PDA

Se full versjon : Gjørmete ganske stort jorde eller drenert gruspaddock - Hva ville du valgt?

Anita&Svarten
28-12-2007, 12:37
Som overskriften sier, hva ville du valgt for hesten din om du hadde valget mellom ganske stort jorde, men som var veldig gjørmete, eller en godt drenert gruspaddock?

Selv er jeg så heldig å få ha en kombinasjon slik at jorde ikke blir gjørmete, da de kan gå i drenert gruspaddock når det regner verre enn verst.

De hestene jeg har sett stå til langt oppi bena i gjørme har ikke sett ut som de har hatt det så alt for trivelig der de står. Og at det blir veldig mye gjørme når mange hester står sammen er jo ikke til å unngå.

Så om du måtte valgt en av delene, hva ville du valgt?

Planen er jo å få opp utleie stall etterhvert, må bare se hvordan det går med gården først, så er litt på bakgrunn av det jeg spør.

Filizity
28-12-2007, 12:39
jeg hadde absolutt valgt paddocken. pga senene til nanga er søle det dessidert værste jeg kan sette han i. det er å be om bråk. derfor hadde jeg valgt en drenert paddock på de mest sølete dagene, og jordet når det ikke var sølete:)

Sol
28-12-2007, 12:39
vanskelig valg.. egentlig begge deler eller ingen av delene....

Lopke
28-12-2007, 12:41
kommer an på.. er dette vinter eller sommer?
Og hva er størrelsen på paddoken?

Om vinteren hadde jeg sikkert foretrukket gruset paddok OM den er stor nok til x antall hester. Da men tilgang på grovfor.

Om sommeren synes jeg jo litt synd på de hestene som kun står på grus og sand og ikke ser fjerten av en grønn dusk så om det er bløtt beite tror jeg faktisk jeg hadde brukt det og.. på tross av litt gjørme. Kommer jo an på om alt gresset likevel blir tråkket i stykker, da er jo vitsen borte.

Anita&Svarten
28-12-2007, 12:44
Planen er å ha begge deler, men er ganske mange penger å investere i paddocker om ingen vil bruke de.

Lopke
28-12-2007, 12:46
på våte vestlandet så blir dem nok brukt ;)

Filizity
28-12-2007, 12:47
er jo greit å ha iallefall en eller to paddokcer som "sykehavner", karantene osv:) men er nok ikke noe poeng i å sette opp 100.....

Anita&Svarten
28-12-2007, 12:47
kommer an på.. er dette vinter eller sommer?
Og hva er størrelsen på paddoken?

Om vinteren hadde jeg sikkert foretrukket gruset paddok OM den er stor nok til x antall hester. Da men tilgang på grovfor.

Om sommeren synes jeg jo litt synd på de hestene som kun står på grus og sand og ikke ser fjerten av en grønn dusk så om det er bløtt beite tror jeg faktisk jeg hadde brukt det og.. på tross av litt gjørme. Kommer jo an på om alt gresset likevel blir tråkket i stykker, da er jo vitsen borte.

Vinter..
Du/dere kan gå ut ifra målene etter forskriftene pr hest. I mitt tilfelle blir det ikke plass til større om det blir på gården. På gården er det kun 5 mål å ta til paddocker og parkeringsplass. ellers ligger resten et stykke borte, og det blir for langt å gå hver dag for å sette ut og inn. Jordene nedforbi kommer man ikke ned til med de maskinene.
heldigvis har vi ingen gjørmete jorder nå, og får det ikke heller slik vi holder hestene nå. Men når vi evt får opp den utleie stallen,og evt alle hestene var blitt sluppet på de 5 målene hele vinteren, så hadde det garantert blitt mye gjørme tror jeg.

Wulfi
28-12-2007, 12:50
Jeg hadde nok valgt gruspaddocken. Rett og slett fordi Stina har så mye hovskjegg at det tar evigheter før hun blir skikkelig tørr når jeg har spylt beina hennes. (Og det måtte jeg gjort hvis hun sto på et gjørmete jorde. Dessuten lettere for at hun mister sko når hun går i gjørme.)

Mathilde
28-12-2007, 12:51
Hestene våre går i paddock fra oktober/november til juni, og så står de på beitet hele døgnet hele sommeren (bortsett fra når vi tar dem inn for å bli ridd.)

Liz
28-12-2007, 13:00
Jeg ville også valgt padock.

Ingvild
28-12-2007, 13:05
Eg trur eg ville hatt beite, om det var Karisma eg skulle velje til. Ho er veldig aktiv ute om ho har nok plass, så eg trur det ville ha vore betre for ho. Men, det er greitt å ha ein paddock som ein kan sette hesten i også :)

HannaC
28-12-2007, 13:09
Paddock

Modesty
28-12-2007, 15:34
Hadde nok valgt paddock, her borte har vi på en måte begge deler, et "beite" også bruker vi ridebanen som er ca 20x45 når det har regnet mye, men det beitet er konstant våt selv når alt annet er tørt så det er litt håpløst. Da synes jeg det er mye greiere med paddock eller ridebane i vårt tilfelle da, vi pleier og ha fire hester på ridebanen fordi det er hva som står her av hest nå. Det er pittelitt trangt men det går helt bra når tre av hestene er mine og alle er gode venner. Når jeg nå flytter to av hestene så får de gruspaddocker.

Men hvis dere har noe som er nærme og mer lengre borte så ville jeg vel satt opp noen paddocker og resten av det dere har til jorde, også kanskje tilbyd sommerbeite som er lengre borte, satt opp noe skur eller noe og latt hestene stå der mai-august med at de står der hele tiden eller noe.

IngvildK
28-12-2007, 15:36
Paddock.

Anita&Svarten
28-12-2007, 16:27
Det som er lengre borte blir nok bare brukt på sommeren. Det er ikke så langt borte, men for langt å gå frem og til bake for å slippe ut og inn hver dag., og i tilegg skal frem og tilbake for å hente til ridning.
De andre jordene ved stallen er rett nedforbi de 5 målene, men man kommer ikke til med store maskiner og slikt for å få laget paddock av de, derfor bruker jeg de 5 målene i stedefor til paddocker, så er det bare å slippe de rett ned på jordene når ikke det bøtter ned som verst. De 5 målene er noe av den beste matjorda på hele lista, så er egentlig synd å gruse det opp og, men man tager hva man haver;) Er ikke snakk om mange hester, men å få opp litt miljø. Hvis ikke det blir gården er det mye mer jord rundt der det evt blir bygget opp nytt. Men det er veldig mye mer som må gjøres der, og kostbart for å få opp noe som jeg synes er grei nok standar for å leie ut. Så da spørs det om ikke det heller bare blir mine der.

htj
29-12-2007, 00:55
Gruspaddokk:)

Rosita!
29-12-2007, 01:05
Når går de i et skikkelig gjørmehav her.....
Men planen er å lage grusa paddocker med tiden så de kan stå der på de våteste dagene hvertfall.

Hanna
29-12-2007, 02:13
jeg ville nok valgt beite, for Lukas er en sånn "ut-i-naturen-og-løpe"-hest... :p tror han ville kjedet seg i paddock. men gruspaddocker er greit til sitt bruk, hvis de er store nok.

Jossa
29-12-2007, 12:46
Paddock.

Astrid
29-12-2007, 13:44
Har mine i gruspaddock..
Vi unngår gjørmete jorder ved å kun bruke de om sommeren når det er tørt og om vinteren når det er frost, ser ikke poenget med å ødelegge de..

Thea og Ronja
29-12-2007, 13:52
Med tanke på høvene til Ronja ville jeg valgt gruspaddockene ja! Men om sommeren ville jeg nok valgt jordet så lenge det ikke var SÅ gjørmette at det ikke var noe gress da...

Chevy&Hedda
29-12-2007, 14:13
Jeg ville ha valgt gruspaddock, hvis det var så gjørmete, men hvis det hadde vært stort nok til å fint kunne unngå gjørma så hadde jeg valgt jordet....