PDA

Se full versjon : Hjelp, utegang

Martine
27-12-2007, 12:33
Driver fra før av med en nordlandshest jeg har på fôr. Hun står på en utegangstall med totalt 8 N/L hester. Nå som jeg har spart siden konfirmasjon, begynner jeg å få råd til å kjøpe min egen hest! Har knyttet meg til Lyn Vilja, men i utgangspunktet liker jeg egentlig ikke ponnier xD

Også har jeg nå sett en hest av varm type jeg liker veldig godt, men problemet er stallplass. I området her er det ganske langt til staller der det ikke koster 5.000 i mnd (ja).. Og det beste for min del hadde kanskje vært å hatt hesten på utegang der N/L hoppa står. For det første er det ikke så langt, og det er også billigere.

Men så lurer jeg på, om noen av dere har erfaringer med "varme" hester på utegang ? Snakk om trakehner vallak.

Problemene mine rundt dette er fôr. Hesten min trenger mer for enn de andre hestene som nesten ikke blir brukt (de får nesten bare grovt). Og hesten vil nok fryse litt mer om vinteren.

Håper på gode, hjelpsomme og veiledende svar, da dette er noe jeg plages med i hverdagen x)

Lopke
27-12-2007, 12:38
Har de et sted de kan gå under tak??

Tonje
27-12-2007, 12:39
Jeg hadde Angloaraber hoppa mi på utegang.. Dette var ingen problem. Hun stortrivedes iallefall.

Hva om du tar trakenerhoppa på prøve`? Setter henne på utegang og ser hvordan det går?

OT: Er det N/L hoppa i avataren din du har på fôr? Iallefall var hun SUPER nydelig!

Ingvild
27-12-2007, 12:39
Eg trur at alle friske hestar kan klare fint å stå på utegong. Om dei vert vent til utegong frå etter sommaren kan dei fint klare å stå heile året utan dekken, men om du ikkje ønskjer superpelsdott kan du bruke dekken.

Du skal vel opp til hesten ein gong for dag uansett, og å gi han kraftfôr då er vel ikkje noko problem? :)

lillekira
27-12-2007, 13:10
Kommer jo også litt ann på hva denne hesten er vant med fra før da ;)
Er jo ikke bare bare å ta en hest som er vant til å stå på stall,og sette den på utegang sånn plutselig. Mange går det helt fint med,men det er mange som ikke takler det også.
Så jeg vil vel si at det har endel å bety hva den er vant med fra før?
Og har de skikkelig med ly på utegangen? Har du tilgang på boks til tørking,hvile o.l?

Sol
27-12-2007, 14:24
Jeg ville definitivt ikke kjøpt en hest nå i januar some r vant til å stå inne, og satt den ut på utegang. da ville jeg heller ventet til i april-mai, og brukt dekken den første måneden på natta.

Dersom dette er en godkjent utegang, dvs at det er leskur med tre vegger og tak som er stort nok til at alle hestene kan ligge ned å hvile samtidig og høyt nok under taket til at hesten din står greit, du får mulighet til å ta hesten utav for å fore ekstra, og de har tilnærmet fri tilgang på grovfor tror jeg det skal gå bra. Du kan bare ikke barbere hesten.

Mari
27-12-2007, 14:26
Jeg ville definitivt ikke kjøpt en hest nå i januar some r vant til å stå inne, og satt den ut på utegang. da ville jeg heller ventet til i april-mai, og brukt dekken den første måneden på natta.

Dersom dette er en godkjent utegang, dvs at det er leskur med tre vegger og tak som er stort nok til at alle hestene kan ligge ned å hvile samtidig og høyt nok under taket til at hesten din står greit, du får mulighet til å ta hesten utav for å fore ekstra, og de har tilnærmet fri tilgang på grovfor tror jeg det skal gå bra. Du kan bare ikke barbere hesten.

Signerer. No veit ikkje eg kvar trådstartar bur, men det kan vera kaldt, og det kan verta litt av eit sjokk for ein som ikkje er van med å stå ute.

Edit: Gjøvik ja, der kan det jo bli ganske kaldt..