PDA

Se full versjon : Å legge på ørene

Kaja
30-12-2007, 22:31
Jeg så litt på det showet med han franske ”hestehviskeren” fra OHS i dag. Så begynte jeg å lure litt, etter å ha studert litt. Var jo en tråd her, med video av Ellen Ofstad og hesten som leker. Hesten legger veldig på ørene, og det var det samme tilfellet med denne mannen. Meeg legger litt på ørene når jeg ber henne om noe, og hestene til Parelli legger litt på ørene, hestene til Alexander Nevzorov legger litt på ørene de og. Er dette så ille? For alt dette snakket om hestespråket, der forsvarer man smekking og straff og sånne greier med at det er jo slik hest oppfører seg mot hverandre i flokken! Men i flokken, så legger jo hestene på ørene til hverandre, også hvis de underdaner seg.

Så klart, i noen tilfeller så er leggingen på ører godbiter. Og siden hestene til han mannen der la noe ekstremt på ørene, på samme måte som hesten til Ellen Ofstad i den videoen, så lurer jeg på om han bruker klikker i trening, men velger å ikke ha den på showene fordi det ikke tar seg bra ut? Og at hestene da blir ekstra småsure når de ikke får noe? For leggingen av ører på hestene til Nevzorov eks (nå vil kanskje noen påstå at jeg forsvarer han fordi jeg er stor fan, men det er bare det jeg legger merke til, og det jeg tror), er ikke så flatpakkede og grinete øyer, som hestene på showet fra OHS har..

Men jeg blir litt usikker selv, når jeg ser hesten legge ører, men samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor hun bare kan protestere hvis det er sånn at hun ikke gjør dette med arbeidsglede, for den dama kan protestere om hun ikke vil noe. (steile av ryttere på treninger og slikt for en stund siden når de krevde litt) Og steile og sparke etter folk er noe hun kan om hun vil protestere.

Legger hesten din på ørene i blant? Meeg legger på ørene, men det er ikke flatpakka ører og sint Meeg, det er konsentrasjon, jobbing, eller lignende. Men hun legger så klart ikke på ørene hele tiden. Det er mest når det er noe som er litt vanskelig for henne å gjennomføre i starten, og som går seg til etter en stund. Da er flate ører borte.

Marte+Quicky
30-12-2007, 22:36
Er jo forskjell på flattstrøkne ører bakover og ører som er vippet litt bakover da.

Quicky legger på ørene ja. Men det er kun når vi trener fort (intervaller og lignende) da konsentrerer hu seg og da er ørene vendt bakover.

Mandarinhest
30-12-2007, 22:45
Legger omtrent aldri på ørene her. Ikke på den måten nei. Men å svinge de bak for å høre bakover er jo ganske normalt. Men å legge? Nei aldri.

Sagitaria
30-12-2007, 22:48
Spørs vel litt på resten av uttrykket til hesten? :)

Kaja
30-12-2007, 22:49
Ja, jeg lurer jo på hva dere mener. Meeg har de som regel vippet bakover, men noen hester kan også være konsentrerte selv om de har de flate da, det mener jeg hvertfall, hehe.. :p

Mocca84
30-12-2007, 22:50
India legger på ørene når jeg spør henne om å rygge.

hmmm... har tenkt på dette selv, men har egentli ingen anelse om hvorfor...

Sagitaria
30-12-2007, 22:52
Min la på ørene når jeg satt på ham her om dagen, men det var nok for å følge med på meg som var bak, og lytte. Ellers hadde han jo hengeleppe og sto helt stille så..? :)

Hm. Kan jo være at noen hester gjerne gjør det de får beskjed om, men bare liker å uttrykke misnøyen? Eller mener de noe annet? :)

Kaja
31-12-2007, 00:29
Nei, jeg blir litt usikker når hest legger på ørene, for er ikke alltid lett å se om det er konsentrasjon eller misnøye.

Kanskje noen (sol, hint hint :p) har noen forklaringer de synes er logiske?

Birre
31-12-2007, 00:43
Jeg synes det er stor forskjell på det å legge ørene flate i sinne/irritasjon/aggresjon og det å ha ørene vendt bakover i konsentrasjon. Sistnevnte vil si at hesten lytter til deg og er oppmerksom under trening. Ved å gi en godbit er det underdanighet. Flate ører i sinne har da ingen verdens ting med dette å gjøre?

Man må se an "settingen" og resten av kroppsspråket til hesten også.:)

Andrea & Bajas
31-12-2007, 17:38
Jeg ville påstått av hvis hesten "snur" på ørene, så det ser ut som om den legger på dem, er det bare for å svare på at den har oppfatta det du ber om.

HannaC
31-12-2007, 17:42
Har også lagt merke til hestene ser ekstremt sure ut på showene til han franske på OHS.. Linus har alltid ørene litt bakover selv om han står i boksen, og når vi rir(vet ikke hvorfor). Han legger ørene tilbake hvis nabohesten står å erter han litt..

Julie og Kamy
31-12-2007, 17:49
Min hest legger på ørene når vi trener fra bakken. Men det er aldri truende. Jeg kan lett se forskjell på når hun legger ørene bakover for å true eller når hun gjør det for å konse seg.

Sol
31-12-2007, 18:08
Mine hester vender minst ett øre i "kjøreretning".. dvs at når jeg rygger, er ett eller to ører vent bakover.. men de er vent bakover, de ligger ikke bakover.

Når mine hester har ørene liggende bakover er dette i dominanssituasjoner dem i mellom.. eventuelt kan Bajas legge ganske flate ører om jeg legger for mye press på han i rp.. aldri skjedd ellers. Det tar jeg som et hint på at han føler seg truet.. siden han gjør samme adferd overfor en hest i flokken høyere enn han i rang som er streng mot han.

Når Shanti jager de andre bort fra matfatet, har hun ørene ganske flatt bakover, og hodet strekt litt framover.. dette oppfatter jeg som en truende adferd.. en adferd som sier "ha deg vekk, ellers".. hadde hun prøvd seg på det trynet der i nærheten av meg kunne hun bare gått et annet sted med seg faktisk!

Når jeg forer betfor, så må jeg gå nesten 100 meter på innsiden av gjerdet med tre bøtter fulle.. hestene er da ganse interesserte for å si det sånn.. Om Shanti blir for nærgående, og jeg snakker hardt til henne, legger hun litt på ørene, men hun vender hodet litt vekk.. oppfatter ikke dette som agressivt.. men som en litt motvillig underkastelse.. hun vil ikke, men hun hører for hun vet hun må.

Jeg er ingen ekspert på dette.. men det JEG syns jeg så med disse franske ørene på ohs showet, og det jeg også syns jeg så på Ellen Ofstads video var en hest som ikke var direkte truende, men som underkastet seg på en motvillig måte.. altså en sur, tverr hest som gjorde som den skulle, fordi den visste at den ikke egentlig hadde noe valg.

Grunnen til at jeg mener at hesten ikke har noe valg er fordi selv om den er løs, så blir den ganske mye dominert. Om den ikke hører, blir den sendt vekk fra flokken. En hver som har stått på et beite med en flokk og dominert en av hestene vekk fra resten av flokken vet hvor fælt de syns at dette er, og hvor lettet de blir når de blir tatt inn igjen i flokken sin.

Årsaken til dette finner vi jo i at hester er byttedyr, og at de er flokkdyr. Alene, uten flokkens beskyttelse ville de i vill tilstand vært veldig utsatt for rovdyr, og nesten garantert å bli spist. merkelig at de ikke liker dette? rart at de da velger å underkaste seg en dominerende leder som ber de om mange ting under stort press? Syns ikke det!

Kaja
31-12-2007, 18:19
Hmm, ok.. Kanskje jeg er dum, men skjønner mer av ørelegging nå. Eller, jeg så jo at hestene underkastet seg motvillig, men lurte på hvorfor, eller noe sånt. Men noe sånt vil hvertfall ikke jeg oppnå, bedre å ha en hest som har litt vilje og stolthet enn en hest som vakler seg frem med ørene flatpakka.

Guest
31-12-2007, 19:03
En ting man bør legge merke til med foreksempel oslo horseshow showet, er at hestene er ofte klistret sammen, og hester liker sjelden å være helt kliss inntil annen hest. de egler mye med hverandre.

En hest som det blir utført dominerende øvelser på, har ofte ørene litt sånn i hytt og pine, de blir tross alt dominert.

Ang ellen så har jeg ikke sett videoen hennes, og kan ikke uttale meg om den.

Sol
31-12-2007, 22:31
Hmm, ok.. Kanskje jeg er dum, men skjønner mer av ørelegging nå. Eller, jeg så jo at hestene underkastet seg motvillig, men lurte på hvorfor, eller noe sånt. Men noe sånt vil hvertfall ikke jeg oppnå, bedre å ha en hest som har litt vilje og stolthet enn en hest som vakler seg frem med ørene flatpakka.

jeg sier ikke at det jeg forklarer over her er sidestilt med de norske lover altså;).. jeg bare TROR at det er dette jeg ser hos mine. Og jeg VET at jeg heller vil ha en hest som gjør litt mindre triks, men som gjør de med glede, enn en som ser så motvillig ut når den gjør alt jeg ber om!

Hanna
31-12-2007, 22:56
Og jeg VET at jeg heller vil ha en hest som gjør litt mindre triks, men som gjør de med glede, enn en som ser så motvillig ut når den gjør alt jeg ber om!

skriver under!

Thaslushy
13-06-2008, 00:18
Ser godt på hesten min når hun er veldig sur , da legger hun ørene helt flatt bakover, liksom åpner neseborene skikkelig og blir sånn rar i øyene :P Og når jeg rir da blir hun skikkelig sta:p