PDA

Se full versjon : UiO vs. UiB

Mari
29-12-2007, 18:29
Har snoka eindel på nettet, lest i studiekatalog osb.

Eg har samla saman eindel erfaringer og meininger frå folk eg kjenner, som går/har gått på anten UiB eller UiO.

Totalt, så meiner folk at på UiB møter du opp, får bøkene, og "sjåast til eksamen". På UiO er det visstnok langt betre, med obligatoriske forelesninger osb. Eg veit at dette sjølvsagt vil variere voldsomt med tanke på kva fag/retning/studie ein tek, men er det nokon her som har gått på eit av stadane, og kan dele sine erfaringer?

Liz
29-12-2007, 18:31
Eksen min studerer mastergrad i IKT ved UiB og hadde masse obligatoriske forelesninger. Jeg bodde sammen med en del som studerte ved UiB og det varierte veldig om de hadde obligatoriske forelesninger eller ikke. Men ALLE hadde obligatoriske innleveringer.

Silje og Tindra
29-12-2007, 18:39
Etter tre år på UiO er inntrykket mitt at det varierer veldig. Jeg har vært så "heldig" at jeg har vært innom det humanistiske fakultet, det juridiske fakultet og det utdanningsvitenskaplige fakultet i løpet av en bachelorgrad.

I HF varierer det veldig angående obligatoriske forelesninger, og i de fleste av fagene ved f.eks. IMK har det vært "Yo, eksamen er xx.xx. Lykke til!", mens i andre har det vært obligatoriske forelesninger og fraværsføring.

På juss var det frivillig, men alle var inneforstått med at det ikke var det smarteste man gjorde å ikke komme dit, i og med at eksamene bygde på eksempelstoff fra forelesningene.

På UV var alt obligatorisk, inkludert x-antall obligatoriske innleveringer.