PDA

Se full versjon : Skille fra igjen

Torhild
27-12-2007, 12:20
Hvor "slemt" for føllet er det å bli skilt brått fra moren?
Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Hestene går på utegang sammen, og jeg reiser bort nyttårshelgen, og kan dermed ikke ha de inne og skille de fra der. Så er det denne foten til Katie da, så jeg hadde tenkt å slakte henne neste onsdag, altså første dag de er åpne over nyttår. Men da har jeg jo ikke fått vent de sakte men sikkert fra hverandre.... Er vant til å være noen timer fra hverandre, men ikke mer. Er dette slemt?? Han blir jo 7 mnd i januar, så han er jo absolutt gammel nok!! Eller ville dere ventet noen dager med å slakte? Men jeg har ikke lyst til det heller, for hun har vondt!

Hva tenker dere? Han vil jo fortsette å gå på utegang med alle de andre unghestene + en gammel drektig hoppe som også går der, så han blir jo ikke alene...

Tonje
27-12-2007, 12:23
På stallen der jeg hadde Chambocca før tok de bare med seg mødrene og dro, så ble føllet stående igjen alene. De var stressa den første dagen, men så roet de seg.

Rosita!
27-12-2007, 12:31
Selv liker jeg best å vende de av litt og litt over tid så det ikke blir så brått.¨
Men vet om mange som skiller de helt fra første dag så det skader nok ikke,de pleier nå å roe seg ganske fort.

lillekira
27-12-2007, 12:37
Når jeg fikk min lille Zhetan var han ikke avvent fra sin mor.De gikk på beitet sammen,og han ble bare tatt derfra,satt på henger og kjørt hit. Jeg syns det er brutalt,men det gikk veldig fint med ham tross alt.
Du har ikke mulighet til å la de være mest mulig fra hverandre nå i romjulen da,for å få en "litt" mykere overgang?

LisaFi
27-12-2007, 12:46
Er vel mest slemt for mor med brå avvenning, om man ikke husker å melke av etc... Melkespreng er vondt..

Er føllene gamle nok etc, så er det ikke så fælt for dem. Fint om de får nye kompiser å leke med med en gang, slik at det ikke blir så mye skriking og mas på dem..

Cecilie_Stormur
27-12-2007, 12:59
jeg skal hente et par føll på tynset om ei ukes tid, og de blir tatt rett fra moren uten noen form for avvenning. ville ikke valgt dette om det var opp til meg, men i ditt tilfelle så har du vel ikke annet valg? om han er 7mnd er han antakelig ikke sååå avhengig av mamman sin lenger. min er 7 mnd, og han har blitt temmelig selvstendig på egenhånd:)

Mari
27-12-2007, 13:06
Det blir ofte verst for mora. Blir lettare om følet får vera saman med gode kameratar i etterkant, men etter mi erfaring går det ofte greitt.

Siri vart teken rett ut, utan noko avvenning. For ho gjekk det supert, medan mor var litt bekymra.

Sol
27-12-2007, 13:18
Linnea blei tatt fra mora, satt på henger og kjørt til meg. hun var veldig avhengig av de andre hestene jeg hadde da de første ukene, så roet hun seg. hun var bare 5 måneder gammel stakkars.. men hun var en modig liten pike, som aldri så ut til å lide under den metoden.

Andrea
27-12-2007, 14:58
Her på stallen står føllet og hoppa på utegang fra føllet blir født til en gang ut på høsten (rundt 6 månder), så tar de hoppa inn i stallen mens føllet står på utegang med kompisene sine fortsatt. Den første dagen står de å vrinsker etter hverandre, men andre dagen er det greit for føller, men hoppa er fortsatt litt stressa. Så jeg vil tro det går helt greit for føllet :)

Marte+Quicky
27-12-2007, 19:16
Det går nok fint. De har jo ikke vært sammen hele tida, så da går det sannsyneligvis bra.

crusabell
28-12-2007, 15:37
vi måtte avlive ei hoppe med føll da føllet var 3,5 mnd. det gikk helt fint, var ikke noe problem i hele tatt. hun ble avvendt på dagen. de gikk samen med to andre hester så de tok bare over for mora.

Tone
28-12-2007, 22:58
Nå er jeg sikkert i manges øyne stygg men skill hardt og brutalt siden Katie har vondt! 7mnd sammen med moren er 1-2 mnd for lenge syns jeg.

Min vennine lånte passhoppa si gjennom mange år og fikk føll etter henne. Føllet ble født i mai og da september gikk over i oktober ble føllet satt på henger og kjørt bort til annen stall! Valget var enten det eller la de stå ute da hoppas boks var alt for liten til begge 2! Og utegang i oktober her er risky her oppe!

Og ang melking så har jeg blitt fortalt av gammel hestkar at det gjør man ikke for da tar det lenger tid før melkeproduksjonen stopper. Men hoppa skal være i bevegelse en god del for å hjelpe på:rolleyes:

LinnMerethe
29-12-2007, 09:55
Vi måtte gjøre det på den harde måten med den ene her.Hoppa skulle stå hos noen andre i vinter,og vi fikk beskjed dagen før at hun skulle dra.
Det gikk veldig fint med føllet,det eneste var at han har begynt å patte av den andre avlshoppa vår.Men de skal skilles etter jul!