PDA

Se full versjon : Burde jeg konkurrere med Sugar Maximum?

Mari^^
28-12-2007, 11:49
Ja, som sikkert mange av dere vet, så er ikke sugar maximum den beste stevne hesten. Han er snill som et lam hjemme, men på stevner endrer han seg totalt. Han har sparket 2 personer (det var på det siste stevnet), å nå begynner jeg å tvile. Jeg fikk og kontakt med ei som hadde eid han før, kjempe hyggelig å høre fra deg!:) Men det hun fortalte meg, var tvert i mot ikke det den personen jeg kjøpte han av sa. Fikk også høre at han endret seg totalt på travbanen. Han hadde sparket bare noen kom nær han. :o

Jeg vil jo komme meg opp i klassene, så er denne hesten den rette for meg?
Vil denne hesten noen gang venne seg til stevne livet? Hva skal jeg gjøre? Burde jeg selge han?

Jeg spør dere her inne, for jeg vet dere kan utrolig mye! :)

Mari
28-12-2007, 12:10
Om han ikkje er grei på stevner, og du ønsker å starte mykje, så bør du kanskje tenke på å finne deg ein annan.

Filizity
28-12-2007, 12:18
jeg hadde en hest som var likedan. verdens snilleste hjemme, men på stevner ble hun et monster!!!! vi valgt derfor å selge å finne oss en annen.....

kan godt være du kan venne den til det med mye jobb, ta den med til andre plasser uten å reise på stevne og venne den til å reise osv.

Birre
28-12-2007, 12:42
Jeg vet ikke hva jeg vill eha gjort jeg, men har du rød sløyfe i halen når du er på stevner? Da har i hvertfall folk en mulighet til å skygge unna og dermed unngå å bli sparket.

Greit å få et lite hint for de som ikke kjenner hesten din;)

Ingvild
28-12-2007, 12:58
Viss hesten blir stressa så vil det jo vere super miljøtrening å vere med på stemner?:)

Alice
28-12-2007, 13:01
Viss hesten blir stressa så vil det jo vere super miljøtrening å vere med på stemner?:)

Enig her.

Embla72
28-12-2007, 13:05
Mye går seg til med trening. Tipset om rød sløyfe i halen var smart, så kan du kanskje starte med små lokale stevner der de fleste kjenner deg. Så om dere blir trygge og ting fungerer kan du prøve på litt større stevner.

Om dette ikke fungerer og du fortsatt vil ut å starte, burde du kanskje vurdere å selge og kjøpe en annen som passer bedre til det formålet.

Lykke til :-)

MariaR
29-12-2007, 12:52
Faren til eieren av forhesten min var en av de som blei sparka. ::/:
For å være ærlig, så tror jeg den hesten blir dødsstressa av å være på stevner, og da blir den sint/frustrert.. Og med tanke på hvor mye folk det er på stevner, og ikke minst små barn som ikke vet hva ei rød sløyfe betyr men som skal nærmere å se fordi det er så fint, troor jeg kanskje ikke det er helt lurt, med tanke på at det faktisk kan skje en alvorlig ulykke, det er en stor hest, selv om den er spinkel.

Mari^^
29-12-2007, 12:52
Har hatt rød sløyfe i hver gang! ;)
Ja, skal begynne å dra på ridetimer på et ridesenter på melhus. Så da blir han jo sikkert bedre etter hvert, håper jeg i så fall! ;)
Takk for alle tips ! : D

MariaR
29-12-2007, 12:53

Enig her.

Mye går seg til med trening. Tipset om rød sløyfe i halen var smart, så kan du kanskje starte med små lokale stevner der de fleste kjenner deg. Så om dere blir trygge og ting fungerer kan du prøve på litt større stevner.

Om dette ikke fungerer og du fortsatt vil ut å starte, burde du kanskje vurdere å selge og kjøpe en annen som passer bedre til det formålet.

Lykke til :-)

Dobblpost..

Jeg tror iallefall ikke stevne som miljøtrening er det lureste i første omgang, den var panserstressa stakkar :( Missforstå meg rett, mener ikke å være ekkel eller si at det er deres feil, virker rett og slett bare som om hesten ikke liker seg på stevner ::/: :)

Mari^^
29-12-2007, 12:55
Faren til eieren av forhesten min var en av de som blei sparka. ::/:
For å være ærlig, så tror jeg den hesten blir dødsstressa av å være på stevner, og da blir den sint/frustrert.. Og med tanke på hvor mye folk det er på stevner, og ikke minst små barn som ikke vet hva ei rød sløyfe betyr men som skal nærmere å se fordi det er så fint, troor jeg kanskje ikke det er helt lurt, med tanke på at det faktisk kan skje en alvorlig ulykke, det er en stor hest, selv om den er spinkel.

Ja, er han blir veldig stressa og frustrert. Har jo fått kontakt med en av de som eide han før, og hun sa han hadde vært slik på travbanen også.. Jeg er jo ikke så høy og barsk, så hesten driter jo i meg hvis han først han bestemt seg. Jeg har jo fått skrekken for å starte med han nå da.. :/
Så for å være ærlig vet jeg ikke hvor lenge jeg holder ut...

Ingvild
29-12-2007, 12:56
Jeg tror iallefall ikke stevne som miljøtrening er det lureste i første omgang, den var panserstressa stakkar :( Missforstå meg rett, mener ikke å være ekkel eller si at det er deres feil, virker rett og slett bare som om hesten ikke liker seg på stevner ::/: :)

Er litt vanskeleg for oss å vite som aldri har sett hesten, og om det er farleg for folk eller hest om den er på stemner er det nok ikkje ei god løysing, nei. :)

MariaR
29-12-2007, 13:08
Ja, er han blir veldig stressa og frustrert. Har jo fått kontakt med en av de som eide han før, og hun sa han hadde vært slik på travbanen også.. Jeg er jo ikke så høy og barsk, så hesten driter jo i meg hvis han først han bestemt seg. Jeg har jo fått skrekken for å starte med han nå da.. :/
Så for å være ærlig vet jeg ikke hvor lenge jeg holder ut...

Ja, så du sleit med han (?) ja ::/: Er jo ikke noe moro når det skal være slik, det skal jo være artig for både deg og hesten, men det så ikke ut som om noen av dere trivdes så veldig godt :(

Er litt vanskeleg for oss å vite som aldri har sett hesten, og om det er farleg for folk eller hest om den er på stemner er det nok ikkje ei god løysing, nei. :)

Nei, det skjønner jeg, er jo som med alt: Vanskelig å bedømme når man ikke har sett det "i virkeligheten" :)

Mari^^
29-12-2007, 13:10
Dobblpost..

Jeg vet ikke jeg nei.. Skal jo som sagt på ridetimer på melhus, med noen andre. Det er jo en begynnelse, så får vi se. Men tror dere det er lurest jeg selger han da? Jeg har fundert på dette så lenge nå.. vært mye fram og tilbake.. huff, har aldri likt å ta forvell med en hest! :(

Mari^^
29-12-2007, 13:12
Ja, så du sleit med han (?) ja ::/: Er jo ikke noe moro når det skal være slik, det skal jo være artig for både deg og hesten, men det så ikke ut som om noen av dere trivdes så veldig godt :(

Nei, var ikke gøy i det hele tatt! Jeg var livredd bare når vi skulle inn i hallen. :( Hesten er kanskje ikke den rette allikevel. :(

MariaR
29-12-2007, 13:19
Jeg vet ikke jeg nei.. Skal jo som sagt på ridetimer på melhus, med noen andre. Det er jo en begynnelse, så får vi se. Men tror dere det er lurest jeg selger han da? Jeg har fundert på dette så lenge nå.. vært mye fram og tilbake.. huff, har aldri likt å ta forvell med en hest! :(

Det kan være en fin start :) Da er det bare en plass, bare noen få hester, ikke så mye lukter osv som på et stevne.

Om du trives med hesten til vanlig, når dere er "hjemme", og han blir bedre av å feks nå begynne å ri på Melhus, så må du "følge hjertet og magen din". Men om det ikke fungerer, og du VIL ut å starte, og det egentlig ikke går så bra hjemme heller, ville jeg nok kanskje sett meg om etter en annen hest.

Mari^^
29-12-2007, 13:56
Det kan være en fin start :) Da er det bare en plass, bare noen få hester, ikke så mye lukter osv som på et stevne.

Om du trives med hesten til vanlig, når dere er "hjemme", og han blir bedre av å feks nå begynne å ri på Melhus, så må du "følge hjertet og magen din". Men om det ikke fungerer, og du VIL ut å starte, og det egentlig ikke går så bra hjemme heller, ville jeg nok kanskje sett meg om etter en annen hest.

Jeg stor trives med hesten hjemme! :) Men det er noe annet på stevner ! :o
Men håper det blir bedre da, hvis ikke bli han nok satt ut for salg :(

Roxira
29-12-2007, 16:01
Miljø trening er nok trikset her ja. Først tror jeg rett og slett jeg hadde begynt å transportere han og bare kjørt han en runde og så hjem igjen. Så etterhvert begynt å ta han av et sted og så på igjen og hjem. Så etterhvert ut å ri i skog og mark på fremmede steder. Når dette ikke er noe pes lenger, ville jeg ha ferdes der det var litt mer hest og folk. Gjerne på litt store stille steder. Der han opplever hester, men ikke på nært hold. Så tatt ting gradvis. Mye jobb, men tror du at du sitter på rett hest, er det jo værdt det. Er jo mange steder man kan leie ridehus og være der alene om man passer på å komme i tider ridehuset er tomt, det er jo veldig kjekt for hester som trenger reise trening.

Mari^^
31-12-2007, 17:27
Miljø trening er nok trikset her ja. Først tror jeg rett og slett jeg hadde begynt å transportere han og bare kjørt han en runde og så hjem igjen. Så etterhvert begynt å ta han av et sted og så på igjen og hjem. Så etterhvert ut å ri i skog og mark på fremmede steder. Når dette ikke er noe pes lenger, ville jeg ha ferdes der det var litt mer hest og folk. Gjerne på litt store stille steder. Der han opplever hester, men ikke på nært hold. Så tatt ting gradvis. Mye jobb, men tror du at du sitter på rett hest, er det jo værdt det. Er jo mange steder man kan leie ridehus og være der alene om man passer på å komme i tider ridehuset er tomt, det er jo veldig kjekt for hester som trenger reise trening.

Transporten er ingen sak. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt! Går fint ant å ri i skog å mark på fremmede steder, bare det ikke er fremmede hester med:p Ja, det er sikkert lurt. Men jeg vet ærligtalt ikke om jeg tør. Har fått skrekken med å dra på andre steder med han :( Nå er jeg ikke helt sikker på det en gang ;( Men takk for tipsene :D

Tonje
31-12-2007, 17:33
Har hatt rød sløyfe i hver gang! ;)
Ja, skal begynne å dra på ridetimer på et ridesenter på melhus. Så da blir han jo sikkert bedre etter hvert, håper jeg i så fall! ;)
Takk for alle tips ! : D

Hvor på Melhus skal du vei å ri ? :D

Maiken k
31-12-2007, 17:35
hvis den har en god hestevenn som den stoler på så kunne du jo også lånt den og hatt med når du tok med hesten din ut. værtfall prøve en gang og se om den blir roligere med en hest den kjenner rundt seg:)

Mitzimarie
31-12-2007, 17:38
Om du begynner å bli redd han, så syntes jeg ikke du skal beholde han. Det kan jo hende du får heelt stevneskrekk, eller om han klarer og skade deg, kan det hende du får hesteskrekk. :/

Ina
31-12-2007, 18:05
Mari, helt ærlig. Om du har fått skrekken for å dra på stevner med Max så er kanskje det beste å selge han og skaffe deg en ny hest, en som kan gi deg selvtillitten tilbake? Ikke artig når du skal være redd for å dra på stevner.

Mari^^
02-01-2008, 18:00
Hvor på Melhus skal du vei å ri ? :D

Melhus ridesenter ;) er du i nærheten ? ;p

Mari^^
02-01-2008, 18:05
Mari, helt ærlig. Om du har fått skrekken for å dra på stevner med Max så er kanskje det beste å selge han og skaffe deg en ny hest, en som kan gi deg selvtillitten tilbake? Ikke artig når du skal være redd for å dra på stevner.

huff, ja. Er vel kanskje det rette ? :( Jeg elsker å delta på stevner, å bare være der! Det er noe helt spessielt med det. Men jeg elsker jo også hesten min! Lurer på om jeg skal droppe konkuranse ridninga, og heller bare være hobby-rytter. Jeg vurdere å ofre det, for min hest!

Mari^^
02-01-2008, 18:07
hvis den har en god hestevenn som den stoler på så kunne du jo også lånt den og hatt med når du tok med hesten din ut. værtfall prøve en gang og se om den blir roligere med en hest den kjenner rundt seg:)

Har prøvd. Men han prøver bare å beskytte henne :/

Roxira
02-01-2008, 18:17
Høres ut som hesten din er veldig usikker på andre hester ja. Nei, du er nok nødt til å miljø trene. Snakk med staller rundt deg, forklar din sitasjon. Hør om du kan komme på små staller først og ri når de andre hestene bare står i paddockene sine og det er rolig på stallen.

dumt å måtte droppe karrieren sin pga hesten, og skjønner via det du skriver at du ikke har grusomt lyst til å selge.

Så her vil jeg foreslå, legge stevner på is et års tid. Og ut hver helg å trene hest på å være med fremmede hester i steden. Ville jo tro den skulle lære at det ikke er "farlig" etterhvert? Nå kjenner jeg jo ikke din hest og ikke sett hvordan den reagerer, men kommer med noen råd iallefall. ;)

Du får begynne i det helt små med staller der det bare er noen få hester, og om de ikke har bane du kan låne, går det kasnkje ann å høre om du kan komme å leie hesten rundt på tunet så han fikk se litt, mens de andre hestene sto i luftegård. Så må du etterhvert øke, til fler og fler hester.

Å ha med seg en annen hest kan enten by på mer problemer eller gå bedre. Hos deg hørtes det ut som det bydde på mer problemer så jeg tror nok jeg hadde droppet det. Mange vallaker blir fort hingstete omkring hopper og skal passe på flokken sin. Det er jo helt naturlig for de.

Er han veldig hingstete?

Du får jo kjøpt urter for hingstete vallaker, så kanskje det hadde vært noe å prøve?

Mari^^
02-01-2008, 18:46
Høres ut som hesten din er veldig usikker på andre hester ja. Nei, du er nok nødt til å miljø trene. Snakk med staller rundt deg, forklar din sitasjon. Hør om du kan komme på små staller først og ri når de andre hestene bare står i paddockene sine og det er rolig på stallen.

dumt å måtte droppe karrieren sin pga hesten, og skjønner via det du skriver at du ikke har grusomt lyst til å selge.

Så her vil jeg foreslå, legge stevner på is et års tid. Og ut hver helg å trene hest på å være med fremmede hester i steden. Ville jo tro den skulle lære at det ikke er "farlig" etterhvert? Nå kjenner jeg jo ikke din hest og ikke sett hvordan den reagerer, men kommer med noen råd iallefall. ;)

Du får begynne i det helt små med staller der det bare er noen få hester, og om de ikke har bane du kan låne, går det kasnkje ann å høre om du kan komme å leie hesten rundt på tunet så han fikk se litt, mens de andre hestene sto i luftegård. Så må du etterhvert øke, til fler og fler hester.

Å ha med seg en annen hest kan enten by på mer problemer eller gå bedre. Hos deg hørtes det ut som det bydde på mer problemer så jeg tror nok jeg hadde droppet det. Mange vallaker blir fort hingstete omkring hopper og skal passe på flokken sin. Det er jo helt naturlig for de.

Er han veldig hingstete?

Du får jo kjøpt urter for hingstete vallaker, så kanskje det hadde vært noe å prøve?

Ja, det er sikkert en god ide. Men jeg har ikke foreldre som bor sammen, så d blir det bare mamma som kommer til å kjøre. Min pappa er ikke den som stiller opp mest når det gjelder kjøring heller. Så jeg syns det er så frekk å spørre mamma om å kjøre hver helg, siden hun betaler både kraftforet, skoingen og evt. dyrlegeregninger. Men takk for tipset!:)

Ja, han er vel ganske hingstste av seg, på stevner. Men ikke ellers. Ja, det kunne kanskje funket :D Vet du hvor jeg kan få at i det?

Nei, jeg vil ikke selge. Men det virker som jeg er dømt til å gjøre det :(:'(

cath
02-01-2008, 19:03
Jeg eide Max som to -og tre åring. Da jeg kjøpte han, var han lite håndtert. Innkjøringen gikk kjempebra og han var en drøm å håndtere.

Problemet dukket opp da jeg skulle begynne å venne han til travbanen. Han ble tydelig usikker av å ha så mange hester rundt seg. Han sparket ikke (hadde vogn på seg), men reiste seg på to når andre hester kom i mot han i fart. Han fungerte best når jeg som kjennte han kjørte med han selv. Men sjansene for at han reiste seg var¨likevel stor.

En annen ting han gjorde, var å prøve å ta den andre hesten min hvis jeg prøvde å ta han med som håndhest. Uten om dette var han som sagt verdens snilleste.

Grunnet vanskelighetene på travbanen, og at det ikke var så mye fart i han på det tidspunktet, valgte jeg å selge han som ridehest. Synes det var mer riktig ovenfor hesten at han ble brukt til noe han likte.

Max vokste opp på en stille og rolig gård. Da jeg kjøpte han, ble han oppstallet på en liten stall med kun fire hester. Også her var det rolige omgivelser. Hun som kjøpte han av meg, hadde også gård...

Mulig at møte med travbanen ble helt feil for han som var vant med stille og rolige omgivelser. Og at når han nå kommer på stevner blir dette nesten som travbanen og han blir redd og stresset igjen. Kanskje han rett og slett mangler miljøtrening?

Tror det kan være lurt å begynne med ridetimer som du sier. Går dette bra, gjerne ta han med til stevner uten å kreve noe av han. Dvs ikke starte, men feks la han gå i en luftegård hvor han kan se på alt som skjer rundt han. fEvt leie han rundt. For så å reise hjem igjen. Har du noen andre som kunne ridd han for deg på stevner hvis dere kommer dit igjen?

Som jeg sa til deg, så tror jeg ikke at den personen du kjøpte ham av prøvde å holde igjen informasjon. Hun har aldri startet med han selv, kun hatt han på gården hjemme hos seg. Har aldri hørt at hun har hatt noe problemer med han der.( utenom det som jeg fortalte om boksen Mari) Hun kjøpte han også som ridehest av meg, og oppførelselen på travbanen var ikke noe hun ville få problemer med, i og med at hun ikke skulle starte løp med han. Han var jo en engel ellers. Og i og med at hun eide han i mange år uten å ha problemer, så
var dette neppe noe hun tenkte på å fortelle. ( kanskje hun ikke husker det engang..)

Har ikke nr til Ole Johansen, men kanskje noen andre her inne har linken til hjemme siden hans:)

Håper du finner ut av det Mari; trist at han skal oppføre seg slik på stevner, når dere trives så godt i lag ellers!

Lykke lykke til!

Roxira
02-01-2008, 20:09
Man må jo ikke nødvendigvis trene hver helg, men reis ut med han som om du ville hatt han med på stevner du skulle ha vært på. All trening er bedre enn ingen.

Urter får du kjøpt forskjellige steder.
www.sunn-hest.no
www.rytterbua.no
www.happyhorse.no
er noen som forhandler urter, du får lese på de forskjellige sidene og sjekke priser og slikt. Er jo så mange merker på markedet. Selv har jeg ikke blitt enig med meg selv hvilke jeg skal gå for da jeg skal prøve urter mot brunstig, sur hoppe.

Ønsker deg masse lykke til, med rett innstilling og med godt mot tror jeg du klarer dette :)

Mari^^
02-01-2008, 21:34
Jeg eide Max som to -og tre åring. Da jeg kjøpte han, var han lite håndtert. Innkjøringen gikk kjempebra og han var en drøm å håndtere.

Problemet dukket opp da jeg skulle begynne å venne han til travbanen. Han ble tydelig usikker av å ha så mange hester rundt seg. Han sparket ikke (hadde vogn på seg), men reiste seg på to når andre hester kom i mot han i fart. Han fungerte best når jeg som kjennte han kjørte med han selv. Men sjansene for at han reiste seg var¨likevel stor.

En annen ting han gjorde, var å prøve å ta den andre hesten min hvis jeg prøvde å ta han med som håndhest. Uten om dette var han som sagt verdens snilleste.

Grunnet vanskelighetene på travbanen, og at det ikke var så mye fart i han på det tidspunktet, valgte jeg å selge han som ridehest. Synes det var mer riktig ovenfor hesten at han ble brukt til noe han likte.

Max vokste opp på en stille og rolig gård. Da jeg kjøpte han, ble han oppstallet på en liten stall med kun fire hester. Også her var det rolige omgivelser. Hun som kjøpte han av meg, hadde også gård...

Mulig at møte med travbanen ble helt feil for han som var vant med stille og rolige omgivelser. Og at når han nå kommer på stevner blir dette nesten som travbanen og han blir redd og stresset igjen. Kanskje han rett og slett mangler miljøtrening?

Tror det kan være lurt å begynne med ridetimer som du sier. Går dette bra, gjerne ta han med til stevner uten å kreve noe av han. Dvs ikke starte, men feks la han gå i en luftegård hvor han kan se på alt som skjer rundt han. fEvt leie han rundt. For så å reise hjem igjen. Har du noen andre som kunne ridd han for deg på stevner hvis dere kommer dit igjen?

Som jeg sa til deg, så tror jeg ikke at den personen du kjøpte ham av prøvde å holde igjen informasjon. Hun har aldri startet med han selv, kun hatt han på gården hjemme hos seg. Har aldri hørt at hun har hatt noe problemer med han der.( utenom det som jeg fortalte om boksen Mari) Hun kjøpte han også som ridehest av meg, og oppførelselen på travbanen var ikke noe hun ville få problemer med, i og med at hun ikke skulle starte løp med han. Han var jo en engel ellers. Og i og med at hun eide han i mange år uten å ha problemer, så
var dette neppe noe hun tenkte på å fortelle. ( kanskje hun ikke husker det engang..)

Har ikke nr til Ole Johansen, men kanskje noen andre her inne har linken til hjemme siden hans:)

Håper du finner ut av det Mari; trist at han skal oppføre seg slik på stevner, når dere trives så godt i lag ellers!

Lykke lykke til!

Vet ikke om det er noen i bygda her som tør å ri han på stevne :/.. Nei, hun prøvde sikkert ikke å holder tilbake info om han, er bare utrolig forvirra. Jeg har ikke peiling på om jeg tør å ta han med noen steder. :/ Jeg er ikke så stor av meg, så han driter i meg hvis han har bestemt seg for noe..

Var en god ide det med at jeg kunne låne en luftegård. Men som sagt vet jeg ikke om jeg tør. Jeg skulle liksom kjøpe meg en hest som jeg kunne begynne fra bunnen av, og som jeg kunne starte med. Dette går sikkert med tiden, men jeg vet ikke om det kommer til å være jeg som gjør det med han.. :(

Mari^^
02-01-2008, 21:34

Lykke lykke til!

Vet ikke om det er noen i bygda her som tør å ri han på stevne :/.. Nei, hun prøvde sikkert ikke å holder tilbake info om han, er bare utrolig forvirra. Jeg har ikke peiling på om jeg tør å ta han med noen steder. :/ Jeg er ikke så stor av meg, så han driter i meg hvis han har bestemt seg for noe..

Var en god ide det med at jeg kunne låne en luftegård. Men som sagt vet jeg ikke om jeg tør. Jeg skulle liksom kjøpe meg en hest som jeg kunne begynne fra bunnen av, og som jeg kunne starte med. Dette går sikkert med tiden, men jeg vet ikke om det kommer til å være jeg som gjør det med han.. :(

Tusen takk for all hjelpen! :)

Tonje
02-01-2008, 21:53
Melhus ridesenter ;) er du i nærheten ? ;p

Jepp, bor så å si i Melhus sentrum ;)

Roxira
02-01-2008, 22:48
Kanskje lurt å trene en del bakke arbeid hjemme, slik at han lærer hvem som er sjefen om han har lite respekt for deg. Gjøre en del øvelser som lærer han til å stole på deg og ser på deg som en god leder. Da vil han nok også knytte seg mer til deg på stevner, og om du er rolig da, bør det hjelpe han en del.

Mari^^
03-01-2008, 15:25
Kanskje lurt å trene en del bakke arbeid hjemme, slik at han lærer hvem som er sjefen om han har lite respekt for deg. Gjøre en del øvelser som lærer han til å stole på deg og ser på deg som en god leder. Da vil han nok også knytte seg mer til deg på stevner, og om du er rolig da, bør det hjelpe han en del.

Ja, det skal jeg gjøre!:) Har prøvd det før, men ikke i det siste, så kan jo være det funker ;) Takk for tips ! :D

Augustina
03-01-2008, 16:32
Selvfølgelig er trening det som må til, men det er like vel en risiko og ta.. Plutselig sparker den igjen, og treffer et lite barn eller noen i hodet fks..

Mari^^
03-01-2008, 17:54
Selvfølgelig er trening det som må til, men det er like vel en risiko og ta.. Plutselig sparker den igjen, og treffer et lite barn eller noen i hodet fks..

Ja, det vet jeg. Og det er derfor jeg fortsatt vurderer å selge han..

Roxira
03-01-2008, 18:04
Når hesten har rød sløyfe i halen, så er det også folks jobb å ikke stå rett i ræva på den. Kjekt å dra på stevner man vet har stor plass og som arrangører er nøye med å holde skille mellom hester og publikum.
Desverre er det så alltfor mange som ikke vet å holde avstand på stevner. Har selv ei hoppe som sparker og ikke takler at fremmede hester kommer for nære. Men selvom jeg sitter å sier at rir du for nære sparker hun, klarer folk like vel ikke la være.

Jeg tror nok at med masse trening og med stevner der hester og folk blir holdt fra hverandre skulle det være mulig.

Prøv urter i tillegg, for sikkerhetsskyld. Er masse urter å få kjøpt mot diverse. Men tror nok hingstete urter er kjekt, og en del trening hjemme med tillit så begynne i det små med å reise ut på staller som det er lite hester og folk... snakker man med folk om problemet så er det kanskje noen som er så snille og vil hjelpe, men å låne bort gårdsplassen sin når den er tom.

Augustina
03-01-2008, 18:25
Ja, det vet jeg. Og det er derfor jeg fortsatt vurderer å selge han..

Hadde jeg vært deg, hadde jeg solgt han til noen som vil legge den jobben i han, eller til noen som ikke kommer til å dra ut på stevner.. For ditt og hestens beste:) Iallefall hvis du selv vil ut og starte:)

Marthe
03-01-2008, 18:45
Når hesten har rød sløyfe i halen, så er det også folks jobb å ikke stå rett i ræva på den. Kjekt å dra på stevner man vet har stor plass og som arrangører er nøye med å holde skille mellom hester og publikum.
Desverre er det så alltfor mange som ikke vet å holde avstand på stevner. Har selv ei hoppe som sparker og ikke takler at fremmede hester kommer for nære. Men selvom jeg sitter å sier at rir du for nære sparker hun, klarer folk like vel ikke la være.

Det har jeg erfart til de grader.. Folk greier ikke passe seg! En salgsponni lillesøsteren min rir og konkurrerer med kan finne på å slenge ut rompa hvis sjenklen hennes kommer litt for langt bak da han er utroolig kilen. Noe som hender ofte i galoppfatninger o.l. Folk rir helt oppi rompa på'n, og det er helt utrolig at ingen har blitt tuppa til enda. Han har en diger rød sløyfe i halen, men kun et fåtall som respekterer den.

MariaR
03-01-2008, 18:54
Er desverre ikke mange som respekterer/vet hva den røde sløyfa betyr nei :(

Mari^^
03-01-2008, 19:09
Er desverre ikke mange som respekterer/vet hva den røde sløyfa betyr nei :(

Nei, det er utrollig domt! :( De som bare er der for å se, kan man jo ikke forvente at skal vite det, men de som deltar, burde absolutt vite va det betyr! Og holde seg så lang unna som mulig, og ikke gå bak ræva til hesten med rød sløyfe!

Roxira
03-01-2008, 21:53
Kanskje man bør begynne å henge opp skilt på stevner hva den sløyfa betyr? på tide å si det i høytaleren når stevne begynner og mellom hver klasse? Sikkerheten er jo viktig, og såklart kan ikke folk som ikke er vant til hester vite det. Kom noen å trodde jeg hadde pyntet hesten min så fint siden den hadde rød sløyfe i halen og skulle bak å titte på sløyfa. Jeg bare, "ehhh.. Man har rød sløyfe i haler på hester som sparker, for å vise at de nettopp kan sparke" Skal si de trakk nesa fort til seg og samlet unger og forsvant...

Tror alle som er ute og konkurrerer bør lære mer om å holde avstand. På stevner er hester stressa og til og med verdens snilleste kan finne på å sende ut et bein fordi det blir for mye for dem, og de klarer jo ikke si i fra at nå blir det for mye for meg, jeg må til et roligere sted. De får heller høre strengt at de skal stå.
Merket da jeg red Hannoveraneren min på stevne en gang var det noen som kom fra diagonaler og volter, som ikke tenkte på vikeplikt i det hele tatt og bare red ut foran meg som kom på sporet så hesten min hadde mulen sin nesten borti rytteren på hesten foran, så jeg var himla glad for at hesten hennes ikke sparket da rompa var helt inni bringa på min nesten... Jeg hadde ikke annet valg enn å gå ned i skritt eller hadde det blitt stjerne smell. Jeg har 700-800kg hest på 175 og klarer ikke stoppe, eller manøverere han så fort rundt som de klarer med disse ponniene sine. Merket jeg ble ganske frustrert der jeg red ja.

Men en annen ting jeg slipper nå som jeg rir stor hest er å ikke komme frem, hehe... Nå flytter folk seg mye fortere enn når jeg red Nordlandshesten.. Det er litt gøy.. Wæææ, så svær er vanlig å høre nå og folk hopper et par skritt bakover. Enda de i grunn heller burde vært redd min lille Nordlending ;)
Store elsker jo mennesker og er snill som et lam.

Sorry det ble veldig off topic...

Følg magefølelsen din og innstinktene dine... Er du som kjenner hesten best og vet om det kanskje vil hjelpe med trening eller ikke. Men ting som dette tar jo tid og vil du ut å starte snart er det nok lurt å heller selge ja. Men kan stevner drøye et par år, hadde jeg nok vurdert sterkt å prøve å trene dette vekk...