal av bare en neve havre omtrent :p

Rir du i annerledes klær enn de andre årstidene? Kjeledress, vinterklær og lignende kan lage svisjelyder som er "ekle" for noen hester, og i galopp kan det godt bli mer lyd. Noen hester kan reagere på dette, og f.eks bukke når det er noe ekkelt på ryggen dens.

Bruker du noe annet under salen enn vanligvis, nå om vinteren?
Bukket hun forrige vinter? Det kan hende hun har blitt bredere over ryggen og trenger ny sal, slikt kan gå fort!
Kan det være at vinterpelsen "klyper"? F.eks under salen, eller mer vanlig, der gjorden er?

Ofte en fordel å ri GODT fram i galopp om hesten har tendens til å bukke, selv om hesten har god framdrift og gjerne vil løpe, trengs det likevel framdrift så den kommer mer på bakparten enn framparten. Om den fort kommer på framparten, så kan det hende at den begynner å bukke, særlig om den ikke jobber i galoppen, men bare løper.

Hva slags underlag bukker hun på?

Katrinesf
23-01-2008, 10:31
Kanskje hun fryser? Og blir stiv i kroppen? Var en eller annen her på forumet som hadde en grinete (?) hest om vintern, fordi den ble stiv i skuldrene fordi den frøs... Så fort den fikk på seg tykkere dekken, ble den mye blidere :)

Hva med å kanskje sette på tykkere dekken, eventuelt også ri med dekken?

Nina77
24-01-2008, 11:19
Hmmm, nå tenker jeg høyt her... Det er ikke mulig hun bukker på kalde vinterdager fordi hun er sprek og glad som du selv sier. Mine hester blir sprekere og full av futt når gradene kryper nedover og gradestokken viser mer enn 2-3 minus. På milde vinterdager er de mer 'normale' og på varme sommerdager er de daffe og litt late... Jeg har islandshester og det er nesten ikke uten unntak at de blir sprekere på kalde vinterdager...

Nå går jeg utifra at hesten ikke har noen ondter el fysiske plager og at alt utstyr passer, og svarer utifra det:
Hva du skal gjøre for å trene bort bukkingen har jeg ikke noe annet råd enn å lære hesten din å kjenne, å ta han ned så fort du kjenner at han kan komme til å bukke, let etter 'forvarsel'... Jeg har nemlig en liten bukkemann som bukker Kabom høyt hvis han får muligheten. Hvis jeg kjenner han plutselig spenner seg e.l. tar jeg han ned i holdt og stiller han i nakken, (høyre el venstre alt ettersom, ikke mye og hardt) Men stabilt til han gir etter (ettergift) Samtidig som jeg får han til å bøye seg og blir rolig før han får fortsette turen. Man kan stresse ned en hest ved å få han til å bøye seg i nakken og slappe av, vanskelig å forklare her, men jeg hever hendene mine ut og opp, stabilt og rolig (ikke rykk og tvihold for all del) fra hestens nakke til han gir etter selv i nakken å roer seg ned. Dette er ett triks jeg har lært på kurs og som fungerer. Om du ikke blir kvitt bukkingen for alltid vil iallefall dette hjelpe deg i situasjonen der og da :)

Mvh Nina

Therese&Gro
29-01-2008, 21:27
Hmmm, nå tenker jeg høyt her... Det er ikke mulig hun bukker på kalde vinterdager fordi hun er sprek og glad som du selv sier. Mine hester blir sprekere og full av futt når gradene kryper nedover og gradestokken viser mer enn 2-3 minus. På milde vinterdager er de mer 'normale' og på varme sommerdager er de daffe og litt late... Jeg har islandshester og det er nesten ikke uten unntak at de blir sprekere på kalde vinterdager...

Nå går jeg utifra at hesten ikke har noen ondter el fysiske plager og at alt utstyr passer, og svarer utifra det:
Hva du skal gjøre for å trene bort bukkingen har jeg ikke noe annet råd enn å lære hesten din å kjenne, å ta han ned så fort du kjenner at han kan komme til å bukke, let etter 'forvarsel'... Jeg har nemlig en liten bukkemann som bukker Kabom høyt hvis han får muligheten. Hvis jeg kjenner han plutselig spenner seg e.l. tar jeg han ned i holdt og stiller han i nakken, (høyre el venstre alt ettersom, ikke mye og hardt) Men stabilt til han gir etter (ettergift) Samtidig som jeg får han til å bøye seg og blir rolig før han får fortsette turen. Man kan stresse ned en hest ved å få han til å bøye seg i nakken og slappe av, vanskelig å forklare her, men jeg hever hendene mine ut og opp, stabilt og rolig (ikke rykk og tvihold for all del) fra hestens nakke til han gir etter selv i nakken å roer seg ned. Dette er ett triks jeg har lært på kurs og som fungerer. Om du ikke blir kvitt bukkingen for alltid vil iallefall dette hjelpe deg i situasjonen der og da :)

Mvh Nina

takk, skal prøve det :-) jeg har bare pleid å ri henne frem i stedet, men det funker ikke så bra x)

lil_julie
29-01-2008, 22:22
Flere hester som tar litt av om vinteren, og da er min erfaring at det kommer et bukk eller to. Noen er bare mer ekstrem en andre, (sånn som ponni vi ikke nevner som snart har kastet av alle i hele stallen, (og ikke har vondt), på fredag er det julie sin tur og ri den, kremt)

Nina77
30-01-2008, 00:10
Pssst!

Bare for å nevne det for sikkerhets skyld, så tren på dette i trygge omgivelser på banen e.l. før dere rir ut på tur. Lær hesten å bøye seg for ettergift før du kommer opp i situasjonen å gjør feil og forverrer det hele. Dette kan være vanskelig uten å ha en trener/instruktør i nærheten som eksakt forteller deg hva du skal gjøre ;)

synn
04-04-2008, 12:21
hesten min bukket når hun hadde mye energi, og når hun rett og slett ville kvitte seg med rytteren for å få ut på beite igjen.
jeg fikk beskjed om å gi henne et lite smekk med pisken, det førte selvfølgelig til at hun bukket mer, og da ble det enda et smekk.

resultatet kom veldig fort og hun har ikke bukket så ofte som før på mange år.

dette er selvfølgelig noe du KUn kan gjøre hvis du kjenner hesten utrolig godt og har god balanse!

Mocca84
06-04-2008, 21:28
jeg synes at det med equterapaut var en veldig god ide...

jeg trodde virkelig at india hadde slått seg helt på noe høyt, når hun plutselig begynnte å håppe å sprette under galoppen...
men for å være på den sikkre siden ringte jeg equterapauten og det viste seg at hun hadde kraftig låsning i ryggen.. og fordi om han ikke bukker hele tiden så kan det vær en låsning som er ubehagelig...

jeg vile heller ha utelukket den muligheten, også det med utstyret...

Lykke till

Therese&Gro
25-05-2008, 13:47
Nå har hun gitt seg med å bukke igjen. rir henne like mye nå som jeg har gjort ellers i vinter, og hu har stått på samme för nå i flere mnd før hun skal begynne å gå på tilvenning til gress nå. Hun har ikke bukket på flere mnd nå. Virker som hun liker å bukke fra september til januar bare, rare hest :lol: Hun er sånn hvert år disse månedene, kanskje rett og slett omgivelsene rundt påvirker henne til å bukke? For det er jo ikke kaldt vær i september/oktober :p Hun har bukket mindre i år, enn det hun gjorde i fjor så det går i hvertfall fremover ;)

julnil
03-07-2008, 16:13
............Det gjør ikke meg så mye om hu bukker med meg på ryggen, jeg syns det bare er "moro". men hadde vært fint om jeg kunne fått henne til å slutte med det, hvis noen andre som nesten ikke har ridd skal ri henne :D

Nå har hun gitt seg med å bukke igjen. rir henne like mye nå som jeg har gjort ellers i vinter, og hu har stått på samme för nå i flere mnd før hun skal begynne å gå på tilvenning til gress nå. Hun har ikke bukket på flere mnd nå. Virker som hun liker å bukke fra september til januar bare, rare hest :lol: Hun er sånn hvert år disse månedene, kanskje rett og slett omgivelsene rundt påvirker henne til å bukke? For det er jo ikke kaldt vær i september/oktober :p Hun har bukket mindre i år, enn det hun gjorde i fjor så det går i hvertfall fremover ;)

Kan ikke se noe i innleggene dine på at du, etter tips fra de som svarer, har hatt noen veterinær/erg.terapaut til å se på hesten. En låsning trenger ikke kjøre konstant vondt vet du.

Du sier du bare synes det er morro når hun bukker, lurer på om hesten synes det hvis hun har vondt???

La meg gi deg et annet eksempel for å forklare hvor vanskelig det kan være å forstå hestens signaler: En hest ruller seg mye. Ser du noe galt i dette? Regner med du (og flere andre) svarer "nei, ikke noe galt i at hesten ruller mye. Kanskje det klør?" Men en hest med låsninger kan rulle seg mye, for å prøve å løse opp i låsningene. Den kan også hoppe og sprette på beite, og virke så ufattelig frisk i kroppen. Men dette er også et tegn på at det kan være låsninger. Skjønner? man vil kanskje ikke tro at når hesten er så "frisk og fin, hopper og spretter og ruller", at den ikke skulle være ok i ledd/muskler.

Nei, få en hesteveterinær med kiropraktikk-ekspertise (F.eks Ellen Schmedling) til å se på hesten, eller iallefall ring klinikken hennes og snakk med henne. Gledesbukk mener jeg ikke eksisterer, for det SKAL en hest IKKE gjøre med en rytter på ryggen. BASTA!